אלה מסעי בני ישראל. התורה מפרטת לנו באריכות את 42 המסעות שעברו בני ישראל במדבר. ותמהו המפרשים למה האריכות הזאת” ומדוע הם נכתבים בלשון הווה כאילו הם מתרחשים עכשיו? האור החיים הקדוש מבאר “שהליכת ישראל במדבר הייתה לברר ניצוצות הקדושה”” וביאר זאת הנתיבות שלום – שחטא אדם הראשון גרם ערבוב של רע וטוב בעולם” וישראל” בכל מקום שהגיעו אליו” בררו והעלו את המצב הרוחני במקום. ומדוע היו מקומות שחנו בהם זמן קצר והיו מקומות ששהו זמן רב? עונה על-כך האור החיים” שזה היה כפי מה שצריך לברור את ניצוצות הקדושה שישנם במקום ההוא” להעלות ולתקן את המציאות הרוחנית במקום. אם הייתה נצרכת עבודה מרובה ובירורים גדולים” נשארו שם זמן רב” וכאשר סיימו את השליחות במקום המשיכו הלאה. במקומות שנדרשה עבודה קלה יותר התעכבו זמן קצר בהתאם לצורך.
הנתיבות שלום מוסיף ומלמד ע”פ הבעש”ט” שמסעות כאלה ישנם גם אצל כל אחד ואחד מאיתנו. “כך כל יחיד עובר בימי חייו מ”ב מסעות לפי ערכו ודרכו… לתקן על-ידם את אשר עליו לתקן…” מטרת המסעות” לטהר את עירוב הטוב והרע השייך אליו לפי שורש נשמתו” ולכן כתבה התורה את המסעות בלשון הווה” לומר” שזה דבר תמידי שקיים הן בכל דור מצד תהליכי הגאולה שהדור עובר” והן ביחיד שיש לו מסלול מסעות שהוא צריך לעבור” ודרכם הוא מוציא מן הכוח אל הפועל את כוחותיו בדרך אל תכלית ייעודו.
לכל אדם באשר הוא מזומנים מסלולי חיים ומסעות שונים. החל מהגן והמשך בבית הספר” בישיבה/באולפנה וכדו'” וכן בדרך לסלילת חייו בתחום הנישואין והעבודה ועוד. לא תמיד ברורה הדרך ולא רואים את סופו של המסע. אך זאת יש לדעת” כל מסלול בחיינו” כל נתיב וכל פיתול” הינם מלאי תכלית ומשמעות. תפקידנו לחפש בכל תחנה מה ה’ רוצה מאתנו” וכיצד דווקא במקום הזה אנו מבררים ומעצימים את ייעודנו ויכולותינו” לא להיות קצרי רוח ולומר מתי אגיע כבר לתחנה הבאה” אלא עליך למצות את התחנה הזו בחייך להתבונן היטב בעומק” ולוודא שאכן נבניתָ מהתחנה הזו” רכשת כלים וכוחות לתחנות הבאות.
הדרך הזו” שמוארת בכל תחנותיה” תוביל אותנו שלמים יותר אל היעד.
יהי רצון שנזכה בכל מסע ומסע ללמוד ולהבין את מטרותיו ואת תפקידנו בו. וכביחיד כן בכלל” שנזכה במהרה להגיע אל היעד – אל בניין בית המקדש והגאולה השלמה.