יש מקום להזכיר ביטוי מיוחד של אבא [מרן הראי”ה קוק] זצ”ל . יש הרבה דברי חז”ל שלהם יש אסמכתא מפסוקי תורה” ולפעמים יש דברי אגדה שהאסמכתא שלהם היא מדברי הלכה: דברי חז”ל בהלכה שיש להם המשך באגדה. בהלכות כוונה בתפילת שמונה עשרה אומרת המשנה: “אפילו נחש כרוך על עקבו לא יפסיק” . אחר כך הגמרא מבררת שלא מדובר במסירות נפש ממש” לכן יש מקום לחלק בין נחש ועקרב” משום שעקרב מסוכן יותר מנחש. לכן “לא שנו אלא נחש” אבל עקרב – פוסק” . בתיקוני הזוהר מפרשים את הביטוי ‘נחש’ באופן סמלי רוחני כמו בחטא אדם הראשון: קליפה” סיטרא אחרא” טומאה. אפילו אם אדם מישראל נמצא במצב מסוכן של טומאה” סיבוכים חטאים ועבירות” יהיה מה שיהיה” לא יפסיק – את שייכותו לכלל ישראל. “אפילו נחש” שהוא כח הרע והטומאה” כרוך על עקבו של אדם מישראל” לא יפסיק את נקודת קישורו ליהדות”. אבל עקרב” שהוא מצב של “עקר בית”” עקירה מבית ישראל – מפסיק את השייכוּת לבית ישראל. “אבל עקרב פוסק” דעקר ביתא דשכינתא” שבא לעקור את בית ישראל” שהוא יסוד הקדושה” רק אז הוא נפסק”.
כל זה מבטא את אותו עניין במילים שונות: את עצם השייכוּת לכלל ישראל” לבית ישראל” לארץ ישראל – אין לשנות! “אשר בחר בנו מכל העמים” – את זה” אין לשנות. “נצח ישראל לא ישקר ולא ינחם” כי לא אדם הוא להנחם” . “לא איש אל ויכזב” ובן אדם ויתנחם” . “עם זו יצרתי לי” . עם ישראל הוא יצירה מיסוד עולם” כמו שתשובה קדמה לעולם” כך ישראל קדמו לעולם. יוצא מבירור המסכתא הזאת שבקדושה” ש”עמך כולם צדיקים”” כי הגוף הלאומי מקיף את כל קדושי הקדושים וכל רשעי הרשעים שבישראל. מהצד הפרטי יכולים להיות כל מיני חשבונות” אבל יש גם צד כללי של שייכוּת לבית ישראל” ועובדה זאת אינה בטלה לעולם” על אף כל הקלקולים. היסוד הנצחי הזה הוא יסוד האמונה .