בספר שמואל” יש פרק שמתחיל בביטוי מיוחד: “אלה דברי דוד האחרונים” [1]. מופיעות שם שלוש הגדרות של מלכות ישראל. ראשית: “הגבר הוקם על”. הוא הגבר שהוקם על ידי כל עם ישראל. הוא לא הקים את עצמו בכוח הצבא או בכוח אחר” אלא הוקם על” מעל הכל” מעל כל עם ישראל וכל העולם כולו. “שום תשים עליך מלך” [2] – אמרו חז”ל: “שתהא אימתו עליך”. קודם יש לקבל עול מלכות שמים” עול מלך עולם ועולמים” ועול מלכות התורה” ואחר כך עול מלכות ישראל. יחד עם זה” הוא הוקם מעל” ממרומים” מכוחה הרוחני של הנבואה. שני המובנים כלולים ב”הוקם על”: על העם” ומתוך תורה ונבואה.
ההגדרה השניה היא: “משיח אלהי יעקב” – משיח צדקנו” המלך של העתיד. “משיח” – הוא נמשח על ידי שמואל הנביא. “אלהי יעקב” – זאת השלמות של מלכות ישראל. כל ישראל נקראים יעקב. דוד המלך נקרא “משיח אלהי יעקב”” כיון שמופיעה אצלו המשיחיות” הממלכתיות” הכלל ישראליות בכל תוקפה היותר אדירה” נשגבה ומשוכללת.
ההגדרה השלישית היא: “נעים זמירות ישראל”. “ישראל” היא האריסטוקרטיה האלהית העליונה: “שרית עם אלהים ועם אנשים ותוכל”. ישראל – זה אנחנו! מאז” ולכל הדורות” שרינו עם אלהים ועם אנשים ויכולנו! “נעים זמירות ישראל” – זאת גדלותו של דוד המלך: גדלות הממלכתיות וגדלות המשוררות.
“אשר רוח ד’ דיבר בי ומילתו על לשוני” – זו ההגדרה האישית שלו. כאשר רוח ד’ מדבר בתוך האדם” זו נבואה. דוד המלך הוא נביא. בכל דברי העולם” באלפי שנות ההיסטוריה האנושית הכללית” לא נמצא כדבר הזה: מלך” מייסד מלכות” מצביא בצבא” ויחד עם זה בעל רוממות ודבקות אלהית” משורר בחסד עליון שירת קודש נפלאה” ובונה המקדש הרוחני העילאי של ספר תהלים. אשרינו. זהו מלך ישראל” מלך ששייך לנו” לעם ישראל. אין כמוהו. [3]
מקורות:
[1] שמואל ב’ פרק כ”ג.
[2] דברים י”ז ט”ו.
[3] ע”פ שיחות הרצ”י גליון 29 “דוד המלך”” ובראשית עמ’ 175.