בית המקדש בתור מרכז רוחני של האומה” ומקור החיים הרוחניים של כל יחיד ממנה.. צריך הוא להבנות ברוח בכל יום אצל כל יחיד מישראל”” כותב הרב זצ”ל בשמונה קבצים(א’ קמד). ומה המטרה” מדוע צריך לצייר בכל יום נגד רוחנו את בית המקדש? אומר הרב “כדי להשאיב את נפשו במלוא חייה בתוכיות האומה במצבה השלם”. וע”י-כך” אומר הרב” כאשר אדם מצייר לעצמו את המצב היותר השלם ומרומם של האומה “גרעיני התשוקה אל השלמתה של האומה בתכונתה הרוחנית” הולכים הם ועושים את פרותיהם על תלמי הלב”. הולכים ומתרבים השאיפות אל הגודל הזה וזה בונה את כנסת ישראל בניין איתן אשר ייתן לה עוצמה פנימית יותר מהמון בניינים חומריים. ואת הדבר הזה מקיימים בסדר היום של הקורבנות הנאמרים לפני התפילה” בפרשיות התמיד” הקטורת ועוד. הלימוד מדברי הרב” שדווקא השאיפה והדיבור על השלמות העתידה לנו היא אשר בונה נכון את כל שאיפותינו” ואז כל הפעולות שאנו עושים בדרך לשלמות הזו נעשים ופועלים את פעולתם ביתר שאת ועוצמה. כי אדם יכול לחשוב למה לדבר עכשיו על בית המקדש” נטפל קודם בבעיות הקשות של דורנו ואחר-כך נדבר על בית המקדש! וכאן הרב מלמד אותנו לשאוף ולדבר ולצייר את כל השלמות המבוקשת” וממנה כל הדברים שצריכים תיקון” יתוקנו כראוי בגודל הנכון.
כך כתב הרב גם בתשובה להנהלה הציונית אשר פנו לרב לברר מה עניינה של ישיבת תורת כהנים. הרב מסביר שאכן הוקמה ישיבה שילמדו בה כהנים את סדר קדשים שהוא המקור לעבודת המקדש. הרב מוסיף שלמרות שתחיית האומה לובשת כרגע צורה חילונית” יסוד תחיית האומה צריך להיות מבוסס על מקורו המקודש לשוב ולהבנות בכל תכסיסי הקדושה “והשאיפה הנצחית שיבנה בית המקדש מהרה בימינו” מוכרחת היא להתבלט ביושר לב ובאמונה רבה בקביעות” ובלא הפסקה וחולשה”. והרב מוסיף שאמונתנו חזקה” שיבואו ימים ויכירו שמקום מקדשנו “מוכרח לשוב לעליו האמיתיים ועליו יבנה הבית הגדול והקדוש” שיהיה על ידנו” לבית תפילה לכל העמים”. הרב כותב כאן לאנשים שמן הסתם רובם חילונים” והוא אומר להם את האמת הצרופה ואת השאיפה היותר שלמה ללא מורא. והמפתיע הוא שהרב מוסיף שם באיגרת כג (באיגרות חלק ה’ שיצא השנה)” שהוא נשאל על ידי ועדה בריטית רשמית מה דעתו על מקום המקדש ומה יחסנו אליו. והרב ענה להם שכמו שאתם (הבריטים) רואים בחיוב את זכותנו על הארץ למרות שאצל כל העולם זה היה דבר רחוק ועכשיו גלגלה ההשגחה העליונה סבות שגם העולם כולו יותר מודה ומכיר בזה” כך אנו מאמינים שיבואו הימים שכל העמים יכירו את זכויותינו על מקום המקדש ויבינו שחזון הנביאים ‘כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים’ יתקיים רק כשיהיה הבית הגדול והקדוש הזה שם על מכונו בידי בעליו הראשונים שהם בעליו הנצחיים” שהוא עם ישראל” עם ה’ מעולם” הוא ולא אחר”. הרב זצ”ל אמר את דברי האמת האלו גם מול גויים שרחוקים מאוד משאיפותינו אלו. כך שבקשת הגאולה השלמה צריכה לבוא ממקום דרישת האמת היותר גדולה ומתוך היכולת לומר את דברינו באומץ ללוא מורא. מתוך כך נזכה ונראה בעינינו בית מקדש על מכונו במהרה בימינו.