פרשת: קדשים | הדלקת נרות: 18:45 | הבדלה: 20:06 (ירושלים) 

דף הבית > > תורה שבעל פה

תורה שבעל פה

גם בתורה שבעל פה קיים סדר וישנן מדרגות. אנשי כנסת הגדולה הם ראשית תורה שבעל פה. וכן יש הבדל בין תנאים ואמוראים. גם בתוך האמוראים עצמם ישנן מדרגות בין ראשונים לאחרונים.
לאחר ההיתר של “עת לעשות לד'” ” המשנה היא הכתיבה היסודית הראשונה. הרמב”ם בהקדמתו ל”משנה תורה”” כותב שהיו אלפים ורבבות שעסקו בתורה” עד שנחתמה המשנה על ידי רבי יהודה הנשיא. רבי נתן” תלמידו של רבי יהודה הנשיא” הוא שאמר: “עת לעשות לד'” .
לפעמים מופיע ביטוי בפיהם של אפיקורסים: ‘היהדות היא גלותית” התלמוד הוא גלותי’. נכון” התלמוד הבבלי נוסד בבבל” אבל מקורו לפני גלות בבל. התלמוד מתחיל מן המשנה” שהיא יסוד תורה שבעל פה ושחוברה בארץ ישראל. מהמקור היסודי של תורת חיים בארץ החיים” נמשך זרם החיים של הגמרא לכל הדורות. הגמרא בעירובין מבארת לנו: “כיצד סדר משנה”” ושם מתברר שהמשנה מתחילה ממשה רבנו” והוא לימדהּ לבני אהרון” לזקנים ולכל העם. הרמב”ם כותב בהקדמתו ל’משנה תורה'” שמשה רבנו הנחיל לנו את התורה שבכתב ואת התורה שבעל פה. באותה תקופה התורה שבעל פה לא נכתבה עדיין” אלא נלמדה אך ורק בעל פה. תקופת המשנה התחילה לפני שנכתבה התורה שבעל פה. רק לאחר מכן הגיעו זמנים שבהם לא היתה ברירה והוכרחו לכתוב את הדברים. המשנה סודרה ונחתמה בארץ ישראל” בטבריה.
כאמור” בתורה שבעל פה עצמה ישנן מדרגות בין קודש לקודש. השם היסודי המיוחד שניתן לתורה שבעל פה הוא משנה. אמנם המשנה אינה הכול” יש עוד אוצרות בתורה שבעל פה” אבל המשנה היא הדבר הראשון” היא האל”ף שבאל”ף. בנוסף למשנה ישנם עוד דברים שנכתבו על ידי תנאים כמעט בלשון משנה” כגון התוספתא. היא נכתבה על ידי רבי חייא ורבי אושעיא” והיא מהווה תוספת ליסוד קודש הקודשים של המשנה. ויש עוד חיבורים שנקראים בשם ברייתא” בהם מתחשבים פחות כיוון שהם לא יצאו ממקור הקודש של רבי חייא ורבי אושעיא. הברייתא היא כעין משנה” אבל אינה משנה” כפי שמתפרש מעצם הביטוי ‘ברייתא’ שפירושו: חיצונית” מחוץ למסגרת. ישנו צורך לשמור על סדרים” גדרים ומחיצות” ולשמור על הערכים והמדרגות שבקודש .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן