פרשת: אחרי מות | הדלקת נרות: 18:37 | הבדלה: 19:57 (ירושלים) 

דף הבית > > שירת האזינו

שירת האזינו

כל פרשת האזינו היא שירה המקיפה את כל עניין ישראל וכל ההיסטוריה של כל הדורות. הרמב”ן מדגיש את תוכן השירה הזאת עד “וכפר אדמתו עמו”: סגולת ישראל ובחירת ישראל וגלות ישראל ונצח ישראל. יש שם פסוקים אחדים שאומרים את הכל. “זכור ימות עולם” – ציווי אל האדם בעולם. אתה חייב לזכור ימות עולם! “בינו שנות דור ודור”. מהן שנות דור ודור? “שאל אביך ויגדך” זקניך ויאמרו לך”” סדר דורות. מיד העניין מתפרט בשני פסוקים. הפסוק הראשון כולל בתוכו ארבעה חלקים. זה נפלא! חכמה אלוהית! מדע אלוהי! “בהנחל עליון גוים” – “עליון”” הוא “אל עליון קונה שמים וארץ” . ריבונו של עולם בורא דורות” “קורא הדורות” ” אדם” עמים וגויים. לכל העמים והגויים יש חלק בכדור הארץ. ה”עליון” מנחיל נחלות בכדור הארץ” בעולם” לגויים: לעם זה באסיה” לזה באירופה” זה פה וזה שם. אלו שלוש מילים המבטאות את הסדר האלוהי: עליון מנחיל גויים. אחר כך באות שלוש מילים של פירוד והתפרטות: “בהפרידו בני אדם” – בני אדם מתפרטים לגויים” ארצות ונחלות. “יצב גבולות עמים” – כשיש גויים” יש עמים” אז יש מדינות ויש גבולות.
למדנו בספר הכוזרי: “ישראל – לב האומות”” מרכז. כל הגויים וכל בני האדם” כל העמים” מדינותיהם וגבולותיהם – כולם מכוונים ושייכים למרכז – “למספר בני ישראל”. יש “מספר בני ישראל”” שישים ריבוא מישראל” שנים עשר שבטים בישראל; מניין מסודר” בנוי ומשוכלל בישראל. והנה הכל מכוון אל מספר בני ישראל” מקביל ומתאים. הכל מסודר לקידום המרכז הזה והלב הזה” לב האומות. ארבעת החלקים של הפסוק הזה” הם ביטוי ברור” מפורט ובהיר של תמונת עולם” של השקפת עולם.
אחר כך בא פסוק בקיצור. בני ישראל הם עם ד'” עם מיוחד” עם הקודש – “כי חלק ד’ עמו”. כביכול לריבונו של עולם יש חלק מיוחד באנושות. גם בפסוקים הראשונים בירמיהו כתוב: “קודש ישראל לד’ ראשית תבואתו” ” “ראשית” כמו תרומה. “כי חלק ד’ עמו” יעקב חבל נחלתו”. העם והארץ. יש עם מיוחד בעולם” עם אלוהי. זה מובן הפסוק בישעיהו: “עם זו יצרתי לי תהלתי יספרו” . עניינם של ישראל הוא יצירה אלוהית. יוצר האדם” יוצר הדורות” יוצר העמים” יוצר האומות – יצר לו יצירה מיוחדת. “השמים מספרים כבוד אל” – בעולם הטבע” בשמים ובארץ. וכך” ולא פחות מזה ויותר מזה: “תורת ד’ תמימה” – ישראל ותורה” ישראל ואורייתא .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן