פרשת: בהר | הדלקת נרות: 18:55 | הבדלה: 20:17 (ירושלים) 

דף הבית > > ישראל ותורה

ישראל ותורה

“אלה תולדות השמים והארץ בהבראם” ” אמרו חז”ל: “אל תִקרי בהבראם אלא באברהם”” זה היסוד של ישראל. “מחשבתם של ישראל קדמה לכל”. נשמת האומה” הערך המיוחד של האומה” היא תוכן מיוחד” יצירה מיוחדת” שכל מציאות האומה הממשית נמשכת ממנה. התורה – נשמת העולם – היא נשמתם של ישראל” שמתגלה אחר כך בפרטי הפרטים. התורה בכלל” כלליותיה ופרטיותיה” היא עצם המהות של ישראל.
לכאורה” בליל פסח” ב”דיינו”” סדר הדברים נראה אחרת: “אילו קרבנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה”. מה הערך של מעמד הר סיני ללא קבלת התורה? אבל האמת היא שמעמד הר סיני מתגלה בקבלת התורה” ומגלה את מה שיש בתחילת היצירה. לכן מובן סגנון הדברים” שמעמד הר סיני קודם” ומתוך כך יש חיובים: חוקים” תורה ומצוות. מתוך תורה מתחייבות מצוות. התורה היא עצם הנשמה של ישראל. מתוך עניינה של תורה” מתוך ‘תורה קדמה לעולם’ ו’ישראל קדמו לעולם'” מתחייבים כל פרטיה ודקדוקיה של תורה. צריך להבין מתוך כך שאין כאן שני דברים – זו מהות אחת! הוויה אחת! יצירה אלוהית אחת” “עם זוּ יצרתי לי” אחד!
מיציאת מצרים ואילך חל בנו העניין האלוהי בתור עם. נכנסנו למצרים כמשפחה ויצאנו כעם. “והייתם לי סגולה מכל העמים” . עָם זה מגיע למעמד הר סיני ומתן תורה ומקבל השראת שכינה בתוכו” מאז ועד עולם” “כימי השמים על הארץ”.
הבחירה היא בכללות האומה הישראלית שכוללת את כל הכשרים והפסולים שבישראל” כל הצדיקים וכל הרשעים; כדברי חז”ל שאם היתה חסרה שפחה אחת” היה בכך עיכוב למתן תורה. ויש להתבונן היטב בדברי קודשם. לא נאמר צדקת אחת או חסידה אחת” אלא שפחה אחת שהיא המדרגה הפחותה ביותר – בכל זאת זה היה מהווה עיכוב” כמו שלפעמים היה נהוג בקהילות ישראל העניין של “עיכוב קריאה”. במתן תורה היה “עיכוב קריאה”” אילו היתה חסרה שפחה אחת. כי המובן האמיתי של “אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו”” שייך לעם כולו .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן