פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

פרשת משפטים | פרשת השבוע

פרשת משפטים  //  הרב אמיר דומָן

פרשת השבוע הזה היא פרשת משפטים: “וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם. כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד וּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם“… פרשת משפטים מצטרפת באופן מיידי למתן תורה ומעמד הר סיני שבפרשת יתרו הקודמת, משום שדווקא תורה מן השמים יכולה לרדת לתוככי המציאות המורכבת ולפלס שם את האמת והיושר, מבלי להתפשר על הגובה והעומק של הטוב האלוקי שברא את העולם הזה.

פרשת משפטים מלאה מצוות והלכות שבין אדם למקום ובין אדם לחברו, וגם בין היחיד לחברה בה הוא חי. אך בחרה התורה להקדים דיני עבדים, ולבשר כבר במשפט הראשון שלעולם לא תחזור עוד עבדות עולמית בעם ישראל. גם אם אדם מאבד את מעמדו או נאלץ לשעבד את עצמו לאחרים, כבר מראש הוא יודע שזה יהיה זמני ומוגבל, ושחייו וגורלו שייכים לו ולא לאחרים, חלילה.

יסוד זה מאפשר לעם ישראל שזכו לצאת לחרות עולם לקבל על עצמם את האחריות לגורלם הלאומי והאישי, ורק זה הוא המפתח לחיי קודש וקבלת עול מלכות שמים שלמה.

קרא עוד

בחר רב

חפש רב

פרשת משפטים | שיעורי תורה ממיטב רבני המכון

שהם גנוט
"עין תחת עין - ממון" | הרב שהם גנוט
הרב דב ביגון יום חמישי
35 דקות
הערך של חירות האדם - פרשת משפטים | יהדות בנחת רוח | הרב דב ביגון
הרב אייל ורד 5
37 דקות
"עזוב תעזוב - עמו!": על רעות, חברות ומשפטים | הרב אייל ורד | נפש הפרשה
שהם גנוט
"עזוב תעזוב - עמו" | הרב שהם גנוט
יורם אליהו שבת הגדול
43 דקות
להיות בני חורין - פרשת משפטים | הרב יורם אליהו
הרב ערן ישועה FIX
40 דקות
הירידה של הקודש העליון לתוך סיבוכי העולם - היא הגבורה העליונה. פרשת משפטים | הרב ערן ישועה
הרב אברהם בלס
8 דקות
פרשת השבוע משפטים, מוארת על פי התלמוד הירושלמי | פרשה ירושלמית | הרב אברהם בלס
הרב אורן טרבלסי
40 דקות
"פרי צדיק", רבי צדוק הכהן מלובלין על פרשת משפטים | הרב אורן טרבלסי
שהם גנוט
פרשת משפטים היא השלמה הכרחית לאיסור "לא תחמוד" | הרב שהם גנוט
הרב אורן טרבלסי
35 דקות
המלחמה הנצחית של התורה בעבדות - שיעור לפרשת משפטים | הרב אורן טרבלסי
שהם גנוט
פרשת משפטים: "מוסיף על הראשונים" | הרב שהם גנוט
הרב אשר בוחבוט FIX
53 דקות
"כמעשה לבנת הספיר" | הרב אשר בוחבוט
הרב חגי לונדין
57 דקות
האחריות שיש לכל אחד ואחת במלחמה - פרשת משפטים | הרב חגי לונדין
הרב אשר בוחבוט FIX
51 דקות
פרשת שקלים, חודש אדר, והקשר ביניהם על פי החסידות | הרב אשר בוחבוט
הרב שוהם גנוט
המשפט בישראל הוא חלק עצמי מלימוד התורה | הרב שהם גנוט
הרב דב ביגון יום חמישי
42 דקות
תיקון מערכת המשפט | הרב דב ביגון
הרב אייל ורד 5
43 דקות
שור מועד ושור תם בנפש הבהמית. תניא פרק יג | הרב אייל ורד | תניא
יורם אליהו שבת הגדול
34 דקות
פירוש הנצי"ב לפרשת השבוע פרשת משפטים | הרב יורם אליהו
הרב ערן ישועה FIX
43 דקות
"שלם ישלם המבעיר את הבערה" - האש ומהותה | הרב ערן ישועה | פרשת יתרו
הרב שוהם גנוט
גם המשפטים כולם נתנו מסיני ואינם אנושיים בלבד | הרב שהם גנוט
הרב אוהד קרקובר
49 דקות
המשפט - הקדמה לתורה ושמירה עליה | פרשת משפטים | הרב אהד קרקובר
מכון מאיר תשפב

המשפטים – ההקדמה לתורה והשמירה עליה | שיעור לפרשת משפטים | הרב אהד קרקובר

סיכום השיעור השבועי של הרב אהד קרקובר בפרשת השבוע פרשת משפטים
_DSC7003 יורם אליהו

ניתנה רשות לרופא לרפא

נאמר בפרשה “רק שבתו יתן ורפא ירפא”. הגמרא (ברכות ס” א) מלמדת “אמר רב אחא אמר רב” הנכנס להקיז דם אומר” יהי רצון מלפניך ה’ אלקי שיהא לי עסק זה לרפואה ותרפאני כי אל רופא נאמן אתה ורפואתך אמת” לפי שאין דרכן של בני אדם לרפאות אלא שנהגו”. לדעתו של
מכון מאיר תשפב

למה תירצע האוזן?

התורה מצווה כידוע שכאשר אדם גונב ואין לו במה להחזיר” ימכור עצמו לעבד וכך יוכל להחזיר את חובו. האדם הגונב מוכר את עצמו לתקופה של שש שנים ובשנה השביעית יוצא לחופשי. אולם אדם שירצה להישאר כעבד אצל אדונו אחרי שש שנים יביאוהו למזוזת הדלת ושם ירצעו את אוזנו. המצווה של
_DSC68133  הרב דב ביגון

ציון במשפט תיפדה

חז”ל דורשים את הפסוק “והיה אמונת עתיך חוסן ישועות חכמת ודעת יראת ד’ היא אוצרו” (ישעיה לג ו) על ששה סדרי משנה: אמונת – זה סדר זרעים” עתיך – זה סדר מועד” חוסן – זה סדר נשים” ישועות – זה סדר נזיקין” חכמת – זה סדר קודשים ודעת – זה
הרב יואב מלכא FIX

רש”י מן הפרשה

פרק כא פסוק ארש”י: “אשר תשים לפניהם” – “אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: לא תעלה על דעתך לומר אשנה להם הפרק וההלכה ב’ או ג’ פעמים עד שתהא סדורה בפיהם כמשנתה” ואיני מטריח עצמי להבינם טעמי הדבר ופירושו” לכך נאמר אשר תשים לפניהם” כשולחן הערוך ומוכן לאכול לפני האדם.”
_DSC7003 יורם אליהו

כשהצבו”ר רוב”ץ

כי תראה חמור שנאך רובץ תחת משאו וחדלת מעזוב לו עזוב תעזוב עמו” (שמות כג ה). רש”י במקום מסביר שהמילים וחדלת מעזוב לו” נקראים בסימן שאלה – וכי אתה חושב לא לעזור לו? זו טעות” עזוב תעזוב עמו. ועזוב פירושו – תעזור. גם תרגום אונקלוס מבאר בדרך דומה ואומר “משבק

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן