He

Fr

Es

Ru

En

פרשת וישלח | פרשת השבוע

פרשת השבוע הזה היא פרשת וישלח: “וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל עֵשָׂו אָחִיו אַרְצָה שֵׂעִיר שְׂדֵה אֱדוֹם. וַיְצַו אֹתָם לֵאמֹר: כֹּה תֹאמְרוּן לַאדֹנִי לְעֵשָׂו כֹּה אָמַר עַבְדְּךָ יַעֲקֹב עִם לָבָן גַּרְתִּי וָאֵחַר עַד עָתָּה. וַיְהִי לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר צֹאן וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה וָאֶשְׁלְחָה לְהַגִּיד לַאדֹנִי לִמְצֹא חֵן בְּעֵינֶיךָ”. יעקב יוזם מפגש עם עשו אחיו התאום, וחז”ל לא לגמרי בטוחים שנהג כראוי, שכן המחיר היה כבד: יעקב בעצם מאשר שעשו הרשע הוא הנפגע ומקבל על עצמו את האחריות לכך, מה שכמובן שגוי – עשו ניסה לרצוח את יעקב מאז ועד היום. בחירתו של יעקב היתה בסיס לעמדה היהודית מול אומות העולם בכל שנות הגלות בחוץ לארץ, ובאמת המחיר שעם ישראל משלם על העמדה המתנצלת מול התוקפן נמשך גם כאשר אנו שבים לארצנו ולייעודנו ההיסטורי, ואנו מתקשים לקחת את הבכורה המגיעה לנו בזכות, ואת האחריות לגורלנו ולגורל ההיסטוריה הכרוך בגורלנו. אבל דווקא מתוך החושך והקושי, מתוך הצליעה שגרם מלאכו של עשו ליעקב אבינו, התגלה אז עומק גדולתו של עם ישראל, ונקרא שמו של יעקב אבינו בשם העם שנולד ממנו – ישראל. כי באמת כוחו של עם ישראל רק מתגבר מתוך כל המאבקים, וסופו להאיר את כל העולם באור הטוב והיושר: “כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל”, “וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים שִׁמְךָ יַעֲקֹב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל. ויֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים אֲנִי אֵל שַׁדַּי פְּרֵה וּרְבֵה גּוֹי וּקְהַל גּוֹיִם יִהְיֶה מִמֶּךָּ וּמְלָכִים מֵחֲלָצֶיךָ יֵצֵאוּ. וְאֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לְאַבְרָהָם וּלְיִצְחָק לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ”.
קרא עוד

בחר רב

פרשת וישלח | שיעורי תורה ממיטב רבני המכון

35 דקות
מעשה דינה - פרשת וישלח - הרב ערן ישועה
הרב ראובן ששון
סקירה עמוקה על מהלך הפרשות והמאבק בין יעקב ועשיו: הרב ראובן ששון
כי תשא הארה מן הפרשה עם הרב דניאל כהן
בין תמימות לרמאות: הרב דניאל כהן על פרשת וישלח
35 דקות
יעקב אבינו - סיבוכיות מירבית - הרב יורם אליהו
13 דקות
הלימוד מפרשת וישלח איך מתמודדים עם אויב - הרב שוהם גנוט
15 דקות
סודה של דינה. על תוהו ותיקון בבית יעקב. שיעור לקראת יט כסליו
15 דקות
"על הניסים" - האם מותר לסמוך על הנס ?
11 דקות
"ויותר יעקב לבדו" - מאבק יעקב עם שרו של עשו
13 דקות
"ויהי לי שור וחמור"
62 דקות
אין סומכין על הנס: הרב יורם אליהו
55 דקות
פרשת וישלח - שמירת בריאות הגוף , תיקון חצות והשכמת הבוקר
35 דקות
השם "יעקב" מבטא תכונה של שפלות והכנעה כלפי הקב"ה
top view of matza and walnuts on concrete table, jewish Passover holiday concept
58 דקות
איך קונים את כל העולם? הרב חגי לונדין
הרב מנחם בן יעקב 2
32 דקות
מה ניתן ללמוד ממאבקו של יעקב עם המלאך? הרב מנחם בן יעקב
52 דקות
בירור מלחמות יעקב בכניסה לארץ ישראל
20 דקות
"קטונתי מכל החסדים ומכל האמת" - חששו של יעקב אבינו ממיעוט זכויותיו
43 דקות
פרשת וישלח
הרב דב ביגון FIX 5
24 דקות
'הליכה אל הבלתי נודע' - החזרה לארץ ישראל מסובכת: הרב דב ביגון
רב אשר בוחבוט
15 דקות
ויגע בכף ירכו – סוד נגיעת המלאכים: הרב אשר בוחבוט
11 דקות
הנשיקה של עשו - נשיכה ?
27 דקות
"קומה ה' קדמה פניו"
מכון מאיר תשפב

משל השבטים: מאמר מאת הרב זקס לפרשת וישלח

ממשיכים בלימוד ספר בראשית עם מאמר מאת הרב יונתן זקס + בונוס מיוחד: שאלות לשולחן השבת
ערוץ מאיר - המרכז ללימודי יהדות באהבה

“שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר”

“וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר. וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ. וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ כִּי אִם בֵּרַכְתָּנִי.” “אמר לו, גנב אתה או קוביוסטוס אתה שמתיירא מן השחר? אמר לו, מלאך אני, ומיום שנבראתי
ערוץ מאיר - המרכז ללימודי יהדות באהבה

“ויותר יעקב”

“ויותר יעקב” רש”י “שכח פכים קטנים וחזר עליהם” (חולין צא א)“מכאן שצדיקים ממונם חביב עליהם מגופם וכל כך למה? לפי שאין פושטים ידיהם בגזל” הזהירות בגזל מעלה את ערכו של הממון בעיני הזהיר, כי מייחס הממון לזולתו ולא פוגם זיקתם. כי זיקת האדם לממונו מלמדת על היחס הערכי ביניהם, לומר
ערוץ מאיר - המרכז ללימודי יהדות באהבה

“וַאֲנִי אֶתְנָהֲלָה לְאִטִּי”

פרשה ונפש בחבלי משיחשיחות הרב אלישע וישליצקי שליט”א לפרשת השבוע “וַאֲנִי אֶתְנָהֲלָה לְאִטִּי”שיחה לפרשת וישלחמהו עומק הקרב בין יעקב אבינו לבין עשו? יעקב אבינו אומר את האמת; יש לי מה שאני צריך ואני הולך לאיטי . כדברי רש”י: אני הולך ‘לאט שלי’ . אנחנו לא מואסים במי השילוח ההולכים לאט,
_DSC6880 זיו רוה

בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ

“וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר. וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ. וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ כִּי אִם בֵּרַכְתָּנִי” . מאבק ממשי זה בין יעקב לשרו של עשו” המשמש גם כנבואה לדורות ” טומן בחובו
מכון מאיר תשפב

ענווה ורוממות

פרשת וישלח” פרשה שבה אנחנו מקבלים את השם הלאומי שלנו. ‘לא יקרא עוד שמך יעקב כי אם ישראל יהיה שמך’. ואף על פי ששם ‘ישראל’ הוא השם החדש” ואף כי נאמר שלא לקרוא לנו יותר יעקב” ממשיך השם יעקב להופיע” ואפילו מופיע הרבה.יש קשר” אומר המהר”ל בהקדמתו לנצח ישראל” בין
דילוג לתוכן