הישיבה הראשונה היתה ישיבתו של משה רבנו” וממנה יש המשך לכל הדורות” כמאמר חז”ל: “מימיהן של אבותינו לא פרשה ישיבה מהם: היו במצרים – ישיבה עמהם… היו במדבר – ישיבה עמהם” . אמנם משה רבנו היה ראש הישיבה הראשון” כפי שמתארים חז”ל: “כיצד סדר משנה” ” אבל גם לפניו היתה ישיבה” במובן של לימוד תורה” כמאמר חז”ל: “אברהם אבינו זקן ויושב בישיבה היה… יצחק אבינו זקן ויושב בישיבה היה… יעקב אבינו זקן ויושב בישיבה היה” . “משה קיבל תורה מסיני”” אבל השורש הנשמתי הגזעי הוא מאברהם אבינו. ההכנה והבסיס למתן תורה הוא מאברהם אבינו. “כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו” . במובן זה” גם אברהם היה בעל ישיבה” כמו שכתוב “וירק את חניכיו”” שגייס בני ישיבתו . “אברהם מגייר את האנשים ושרה מגיירת הנשים” ” כלומר” מדריכים אותם רוחנית. זאת ישיבה” לפי הערך” עד מתן תורה. היו קיימות ישיבות לפני מתן תורה וישיבות לאחר מתן תורה. במובן כללי” ישיבה עניינה השרשת דבר ד’ המגיע אלינו.
ישיבה אמיתית שלמה היא ישיבה שכולה קודש” כולה תורה” בית מדרש גבוה ללימוד תורה” אשר מטרתו לגדל גדולי רוח” גדולי תורה וקדושה” אנשי נשמה של כלל ישראל. כל שמונה המידות שהזכרנו קודם ” מגדירות שייכות כללית לתורה” והן מהוות הקדמה והכשרה לישיבה. בזכותן האדם נעשה ראוי להיכנס לבית מדרש” הנמשך מבית מדרשו של משה רבנו” וללמוד תורה בישיבה” שעניינה לימוד תורה בציבור.
בישיבה הלימוד אינו פרטי ואישי אלא לימוד ציבורי” לימוד ברבים. יש אנשים שאינם רגילים לזה ולומדים לבדם” אין זה רצוי. חז”ל מודיעים שהלומדים לבדם – מיטפשים. עניינה של ישיבה הוא הלימוד ביחד. מאות אנשים לומדים יחד” וחילוק מדרגות ביניהם ו”איש לאחיו יאמר חזק”. אמנם יש ‘רעש’ בבית המדרש” אבל מתרגלים לאהבת רֵעים.
מובן מאליו שכל הדברים החיוניים בלימוד תורה של כל אדם מישראל” שהם ארבעה דברים לימודיים אינטלקטואליים וארבעה דברים פסיכולוגיים נפשיים – צריכים גם להימצא בלומדי בית המדרש. אולם מעבר לצדדים הלימודיים והנפשיים הנ”ל יש את הצד הישיבתי. בישיבה נמצאים הרבה תלמידים” עשרות ומאות” וזה יוצר אווירה כללית של לימוד תורה וקדושת תורה. יש גם דברים ממשיים פרקטיים כגון שיעורים” אבל אין זה הכל. מעל זה יש צד פסיכולוגי כללי: אווירת הקודש” אווירת הגדלות .