פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > לחשוב בקווים ארוכים – מדריך לאופטימיות ברגעי משבר | הרב חגי לונדין

לחשוב בקווים ארוכים – מדריך לאופטימיות ברגעי משבר | הרב חגי לונדין

השורות הללו לא נועדו לשכנע את הצד שמשתולל כעת ברחובות מפני שלא נראה שמישהו שם רוצה להקשיב. השורות הללו נכתבות למי שמעוניין לשמור על מבט אופטימי גם ברגעי משבר. העיקרון הוא לחשוב בפרספקטיבה רחבה (“תורה”) ולא רק בטווח מיידי (“תקשורת”).

א. יש א-לוהים! במילים אחרות: יש כיוון (“אֶל”) טוב שהמציאות הולכת אליו. כיצד ניתן לראות זאת? כי בשורה התחתונה, למרות כל העליות והירידות בהיסטוריה – מצבנו כיום הוא לאין ערוך טוב יותר מלפני שמונה מאות שנה או שמונים שנה; אנו חיים כעת בתקופה הטובה ביותר בהיסטוריה העולמית והיהודית, ונכדינו יחיו בתקופה טובה עוד יותר.
ב. למרות תחזיות האימה במהלך השנים מדינת ישראל מצויה כיום במצב הטוב ביותר בתולדותיה. העתיד גם הוא ברור מאד: בשנת 2050 מדינת ישראל תהיה מדינה מסורתית-דתית! שום דבר לא ישנה את הדמוגרפיה. גם אם הרפורמה לא תעבור עכשיו, היא תעבור באופן זה או אחר עוד עשר שנים.
ג. מדינה יהודית איננה “סיפורה של שפחה” אלא מדינה מודרנית ופורחת שבה קיימים חופש ומיצוי אישי מלא של כל אחד ואחת, ועם זה מחוברת למסורת ולערכים נצחיים.
ד. במהלך של שנים לא-רבות מסה קריטית של הציבור החילוני תתקרב למסורת, והציבור החרדי ישתלב במערכות המודרנה. זה מתרחש כבר עכשיו מול עינינו. דיקטטורת המשפט החילונית-אירופאית פשוט לא תהיה רלוונטית.
ה. בשביל לפתח מבט ארוך טווח התרחקו מדמויות וכלי תקשורת שמשדרים תוכן רגשי ולא שכלי (רמז: בדרך כלל הם יהיו בעלי השקפת עולם שמאלנית). הרגש מתמקד בכאן ובעכשיו, השכל רואה אמת אובייקטיבית לטווח ארוך.
ו. בדקו כל תופעה באופן סטטיסטי ולא חווייתי: כותב מתלהם בקבוצת וואטסאפ של “גן רותם” אינו מעיד על התמוטטות הכלכלה הישראלית; אלפי מפגינים אינם משקפים ציבור יהודי בן שמונה מיליון איש; לעומת זאת, נתונים סטטיסטיים לאורך זמן ותוצאות אמת של בחירות – כן!
ז. בדקו האם האיום שניצב מולכם הוא אכן איום אמיתי או “נמר של נייר”. לדוגמה, האם למי שמאיים ש”ייקח את הכסף שלו יעזוב את מדינת ישראל” יש באמת אלטרנטיבות טובות יותר בחו”ל? האם מי שמאיים “שיפסיק לשרת במילואים” אכן יעשה זאת בזמן שיירו טילים על הבית שלו או שיתרחש פיגוע בדיזנגוף בתל אביב? אף אחד לא עושה פה טובות לאף אחד, המציאות – כלומר הנהגת ה’ בעולם – חזקה יותר מכל האיומים.
ח. אל תתבטאו באופן קיצוני. פקקים בכביש הם לא “שואה” ונאצות בטוקבקים הן לא “חורבן בית שלישי”. דיבור מאוזן יוצר איזון בנפש.
ט. עבדו על דחיית סיפוקים. שליטה עצמית באכילה ובצניעות למשל, מחזקת בנפש את היכולת לא להתמכר לכאן ולעכשיו אלא לחיות בקווים ארוכים. זה יבוא לידי ביטוי שתרצו להשתחרר מפחדים פסימיים. גם ריצות ארוכות, מקלחות קרות וקריאת ספרי היסטוריה עוזרות לפיתוח קו ארוך בנפש.
י. לא ניתן לחשוב שתי מחשבות בבת אחת. בזמן שהמחשבות הפסימיות מתגברות – חשבו על דברים טובים בחייכם, עסקו ביצירה חיובית, תבלו בחברה מעצימה; והכי חשוב – תלמדו תורה! מחשבות ארוכות שעוסקות בתוכן הנצחי של החיים.

הרע יעבור
הטוב יתגבר
בעזרת ה’

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

האושפיזין – לחג הסוכות | הרב חגי לונדין
פחות זעם , יותר רחמים | הרב חגי לונדין | חודש אלול והתשובה
איפה היה אלוקים בשואה? | הרב חגי לונדין
Shape-2
הצד השני של התורה | הרב חגי לונדין | פרשה של הנפש – דברים
לחשוב בקווים ארוכים – מדריך לאופטימיות ברגעי משבר | הרב חגי לונדין
Shape-2
הצד השני של התורה | הרב חגי לונדין | פרשה של הנפש – דברים
סדר הווידוי ליום הכיפורים | הרב חגי לונדין
Shape-2
וידוי יום הכיפורים הרב לונדין
פרשת פנחס- יציבות בשעת משבר
Shape-2
machon
שובם של הפחדים
Shape-2
machon
על מרגלים ומעפילים
Shape-2
פריים מיקוד הרב לונדין סופי
להתנשא מעל האכזבות
Shape-2
הרב לונדין
מעט סדר בבלאגן
Shape-2
machon
הרב חגי לונדין: הכל בגלל ירושלים
Shape-2
jerusalem-E9VJ9FX

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן