פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > נתיב של אמונה: ללטש את היהלום בכל אחד מאיתנו

נתיב של אמונה: ללטש את היהלום בכל אחד מאיתנו

הרב ליאור לביא צולל איתנו לעומק השאלה מהי אמונה תמימה וכיצד תהליך התערערות אמונת הילדות פותח אותנו לקראת העמקה משמעותית בקרבה לקב"ה.

“אני לא יודעת מה לעשות”, פנתה המדריכה נחמה ליבוביץ’ לקומונר הרב נריה, “החניכה שלי הפסיקה לבוא לתפילות. היא פשוט כבר לא מתפללת בכלל…”. הקומונר חשב קצת ואמר: “אל תדאגי. אלו שיני חלב שנושרות. במקומן, תצמחנה שיניים קבועות וחזקות יותר…”

***

“סבתא שלי לא פתחה ספרים, והייתה לה אמונה תמימה”, אמר לי נהג מונית ירושלמי. וזה באמת נכון. חלקנו, שעוד זכינו לראות את הדור הקודם, זכה לראות אמונה תמימה, פשוטה וחזקה. לנו זה אולי לא נראה מספיק עמוק, אבל אף אחד לא יכול להטיל ספק בעצמה של האמונה שהייתה להם.

***

אז למה באמת זה ככה? למה מה שלסבא וסבתא שלנו היה פשוט, לנו כבר לא כל כך פשוט? או: מה היחס הנכון בין האמונה הפשוטה לאמונה הנלמדת?

כמו שכבר ראינו, האמונה היא כוח שהוטבע בנו מרגע שנוצרנו. בעצם החיים אנחנו קשורים לה’, “ואתם הדבקים בה’ אלקיכם חיים כֻלכם היום”. ממילא מובן שבאופן טבעי בכל אדם קיימת אמונה. השאלה היא איך מצטיירת אצלו האמונה. מן הכלל הזה עולה גם שכשאנו לומדים אמונה אנחנו רק מבררים לעצמנו מה יש לנו בפנים. אנחנו לא משכנעים את עצמנו בדבר שהוא חיצוני לנו.

כמו בכל דבר בחיים, בהתחלה מקבלים דברים בטבעיות, בלי לשאול יותר מדי שאלות. כמו ילד קטן. הילד מאמין בטבעיות, אבל האמונה אצלו חלשה יותר, היא לא מסוגלת לעמוד בזעזועים קשים. בשלב הבא צצות אצלו שאלות. מה שהיה פשוט בהתחלה מתחיל להתערער. הוא צריך תשובות יותר מעמיקות. ההעמקה יוצרת יותר הבנה ושייכות. כאשר הדברים מובנים – אפשר להיות קשורים אליהם יותר.

זה גם ההבדל בין הדור הקודם לדורנו. הדור שלנו צמא להבין, להיות קשור לדברים ביותר עומק. אבל עם זאת, אסור לשכוח: הבסיס לכול הוא האמונה הפשוטה שנמצאת אצלנו בפנים. הלימוד הוא רק פיתוח והבנה שלה. ממש כמו יהלום יקר ברגע שהוא נכרה מן האדמה. במבט ראשוני הוא לא נראה בעל שווי רב. רק לאחר ליטוש וניקוי מבינים מה יש לנו ביד: אבן יקרת ערך.

תהליך התערערות אמונת הילדות הוא תהליך טבעי שפותח אותנו לקראת העמקה באמונה, העמקה שתיעשה על ידי לימוד שיפתח ויבסס את האמונה הטבעית שלנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אמונה חד-פעמית או: למה יש חילוניים?
Shape-2
machon
העיקר זה הרומנטיקה?!
Shape-2
הרב ליאור לביא
״קירוב הלבבות״ היה בלוף?
Shape-2
הרב ליאור לביא
ארבעים וחמש שנים למבצע של העם היהודי
Shape-2
הרב ליאור לביא
שאלות באמונה: יכול להיות ששכחנו איך לאהוב?
Shape-2
הרב ליאור לביא
נתיב של אמונה: ללטש את היהלום בכל אחד מאיתנו
Shape-2
diamond-5366797_640
בפרד”ס של רשב”י : שלושים לאסון מירון
Shape-2
machon
מה הרב אלישע זצ”ל היה אומר לנו על האסון במירון?
Shape-2
הרב ליאור לביא
הרב ליאור לביא: מה הסוד של שמחת הילולת רבי שמעון?
Shape-2
measurement-1476919_1280
הרב ליאור לביא: אני אבחר בך
Shape-2
הרב ליאור לביא

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן