בחנוכה אנו מפרסמים את נס הניצחון על “מלכות יוון שעמדה על עמך ישראל להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך”.
ישנם המבקשים להשליך את המאבק של החשמונאים בימים ההם לזמן הזה – ורואים במאבק בין הגישה השמרנית לבין הגישה הליברלית החדשה המתנערת מהדת ומהמסורת – המשך ישיר למלחמות החשמונאים ביוונים. גישה זו טומנת בחובה סכנה נוראה של פירוד ושנאה ויכולה לגרום ח”ו למלחמת תרבות העלולה להביא לגרוע מכל – מלחמת אחים חס וחלילה. רבים שואלים את עצמם האם אפשר בכלל למנוע את מלחמת התרבות בין דתיים ולא דתיים. והתשובה חד-משמעית – כן! לא רק שניתן למנוע את המלחמה בין היהודים” יותר מכך אפשר להביאם לאהבה זה את זה. אם כן” חובה גדולה מוטלת עלינו למנוע את ליבוי אש הפירוד.
יש לגרש את החושך על ידי ריבוי האור” כדברי הרב קוק זצ”ל. נתבונן בנרות חנוכה שהם מרמזים על אורות של אהבה ואמונה” אורות של סבלנות וסובלנות.
נכון לעכשיו” הכוחות הפועלים היום להשכיח את התורה ומתנגדים ל”חוקי רצונך”” באים כביכול בשם הקידמה והחירות” בשם עולם מודרני מתפתח ומשתנה.
יש לבטל מגמה הרסנית זו על ידי שנבין כולנו” שקדמה וחירות אינן עומדות בשום פנים בסתירה ליהדות. אדרבא” תורתנו הקדושה רואה בחירות האדם ובקדמה האנושית” הטכנולוגית והמדעית” ערכים שיש לטפח ולעודד” ויחד עם זאת לצקת לעולם זה ערכי נצח רוחניים ומוסריים בלתי משתנים. אי אפשר לחברה אנושית להתקיים בלא ערכי הנצח היהודיים של צדק ואמת” של שאיפה לשלום ולאחדות. העולם היה שחור משחור ללא ערכי הנצח של היהדות הכתובים בכתב אלקי בתנ”ך ובתורה שבע”פ.
נלך בדרכו של הרב קוק זצ”ל” שקבע: “הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק. אינם קובלים על הכפירה אלא מוסיפים אמונה. אינם קובלים על הבערות אלא מוסיפים חכמה”.
ובאופן זה אפשר וחובה למנוע מלחמת תרבות” ומתוך כך נזכה כולנו יחד לאור חדש על ציון” במהרה בימינו אמן.