פרשת: ויקרא | הדלקת נרות: 17:12 | הבדלה: 18:29 (ירושלים) 

דף הבית > > תעלומה לפרשת זכור: מה העמלק הזה רוצה מאיתנו?

תעלומה לפרשת זכור: מה העמלק הזה רוצה מאיתנו?

המציאות היומיומית בה אנחנו חיים, עם איומים קרובים מצד ארגוני טרור ואיומים רחוקים מצד הצוררים בטהרן, מראים לנו שעמלק מעולם לא הפסיק לזנב בישראל ומדגישים את הצורך במחייתו התמידית.

“ויבא עמלק וילחם עם ישראל ברפידים” (שמות יז’, ח’). הרב קוק זצ”ל מסביר מה ההבדל בין עמלק ושאר אומות העולם במלחמתו בישראל.

“שנאת האומות הנהוגה בין אומה לחברתה אינה על הכלל כי אם על הפרט. לא כן שנאת עמלק לישראל, שהיה שונא קדושת ישראל מעיקרו. ומתוך כך היה בעיניו דבר גדול אפילו אבידת נפש אחת מישראל, מפני שלא היתה שנאתו תלויה בדבר, כי אם שנאה עצמית מצד שנאת הרע לטוב מפני שהוא הפכו” (מאורות הראי”ה ג’ טו’).

כדברי הרב צבי יהודה זצ”ל, מה עמלק רוצה מאתנו, ולא עשינו לו דבר? אלא שההתנגדות של עמלק היא מהותית, מציאותית, קיומית. עמלק הפוך מאתנו מעצם מהותו. הוא הניגוד הגמור למלכות ד’, למלכות ישראל, לרוח ישראל, לשכינת ישראל ולקדושת ישראל, לארץ ישראל, לתורת ישראל ולכל מה ששיך לישראל, לכן מלחמה לד’ בעמלק בכל הדורות. ככתוב “מלחמה לד’ בעמלק מדֹר דֹר” (שמות יז’ טז’).

נכון לעכשיו, בכל דור ודור עומדים עלינו ‘המנים’ מזרעו של עמלק לכלותנו והקב”ה מצילנו מידם. גם בדורנו דור השואה והתקומה. אחרי שגדול צוררי היהודים בכל הדורות רצח שישה מליון יהודים קדושים, קמים לנגד עינינו צורר היהודים מאיראן ואגרוני הטרור למיניהם בארצנו ומחוצה לה במטרה לכלותנו ח”ו, ובפיהם טענה שקרית “כובשים אתם”.

אבל באמת הם נוקטים בטקטיקה של מלך ערד כאשר יצא להילחם בישראל, התחפש לכנעני אבל באמת היה עמלקי, דהיינו שנאת העם היהודי היתה בלבו, אבל בפיו אמר “כובשים אתם”, ככתוב “וישמע הכנעני מלך ערד יושב הנגב כי בא ישראל דרך בארותיים וילחם בישראל ויִשב ממנו שבי” (במדבר כא’ א’).

רש”י מפרש: “מלך ערד היה עמלקי ושינה לשונו לדבר בלשון כנען”. ולא ירחק היום ויתקיים משלו של בלעם הרשע “ראשית גויים עמלק ואחריתו עדי אובד” (במדבר כד’ כ’), ותתקיים שבועתו של הקב”ה, שכסאו ושמו של הקב”ה יהיה שלם כאשר ימחה זכרו של עמלק, כי מלחמה לד’ בעמלק מדור דור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אם אני כאן הכל כאן – לחג הסוכות | הרב דב ביגון
הרב דב ביגון יום חמישי
“שלי ושלכם – שלה הוא”; הרב ביגון נפרד בדמעות מרעייתו הרבנית נאווה ז”ל
Shape-2
הרב דב ביגון
‘עלה נעלה כי יכול נוכל’
Shape-2
mountain-984083_640
הרב דב ביגון: הסוד שמחבר את עם ישראל
Shape-2
אחדות לפני הכל
תעלומה לפרשת זכור: מה העמלק הזה רוצה מאיתנו?
Shape-2
שבת זכור1
לבחור באדר: כך משיגים הסכמה לאומית
Shape-2
חודש אדר3
הרב דב ביגון: כך נלמד נדיבות מהפוליטיקאים ומהמפקדים
Shape-2
Israeli soldier military man saluting
אל תרגזו בדרך
Shape-2
machon
האספו והיקבצו
Shape-2
machon
מגדילים את האור
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן