קורבן הפסח המוקרב בין הערביים” העומד בבסיס התהליך של “ליל הסדר”” הוא הכותרת של כל העבודה. פסח” על שם שפסח ה’ על בתינו ובזה הפריד בינינו לבין המצרים” וכיום – בין מחשבת התורה לבין הרעיון הפוסט-מודרני השטחי” המטשטש הבדלים מהותיים” ולפיו אין משמעות להיותנו יהודים” כולנו בני אדם! ה’ לא חשב כך” ובעת מכת בכורות כשפסח מעל בתינו זה היה המקום הראשיתי” שרק בו נתגלה ההבדל התהומי” בין ישראל לעמים” וכפועל יוצא” זה היום ההבדל בין הפסיכולוגיה הרגילה לפסיכולוגיה היהודית.
לפעמים האדם מרגיש שגלים שוטפים את נפשו והוא אינו מוצא מנוח” אינו יודע היכן מסתתר ה’ בים סוער כמו זה שבתוכו. התורה וחז”ל בעקבותיה מעניקים לו את הדרך. הם לימדונו לקלף מעצמנו את ‘קליפת מצרים’ וכן את כל השעבודים העתידיים שלאחר יציאת מצרים כדי לראות את גילוי ה’. לכן” מגאולת מצרים נוכל ללמוד על גאולתנו בזמן הזה. כפי שהם יצאו כך נצא אף אנו.
מהי קליפת מצרים? פרעה הכניס בנו הפרעה” קוצר רוח” עבודה קשה” תפיסה צרה” מצרים” קטנות ללא חזון” חרדה” דאגה… השנה” ואנחנו מבינים שכל השפעה מזרחית או מערבית פועלת בגלל אותה חרדה” אותה דאגה” אותו לחץ מצרי …
וכנגד קליפה זו” עומדים רצון ואמונה שהם יסוד הכול. הרצון והאמונה הם מהותו של האדם ובלתי ניתנים לשליטה.. הם מָקום חירותִי” נקודה עירומה לפני לבושי דנפשא. הם הרבדים שמעל המודע” ובעצם הם ה’לא מודע’. העמקה בתובנותיה של תורה מעניקה לאדם רצונות טובים” כיוון שהיא מולידה את רצונו האמיתי” העמדה מפני הזרמים השוטפים את מוחנו ואת ליבנו…