יעקב וישראל שני השמות של עמנו האהוב מרמזים לנו על שתי בחינות: יעקב” בחינת עקב” החלק התחתון בגוף האדם. וישראל” אותיות רא”ש ל”י” בחינת הראש וראשית” החלק היותר עליון באדם” כדברי חז”ל” אין ראשית אלא ישראל. אחרי המאבק של שרו של עשו ביעקב” קורא שרו של עשו ליעקב – ישראל” ככתוב: “וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל” (בראשית לב” כט)” כפירוש רש”י: עם אנשים – עשו ולבן – ותוכל להם” לא יכלו לנצחו. בחינת “ישראל” מתגלה כאשר אויביהם אינם יכולים להם וישראל מנצחים. ואכן הקב”ה קורא ליעקב ישראל” “וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹקִים שִׁמְךָ יַעֲקֹב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל” (לה י)” כפירוש רש”י: ישראל” לשון שר ונגיד.
נכון לעכשיו”
בחנוכה אנו מפרסמים את הנס בימים ההם” ולא רק בימים ההם אלא גם בזמן הזה” את נס פך השמן ונס הגבורה הישראלית. בימינו אנו רואים כיצד מדינת ישראל שהיא לכאורה מדינה קטנה” היא בעצם בעלת עוצמה אדירה. בדומה לאותו מעט שמן שהספיק לשמונה ימים” כך גם אנו כאומה וכמדינה מפיצים אור ושפע לעולם כולו למרות הקוטן הכמותי” אבל מבחינה איכותית והשפעתית אנו מעצמה גדולה. מידת הגבורה המתגלה על ידי צבאנו על ידי ניצחוננו במלחמות ישראל ובמאבקנו בטרור” היא בבחינת נס. מעם שלפני דור היה בשפל המדרגה בשואה ובגלות” יצא לנו שם בעולם של עם וצבא חזק ומנצח” כהמשך לניצחונם של החשמונאים” מעטים מול רבים. אשרינו מה טוב חלקנו שאנו חיים בדור שאנו מקדשים את שם ישראל בעולם!
בציפייה לישועה השלמה