פרשת בהר מלמדת אותנו רצף דינים מיוחדים רק לעיר מוקפת חומה. דיני המכר שם שונים” וכך גם דיני הגאולה של בָּית הנמכר בעיר מוקפת חומה” שיכול להיגאל רק בשנה הסמוכה לממכרו – ושוב לא יגאל לעולם – ואפילו לא ביובל!! הסיבה הפשוטה היא רצון התורה למנוע מכירת בית כזה” על ידי הפיכת המכירה ללא משתלמת” כך שגם מי שכבר מכר – יזדרז להשיב את הבית אליו אחרת יפסיד אותו לדורות. התורה מעוניינת שבתי ערי חומה יהיו מיושבים על ידי אנשים קבועים” ולא על ידי דיירים זמניים ומתחלפים.
מה אפוא מיוחד בקדושת ערים מוקפות חומה” מה יש בהן?
על פי פשט” קדושת עיר המוקפת חומה בארץ ישראל נובעת מן הקביעות שלה. היא קשה יותר להיעקר על ידי אויבים” וגם מבפנים – תושבי מקום המוקף חומה קבועים בו” הפוך מאוהל הבדואים הנווד. קביעות בארץ ישראל היא מדרגה בקדושה. כגודל הקביעות כן מעלת הקדושה.
החומה גם רומזת לנו למדרגה נוספת. מדרגת חום הלב. עיר מוקפת חומה” מוקפת חום. מטבע הדברים” ההיקף יוצר חיבור הדוק יותר בין השרויים בתוכו. חום גדול יותר. מעין הרֵעות השוררת בין החיילים המוקפים יחד באותה יחידה. במובן הזה קדושתה של עיר מוקפת חומה גדולה יותר מפני שיש בה יותר אהבה” יותר קרבה. מקום שיש בו יותר אהבת ישראל” קדושתו גדולה יותר.
ואפשר גם לדרוש שקדושת עיר מוקפת חומה” באה מהמוכנות שלה לא לחשוב רק על עצמה אלא גם על הכלל. מי היא אותה חומה? אום אני חומה! זוהי כנסת ישראל שהיא חומה בצורה לקדוש ברוך הוא כאן בעולם. ועיר מוקפת חומה מוכנה לסכן עצמה עבור כלל ישראל ולשבת בדרך כלל באזור הסְפר כמגן וכעזר ‘ערים גדולות ובצורות בשמים’. עיר מוקפת חומה היא בבואה למדרגת הכלל של כנסת ישראל” ‘אני חומה ושדי כמגדלות’. במובן הזה קדושתה של עיר מוקפת חומה גדולה יותר מפני שיש בה יותר מסירות ויותר כלליות” ופחות חשיבה על הכאן ועכשיו והנוח והכדאי. זוהי עיר מלאה מסירות. ולכן – דווקא בגלל האתגרים והקושי – התורה מכוונת את תושביה לא לסחור בבתים” ולהיות מסורים למדרגתם זו. עיר מוקפת חומה חייבת אנשים קבועים בתוכה” שלא סוחרים בערכים שלהם” אלא מייצבים אחיזה למען הכלל כולו.
‘אין תורמים שלא מן המוקף’ מוקף בלשון חכמים הוא קרוב” מצוי” נוכח. בעיר מוקפת חומה השכינה גלויה יותר” נוכחת וזמינה” אפשר לחוש אותה מקיפה אותנו” מגוננת עלינו” הנה זה עומד אחר כותלנו” משגיח מן החלונות מציץ מן החרכים. איזהו מקום שיש בו כותל וחלון וחרך” הווי אומר זוהי חומה” חומתה של ירושלים ההולכת ונבנית מכוחה של חומת שכינה הבוערת סביב.
עיר כזו היא ירושלים” אשר בליבה – חומה” על כל מובניה” קדושתה רבה” וגאולתה קרובה” לא נחלקת לשבטים – כי היא עבורנו החומה.