פרשת: אחרי מות | הדלקת נרות: 18:40 | הבדלה: 20:01 (ירושלים) 

דף הבית > > תשועה ברוב יועץ

תשועה ברוב יועץ

רגילים לומר שהחופש הוא “מבחן של בחירה חופשית” עבור בני הנוער. רגילים לומר שאין חופש בלא קביעת עיתים לתורה” בלא סדר יום” בלא התנדבות וחסד. רגילים לומר שניצול ימי החופש חייב להיות עמלני – “אדם לעמל יולד”. רגילים לומר שאי אפשר לנצל בצורה יעילה את החופש בלא תכנון מוקדם. כל ההדרכות האלו הפכו לנכסי צאן ברזל חינוכיים בהכוונת בני הנוער לקראת ימי החופש. אבל” גם אם נצליח להטמיע אותן בקרב בני הנוער” נותרה עדיין חידה בלתי פתורה: כיצד ממלאים חודשיים ימים בצורה יעילה?! רק מעטים ימלאו את יומם בלימוד תורה ובחסד מבוקר עד ערב במשך חודשיים. המסעות” המחנות והסמינריונים של תנועות הנוער (בנ”ע” עזרא” אריאל) מעסיקים את הנוער 3-4 ימים לכל היותר. נותרו 55 ימים פנויים! אורכה הממוצע של החופשה המשפחתית – שבוע עד עשרה ימים לכל היותר. נותרו (במצב הטוב) עוד 40 ימי חופשה שצריך למלא. בני הנוער – גם אלו שמגלים רצינות ורצון טוב ומבקשים שלא לבזבז את זמנם אלא “לעמול” בו – מתקשים לתכנן תכניות מוצלחות בהיקף כזה.
גם ההורים אינם מסוגלים לייצר תכניות מרתקות ל-40 יום. את הקטנים הם שולחים לקייטנה” אבל כיצד יעסיקו את המתבגרים?! מה יציעו להם? במבט ראשון” זו נראית משימה בלתי אפשרית. מה הפתרון?
יש אומרים: הפתרון הוא יציאה לעבודה. זהו פתרון מספק בתנאי שהאווירה במקום העבודה היא איכותית. אם איננה כזו” יצא שכרו בהפסדו. לדוגמה: מלצרוּת במקומות מפוקפקים איננה מוסיפה בריאות לנפש. לעיתים האווירה איננה בריאה” ולעיתים החברה איננה ראויה. מכל מקום” לא כל בני הנוער עתידים לבלות את מרבית ימי החופשה בעבודה עמלנית ויצרנית. לכן” היציאה לעבודה היא פתרון חלקי.
אם כן מהו הפתרון? התשובה היא” שרק כאשר ההורים יכירו בעובדה שאין בכוחם להתמודד לבדם עם החופש של בנם” הם יתקדמו לעבר פתרון כולל. הפתרון הוא במסגרת הקהילה. זוג הורים איננו יכול לבד” אבל הרבה זוגות הורים יכולים יחד. ביישובים הקהילתיים” מיישמים זאת מזמן: יש רכז נוער שתפקידו הוא לייצר פעילות עבור כל בני הנוער. ביישובים העירוניים אין רכזי נוער” לכן אין מי שדואג לבני הנוער. אבל זו איננה גזירת גורל” הקהילה יכולה לשכור את שירותיו של רכז נוער שיתכנן פעילות ויוציא אותה לפועל. קהילות גדולות” או איגוד של כמה קהילות קטנות” מסוגלים לממן רכז נוער שתפקידו לייצר פעילות משמעותית בימי החופש. עלוּת העסקתו של רכז נוער בימי החופש איננה בשמים. עם השנים יצטבר ניסיון” ולא יצטרכו מידי שנה להמציא את הגלגל מחדש.
יש לנו כלי נפלא” אך איננו מנצלים אותו כראוי – זוהי הקהילה. זהו מכשיר אדיר” בעל עוצמה גדולה” מפני שהוא סוג של מכפיל כוח. מה שאינך יכול לבדך” יכולה הקהילה כולה ביחד – בחסד” בהתנדבות” וגם בהתמודדות עם חינוך בני הנוער. איגוד המשאבים של כלל בני הקהילה מאפשר להתמודד עם משימה מורכבת בסדר גודל כזה. לא מן הנמנע אפילו למנות “גבאי קהילתי האחראי על התוכניות לחופש של בני הנוער”. הוא יהיה אחראי על איתור רכז הנוער ועל ליוויו” על תקצוב פעילותו ועל פיקוח עליו. בסופו של התהליך” עם הצטבר ניסיון רב” נכון יהיה לפתוח אתר באינטרנט” שישמש כ”בנק רעיונות” לטובת ציבור ההורים. כל קהילה תתרום את רעיונותיה לטובת קהילות אחרות. הוי אומר: תשועה ברוב יועץ!!!
יש גם מי שהציע להעתיק את הדגם של “קייטנת הורים” המיועדת בדרך כלל לגילאים הנמוכים” גם לבני העשרה ומעלה. הרעיון הוא שקבוצת הורים תארגן יחד פעילות עבור ילדיהם. על כל משפחה תוטל ארגון פעילות ליום אחד מימי החופש. משפחה מטיילת תוציא את הקבוצה לטיול” משפחה ספורטיבית תארגן טורניר באחד מענפי הספורט” משפחה אקדמאית תפגיש את בני הנוער עם סודות המדע ועם התגליות האחרונות. כל משפחה תתרום את חלקה לפי כשרונותיה וכישוריה. העיקרון הוא איגום כוחות” חלוקת נטל וניצול כשרונות.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן