האדם ידע
דיברנו על זה לא?
כמעט לא את הפסוק הזה
לא התחלנו ללמוד
התחלנו ללמוד את המחצית הראשונה של הפסוק
והאדם ידע אתך ואשתו
בזה עסקנו
אבל לא עסקנו בהמשך
ואתה הר ואתה לדת קין
אם היא ילדה
זה ברור שהיא הרתה מפודם
נכון?
אם היא הייתה בהיריון בלי ילדת
הפלה
חלילה
אז אפשר היה להבין למה כתוב התהר
אבל אם היא ילדה
והברכי עלה על דעתך שהיא לא הרתה
אז אלא מה כתוב בתהר ואתה ילד
במיוחד
שיש פעמים רבות בתנאך
שמצוין על אישה שהיא ילדה
ולא מצוין שהיא הרתה
כך שזה לא חוק ברזל
אם כן צריכה להיות סיבה
למה כתוב בתהר?
קיבלתי מרבותיי שיש אומרים בתהר הכוונה
שזה נושא שהוא מהותי
להתפתחות התולדות
זאת אומרת שיש פה התקדמות
בדרך של הגשמת
המשימה של התולדות
מה זה המשימה של התולדות?
למדנו בפרק ב'
פסוק ד'
זה ספר תולדות אדם
זאת אומרת האדם צריך להוליד את האדם
ויש כאן חידוש
יש התקדמות
ותהר ותלד
אם כן קרה משהו משמעותי שינוי בזהות
לפעמים יולדים ואין שינוי משמעותי בזהות
מה שהיה מקודם זה מה שיש עכשיו
אין הבדל
מה שהיה הוא שנהיה
כשיש התפתחות יש גם הרעיון
כן?
אתה שמע את הכלל
ורוצה להסיק מזה מסקנות למה לא? תסיק
אם כי לגבי זנפה
זה שלא כתוב התהר
אמרו חלק מהמפרשים
שזה בגלל שהייתה קטנה
ולכן לא ניכר היה הרעיון
ותהר
ותלד את קין
ותומר
קניתי איש את השם
את מי ילדה? לכאורה אני הייתי כותב אחרת
כלומר אם היו שואלים אותי איך לכתוב
בסגנון הפשוט שלי הייתי כותב ככה
ותהר ותלד בן
ותקרא את שמו קין
זה הכי טוב נכון? כמו למשל בריאובן
שלאה ילדה בן ותקרא את שמו ריאובן
אבל כאן כתוב ותהר את קין
זאת אומרת שהוא עוד לא הספיק לקבל שם
הוא היה קין מלכתחילה
למה? בגלל שהיותו הראשון זה עושה אותו קניין
קין, ראשון קניין
ותומר קניתי
כלומר אחרי שהוא היה קין
אז היא אמרה קניתי
לא שותומר קניתי ותקרא את שמו קין
מדוע? בגלל שהוא הראשון
שהצליח להקנות בעצם לדתו
את המעמד של הורים לאבא ואמא שלו
זה דבר גדול
הוא הפך אותם להורים
מה זה כל כך חשוב להיות הורים?
כי ברגע שהם הורים
הם חדלים להיות כפויי טובה
כי איך האדם יכול להיות
שיקבל חיים ולא ייתן חיים?
קיבלת? תיתן
כל מה שהאדם מקבל הוא גם צריך לתת
קיבל חיים נותן חיים
קיבל כסף נותן צדקה
קיבל חוכמה מלמדה וכדומה
זאת אומרת כל דבר שהאדם יש לו
הוא משתף את זולתו בזה
אלא מה זה חשוב?
בגלל, כאילו אנחנו משתמשים במונחים
שנהפכו לשגורים על ידי בעל הסולם, על הזוהר
בגלל שהנברא
מקולל מעצם להיות הוא נברא
זו כללה להיות נברא
מדוע?
בגלל שאין דבר יותר טוב מאלוהים
ואין דבר יותר הופכי לאלוהים
מאשר להיות נברא
וזאת מדוע?
משום שהאלוהה הוא מי שכל כולו
רצון לתת הוויה לזולתו
מה שנקרא רצון להשפיע
הוא נותן, הוא הבורא
ואני בתור נברא, מה שמגדיר אותי כנברא
זה העובדה שאני מקבל הוויה
אני מוכרח לקבל כי אני נברא
ולקבל זה רע
כי זה הופכי לבורא
אם כן, יש כללה
מולדת בעצם העובדה שאני נברא
אז איך מתגברים על הכללה הזאת?
אחת האפשרויות זה להתאבד
אבל זה לא התגברות
כלומר, אם אני מבטל את הקיום
אז מטרתי את השאלה אבל לא נתתי לתשובה
כלומר, בעצם מנעתי את השאלה מלכתחילה
לכן יש פתרון אחר
הפתרון הוא, הפתרון המוסרי
זה לקבל על מנת להשפיע
אני מקבל כי אני לא יכול להשפיע אם לא אקבל
אם לא יהיה לי חיים, איך אני אתן חיים?
אם לא יהיה לי ממון, איך אני אתן ממון?
לכן אני מקבל על מנת להשפיע
ובזה אני הופכת קבלתי עצמה להשפעה
אז אני יוצא מן הכללה
והדבר הזה מורגש עוד יותר
אצל האישה מאשר אצל האיש
כי אצל האישה, מטבע הדברים
היא קיבלה בקרבה חיים
וזה גדל בתוכה
והיא לא נתנה כלום
ועכשיו היא יולדת, היא נותנת חיים
היא הפכה, מי? מקבלת לנותנת
מבת לאמא
ובזה היא התעלתה
אפילו מעל האיש
זה מה שכתוב כאן, זה בעצם תרועת ניצחון
ואתה הרווטל את קין ואת תומר
כי אני תאיש את השם
ואת האם
כלומר אני עכשיו שותפה למעשה בראשית
איזה יופי זה להיות נברא
אין דבר יותר יפה מאשר להביא חיים
זה בעצם כאן ההצלחה
של התוכנית שלה
יוצא שקין, במובן אמיתי, הוא הגואל
קין זה הגואל
ואפשר לומר שהוא המשיח הפוטנציאלי
כלומר הוא יכול להיות מי שגואל את כל האנושות
כי יש הבדל מהותי בינו לבין ההורים
ההורים היו אדם
ומה הוא? בן אדם
בן אדם זה השם של המשיח בתורה
בנביאים
תארו מידך על ימינך
ועל בן עימת סטלח
בן עימת סטלח זה המשיח, משיח בן יוסף
וגם בספר דניאל כשמתואר שם
המשיח נאמר
ואהרו אם על ידי שמיה כבר ענש
כבן אדם אתה, בא
זאת אומרת שלהיות בן אדם
זה בעצם ההצלחה של התוכנית של התולדות
זאת בעצם ההצלחה של התוכנית של התולדות
בן אדם
אנחנו יודעים בהמשך הסיפור
שזה לא הצליח ונצטרך להבין למה
יוצא שיש שלוש זהויות אנושיות
הזהות של ההתחלה שהיא אדם
הזהות של הסוף שהיא בן אדם
ובאמצע מה יש?
יש אנחנו
אנחנו כבר לא אדם
אנחנו לא במקור
אנחנו עוד לא בן אדם
עוד לא הגענו אל ההשלמה
המתח הקיומי של האדם
נמצא בין הראשית לבין האחרית
בין העובדה שאני כבר לא
אדם ואני עוד לא בן אדם
מובן?
אבל פה יש פוטנציאל אדיר
כלומר, קין זה המשיח
כן בבקשה
למה אנחנו לא במין האדם?
כי עוד לא השלמנו את הזהות האנושית
מה אנחנו צריכים לעשות כדי להשלים את זה?
מה צריך לעשות כדי להשלים?
למה? נו, הקדושה
הקדושה
אנחנו נראה עוד מעט שיש משימה נוספת
כן, לא נוספת, אבל שהיא הביטוי של הקדושה
זאת משימת האחווה
אנחנו נברר את זה
בסדר?
על כל פנים
קין
מה הוא יודע על עצמו?
הוא יודע שהוא הבן
כן, מה אתה רוצה?
מה?
איפה ראינו את מגמת הקדושה?
בפרק ב'
פסוק ג'
מפורש, מה?
והיוורך אלוהים את יום השביעי
והיקדש אותו
כיוון שבת מקודמך תואש הרברא אלוהים
לעשות, כי צריך עוד אחרי הבריאה לעשות
סברים הרענם
עכשיו
כן, מה?
זה ממש לא מסתדר, איך קין גם
הוא חיימש לו
גם כדבר כאילו חלק מחלת מעלה של ספקילם
לא, הוא אמור להיות הסיום
אם קין מצליח, הוא הסיום של התוכנית
הכל מסתיים בקין
לפחות ככה נראה על פניו
עכשיו, השאלה היא
מה קין יודע על עצמו?
קין יודע על עצמו שהוא הבן
הוא בן
עכשיו, יש פה בעיה
הוא יודע אם כן שהוא מרכז העולם
זה לא, מכאן שאימו הייתה יהודיה
ו...
יש כאלה שהבינו, ויש כאלה שלא הבינו
זה צריך להבהיר קורס בחושומו
עכשיו, על כל בנים
הוא יודע על עצמו שהוא הבן
ממלא שהוא מרכז העולם
אז הכל נמדד ביחס אליו
לכן הוא מוכרח
מטבע בריאתו להיות אגוצנטרי
הוא ברא את ההורים בעצם
אפשר לומר
הוא כמעט אלוהה
ואז יוצא
שכל מה שבא אחריו
ייקרא בשם
תוספת
זה על גביו
איך כתוב בפסוק ב'
ותוסף ללדת
מה זאת אומרת תוספת?
אפשר להביא ותלד עוד?
ותוסף ללדת משמע שיש עיקר ותפל
ותוסף ללדת את?
הבל
לא
את אחיו
כלומר, הוא האח של קין
את
הבל
זאת אומרת, ההבל
זה מה שאין לו משמעות
למשל, הבל בהלכה זה החום שיוצא
מן הסיר
אני מבשל
הסיר מתחמם
למה הוא מתחמם? כדי לחמם את המאכל
אבל מן המאכל
יוצא גם
הבל
ההבל הזה הוא מיותר
לא צריך אותו, צריך שהמאכל יהיה חם
אני לא צריך את ההבל שיוצא ממנו
יש פסוק בקהלת
ככל הסירים תחת הסיר
כן כל הקסיל
אז חזן אומר מה זה ככל
הסירים תחת הסיר, סירים זה קוצים
היו משתמשים בקוצים בתור חומר עסקה
אבל החומר עסקה הזה
משמיעה קולות של
נכון? כי כל הסירים
תחת הסיר, כן כל
הקסיל, כלומר שהדברים
שלו לא חשובים, גם זה
הבל, אז חזן אומרים מה זאת אומרת
על גבי הסירים דהיינו
הקוצים מונח סיר
על גבי הסיר והסיר
מתחמם ומן הסיר הזה יוצא
חום
ובחום הזה
אפשר להשתמש כדי לחמם
סיר נוסף
וגם
מהסיר הנוסף יוצא חום
שהמחמם סיר שלישי
הוא רבי וחמישי ושישי
ושבי, אבל
בסופו של דבר מהסיר השבי
יוצא הבל
שלא תפקיד, ועל זה אומר
כהלת גם זה הבל
הבל אבלי, כלומר
משהו תוספת אין לו מטרה
ולכן
אבל מה יש רק בעיה אחת
מאחר ויש עוד
מישהו חוץ ממנו
כאן נוצרה משימה
חדשה, משימת
האחווה
ותוסף ללדת את
אחיו, הוא האח שלו
האחווה
טוב בסדר
ברור שצריך לציין, זו הפעם הראשונה שדבר מוזר
כזה קורה, לא היה שום מרעיון
או הורות לפני מקרה זה, בסדר
הבעיה היא
שכיוון שיש לו אח
אז מרכז
הכובד של המציאות
זז
עד עכשיו הוא היה מרכז העולם
אם יש לו אח
זה אומר שהוא צריך לטפל
באח
הוא הגדול, יש לו אח קטן
אז הוא צריך
לטפל בו, הוא אחראי
עליו, אם כן מרכז הכובד
נמצא מחוץ לו
בעצם, עצם העובדה שיש לו
אח, זה ביטל את מעמדו
כבן והפך אותו לאח
מה הדבר המתבקש?
לבטל את האח
כדי לחזור להיות בן
כלומר, אפשר לומר
קין נולד
רוצח
כי הוא לא רוצה
אח
ולכן אין לו ברירה
כלומר, מטבע הדברים
וצריך להבין שהמצב הזה
הוא מצב מאוד לא פשוט
איפה הבחירה החופשית שלו?
מסכן
אין משהו נורא בגורל של קין
הוא נולד
באופן שהוא לא יכול שלא לקנא
פסיכולוגים עשו בדיקה
שואלים ילד, כמה אחים יש לך?
אז הילד אומר
יש לי אח אחד
אהה, ולאח שלך
כמה אחים יש לו?
אין לו
כי אדם מודד בהתחלה
את הכל ביחס אליו
הוא לא מודד את עצמו ביחס לזולתו
אני לא בפריפריה של מישהו
הכל בפריפריה שלי
אני המרכז
וזה הכרחי אצל הבחור
הבחור בעצם
מטבע הדברים
הוא רוצח
ואז השאלה היא
האם יש תיקון לדבר הזה?
אבל רואים פה שזה מאוד לא פשוט הסיפור הזה
כן?
ואתה עושה את הילד את האחיו, את האבל
עכשיו, מה קורה מצד הבל?
הבל יודע שהוא
שני
מי ששני
יודע
שהזולת הוא ראשון
כלומר, ההכבה
אצל הבל היא מובנת מאליה
ומאוד לא מובנת
מאליה אצל קין. רואים שאם כן, ההכבה פה
היא לא סימטרית בכלל
ההכבה היא משימה עבור קין
ונתון אצל הבל
מובן?
לכן אפשר לומר
שהבחורה האמיתית היא של השני
לא בכדי
האותיות של בחור זה ב', ק', ר'
שתיים, עשרים, מתיים
זאת אומרת, השני
מי שיודע שהוא שני הוא הבחור
באמת. עכשיו נשאלת השאלה
מה עושים עם זה?
מי שיודע שהוא שני
אז הוא חש באופן טבעי
אחריות
ויהי הבל רואה
מה?
ב', ק', ר'
כי
הוא הראוי להנהגה
בגלל שהוא יודע שהוא שני
אז הוא מטפל באחרים. מי שמטפל באחרים
הוא הראוי להנהגה
בסדר? לכן
הבל בחר באופן מיידי
להיות אחראי על אחרים
הוא מחנך
אפשר לומר
והיי הבל רואה
צון
זה מה שיש. מה אתה אומר?
זה לא נראה ככה על ידעי היהדות
שהרקור מכבד יותר
וגם הרקור מעניין במיוניות
ללמודת, להביא לטעם
גם חד השפדים, מובן נעשה
שמת לב שכמה פעמים
אתה אמרת את המילה היה צריך להיות
זאת אומרת שביהדות
דווקא רואים שמשהו השתנה
הבחורה הטבעית בוטלה
בדיעבד
אבל בדיעבד, אתה יודע שהמושגים של
בדיעבד ולכתחילה הם מושגים שאני עד היום
לא הצלחתי להבין אותם
כי אם דבר הוא בדיעבד
זה סימן שזה מה שהיה לכתחילה
כי הרי סוף מעשה
בדיעבד לכחילה
זאת אומרת שבסופו של דבר
הבחורה
היא קדושה שבוטלה
אז ודאי שיש יתרונות
מצד הטבע שנותרו
ונוטל פי שניים וכדומה
אבל בסופו של דבר בוטלה הבחורה
היה צריך, קרה משהו
מעניין
מתי ראינו בחור
ששמח בגדולת אחיו
הארון
נכון?
יוצא לקראתך
הארון הכריחה על לוי
ידעתי כדבר ידברו, הנה יוצא לקראתך
ורעך ושמח בליבו
זאת אומרת
הארון הוא הבחור הראשון
שהיפך את התכונה של הבחורה
אם הוא
היפך את התכונה של הבחורה
אז הוא ראוי להנהיג
הוא מידת הדין שהפכה למידת החסר
זה הכהן
עכשיו בואו נחזור אחורה
אל תקופת קהל והבל
והיהבל רועצון
אם כן הוא המנהיג
המנהיג האחראי
וכהן היה עובד אדמה
כלומר, כשאדם עובד את האדמה
הוא נמצא בינו לבין עצמו
שימו לב איך כתוב עובד
עין
בית ד'
חסר הפועות
עין וו, בית ד'
אסר לקרוא את זה עבד
הוא עובד כמו שעבד עובד
זאת אומרת, הוא עובד
כי הוא משועבד
הוא נמצא בינו לבין עצמו
קבוע בקרקע
והיהים מקץ ימים
והיה ו... מה?
יש שני אופנים להתייחס
אל האדמה, או שאתה עובד
או שאתה עבד
כלומר, האם יש עדנות
של האדם על אדמתו
ואז בעצם הוא מרומם את האדמה
אל מדרגתו
או שהוא משועבד לסדר הטבעי
למה דווקא קין היה עבד?
בגלל שאין לו למי להתייחס
כלומר, אין לו אחווה
המושג של אחווה זר לו,
לכן הוא מסוגר מסביב לעצמו
מרגיש שאדם מסוגר
מסביב לעצמו, הוא עובד
כן?
נכון, רואה בליביו
זאת אומרת שהוא ראה
הוא הראה של עצום, יפה
ראה עצום
נכון? זה אותיות, ראה עצום
למה? הוא מנהיג
הוא גם מנהיג
הוא מתחיל מהאחווה, זאת אומרת
המנהיג הוא לא מנהיג בגלל שהסמכות
בידו, אלא קודם כל ביש הוא ראה
ביש הוא אוהב, כמו שכתוב
כי מרחמם ינהגם
שכל המרחם על הבריאות
זוכה ומנהיגם לעתיד לבוא
ברור? אבל אם הוא לא מרחם
למה שינהיג אותם? רק בגלל שיש לו סמכות?
כן
והיא
מקץ ימים
מה זה מקץ ימים?
זה אחרית הימים
הנה גנו לימות המשיח
קץ הימים, זה אפשרות
יש אפשרות להפוך את המעמד
של מקץ ימים, לקץ הימים
אבל
בינתיים, מעמד קץ הימים זה פה
סיום ההונה החקלאית
הסתיימה ההונה החקלאית והיא
מקץ ימים
ואייבק אין
מפרי האדמה
מנחה לשם, אז מתי הוא מביא?
בסוף
ההונה החקלאית
זאת אומרת שמה הוא עשה עם ראשית
הטבועה? שמר אותה
לעצמו
והיא פשוט, והיא הייתה שערית
נתן לקבל אושר ברוך הוא
כולם, במילים אחרות, אם אני
ראשון
אז הראשית זה בשבילי
השערית
בשביל הזולת
מובן?
האם האדם היה צריך לעבוד את האדמה?
האם האדם היה צריך לעבוד את
האדמה? נכון, יכול להיות, למה לא?
אז איך זה כתוב
שמה?
שרק קין עבד את האדמה?
שרק קין יכול לעשות
רק כתוב שרק קין עבד את האדמה?
לא כתוב
לא כתוב, לא כתוב מה עשה האדם
עכשיו
אם כן, ואייבק אין
מפרי האדמה, מנחה להשם
הוא מביא את השערית
לזולת
ראשית ושערית, ראשית לא, שערית לזולת
והבל
הביא גם הוא, אבל מה הוא הביא?
מבחורות
צונות, ומחלבן
מהמשובח, מזה אתה גם
למד, שלא רק שקין הביא את השערית
הביא מן הגרוע
ואילו
הבל הביא מן הטוב
ומן הראשית, הבחורות
הוא מביא ביקורים
מי שמביא ביקורים, הוא ראוי לעבודת השם
הוא מביא
בבחורות צונות, ומחלבן
כלומר, כי הוא רואה את הזולת
בתור עיקר
הראשית לזולת, השערית
לי
לפי תורת הסוד נולדו עם קין
ומתי תורת הסוד נולדו עם קין
הבראש של מי שמביא את זה
איך זה מסתדר
את זה, שאתה אומר שלא הייתה לו
מדרות בסודה?
אתה אומר
מספר דברים שצריכים בראות, אתה אומר
שלפי תורת הסוד נולדה עם קין אחות
למה אתה אומר שזה בתורת הסוד?
זה גמרה מפורשת
מדרש מפורש
זה בתורת הנגלות
מה?
נכון, עלו להם את השניים
ירדו שבעה, גם להבל נודדו שתי אחיות
אבל זה לא נקרא
זולת
זה אחרות
כי בין הבן לבין הבת אין תחרות
כי הם בעלי גורלות
שונים
מה שאין כן, בין בן לבן יש תחרות
כי הם מתחרים על אותו גורל
יש פה הערה
שלום, בהרבה משפחות הבכור
לוקח אחריות על אחד
זה לא סותר את האמירה לבכורים
שאינם רואים בטבעית את תמצאות אחיהם
תודה
ודאי שזה לא סותר
כי זאת התגברות
זאת סובלימציה
זאת אומרת, אתה תמודה
הוא פועל באופן שהבכור יש לו קושי עם אחד
ויש פיצוי
לקושי הזה, זה ההנהגה
כן
אידום
עכשיו
ואי מקץ ימים
ואי אבי קין מפירי האדם המלכה להשם
ואבל אבי גם הוא
מבכורות שונו ומחלבהן
התולדה האכרחית
היא מוסרית
ואישה השם אל הבל
ואל מנחתו
ואל קין ואל מנחתו
לא שמה
כנראה ההבחנה היא
הבחנה מוסרית
מי שמתייחס אל הזולת
בעצם מתדמה לבורא, כי גם הבורא
מתייחס אל זולתו
אל קין ואל מנחתו לא שמה
כן
מה שפורשנו
זה שזה יחל
מה שבסביבה הוא מנחה
מה שזה הצון
וכך קורבן
למה
הצון נקרא
מנחה
למה פה הצון נקרא מנחה ולא קורבן
מצאנו גם בעלי חיים
שנקראים מנחה, למשל קראנו השבוע
מנחה היא של אוכל ה' לאסף
קחנה את מנחתי
אשר הוא ודלך
שמה מדובר לבעלי חיים
לא?
הכתוב מנחה
כן
אם כי באמת יש דמיון בין הבל
לבין יעקב, אז יכול להיות שיש איזה קשר
יכול להיות
שאצל הבל
בעלי חיים הם עדיין במדרגת
הקדושה שיש במנחה
יכול להיות, כן מה אתה אומר?
למה יש סוף פסוק?
בלפני ואין מנחתו
ואין קין ואין מנחתו לא שעה
היה צריך להיות סוף פסוק
בלא שעה ולא להיות סוף פסוק
אחרי ואין מנחתו, נכון? זאת שאלתך?
תשובה
בגלל שמה שחשוב
זה התוצאה שהייתה לעובדה של
קין ואין מנחתו לא שעה
זו הסיבה
עכשיו
התולדה היא כפולה
והיא חר
לקין מאוד
והיא פלו
פניו
למה
חרה לו קודם כל?
כי אין מנחתו לא שעה
והיא חר לקין מאוד
כלומר, אני הבאתי לך קורבן, אתה לא מקבל?
מה צריך להיות?
לא בסדר
והיא פלו פניו
מה זה?
כי הוא הבין
שאין לו ברירה
שאין לו ברירה
מכיוון שהוא בחור
הוא לא יכול שלא להעדיף
את עצמו על זולתו
ולכן
וכיוון שהקבל
הוא איננו מקבל
הוא לא יחליט ללחוץ את עצמו על זולתו
יוצא שהוא דחוי
מלפני השם
בהכרח
אז מבחינתו
זה נורא
בעצם זה אומר שהגורל שלו
הוא ללא תקנה
זה גורל טרגי
הוא נולד בחור
הוא לא יכול שלא לסנו את אחיו
מובן?
כן
איך זה יחרות כי הוא יכול
לא פציעה לא אמיתית?
אני לא יודע
למה אתה אומר שהוא לא
פציעה לא אמיתית להיות משיח?
הקבל הוא גוזר
צדיק מבטל?
אז יש פה איזה
וודאי שהוא יכול היה להצליח
עכשיו
העניין הוא שכשאנחנו אומרים
את הדברים האלה זה נראה סותר
לעיקרון מאוד מאוד ברור
ביהדות שהוא
הבחירה החופשית
כלומר, עד רבה
אתה מתחיל בנתונים גרועים?
אז זה עוד יותר טוב
אם אתה תתגבר יש לך יותר זכות
אז מה אתה מתלונן על זה שיש לך
נתוני פתיחה גרועים?
נתוני פתיחה גרועים? עכשיו אתה צליח
אני גם חושבת שאם היו
לבד בעולם
למה צריך להיות בסדר?
למה הוא לא יתעלם עם כמה סנותים?
רק אם הוא בחור
הם לא לבד בעולם
כל אחד יש לו את השני
כן, אבל
איך הוא יכול ללכת בלעדיו?
הם על אותו כדור
כדור הארץ, אז הם לא לבד
יש רק כמה עשרות אלפי
קילומטרים שמפרידים ביניהם
סך הכל, זה לא הרבה
הם ביחד
אותו מקום, מסכנים
זה קצת צער, שניים, כל העולם
בשביל שניים
אבל
אז אם כן
כשאני קורא
כשקין מצטער על מעמדו
על נתוני הפתיחה, אני טמאה
עד רבה, יש לך קושי
התחלתי? תתגבר
ויש לך זכות אדירה, אתה יותר גדול
מהבל
ואז אתה תהיה באמת המשיח
אז איך אפשר להבין את זה?
מה? הוא לא ידע את זה
יפה, אף אחד לא גילה לו
שיש לו בחירה חופשית
שיש לו
בחירה חופשית
אף לא אחד גילה לו
שיש לו בחירה חופשית
מה יעשה?
והוא אומר, השם אלקין
למה
חרלך ולמה
נפלו פניך? מה?
אני אעשה בחירה חופשית
זה לא בחירה חופשית? לא
בחירה חופשית זה נתון
זה לא דבר שמקבלים
אני נולד עם זה, אני חופשי
בין שאני רוצה ובין שאני לא רוצה
אבל הוא לא יודע את זה
כיוון שהוא לא יודע
אז רע לו, כי הוא חושב שאין לו
אפשרות של בחירה
אבל אם אדם לא יודע שיש לו בחירה חופשית
אז אין לו אפילו הבאמינה לחשוב
שהוא יכול... אבל יש לו
בחירה חופשית, בין שהוא
רוצה ובין שהוא לא רוצה
אני אגיד, אדם חושב שהוא כוף
בגלל זה הוא כוף? הוא אדם
נכון, אבל
אם אדם הגיע למטה שבו הוא צריך
לבחור בין להתגבר על איזשהו יטר
או בין לו, אם הוא לא יודע שיש לו
בחירה חופשית, יתייאש מראש
יכול להיות שהוא יתייאש מראש
אבל זה לא אומר שאין לו
בחירה חופשית
אלא יש לו נסיבות מקהילות
אתה אומר שהבחירה חופשית נמצאת אצלו רק בפועל
בפועל היא לא יכולה לתת
לא, היא נמצאת אצלו בפועל
רק הוא לא יודע עליה, הוא לא יודע
שהוא בוחר להתייאש
ידוע שיאוש זה דבר
שבוחרים בו, זה לא דבר נתון
כן, איך אמרו
יאוש, ככה רב אבו משפיר תמיד אומר
יאוש שלא מידעת
זה שאין דעת
לא, זה בעצם
רבים מקוצחים אומרים את זה
אתה אומר
אבל אתה בוחר ביאוש
רק מאחוריו אתה יודע שיש לך
אבל זאת האמת, מה אני אעשה
זאת האמת שיש לו בחירה
ועשוי בוחסת שגילו לו את זה
הנה, גילו לו, והיום אומר השם אלקין
למה חרא לך ולמה נפלו פניך
ההפך
הלא אם תתי... פסעת
אתה תהיה יותר גדול
מהבל
ואם לא תתי
לפתח חטאת רובץ
היצר הרם מתאים לך בפינה
הוא רובץ, כמו
חיה שרובצת
שעומדת לתרוף
ואליך תשוקתו
החטאת משתוקק
אליך
ואתה תמשול בו
זאת אומרת, אתה יכול
להתגבר עליו, אז אין פה שום בעיה
עד רבה, מה אתה מתעונן
למה חרא לך, למה נפלו פניך
כן
אף אחד לא אמר לו, שלשתול
או לא לשתול, לעשות או לא לעשות
זה בחירה חופשית
כי בחירה חופשית משמעותה בין טוב לרע
אחרי ששם בעלי חיים
שגם כן שוקלים את עצמם, שוקלים את הצעדים
שלהם, אם לתרוף או לא לתרוף
להתחבא או שלא להתחבא
לשתות או שלא לשתות
אבל זה לא טוב ורע, טוב ורע זה הבחנה מוסרית
כלומר, מה שקין אומר
זה שכל זמן שאין לי
בחירה חופשית, אני גם לא
ישות מוסרית, אם אני לא ישות מוסרית
אז למה, לא אישיות מוסרית
אז למה לא רוצים את
מנחתי
אני הרי מוכרח להיות כזה, אני מוכרח
להיות אחד כזה שמביא את השארית ולא את הראשית
כמובן? כן
נתנים שלא להגיד איך להיות אחראי בפי סט
וכו'
לא
טוב אולי
אבל ניסי את זה כתוב ככה
טוב
לא יודע, לי זה לא מפריע
טוב, והיום אומר קין אל הבל
אחיו, כלומר, ברגע שקין
שמע את הדבר הזה
הוא הבין שיש בידו
לשנות את מצבו
ועכשיו יש לו משימה
מה המשימה?
האחווה
בואו נראה
ויום אמר
קין אל הבל אחיו
ויהי ביותם בשדה
אני שוב חוזר
ויום אמר קין אל הבל אחיו
ויהי ביותם בשדה
מה הוא אמר לו?
איזה חברה כתוב?
אז זה אולי כתוב
והיום אמר קין אל הבל אחיו, בוקר טוב
אבל לא כתוב
אמר לו ויהי ביותם בשדה
זה יכול להיות
רגע, יכול להיות שהוא אמר לו ויהי
יכול להיות
יפה
הוא אמר לו שהוא אחיו
ויום אמר אל הבל, קין אל הבל, אחיו
הוא אמר לו שהוא אחיו, ניסה להיות האח שלו
זה אפילו עובד לפי הטעמים
זה אפילו עובד לפי הטעמים
והיום אמר
קין אל הבל אחיו
ומה כתוב שם? התנח
או התנחת, תלוי, נכון?
זאת אומרת שכאן נעצר המשפט
היה צריך להיות כתוב, והיום
אמר אל הבל אחיו, זקף קטון
ורק אחרי זה יהי ביותם בשדה
וכאן אתה רואה שדרה
המשפט מסתיים פה
קין אל הבל אחיו, סוף משפט
מה הוא אמר לו? שהוא אחיו
או שהוא ניסה להגיד משהו
ולא הצליח
כלומר מה זה האלימות?
מה זה הרצח? זה דיבור שהתחיל
ולא הסתיים, הוא ניסה לדבר
אגב
זה התפתחות חיובית
כי אדם וחבר היינו
שהם לא דיברו בכלל
מה הייתה התוצאה?
שניהם מתו
ומנסה לדבר, אז רק אחד מת
והשני חי
יש התקדמות
בסדר? יש את התפתחות
אבל
זו הפעם הראשונה שיש אדם
שמנסה לדבר עם בן מינו
אתם מבינים מה שזה אומר?
להתייחס אל השני
כאישיות
יש עוד אני מחוץ לעני שלי
והיום אמר קין אל הבל אחיו
מה הוא אמר לו?
אפשרות ראשונה, לומר שהוא אחיו
אפשרות שנייה, שהוא אמר לו
ואהיהי
מה זה ואהיהי? צרות
או יכול להיות שהוא אמר לו
ואהיהי ביותם בשדה
כלומר
המדרשים ראו כאן
את התוכן של השיחה ביניהם
ואהיהי ביותם בשדה
או אפשר לומר שהצרה הייתה
שהדיבור היה בשדה
השדה הוא המקום שבו
הדברים משתנים, זה הזירה
של ההתפתחות, במילא גם
זו הזירה של הסכסוך
כל אחד מאיתנו רוצה
את השדה, אז מה הם רוו?
הם רוו על השדה
ומהי השדה?
אז המדרשים מציעים את כל הגורמים הקיימים
לצרות
לתחרויות
יש מי שאומר שדה
שכיוון ש
קין
היה בשדה
והבל
היה בצון
והוא ראה שקין לובש
צמר
אמר לו תחזיר את זה מיד, זה שלי
אמר לו
קין, אם כך
שהכבשים שלך יעופו
באוויר, השדה זה שלי
כלומר, זו היריבות
הכלכלית בין בעלי
בין הנבדים
לבין בעלי הקרקעות
וצריך אז לברם מפה
הפרוליטליסט ולבין פה הפרוליטר
אבל הכובענים יש יריבות
מעמדית שהיא הגורמת
לאלימות בעולם
כמו בבמדרש ובמרקס
ו
אפשרות שנייה
שדה
זאת האחות השנייה
של הבל, הרי ראינו
בקין כתוב וטלד
את קין, את
משמע שיש עוד מישהו
מי זה המישהו הזה הנוסף?
אחותו, למה זה אחות ולא אח?
את
את זו מישהו שאומרים לה
את
אבל טלד, את קין, אחות עם קין
זאת אומרת, זה בראשית
האנושות, כמו שאדם וחווה
נבראו כל אחד עם
בן זוג, בת זוג, זכר ונקבה
זה חוזר על עצמו
בדורות הראשונים, לקין יש אחות
להבל, שתי אחיות
את אחיו, את הבל
מובן, כי אצל
הבל יש תמיד תוספת, יש מה של מיותר
בשביל לעשות זוג מספיק, איש ואישה
למה שתיים, שתי בנות
יש פה בת מיותרת
מתחילים להריב עלה מותרות
שקין אומר, הבת השנייה
היא שלי
האחות השנייה היא שלי,
והבל אומר, לא, היא שלי
כלומר, יש להם
תחרות על רקע
מיני
זה כתוב במדרש
ובפרויד
יש דעה שלישית, לא
הם רוו
על חווה הראשונה
על האמא שלהם
כל אחד טען, ליתר אהבה
מצד אמו, יש אדיפוס כפול
ובגלל האדיפוס הכפול
זה מגיע גם לרצח
כתוב במדרש
וגם בפרויד
יש בכלל, הם אומרים, לא
מה פתאום, שדה, זה בכלל לא זה
שדה זה הר הבית
הם אמרו, תראה, בוא נחלק
את כדור הארץ לשניים
צריך להגיע בשביל זה גבול
חצי שלי, חצי שלך
איפה הגבול עבר? בירושלים
כרגיל
וקין אמר
אני רוצה את המקום של המזבח
שבו התקבלה מנחתך
זה הר הבית
הבל אומר, מה פתאום, אני הקרבתי שם
והי ביותם בשדה
שנאמר, ציון שדה תחרש
כלומר, יש
מיניים של פנאציות דתית
שהם הגורמים של האלימות
עכשיו, מה כל המדרשים האלה רוצים לומר?
כל המדרשים האלה רוצים לומר
שאנחנו מכירים את גורמי
המלחמה בעולם
אנחנו יודעים איך זה פועל, יש תפקודים
בתוך הנפש, ולמרות כל
זאת, היה אפשר להתגבר
כן, מה אתה אומר?
האם הבל ניסה לדבר עם קין?
האם הבל ניסה לדבר עם קין?
זאת השאלה, אני עוד לא יודע
אני משער שכן, אבל אני צריך
לפחות מהפסוקים
כן?
האם חווה דיברה עם קין?
זה מה שמציב אותה
כמו מה להיות
מדמה לדברים
היא מדמה, לקב".
בזה שהיא יולדת
בזה שהיא יולדת, נו ואז מה?
אני לא יודע מה הדבר הזה שגרם
את זה בפתח
תראה, אם התורה לא אמרה שהם דיברו
סימן שמה שנאמר לא נקרא דיבור
כלומר, זה לא שלא עברה אינפורמציה
מהאחד לשני, למשל
תעביר לי את המלח בבקשה
ויכול להיות שדיבורים כאלה היו
אבל הם לא ראויים להיות מצוינים
בתורה כדיבור, לכן הם לא נכתבו
כי בדיבור
יש מסירת חלקי נפש
מהאחד לשני
והשאלה אם זה היה, כנראה שלא
כאן קין ניסה, אפשר לומר
לשבחו של קין שהוא ניסה
והיום אמר קין אלה ולחיל
ואת אומר קניתי אישי את השם
למי אמר את זה?
לעצמה כנראה
היא אמרה
כן
והיום אמר קין אלה ולחיל
והיהי ביותם בשדה
וזה לא הלך
ויקום קין אלה ולחיל
והיה הרגיעו
שימו לב לביטוי
אלה ולחיל
הוא היה צריך להתגבר על האחווה
ויש דבר שאני לא הבנתי
מה זה ויקום קין
לקוראים לו קין
לקום
זאת פעולה של שינוי מצב
איפה הוא היה לפני שהוא קם
יש כמה אפשרויות
או שהוא ישב, יש לשבת לקום
לשבת לקום
ויש לשכב ולקום
בשוך בכר וקומך
כן, מה אתה אומר?
זה רק מולי מציין מעמד
זאת אומרת זה לא בא לו בקלוד לא בטבעיות
כן
הוא היה צריך להתגבר על משהו
נכון, הוא קם, הוא קם עליו
אבל כדי
אני חושב שזה כן משנה
כן, אז מה
הזרם הטבעי שלו
הזרם הטבעי שלו היה כנראה לשכב
כי לקום זה המאמץ הגדול
וההפך של המאמץ הגדול זה השכיבה
כן, אבל אם אני מציין את הנטייה של
לא לרצוח, איך אני אציין אותה
בתור תנוחה, בתור שכיבה
וחזאל אמרו
שמה זאת אומרת ביקום?
שהוא שכב
איפה הוא שכב?
תחת הבל
מדוע?
משום שהבל היה חזק
כשהבל ראה
שקין בא אליו
אז הוא הפיל את קין על הרצפה
על הארץ
ואז מה
מתבקש? הקם לאורגיך
אז שקם לאורגו
אז אם כך
הבל, מה היה צריך לעשות?
להרוג את קין
אני לא יודע
והיה קום קין אל הבל אחיו
זאת אומרת שהבל היה
מעליו
אז איך קין יכול היה להתגבר?
התחילו לדבר
והדיבור
היה אלים
הבין הבל שהוא בסכנה
הפיל את קין על הארץ
אז איך
קין יכול להתגבר?
אמר לו
קין להבל, כנראה הוא יכול רק על ידי דיבור
מובא כך
במדרש, אמר לו, אחי
אם תהרוג אותי
מה תספר
להורים שלנו?
אמר לו, אתה צודק, אז אבו טוב
והיה קום קין אל הבל אחי והרגיע
עכשיו אנחנו
מבינים פה דבר מאוד עמוק
מה החטא של הבל?
מה?
לא, זה לא רחמנית דעה
הוא ייחס את
סולם הערכים שלו
לקין
כלומר, קין השתמש
בסולם הערכים של הבל, כדי להרוג את הבל
אמר לו, תאמין
לי שאני כמוך
איזה חטא זה?
זה חטא בחינוך
זה טעות בחינוך
המחנך צריך לדעת את
מצבו של החניך
הבל, כיוון שהוא
הרועה
אצלו שגגת תלמוד
עולה זדון
הוא לא לימד נכון
לכן גם
העונש של הבל
היה יותר
קשה מהעונש של קין
העונש של קין מה היה?
נע ונעד תהיה בארץ
מה העונש של הבל?
מת
עכשיו, זה לא כל כך פשוט הדבר הזה
אם זה נכון מה שאמרתי
זה כבר מתחיל לעורר שאלות לגבי מעמדו של קין
קין הוא רוצח או שופט?
רוצח
שהוא בדיעבד שופט
זה עונש הוא זכאי
זה לא פשוט, אנחנו נבדוק את זה
אנחנו נבדוק את זה בפסוקים
מה?
זה כל הבעיה, התשטוש
בין הרוצח לבין הקורבן
אה, זאת שאלה
כן, זה נכון
מה שאתה אומר, אבל זה נצטרך להוכיח מהפסוקים
כן, מה אתה אומר?
הרולבותים הזה שהוא מתחס
לעצמו לצולם הרכוש
כן, הרי מה קין אומר לו?
אכפת לך ממה שיאמרו האבותינו, נכון?
זאת אומרת
שהוא אומר וגם אני
אכפת לי
ולכן אל תדאג, אם אתה
יעזוב אותי אני לא ארוג אותך
כי הרי אותה טענה
היא יכולה להיות כלפיי, אם אני ארוג אותך
מה אני אגיד להורים שלי
אז אם כך, הבל חושב
שהגענו אל הגשר של האחווה
ולכן הוא
מקיים, איך שהוא אמר
הסכם הבנות
עם קין
ברור?
כלומר, קין תחת ידו
והוא
החליט שקין צדיק
מדוע? כי הערכים שלו
מן הסתם נמצאים גם אצל זולתו
זה טעות בחינוך
כמובן
שאנחנו לא לומדים לשום דבר
אנחנו רק לומדים פסוקים בתורה
כן?
הלאה
אגב, כל זה כתוב מפורש
במלך העריות
אתה מבין שהיום בספרות
גם הספרות הקולנועית
וכדומה, יש הרבה מוטיבים נוצריים
שחדרו
שלעשות צדק זה בסופו של דבר
רע
ואין לך לעשות זאת אלא
כשקלו כל הקיצים ואין לך ברירה ואתה בעצמך
עמדת בסיכון
ממשי ואפילו בפציעה
מכוח הרשע
ואז בדלת ברירה
אתה אורג אותו
זו חשיבה נוצרית שאומרת שהחסד הוא המוסר
והצדק לא
אלא הצדק זה הכרח
שמעתי פה
מפקד בצהל שאמר
אנחנו צריכים למצוא את דרך
האמצע בין המוסר לבין
צורכי הביטחון
שימו לב למשפט המושחת
ובעצם אתה אומר
אני רשע
אתה מרשה לעצמך להיות רשע
אם זה רשע לעשות בביטחון
אז עדיף שתתאבד
למה שזה יהיה מוטע
בעצם אתה אומר
שלנצח זה רע
שהצדק נצח זה רע
טוב
אז אם כן פה נעשה הרצח
אפשר גם להבין את זה
אם אנחנו נחזור
אל מעמד המחשבה של
קין לפני שנתגלתה לו הבחירה החופשית
אפשר לומר
שהפרשנות שלו
לקבלת הקורבן של הבל
יכולה להיות אחרת לגמרי
ממה שאנחנו מבינים
הרי אנחנו נתנו פרשנות מוסרית
מדוע הקדוש ברוך הוא שעה
אל מנחתו
אל הבל ואל מנחתו
בגלל מדרגתו המוסרית של הבל
שבמילא השפיע גם על מנחתו
ולכן כתוב
אל הבל ואל מנחתו
ואל קין ועל מנחתו לו שעה
לא רק המנחה עצמה
אבל אפשר לפרש שהכל רק בגלל המנחה
כלומר יאמר לעצמו קין
אני הבאתי
מן הצומח
הקדוש ברוך הוא לא רצה
האח שלי הביא
מן החי והקדוש ברוך הוא רצה
סימן שמה
הקדוש ברוך הוא אוהב יותר
מה שיותר חי
אז אני אביא לו את האח שלי
גם זה עוד יותר חי
כן זה רציני
אדם
איך אני מדייק את זה
לא אני אומר שזאת האפשרות
זה לא מהפסוקים, זה אפשרות
כלומר ייתכן מאוד שקין
איננו מתייחס אל המדרגה המוסרית
שהייתה הסיבה של העדפת הבל
אלא רק אל התוכן של המנחה
והראיה
שבסוף הוא מביא אדם
בסדר
זאת אומרת אפשר לתת עם מיני הצדקה
דתית
לא מוסרית, הצדקה דתית
לרצח
כמובן?
כן
ברור שזה לא היה לשם?
מי אמר לך?
כן?
בוא נבדוק את זה, לא בטוח
אנחנו נלמד את הפסוק הבא
ונראה מה הדברים שלך עומדים במבחן הביקורת
אה, בפסוק הבא צריך להקריב את עצמו
זה בסדר
לכרוע צריך להקריב את עצמו
תראה, בסך הכל הוא הביא צמחים
שהם לא הוא
הוא הביא, הבל הביא בעלי חיים שהם לא הוא
אז צריך להביא אדם שהוא לא הוא
רוצה להגיע לרמה הכי מוחרת
האם הוא רוצה להקריב את אדם הראשון?
זה גם היה יכול להיות
זה מה שהיה תחת ידו, אחיו
כן?
אה?
למה הם הביאו מנחה?
הם הביאו מנחה
כי הם הרגישו שחייבים
לתת משהו למי שנתן לי את החיים
כלומר, זה נקודה טבעית
באדם. הקורבן
זה הדבר הייתי אומר, כמעט הכי ספונטני
שיש בבני אדם מאז ומעולם
התפילה
לעומת זה, היא דבר מאוד
מאוחר בתולדות האנושות
כן? זה לא דבר מובן
שאני יכול לקיים
שיח עם הבורא
אבל לתת לו אני יכול
בסוף
פסוק תת
מי שהביא אותם לעולם?
מי שהביא אותם לעולם
זה ההורים שלהם, לא רק
את השם, כתוב
את השם, זאת אומרת
שלושה שותפים באדם, נכון?
ואתה אומר, קניתי את השם
שלושה שותפים יש באדם
אבי ואמו והקב' ברוך הוא
אז הם צריכים להביא מנחה
אולי גם להורים שלהם
יכול להיות
איך הם ידעו איך מביאים מנחה?
איך הם ידעו איך מביאים מנחה?
כמו שאתה מביא מנחה
לאדם, כך אתה מביא מנחה לשם
איך אתה מביא מנחה לאדם?
אתה שוכט לפניו כבש
זאת אומרת, אוכל
נכון? אז לקב' ברוך הוא גם
נותנים כבש, והוא אוכל
הוא שולח את האש
הרי כתוב
ואי שעה השם אל הבל
איך הוא שעה?
ירדה אש מהשמיים
בסדר?
אכל
אותו דבר
יש שאומרים שהחטא של הבל בגלל זה
שהחטא של הבל היה שהוא הסתכל על האש הזאת
הסתכל בשכינה
כמו חטא נדב אביו
פסוק... מה?
כן
אני לא אמרתי את זה בתור הפרשנות המרכזית
פסוק ת'
והיום אירע השם אל קאין
אי הבל
אחיך
למה עשית את זה?
והוא אומר
לא ידעתי
השומר הכי
אנוכי?
מאחורי
השאלה הזאת
מסתתרת הבנה
מאוד מיוחדת
השומר הכי אנוכי?
מזה משתמע
שיש מישהו אחר שצריך לשמור עליו
לא אנוכי אלא אתה
אתה שקוראים לך
אנוכי השם אלוהיך
אבל
אם אתה לא רצית שאני
אהרוג את הבל
אז למה נתת לי לעשות את זה?
היית צריך
בזמן שאני חנקתי אותו
לשתק לי את האצבעות
לא השיתקת אותי
סימן שאתה מעוניין
אז מה אתה בא אליי וטענות?
ברור שעשיתי את רצונך
אם עשיתי רצונך זה סוג של קורבן גם
ברור? טענה יפה?
מה?
לא ידעתי
למה אני צריך להכריע פה במשהו
כלומר למה אני צריך להכריע שמעשה זה
הוא טוב ומעשה זה הוא רע?
נכון יש לי בחירה חופשית אבל שני הדברים
גם הטוב וגם הרע שני הם רצונך
עשיתי מה שאתה רוצה בעצם
אז בסופו של דבר
תגידי תודה נעשה רצונך על ידי
השומר האחי אנוכי
טענה מעניינת מאוד
מה? הקב' הוא ישיב על זה
את זה נראה בפעם הבאה
עד אז לא לרצוח אף אחד