ותפקחנה עיני שניהם
וידעו כי עירומים הם
ויתפרו על עת העינה
ויעשו להם חגורות
מה זה ותפקחנה עיני שניהם?
מה שמעת שעד עכשיו הם היו עיוורים?
מה? קשה להגיד, ואתה ראה האישה הכתובה
אז מה עד עכשיו הם לא ראו?
הסתכלו רק למעלה ולמטה, מה?
אלא הכוונה, אם ידעו כי עירומים הם
נודע להם שיש בזה בושה
מה הבושה?
הבושה להיות ללא כיסוי
כלומר, מה הבעיה בזה שאין כיסוי?
שהחטא גלוי
זאת הבעיה
החטא גלוי
ולכן יש בושה
ולכן צריך מהר לחסות
על הנפש החוטט
והפתרון, נגיד, הקבוע
שמחסה על החטא
זה הגוף
זה מה שיקרה בפסוק כף א'
אבל עד פסוק כף א'
כשהנפש חוטט ועדיין אין לה גוף
היא יודעת שהיא עירומה
אז מה היא יכולה לעשות?
היא יכולה לעשות
אז מה היא יכולה לעשות?
היא יכולה לפחות להצטער
להצטער פירושו
איך אומרים בעברית ומקראית להצטער?
להתעונן
זה מה שכתוב
והתפירו עלי ת'ענה
הם מתעלים מתוך הצער
עלי
שימו לב, זה לא מדובר עלי, במשל רבים
אלא עלי
עלי אחד, מה זה אומר עלי אחד?
עלי אחד זה מספיק כדי לעשות חגורות
אלא הכוונה
שהצער שהם חשים
מעלה אותם מן החטא
כמו שאומר הזוהר
שאבושה ראויה לחפר על כל החטאים
כן
מה?
לא כתוב והתפרו, והתפרו
אתה אמר, והתפרו
והתפרו
נו, למה לא?
אני לא יודע מה זה להתפר
להתפר זה לחבר, נכון?
מה? הם צריכים לחבר
הם מחברים אל הנפש אלהם את אבושה
נכון?
מה אתה אומר?
כלומר, האם היה גוף בסתיו הזה?
לאף אחד לא היה גוף
הרי כל זה בגן עדן מתרחש
הכל זה נפשות?
הכל זה בגן עדן
בגן עדן, כמו שאני יודע, אין גופים שם
נכון?
הרמבא אומר שגן עדן זה הכי קדורה
הרמבא אומר שגן עדן זה מקום בקדור הארץ
אתה בטוח שהרמבא אומר את זה?
אומרים שהרמבא אומר את זה
אבל צריך להבין, איפה הרמבא כותב את זה?
מעניין שבמורה נבוכים הוא לא כותב את זה
הוא כותב את זה בהקדמתו לפרק חלק
כששם הכוונה של הרמבא היא
לומר מה לא חשוב בחיים
כן, אני רוצה להסביר מדוע
עטנה של המשנה כתב
כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא
למה הוא לא אמר שכל ישראל
יש להם חלק במות המשיח?
או יש להם חלק בעריכות ימים
או יש להם חלק בגן עדן
או חלק בכל מיני דברים
בתחיית המיתים
הוא אומר, למה העולם הבא?
מדוע? כי העולם הבא היא המטרה האחרונה
ולכן היא ניח את כל שאר התכליות
ודיבר רק על התכלית האחרונה
אז הוא מסביר לך, גן עדן
הוא מקום בארץ דשן ושמן
שבני אדם יגלו אותו
גם אם נלך על הצד הזה
כפי שרוב בני האדם סבורים
שגן עדן הוא בארץ
ושזה מקום דשן ושמן
יגלו, הקב' ברוך הוא לעתיד לבוא
אין הוא המטרה
אבל אין שם אחרא שאכן כך הם הדברים
תודה רבה
אז זה פשוט
זאת אומרת ש... גם יש
גמרה מפורשת במסכת פסחים
שאומרת הפוך
כתוב במסכת פסחים
שמצרים היא 500 פרסה
על 500 פרסה
ומצרים 1 מ-60 בקוש
וקוש 1 מ-60 בעולם
ועולם 1 מ-60 בגן
וגן 1 מ-60 בעדן
ועדן 1 מ-60 בגהינם
נמצא כל העולם ככיסוי כדרה לגהינם
כך אומרה מדרש
המובא בגמרה במסכת פסחים
אם גן עדן הוא כזה גדול
שהוא כפול 60 בריבוע
של העולם
אז איפה תכניס אותו בכדור הארץ?
ברור
אגב, מעניין שקושי הזו שאני מקשה
מקשה בנשחי
בספר בניו ידע על אותה אגדה
והוא עונה
שברור שגן עדן נמצא בארץ
איפה?
כמועט המחזיק את המרובה
כמו שכתוב ש60 ריבו מישראל
עמדו בין שני בדי הארון
שזה אחד מהפעמים שמועט
יחזיק את המרובה
כך יש מקום בכדור
שבו אתה נפגש עם גן עדן
בסדר, אז מה זה אומר?
זה אומר שגן עדן זה לא שם
זה לא בכדור הארץ
זה מה שזה אומר
אז מה לא להתעקש כל כך
על הפרשנות הילדותית הזאת
שזה מדובר בגן שבו יש תאינים וכדור
בסדר
ויעשו להם חגורות
החגורה זה גבורה
מי חוגר?
גיבורים חוגרים
גם כן החגורה כדי להפריד
בין החלק הילאי של האדם
לחלק הבאימי של האדם
אז אותו דבר
זה לאפשר את ההתגברות
איזהו גיבור התכובשת יצרו
וישמעו את כל אלוהים
יתהלך בגן לרוח היום
תגידו לי מה זה כל אלוהים
יתהלך לרוח היום?
מה הקדוש הוכחוסי?
טיול של אחי הצהריים
ברור שזה לא כיבשו אותו
והתחבא האדם ואשתו
מפני השם אלוהים בתוך עץ הגן
והקרא השם אלוהים אל האדם
ואומר לו אייקא
השאלה אייקא היא שאלה עמוקה מאוד
כלומר אתה עכשיו צריך
להגדיר את עצמך מחדש
בעקבות אחת
נכון?
אחת דורש מן האדם
הגדרה חדשה של הזהות שלו
והיה אומר
את קולך שמעתי בגן
והירא כיירו מנוחי ויחבא
אגב, מתי אנחנו שומעים קול
במהלך השנה?
בראש השנה
אז מה זה היה שם הקול אלוהים?
זכיית שופר של ראש השנה
בסדר
זכיית שופר של ראש השנה
חושפת אותי אל הבורא
אל החן שחרדה
זה בדיוק מה שקורה כאן
כן בבקשה
כלומר מה שאומרתי
אייקא זה לא חבר אחת
נכון
כל חטא צהרית מהאדם
היא הגדרה מחדשה של הזאת
בוודאי
כל חטא גורם לגדרה מחדש של הזהות
קוראים לזה בג'י פי אס
חישוב מחדש של המסלול
מכיר את זה?
יש מכשיר כזה שקוראים לו ג'י פי אס
שמכוון אותך
וכל פעם שאתה סוטה מהמסלול שהוא אומר
אז הוא מודיע לך
חישוב מסלול מחדש
בעוד חמישים מטר
לפני ימינה
טוב
האם תוכל לענות על השאלה
שחשובה לחצי מהעם
כלומר אנחנו הנשים
מה תפקיד האישה בעולם הזה
כחצי נשמה בעניין המצוות
הלימוד ובעולם הבא
במקרה שהיא שומרת מצוות
והוא לא
איך נדונה הנשמה הזאת?
אולי נשאל
שאלה שהיא חשובה
לעוד חצי מהעם
מה התפקיד של הגברים בעולם הזה
כחצי נשמה בעניין המצוות
ומה עושה אם אשתו לא רוצה
שהיא קיים מצוות?
אני חושב שהשאלה
היא שאלה נכונה
לא לגבי הנשים
אלא זו שאלה נכונה
לגבי האדם בכלל
מה תפקידו של האדם בעולם הזה
ואז כל אחד ואחד
יש לו האופן שלו
לפי הרגישות שלו
לפי המבנה הנפשי שלו
לפי אותו זכר או נקבה
בקשר שלו עם אלוהים
וכל אחד מוצא את הנתיב שלו
כן?
מהמדבר שלא רואים או שהחטא
מגדיר אותה לתרבות עם האדם?
מאיפה רואים שהחטא
מחדש את הזהות של בן אדם?
כתוב כאן
והקרא שמלואים אל האדם
והיום אומר לו אייקה
איפה אתה?
זאת לא שאלה לפני כן
הוא ידע איפה הוא
כן?
אז הוא צריך להגדיר את הצור מחדש
כי אותם שני אנשים
שהיו בכדור פורח
ופתאום יגדעו את הדרך
אז מלמעלה הם קוראים לבן אדם
שנמצא על הארץ
ואומרים לו תגיד איפה אנחנו?
ואז הוא עונה להם
אתם בכדור פורח
אז הם אומרים
אחד לשני הוא בטוח מתמטיקאי
כי מה שהוא אומר מדויק להפליא
ואיננו שומושי בכלל
כן?
כן
אז בואו אייקה
כלומר האדם יודע איפה הוא נמצא
הוא נמצא אצל עצמו
אם צריך לשאול אותו אייקה
סימן שהוא יצא מעצמו
כן
מה אתה רוצה?
מה זה אומר שאדם מלכון
מתחבאים בתוך עצה
מחפשים עצה
מה זה עץ?
עץ זה זכר או נקבה?
זאת מילה של זכר או נקבה?
זכר נכון?
רגע אתה אומר עצות?
או עצים?
עץ יפה או עץ יפה?
אז עץ זה זכר או נקבה?
יפה, למה לא יכולת לחשוב על זה לבד?
אני צריך לענות אותך
עכשיו, מה הנקבה של המילה עץ?
עצה
מה הנקבה של המילה עץ?
עצה
יפה, זאת אומרת, אם הם מתחברים בתוך העץ
סימן שהם מחפשים עצה
ברור?
מה זה להתחבא?
מה להתחבא זה לחפש
לחפש את עצמו
טוב, ויומר
את כלך שמעתי בגן ואיראקי רומן רכיביך ויומר
מי אגיד לך כי רומתה מן העץ
אשר ציוויתי איחד ובלתי אכול מנו
אכלת
ויומר האדם, האישה שנתתה עמדי
היא נתנה לי מן העץ
ואוכל
עכשיו, חז'אל אמרו
כאן, רשי מביא את זה
כאן
כפר בתובה
כן, אז במקום להגיד תודה על זה
שיש לו אישה
הוא אומר, הוא בא בטענות
האישה שנתתה עמדי
החטא זה
מה מספרו
זה מספר החטאים של אדם הראשון
זה אחד ראשון, שני
שלישי, רבי
שני, נכון?
מה יותר חמור? חטא שאדם
עושה בראשונה או בשנייה?
השני יותר חמור
כי הראשון יש לו קצת
טעם של שוגג, השני
הוא מרידה
היא רוצה שהיא ייקח את תאו של אדם הראשון
מהו? הכפירה בתובה
עכשיו, לפי זה
מה עיקר התיקון של החטא דם הראשון?
הכרה בתובה
נכון?
להודות
כן, כלומר
מי שכתעו כפירה בתובה
התיקון שלו
זה ההודעה
אמת או לא?
טוב, להודות לשם
נכון? זאת אומרת
מה, מה אתה רוצה?
יש לו אתר ומגיעה קצת דעה
שהרשמה שלו נתנה
כן, אני באמצע משפט
כן
ולכן, התיקון של חטא
דם הראשון
זה ההלל ביום העצמאות
זה מובן מאליו
עכשיו, יש פה, מה?
אני אסביר עוד מעט למה לא פסח
עכשיו, צריך להבין משהו
שימו לב שכשאמרתי את זה
צחקו פה בקהל
מגלל שזה מפתיע אותנו
באמת מה שאנחנו מאמינים בו
יש בעיה של אמונה
כן
אז צריך לזכור
מה שאנחנו מאמינים בו זה גם נכון
ולכן
זה נכון שצריך להגיד הלל ביום העצמאות
אבל זה לא סתם
בגלל שיום העצמאות מציין
מעורה שבו לא ראו
שום נס של שבירת חוקי
הטבע
ולכן שם דווקא
יש פה מקום לחשוב שלא השם פעל כל זאת
ולכן דווקא
שם התיקון
מה שהנקן בפסח שעדיין היו ניסים גלויים
של שינוי סדרי הטבע
לכן מי שאומר
אני מודה לקב' חוף שעשה מקת בכורות
או שקרא את הים, נו באמת
זו חוכמה, כל אחד רואה
אבל להודות לקב' חוף
שהוא הקים את המדינה, זה לא כל כך קל
ברור
כידוע יש בזה
נטיות קפרניות שמתקחה שולפי זה
יש כידוע
הכפירה החילונית
והכפירה הדתית
הכפירה החילונית אומרת
חבר
האם אתה סבור שאכן
האל הוא זה שהקים את המדינה
והלא לא כן הוא
הלא הפלמך הוא זה שהקים את המדינה
עד כאן הכפירה החילונית
הכפירה הדתית אומרת
נו באמת, הבמס רשתי זה הקב'
שבורחו שבנה את המדינה הזו, איזה זה הפלמך
זה כפירה וזה כפירה
זה היה מגניב של סגנון
של מבטא אפילו
אז בסופו של דבר
לכן צריך להבין
שזה אכן נכון
כלומר, התיקון של חטא הדם הראשון
זה ואמירת הלל ביום העצמאות
מי אומר את זה?
הגמרא אומרת את זה
מה?
כן, ודאי שבלילה
אבל אני אומר
קודם כל, להתחיל מהלל סתם
איפה זה כתוב בגמרא
שזה התיקון של חטא הדם הראשון
כתוב מפורש
במסכת סנדרין דפצד יגדלת
עמוד א'
ביקש הקב' ברוך הוא לעשות
את חזקיהו משיח
וצנחריב
גוג ומגוג
עמדה מדת הדין לפני הקב' ברוך הוא
אמרה, דוד המלך אמר שירה
הוא לא אמר שירה, אתה תעשה אותו משיח
שם, אדם דובר שם
מה זה הסיפור של סנחריב
וחזקיהו?
כידוע, ממלכתו של חזקיהו הוא מלך יהודה
הייתה נתונה
למנדט של האימפריה
האשורית. בעצם, חזקיהו
לא היה עצמאי, מלך אשור
הוא זה ששלט בו
יום אחד נמאס לחזקיהו
מורד במלך אשור
מלך אשור בא בשערי
ירושלים
יש שם אחרדה גדולה
בסוף נעשה נס
185 אלף
מתים יש
במחנה אשור
קטסטרופה אשורית
חוזרים הביתה, יהודה
חוזרת לעצמאות
ואז בא ישעיהו הנביא
אומר לו תגיד הלל, אומר לא רוצה
בסדר? בבקשה
שירה זה משהו
שזה משהו
אתה צודק
אתה צודק
כי הרי, אתה תמיר יפה מאוד
ששירה זה יותר עמוק מהלל
הרי יש גמרה מפורשת
במסכת פסחים, דווקא פיוזאים
שחזקיהו וסיעתו
אמרו הלל כשעמד עליהם סנחריב
אז בכל זאת סותר את הגמרה בסנדרין
שהוא לא אמר שירה
אלא מה יש לך לומר
שחזקיהו אמר הלל
כי הוא הדתי
הוא צריך לצאת בחובת התקנה
של הנביאים, הרבנות הראשית של ישעיהו
לא הייתה נותנת לו לעבור על זה
אז הוא אמר הלל
אבל זה לא היה שירה
כלומר זה לא מתוך הזדהות
לכן לא נעשה משיח
ככה אומרת הגמרה
המשיח זה מי שצריך לתקן את כל הפשלות שהיו
נכון? אם כן, מכאן אתה למד
שהתיקון של החטא הדם הראשון
שהוא הפשלה הראשונה
הוא התקן על ידי הלל של יום העצמאות
מה וזה שזה בלילה זה עוד סיפור
מה אתה אומר?
אם אתה רוצה
טוב
והיא אומר
השם אלוהים לאישה
מה זאת עשית?
ואתה אומר האישה
הנחש אישי אני והאוכל
אז הוא שואל את האדם
מי עשה לך את זה?
האישה. הוא שואל את האישה
מה צריך לעשות עכשיו?
לשאול את הנחש
צריך לשאול את הנחש
והיום אומר השם אלוהים אל הנחש
כי עשית זאת ערור אתה
מכל הבאמם ומכל חיית השדה
על תוכלך תלך ואפר תוכל קומר חייך
רגע תן לדבר
אולי תשאל אותי למה עשיתי את זה
יש לי אולי איזושהי סיבה
אז מה אומר השים?
מכאן שאין
מהפכין בזכותו של
מסית
כיוון שהוא עשית זה דבר חמור מאוד
אז לא רוצים שהוא ידבר
אבל מכאן שהיה לו מה לומר
מה?
האישה היא
מסיתה בגלל שהיא עשתה
אבל כאן
גם היא לא עשיתה במובן הזה
שהיא לא אמרה טיעון
כי היא יודעה אלוהים
כי ביום אחר לכם מינו ואיתם כאלוהים
תהיו עודדות ורע
וזה סך הלוואי את העולם
הרעיון הוא של הנחש
אז אם כן הנחש הוא המסית
ואין מהפכין בזכותו של מסית
אבל זה סימן שהיה לו זכות
היה לו מה לומר
ולכן לא, זה לא שכזו הוא ישתכנה
זה כזו הוא לא יהיה לו מה לענות
לכן הוא השתיק אותו
מה הדבר הזה? מה הייתה הזכות
מה הנחש היה יכול לטעון?
מה אתה רוצה?
כן, אז זה כבר דברי ערבי
ותלמיד דברים משומעים
אבל זה כבר הגמרה אמרה
זאת אומרת, זה דבר פשוט
מסתתר פה משהו מאחורי זה
מה שמסתתר מאחורי זה
זה שחייב להיות
שיהיה נחש שיסית
כי הרי יש
בהכרח איזושהי
קנאה שצריכה להיוולד בבריאה
בגלל היררכיה
אם לא תהיה יררכיה
לא תהיה התקדמות
ולכן חייבת להיות יררכיה וחייבת להיות קנאה
לכן אומר הנחש
מה אתה רוצה?
אתה עשית אותי ככה
נכון?
אז לכן
לא מהפכים זכותו
באמת, איך הקב' הוא יתמודד
עכשיו עם הקבושייה הזאת?
תשובה, הוא יסתדר עם זה
כמו שמצאנו בחטא
במיעוט הירח
שהגמרה אומרת שהקב' הוא אמר
עליי להביא כפרה על שמיעת איתי את הירח
מה המשמעות הדבר הזה?
שזה חוזר אל הכתפיים שלו בסופו של דבר
אז הוא, יש לו את החשבונות שלו
הוא יצטרך להסתדר
עם זה שהוא ברא את היררכיה
במציאות ושזה יוצר את הקנאות
שזה יוצר וכדומה
מובן?
וזה
אפשר לומר
על זה כבר אמר הנביא
והיה אור הלבנה כאור החמה
כמו שלעתיד לבוא
התסכול שיש מפני היררכיה
התסכול הזה יתוותל
ואור הלבנה יהיה כאור החמה
אבל אז יש בעיה
מה עם ההתקדמות?
אומר הנביא אל תדאג
ואור החמה יהיה שבעת הים
כאור שבעת הימים
אז עדיין יש לי תסכול
אז מה? צריך לחזור להתחילת הפסוק
והיה אור הלבנה כאור החמה
שעכשיו אור הלבנה יהיה פי שבע
גם כן
ואז השמש תצטרך להעיר פי ארבעים ותשע
נכון?
ואז יש עלייה מתמדת
ובאינסוף
בסדר? ובאינסוף הכל מתפייס
עכשיו מה זה הסיפור הזה של כללת הנחש?
וכללת האישה?
וכללת האיש?
הרי אנחנו רואים שכל אחד נמצא
מתחת לשני נכון?
הוא הולך על הגחון שלו
והבא השיט בינך ובין
האישה ובין זרחה ובין זרה
הוא יישוב חרוש ואתה תיישוב פנועקב
כלומר עכשיו הנחש נמצא
מתחת לעקב של האישה
נכון? זה מה שקורה
סימן שעד עכשיו איפה הוא היה?
הוא היה פנים ואלפנים
עכשיו הוא למטה
ומה עם האיש והאישה?
אלא האישה אמרה הרבה הרבה
אצבעונך ואירונך
ואישה תשוקתך והוא ימשולבך
אז איפה הוא עכשיו?
למעלה
ועד עכשיו איפה הוא היה?
פנים ואלפנים
אז בעצם מה היה המצב הראשון?
איש, אישה, נחש
אותו גובה
מה זה איש אישה?
הסכל הרגש
ומה זה הנחש?
הסכל הטבעי
כלומר זה באותה מדרגה נמצאת הנשמה עם הטבע
איש אישה נשמה
נחש טבע
בעצם היה
אותו גובה
במילים אחרות אם אני רוצה לדעת את אלוהים
אני יכול לדעת אותו באותה מידה
דרך הנשמה כמו דרך הטבע
מה שעובדי עבודה זרה רוצים להשיג
היה אמת בגן עדן
דהיינו פולחן הטבע
דרך הטבע, דרך הנחש
אפשר להשיג את האלוהות
אבל כאן יש סכנה של אובדן הזהות המוסרית
זה מה שקרה בחטא
ולכן כדי לתקן
נעשה היפוך
שעכשיו יש איש אישה נחש
לנו הסכל שולט ברגש ששולט בדחף הטבעי
בסדר?
זה מכאן
אבל זה חיסר
מה אתה רוצה?
האם הנבואה היא רגש?
האם הנבואה היא רגש?
זו שאלה יפה מאוד
למה זה קשור לנושא?
אם זה עובר ככה, זאת אומרת שמראש
או מתחילה נבואה בכלל
אז ההשארות האוטימטיבית והדלתית היא דרך זה
שההפקודים של הנבואה ייתקו
עד שהתפסקה
הנבואה היא לא רגש
הנבואה היא חוויה
אבל חוץ מזה דת אלוהים של אדם הראשון
זה לא נבואה
זה לא נבואה מזה
למעלה מכל הנביאים
נמצאת נבואת משה
למעלה מנבואת משה
מדרגת אדם הראשון
מה שהזוהר מכנה בשם זיהר העילה
הזוהר העליון
זה בכלל לא נבואה, משה
רבנו קטן על אדם הראשון
אתה מבין?
כי מה ההבדל?
שדווקא אצל משה רבנו
דווקא הדרגאיות הזאת מורגשת
ולכן
כיוון שמשה היה צריך להתנבא
והוא יכול היה להתנבא
בכל רגע, בלי כל התרעה
לכן פרש מינה אישה
כי הוא לא יכול
לחיות חיי אישות
ובאותה שעה גם להתנבא, בלתי אפשרי
מה אתה לומד לגבי
אדם הראשון? שהוא היה מתנבא
בשעת תשמיש
זה הולך ביחד, אין שום הבדל
אין שום הבדל מדרגות
לפני החטא
ולכן מרים
דרשה ממשה רבנו
לעלות במדרגה
למדרגת אדם הראשון
ולכן היא אמרה לו שלא לפרוש מינה אישה
מובן? כן בבקשה
טוב
בסדר? טוב
עכשיו, כל החטא הזה
זה חטא במדרגה
של נפש
מה זה אומר בעולמנו אנו?
האם הקב". לא שאל
את הנחש למה הוא עשה זאת, מכיוון שהקב".
תכנן להיכשל כמו
ביצירת האדם? כן, זה בסדר
זה אותו הרעיון שדיברנו עליו
עכשיו
מה בעולמנו אנו זה אומר?
כי הרי החלקים האלה של נפש
האדם, אני אקרא הם איש, אישה ונחש
בעולמנו אנו מתרגמים
לגברים ונשים
מה שלא היה
באדם הראשון, שהוא אישיות אחת
הכוללת בקרבה כמה חלקים
אז חזאל
עמבו דבר מאוד מעניין על זה
מה אתה רוצה?
אני רואה, כן, נו
האם הנסירה היא תולדה של אחת?
אה? האם הנסירה היא תולדה של אחת?
לא, אתה יודע שלא
אני חוזר על השאלה שלו
האם הנסירה היא תולדה של אחת? התשובה היא לא
מה שבאולם שלנו זה נראה כגברים ונשים
או שאלה אחת? לא
בעולמנו, זה שיש גברים ונשים זה לא נסירה
זה תולדה של הנסירה
הנסירה זה
ההבחנה בין השכל לרגש
ההבחנה הזאת היא נעשתה כבר
באדם הראשון, בגן עדן
בסדר? בעקבות אחת גורשנו מגן עדן
אז כשאנחנו גורשים מגן עדן
הנפש של האדם מופיע בשני גופים
גבר, אישה
דבר שלא היה מקודם, נכון?
נו
כל מי שיוצא מגן עדן הולך להתפלל כמו נער
שיוצא את עניין הראשי? כן
טוב, אה, לא
אה, אני מנסה
להתקדם קצת, כן
אה, עכשיו, ה
בעולמנו אנו מה זה אומר
אז חזאל נתנו פה רמז
מאוד מעניין, בעדינות הם נתנו אותו
אבל הם הסבירו את זה, אמרו מדוע
הנחש
רצה להפיל
את האדם, למה?
מה? כן
הוא ראה אותם משמשים
והוא התאווה
לחווה, ולכן
הוא סידר שאדם הראשון
ימות כדי שהוא ייקח את חווה
נכון? עכשיו, לפי
מה שלמדנו
מי זה הנחש? זה
האדם עצמו
זאת אומרת, שמה זה החטא?
זה אופן
מסוים של שימוש
בכוח המיני, שלא
בקדושה, אלא באופן בהמי
זו הכוונה
שבא נחש על חווה
והטיל בה זוהמה
כלומר, הוא מתקנה בקדושה
שהייתה בתשמיש אצל
האדם הראשון, והוא רוצה
לקנות את זה, הוא רוצה להפיל
את זה בעצם, להפוך את כל
המעשה הזה לטכני בלבד
זה מה שקורה בעולמנו
בסדר? ולכן
מכאן, הטעות של הנוצרים
שסבורים שכל החטא של אדם הראשון
היה הנטייה המינית
ומזה השתלשה
לרעיון הזה
טוב
שאלה קטנה
כתוב כאן, ולישך
תשוק כתך
והוא ימשול בך
פסוק מעניין, לא?
והוא ימשול בך
אלישך תשוק כתך והוא ימשול בך
כל זה קורה בנפש
של האדם בגן עדן
איך זה קורה בעולמנו אנו?
נאלי נסתכל לרגע אחד בפרק ד'
פסוק ז'
הלו עם תתיב
לא, כמה זמן לוקח לכם למצוא?
הלו עם תתיב
סעט
ואם לא תתיב
לפתח
חטאת רובץ
ואליך תשוקתו, ואתה
תמשול בו
אני מדובר פה
לא, במי צריך
למשול?
ביצר הרע, נכון?
זה היצר הרע
אז פה כל המאבק הזה
תשוקה וממשלה
זה יצר הרע ויצר הטוב
זה מה שזה אומר
עולאדם אמר
כשאמרת לכל אשתך
ואת אוכל מנייסת שרציביתיך
למור לא תאכל ממנו
ארורה האדמה בא עבוריך
בעיצבון תאכלנה
כל ימי חייך וכל זה
דרדה תצמיח לה ואכלת את העשר ושדה
וזה תפח תאכל
לחם עד שובך אל האדמה
שקחת כי עפרת ולעפרת שוב
והקרא האדם שם אשתו
חווה
מהפסוקים הקודמים
אחד זה נאמר
בלשון מקבה
בפסוק ז'
פעילה את אחרים דברים שם זה חווה
אז אותו הדבר
אני מסביר את זה עכשיו, זה עכשיו יוסבא
והקרא האדם שם אשתו
חווה
כי היא הייתה עם כל חי
אז איך צריך לקרוא לה? חיה
למה הוא קורא לה חווה?
כי היא הייתה, היא כבר לא, היא כבר לא חיה
השם שלה צריך להיות
חיה, אבל עכשיו שהיא כבר לא
חיה, אז צריך לקרוא לה
חווה
אתם רואים שם מילה חווה?
מה? נחש
חוויה בערמית זה נחש
זאת אומרת שהיא הנחש שלו
מבין?
הנחש
שלו, הנחש
הוא הנחש שלה והיא
הנחש שלו, כלומר כל אחד
הפיל את השני, מובן?
מה? זה היפה, דומינו
יפה מאוד, כן
דומינו משון ממשלה
מושל וממשלה
כן
אז זה, אבל מצד שני
יש כאן תיקון, כי הרי מדוע
הוא נפל? כי הוא לא קרא לה בשם לפני זה
קרא לה, איך הוא קרא לה קודם?
האישה
נכון?
הוא קרא לה אישה וקרא
לעצמו איש, הוא לא
הכיר בזה שישנה זהות חיצונית לו
שאיתה הוא יכול לדבר, לכן
אנחנו רואים שכל זמן הסיפור
אין שם שיחה אחת בין אדם
לבין חווה, כי באמת
אין להם שמות, כדי
ששני בני אדם
או שני אנשים ידברו אחד עם השני
צריך שכל אחד יהיה שם, לו אין
שם וגם לה אין שם
לכן הם לא דיברו, כיוון שהם לא דיברו
נפלו לחטא, כיוון
נפלו לחטא, מתו
מכאן שהמוות הוא תוצאה של
היעדר הדיבור, כשמדברים
יש חיים, לא מדברים
מתים, כמובן?
מזה אפשר גם להבין
מה שקורה אצל קין
ויאמר קין אל הבל
ניסה לדבר
אבל לא הצליח להגיד כלום
אז הוא הרג אותו, אז כשמתחיל
זאת אומרת שהאלימות
היא דיבור שניסה
להיאמר ולא
הצליח
מסקנה, כשלא מדברים
בכלל, שניהם מתים
כשמנסים לדבר, אחד מת, אחד חי
כשמצליחים לדבר
שניהם חיים
כן, אלימות ואידמות
כן, דומה
אלימות, זה בישעת אחת
שלא רוצה לדבר
כן
ויאס השם אלוהים
לאדם ולאשתו
נקנות אור ואל בישם
ולפי מה שכבר למדנו
בפרקים הקודמים, כאן
נכנס האדם לגוף
הראשונה
הגוף הוא
קוטונת האור של האדם
ויש לי את השאלה, איך נברא
האור הזה
מתי נברא הקוטונת
האור, את זה התורה
לא סיפרה
מדוע?
כי אין לזה שום השלכה
מוסרית
כיוון שאין השלכה מוסרית, התורה לא מספרת
אז מי כן מספר לנו
מתי נברא הגוף?
לא
המדע
אנשי המדע, הם עסוקים
בשאלה הזאת, כיצד נברא
גוף האדם
אז יש להם תיאוריות, יפות
או לא יפות, לא משנה
זה הגיע מאיפה שזה הגיע
יכול להיות שזה יקח
מיליוני שנים כדי שזה יגיע
מיליארדי שנים כדי שזה יגיע
את זה התורה לא פירטה
כי זה לא העניין שלה, זה כאן מובן
רק כי מספרת
והיה הששם אלוהים לאדם ולשתוק
ולתנות אור, והיה על בי שם
והיום מרשם
אלוהים
הן
האדם היה כאחד
ממנו לדעת טוב
ורע, ואתה
פן נשלח ידו
ולקח גם עץ החיים
ואכל
וחי לעולם
מה אתה רוצה?
נכון
אתה שואל, איך יכול להיות שהוא עדיין בגן עדן
כבר יש לו גוף?
והיה השם אלוהים לאדם ולשתוק
ולתנות אור, והיה על בי שם
זה כבר, הוא עדיין
לא בעולם הזה, והוא כבר לא
בגן עדן, ואני אסביר לך מה הכוונה
זה מה שקורה לתינוק
כשהוא ברחם עמו
זה השלב
בספר חסד לאברהם, לרבנו
אברהם עזולאי, תלמידו של הערי
שם כתוב
שיש לנפש חטא
בטרם בועל העולם הזה
כשהנפש שומעת
להסתת הנחש
ואוכלת מעץ הדעת ולובשת
כותונת אור, ואז היא
נולדת
אז זה בעצם תהליך
הלידה פה, שמתואר
בסדר?
נכון, בדיוק
זה מצב הביניים
משהו כזה, הוא בלובי
הוא עכשיו
לובש חליפת חלל
כדי להגיע לחלל של העולם הזה
בסדר?
וישלחה
אז למה הוא לא רוצה
שיקח מעץ החיים, זה הסברנו, נכון?
מה? למה לא?
תגידי למה לא
לא, אבל זה כאילו
יש כאילו, צריך לגמור לספיק את חלל
כן, הוא מפחד, ודאי
הוא מפחד נורא, כשאדם יאכל מעץ החיים
זה נורא יהיה, כי אז הוא יחיה לעולם
ואז מה יקרה?
לא יהיה לו תיקון
כלומר, הוא יכנס לנצח
עם החל שלו
אז חייבים להציל אותו
מאכילת עץ החיים, הפעם
והישלחו השם אלוהים
מגן העדן לעבוד את האדמה
שלו לקח משם
והיגר... עכשיו
אני לא הבנתי כלום כאן, כתוב והישלחו
דיברנו על זה ככה בשבוע שעבר
הוא משלח אותו
מגן העדן לעבוד
את האדמה שלו לקח משם, למה הוא צריך
לצאת כדי לעבוד את האדמה?
כדי לקיים את הכללה שלו, נכון?
בזהה תפחה
בתוך הלחם
אז היה צריך להיות כתוב
שהוא שלח אותו מגן העדן לעבוד את האדמה
שלו לקח משם וללדת
כדי לקיים את הכללה שלה
נכון?
זה לא כתוב, סימן שהוא גורש
ולא היא
היא נשארה תקועה שם
נכון? מה?
לא שומע
היא תקועה שם, כן
עכשיו, אני שואל את השאלה אם זה נכון
אז למה יש נשים בעולם שלנו?
כדי שהן לא תינה לבד
כלומר, איך הן התחתנו?
זאת אומרת, הן פה בגרמה
נשים
הן נמצאות בעולם הזה בגרמה
ולכן, מצד הטבע שלהן
שייכות לעולם של גן עדן
לכן הן פטורות ממצוות עשיית של תלויות בזמן
כי הן לא בזמן, מצד השורש שלהן
מה שענקן האדם, שהוא באופן
האיש, שמרגיש שייכות טבעית
לעולם הזה, ולכן הוא
מוכריע במצוות שהזמן גרמה
עכשיו, לפי זה מובן, מדוע
הגברים מרוצים מזה שהם בעולם הזה?
גברים
איך הם אומרים? שלא עשני אישה
נכון?
למה שהוא לא יגיד שעשני איש?
תסמך במה שאתה, לא במה שאתה לא
זה מוזר הדבר הזה
כן? כי להיות איש
זאת לא מעלה
כי מה ההבחנה בין איש לאישה?
האיש נמצא במצב של
צורך של אשלמת הזהות שלו
אם כן הוא חסר
להיות חסר זה לא דבר שצריך להודות עליו
אתה לא יכול להגיד ברוך שעשני איש
כי איש זאת לא מעלה
אלא מה? אתה יכול לברך שלא עשני אישה
מדוע? כי בעולם הזה
לאישה יש תסכול יותר גדול
כיוון שהיא בעולם שלם
כמו שאירע
היא באה מעולם שלם, והיא בעולם לא שלם
אז היא מרגישה
איזושהי זרות ביחס לעולם
לכן היא לא יכולה
להגיד ברוך שעשני אישה
כי בעולם הזה
להיות אישה יש בזה בעיה
אלא מה? תגיד
שלא עשני איש
כן? זה לא מעלה גם כן
שהיא תגיד שעשני קרצונות
זאת המעלה
כלומר שהיא עשויה קרצונות
ולכן היא משלמת על זה את המחיר
של התסכול הנשי בעולם הזה
מובן? כן, מה אתה רוצה?
לפי זה שלא עשני גוי
זה עוד קושייה
כי אם לא עשני גוי, סימן שיכולתי להיות גוי
וארי לא נולדתי גוי
תחשוב על זה
לכן המקובלים אומרים
שברור שלא התגלגלתי בגוי
והדרשנים אומרים
שלא גוי עשה אותי
שלא עשני גוי
שלא עשני גוי
כן?
אז אני אומר, לכל ברכה וברכה יש הפירוש שלה
וזהו
וזהו, אז לכן יש
עכשיו, למה באמת היא לא גורשה?
כי היא לא חטאה, לפי מה שלמדנו
כיוון שהיא לא חטאה
היא לא מגיעה לגירוש
מצד שני היא חטאה בגרמה, היא גרמה לו לחטא
לכן היא מגורשת בגרמה
מן העולם העליון
כן?
הנחש, האם הוא גורש או לא?
אני לא יודע, לא כתוב שום דבר
אני לא יכול לדעת
כן?
כי לגבי האדם כתוב בגירושית
האדם, והאדם זה כולל גם אותה
לא
הוא הנחש
יש האדם, ויש הנחש
שלושתם ביחד זה
האנושי הזה, כן, מה אתה אומר?
האדמה שהוקח משם זה אדמה
שעובדת אחרי שהוא מגורש
האדמה שהוקח משם זה משהו
שעובדות עליון יותר מאז מה שהוא עובד
לא
לא
לא נכון
כתוב, שהוא הלך לעבוד את האדמה
שהלוקח משם, משמע שהוא לוקח
מן העולם הזה, והוא הוכנץ לגן אדן
כתוב, נכון?
כתוב
וייצר השם אלוהים ואת האדמה
עפר מן האדמה
רק כתוב, וינחהו בגן אדן
משמע שלפני חיידון הוא לא נשאר
זאת אומרת שיש
הקרנה של הטבע
על העולם העליון
זה מה שהוכנס לגן אדן
ודאי, ודאי
מה? הטבעיות
החוקיות, מה אתה אומר?
תקרא לזה יתרות הדילתטה
פסוק אבדלת
והגרש את האדם
ויש כן
מקדם לגן האדן
את הקירובים
ואת להט
החרב המתהפכת
לשמור
את דרך העץ החיים
יש הרבה פה מה להבין
אבל קודם כל הייתי רוצה להבין
מה זה חרב? מישהו ראה פעם
חרב בחיים שלו?
לפחות בצעצועים
של הילדים, לא?
יש חרב, מה?
זה גוף מתחתי
ארוך וישר, נכון?
זה חרב
אז חרב זה קו ישר
וכאשר החרב
מתהפכת
היא הופכת להיות עיגול
נכון? כלומר
קו ישר מתעגל
מתהפכת כל הזמן, מה?
לא הבנתי
זאת אומרת שה
מוסריות הקווית
נעלמה
ועכשיו אנחנו בעולם של טבע
החרב מתהפכת
מה?
לא נעלמה לגמרי אבל צריך בשביל זה
להשאיל לך מבט מהיר מאוד שרואה
איך שבעצם המעגל הזה
הוא בעצם קו
מה?
המעגל זה טבע
כי במעגל אין מעלה ומטה
יש מחזוריות
מה שאין כן במוסר
יש ערכים, יש מעלה ומטה, ימין, שמאל, קדימה
ואחורה
אז בעצם בעולם שלנו יש הסתרה של דרך
עץ החיים
אנחנו לא רואים את העולם הקווי הישר
פחות הוא לא גלוי אלא אם כן התורה מגלה לנו
עץ חיים היא למה חזיקים בה
אבל סתם ככה
המוסר מתעגל
נהיה טבע
חטא עגל הוא עגול
זה איש עיגול עכשיו, לכן אי אפשר לראות כלום
כמובן? כן
להאצים את הדין
זה חום
עכשיו
הקרובים, למה אתה לא שואל
מה זה הקרובים?
מה זה הקרובים?
אה, אתה שואל מה זה הקרובים
קרובים זה מלאכים
נכון?
זאת אומרת יש מלאכים בליבו של
האדם, שאם
הם יהיו מספיק תוחים
בשבילו, יסכימו להפסיק לסובב
את החרב
ואז הוא יוכל לראות את דרך עץ החיים
הרי זה מה שכתוב
בספר יחזקאל
שיחזקאל ראה כעין החשמל
ראה את המלאכים כעין
החשמל בתוך האש
אמרו חזל מה זה חשמל?
חש זה
מה?
שותק, מה זה מל?
מדבר, ממלל
פעמים חשות, פעמים
ממללות
זה המלאכי ליבו של האדם
שהם צריכים לפעמים להיפתח
לפעמים להיסגר, הכל לפי
מעלת האדם, כן, מה אתה רוצה?
למה
אורם בגנדן?
קדם לגנדן?
הם לא בגנדן, הם מקדם לגנדן
הם בנקודת האשקה
בין האדם לבין גנדן
אז איפה הם?
זה מלאכי ליבו של האדם, יש לאדם
מלאכים, כתוב בפרשת השבוע
וישלח יעקב מלאכים
זאת אומרת שיש לו אפשרות
לשלוח מלאכים, כן
אז גן בגנדן זה לא יותר גבוה מגן האדם?
גן באדם מקדם?
לא כתוב שזה גן באדם מקדם
גן באדם מקדם
כתוב מקדם לגן האדם
אז זה לא אותו הדבר
מקדם זה לא ממזרח?
מה?
מקדם זה לא ממזרח?
מקדם זה ממזרח
כן, זה נכון
מכירו שהמילה מזרח
ממזרח
מאיפה שהכל מתחיל, נכון?
מאיפה האור מתחיל
זה קדם, זה קדימה, זה קדמון
זה הראשון, מה שבא קודם
אותו דבר
כן, בודאי
אגב, מה יותר בן מקדם לגן האדם?
גן באדם מקדם?
גן באדם מקדם
אז זה הקדם הראשון
אבל פה זה הקדם של האדם
שמחוץ לגן האדם
זה בין הגן האדם לבין האדם
נמצא הקדם
זה נקודת ההשקה בין האדם לבין גן האדם
דברים פשוטים
טוב
אז בקיצור, מכאן ואילך
אנחנו במצב
גרוע
והאדם
ידע
את חווי אשתו
ותאר
ותלד את קין
ותומר, כנתי, שתשם
מוזר, לא?
אמרנו שהאדם נפל
ועכשיו הוא ידע את חווי אשתו
מה אומרים הנוצרים
על הפסוק הזה?
שתוצאה
כתוצאה של החטא
יש חיי אישות
כן? אתה רואה את השפלות
שבחיי האישות
שארי זה בא אחרי החטא
אם האדם לא היה חוטא
הוא לא היה נופל
לשפלות הבהמית הזאת
ככה טוענים הנוצרים
על פי סדר הכתובים
שכתובים פה לפנינו, נכון?
אז איך רשי
קרא את זה?
והאדם ידע
אם זה היה צריך להיות אחרי הגירוש
היה צריך להיות כתוב, הידע, האדם
אבל כשאתה כותב
והאדם ידע, משמע
שזה עבר מוקדם
האדם ידע עוד
מקודם, עוד לפני החטא
כבר האדם ידע
את חווה אשתו, אז זה כבר מספר
את כל הסיפור באופן הפוך לגמרי
שזאת קדושה עליונה
הזיווג הזה, רק שהזיווג
בעקבות החטא קיבל צורה
של שפלות, לכן אומרים חזאל
עלו למיטה
שניים וירדו שבעה
שניים זה אדם וחווה
שבעה זה אדם, חווה, קין
אחותו, הבל ושני אחיותיו
שני אחיותיו, סך הכל
שבעה
כל זה קורה עוד בגן עדן
במציאות
זה קורה בעולם שלנו
בשורש זה קורה בגן עדן
למה הם גורשו מגן עדן?
מה הבנים והבנות?
כן, הם תפלים לו
הכל ביחד
עכשיו יש פה כמה שאלות
רגע, שלום כבוד הרב, לא הבנתי
איך מסתדרים האנשים עם ההסבר
שמדובר במציאות רוחנית
למשל, כי האפר עתה ולאפרת שוב
כמו כן הרעיון, לאישה תודה
טוב, זה צריך באמת לימוד רב
אבל מה זה להרות רעיון?
זה ביטוי כזה שאדם אומר
ילדי רוחי
נכון? וגם האפר
אז דיברנו על זה
שהאפר זה הקרנה של הטבע
על העולם העליון
האם התורה לא סיפרה לנו איך הגוף
נוצר מכיוון שמה שמלמעלה
למטה, התורה מספרת
ומה ששייך לתחתונים, מלמטה
יספרו המדענים
טוב, זה בדיוק מה שאמרנו
איך נכנס היצר והקנאה
ללא גוף? פשוט מאוד
גם מה שאין לו גוף
הוא חי מאוד, אז יש שם יצרים
וכיוון שיש יררכיה
יש קנאה
אז למה החווה כן מדברת עם הנחש?
כי עם הנחש לא צריך להתאמץ
איך אומרים?
יצר הרע משלם בקש
ואילו יצר הטוב משלם בשק
כן, הפוך
טוב, את השלומים שלו
כן, בבקשה
מה, מה הריה? נו
למה הם לא ישות נפרדת?
למה הם תפילים להם?
כל הבנים והבנות
למה הבנים ובנות
הם תפילים לאדם?
מה פירוש המילה תף?
אבל היא קיים לדבר כזה בגנדה?
כנראה, אהלן
אבל למה זה?
התחלה השתורה
גם במילה מישהו של משתמש בבר
אבל למה במילה...
יכול להיות, לא יודע, כן
גם במשנה
התפלים פירושו הילדים
עוד דבר, בפגישון
אם אני לוקח את העולדה
זאת אומרת ההפרה של התולדות
שאדם יכול להגיד לך, היא לאיתנו
זאת אומרת זה מרפא רעוני לדבר בין אדם
נוזמה
אז למה זה קורה עוד לפני שיש את זה?
כי הרבה אדם לא בא לתקן את החברה הראשון?
לא, הרבה אדם לא בא לתקן את החברה הראשון
מה הוא בא לעשות?
הוא בא להצליח
את ההשלמה של הבריאה
אבל לעשות את זה כזה?
בבקשה
אבל לבד, אני רציתי לספר לך עכשיו
שאדם חבר היום בגנדה, את יפתור לתאי זה
ושנרדו לעולם, יאללה חד
כאן תהיה בנות
לא, אני אומר, יש לידה
יש לידה גופנית
ויש לידה רוחנית
הלידה הרוחנית קדמה, הלידה הגופנית
נעשתה אחר כך
עכשיו, כיוון שהיא נעשתה אחר כך, מעורבת בה
הבושה
אבל זה לא שורשי
זה לא שורשי בזיבול
נו, אתה
הרב אמר שבאינדרס
ברוחנים יש גם יצאה, אבל יש איזה שירה אחרת
נכון
אנחנו רואים שבאינדרס מלאטים אין יצאה
מהמחשב לא מקדים זה בזה?
כן
לא, כי אין להם גם יכולת להתקדם
אבל מי שיש לו יכולה להתקדם
יש לו קנאה
כן, בוודאי, כן, הרי כתוב
כל אחד נכבה על מחופתו של חברו, כן
כשאנחנו שם
מה אתה אומר?
לשמור את דרך הצחיים
שלא ייגשו אלי צחיים
שלא על פי סדר
כי אם זה לא על פי סדר
עוד פעם חוזר אחת, כן
זה בלי כמו שהסברתי
שאיש ואישה זה סכל ורגש
זה לא גברים ונשים
בסדר, כן
אז אם הקיצור לבן אדם
זה לעשות את הקיצור לבן הראשון
לעלות את העולם
למה עדיין
השאלה היא למה האדם האמיץ יצא עם זה
נדבר על זה
כשנלמד את הסוגיה
נכון, אנחנו רק בהתחלה
של הפרק הרביעי
נכון? לא, בסדר
אתה רוצה שנרוץ
אבל אני רוצה שנבין
אז כל אחד והעניין שלו
בסדר?
אז פה אנחנו לומדים שוהאדם ידע
זה קודם לחטא
ובזה גם הגיע השיעור לסיומו
ונמשיך בפעם הבאה
אז שלום