פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת בראשית > האדם נברא כדי … לאכול

האדם נברא כדי … לאכול

מילות מפתח:אכילה, מטרת האכילה
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫פרק ב', פסוק ת' זיין
‫ויצא ושב אלוהים על האדם ‫למור מכל עץ הגן החול תוכל

‫אם כן כאן מתברר מהו הייעוד של האדם בעולמו

‫בעוד שעבור כל שאר ‫הנמצאים, בעלי החיים, המאורות

‫לא נאמר במפורש מהו הייעוד של קיומם

‫באדם היה צורך להודיע לו מה הייעוד של קיומו

‫על ידי הציווי

‫מה הסיבה להבדל הזה? כנראה שהאדם הוא ‫מיוחד מכל הנמצאים בזה שהוא בעל תבונה, הכרה

‫ולכן אצלו השאלה של המשמעות עולה, ‫הוא שואל את עצמו בשביל מה נבראתי

‫השמש לא שואל את עצמה, החתולים גם לא, ‫אבל האדם שואל את עצמו בשביל מה נבראתי

‫מה הייעוד של החיים ‫ולכן כעסקת חבילה יחד עם

‫הבריאה שלו מוכרחים גם ‫להודיע לו בשביל מה הוא נברא

‫ולכן מיד עם הופעתו של ‫האדם, מיד מדבר אליו הבורא

‫זאת אומרת שהאדם האמיתי, האדם ‫הנורמלי זה הנביא, זה מי שהשם מדבר עמו

‫מסקנה, זה כבר מזה 2,400 ‫שנה בערך שאין לנו אדם

‫נורמלי אחד בעולם, ‫שהרי אין לנו יותר נביאים

‫מאחר ואין לנו נביאים אנחנו בעולם ‫לא נורמליים, צריך להיות מודע לדבר הזה

‫מה המשמעות של העובדה ‫שאנחנו בעולם לא נורמליים

‫אבל מאחר ואנחנו עסוקים בתקופה ‫הנורמלית, לנו התקופה של התגלות הנבואה

‫אנחנו חוזרים אם כן אל הפסוק ‫ומנסים להבין מה נאמר שם

‫פסוק ת'זין, והיצב השם אלוהים על ‫האדם למור, מכל עץ הגן אכול תאכל

‫אם כן, מתברר כאן שאנחנו נברנו כדי לאכול

‫במימה אחרת, בניגוד למקובל, אנחנו לא ‫אוכלים כדי לחיות, אנחנו חיים כדי לאכול

‫וזאת בניגוד לבעלי החיים, אם תשאל ‫את בעלי החיים בפנימה אתם אוכלים

‫התשובה תהיה כי על ידי כך אנחנו ‫מתקיימים, כלומר אם לא נאכל לא נחיה

‫אבל אצל האדם זה בדיוק הפוך, האכילה ‫היא מטרה, לשם כך הוא חי כדי לאכול

‫ואם כן מוכרחים להניח שיש כאן יסוד ‫אידאלי, בניגוד למוחש המיידי אצלנו

‫שאנחנו אוכלים, גם כן כמו בעלי חיים, ‫כלומר אנחנו אוכלים כי אנחנו רעבים

‫כי אנחנו צריכים להתקיים, לא לבדעתנו ‫לומר שהאכילה בעצמה תהיה מטרה

‫לפחות לא בתור אידאל, אלא אם ‫כן מבינים את המשמעות של האכילה

‫כשאדם אוכל תפוז למשל, אותו תפוז ‫לפני שהוא נאכל, שייך לעולם הצומח

‫האם הדבר הזה הוא גנאי או שבח? ‫אפשר לומר שזה דבר מכובד, להיות תפוז

‫זה דבר מכובד, זה חלק מן העולם ‫הצומח, ברור שלהיות אדם זה דבר נעלה יותר

‫אבל אין גנאי להיות תפוז, בסך הכל, ‫לא בחר התפוז להיות תפוז, זה לא דבר רע

‫אבל כאשר התפוז נאכל, בעצם הוא הופך ‫להיות חלק מן האדם, כלומר התפוז התעלה

‫יש עלייה של המציאות על ידי האכילה, זאת ‫אומרת שאם האדם רוצה להטיב עם התפוזים

‫הוא צריך לאכול אותם, זה הדבר המתבקש, ‫השאלה היא, עם איזה חלקים של הבריאה

‫האדם צריך לעשות את הטובה הזאת לאכול? ‫התשובה היא, עם כל החלקים

‫למשל, אם המאכלים המצויים בגן עדן ‫הם עצי הפירות, הם פירות עצים יותר נכון

‫אז כאן נאמר מפורש, מכל עץ הגן, ‫יכולת אוכל, כלומר יש פה ציווי, יש חובה

‫אין עץ שהאדם איננו מחויב לאכול, הוא ‫צריך לאכול את כולם, אם הוא לא יאכל מכולם

‫הוא פושע כלפי הייעוד שלו, כי הרי הוא ‫מונע מחלק מסוים של הבריאה מלהתעלות

‫כן בבקשה, מה רצית?

‫למה אבי קורא קצת חוסר מוסרית ‫באכילת בעלי חיים עם הפרקופים?

‫לפי זה חייבים גם לאכול בעלי חיים ‫לפי זה, נכון? אבל משום מה, האדם עוד לא

‫הגיע למידה הזאת, כלומר כנראה שאם ‫האדם היה מתעלי, היה גם אוכל בעלי החיים

‫אנחנו נראה את זה בהמשך, שכאשר ‫הקב' בורא את בעלי החיים, הוא מביא אותם

‫אל האדם, וחזאל ניסחו את זה בצורה אפילו ‫קצת בוטה, אמרו שהוא בא לכל בעלי החיים

‫זאת אומרת שהוא חיפש מה ‫לאכול שם, גם זה נקרא לאכול

‫הלחם אשר הוא אוכל, אמרו חזאל, זה אשתו

‫לחם אשר הוא אוכל, אמרו חזאל, זה אשתו

‫זאת אומרת שיש צד של שייכות של האדם ‫אל כל בעלי החיים, יש צד שייכות של האדם

‫אל כל דבר, זה מתחיל מן ‫הפירות, מדוע דווקא מן הפירות?

‫משום שבפירות הקושי, המוסרי קטן יותר, מדוע?

‫שהרי על מנת לאכול בעל חיים, ‫אתה צריך קודם כל להמיט אותו

‫ואז נשאלת השאלה, האם אתה ‫שווה יותר מאותו בעל חיים?

‫האם יש הצדקה מוסרית לנטילת ‫החיים של בעל חיים, אם אתה לא במדרגה

‫במדרגה עליונה ממנו?

‫לכן היה אומר הרב אשכנזי, כאשר ‫מוצאים גזר מן האדמה, הוא לא צועק

‫מדוע? כי הוא יודע שהוא לפחות ‫יעלה ממדרגת צומח למדרגת חי

‫לעומת זה, התרנגולת שעומדים ‫לשחוט אותה, היא צועקת

‫וזה בגלל שאיננה יודעת מי אוכל אותה

‫כלומר עדיין איננה יודעת האם השחיטה ‫שלה הייתה ראויה, אם זה היה כדאי לשחוט אותה

‫כי הרי איך יודע אם מי שאוכל ‫אותה שווה יותר מן השניצל

‫מובן?

‫הרב קוק רואה כאידאל אחרון ‫שאנחנו נאכל רק מן הצומח

‫מה אתה אומר? מה אתה אומר בסוף?

‫כי מה? אתה אומר שחזל אומרים

‫שאכילת הבשר אחרי המבול ‫זה היה בגלל ירידת האנושות

‫אז זה לא כתוב בשום מקום בחזל

‫כי אם זה היה כתוב בחזל ‫הרמבן לא היה אומר הפוך

‫הרמבן בפירושו לתורה אומר

‫שמאחר ובעלי החיים ניצלו על ידי האדם

‫אז מגיע לו לקחת מהם מס

‫ולכן הוא אוכל אותה

‫זאת אומרת שלפני המבול בעלי ‫חיים לא היו כל כך קשורים לאדם

‫אחרי המבול זכו בעלי החיים ‫להיות קשורים בקשר אורגני עם האדם

‫אז כך שהאנושות התעלתה לפי הרמבן

‫ואתה אומר בכל מקרה זה לא הרב קוק

‫אז אתה נראה לי רוצה לחלוק על ‫הרב צבי יהודה קוק בספר אורלינטיבתי

‫במאמר האחדות המציאות השלמה

‫שהוא מפרש את דברי הרב קוק אחרת מהנזיר

‫אז כבר הכנסת עכשיו ראשך בין שני גדולי עולם

‫בין הרב צבי יהודה לבין הנזיר

‫ואתה החלטת שדווקא הפרשנון ‫של הנזיר יהיה הנכון ברב

‫אז תראה את הרב צבי יהודה

‫בסדר הבנתי את הקטע שלך אבל צריך להבין

‫אני מציע לך, ראי, אתה שואל אותי

‫אז אתה מצביע אם אני אתן לך תשובה

‫אז עכשיו אני במקום שאני אתן לך תשובה

‫אני מנדב לך את התשובה של הרב צבי יהודה

‫איין במאמר אחדות המציאות השלמה

‫באורלינטיבתי ונראה אם זה יספק אותך

‫אם יספק אותך מה טוב אם לא תחזור אליי

‫איך אני? תורד לארג'

‫כן בבקשה

‫מה המשמעות של המור?

‫אתה שואל מה המשמעות המילה למור

‫נכון? יש גם פירושים לדבר הזה

‫אבל פשוט זה כמה שיאמר לאשתו

‫או יאמר לדורות הבאים

‫זה גם יכול להיות

‫יש עוד משמעויות למילה למור

‫שזה איסור על גילוי הרעיות

‫חזן פה דייקו כל השבעה מצוד ננוח

‫למדו מהפסוק הזה

‫אז למה לאדם הראשון היה אסור לאכול בשר?

‫משום שעדיין הוא לא הגיע לידי מידע זו

‫שהוא יכול להעלות את הכל

‫כלומר זה משימה של אדם הראשון

‫שהוא יגיע למצב שבו הוא יכול גם לאכול בשר

‫בסדר? אבל בשלב הזה

‫האדם מצווה לאכול מכל עץ הגן

‫מכל התכנים שיש בגן

‫עכשיו אתה צריך להבין

‫מה זה אומר

‫זאת אומרת, הרי אצלנו ‫כשאנחנו אוכלים תפוחי אדמה

‫לא תמיד תפוח אדמה מתעלה

‫כלומר האדם שאוכל תפוחי אדמה

‫עשוי להפוך בעצמו לצ'יפס

‫זאת אומרת, שיש איזו התבהמות

‫איזו נפילה אל הטבע

‫מכוח האכילה

‫במיוחד האכילה המרובה והאכילה הבהמית

‫אם כן, המשימה של האכילה היא לא כל כך פשוטה

‫זוהר מכנה את זה בשם קראבה דה מכלה

‫המלחמה של האוכל

‫זאת אומרת, כשאדם בא לאכול הוא במלחמה

‫וזאת אחת הסיבות

‫שהמאכל, הסעודה נקראת בעברית

‫לחם, מלשון, מלחמה

‫יש פה מלחמה

‫האם האדם יעלה את המציאות

‫או יופל אל המציאות

‫זאת השאלה

‫על כל פנים, אצל אדם הראשון

‫סומכים עליו מכל עץ הגן אכול

‫תוכל לי שלחה מצווה כזאת

‫עכשיו, מהם העצים שבגן?

‫למדנו שיש שלושה סוגים של עצים, נכון?

‫הסוג הראשון נקרא

‫כל עץ

‫מה?

‫לא! זה פסוק תת

‫כל עץ נחמד למראה וטוב למאכל

‫זה הסוג הראשון

‫הסוג השני, ועץ החיים בתוך הגן

‫הסוג השלישי, ועץ הדעת טובה רע

‫כן, מה אתה רוצה?

‫מה זה הכי שלכל?

‫מכל הכוונה לי לא שיעור

‫כלומר, אם היה כתוב מעץ הגן אכול תוך הגן

‫מה שאתה רוצה?

‫כל עץ נחמד למראה וטוב למאכל

‫מה זה כל עץ נחמד למראה?

‫זה הרבה עצים

‫הרבה סוגים שכולם

‫המאפיין אותם זה שהם נחמד למראה וטוב למאכל

‫בסדר?

‫עכשיו, חוץ מזה, יש עוד שני עצים

‫שהם לא בכלל זה, אלא הם עץ החיים ועץ הדעת

‫בסדר?

‫עכשיו, אם אני חוזר פה לפסוק תת זין

‫המשמעות היא שצריך לאכול ‫מכל שלושת הסוגים האלה

‫גם מכל עץ נחמד למראה וטוב למאכל

‫וגם מעץ החיים וגם מעץ הדעת טוב או רע

‫בסדר?

‫עכשיו, אני רוצה כאן להתייחס לסוג השלישי

‫עץ הדעת טוב או רע

‫אם כן, מפורש בפסוק תת זין שיש מצווה

‫וזאת מצוות עשה

‫של אדם הראשון לאכול מעץ הדעת

‫בסדר?

‫כלומר, אין פה ספק

‫הפסוק אומר מפורש, מכל עץ הגן

‫אם כן, זה כולל את עץ הדעת טוב או רע

‫שגם הוא צריך לאכל

‫עכשיו, פסוק י' זין

‫מוסר בידינו מצוות לא תעשה

‫שסותרת את מה שקראנו עכשיו

‫מה נאמר?

‫ומעץ הדעת טוב או רע לא תאכל ממנו

‫זה פשוט הפוך ממה שכתוב בפסוק תת זין

‫זה אגב מצוות עשה או לא תעשה?

‫לא תעשה

‫אם כן, יש לנו סתירה בין ‫מצוות עשה לאכול מעץ הדעת

‫למצוות לא תעשה

‫שלא לאכול מעץ הדעת

‫הכלל בהלכה הוא שכאשר יש ‫התנגשות בין עשה ללא תעשה

‫מי גובר?

‫עשה דורכל לא תעשה

‫אז מה אדם הראשון צריך לעשות?

‫לאכול מעץ הדעת

‫מה שהוא עשה?

‫כלומר, הוא נאמן להלכה לגמרי

‫מה?

‫יכול להיות פירוט?

‫אתה אומר ככה

‫יכול להיות שבעצם פסוק י' זין

‫הוא בא להוציא מן הכלל

‫אבל אז יש פה איזה קושי

‫היה צריך להיות כתוב מעץ הגן נחול תוכל

‫כבר יש כתוב מכל

‫זה בא לומר הכל

‫דבר ראשון

‫דבר נוסף

‫כשהתורה רוצה להוציא מכלל

‫היא משתמשת בביטוי מאוד מדויק

‫היא אומרת מלבד

‫או אח

‫או רק

‫אפשר גם להשתמש במילה חוץ

‫נכון?

‫כל המילים האלה קיימות גם בעברית המקראית

‫מלבד, אך, רק, חוץ

‫אף אחד מהביטויים האלה אינו מופיע כאן

‫יש פה ו'

‫הוא מעץ הדעת

‫אז אפשר להבין ת' במובן של אבל

‫יש לפעמים פירושים כאלה

‫הוא מעץ, אבל מעץ הדעת

‫לא תוכל לבין

‫אבל זה לא כתוב

‫בכל זאת

‫התורה הייתה יכולה להיות הרבה יותר ברורה

‫אז אם כן, אין לנו שום ספק

‫שאדם הראשון היה מחויב

‫היה מחויב לאכול מעץ הדעת טוב או רע

‫כן, בבקשה

‫גם של הפסוק

‫זה לא למות

‫אה, אתה אומר יש המשך לפסוק

‫ההמשך של הפסוק

‫עשוי לתת לנו התחלה של תשובה

‫אבל זה לא לגמרי ברור

‫כי ביום אחר לך ממנו מות תמות

‫עכשיו, אני רוצה קודם כל להתייחס

‫לקלל של עשד אוכל או תעשה

‫כן, בבקשה

‫יש פה הקירה של לא תעשה לגמרי

‫אה, יפה

‫אתה צודק

‫שמתי אומרים עשד אוכל או תעשה

‫זה כאשר הלא תעשה לא נעיקר לחלוטין

‫אבל אם הוא נעיקר לחלוטין

‫אינו דוחה לא תעשה

‫למשל

‫האם מותר לעשות ברית מילה בשבת?

‫התשובה היא שכן

‫מדוע?

‫הרי זה בכל זאת איסור של חבלה

‫הרי יש לא תעשה כל מלאכה

‫וזה מלאכה

‫לחבול בילד

‫אלא מה?

‫מכיוון שאתה עושה רק ברית מילה

‫ולא עוקר לגמרי את השבת

‫כי הרי כל המלאכות האחרות

‫נשארות אסורות

‫אסור לטחון

‫אסור לבשל

‫הכל נשאר אסור

‫רק החבלה הזאת של ברית המילה

‫היא זו שהיא אותרה

‫לכן העשה לא דחה מכל וחולת

‫את הלא תעשה

‫לכן

‫רשם מותר

‫פה אתה אומר

‫ברגע שהוא אוכל מצדד

‫הוא עוקר לגמרי את הלא תעשה

‫ולכן המסקנה היא

‫שהיה אסור לאכול

‫אבל אז שוב נשארת השאלה

‫אם זה כך

‫אז מה המשמעות של העשה?

‫העשה חסר כל משמעות

‫כיוון שאין אפשרות לקיימו

‫יש פה בעיה

‫נכון?

‫מה?

‫זמני

‫עכשיו אתה אומר

‫דבר שהוא מתחיל לעניין אותי

‫כן הרי

‫בפרק ג' כתוב

‫הנחש אישיאני ואוכל

‫ואוכל בעברית מקראית פירושו

‫אכלתי

‫אבל יכול להגיע לגמרי משמעות

‫אני אוכל עוד פעם

‫כלומר אני אכלתי

‫אבל אני מכוון אני אוכל עוד פעם

‫עד עכשיו אכלתי

‫לא באופן הראוי

‫אבל אני עתיד לאכול

‫את עץ הדעת

‫באופן הראוי

‫מה אתה רוצה?

‫איזה עשה זה עוקר?

‫אתה יכול לאכול בכל העניין

‫אני יכול לאכול מצדד

‫הוא עצר לאכול

‫הוא מסתבר לאכול

‫כן הבעיה

‫העשה של אכילת מצדד

‫התבטל

‫הלא תעשה

‫אם הוא יאכל מצדד

‫הוא מבטל לגמרי את האיסור לאכול מצדד

‫שפסוק יודעי

‫פסוק יודעי נתרס רק לצדד

‫עכשיו

‫אם הוא לא יאכל מצדד

‫אז את הלא תעשה הוא קיים

‫אבל מה המשמעות של החיוב לאכול מצדד?

‫החיוב הזה אין לו משמעות

‫אלא מה אתה הצעת?

‫אתה הצעת משהו יפה

‫אתה אומר זמני

‫באופן זמני אסור לך לאכול מצדד

‫ומנין לך זאת שזה זמני

‫מפורש בפסוק

‫כי ביום החולך ממנו מותמות

‫כלומר תוכל

‫אבל אתה צריך למצוא את הדרך לא למות

‫כלומר אם אתה תמצא את הדרך לא למות

‫תיקח תרופה נגד מוות

‫לא רק שיהיה מותר לך לאכול מצדד

‫אלא גם יהיה לך חיוב

‫כלומר אם אתה תוכל

‫את הצדד אחרי אכילת תרופה נגד מוות

‫אז לא רק ש... אתה תקן מצווה

‫ואם אתה אז תימנע מאכילת הצדד

‫זאת עבירה

‫בסדר?

‫כלומר בנימים אחרות

‫אתה חייב לאכול מצדד

‫ואתה חייב למצוא דרך לא למות מזה

‫פשוט מאוד

‫הפתרון הוא לאכול מעץ החיים

‫כלומר הסדר הוא ברור

‫תוכל כל עץ נחמד למראה וטוב למאכל

‫ועץ החיים בתוך הגעה

‫ואחר כך תוכל מעץ הדעת טובה

‫ברגע שאתה תוכל מעץ החיים לפני עץ הדעת

‫אין כל קושי

‫הכל בסדר גמור

‫לא רק שאתה תוכל לאכול

‫אתה חייב גם לאכול

‫ואם תימנע מלאכול אתה פושע

‫בסדר?

‫את כאן ברור

‫אבל היה שיש איסור בפני עצמו

‫למה?

‫למה אתה אומר שהאיסור בפני עצמו?

‫אם היה איסור בפני עצמו

‫הפסוק היה צריך להפסיק במילים לא תאכל ממנו

‫אבל הפסוק ממשיך

‫הוא נותן גם טעם

‫כי ביום אחר לך מינו מותמות

‫מה אכפת לנו? למה?

‫הרי התורה לא חייבת תמיד ‫לגלות את טעמי המצוות

‫פה התורה אומרת במפורש

‫אתה לא תאכל כי תמות מזה

‫מזה אני לומד

‫כחלק אינטגרלי של המצווה

‫שאם לא תמות אין איסור

‫ואם אין איסור יש גם מצווה

‫מובן?

‫כן?

‫מה זה סותר את מה שאני אמרתי?

‫מה אני אמרתי שאתה בא לסתור כאן?

‫האם אני אמרתי שהתורה לא ‫אומרת את הטעמים של מצוותיה?

‫אני אמרתי שאין התורה תמיד ‫מחויבת להביא את הטעמים למצוותיה

‫זה מה שאני אמרתי

‫ומאז מה אתה אומר?

‫יש מקומות שהתורה אומרת את הטעמים

‫זה נכון אני לא אמרתי הפוך מזה

‫אני לא מבין מה הקושייה

‫אה?

‫אה, אתה אומר שהטעמים ‫אינם הופכים את זה לזמני

‫אולי כן?

‫אולי כן? אני לא יודע

‫למשל כתוב

‫קבל את אביך ואת אמך

‫למה אני אעריכון ימיך?

‫אולי אם זה לא יביא לעריכות הימים

‫אז אולי לא

‫לא יודע

‫יש פה שאלה יפה

‫הרב באמת מאמין בדברים בפירושים הללו?

‫לא, זה הכל בלוף

‫אני בכלל לא מאמין לרגע ‫אחד למילה אחת ממה שאני אומר

‫בסדר? אתה מבסוט?

‫טוב, הלאה

‫סוף סוף יתגלה הפרצוף האמיתי שלי

‫נכון?

‫טוב

‫אז איפה היינו?

‫אז זה יוצא לפי זה שצריך ‫לאכול מה... מייץ החיים לפני צדד

‫מה רצית? דגים

‫אבל זה מה... כאילו מה?

‫מה איך אתה רוצה להחליט פה בעצם?

‫מה זה אומר לאכול את מייץ החיים לפני צדד?

‫זה בגלל מה שאני רוצה לדון בו

‫חשבת שאני אשאיר את זה ככה?

‫כן

‫הרי... מה?

‫יש גם אם אני אכל מייץ החיים ולמרד את צדד

‫אתה אומר שאם אכלתי מייץ ‫החיים לא צריך את מייץ הדת?

‫כן

‫זאת שאלה מעניינת

‫זה יכול, אם יש לי את החיים, אני אעולה ב...

‫כאילו, ביופר שאני אוכל מייץ הדת

‫לא, אבל אם יש לו איץ החיים אז הוא לא ימות

‫אין סיכוי שהוא ימות

‫אבל אין... ולכן אין ‫איסור של אכילת מייץ הדת

‫כיוון שאין איסור של אכילת מייץ הדת

‫יש מצווה לאכול מייץ הדת

‫מובן?

‫יוצא לי את זה שאחת איננו אכילת איץ הדת

‫אלא הקדמה את איץ הדת לאיץ החיים

‫וזה נקודה מאוד חשובה כי אם לא זה נורא אכזרי

‫תארו לעצמכם מה הולך ‫בגן עדן לפי ההבנה העמונית

‫הגננת אמרה

‫יש על השולחן במרכז הגן

‫קופסה

‫בתוך הקופסה נמצאת ‫הסוכריה הטעימה ביותר בעולם

‫אבל אסור לאכול אותה

‫וזה כבר כשעצמו נורא אכזרי לעשות דבר כזה

‫הגננת אומרת אני יוצאת

‫אני מצפה שאף אחד לא יפתח את הקופסה נכון?

‫טוב אחרי חמש דקות חוזרת הגננת

‫הקופסה פתוחה אין סוכריה

‫ורואים את ה... זה ככה

‫אומרת מי פתח את הקופסה? מי אכל את הסוכריה?

‫זה לא אני

‫זה כן אתה, אתה יוצא מן הגן

‫זהו ומאז יש בעיות בעולם

‫מלבד הילדותיות שיש בסיפור

‫יש גם אכזריות בסיפור

‫כלומר מדוע להעמיד את האדם במצב כזה

‫שהוא נמצא מול הדבר המושך ביותר שיש בעולם

‫תאווה ולעיניים, נחמד העץ להשכיל

‫ולאסור עליו

‫זה... זה... זה סדיסטי

‫לעשות את זה לאדם

‫ברור שלא ייתכן שיש תוכן כלשהו

‫שהוא באופן מוחלט אסור

‫לכן מוכרח להיות שיש דרך ‫להשיג גם את התוכן האסור

‫כמו שמצאנו למשל ביאלתא, אשתו של רב נחמן

‫שהיא רצתה לאכול בשר בחלב

‫כן ידוע

‫יאלתא, אשתו של רב נחמן, הייתה את הטיפוס

‫היא לא סתם בן אדם

‫פעם אחת הוא לא שלח לה כוס של ברכה

‫מה היא עשתה?

‫שברה לו ארבע מאות חביות של יין

‫זה הרבה מאוד כסף

‫אתם יודעים מה זה חבית של יין של פעם?

‫ארבע מאות חביות של יין שברה

‫למה? הוא לא שלח לה כוס של ברכה

‫טוב, הייתה קצת סנובית, ‫הייתה ממשפחת הראש גלוטה וכו'

‫בקיצור, זה לא היה כל כך גל

‫והגמרה מספרת מסכת חולין

‫שיאלתא אמרה לרב נחמן

‫תראה, כל מה שהתורה עשרה, היא יתירה

‫היא עשרה אשת איש

‫אבל היא יתירה יפת תואר

‫היא תירה גרושה בחיי בעלה

‫עשרה את הגויה, היא תירה יפת תואר

‫עשרה את הדם, היא תירה את הכבד

‫עשרה את החלב, היא תירה את העלייה

‫עשרה את החזיר, היא תירה מוח שיבוטה

‫למוח של השיבוטה יש אותו טעם כמו החזיר

‫ואז היא אמרה, באינה למחל בשרה בחלב

‫אני רוצה לאכול בשר בחלב

‫אתם מבינים שרב נחמן יש לו קצת ניסיון

‫עם השיגונות של יאלתא

‫הוא לא ביטל את זה

‫אמר, מה?

‫לא, היא רוצה בהתר

‫היא רוצה לאכול בשר בחלב בהתר

‫זה לא חוקר, אלא מה?

‫הוא אמר למשרתיו לעשות לה עטינים של פרה

‫צלויים

‫העטינים של הפרה זה בשר, ‫אבל יש לזה טעם של חלב

‫אז בשר בחלב, אין בעיה

‫זביק כולה ככה לתוך כתוב

‫אז יוצא לפי זה

‫השאלה היא, למה התלמוד הביא את הסיפור הזה?

‫סתם לספר לנו לשון הרע על יאלתא?

‫ברור שלא, יאלתא הייתה ‫כנראה אישה אידאליסטית מאוד

‫והיא הייתה מונותאיסטית אמיתית

‫היא אמרה, אם השם אחד, אז זה נכון

‫אם זה נכון שהשם אחד, חייב להיות ‫שאפשר לפגוש את הקב". הוא בכל

‫ולכן כל הטעמים כולם, כל האיסורים שבעולם

‫חייבים למצוא את הדרך האמיתית המותרת שלהם

‫ולכן היה בשבילה אידאל לאכול בשר בחלב

‫לכן זה מסופר שם

‫לכן גם אכילת עץ הדעת חייבת ‫למצוא את הדרך הנכונה שלה

‫אפילו שנאמר כי ביום ‫החלוחה המעינים מאוד טעמות

‫אבל עוד לא הסברנו מה זה ‫עץ הדעת ומה זה עץ החיים

‫אבל לפני כן יש פה שאלה, הרב, אם ‫הסדר חשוב, למה גירשו את האדם מגן עדן

‫הרי כבר אכל מעץ הדעת, ‫אז מה יעזור שיוכל מעץ החיים

‫שנאמר, לגרש אותו מגן עדן בין יוכל

‫מעץ החיים, שאלה יפה

‫הרי אם באמת

‫אכילת עץ הדעת זה כזה נורא שזה מימית

‫והרי עץ החיים היה מותר באכילה

‫אז למה בפרק ג' שהקבר רואה ‫שאדם כבר אכל מעץ הדעת

‫הוא אומר צריך לגרש אותו מגן עדן, למה?

‫ואתה פן ישלח ידו ואכל ‫גם מעץ החיים וחי לעולם

‫ויגרש אותו מגן עדן

‫מה אכפת לו? הנה, הוא עשה את הפסטה

‫עכשיו הוא הולך למות בגלל הסיפור הזה

‫תן לו לאכול מעץ החיים

‫הרי ממילא התכוונת שהוא אוכל מעץ החיים

‫הוא היה צריך לאכול לפני, ‫בסדר, הוא לא עשה את זה

‫עכשיו תעשי לו ג'סטה, מה אכפת לך?

‫איזה שאלה ששואל רבי חיים ‫איבולוג'ין בספר נפש החיים

‫והוא עונה שאם אדם הראשון ‫יאכל מעץ החיים אחרי עץ הדעת

‫הוא ייכנס אל חיי הנצח עם החטא שלו

‫לעולם לא יהיה לו תיקון

‫צריך להציל אותו מזה

‫להציל אותו מנצח של חטא

‫נצח של קטן

‫לכן צריך לגרש אותו מגן עדן, חזר ‫חדידה שלא יאכל מעץ החיים עכשיו

‫ואז הוא יגיע לעולם הזה

‫ויתחיל עוד פעם, יאכל מעץ החיים ‫ואחרי זה מעץ הדעת ויהיה בסדר

‫כן

‫אני עוד לא יודע מה זה עץ החיים ועץ הדעת

‫אני עוד לא הספקתי להגיע לזה

‫אני עוד לא הספקתי להסביר ‫מה זה עץ החיים ועץ הדעת

‫יש לי כוונה להסביר את זה

‫בסדר, בבקשה

‫למה צריך קודם עץ החיים ואחרי זה עץ הדעת?

‫מה זה חשוב לעצר?

‫זאת השאלה

‫פשוט מאוד, אני רוצה לבאר ‫מה זה עץ החיים ומה זה עץ הדעת

‫עץ הדעת זה דבר פשוט מאוד

‫זה דעת

‫איך אוכלים דעת אגב?

‫לומדים

‫זאת אומרת, אכילת עץ הדעת זו למדנות

‫זה להפוך למה שהיום מכנים אנציקלופדיה מהלכת

‫הוא רוכש עוד ידיעה ועוד ידיעה ועוד ידיעה

‫ופוצץ מרוב ידיעות

‫עכשיו, הידיעות מה זה?

‫הידיעות הן כלימה

‫זה כלים

‫זה בא לאכיל

‫בשביל מה יש ידיעות?

‫הידיעות הן לא מטרה לעצמן

‫הידיעות זה כדי לאכיל בתוך זה תכנים של חיים

‫אז אם האדם מתמלא בכלים

‫לפני שיש לו בכלל מעיין חי

‫וממלא את הכלים האלה

‫אז הכלים האלה יהרגו אותו

‫הוא יקרוס

‫הוא יקרוס תחת נטל הכלים

‫כל כך הרבה כלים

‫שהוא לא ייתן מקום לחיים להיכנס

‫אדם שיודע הרבה

‫הידיעה הורגת אותו

‫אז מה תגיד שידיעה זה דבר רע?

‫עדיף להיות בור?

‫לא, צריך קודם כל לבדוק

‫שיש בתוככם משהו חי

‫שמפקע איזשהו מעיין

‫של חיים פנימיים

‫אותם החיים הפנימיים

‫ככל שהם יתרבו

‫הם יצריכים למלא יותר כלים

‫ולכן צריך קודם כל לאכול מעץ החיים

‫זה נכון

‫אבל ברגע שאת התחלת לאכול מעץ החיים

‫אז החיים מתחילים לזרום

‫אתה צריך מהר לאכול מעץ הדעת

‫כדי לתת כלים לחיים האלה

‫לכן אדם שיש לו כבר חיים

‫חייב להרבות דעת

‫ואם הוא לא ירצה דעת

‫אז יהיה לו חיים בלי כלים

‫חיים בלי כלים זה עוד יותר גרוע

‫כי אין כיוון יותר

‫מבין?

‫מה?

‫חיים הכוונה עולם ערכי פנימי

‫עולם ערכי פנימי

‫שבו אתה פוגש את מקור החיים

‫אני אתן לך דוגמה

‫מה נקרא עץ החיים?

‫אז רגילים לומר ככה

‫תורה זה עץ החיים

‫כמו שאבי שייכון הציע לפניכם

‫מה זה תורה?

‫עץ החיים זה התורה

‫עץ חיים היא למחזיקים בה

‫ומה זה עץ הדעת?

‫מתמטיקה, פיזיקה, תיאטרון

‫רקמה יפנית

‫הרבה דברים

‫זה כל זה זה עץ הדעת

‫יש קצת איזו טעות בהבנה הזאת

‫לא שזה לא נכון אבל יש איזה בעיה

‫נגיד, הספר הזה שאנחנו לומדים

‫זה תורה, נכון?

‫זה שייך לעץ החיים או לעץ הדעת?

‫זה לא יודע איך מסתכלים על זה

‫בדרך כלל אלה שלומדים את זה

‫זה בעיה שהם רוצים את החיים שם

‫אבל אפשר ללמוד את זה

‫כדי לעשות דוקטורט בעברית מקראית

‫או ללמוד את תולדות התפוס העברי במאה ה-20

‫ברור?

‫או מוטיבים אסתטיים

‫בהוצאת בקריחת ספרים

‫או לא אסתטיים

‫זה תלוי עניין

‫עקיד שדתי במאה ה-20 וכדומה

‫אז יש כל מיני אופנים להתייחס לזה

‫אז אפשר לקחת את אותו תוכן

‫וללמוד אותו כעץ הדעת

‫לעומת זה יש אדם שהוא עוסק בפיזיקה

‫כדי לדעת את דרכי השם

‫הוא רוצה לדעת איך הקב' הוא מנהל את עולמו

‫זה חלק מדעת אלוהים שלו

‫אז זה ברור שהלימוד הזה אצלו

‫הוא עץ החיים

‫הוא עושה לפי זה שלא כל כך התוכן

‫כמו הגישה פה הוא הקובע

‫אם זה חיים או דעת

‫אז זה נכון בדרך כלל

‫על דרך הרוב

‫תורה זה עץ החיים

‫חול זה עץ הדעת

‫וצריך אם כן להקדים את עץ החיים

‫לעץ הדעת

‫כך שניתן לומר שהחטא של אדם הראשון

‫זה שהוא הלך לאוניברסיטה

‫לפני שהוא למד בישיבה

‫ברור?

‫זאת אומרת שיש פה הקדמה של הדעת אל החיים

‫אבל

‫וכאן יש נקודה חשובה שעולה מהלימוד שלנו

‫אם הוא כבר אכל מעץ החיים

‫הוא יאמר אני רוצה רק תורה

‫אז מה זה?

‫זה הכיוון ההפוך

‫מהכוונה של הבורא בעולמו

‫שהוא רוצה שהחיים האלה יתפשטו על כל הדעת

‫בסדר?

‫הוא כבר אמר

‫החכם מכל אדם

‫ויוסיף דעת

‫נכון?

‫מה?

‫מה מישהו צוחק?

‫יש לך פסוק?

‫נכון

‫יוסיף דעת יוסיף מכאוב

‫זה נכון

‫אבל מה אמר על זה רבי מיקוצק?

‫כן

‫יוסיף דעת יוסיף מכאוב

‫רק שיוסיף

‫כן, זה טוב

‫אני לא יכול להגיד

‫שאתה יכול להגיד שזה היום חיים

‫ודעת זה חווייתי

‫ומדעת זה חווייתי

‫לא, אני לא חושב שזה נכון

‫כי יש גם תכנים פנימיים

‫שהאדם זוכה להם במישור השכלי

‫כלומר, לא אמרתי שחיים זה חווייתי

‫רגשי

‫לא, כי משתמע מי ששואל אותך

‫שחיים זה חווייתי רגשי

‫ודעת זה שכלי אינטלקטואלי

‫זה לא נכון

‫אלא זה תלוי בכוונה של הלומד

‫יש אדם שמתחבר אל החיים דווקא דרך השכל

‫ויש אדם שמתחבר אל הדעת דרך הרגש

‫זה לא אחד על אחד

‫אלא דעת דרך הרגש

‫הוא רוצה להרבות בחוויות רגשיות

‫למה? ככה

‫למשל, יש מושג שנקרא היום משהו נורא

‫האמנות לשם האמנות

‫מכיר את המושג הזה?

‫אמנות לשם האמנות זה הגדר של עבודה זרה

‫זה עולם ללא תכלית

‫זה משהו נורא

‫אמנות לשם אמנות? עולם של אבסורד

‫ייאוש מוחלט

‫לא, זה לא חיים

‫זה רגש, זה חוויה, תקרא לזה

‫אבל זה לא מה שאנחנו קוראים פה החיים

‫איזה חיים? מה?

‫סוג של דעת

‫כי אני יודע רגש חדש

‫אני יודע חוויה חדשה

‫זה ברור? זאת אומרת לכן, זה לא שייך אל החיים

‫זה שייך אל הדעת

‫לכן זה מאוד דק ההבחנות האלה

‫זה לא כל כך פשוט להגיד, אני למדתי

‫בישיבה, אני בעץ החיים

‫באוניברסיטה אני בעץ הדעת, זה שטחי מאוד

‫האמירה הזאת, כן בבקשה

‫זה אומר שעת הדעת היא לא כאן

‫לפי זה זה גישה

‫אתה רוצה להגיד צורה בשביל גישה

‫תגיד צורה, עכשיו לפי זה

‫מובן דבר

‫שבעצם התחלנו לשים לב אליו

‫בשיעור הקודם, נדמה לי שדיברנו על זה

‫איפה נמצא עץ החיים בתוך הגן?

‫מה? באמצע, נכון?

‫שנאמר בתוך הגן

‫ראינו בפרק ג' פסוק ג' שהאישה אומרת

‫הוא מפריע עץ אשר בתוך

‫הגן אמר אלוהים לא תוכלו ממנו

‫זאת אומרת שעץ הדעת גם הוא

‫באמצע, ומאחר ויש רק

‫אמצע אחד לגן

‫כי לכל גן יש רק אמצע אחד

‫מכאן שזה אותו עץ

‫אז מה החטא?

‫הגישה

‫כלומר, השאלה אם הוא ניגש אל העץ הזה

‫מתוך גישה של בקשת החיים

‫או מתוך גישה של בקשת הדעת

‫אם זה מתוך בקשת החיים

‫היה מתעלה, ואז הדעת הייתה

‫נכללת בחיים, ואם

‫הוא בא מתוך גישה של דעת, הוא מנתק

‫את הדעת מן החיים, ואז הוא נופל אל המוות

‫בבקשה

‫מה הוא בין אדם וקצת דת?

‫מה היה השיקול של אדם הראשון

‫שהוא צריך להקדים את הדעת לחיים?

‫זו השאלה שלך?

‫כן, מה?

‫הוא רצה יותר כלים

‫כלומר, הוא רצה

‫להגדיל, זה חידוש של

‫זה צריך לברר עד כמה זה מדויק, אבל

‫רעיון של הרב איליהו דסלר

‫אחד מגדולי ההוגים של העולם

‫החרדי, שאמר שהוא רצה להרחיב

‫את תחום הבחירה החופשית שלו

‫כלומר, הוא רצה

‫לדעת מה זה

‫לחזור בתשובה בעצם, החטאה והשוב

‫זה יותר גדול

‫הרי בא לתשובה גדול מצדי גמור

‫אז הוא רצה

‫לעבור אל דעת אלוהים

‫דרך ההתנגדות לו

‫ויש פה סברה, נכון?

‫העומר החטאה והשוב, אין מספיקים

‫בידוי לעשות תשובה, אבל אם הוא עשה תשובה?

‫כן? הרי תשובתו נעלה יותר

‫אז זה היה השיקול

‫אני לא יודע מה אני הייתי עושה, מה?

‫זה לא הכוונה של אישה?

‫האם זאת הייתה הכוונה

‫של האישה? לא, האישה לא

‫עשתה שום חטא

‫אנחנו עוד מעט נראה שהאישה לא עשתה חטא

‫כן, אולי נסביר

‫מדוע אני אומר את זה

‫מה היה אסור לאכול? בואו נדייק

‫היה אסור לאכול

‫מהעץ, נכון?

‫אני קורא כאן בפסוק י' זין

‫ומעץ הדעת טובה רע לא תאכל ממנה

‫אז מה אסור לאכול? מן העץ

‫מה אכלה האישה?

‫בפרק ג'

‫פסוק ו'

‫ותראה האישה

‫כי טוב העץ למאכל וכיטבה הוא לעיניים

‫ונחמד העץ להשכיל

‫תיקח מפריו

‫הפרי לא נעשר מעולם

‫אז היא לא עשתה שום חטא

‫מה?

‫האיש אכל מהפרי?

‫מיניין לך זאת?

‫ואת ייתן גם לאישה

‫אימה ויוכל

‫מה היא נתנה לו?

‫מהפרי?

‫אכן? זה מה שאתם אומרים, בואו נבדוק

‫פסוק י'

‫בבקשה, ג' י'

‫וי' מי יגיד לך כי אירומתה?

‫מן העץ

‫אשר ציינית לביטיחול

‫מן הוא אכלת

‫פסוק י' וי'

‫האישה אשר נתנה לו, היא נתנה לי

‫מן העץ והאוכל

‫אז מי שחטא זה האיש, לא האישה

‫כן או כאן?

‫אז מה היא עשתה בעצם?

‫הרי היא התכוונה לתת לו כנראה פרי

‫וכשהפרי הגיע אליו נעשה עץ

‫אז מה רוצים ממנה בדיוק?

‫כן?

‫אז נגיע לפרי ג' ונדון בזה, כן, מה אתה רוצה?

‫אז אם אני יכול לדעת שמסביר

‫שהיא הביאה

‫שהחבר של האדם הראשון שהוכל

‫היא פחדה שהיא תענש והיא הביאה ונעשה אחרת

‫נכון, זה מבוא במדרש

‫זה מה שהיא רוחתה לפי הזה

‫השאלה מה החטא שלה? ‫האם החטא שלה זה שהיא עברה

‫על דבר ה'

‫היא לא עברה על דבר ה'

‫יש לה חטא אחר, היא ממיטה את האיש

‫זה החטא שלה

‫היא גרמה לו לחטא

‫אבל השאלה היא למה היא עשתה את זה

‫אז נגיע לזה, בסדר?

‫ואנחנו עוד לא הגענו אל החטא

‫בינתיים אנחנו בציוון, כן, בבקשה

‫מה? לא הבנתי

‫שאלה מהשאלה

‫שאלה מהשאלה

‫שאלה מהשאלה

‫שאלה מהשאלה

‫שאלה מהשאלה

‫שאלה מהשאלה

‫אני אמרת שני דברים

‫במשפטים של

‫אמרת משפט שמורכב משני משפטים

‫החלק הראשון אני הבנתי

‫החלק השני לא הבנתי את הקשר שלו לחלק הראשון

‫אני אסביר, אמרת לפי הרעיון

‫של הקדמת עץ החיים לעץ הדעת

‫אז האדם צריך בתחילת חייו

‫להקדים את עץ החיים

‫לעץ הדעת, זה אני מסכים איתך

‫לחלוטין, עכשיו הוספת על זה

‫עוד משפט, ולכן

‫הוא צריך להקדים לימודי תורה

‫לפני לימודי חול

‫רגע, רגע, זה מה שאתה אמרת

‫וזה לכאורה סותר

‫את כל מה שבארנו עד עכשיו

‫שמה שקובע את התוכן כחיים

‫או כדעת, זה לא

‫מה תוכנית הלימודים

‫אלא הגישה

‫ולכן, היה יותר נכון לומר

‫שמה שצריך להקדים

‫קודם כל אצל הילד, זה גישה

‫של חיים, ומתוך כך

‫גישה של דעת

‫מה המערער על ההבדל היסודי

‫בין מקנה הקודש והתורה לבין

‫חוקמות החול?

‫אתה שואל האם אני מערער

‫על ההבדל היסודי

‫בין התכנים של תורה לבין חול

‫נכון? זה מה שאתה שואל?

‫כלומר, כך אתה שואל על הרב קוק

‫בשמונה קבצים

‫אלף תפתף קוף

‫אני שואל אותך

‫האם אתה חולק על הרב קוק

‫באלף תפתף קוף

‫האם אני חולק על הנאמר

‫בין כל מוצאי שבת

‫המבדיל בין קודש לחול

‫מה אתה חושב?

‫מה תהיה התשובה שלי?

‫מה אני אענה לך עכשיו?

‫אני יכול להגיד לך

‫אבל זה יהיה שבלוני מדי

‫לא, אני לא חולק על זה

‫עכשיו, אתה נותן לי חשק עצום

‫להגיד שאני חולק על זה

‫ולא רק כדי להגיד אף ‫או כדי לפחות להיות מקורי

‫אבל אני לא מבין מה... ‫בסדר? טוב, בואו נמשיך

‫פשוט מה שלא ראו ביצעת לחוק

‫כשהוא אמר את זה

‫מה?

‫כתוב עצם של ראוי

‫כשהוא אמר לחוק

‫שאני לא שומע על הרב קוק

‫מה זה אומר?

‫צריך להחזור את זה לראוי

‫מה אתה אומר שלייבוביץ' אמר לרב קוק?

‫כשהוא אמר לרב קוק

‫הוא ידעת מה הוא רוצה

‫כשהוא אמר לרב לצה

‫שהוא חושב שהוא

‫פשוט משתשתש

‫מה שהחזרת כאילו

‫מרדה על ידיו

‫כך הרבוי אמצאי הרב קוק

‫זאת אומרת, אתה

‫מנדב לי את התפקיד של הרב קוק

‫ולך את התפקיד של לייבוביץ'

‫על ידי גבירה

‫על ידי גבירה

‫אה, אתה עזוב, נו

‫הלאה, כן

‫כל שמעשב את הדעת

‫מורבים ממעשב

‫כל שמעשב את הדעת

‫מורבים ממעשב

‫מעשב מורבים ממעשב?

‫דייק בלשונך

‫כל שמעשב

‫את הדעת

‫מורבים לחוק משהו

‫מתוך חוק מותו

‫האם התורה

‫מתקיימת?

‫אבל זה לא מה שהמשנה אומרת

‫כל שמעשב

‫המשנה אומרת כל מי שמעשב

‫מורבים מחוק מותו, חוק מותו מתקיימת

‫מה זה מעשב? זה עץ החיים

‫וחוק מותו

‫זה עץ הדעת

‫אתה

‫לקחת את המם של מחוק מותו בתור

‫מם המקור, במקום להיות

‫מם ההבדלה, אבל למה שאני

‫אקבל את הפירוש הזה?

‫טוב, יש פה עוד שאלה

‫שתי שאלות

‫שלום הרב, מדוע לא יתקן

‫האדם עצמו בגן עדן?

‫בגלל שהוא עלול

‫לא יכול ליאכול מיץ החיים

‫בלי לתקן את זה שהוא אכל מיץ הדעת

‫הוא חייב למות

‫המיטה זה ממית את החוטש בו

‫שאלה הבאה, כשם שהמן במדבר

‫היה טעמו לפי דעת האוכל

‫רצה טעם של ענבים, הרגיש ענבים

‫רצה בשר, הרגיש טעם בשר

‫כך, לפי דעתי, אני מעלה

‫סברי, שהיה בדעתו

‫של אדם לאכול מהדעת וירגיש

‫את הדעת, אם היה בדעתו

‫את החיים, היה טועם חיים

‫אני שמח לראות שה

‫הדעות שלנו נפגשו

‫כן, הלאה, כן

‫הרב מפגר את כל

‫הזרחים בגן עדן כלא משהו פיזי

‫ודאי שזה לא פיזי, כל

‫הסיפור הזה הוא לא פיזי, רחוק מלהיות פיזי

‫מה זה, למה זה כל הרצון של

‫האדם, הוא אכל מזה כל

‫מה?

‫אתה שואל מה זה שהוא אכל מעץ החיים

‫או מה זה שהוא אכל מעץ הדעת

‫אני שואל אותך שאלה, איך אוכלים

‫דעת?

‫הוא היה נזכר שלמד?

‫אני שואל מה זה

‫לאכול דעת? ללמוד, יפה

‫זאת אומרת שהוא ביטח את

‫הגישה של

‫האינטלקטואליזם

‫אינטלקטואליזם זה ראיית האדם

‫כמרוכז

‫מסביב למטרת השגת

‫זה ידע, זה

‫אכילת את הדעת

‫בסדר? בבקשה

‫אכילה זה

‫הפנמה, כן

‫האם יש אפשרות להגיד שבעצם הרצון

‫של האדם לרכוש רק אלים זה בעצם הרצון

‫שלא להגיד את מה שנמצא בסביבו

‫לעצמו, שזה בעצם הפילוסופיה?

‫כן, יש ביטוי כזה

‫במדרש רבא, אדם הראשון

‫הפיקור עושיה

‫זה פילוסוף

‫כן, בבקשה

‫אמרנו שבעצם

‫מה שקורה עם גישה של חיים או אצל הדעת

‫זו הגישה, נכון

‫אז אם האדם

‫יבוא מגישה של אוכל מאצל חיים

‫כן, אז

‫בעצם האדם יישאר לגישה של אצל הדעת

‫אבל איך שאכילה

‫מאצל הדעת זה כי יכולה להיות לשם שמיים

‫זו סוג של עזייה

‫ללשם שמיים

‫כלומר, אם אדם אוכל מתוך גישה של אצל החיים

‫אז גם הגישה

‫שהיא בדרך כלל שלא לשם שמיים

‫של אכילה אצל הדעת, גם היא מתעלה

‫אבל איך אוכל לשם שמיים

‫ולתת אותה מגישה של חיים?

‫כי יש גם מצווה ללמוד שלא לשמה

‫כן, הרי כתוב

‫לעולם יעסוק אדם בתורה אפילו שלא לשמה

‫שמתוך שלא לשמה ולשמה

‫אז השלה כתב

‫רבנו ישעיהו על האוויר הוביץ

‫בספר השני לוחות הברית

‫הוא כתב

‫ברוך אתה ה' מלוקנו מלך העולם

‫ומצוותיו וציוונו ללמוד שלא לשמה

‫על מנת

‫להגיע לשמה

‫ככה הוא כתב

‫מה?

‫אבל אם לא על מנת להגיע לשמה

‫אם היינו התחלנו מהלשמה

‫לא, כשאדם מתחיל מהלשמה

‫אז זאת אומרת שהוא מסוגל גם

‫לעשות מעשים שלא לשמה על מנת

‫להגיע לשמה

‫כי הרי יש בו בעיה, כתוב

‫הלומד שלא לשמה נוח לו שנאפחה שלייתו על פניו

‫אבל הלומד

‫אבל מצד שני אומרים

‫שלא לשמה

‫שלא לשמה בלשמה

‫מה פירוש הדבר? מה נקודת המוצא של האדם?

‫יש אדם שאומר

‫אני רוצה ללמוד לא לשמה, ככה

‫אז אם ככה נוח לו שנאפחה

‫שלייתו על פניו, אבל אם יש אדם

‫שאומר אני הייתי מאוד רוצה ללמוד לשמה

‫אבל אני עוד לא מצליח

‫אז אם זה ככה, סימן שכבר

‫אכפת לך מהלשמה

‫זאת אומרת שכבר קדם מזה ‫שהוא לשמה ללא לשמה הזה

‫זה עץ החיים שקדם

‫וזה עץ הדת ואז הוא יכול לעלות

‫כן?

‫מה זה הגישה של האדם?

‫זה משהו שצריך לדבר

‫עם את הגישה הזאת

‫הגישה הזאת זה בסיסי

‫זאת אומרת זה עניין של

‫זה עניין של חינוך

‫אפשר להתחנך, אם האדם קיבל חינוך לא נכון

‫אפשר לתקן את זה, אבל זה עניין של גישה

‫צריך בשביל זה חינוך נכון

‫צריך קודם כל חינוך נכון

‫כי יש אדם

‫שלומד כל התורה כולה

‫אבל הוא לא

‫הוא לא מכוון אלא כוונה של התורה

‫הוא יודע הכל, אז מה?

‫בבקשה

‫אפשר להקביל את זה

‫לזה שצריך להקביל את התורה ולמחלף מידות

‫כבר אופן למצוות?

‫כן אפשר להקביל את זה לקדמת המידות

‫למצוות, טוב, ובכן

‫נושא פה להבין

‫אני רוצה קצת להרחיב

‫עוצם, אנחנו אמרנו אם כן

‫שהמטרה של האדם היא לאכול

‫ולאכול הכל, עץ החיים, עץ הדת, הכול

‫עכשיו, מה יקרה אחרי

‫שאדם יאכול את הכל?

‫מה?

‫אדם לא יכול לאכול את עצמו

‫הוא יאכול הכל

‫הוא יתנפח, נכון?

‫הוא יגדול

‫הוא יגדול כמו כל העולם כולו

‫כי הרי הוא אוכל את כל העולם

‫אז כל העולם ביקר בו

‫עכשיו מצאנו מקרה כזה

‫האובר בתוך הרחם של אימו

‫הוא בהתחלה כזה פיצי

‫והוא רחוק

‫מן התפנות, כלומר, הגבולות של העולם

‫רחוקים ממנו

‫אבל עם הזמן

‫במשך כמה חודשים, הוא הולך וגדל

‫והוא ממלא את המרחב

‫שבינו לבין

‫גבולות עולמו

‫עד שבאיזשהו שלב

‫הוא ממלא את כל העולם שלו

‫ואז הוא יוצא מן העולם

‫ואז הוא מגיע לעולם יותר גדול

‫הוא אומר לו

‫עכשיו, באת לרחם יותר גדול, תאכל את כל זה

‫ואחרי זה

‫תצא לעוד עולם

‫כלומר, בעצם

‫העולם הוא גן

‫גן משון הגנה

‫אבל אחרי זה צריך לצאת מן הגן ולהגיע לעדן

‫כמובן

‫יש גם איזה שלב של לוחפים את התפנות?

‫כן, בהתחלה קצת מרחיבים את התפנות

‫אבל יש גבול כמה אפשר להרחיב

‫כן? טוב

‫אז עדן זה מה

‫שזה לא מתבייל עליהם בעצם?

‫עדן זה

‫ביחס אל הגן זה אינסופי

‫הגמרא אומרת במסכת פסחים

‫שמצרים

‫היא

‫חמש מאות אמה

‫חמש מאות פרסה על חמש מאות פרסה

‫לא סך, ארבע מאות פרסה על ארבע מאות פרסה

‫כמה זה פרסה?

‫ארבע קילומטרים

‫אז כמה הגודל של מצרים?

‫אלף שש מאות קילומטרים ‫על אלף שש מאות קילומטרים

‫ריבוע גדולה

‫ריבוע גדולה

‫והגמרא אומר ככה

‫מצרים אחד משישים בקוש

‫קוש זה יבשת אפריקה

‫וקוש

‫אחד משישים בעולם

‫אני לא יודע

‫מבחינה גיאוגרפית זה קשה לקבל

‫אבל יכול להיות

‫העולם אחד משישים בגן

‫והגן

‫אחד משישים בעדן

‫והעדן

‫אחד משישים בגהינם

‫נמצא

‫כל העולם, אומרת הגמרא

‫ככיסוי כדרה לגהינם

‫זה ככה אומרת הגמרא

‫זאת אומרת

‫שהעדן ביחס לגן

‫זה ענק, זה פי שישים

‫בתל, כן? בתל ושישים

‫אבל גהינם יותר גדול

‫מזה? מה זה גהינם?

‫זה העין

‫היעדר, הריק

‫הריק שמאפשר

‫לעדן להופיע

‫למה זה מתחיל ממצרים

‫ולא מארץ ישראל?

‫פשוט מצרים זה העולם

‫זה המקום החי

‫משם אנחנו באים

‫מצרים נקראת

‫הערוות הארץ

‫הערווה זה המקום שמנו באים החיים

‫מה אתה אומר?

‫משם המשראל נולד

‫כן, לכן גם המשראל נולד שם

‫מצרים נקראת הערוות הארץ

‫הערווה זה המקום שמנו נולדים

‫אז מצרים זה עיקר החיות

‫של העולם

‫בואו נתקדם

‫כל זה

‫בעצם מציב את מצבו של האדם

‫בראשית בריאתו

‫יש פה שאלות

‫כל תאין חכם שאין בו דעת

‫נבלה הטובה

‫המנו

‫מדוע דעת ולא תורה?

‫והרי עוסקים איתה תאין חכם ולא מדען

‫נכון, שאלה טובה, לא יודע

‫מי שלומד שלא לשמע כדי לקנטר

‫שנפחש שלי אתו על פניו

‫נכון, אוהבים אותך, השיעור נהדר

‫וואלה

‫מת עליך, תגיד לי הרבה דברים

‫כאלה, אני אוהב לשמוע

‫טוב

‫עכשיו איפה היינו?

‫עכשיו יש

‫איזה שאלה

‫שמתעוררת

‫האם עולמו של הקב' הוא טוב?

‫לפי מה שלמדנו בפרק א'

‫אין שום ספק שהוא טוב

‫נכון, על כל שלב הוא שלב

‫נאמר וייר אלוהים כטוב

‫וייר אלוהים את האור כטוב

‫אמנם ביום השני לא כתוב כטוב

‫כי לא נשלמה מלאכת המים, אבל ביום השלישי

‫הוא שלם, הספר המים כטוב

‫ביום הרביעי וייר אלוהים כטוב

‫חמישי וייר אלוהים כטוב, ‫ביום השישי וייר אלוהים

‫את כל אשר עשה, והנה

‫טוב מאוד

‫נשאלת השאלה

‫אם זה נכון, וזה כנראה נכון

‫אז איך ייתכן

‫שיש בעולם השקפת עולם

‫פסימית

‫איך יכול להיות

‫שאנשים מתהלכים ואתה אומר

‫מה שלומך? רע

‫ומה אתה חושב

‫שיהיה? יהיה גרוע

‫ומה אתה חושב

‫על כל העולם? לא שווה

‫זה לא

‫מובן, כתוב במפורש וייר אלוהים

‫כי טוב, הוא יודע מה שהוא אומר

‫נכון? מה אתה אומר?

‫על האדם לא נאמר

‫על האדם לא נאמר במפורש

‫כי טוב, אבל מכלל

‫ההתמר, כשהיה כתוב וייר אלוהים

‫את כל אשר עשה, אז ראינו

‫אמנם באמת, שהאדם לא נעשה

‫כי הוא רק נברא ולא נעשה

‫אז אולי זו התחלה של הרמז

‫אבל בכל זאת

‫גם אם תאמר שהאדם לא טוב

‫בסדר, אבל בכל העולם טוב, מה אתה אומר?

‫את זה מה שברא אלוהים לעשות

‫רק הפסימי, הוא לא מוכרח את המצבים

‫הוא לא יודע ש... כן, ‫זה מה שאמרנו עכשיו

‫אבל

‫אז אתה אומר שיש משהו רע

‫בזה שהאדם לא מושלם

‫זה גרוע להיות אדם

‫מה זה פסימי?

‫הפסימי הוא רואה

‫הפסימי, התכוונת, בסדר, כן

‫הוא רואה בעצם את החוסר של דבר האדם

‫כן

‫כן, אז מה שאמרנו עכשיו

‫אז זה מה שאמרנו

‫זו הייתה ההצעה שלו

‫ואחרי ששאלתי את השאלה

‫הוא הציע את אותו הדבר שאתה אומר עכשיו

‫עכשיו

‫נכון שהוא לא מעביר את ‫השיעור, אבל גם לו צריך להקשיב

‫עכשיו

‫אז אם כן, אנחנו אומרים

‫שיש באדם יסוד באמת לפסימיות

‫השאלה היא ככה

‫ברגע שהאדם מגיע למסקנה

‫שגורלו רע

‫מה זה אומר לגבי כל העולם?

‫שגם כל העולם הוא רע

‫כי הרי

‫האדם הוא נזר הבריאה

‫לא? בשבילו נברא העולם

‫אם גורלו של

‫האדם רע

‫אז הוא שומע כל העולם

‫עכשיו תראו, יש פה פסוק שאומר את זה

‫במפורש

‫והיום אומר השם אלוהים

‫לא טוב

‫על מה אומר

‫שהם אלוהים? לא טוב

‫לא? תסתכלו

‫מתחת למילה טוב יש טעם

‫שקוראים לו תביר, נכון?

‫מתחת לטוב

‫פסוק יותחת

‫פרק בית פסוק יותחת

‫נו, כל העולם מחכה רק לך

‫פרק בית פסוק יותחת, אתה שם?

‫כן

‫טוב, נכון, מה כתוב?

‫מה הטעם מתחת למילה טוב?

‫תביר, מה זה תביר?

‫תביר שם יש איזה מין עיגול כזה

‫חצי עיגול ונקודה, זה עצירה, זה כמו נקודה

‫זאת אומרת, כאן נגמר

‫המשפט והיום אומר השם אלוהים

‫לא טוב, שום דבר טוב

‫עכשיו תראו, לא טוב

‫זה הרבה יותר גרוע

‫מרע, כי אם אני אומר על משהו

‫שהוא רע, זה לא אומר שאין בו טוב

‫יש בו רע, יכול להיות שיש בו גם טוב

‫אם אני אומר לא טוב, זה ‫הרע המוחלט, אין שם שום טוב

‫על כל הבריאה

‫כולה, אומר הקב'

‫לא טוב

‫קרה פה משהו

‫מה קרה? היות האדם לבדו

‫כלומר, זה שהאדם הוא לבדו

‫זה מה שגורם לשפוט

‫לא רק את חיי האדם, את גורל האדם כרע

‫אלא כל המציאות כולה

‫זה פסוג שסותר

‫את פרק א'

‫והיה רילוי מן כל אשר עשה

‫והנה טוב מאוד

‫כי אפילו אם לא נכלול את ‫האדם, אבל השאר הוא טוב

‫אבל כאן הכל רע, עכשיו צריך להבין משהו

‫מי נתן את הציון

‫למפעלו של הקב' ברוך הוא

‫טוב

‫הוא בעצמו, הקב' הוא עושה

‫שם לעצמו ציון, טוב

‫אפילו טוב מאוד

‫כי אין מישהו אחר שישפוט

‫עכשיו

‫מגיע האדם, והוא הכרה חדשה

‫יש עוד מישהו עכשיו

‫גם הוא צריך להגיד את דעתו

‫הוא אומר לא טוב

‫אם הוא אומר לו טוב, אומר הקב' לא טוב

‫מה?

‫האדם נברא בדיוק לפני אחד, לא?

‫הרי

‫הרי ראשיכן הוא ברא את האדם

‫ואז הוא יצא, והיום מראה שם אלוהים

‫לא טוב

‫כלומר, כיוון שהאדם הוא לבדו

‫גורלו של האדם רע

‫ולכן הכל לא טוב

‫עכשיו לא הבנו מה זה עדיין לבדו

‫ולמה זה כזה רע

‫יש עוד איזשהו שם לא טוב ‫מגיע לך אחרי הציבורים?

‫יכול להיות

‫כי הוא היה שואל מוללחט

‫והיום מראה שם אלוהים לא טוב

‫היות האדם

‫לבדו

‫מה פירוש המילה לבדו בתנ״ך?

‫בתנ״ך לבדו פירושו

‫עם עוד מישהו

‫מפורש

‫כתוב

‫וייבטר יעקב לבדו

‫ויעבק איש עמו

‫אז הוא לא בודד

‫כלומר, אם היינו אומרים שלבדו

‫פירושו בודד

‫אז אין פה מי שיעבק עמו

‫נכון?

‫הוא נותר לבד ממני משפחתו

‫אה, לבד ממני משפחתו

‫אבל הוא נשאר עם האיש

‫זאת אומרת, המילה לבדו פירושו

‫כשכולם הולכים אני נשאר עם רק אחד

‫הוא נותר לבדו מאנשים שנמצאים בתוך העולם

‫נכון, ויעבק איש עמו

‫זאת אומרת שהוא לא היה בודד

‫הוא היה לבדו מאנשים שהתלוו אליו

‫אבל הוא לא נשאר בודד

‫אבל לבד זה מילה שעומדת ביחס לקבוצה אחרת

‫ביחס לקבוצה אחרת

‫הוא נותן את הפרשנות היחסית

‫יפה

‫זאת אומרת יש פרשנות יחסית

‫אם היה כתוב בדד

‫אז באמת לא היה איש עמו

‫אבל לא כתוב בדד

‫כתוב לבדו

‫כמה? כתוב אדם לבדד ישכון

‫משמע שישום אור לא יהיה ביחס

‫אין עם לבדד ישכון

‫אז לבדד זה לא לבדו, זה משהו אחר

‫אמרת בדד

‫אמרתי שהמילה בדד

‫משמעותה שהאדם לגמרי לבד

‫כמו בעברית מודרנית

‫כתוב אדם לבדד ישכון

‫אבל גועים עד עכשיו, ‫אמרת שיש גועים, הוא לא לבד

‫לא, אין עם לבדד ישכון

‫אז הגועים לא איתו

‫אז הגועים לא איתו

‫כי הוא לבדד ישכון

‫מה שאין כן, אם היה כתוב

‫אין עם לבדו, סימן שיש עוד עם איתו

‫כן

‫אשר יעשה לכל נפש

‫הוא לבדו יעשה לכם

‫אשר יעשה לכל נפש

‫הוא לבדו יעשה לכם

‫וגם הוצאה מותר

‫וגם הוצאה מותר

‫נכון? כן בבקשה

‫זה קשור למה שאתה... אני ‫לא יודע אם זה קשור למשהו

‫רגע, אני רוצה פה להתקדם

‫עכשיו, יוצא לפי זה

‫שהאדם לא היה בודד

‫הוא היה לבדו

‫מה זה לבדו?

‫הוא היה מחובר לגמרי אל עצמו

‫כן, הרי מה נאמר בפרק א'

‫זכר אונקבה

‫ברא אותו

‫כי האדם היה זכר אונקבה

‫אז מה הבעיה?

‫יוצא שהציווי ניתן לזכר ולאנקבה ביחד

‫אבל הוא היה לגמרי מחובר

‫לגמרי מחובר, אז הוא לא יכול להכיר את עצמו

‫זה כמו שלמשל, יש חקירה אצל האחרונים

‫לגבי הדין

‫בדיני עידות

‫שאדם קרוב אצל עצמו

‫האדם לא יכול לעיד לטובת עצמו

‫כי אדם קרוב אצל עצמו

‫אז דנו האחרונים, האם זה מדין קרוב?

‫או מדין עצמו?

‫כלומר, הרי הקרובים פסולים לעיד

‫האם זה שאדם קרוב אצל עצמו

‫זה פסול מצד שהוא קרוב?

‫או מצד שהוא עצמו?

‫מה התשובה?

‫אני לא יודע אם זה משנה בכלל

‫נראה לי שזה אותו הדבר, ‫למרות שיש לו מיני פלפולים

‫עכשיו, אבל זה בדיוק העניין

‫הוא כל כך עצמו

‫שהוא לא יכול להכיר את עצמו

‫כי כדי להכיר את עצמו

‫הוא צריך להיות קצת מחוץ לעצמו

‫כי להכיר משהו זה להיות מחוץ לו

‫עכשיו, יש פה בעיה

‫האדם הוא הנברא היחיד

‫שיש לו הכרה

‫ולא סתם שיש לו הכרה

‫הוא יכול להכיר הכל

‫אין דבר בבריאה שהאדם לא יכול להכיר

‫חוץ מנברא אחד

‫את עצמו

‫אז בשביל מה זה טוב? כל מה שאני יכול לדעת

‫זה פה האבסורד

‫לכן חייבים לחתוך אותו לשניים שיכיר את עצמו

‫עד כאן להיום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234934677″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 7
"וייצר ה' אלהים את האדם עפר מן האדמה" יצירת האדם והתקדמותו לקראת שלמותו
"לא טוב היות האדם לבדו" - הרע המוחלט - הבדידות
פרק ב’ פסוק טז’ “ויצו ה’ אלהים על האדם לאמר מכל עץ הגן אכל תאכל”
אורך השיעור: 57 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234934677″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

האדם נברא כדי … לאכול

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן