פרשת: אחרי מות | הדלקת נרות: 18:37 | הבדלה: 19:57 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

הלכות תשובה לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי

הלכות תשובה לרמב"ם, בהרחבה ובתוספות רבות. יסוד הבחירה החופשית
מילות מפתח:תשובה
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אנחנו ממשיכים. בלימוד, ספר המדע,
‫להרמב״ם, ללכות תשובה, ‫ואנחנו בפרק ה', אם אני לא טועה.

‫כן, פרק ה'.

‫פרק ה' דן בנושא שלכאורה, ‫הוא לא קשור ישירות לתשובה,

‫אבל בלעדיו אין תשובה אפשרית.

‫מה זה לעשות תשובה? תשובה מנחה את הכוונה.

‫שעד עכשיו רציתי דבר ‫אחד, עכשיו אני רוצה אחרת.

‫רציתי את הרע, עכשיו אני רוצה את הטוב.

‫אני מתחרט על הרע שעשיתי, ‫עכשיו אני מחליט לעשות את הטוב.

‫זה אפשרי רק אם אני אדם בן חורין, ‫אם אני חופשי, אם אני לא חופשי,

‫ואני לא יכול לעשות את זה. ‫לכן, אחד היסודות של התשובה

‫זה הבחירה החופשית.

‫על זה כותב הרב קוק ‫באורות התשובה, פרק ת'זיין.

‫כן, אפשר להתון את זה, ‫שגם הרצון לתשובה הוא כפוי,

‫זו הטענה המוסלמית. כלומר, הטענה המוסלמית

‫היא שבעצם הבחירה החופשית היא אשליה.

‫כן, אפשר להתון את זה, אבל ‫אז זה אומר שעולמו של הקב".

‫איננו מוסרי. מדוע?

‫משום שהרשע נענש, למרות שלא ‫הייתה לו ברירה, אלא להיות רשע,

‫והצדיק מתוגמל, למרות שלכאורה ‫הוא לא עשה שום דבר מיוחד,

‫כיוון שלא הייתה לו ברירה, אלא להיות צדיק.

‫אלא מה? ‫מה יאמרו על זה המוסלמים כששואלים אותם,

‫איך אתם מסבירים את זה? ‫הוא אומרים, כך רצון האל.

‫מה אתה אומר?

‫מה הוא אומר?

‫ככה הוא אומר? שלנו בחירה חופשית?

‫לא. -לא, ככה אולי אפשר להבין.

‫לא, לא, זה ממש לא, לא.

‫אחת היסודות הבסיסיים ביותר של היהדות

‫זה שיש בחירה חופשית לאדם.

‫אפשר לומר, יש רק שניים שמידו ‫ספק בדבר הזה בשם היהדות.

‫זה רבנו חזדייק רזכס, בספר אור השם,

‫ורבי צדוק מלובלין בהרבה מקומות בכתביו.

‫אז לא, זה צריך ללמוד ‫אותם, אבל נגיד, עליהם קשה,

‫אבל נגיד, הנחת יסוד המקובלת ביהדות בכללה

‫זה שיש לאדם בחירה חופשית. ‫על זה כותב הרב קוק.

‫בספר אורות התשובה, פרק ת'זין, כסקא א'1,

‫שבעצם ההשקפה אומרת שיש בחירה חופשית לאדם

‫וההשקפה אומרת שאין בחירה חופשית לאדם,

‫שתיהן, הם חלק מעולמו של הקדוש ברוך הוא,

‫כי ריבונו של עולם הוא בונה התבונה. ‫מה זאת אומרת בונה התבונה?

‫זו בעצם מסקנה שהרב קוק מעסיק ‫מהפילוסופיה של עמנואל קאנט,

‫שההכרות של האדם הן הכרות סובייקטיביות,

‫ולכן באותה מידה שאני ‫יכול להגיד שיש בחירה,

‫אני יכול להגיד שאין בחירה והכול בסדר.

‫זה בגדול.

‫רק כשהרב קוק עושה ככה חילוק, ‫מתי אני אומר שיש לאדם בחירה

‫כשהוא חוטא? מתי אני אומר שאין לו בחירה

‫כשהוא עושה תשובה?

‫בסדר? זה נושא מאוד מאוד רחב.

‫אני רק פתחתי איזה חלון,

‫כי אנחנו עכשיו הולכים לקרוא ברמב״ם,

‫אך ורק את הצד של הבחירה החופשית.

‫אז רק רציתי להזכיר שיש נושא ‫רחב, היעדר הבחירה החופשית.

‫אחד המקומות המרתקים שדנים ‫בזה זה אורות התשובה, ת'ז' א'1.

‫בסדר? טוב.

‫לא, לא, לא, לא, לא.

‫התשובה זה פעולה של הרצון.

‫לפי הפעולה של רצון ‫האדם משתנה השקפת עולמו.

‫בסדר? לפני החטא אני אומר שהוא אחראי,

‫אחרי החטא אני אומר שהוא לא אחראי. בסדר?

‫וזה מבחינת מה שאמרו ‫שהזדונות נפחים לזכויות.

‫טוב, אבל אני באמת ‫בכוונה לא רוצה להעריך בזה,

‫רק כדי לסקרן אתכם. זה הכול. בסדר?

‫טוב, פרק חמישי.

‫רשות. לכל אדם נתונה.

‫אם רצה לעתות עצמו לדרך ‫טובה ולהיות צדיק, הרשות בידו,

‫ואם רצה לעתות עצמו לדרך ‫רעה ולהיות רעשה, הרשות בידו.

‫זה מדהים. כלומר, לפי הרמב״ם, ‫הבחירה החופשית היא בלתי נתבסת.

‫חופשית לגמרי.

‫אתה רוצה להיות רעשה, תהיה, ‫אתה רוצה להיות צדיק, תהיה.

‫אין דבר שמעכב.

‫עכשיו, זה סותר את כל ‫התודעה המיידית של האדם,

‫שיש לו כל הזמן חיפוש אחרי נסיבות מקילות,

‫ופריקה של האחריות. נכון?

‫כלומר, זה לא אני, זה לא ‫אשמתי, זה חזק ממני, זה מה שאני.

‫והנה הרמב״ם אומר לך, לא, לא, ‫זה באותה מידה שאתה מחליט כך,

‫אתה יכול להחליט הפוך.

‫עכשיו, האם זה אומר שזה באותה קלות?

‫לא, זה קלות לא.

‫יכול להיות שיש לאדם ‫קושי מיוחד בלבחור ברע,

‫או קושי מיוחד לבחור בטוב.

‫אבל זה לא בגלל שזה קושי ‫שאי אפשר לעשות את זה.

‫למשל, האם זה קשה לעלות על ההברסט? ‫תשובה? כן.

‫האם זה אומר שאני לא יכול לעלות על ההברסט? ‫לא, לא.

‫אבל כל פנים אני יכול להחליט שאני רוצה. ‫כן.

‫טוב, אז... והוא שכתוב בתורה,

‫הן האדם היה כאחד ממנו לדעת טוב ורע.

‫אני מפסק את זה לפי הקריאה של הרמב״ם.

‫הן האדם היה כאחד, וזה זאת ‫אומרת שהוא כאחד ומיוחד.

‫הוא מיוחד מכל מה שיש מתחת ‫יגלגל הירח, כלומר בכדור הארץ,

‫הוא היחיד שממנו לדעת טוב ורע,

‫שמכוח עצמו הוא מחליט בין הטוב לבין הרע.

‫ככה גם הרמב״ם מסביר את הפסוק ‫הזה בשמונה פרקים בפרק שמיני.

‫אפשר להתווכח, כי אפשר להגיד כאחד ממנו.

‫כן?

‫אבל הרמב״ם כאן הולך ‫לפי התרגום של אונקלוס,

‫יחידי בעלמה.

‫כלומר, אין מין זה של אדם היה יחיד בעולם,

‫ואין מין שני דומה לו בזה העניין ‫שיהיה הוא מעצמו ממנו, כן?

‫בדעתו ומחשבתו, יודע הטוב ‫והרע, ועושה כל מה שהוא חפץ,

‫ואין מי שיעקב בידו מי לעשות הטוב או הרע,

‫כיוון שכן הוא, ונשלח ידו וגומר,

‫ויאכל ולקח גם מעץ החיים וחי לעולם.

‫כלומר, כיוון שזה בידו ‫להחליט הוא יעשה או לא יעשה,

‫לכן הוא יכול לעשות, לכן גירש אותו מגן עדן

‫כדי שלא ייקח מעץ החיים.

‫עכשיו...

‫יש כמה שאלות שואלות בעקבות זה.

‫האם זה שיש לאדם בחירה ‫חופשית ושזה דבר מיוחד,

‫האם זו מעלה או חיזרון?

‫אתה אמרת אתגר, אתה אומר מעלה. נכון.

‫שניכם מושפעים מהספרות ‫היהודית של 500 השנה האחרונות.

‫כלומר, ב-500 השנה האחרונות ‫וכל הספרות של מחשבת ישראל,

‫קבלה, ניגלה והכול, תראו שאומרים,

‫מעלתו של האדם זה שיש לו בחירה חופשית.

‫כיוון שיש לו בחירה חופשית, ‫הוא יכול גם לזרקות בקיומו.

‫כלומר, במובן הזה הוא יהיה ‫המקור של הטוב של עצמו.

‫זה כמעט לשונו של רמחל בספר דרך השם.

‫כלומר, שהאדם מיוחד בזה שהוא ‫מסוגל להיות המקור של טובו.

‫ובזה הוא דומה לאלוהים.

‫ואם זה נכון, יוצא שהוא ‫עליון לא רק מחתולים,

‫הוא גם עליון מהמלאכים.

‫כי גם למלאכים, לפי רוב ‫הדעות, אין בחירה חופשית.

‫ועל זה נאמר,

‫'ונתתי לך מהלכים בין העומדים האלה'.

‫העומדים זה המלאכים,

‫והמהלכים, כלומר, המסוגלות ‫ללכת, להלך, זה מיוחד לאדם.

‫בספר זכריה. -בספר זכריה.

‫חשבתי שתנ״ך אתה יודע. -תנ״ך.

‫כן. טוב, אז זה לפי ה-500 שנה האחרונות.

‫לעומת זה, מה שהיה ‫מקובל אצל רוב גדולי ישראל

‫לפני גירוש ספרד, נאמר,

‫זה שיש לאדם בחירה חופשית, זאת לא מעלה,

‫ואולי אפילו במידה מסוימת זה חיסרון. מדוע?

‫אומנם יש לי מעלה בזה שבחרתי בטוב,

‫אבל יכולתי לבחור ברע.

‫לא מדבר על אדם שבחר ‫ברע, שזה בוודאי חיסרון.

‫אבל עצם זה שהבחירה שלי ‫בטוב היא על רקע האפשרות

‫שלא אפחר בטוב, אלא שאפחר ברע, חדילה,

‫זה כשלעצמו חיסרון במהות שלי.

‫זה תוכן החיים, ויוצא לפי זה ‫שתוכן החיים של האדם הוא רע.

‫אבל לא יכולתי לבחור בטוב עם הרע.

‫יכולת לעשות את הטוב.

‫אבל לא חופשית ברע? -לא, אבל הבעיה...

‫הרע הוא רע, והנטייה ‫שלי אל הרע היא פחיתות.

‫ולכן המלאכים לעומת זה הם בוחרים בטוב

‫בלי אפשרות לבחור ברע.

‫אבל הם לא בוחרים, לא? ‫-זה לא נקרא בוחרים במובן הרגיל. מה?

‫אבל זה טוב בעצם כמו שעושים?

‫המלאכים עושים רק טוב.

‫איך יודעים?

‫מה, איך יודעים שהם עושים רק טוב?

‫כי הם מלאכי השם, זאת ‫אומרת, הם השליחים שלו,

‫וכיוון שהוא טוב, אז מה שהם עושים זה טוב.

‫אבל גם אם לא יוכלו לבחור ברע זה טוב?

‫כן, עוד יותר טוב. הם לא יוכלו לבחור ברע.

‫שי, איזה יופי. ממש מלאך.

‫כמו שאתה שומע, אחד אומר, אשתי מלאך.

‫שני אומרים כן, גם שי לא בן אדם.

‫ויש טוב, זה שאין מרקוש בו עד למעלה,

‫אבל זה שאנחנו יכולים לבחור ‫ברע זה טוב, זה עושה טוב לך.

‫כן, אנחנו כבני אדם מאוד ‫אוהבים להגיד את זה,

‫לכן אנחנו רגישים לתכנים שחודשו ‫ביהדות ב-500 שנה האחרונות.

‫כן, מה אתה אומר?

‫זאת אומרת, אלוהים אמר בסוף ‫הבריאה שהבריאה היא טובה, נכון?

‫כי היא טובה. גם הטבע שלנו...

‫גם האדם. -גם האדם, חייג הבריאה.

‫יש לי רק בעיה אחת.

‫האם ויהר אלוהים את כל ‫אשר עשה זה כולל את האדם?

‫נניח שכן, לא? -לא.

‫ואני אביא לך הוכחה שלא.

‫שהרי... מה? -שהוא פרה, לא עשה.

‫יפה. כתוב בפרק א' של בראשית,

‫והיה אומר אלוהים, נעשה, אדם, נכון?

‫נעשה, פסוק קבב. ומה קרה באמת?

‫והעברה. לא עשה.

‫מה זה?

‫ברא זה התחלה, בראשית ברא.

‫אבל עשייה זה גמר.

‫עכשיו, אם תסתכל ביום השביעי, ‫כיבוש הלט מכל מלאכתו אשר ברא,

‫אלוהים, מה המשך? -לעשות.

‫כלומר, יש משהו שצריך עוד לעשות, וזה האדם.

‫עכשיו, יוצא לפי זה שכאשר כתוב ‫ויהר אלוהים את כל אשר עשה,

‫לא כולל את האדם.

‫בסדר? וואי, מה?

‫אם מלאכים זה דבר ‫טוב, אז איך זה יכול להיות

‫שיש לנו מלאכי חבלה?

‫מלאכי חבלה זה טוב. צריך מלאכים שיחבלו.

‫הם לא רישאים מלאכי ‫חבלה, הם עושים את העבודה.

‫זאת אומרת, זה לא שהם עושים בשורה.

‫לא, הם עושים משהו קשה, ‫הם לא עושים משהו שהוא רע.

‫זה טוב לעשות מה שה' אומר. צריך לחבל.

‫עכשיו, מי גרם שיש צורך בחבלה? האדם.

‫שהוא בוחר ברא, אז עכשיו ‫הוא מזמין מלאכי חבלה.

‫זה הבחירה של האדם, ‫היא השורש של כל הבעיות.

‫בסדר? עכשיו, עכשיו, בכל זאת לומר

‫שמכיוון שהכתוב מציין הן ‫האדם היה כאחד, משהו מיוחד,

‫אז אולי בכל זאת יש פה רמז למשהו טוב,

‫אבל זה לא מפורש ברמב״ם.

‫הרמב״ם הרי סובר שהמלאכים עליונים מן האדם. ‫נכון?

‫אני מזכיר שהשיעור מתחיל בשש ורבע.

‫כן? זה כבר כמה שבועות שזה ככה.

‫טוב, בסדר.

‫אבל האם לחזור מתחילת השיעור בגללו?

‫לא, לא נעשה.

‫אתה אומר את זה כי אתה מהמרוויחים.

‫טוב.

‫אז זו הנקודה הראשונה שפן נשלח ידו,

‫כלומר, היכולת של האדם לעשות רע,

‫היא באמת שמה אותו ‫בתחתית הסולם של הישויות.

‫הישות היותר עליונה זה חיות הקודש,

‫ולמטה, למטה, בכל השרשרת הזאת ‫נמצא האדם שיש לו בחירה חופשית

‫עם אפשרות לבחור ברע.

‫ברור? זה הסתכלות שהיא לא מצויה בימינו,

‫אבל בהחלט תואמת את סגנון ‫המחשבה של ימינו, של פעם.

‫מה אתה רוצה שאני אעשה? ‫זה לא אני כתבתי את זה.

‫כן, אבל זה מה שנשלח מטעם המכון.

‫כן, נאור?

‫הוא אומר שהמכון שולח שהיום מתחיל ב-6.5.

‫ערוץ מאיר כתוב. -ערוץ מאיר.

‫אז יהיה טופל, טוב? -יהדות באהבה.

‫כן, יהדות באהבה. ‫אז עד עכשיו זה יהיה יהדות.

‫מכאן. מכאן זה הלך באהבה.

‫בסדר? בסדר, לא, אבל זה טוב שהערת.

‫נאור, צריך לתקן.

‫עכשיו, השאלה השנייה ‫שעולה, למקרא הדברים האלה,

‫מה זה הסיפור הזה בין נשלח ידו ואכל,

‫מאצח חיים וחי לעולם?

‫הרי מה הצובה אדם הראשון?

‫מה? כן, אבל לא, זה שם הברכה.

‫איפה הציווי?

‫מכל אצגן אכול תוכל, זה ציווי אחד.

‫והציווי השני?

‫מעץ הדעת טוב-ארה לא תוכל ממנו.

‫האם נאסר עליו אי פעם לאכול מעץ החיים?

‫לא, נאסר עליו לאכול מעץ הדעת ‫טוב-ארה, וגם על זה אפשר להתווכח.

‫עכשיו, הוא אכל מעץ הדעת טוב-ארה.

‫עכשיו, מה הסכנה שלו? הוא יכול למות.

‫הרי ביום החולכה ממנו, מותה מות.

‫מה צריך לעשות במקרה שאדם עשוי למות? ‫להציל אותו.

‫מה יכול להציל את האדם מן המוות? ‫לאכול מעץ החיים.

‫אז למה, בגלל שעכשיו הוא ‫אכל מעץ הדעת טוב-ארה,

‫אומר, פן ישלח ידו, עד רבה, שישלח ידו

‫ויאכל מעץ החיים, ויכוח נפש דוחה הכול.

‫שלא לדבר על זה שאין פה איסור.

‫הוא יוכל לעשות את זה. מובן את השאלה?

‫למה שהוא לא יוכל מעץ החיים?

‫למה צריך דווקא שתעשה תשובה?

‫מסביר רבי חיים וולוג'ין. זה בדרך שלך.

‫רבי חיים וולוג'ין אומר בנפש החיים...

‫רבי חיים וולוג'ין אומר בנפש החיים

‫שאם הוא יוכל מעץ החיים אחרי שהוא חטא,

‫הוא ייכנס לחיי העולם הבא, ‫לחיי הנצח עם החטא שלו.

‫לעולם הוא לא יוכל לתקן אותו.

‫לכן על מנת להציל אותו צריך לגרש מגן עדן

‫שלא יוכל מעץ החיים, כדי שהוא יוכל לתקן.

‫איך הוא יתקן? על ידי שהוא ימות,

‫ואז אחרי שהוא ימות, הוא יוכל מעץ החיים,

‫ואחרי זה מעץ הדעת. ‫בסדר? מובן מה שאני אומר?

‫הראשון לך עזר בתשובה? הראשון חיי?

‫בדיוק שהוא חי עזר בתשובה. ‫זה היה אחרי שהוא מת.

‫אבל למה הוא צריך לאכול מעץ החיים אחרי זה?

‫למה הוא צריך לאכול מעץ ‫החיים ואחרי זה מעץ הדעת?

‫בסיבה פשוטה. ‫נאמר בתורה, ויצא ה' אלוהים אל האדם למור

‫מכל עץ הגן, אכול תוכל.

‫מה זה כל עץ הגן? תגיד לי. איזה עצים זה?

‫אז זה שלושה סוגים, נכון? ‫כל עץ נחמד למראה וטוב למאכל,

‫ועץ החיים בתוך הגן, ועץ הדעת טוב או רע.

‫אם כן, אדם הראשון צריך ‫לאכול שלושה סוגי עצים,

‫השני עץ החיים, השלישי עץ הדעת.

‫הוא חייב לאכול מעץ הדעת.

‫אבל אחרי הציווי לאכול מעץ הדעת בא ‫פסוק שאוסר עליו לאכול את עץ הדעת.

‫ומעץ הדעת טוב או רע, לא תאכל ממנו,

‫כי ביום החולכה ממנו מותאמות. ‫אם כן, יש פה סתירה

‫בין החובה לאכול מעץ הדעת ‫לבין האיסור לאכול מעץ הדעת.

‫החובה היא מצוות עשה. ‫האיסור הוא מצוות לא תעשה.

‫מה קורה בהלכה כשיש ‫התנגשות בין עשה ללא תעשה?

‫לא. עשה לא תאכל לא תעשה, ‫אז הוא צריך לאכול מעץ הדעת.

‫נכון? אז זה מה שהוא עשה, אז הוא בסדר.

‫אלא מה? מה? מה אתה רוצה? ‫לא, אתה מבין את הקושי.

‫אלא שנאמר לו, באכילת עץ הדעת, תיזהר,

‫אם תאכל ממנו, אתה תמות. ‫אז מה זה מחייב אותו?

‫לאכול מעץ החיים קודם.

‫יוצא לפי זה שחטאו של הדם ‫הראשון איננו אכילת עץ הדעת,

‫כפי שהנוצרים חושבים, אלא שהוא ‫לא רצה להקדים את עץ החיים לצדד.

‫עכשיו, ראי רגע, אם הוא ‫היה אוכל מעץ החיים תחילה,

‫היה מותר לו לאכול מעץ הדעת? ‫לא, הוא היה חייב לאכול מעץ הדעת.

‫בסדר? כלומר, החטא של הדם ‫הראשון זה שהוא הלך לאקדמיה

‫לפני שהוא הלך לישיבה. ‫הוא רצה את עץ הדעת לפני עץ החיים.

‫אבל אם הוא כבר טועם ‫מעץ החיים, עץ חיים, אילא,

‫אם חזיקים בעץ חיים זה תורה. ‫אז הוא חייב להשלים את עצמו גם בדעת.

‫ברור? ‫עכשיו, למה הוא לא רצה לעשות לפי הסדר הזה?

‫על זה כבר יש הרבה ‫תיאוריות, אבל אפשר לומר ככה,

‫הוא רצה להרחיב את ‫תחום הבחירה החופשית שלו.

‫כלומר, הוא רצה שזה יפעל גם במרחב של החטא.

‫כי ברגע... כי זה ממית.

‫ברגע שאדם הופך להיות מעגר ‫של ידיעות, אנסיקלופדיה מהלכת,

‫ואין לו תוכן פנימי, זה ממית אותו.

‫אבל הדבר היא שצריך למדתי פילוסופיה.

‫לפני פילוסופיה? לא, פילוסופיה זה את הדעת.

‫כן, אבל זה לא מגיע... -הנבואה הקודמת. מה?

‫אבל אמר שאתה הגידר ‫שמישהו רוצה לעוד קבלציה,

‫זה מתפצצת. ‫-כן, אבל לצלמי הוא למד פילוסופיה.

‫למה זה?

‫אצל מישהו שלמד את עץ החיים תחילה.

‫אני אסביר לך מה שאתה שואל, זו שאלה יפה.

‫יש לנו שתי הוראות סותרות.

‫מצד אחד, אומרים שעץ החיים זה תורת הסוד.

‫עץ הדעת זה הנגלה, ‫במקרצה הנבואה והפילוסופיה.

‫מצד שני, מקובל בעם ישראל שאסור ללמוד קבלה

‫לפני שאתה למד את הנגלה.

‫אז אם כן, שתי ההוראות ‫סותרות, זה אז, כלומר, זו עת זו.

‫תראיתי? -כן.

‫כן, אז איך פותרים את הבעיה? פשוט מאוד.

‫אתה צריך ללמוד קודם כול נגלה,

‫אצל רב שיודע בראש שלו קודם כול את הנסתר.

‫ואז יש השפעה הדדית.

‫כלומר, יש פייפוע של ‫תורת הסוד שבראש של הרב,

‫למרות שמה שאתה לומד זה הנגלה.

‫כן?

‫אוקיי? ‫צריך לטעום את את האצע חיים בתוך אצע דת.

‫אבל חרם שלמד את החיים.

‫הוא למד את זה ממישהו ש...

‫כלומר, הכול חוזר בסופו של ‫דבר אל משה רבנו, אדם הראשון.

‫עכשיו, השאלה שלך הייתה... ‫הייתה לך שאלה אחרת.

‫מה? -למה הוא שינה את הסדר?

‫למה הוא שינה את הסדר? זה אמרנו, כן?

‫כן. אז...

‫כן, לא, אז...

‫כן, השאלה הייתה, הרי ‫אדם הראשון חזר בתשובה.

‫מתי? אחרי שהוא מת, כמובן.

‫בזמן ההפקה, יש מדרש ‫כזה פשוט, אני לא זוכר.

‫לא, לא, מתי הוא מת, אדם הראשון? -ב-1930.

‫מה פתאום? ‫כתוב, ביום החולכם ואינו מות, תמות.

‫אז הוא מות באותו יום.

‫מאז הוא מות באותו יום?

‫כן. הוא יצא מגן עדן, זה נקרא למות.

‫כי הרי כשאדם מת, הוא לא נעלם.

‫הוא יורד מדרגה, נכון? מדרגת חיים.

‫אז זה בדיוק מה שקרה. הוא מת באותו יום.

‫ואז הוא הגיע לעולם הזה.

‫אותו עולם לא שטח. אם הוא נעימד באותו יום,

‫אז שטח, שט נולד.

‫אה, שטח נולד בעולם ‫הזה, עולם הזה זה המוות.

‫אנחנו בקבר פה.

‫כן? -זו התשובה שלו, ‫התשובה של העולם הזה? -כן.

‫לא, בעולם הזה, מה עושים בעולם הזה?

‫אוכלים מעץ החיים, ואחרי זה מעץ הדעת.

‫באיזה תאריך בשנה, חזל ‫אומרים שקרה כל החטא הזה?

‫באיזה תאריך בשנה זה קרה?

‫חטא דם הראשון. מתי?

‫בראש השנה, נכון?

‫בסדר, אז הוא נזרק מגן עדן, ‫הגיע לעולם הזה, איזה תאריך?

‫ב' ב' ב' ישראל, נכון? ‫בראש השנה זה רק יום אחד.

‫נו, אז הוא הגיע לפה, ‫נו, אז הוא הגיע לפה, ב'

‫וב' ב' ישראל, עד כמה שאני זוכר, ‫זה חלק מעשרת ימי תשובה, נכון?

‫אז זה הזמן שהוא עושה תשובה.

‫מה קורה ביום כיפור? מה אוכלים ביום כיפור?

‫מה פתאום לא אוכלים? את עץ החיים.

‫הרי למה עושים את יום כיפור? ‫כי מה קיבלנו שם?

‫את התורה, נכון? ‫יום קבלת התורה, יום הכיפורים.

‫אז אוכלים מעץ החיים. מה? כמובן.

‫עכשיו, מה קורה מיד אחרי זה? איזה חג?

‫סוכות.

‫ומה צריך לעשות? אז לאכול מצדד, נכון?

‫לצריך אור. ‫אם כבר אכלתי מצד חיים ביום כיפור,

‫אני צריך לאכול מצדד בסוכות. כן או לא?

‫כן. -הגיוני.

‫עכשיו, יש רק בעיה ‫אחת, שהיה איסור די רבנן,

‫שגזרה חווה שלא... של מה? מה הגזרה?

‫לא תיגעו בו, לא לגעת, נכון?

‫כן. -אז צריך קודם כול לבטל את זה.

‫ולכן, במשך שבעת ימים ‫אנחנו נוגעים בעת שדאת.

‫בפרי עת שדאת. נכון? -אתרוג בפרי עת שדאת?

‫כן, כתוב מפורש במדרש שזה היה אתרוג.

‫אז יוצא לפי זה שקודם כול ‫מבטלים את האיסור של חווה

‫כיוון שאכלנו מעץ החיים. מתי אוכלים?

‫מה זה נוצר?

‫אז המשנה אומרת שבשביעי ‫של חג, באושענה רבה,

‫התינוקות נושכים בית ‫רוגים שלא ברצון חכמים.

‫מה זאת אומרת? צריך לכתוב את זה במשנה,

‫שיש איזה ילדים מופרעים ש... ‫מה זה אכפת לנו?

‫אלא הכרעון הלא ברצון חכמים ‫היא הטענה שאין להם חוכמה.

‫אז הם לא חתו באחד עת שדאת.

‫אז ברגע שהמבוגרים גמרו עם ‫המצווה, אוטומטית הם אוכלים.

‫ברור. אבל המבוגרים מחכים. עד מתי?

‫לא, זה לא חטא.

‫לא, אבל הם לא חטאו.

‫אין בהם חטא.

‫כי הם חסרי דעת.

‫עכשיו, יוצא שמתי המבוגרים ‫אוכלים, יש מנהג במשראל

‫לאכול את האתרוג בטובי שבט. ‫נכון? כן או לא?

‫יש מנהג לאכול ריבת אתרוגים בטובי שבט.

‫עכשיו, מאיפה זה בא הסיפור הזה?

‫מה עושה חברה חקלאית בחורף?

‫שום דבר. הם לומדים.

‫זאת אומרת, זה הזמן לאכול את עץ החיים.

‫ואז כשגומרים לאכול את ‫העץ החיים, למדת תורה בחורף,

‫אז הגיע הזמן לאכול פירות.

‫לעשות חג מאכילת פירות זה שיגעון.

‫הרי כל הצרות שלנו התחילו מאכילת פרי.

‫אבל כיוון שאכלתם אתרוג, ‫זה היה זמן לאכול את האתרוג,

‫את העץ הדעת.

‫לכן יש גם מנהג של ‫האשכנזים להתפלל בטובי שבט

‫שיזדמן לו אתרוג יפה בחג הסוגות הבאה.

‫בחג הסוגות הבאה.

‫מאיפה הגיע ציווי לאכול מצדד? כתוב בתורה.

‫ויצא ושם אלוהים אל האדם ‫למור, מכל אצגן אכול תוכל.

‫אז זה צריך לאכול את הכול. בסדר? -כן.

‫אבל איך האכילה של ‫האתרוג זה שפיעה על הדעת?

‫כי ללמוד תורה אני מבין, ‫זה אמורה של לומד תורה,

‫זה עץ החיים, אבל...

‫אוקיי, אני אוכל אתרוג, זה ‫לא קובע כלום, אתה לא...

‫זה לא קובע דעת או הכפה דעת. ‫-זה די שיש דעת באתרוג.

‫זה בבשוטה. מכמה סיבות.

‫א', טעם עצוב כטעם פריו, ‫אבל יש פה עוד משהו יותר עמוק.

‫זה פרי שהאוכל שלו זה הקליפה שלו.

‫מה אתה אוכל באתרוג?

‫מי שאוכל אתרוג, מה הוא אוכל? ‫-מה יש בבפנים.

‫מה יש בבפנים? אין כלום. ‫כלומר, אין שם אמיץ.

‫זה כלומר, הקליפה היא הפרי. -אוקיי.

‫כן? זאת אומרת, זה העולם המושלם.

‫בסדר. כן?

‫בי, א', מצווה ראשונה, לאכול.

‫ובצווה שנייה, כל לאכול. -נכון.

‫אבל זה השליחה.

‫אבל אולי האדם היה צעיר לפני להספיק לאכול.

‫נכון. הוא צריך להספיק לאכול.

‫והוא הולך לפי הסדר, ‫מכל עץ הגן אכול תאוכל.

‫אז הוא מתחיל מכל עץ ‫נחמד למראה וטוב למאכל,

‫ואצח חיים בתוך הגן, ‫ואחר כך את הדעת הטובה.

‫נחמד למראה וטוב למאכל, ‫שזה מספק חוויה אסתטית

‫וחוויה של הפנמה, טעם.

‫מה?

‫זה העולם החווייתי. זה מה שיש לילדים.

‫כן?

‫איך אתה בעלי נשאת את דיכוי לכל דעת טובה?

‫טוב, אז כל זה היה בגלל הפן נשלח ידו, כן?

‫מתוך כך אני חושב שאין לנו ‫שום ענייה לעבור להלכה ב'

‫אפשר לשאלה? -כן.

‫אם הבסיס של המחירה החופשית של האדם

‫היא זה שנכנסת למשווים ‫והטבע נכנס למצב של טבע.

‫נכון. -ובאמת, שיש את המעשה,

‫הטבע היה לא פער חופשי. ‫אז על מה היה הבסיס של הטבע?

‫לא היה טבע. הכול היה אפשרי, אז זה לא טבע.

‫אז על מה היה הבסיס ‫שאלו את המחירה החופשית?

‫כי האדם והעולם זה אותו הדבר.

‫הרי חז'אל אמרו, איך היה ‫נראה האדם הראשון, איזה גודל?

‫הוא היה גדול כמו העולם כולו. נכון?

‫והוא היה רואה את כל הדורות.

‫אז הוא היה בכל הזמנים ובכל המקומות.

‫אז האדם הראשון זה הקוסמוס.

‫רק אחרי ששרח, נתקטן.

‫אחור וקדם צרטני, ותשת עלי כפיך.

‫כן? נעשה לו קוויץ'.

‫קוויץ'. זאת אומרת שהאדם הוא השריד האחרון

‫של הבחירה החופשית שהייתה בכללות ההוויה.

‫ולכן יש איזושהי שייכות ‫פנימית בין האדם לבין הקוסמוס.

‫אז זאת אומרת שכשמדברה הוא ‫מדברה מנחסי להמחירה חופשית?

‫בוודאי. גם העולם כולו היה המחירה חופשית.

‫הרי כתוב שהארץ חטאה. איך הארץ חטאה?

‫אבל על מה היה הבסיס? ‫הם שם דבר לא היה בסדר.

‫על מה היה הבסיס? ‫-הם אמרו שהוא לא היה בסדר. היה בסדר.

‫היה בסדר, רק לא היה חוקיות.

‫איך היה חוקיות בבחירה חופשית?

‫אז זו לא בחירה חופשית במובן שלנו.

‫כן? כלומר, זו בחירה חופשית ‫במובן שיש אנושיות בכללות ההוויה.

‫יש אישיות בכללות ההוויה.

‫ולכן, ורוח אלוהים מרחפת על פני המים,

‫וזה עוד לפני היום הראשון,

‫רוח אלוהים מרחפת על פני ‫המים, זה רוחו של מלך המשיח.

‫יש לך כבר אדם שם.

‫כן?

‫אז באכילן, כצד דעת, ‫זה לא שלפי איך שנגעתי,

‫מי הרגע הזה, מי הייתה לו בחירה חופשית?

‫לא, לא, לא, לפי כך.

‫החופשית הייתה הרבה יותר גבוהה לפני כן.

‫אז מה קרה במהלך הזה של האכילן האלה?

‫שהיא הצטמצמה בחירה החופשית שלו.

‫במה זאת אומרת שהיא הצטמצמה?

‫כי יש עכשיו תערובת של טוב וברא. ‫דעת זה חיבור.

‫זאת אומרת שבכל טוב יש לך ‫קצת רע, בכל רע יש לך קצת טוב,

‫ולכן הבחירה היא נינה בהירה. ‫אתה לא יודע במה אתה בוחר.

‫הבחירה היא אירוץ. -נכון.

‫כשהיא לפני כן בחירה חופשית הייתה... ‫-היא בהירה לגמרי.

‫הרמב״ם קורא לזה אמת והשקר לפני כן.

‫לא טוב ורע. אוקיי? -רב אשכנזי משתמש בזה,

‫אבל הוא אומר, זה בדיוק הייתה נפילה של... ‫אם הבנתי...

‫שמה? -שזה בדיוק הייתה נפילה שלו, ‫שהסולם ההרכים שלו, האמת והשקר

‫שלו, אני לא הבנתי. -לא הבנתי מה ‫שאתה אומר בשם הרב אשכנזי. הסבר לי.

‫זה אומר ש... ‫אני לא בטוח אם הבנתי על הסוף,

‫אבל זה שלפני החלט הבחירה ‫של האדם הייתה לפי האמת והשקר,

‫שהוא הכיר באמת והשקר, ‫וזה גם הייתה הנפילה שלו,

‫שהסולם ההרכים שלו היה ‫בנוי על האמת והשקר הזה שלו.

‫השלו. -שלו של האדם.

‫זה חידוש. משהו מחשיב לאמת ושקר?

‫אתה מכיר מה אני קוראים? ‫האמת ושקר סובייקטיביים, כן?

‫לזה אתה מתכוון? ‫-קיבלתי שאתה תבהר לי יותר.

‫לא, האם לזה אתה מתכוון ‫שזה מה שרב אשכנזי אומר?

‫שזה סובייקטיבי. -מעניין.

‫אבל אני שנייה לא... ‫-לא מכיר את זה, אבל יכול להיות.

‫יכול להיות שהוא אומר את זה. טוב.

‫בואו נעבור להלך הבית. ‫זה גם אפשרי, לא? יאללה.

‫אל יעבור במחשבתך דבר זה,

‫שאומרים טיפשי אומות ‫העולם ורוב גולמי בני ישראל,

‫שהקב' אחו גוזר על האדם מתחילת ‫בריאתו להיות צדיק או ראשה.

‫איפה מצאנו את זה? ‫מצאנו את זה באסלאם בעיקר,

‫אבל גם אצל האסטרולוגים, ‫שבעצם הכול בגזרה אלוהית,

‫ולכן שאדם הוא צדיק, זה ‫בגלל שנגזר עליו להיות צדיק.

‫הוא ראשה בגלל שנגזר עליו להיות ראשה.

‫זה דטרמיניזם. ‫עכשיו, השאלה איזה סוג דטרמיניזם.

‫יש דטרמיניזם טבעי, יש דטרמיניזם אסטרלי,

‫כלומר של האסטרולוגיה, ‫יש דטרמיניזם ביולוגי, גנטי,

‫יש דטרמיניזם של הגזרה הקדומה.

‫אצל העיוונים קראו לזה הגורל.

‫אצל המוסלמים קוראים לזה גזרה קדומה.

‫כלומר, אלוהים גזר. מה כתוב? מנהור.

‫זאת אומרת, זה כתוב מעת האלוהים.

‫זה דטרמיניזם אלוהי.

‫אצל הרומאים קראו לזה פאטום. ‫פאטום ביוונית מוירה.

‫אבל זה לא משנה איך קראו לזה.

‫הכוונה שיש איזה מין מהלך ‫שאני לא יכול להשתחרר ממנו.

‫קצת דומה לקרמה.

‫קרמה זה בהודית, זה בנושא, זה בסנסקריטית.

‫טוב, אז אל תחשוב מה שהם ‫אומרים שהקבל החוג גוזר על האדם

‫מתחילת דברייתו הוא להיות צדיק או רשע.

‫אין הדבר, כן, אלא כל אדם ‫ראוי לו להיות צדיק כמשה רבנו,

‫או רשע כירובעם.

‫שימו לב לקצוות.

‫כמשה רבנו, רמב״ם לימד ‫אותנו, שאחד מעיקר רבינו

‫שאחד מעיקרי האמונה שלא קם בישראל כמשה.

‫לאיזה עניין? נבואה.

‫אבל עניין צדקות יכול להיות כמשה.

‫בסדר? עכשיו, הרוע, מי פה ‫מתואר כהרוע האולטימטיבי?

‫ירובעם בן נבט.

‫הוא יכולתי לקחת אחרים ‫שהיו קצת יותר רשעים מירובעם.

‫אלא מה שרע בירובעם ‫זה שהוא מכתיל את הרבים.

‫שזה יותר מאשר החטאה את האדם עצמו.

‫כמו אם אדם הוא רשע לעצמו, רצח, גנב, נעף,

‫אז הוא עשה מעשה מאוד רע ‫שישחית אותו ואולי עוד מישהו.

‫אבל כל העולם מגנה אותו.

‫לעומת ירובעם בן נבט,

‫שכל מה שהוא עושה זה להכתיע את האחרים.

‫לכן זה שיא הרוע לפי הרמב״ם.

‫או רשע כירובעם, או...

‫חכם או שחל, או רחמן או אכזרי.

‫חכם או שחל, הכוונה שהוא ילמד.

‫האדם יכול ללמוד, יכול לא ‫ללמוד, אז הוא חכם או שחל.

‫אבל כל דברים טבעים. -מה?

‫ללמוד ולא ללמוד, זה דברם פוליטי.

‫לא, מדובר על הנטייה. ‫מה שאתה אומר זה הקושי.

‫יש אדם שיכול ללמוד וזה ילך לו בקלות,

‫יש אחד שיכול ללמוד וזה ילך לו בקושי.

‫אז הוא ילמד. למה? ‫כי הוא מחליט לעשות משהו קשה.

‫כמו שאני שאל אותך שאלה, ‫האם זה קשה לעלות על האברסט?

‫כן, אז למה יש אנשים שעולים שם?

‫יש להם כישורים. -לא, הם רוצים, פשוט.

‫הם רוצים לעשות משהו קשה.

‫גם מי שיש לו כישורים, זה ‫קשה לו לעלות על האברסט.

‫אבל הוא מחפש את הקושי.

‫יש אדם שאומר, לא, אם זה קשה, אני לא עושה.

‫אבל זה חייל או שום שיקול לעלות על האברסט?

‫איך אתה יודע?

‫איך אתה יודע שבדיר ‫רגליים לעלות על האברסט?

‫בדיר רגליים לעלות על האברסט זה מאוד קשה,

‫אבל זה לא בלתי אפשרי, ‫יש היום אולימפיאדות לנכים.

‫אבל גם בלי זה, גם נאמר, ‫בסדר, אז הנתונים לא מאפשרים לו.

‫אבל הנתון הוא לא הכרח.

‫כלומר, זה שאני עם נתונים, ‫נתונים התחלתיים קשים,

‫נתונים התחלתיים קשים, זה ‫לא אומר שאני לא יכול להשתמש

‫במה שיש לי, לעשות דבר שקשה לי לעשות אותו.

‫כלומר, קשה לי ללמוד, אבל אני יכול להתאמץ.

‫יש אדם שקל לו ללמוד, אבל אם הוא לא יתאמץ,

‫גם הוא יישאר שחל.

‫כלומר, יש אדם שיש לו ‫כישרון אינטלקטואלי אדיר,

‫אבל הוא לא משתמש בו.

‫אז הוא יהיה שחל, למרות ‫שיש לו כל הנתונים, להיות חכם.

‫או רחמן או אכזרי, או כילאי או שואה.

‫וכן, שאר כל הדעות.

‫דעות הכוונה פה, מידות.

‫כשהרמא אומר דעות, הוא מתכוון למידות.

‫ואין לו...

‫כילאי זה ההפוך משואה.

‫כילאי זה קמצן.

‫כן, ממלא אני לא צריך ‫להזויר לך מה זה שואה. נכון.

‫וכן, שאר כל הדעות.

‫ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו,

‫ולא מי שמושכו לאחד משנה דרכים,

‫אלא הוא מעצמו ומידעתו ‫נוטה לאיזה דרך שירצה.

‫הוא שירמיהו אמר...

‫עכשיו, פה שוב פרשנות מיוחדת לפסוק.

‫מפי העליון לא תצא הרעות והטוב. ‫איך הוא מבין את זה?

‫הרעות והטוב שהאדם עושה זה לא מפי העליון.

‫זה פה אותו מוסיף מילה שלא כתובה.

‫כן? כלומר... -איזה מילה המוסיף?

‫מה? -איזה מילה המוסיף? האדם?

‫לא, של האדם, כן, של האדם.

‫עכשיו, מאיפה הוא יודע שירמיהו אמר את זה? ‫איפה זה כתוב?

‫זה לא ירמיהו. ‫-לא, זהו, זה לא כתוב בירמיהו.

‫באיכה. -באיכה? כן. מי כתב את איכה?

‫ירמיהו. -ירמיהו. אז לכן,

‫הוא שירמיהו אומר, באיכה, בסדר? זה לא...

‫אתה הבין שזה מלכודת, צריך להיות מודע לזה.

‫לא, הוא לא מסביר למה. -מה?

‫הוא לא מסביר למה. -מי לא מסביר למה?

‫הרמבם הוא ירמיהו. מה הוא לא מסביר?

‫הוא אומר, הם לא טיפשים כל מי שמשהו קבל.

‫נכון. -כאילו, כתוב בתורה, אבל מי שלא...

‫לא, אז אנחנו נשדוק את זה. ‫בגלל זה הפרק לא גמור.

‫אם הפרק היה גמור, היית צודק, אבל מי אמר?

‫אולי כתובים דברים אחרים בהמשך הפרק. בסדר?

‫אז מה שאומר כאן, מפי ‫עליון לא תצא, הרעות והטוב,

‫מאיפה הוא לקח את זה שירמיהו, באיכה,

‫מתכוון לרעות של האדם?

‫כדי להבין פסוק, זה כלל גדול שכותב הרמבם

‫בגרת השמד, אני חושב,

‫צריך לדעת מהו ההקשר שבו נאמר הפסוק.

‫בסדר? מה?

‫לא, הוא יביא את זה בעצמו. ‫בסדר? הוא יביא את ההקשר.

‫כי אם לא היה הקשר, הייתי אומר, ‫אני לא יודע מה זה הרעות והטוב,

‫אולי זה הרע והטוב שבא מהשמיים.

‫אבל הוא אומר, לא.

‫כלומר, אין הבורגוציה לאדם ‫לא להיות טוב ולא להיות רע,

‫בכיוון שהוא, שכן הוא, נמצא ‫זה החוטא, הוא הפסיד את עצמו,

‫ולפיכך ראוי לבכות ולקונן על ‫חטאיו ועל מה שעשה לנף שוג מלרע,

‫הוא שכתוב אחריו, כמו בפסוק מיד אחר כך,

‫מה יתעונן אדם חי גבר על חטאיו? ‫מה פירוש המילה מה?

‫כמה ראוי.

‫כמו שאתה אומר, מה נשתנה הלילה הזו?

‫מה זה מה נשתנה? כמה הוא שונה.

‫כן, אז מה יתעונן, כמה ראוי ‫לאדם להתעונן על חטאיו,

‫גבר על חטאיו?

‫כלומר, כיוון שהוא זה שעשה את רעתו,

‫לכן ראוי שיתעונן. ‫אם לא, לא היה צריך להתעונן.

‫להצטער, כן. ענינות זה צער, נכון?

‫וחזר ואמר, הוא היל, אורשותנו בידינו,

‫הרעתנו עשינו כל הרעות, ‫הוא לנו לחזור בתשובה

‫ולעזוב רישנו, שהרשות עתה בידינו.

‫הוא שכתוב אחריו, מיד אחרי זה,

‫נח בסדר אחינו ונח קורא בין השובה עד השם.

‫כלומר, ההקשר מראה שמדובר על פעולת האדם.

‫עכשיו, זה דבר מאוד משמעותי.

‫נאמר, אדם, זה מה שרוב בני אדם עושים,

‫רוב בני אדם בורחים מן האחריות, נכון?

‫אם אתה אומר שיש לי בחירה חופשית,

‫אז זה אומר שכל הרע ‫שאני עושה, אני אחראי עליו.

‫אז אני צריך לסד בתוצאות. לא מעוניין.

‫אני מעדיף לאמץ את הדעה ‫שאין בחירה חופשית לאדם.

‫ככה לפחות אני לא חוטף על ‫מה שאני עושה, זה לא אשמתי.

‫אבל יש רק בעיה אחת.

‫אם אתה לא מוכן לקחת ‫אחריות על הרע שאתה עושה,

‫אז אין לך גם אחריות על הטוב שאתה עושה.

‫נכון? זאת אומרת, בסך הכול ‫אתה מכונה, אתה גוש בשר.

‫אתה מכונה שמופעלת, ולכן כשם ‫שלא יבקשו ממך דין וחשבון על רעתך,

‫כך לא תעמוד בדין וחשבון על טובתך.

‫עכשיו, זה לא רק עניין של ‫רווח, זה משהו הרבה יותר עמוק.

‫מה עדיף? ‫נגיד אדם שבחר ברע, אדם שעשה רע, נגיד,

‫האם עדיף לו, אחרי שהוא עשה את הרע,

‫שאנחנו נאמר לו, תשמע, אין לך ‫בחירה חופשית, לכן אתה פתור,

‫או שיגידו לו, יש לך בחירה ‫חופשית ולכן תחטוף. מה יותר טוב?

‫מבחינתו, אני נראה חדיף לו שיניף או לא?

‫לא. גם מבחינתו עדיף שיחטוף.

‫הוא עושה מה שהוא רוצה, הוא רוצה לחטוף?

‫אם הוא עושה יותר טוב, אז... ‫-לא, גם אם הוא לא עשה טוב.

‫לא, כי לחטוף על הרע שאדם ‫עושה זה מראה שיש משמעות

‫למה שהוא עושה.

‫ולכן, כשהוא יבחר בטוב, גם זה יהיה שווה.

‫אבל גם אם הוא לא בוחר ‫בטוב, כי אם יאמרו לאדם, תשמע,

‫אתה עושה מה שאתה ‫רוצה, אתה לא מעניין אותנו.

‫אתה יכול לעשות טוב, אתה יכול לעשות רע,

‫אך כזאת שהוא לא יחליט ‫שהוא לא יבוא איתך במשפט.

‫מה זה אומר? ‫שאין משמעות לחיים של האדם הזה.

‫בדיוק כמו הנחש.

‫תמשיך, תעקוץ אנשים, ‫תאכל, אפר תאכל כל מחייך,

‫מזונותיך נתונים לך. ‫אז הוא נזוב, הוא עזוב.

‫לכן יש עדיפות גדולה להיות ‫במצב של מי שאוכל אותה

‫על מה שהוא עושה, מאשר להיות פטור.

‫תודה רבה. וזה גם אם הוא לא עשה טוב.

‫קל וחומר אם הוא עושה טוב.

‫ברוך אתה, ה' אלוהינו, ‫מלך העולם שהכל ימדורו.

‫תודה.

‫אז זה, זה קודם כול ההנחה.

‫הוא מביא את זה בשם הנביא ירמיהו, בסדר?

‫הוא הביא גם פסוק בבראשית.

‫אבל כפי שאמרתם בצדק, זה ‫לא מספיק שזה יהיה כתוב בתורה.

‫אנחנו צריכים ראיות לדבר הזה. בסדר? טוב.

‫ודבר זה, בעצם בספר שמונה ‫פרקים הרמב״ם מביא ארבע ראיות

‫לבחירה החופשית, וכל הארבע הוא מביא גם פה.

‫עכשיו, ארבע ראיות לבחירה ‫החופשית, אפשר להתווכח עליהן.

‫אבל קודם כול נלמד מהן.

‫א', שאם אין בחירה... ‫כלומר, שתים, יש שתי טענות דתיות

‫ושתי טענות צחליות.

‫שתי הטענות הדתיות, קודם כול.

‫הוא אומר, אם אין בחירה חופשית ‫לאדם, אין מושג של מצווה או עבירה.

‫כי מצווה זה אומר שאני עשוי לעבור.

‫אבל אם אני לא עשוי לעבור, ‫אז אין פה מצווה, גם פה עבירה.

‫אז בעצם המושג של מצווה ‫מניח את הבחירה החופשית.

‫עוד ראיית דתית שהתורה ‫מספרת לנו שהיא מענישה אותנו.

‫הוא גומל את לנו. שוב, אותו דבר.

‫סחר והעונש אפשרי רק על בסיס בחירה חופשית.

‫עד כאן שתי ראיות תורניות.

‫שתי ראיות לא תורניות.

‫זה שהאדם מתלמד וזה שהאדם עושה הכנות.

‫מה זאת אומרת אדם מתלמד או עושה הכנות?

‫תגידי מה הכנות. אדם שם מעקה על הגג. למה?

‫כי הוא לא רוצה שייפלו. נכון?

‫אדם לובש סוודר בחורף ‫כי הוא לא רוצה להתקרר.

‫זה נקרא הכנות.

‫סימן שבני האדם סבורים ‫שבלי לעשות מעקה ייפלו מן הגג,

‫ובלי סוודר התקררו. נכון? זה ראייה מהכנות.

‫מה זה ההתלמדות? ‫שאנשים רוכשים לעצמם כישרונות.

‫אני לומד לקרוא, אני לומד לעשות רהיטים.

‫הלימוד הזה מראה שבלי ההתלמדות ‫לא הייתי משיג את הכישורים האלה.

‫עד כאן שתי הראיות מן המציאות. בסדר?

‫אז ארבע ראיות. על כל אחת מהארבע האלה

‫אפשר להתווכח. בסדר?

‫אבל יש טענה בסיסית של הרמב״ם, הוא אומר,

‫וכך גם אומרים פילוסופי יוון.

‫אה, טוב, וכך הם אומרים.

‫טוב, זאת אומרת, המוסכם ‫לנו מתורתנו ומפילוסופי יוון.

‫זה מה שהוא אומר. טוב.

‫עכשיו, אחרי כל מה שהקדמתי ‫לכם, אפשר לקרוא את הראיות כאן.

‫בדבר זה היכר גדול הוא ‫ועמוד התורה והמצווה,

‫שנאמר, ראה, נתתי לפניך היום את ‫החיים ואת הטוב ואת המוות ואת הרע.

‫המוות נתתי לפניך. אתה יכול לבחור,

‫או חיים וטוב או מוות ורע.

‫הוא כתיב, ראה, נו, כי נותן ‫לפניכם היום ברכה וכללה.

‫הוא אומר, תבחר. ‫מה שיביא לך ברכה, מה שיביא לך כללה.

‫עכשיו, הדבר המעניין,

‫התורה, כן, הרם לא הביא את המשך הפסוק.

‫נתתי לפניך היום את החיים ‫ואת הטוב ואת המוות ואת הרע.

‫מה המשך הכתוב? -הוא בחרת בחיים.

‫הוא בחרת בחיים, נכון?

‫בכל זאת זה לא מובן, הפסוק הזה.

‫מה זאת, הוא בחרת בחיים.

‫כי עוד ציווי, אפילו עצה טובה,

‫כן, אומרה שהצעה טובה ברור לך את זה.

‫לכאול, מה צריך, זה נשמע רמה של גן ילדים.

‫כן? כלומר, מה אתה מעדיף? ‫לחיות או להימנות?

‫כדאי לך לבחור לחיות.

‫זה כאילו טריוויאלי.

‫אלא אם כן נאמר שהנחת היסוד של התורה

‫זה שהאדם הנורמלי בוחר במוות. ‫אני אסביר מדוע.

‫אם אני מבין מה חשוב בעולם,

‫מה שחשוב בעולם זה דביקות באלוהים, נכון?

‫דביקות באלוהים? איך אפשר בעולם הזה?

‫בעולם הזה אי אפשר, עדיף למות.

‫לפחות אני ניפגש עם אלוהים, נכון?

‫זה מצוי הרבה בספרות, במיוחד ‫הספרות המושפט מהנצרות.

‫אתה תיפגש עם אלוהים עוד מעט, ‫תירגע אותך, עוד מעט תפגוש את אלוהים.

‫כמו שאומרים, אתה רוצה לדבר עם אלוהים,

‫תעמוד בפינה ותתפלל.

‫אתה רוצה לראות אותו, ‫תסתכל בטלפון וזוננסיה.

‫כן, אז היה מקום, כן, לשאיפה מיסטית,

‫שעדיף בעצם הוא לבחור במוות.

‫התורה חידשה חידוש עצום.

‫למרות שאתה רוצה לבחור ‫במוות, הוא בחרת בחיים.

‫כי אני יכול להתגלות אליך גם כשאתה חי.

‫שאומר, ויש מעלה בזה שזה בחיים,

‫כי הוא בחרת בחיים למען ‫תחיה אתה וזרעך על האדמה.

‫זאת אומרת שיש המשך של ‫חיים דרך הדורות, וזה יותר גדול.

‫מובן? עכשיו, זה דברים ‫האלה מפורשים בפרשת וית חנן.

‫מה נאמר פרשת וית חנן?

‫תתאמרו, הן הרענו השם אלוהינו את כבודו

‫ואת גודלו, ואת קולו שמענו מתוך האש.

‫היום הזה ראינו כי ידבר ‫אלוהים את האדם וחי.

‫ואתה, למה נמות?

‫כמו עד עכשיו חשבנו שכדי ‫שאלוהים ידבר עם האדם,

‫המחיר זה למות. אז רצינו למות.

‫אבל עכשיו שגילינו ידבר ‫אלוהים את האדם וחי,

‫כבר אין צורך למות. אתה, למה נמות?

‫בסדר?

‫אפשר לא להגיד שזה בגשם אירוע. -אה?

‫אפשר לא להגיד שזה בגשם אירוע, ‫כלומר, אורחם גנטי של הגיטרה.

‫אפשר להגיד שיש פה גם בארץ ‫אורחים, הם גשמים את האדם,

‫אבל איפה הרוחניות? זה אף אחד.

‫הרוחני, אפשר גם את זה להגיד. ‫אבל רוחניות בעולם הזה.

‫בסדר.

‫עכשיו, אז זו הנקודה כאן.

‫זה בעצם כל עקדת יצחק, זה מסייב לזה.

‫שהחידוש זה שלא צריך לשחוט את יצחק.

‫לכאורה היה צריך, אבל ‫לא, לא, אתה יורד מהמזווה,

‫מה, אני לא בסדר? ‫מה עשיתי שלא לוקחים אותי?

‫כן. אז לכן הוא אומר כאן, הרמב״ם, כלומר,

‫שהרשות ביתכם וכל שיחפוץ האדם ‫לעשות ממעשי בני האדם עושה,

‫בין טובים בין רעים.

‫ומפני זה העניין נאמר, מי ‫ייתן ואהיה לבבם זה להם?

‫זה מדהים. ‫הרי מי אומר, מי ייתן ואהיה לבבם זה

‫להירע אותי כל הימים? ‫הקבוש הרחוב אומר, מה זה מי ייתן?

‫אתה הבוס פה.

‫כן? אמר הרמב״ם, לא. ‫הוא החליט לא להיות הבוס.

‫כלומר, שאין עבורי קופה בני האדם ‫ולא גוזר עליהם לעשות טוב או רע,

‫אלא הכול מסור להם.

‫אז זה קודם כול ראיות מהכתוב,

‫אילו האל היה גוזר על האדם ‫להיות צדיק או רשע, הלכה ד'.

‫או אילו היה שם דבר שמושך ‫את האדם, בעיקר תולדתו,

‫לדרך מן הדרכים או למדע מן המדעות ‫או לדעה מן הדעות או מן המעשים.

‫כמו שבודים מליבם הטיפשים, הוברי שמיים,

‫הוברי שמיים כאונה אסטרולוגים.

‫איך היה מצווה לנו על ידי ‫הנביאים עשה כך ואל תעשה כך,

‫התיבוד אחריכם ואל תרחו אחר אישכם,

‫והוא מתחילת בריאתו ‫כבר נגזר עליו או תולדתו,

‫תמשוך אותו לדבר שאי אפשר לזוז ממנו?

‫ומה מקום היה לכל התורה הכולה?

‫כלומר, קודם כול הראייה הדתית ‫הראשונה שיש מצווה ועבירה,

‫בתוכחה של הנביאים.

‫דבר נוסף, ובאיזה דין ואיזה משפט ‫נפרע מן הרשע ומשלם שכר לצדיק?

‫השופט כל הארץ לא יעשה משפט?

‫כלומר, אם הקב' הוא דן בשכר והעונש,

‫סימן שיש בחירה לאדם, כן? ‫בניגוד למה שאומרים טיפשי האומות.

‫ואל תתמה ותאמר,

‫איך יהיה האדם עושה כל מה ‫שיחפוז, יהיו מעשיו מסורים לו,

‫הוא יעשה בכי, יעשה בעולם.

‫אז הוא יאמר,

‫דבר שלא ברשות קונוג ולא חבצו,

‫וכתוב ואומר, כל אשר ‫חפץ, השם עשה בשם ובארץ.

‫זו הקושייה המוסלמית.

‫המוסלמים אומרים, למה אין בחירה חופשית?

‫לא כל האיסלאם, אגב, זה האיסלאם הסוני,

‫שזה רוב המוסלמים, הרוב המוחלט.

‫90 אחוז מהמוסלמים הם סונים.

‫והם אומרים, הבחירה החופשית זו ‫פגיעה בריבונותו המוחלטת של האל.

‫כי אם אתה אומר שיש לאדם בחירה חופשית,

‫אז זה סימן שיש מקום שבו אלוהים לא שולט.

‫להגיד אלוהים לא שולט, זה גידוף. ‫איך אפשר להגיד דבר כזה?

‫אז זו הקושייה, זו הקושייה המוסלמית. מה?

‫אני אפשר להבין בהפרט בשדה המבט המוסלמי?

‫כן, נכון. -כי מלגי העבר, נגיד.

‫אה? -מלגי העבר מצידם.

‫למה? -לחשוב מה...

‫להגדיר את הקבוצה ברוך ‫הוא, מה הוא יכול או לא יכול.

‫לא, בסדר, יש הגיון, אפשר לומר. ‫אבל אפשר לומר שזה כבוד לאלוהים.

‫האמת היא שאתה... כן? ‫-מה ההגדרת בין מה שאנחנו...

‫שהוא יודע מה אנחנו רוצים לבין מה שהוא...

‫זו הקושייה המפורסמת של העדיה והבחירה.

‫נכון? מה שאתה שואל זו שאלת העדיה והבחירה.

‫איך הקבוצה הוא יודע, ואני הרי בוחר. בסדר?

‫שאלה זו הרמב״ם ידון בה בהמשך.

‫בשביל זה הוא כתב כל כך הרבה. ‫לא שהיה לו הרבה דיו באותו יום.

‫מה אני אעשה עם הדיו הזה? ‫אני אכתוב על שאלת העדיה והבחירה.

‫כן, זהו, בדיוק, אני נשאר...

‫עכשיו, העניין הוא ש... ‫איפה היינו? כן, הטענה המוסלמית.

‫הטענה המוסלמית מופיעה ‫הרבה פעמים בהמון היהודי.

‫כן? שותם שומעים ברדיו ‫כשקורה איזה אסון או פיגוע

‫או לא יודע מה, אז מראיינים את המשפחה

‫ורואים מה זה הכול מתה שם? ‫מה אנחנו מבינים? זה לא בידינו.

‫הכול הקב". הוא עושה וזה. ‫וזה נחשב לאמונה גדולה.

‫ולא שמים לב. ‫בדרך אגב, שבעצם נחלו לאיסלאם.

‫כן? איסלאם אומר את זה. הכול מתה אללה.

‫זה לא גם אליהו? -מה?

‫באילו? איליהו? -לא, איליהו לא אומר את זה.

‫לא, מי שאומר את זה, זה יוב. יוב עצמו.

‫כן. צדיק ורשא ומחלה, לא אכפת לו. כן.

‫החיים והמוות? לא. אם אדם מתאבד, אז בידו.

‫אם אדם אוכל בריא ולא מתאבד, אז בידו.

‫כן. אז אומר, אכן, אומר הרמב״ם לא...

‫מה שלא הבינו המוסלמים זה שהכול ברצון השם,

‫והשם רצה לתת בחירה חופשית.

‫אז מבחינה זו, זה לא ‫ביטול של שלטונו המוחלט.

‫זה מה שאומר, דע שהכול כחפצו יעשה,

‫ואף על פי שמעשינו מסורים לנו, כיצד?

‫כשם שהיוצר חפץ להיות ‫האש והרוח עולים למעלה,

‫והמים והארץ יורדים ‫למטה, והגלגל סובב בעיגול,

‫וכן שאר בריאות העולם ‫להיות כמנהגם שחפץ בו,

‫ככה חפץ להיות האדם ברשותו, ‫בידו, וכל מה עשה מסורים לו.

‫ולא יהיה לו, לא קופא ‫ולא מושך, אלא הוא מעצמו,

‫ובדעתו, שנתן לו האל, ‫עושה כל שהאדם יכול לעשות.

‫לפיכך, דנים אותו, לפי מה עשה,

‫והם עשה טובה מטבעים ‫לו, הם עשה רע מראים לו.

‫כלומר, מה שאומר כאן הרמב״ם, זה לא...

‫כלומר, אם היית אומר שאלוהים ‫מכוח טבעו לא יכול להתערב

‫במעשה האדם, אז באמת ‫היה פגיעה בכבוד שמיים.

‫הוא אומר, מה, אלוהים הוא לא כל יכול?

‫אומר הרמב״ם, הוא כל כך כל יכול ‫שהוא אפילו יכול להחליט שהוא לא יכול.

‫יש שאלה מפורסמת בלוגיקה, ‫האם אלוהים יכול לברור אבן

‫שלא יוכל להרים אותה?

‫טוב, יש הרבה דיונים אצל ‫לוגיקנים על השאלה הזאת.

‫אני רוצה להביא לכם מה ‫שאמר על זה הצמח צדק.

‫הצמח צדק, הדמור השלישי של חבדה, ‫אחרי הדמור הזקן והדמור האמצעי,

‫יש הצמח צדק, ששמו היה מנחם מנדל.

‫כמו הרבי האחרון, גם ‫הוא קראו לו מנחם מנדל,

‫והוא היה במאמגה עם המשכילים של ימיו.

‫מסכים שימיו היו יהודים, הרבה ‫פעמים שנגעה בהם יד הפילוסופיה,

‫והם שאלו רבי מנחם מנדל, הבעל הצמח צדק,

‫שאלו אותו האם אלוהים יכול ‫לברור אבן שהוא לא יכול להרים אותה.

‫אז הוא ענה לא רק שהוא ‫יכול, הרי הוא עשה את זה

‫כשהוא ברא את הבחירה החופשית.

‫הבחירה החופשית היא אבן שהקבל הוא ברא,

‫ושהוא לא יכול להרים אותה, ‫כי הוא החליט שהוא לא יכול.

‫בסדר? ‫אז הוא שהנביא אומר, מי אתכם הייתה זאת?

‫גם הם הבחרו בדרכם, ובעניין הזה, אמר שלמה,

‫שמח בחור בילדותך ודא כי על ‫כל אלה יביא איך האלוהים במשפט.

‫כלומר, דא שיש בידך כוח ‫לעשות, ועתיד אתה להיתן את הדין.

‫בסדר, אבל מה עם שאלת העדיה והבחירה ששאלת?

‫האם אלוהים יודע מראש מה שאני אבחר או לא?

‫אם הוא לא יודע, זה חיסרון בו.

‫אם אתה אומר שהוא לא יודע, ‫שהוא כן יודע, זה חיפוי הבחירה שלי.

‫האם אני יכול לעשות אחרת מה שהוא יודע?

‫זאת שאלת העדיה והבחירה ‫שעליה נשתברו קולמוסים הרבה,

‫בין בי ישראל, בין בעמים, במשך דורות.

‫כן. מה?

‫למה?

‫איך אפשר? זה גאווה של האדם. לא שאני...

‫אתה אומר זה גאווה של האדם.

‫טוב, נראה מי בין חכמי ‫ישראל אומר מה שאתה אומר.

‫בסדר? כי כאן אנחנו צריכים ‫לבוא על דברי רבי עקיבא,

‫רבינו סעדיה גאון, הקוזרי, הרמב״ם,

‫הקסף משנה, הרעבד, הרלבג, ‫רבי חזק רסקס, הרמאק, הארי,

‫רבי צדק מדובלין, הרב ‫קוק, כל אלה דיברו על זה.

‫גם הגויים דיברו על זה. ברקסון דיבר על זה.

‫ופל ברונש דיבר על זה. מה?

‫איך אדם בסמכלריה המצומצמת ‫שלו יכול לנסות לחשוב

‫מה יש לה כזאת ברוכובה ‫הרסנה לתוקנת העולם שלו?

‫טוב, זה ברקסון היה מבסוט ממך. -טוב.

‫בסדר. -לא, אני לא מבין.

‫אני לא מבין, מבחינת ההיליון הבא... ‫-אני מבין, אני מבין, אני מבין.

‫אבל שאלה זו צריכה להישאל במסגרת הלימוד.

‫הבעיה היא שמכיוון שהגענו ‫אל סיום הזמן של השיעור,

‫אז הדיון בזה ידחה להלכה ה'

‫והלכה ה' תלמד בעוד שבועיים. עזרת השם.
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/780289368″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 8
הלכות תשובה לרמב"ם פרק ג', י"ג | הרב אורי שרקי
הלכות תשובה לרמב"ם פרק ה' ג' | הרב אורי שרקי
אורך השיעור: 53 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/780289368″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הלכות תשובה לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן