אז כאן אנחנו בספר בראשית פרק קווית פסוק קו
ואיהי אחרי הדברים האלה
איזה דברים? אחרי העקדה
למדנו מן העקדה שבה העקדה מתחייב ש
יבלד זרה ליצחק, כלומר כיוון
שבה העקדה נעשה החיבור
בין מידת החסד של אברהם למידת הדין של יצחק
מתוך כך יכולה להופיע מידת
האמת או מידת הרחמים של יעקב
ומתוך כך האומה הישראלית יכולה להופיע, כלומר
האידאל המוסרי של אחדות המידות
מתחיל עם העקדה, לכן מתוך
כך אפשר לדבר על נישואי יצחק
זה מה שהסברנו בעצם בפעם הקודמת
אז אני עכשיו קורא בתוכו
ואיהי אחרי הדברים האלה
ויגד לאברהם למור הנה ילדה מלכה גם היא בנים
לנחור אחיך, מה זה גם היא?
גם היא, זה זמן שיש כבר מישהי שילדה
מלכה גם היא ילדה, כמו
שרה, כלומר כשם ששרה ילדה
כך מלכה ילדה, יש במדרשים כמו
ששרה ילדה בגיל מאוחר, בגיל 90
אף מלכה ילדה בגיל
מאוחר, גיל 90, 100, לא יודע
בקיצור, אותו נס שקורה במשפחה של אברהם
מתרחש במשפחה של נחור וגם אם נאמר שזה לא נס
אבל לכל פנים כוונת הכתוב להשוות,
להשוות את השושלת האברהמית
ואת השושלת הנחורית, מי הוא נחור?
אח של אברהם, מי נעים לך זאת?
כתוב בברקים הקודמים, ככה אתה טוען
ואם אנחנו לא יודעים את הברקים
הקודמים, מי נעים לנו שנחור הוא אחי אברהם?
לנחור אחיך, כן? כן, זה גם מקור פנימי פה
איך יודעים שליתרו היו שבע בנות?
כתוב ותבונה שתיים,
ותדלנה שתיים, ותשקנה שתיים
נכון? זאת אומרת כל שש
מה היא משווית? לא פרסמה הכתוב
אלא אם כן תאמר, אבל כתוב
הולכו אין מדיין שבע בנות
כתוב מפורש, אז גם פה, זה
שנחור הוא אחיו של אברהם
זה כתוב גם פה. מה אכפת לי שלנחור אחי אברהם
יש ילדים, כן? ילדה מלכה גם היא
בנים לנחור אחיך, זה משמעותי
זה אומר שבמשפחה של
אברהם, זה נכון, במשפחה של תרח
ישנן שתי שושלות מקבילות
שושלת האבות ושושלת האמהות
שושלת האבות, אברהם
שמוליד את יצחק, שמוליד
את יעקב, זה שושלת האבות
אבל יש גם בצד של נחור, האמהות
רבקה, רחל ולאה
כן, יש כמין תחרות
אנחנו נראה במהלך הלימוד
שהשאלה המרכזית שעסוקים בה במשפחה
לכולם ברור שצריך להתחתן
בתוך המשפחה, זה ברור
כל הבעיה היא מי יגור אצל מי
כלומר, האם יצחק יעבור אל נחור
כלומר, אל בית נחור בחרן
אצל מי יוכלו שבת? זה בדיוק השאלה
או האם הילדים, הבנות של
בית נחור יעברו לארץ ישראל
זאת הבעיה
וזה בגלל מה שלמדנו מלכתחילה על המאבק
הערכי, האידאלי שיש בין
בית אברהם לבין בית נחור
אתם בוודאי זוכרים על מה מדובר
אבל אני אזכיר לעצמי
אבי המשפחה, שמו היה?
תרח? כן, תרח
מאיזה עם היה תרח?
היה עברי, נכון?
איך אתם יודעים שהוא עברי?
כי הוא מבנה בניו של העבר, יפה
כלומר, בתוך המשפחה העברית
יש משפחה של תרח
עכשיו, המשפחה של תרח
היא כנראה המשפחה האחרונה
ששרדה את השואה של בני העבר
נכון? זוכרים את זה?
שהייתה שואה
הוכחנו את זה מהפסוקים
ומה ששרד מן השואה הקדומה הזאת
זאת המשפחה של תרח
ובתוך המשפחה הזאת צריכה
להיוולד הזהות הישראלית
דהיינו, האמשכיות של בית העבר
אחרי הסכנה של ההכחדה המוחלטת
כלומר, הזהות הישראלית
מופיעה על פני ההיסטוריה
בתור מי שניצל מן העבדון
ככה זה עובד
ואז השאלה היא, מה עושים?
איך מקיימים את האידאל העברי?
עשה קצת לחזור לשאלה מה זה האידאל העברי
מי היה העבר?
הוא היה נביא, יפה
כלומר, היו שואלים את
העבר, תגיד במה אתה מתעסק?
הוא אמר, אני מתעסק בנבואה, הוא נביא
מה הוא?
אז זאת אומרת שזה בעצם, לפחות
לפי רבי יהודה הלוי, ספר התפוזרי
יש ערב השקה
לפי רבי יהודה הלוי
סגולת ישראל, כן יש ערב השקה
על ספר הפירוש של ישראל התפוזרי
ביום שלישי שבוע הבא,
אה, שבוע סליחה, יום שלישי
בשעה שמונה במרכז שורשים, ברחוב שמי בירושלים
חנה היה קשה להסיק
עכשיו, בכל מקרה
רבי יהודה הלוי מסביר
לנו שהסגולה הישראלית זה
מה הסגולה של היהודים? ומה היהודים מיוחדים?
נבואה, יפה, נכון?
כלומר, כל אומה ואומה יש לה ייחודיות
היחודיות של עם ישראל זה הנבואה
והייחוד של הצרפתים?
הבגט, נכון? הבגט
זה לחם צר, צרפת
ולכן יש להם סגולה כזאת
לעומת ישראל שהסגולה שלהם זאת הנבואה
עכשיו תגידו למה אני עושה לכם בדיחות?
כדי לעורר אתכם קצת, כדי
לפחות תזכרו משהו מהשיעור
מה זוכרים מהשיעור? את הבדיחות של הרב
כל השאר זה שולי
עכשיו, מהו התוכן של הנבואה
של העבר?
מה התוכן של הנבואה של העבר?
ומה הוא עוסק?
איך יודעים בכלל שהעבר היה נביא?
איפה זה כתוב?
קרא לבן שלו פלג כי בימיו נפלגה ארץ
איך הוא יודע שבימי בנו יהיה פילוג בארץ?
זה סימן שהוא נביא
אבל זה אומר גם שהתוכן של הנבואות שלו
התוכן של הנבואות של העבר
זה שאלת האחדות והפילוג
כלומר, האידאל של המשפחה העברית
זה לדאוג לאיחוד של מה שהתפלג
כלומר, העולם התפלג
צריך לאחד אותו בחזרה
זהו האידאל העברי
התפלג לאומות שונות
נלחמות זו בזו
צריך לאחד מחדש את האנושות
עכשיו יש שאלה איך עושים את זה
במשפחה של תרח
נוצרה מחלוקת פנימית
כיצד פועלים לשם השגת
האידאל של אחדות האנושות
וכאן נמצאו שתי שיטות מרכזיות
השיטה של אברהם לעומת השיטה של נחור
השיטה של נחור היא שיטה קוסמופוליטית
מה זאת אומרת?
זאת שיטה שאומרת שצריך
שבני העבר יחיו
בתור קהילות קהילות
שתולים על גבי התרבויות הגדולות
כלומר, יהיו קהילה של בני עבר פה
קהילה של בני עבר שם
העיקר שזה יהיה במרכזים העיקריים
מרכזי העצבים של התרבות האנושית
ומתוך כך אנחנו נשפיע
על כל האנושות קדושה ותערה ואחדות
וכך יבוא לעולם תיקון
זאת השיטה של נחור
השיטה, מה הבעיה? למה זה מצחיק מה שאני אומר?
עכשיו, השיטה של אברהם
שהיא השיטה של היהדות
היא שיטה לאומית אוניברסלית
לך לך מארצך אל הארץ אשר ערקת
ועשך לגוי גדול
כלומר, אתה תקין מדינה
ומתוך כך ונברחו בך כל משפחות האדמה
כלומר, צריך להקין מרכז, לב
ומן המרכז, מן הלב הזה
יש ברכה לכל האנושות כולה
זאת השיטה של אברהם
לפי זה, גם אברהם וגם
נחור רוצים לתיקון העולם
רק בשיטות הפוכות
כן?
לא שומע
אברהם, אנחנו יודעים שהוא
קיבל את זה מהשם התברך
על נחור אנחנו לא יודעים
אך אנחנו יודעים שבמשפחת
נחור מזכירים שם שמים כל הזמן
גם כן
אז אנחנו לא יודעים בדיוק מה קורה
רק אנחנו יודעים פה רמז
ילדה מלכה גם היא
זאת אומרת, גם לה יש איזשהו תפקיד
ואז כל הוויכוח יהיה מי ינצח את מי בעצם
אנחנו רואים בהתחלה
אברהם בארץ ישראל, נחור, בכרן
אז זה נקרא תייקו, אחד אחד
אחר כך, אנחנו רואים גם שהם
רוצים להתחתן, האנשים האלה
והם מתחתנים עם הבנות של הרן
הרן נספה בשואה
אז הבנות שלו הם פליטי השואה
פליטות שואה
אברהם מתחתן עם יסקא
הבת האחת של לות
סע, הבת האחת של הרן
ונחור מתחתן עם מלכה, הבת האחרת של הרן
אז בינתיים זה תייקו
אחר כך, יש אדור הבא
יצחק, רבקא
שאלה היא, מי יבוא לגור אצל מי?
בסוף מנצחים, נכון?
רבקא עוברת לארץ ישראל, אחד אפס
לא סליחה, שתיים אחד לטובת בית אברהם
נכון? שתיים אחד
מה?
בהתחלה זה אחד אחד
נכון? יסקא, מלכה
אחר כך, רבקא עוברת לבית אברהם, שתיים אחד
יש מתח באוויר
ועל זואלה, מה?
למי? בבית נחור? לא יודע
יש גרסה שאומרת שלבן היה נביא
אחת הגרסאות בגמרה זה מחלוקת בגרסאות
מה?
כן, גם היא ילדה, זה יום מהשמותי
עכשיו, אנחנו רואים שבדור השלישי
יעקב צריך לברוח מארץ ישראל
מדוע? יש צרות בארץ
היסב רוצה להרוג אותו
אז הוא בורח לקהילה
מה? לא, בארץ ישראל יש לו בעיות
רוצים להרוג אותו
אז מה עושה יעקב? בורח לקהילה
אומר לו לבן, איזה מזל יש לכם אתם הישראלים
יש צרות, יש איזה קהילה שתקבל אתכם, מה?
טוב, אין בעיה, אתה מתחתן עם הבנות שלי
אבל אתה עושה איתי פה יעלומים
אל תיקח את הילדים שלי לצבא
אז בינתיים, איך אומרים? זה 3-2
לטובת בית נחור
לא, יש לו שתי בנות
אז זה 3-2
המתח עולה
3-2 לטובת בית נחור
יפה מאוד
ואי ברכני אלוהים בגללך
והיא כאשר ילדה, רחל, את יוסף
והיא אומר יעקב ללבן שלחני ואליך
אל מקומי ולארצי
ואז הוא לוקח את כל הילדים שלו
ואת הנשים לארץ ישראל
לבן רוצה להרוג אותו
למה? כי ברגע שיעקב עושה את זה
הוא פוסל רטרואקטיבית את כל השושלת הנחורית
נחור, בטועל, לבן
כל זה רטרואקטיבית
מתברר כקליפה שהיא רק הכנה לציונות
ואז הבבלי מנסה להרוג את הירושלמי
ביקש לבן לעקור את הכל
הקוסמופוליטיות היהודית מתנגדת לציונות
הבנתם? ככה זה עובד, זה הוויכוח
לכן דווקא בזמן שהזהות
הישראלית מתחילה להופיע בעולם
באה ניגוד המוחלט על ידי לבן
וגם בדור שבו ישראל יוצאים מן הגלות
להיכנס לרץ ישראל, ואימא בלעם בן באור
בא בלעמה, בנו של לבן, ומבקש להרוג את ישראל
למנוע את ההופעה הזאת בהיסטוריה
עד כאן מובן?
כן, מה אתה רוצה?
זה יותר גרוע מהמלך
בלעם והמלך, יש איין בעולת ראייה סוף חלק א'
לגבי שם ימי הפורים
שם השרב מסביר ברמזים את היחס בין בלעם להמלך
בלעם ועוד 98 יוצא גם מה קריאה המלך
98 כללות של פרשת כתבו
טוב, אז מתוך כך אנחנו
יכולים להבין עכשיו את הרקע
של הפסוקים האלה שאנחנו עומדים לקרוא אותם
אני שוב חוזר לפרק כ' ב'
פסוק כ' זה רק כדי שנזכיר לעצמנו
באיזה מסגרת הדבר הזה מופיע
והיה אחרי הדברים האלה והיו גד לאברהם, למור
הנה ילדה מלכה גם היא
בנים לנחור אחיך את עוץ בחורו
ואת בוז אחיו
ואת כמואל אביהרם
ואת כסת ואת חזו
ואת פלדש ואת ידלף ואת בטואל
זה שמות מאוד יפים
מומלץ, שמות לילדים
פלדש, ידלף, בוז
שמות חמודים כאלה
ובטואל ילדת רבקה
שמונה אלה ילדה מלכה לנחור אחי אברהם
ופלדשו ושמה רעומה
וטלת גמיאת, וואי איזה שמות
טבח
ואת גחם
ואת טחש ואת מעכה
איזה שמות
עכשיו בואו נעשה חשבון
כמה ילדים יש פה?
שמונה זה הבנים של מלכה
נכון?
עוץ, בוז, כמואל, כסת,
חזו, פלדש, ידלף ובטואל
סך הכל יוצא שמונה
לכן היא יודעה, כתוב
ובטואל ילדת רבקה שמונה אלה ילדה מלכה
נכון?
אז יש פה שתי ראיות שזה שמונה
גם אפשר לספור וגם כתוב שמונה
ובטואל ילדת רבקה
כאילו שהיא בכלל הבנים
למרות שהיא מבנה בנים
ופילגשו
מהפילגשים נולדים כמה ילדים?
ארבע
שמונה ועוד ארבע
שתים עשרה
ועוד בת
זה מתחיל להיות מעניין
שני מעשר בנים
ובת
שמונה מן הגבירה, ארבעה מן השפחה
זה מזכיר לי משהו
בוא נבדוק
כדי להבין את זה טוב טוב
הבא נסתכל לרגע אחד בפרק יוד
אני יודע שזה דורש דפדוף מסוים
אבל אפשר להתאמץ
בפרק יוד
בפסוק תדבב
פרק יוד, פסוק תדבב
אוכנן
ילד את
אני מבקש לספור תוך כדי
את צידון בכורו ואת העת
ואת העבוסי ואת העבורי ואת הגרגשי
ואת החיבי ואת הארכי ואת הסיני
ואת הערבדי ואת הצמרי ואת החמטי
כמה יצא?
אחד עשרה
ואחר נפוצו משפחות הכנעני
יוצא כמה?
שתיים עשרה
יש גם שבט שקוראים לו כנעני, סתם
זאת אומרת כמה שבטים יוצאים מכנען?
שניים עשרה
נכון? שניים עשר שבטים יש לכנען
שאלה קטנה
כנען הוא הנבחר או הדחוי?
הדחוי, נכון?
הדחוי יש לו שניים עשרה ילדים
מה?
ערור כנען
העבדה ועדים יהיה להכרח
הוא פרק ט' לפני זה
זה כבר למדנו
עכשיו בואו נמשיך
בפרק י' שוב
בפסוק כ'ה
כן, פרק י'
פסוק כ'ה
ולעבר יולד שני בנים
שם האחד פלג
כי בימיו נפלגה הארץ
ושם אחיו יוקטן
תשעים וחמישים
לא, סתם
ויוקטן
ילד
בואו נספור
את אלמודד ואת שאלף ואת חצר
מוות ואת יערך ואת הדורם ואת הוזל ואת
דקלא ואת עובל ואת אבימאל ואת
שבע ואת אופיר ואת חבילה ואת יובב
כל אלה בני יוקטן
כמה יצא?
שלוש עשרה
דקלא, מה זה?
זה בת, נכון?
פסוק אבזיין
אם כן, שני מעשר בנים
וואת
שאלה, פלג ויוקטן
מי
אבי השושלת
שיצא ממנה בית אברהם? פלג או יוקטן?
פלג
יוצא
מי הנבחר ומי הדחוי
יוצא
שהנבחר
זה פלג, הדחוי
זה מי שיש לו שני מעשר בנים וואת
בניאלה
בואו נמשיך
בואו נמשיך
בפרק שלנו
פרק כף בית פסוק כף
אנחנו רואים, יש משפחת אברהם
לאברהם יש בן אחד, קוראים לו יצחק
לנחור
יש שני מעשר בנים
יש גם איזה בת שם
שמסובבת
מי הנבחר ומי הדחוי
אברהם הוא הנבחר
הדחוי נחור
לאברהם היו שני בנים
יצחק וישמעאל
נכון?
בואו נסתכל לרגע אחד
בפרק
כפה
פסוק
י'
פרק כפה
פסוק י'
ואלה שמות בני ישמעאל ושמותם תולדותם
בחור ישמעאל
נא לספור, נוויות וכדר ועדבל
ומפסם ומשמע ודומה ומסע
חדד ותימא ייתור נפיש וקדמה
כמה זה יוצא?
שני מעשר, יש עוד הוכחה לזה
אלה הם בני ישמעאל ואלה
שמותם וחצרים ותולדותם
שני מעשר נשיאים
לעומתם, זה מוכיח שאתם סופרים נכון
מה שהיה להוכיח
עכשיו רגע
אז יש פה שני מעשר בנים, איפה הבת?
תסתכלו בבקשה בסוף פרשת תולדות
בסוף פרשת תולדות
בסוף תולדות
בפרק כפחת
פסוק תת וואו
ואיילך איסאו אל ישמעאל ויקח את
מחלת בת ישמעאל
בן אברהם אחות נוויות על נשב לו
לא אישה, אם כן יש גם בת שקוראים לה מחלת
נכון?
פרק כפחת פסוק תת
סליחה, פסוק תת, מחילה
ואיילך איסאו אל ישמעאל
ויקח את מחלת בת ישמעאל בן אברהם
אחות נוויות על נשב לו לא אישה, אם כן יש
לישמעאל גם בת
שני מעשר בנים ובת
יצחק וישמעאל
ישמעאל הוא נבחר
או דחוי?
דחוי, אנחנו רואים כן שזו מגמה מעניינת
זה שיש לו שני מעשר בנים
או שני מעשר בנים ובת
הוא הדחוי
בוא נמשיך, ליצחק
יש שני בנים
יעקב
ואייסאו
כמה בנים יש ליעקב?
שני מעשר בנים
ובת
שמונה מן הגבירות
ארבעה מן השפחות
ובת, דינה
אה, אז לפי
המגמה שעולה
מן הכתובים הוא צריך להיות
ה... וואו, זה לא
אי אפשר להגיד ככה, אנחנו הדחויים
זה לא
לא, לא, זה לא, זה לא
טוב, אז צריך להבין את זה יותר
שאלה, מה זה בכלל הסיפור הזה
של משפחה מרובת ילדים
שהיא הדחויה
עם מעטת ילדים שהיא הנבחרת?
מדובר על שני סוגי תרבויות
לגמרי שונים, יש תרבות אריסטוקרטית
שמגדלת שני ילדים וכלב
והיא
דווקא גונזת בתוכה את האנרגיות
של כיבוש העולם
לעומת
המשפחות מרובות הילדים הפוליטריות
שם יש הרבה הרבה ילדים
אבל לא
כובשים את העולם
זה מזכיר בעצם
ההבדל שיש בין השמש
לבין הירח
ביום כמה כוכבים רואים בשמיים?
לא נכון
ביום רואים כוכב אחד
השמש, יפה
יש כוכב אחד, הוא שולט, אבל זה מספיק
כן, זה כל כך שולט
ששום דבר אחר לא פועל
זה גם הזמן של הפעילות, כלומר היום
זה הזמן שבו העולם מתקדם
בלילה רואים הרבה הרבה כוכבים
אז זה הזמן שהולכים לישון
אין פעילות
יש פעילות של חיות, לא של בני אדם
זאת אומרת
שהלילה זה הזמן
של שני מעשר המזלות
למה שני מעשר המזלות?
כנגד שני מעשר חודשים
כמה חודשים יש בשנה?
שני מעשר או לפעמים שלושה עשר
נכון?
יש שני מעשר בנים?
ובד
כדי לחתן את הלילה
עם היום, את השנה
השמשית עם השנה הירחית
צריך שהירחי יספק את הבת
כדי שיהיה עיבור
עיבור הריון
כשיש חתונה, דבר שקורה מיד אחרי החתונה
זה הריון, זאת אומרת
זה עיבור השנה
אז זאת אומרת, יש פה איזה מין סמליות
ישנן תרבויות שמשיות
ויש תרבויות ירחיות
רומא
שהיא בעצם יזדה את העולם
את העולם המערבי
היא הורשתה של אייסאו
היא תרבות שמשית, כובשת
ולכן כאשר הם הגיעו
למה שהם יחשיבו לפסגת התרבות
שלהם, הם
המליכו על עצמם מלך
שקראו לו מלך השמש
לואי ה-14
מלך צרפה
שהיה מין ביטוי
לפסגה התרבותית של אירופה
קרא לעצמו
המלך השמשי
ומאז
מימיו ואליו, באמת התחילה אירופה
בעצם להשתלט על העולם כולו
לעומת זה
ישנה תרבות אחרת
של בני ישמעאל, שיש להם תודעה של
בן השפחה
שפיתחה איזה מין תיאולוגיה
של פסיביות, הפטליזם המזרחי
ולכן לא בכדי
הסמל של האסלאם
הירח, הסהר
ולכן גם
יש נטייה
אצל הנוצרים
לקבוע את השנה על פי השמש
כמה ימים יש בשנה נוצרית?
365 ורבע
כי מניעה נמותה חמה
לעומת השנה הישמעאלית
שהיא ירחית
ולכן הרמדאן מתייל לו
לאורך השנה, לפעמים בקיץ
לפעמים בחורף, לפעמים באביב, לפעמים בסתיו
וכדומה
ואם ישראל, מהו ביסודו?
הוא מונה לחמה או מונה ללבנה?
חזאל אומרים
שריאל מונים ללבנה
כמו המוסלמים
אלא שאנחנו
מוסיפים את חודש
העיבור, כדי לגשר על הפער
בינינו לבין אדום
שם תשימו לב
כשיעקב
אבינו יוצא לחוץ לארץ
כי הוא בורח מהאסיו
כתוב, והיפגע
במקום
ויעלן שם
כי
בא השמש, מה זה בא השמש?
שקיעה
יש שקיעה
זה המשמעות בעברית
ביעת השמש, כמובן שהשמש שוקעה
אבל יכול להיות גם
משמעות שהגיע הזמן של השמש
אומר הזוהר, בא שימשו
של האסיו, בזמן הגלות
מי שמנהל את העולם זה האסיו
ישראל, נכנסים למחתרת
יוצאים
מן הגלות
כתוב, אז יעקב
נלחם עם שרו של האסיו
והיזרח לו
השמש
כאשר עבר את פנואל והוא צולע
על ירחו, זאת אומרת
יש משימה, איזה מין מאבק
של יעקב, להשתלט
על הכוחות של האסיו
זה מתחיל בכמה שלבים
שלב ראשון
קונה ממינו את הבכורה, יש לך משהו
למכור? יאללה, תמכור את הבכורה
תקבל עדשים. שלב שני
יש לך ברכה? יאללה, נגונב אותה
שלב שלישי
אשתך, זה לאה, נכון מיועדת
אני לוקח אותה
שלב רביעי
אני נלחם עם השר שלך ואני הופך להיות ישראל
כן? שרית עם אלוהים ואנשים
בטוחה. כלומר, הכוח של יעקב
להשתלט על הכוחות החיוניים של
האסיו, זה מה שהופך אותו
לישראל. אם נכתוב, אם כן, נוסחה
מתמטית, יעקב פלוס
האסיו שווה
ישראל
איפה למדו להקים צבא?
צהל, מה? איך בחורי ישיבה?
איך בחורי ישיבה
כפופים יכולים פתאום להקים את צהל?
שלחנו כמה חבר'ה
לצבאות של הגויים, היו
קצינים שמה, טרומפלדור ועוד כמה חבר'ה כאלה
גדוד נהדי הפרדות
למדו אצל האסיו
ואז הביאו את החרף של האסיו
נהיה ישראל
יוצא לפי זה שבאמת
יעקב הוא הדחוי
עד שהוא קונה את הכוח של האסיו
ולכן חז'אל באים בטענות
מדוע יעקב
לא איסי את ביתו דינה
לאסיו
כי אם הוא היה מסי את דינה לאסיו
אז אסיו היה הופך להיות השבט
ה-13 של האומה
ואז העולם היה מתוקן
כל הדואליות של יעקב ואסיו
הייתה נעלמת
מובן?
מה שכתוב? עכשיו לפי זה אני מבין
משהו קצת טמור
בפרק
אני יודע שזה עוד
יפטופה, אין מה לעשות
זה לא כל כך נורא וזה גם לפעמים טוב
אחרי ארוחת ערב קצת פעילות פיזית
במה?
למה לא מה?
אה זה באמת לא היה בסדר
יש רק הבדל, הוא היה בן 98
אסיו בזמן שזה קרה, נכון?
ודינה הייתה בת 8
חז'אל באים בטענות, למה לא חיתנת אותם?
סך הכל מה, הפרה של 90 שנה? סך הכל היה אפשר
כן? כן, זה כזה להבין
שלחז'אל יש פה כוונה, נסתרת בה
כל הדברים האלה, טוב
זה בכלל ניסוי דינה, זה נושא
באמת צריך ללמוד אותו לעומק
יש ארבעה בעלים פוטנציאליים לדינה
לפי
המסורת של חז'אל
כן, מה?
הוא הסתיר את דינה
נכון, אז זה הבעיה
אז הוא נאנש על זה, כן, נאנש
זאת אומרת שזה היה חוסר יכולת
להכניס את הממד הפוליטי
לתוך הקודש
ודאי, גירשו אותו מגוש כתיף אחרי זה
זאת אומרת, לא, באמת, זה חוסר
היכולת להכליל את הממד הפוליטי
בתוך החיים של הקודש
היה סיפור שמה עם שכם
עכשיו, פרק
למד זין
פסוק תת
רק תחזיקו באותו זמן את
המקום שבו אנחנו נמצאים
מה שאני אמרתי
כלומר, למד זין תת
פרק למד זין תת, כן
והיה חלום עוד חלום אחר
והיה ספר אותו לאחיו
והיה אומר, הנה חלמתי חלום עוד
והנה השמש והירח וה11 כוכבים משתכבים לי
והיה ספר אל אביו ואל אחיו
והגרבו אביו, והיה אומר לו
מה החלום הזה אשר חלמת?
הבוא נבוא אני ועםך ואחיך להשתכבות לך ארצה
עכשיו, זאת אומרת, מה הפירוש
של החלום לפי דברי יעקב?
אני, זה השמש
ועםך, זה הירח
ואחיך, 11 כוכבים
למה זה לא יכול להיות?
כי אם הוא כבר נפטרן, נכון?
כלומר, רחל כבר מת, אז מה זה הסטויות האלה?
יש בו בעיה, המשך הפסוק
והיקנו בו אחד ואביו שמר את הדבר
רשי, מה זה שמר את הדבר?
היממתין ומצפה מתי יבוא
מה זאת אומרת? לפי ההסבר של יעקב לחלום
זה לא יכול לבוא, רחל מתה
הוא חשב כבר את חיית המיתים
מה? או שנאמר את זה אחרת
הוא ידע שזה לא הפירוש הנכון, מה שהוא אמר
הוא גר בו כדי להציל אותו מכינת איכב
אבל הוא ידע את הפירוש האמיתי
מה הפירוש האמיתי?
השמש והירח זה יעקב
כי הוא גם שמש וגם ירח
הוא ירח מצד עצמו
והוא גם שמש מצד שהוא קיבל את הברכה של ישר
אז הוא השמש והירח
ולכן באמת, זה מה שקרה
בסוף השטח הוא ישראל על ראש המיתה
שהוא השטח אבלי יוסף
שמש וירח בתור ישראל, מובן
לכן, שמר את הדבר, לדעת מתי יתקיים
זה לא קשה מהרשי הקודם על החסות?
למה? מה אומר רשי?
שהוא אמר לו, כן, נמחה מתה
נכון? זה מה זאת אומרת?
שזה משהו מספר בשביל האחים
שיהיה לחלום ולא דברים מטלים?
כן, ברור
מה?
שמר רשי, ויעקב מתכוון להוציא הדבר המובן
כן, אז הוא אומר, טוב, גם אם יתקיים
אין חלום לדברים מטילים וכו'
אבל למעשה, לפי מה שלמדנו כאן
זה הרבה יותר מובן
אז בואו נחזור עכשיו לפרק כף ב'
פסול כף האלך
כף עד כף ד'
בעצם אנחנו מבינים
שאצל יעקב, אצל אברהם
מתחיל המהלך של הבירור
מי הוא הנבחר ומי הוא הדחוי
כיוון שעוד לא נולד יעקב
ועוד לא נולדו שני מסר שפטים
ואין יעקב ועשיו
בינתיים ברור לאברהם
הוא השמש
והוא לוקח את הבת
מהבית הירחי
לארץ ישראל, למקום ההשפעה
לא למקום שבו אתה נשפע
מושפע, אלא למקום שבו אתה משפיע
עד כאן מובן
פרק כף ג'
כן
מה היה לאורא אם לאה הייתה מתחתנת עם עשיו?
אם לאה הייתה מתחתנת עם עשיו
לא היינו יכולים לעמוד נגדו
זה חזק מאוד
וזה אפשר להבין שבעצם
כל המלחמה של עשיו נגד יעקב
יש גם סיפור אישי
הרי יש במדרש שכאשר רצו לקבור את יעקב
עשיו עמד על פתח המערה
הוא אמר זה שלי
אז איפה הוא רצה להיקבר?
ליד לאה
את אשתו
זאת אומרת ההיסטוריה הייתה נראית אחרת לגמרי
ההיסטוריה הייתה נראית אחרת לגמרי
והאקוויניסטי ספר מים
אה?
האקוויניסטי ספר מים
כן, כן, טוב, זה אנחנו
נגיע לפסוק הזה בזאת השם
לא יודע אם הערב,
אבל... טוב, פרק קו ג'
כן?
כל השמות האלה שלא... כן
לא, סתם קודם כל אני דגשתי שהם מוכערים
כדי לעורר אתכם, אבל יש פה, אם אתה רוצה
יש פה רמז, לא, יש עוץ
ובו... לא, לא, הם לא שליליים
עוץ ובו זה לא סתם
מי היה בארץ עוץ?
יוב, נכון? איש היה בארץ עוץ
יוב שמו
יוב זה לא סתם אדם
זה המקבילה של אברהם
הוא הצדיק באומות ואברהם צדיק בישראל
ואחרי
שאברהם עבר את הניסיון
של העקדה, מגיע הזמן של הניסיון
של יוב
ואז התחרות בין שני הניסיונות האלה
מתבררת
בספר יוב, לא פה, אבל יש רמז לדבר
מי זה בוז?
יש עוד מישהו שהוא בוזי
כי חזקאל בן בוזי
בוזי זה השם של אבא שלו, אבל איפה
מצאנו מישהו שהוא בוזי?
לא
אליהו בן ברחאל
הבוזי
למשפחת רם, מי זה?
זה מי שנותן את התשובות ליוב
בספר יוב, אתם רואים פה
שכל הסיפור של יוב
נרמז כאן
מה שבוזי
זה גומר את הכל
עכשיו
אז יש כאן, יש פה כנראה
עוד כמה דברים, כן, בטועל
זה לא סתם, כן, אנחנו נראה
מי זה בטועל
פרק
כף ג'
ויהיו
חייסרה, שמתם לב שעברנו פרשה
כלומר סיימנו את המעבר
של אברהם מלמידת הדין
עכשיו קורה משהו חדש
תולדות יצחק בעצם
אבל הפרשה נקראת
איך היא נקראת? חייסרה
אם הייתי רואה ספר שהכותרת
שלו זה חייסרה
מה אני מצפה למצוא בספר?
את חייה של שרה
מה מספרים לי?
שהיא מתה
גם אם מתחילים בסוף, הם
לא מספרים לי שום דבר על שרה
רק מספרים לי שהיא מתה
עכשיו אני רוצה להבין עוד משהו
בואי נקרא את הפסוק
נו
בואי נמשיך את הפסוק
והיו חייסרה
מאה שנה
והעשרים שנה ושבע שנים
שני חייסרה
מה זה? שני חייסרה
אז זה מה שכתוב לפני כן
מאה שנה והעשרים שנה ושבע שנים
רוצים להוכיח לדו
הבנו את הפסוק
משהו לא מובן
מה פירוש המילה שני?
זה לא מסמל שניים
שני זה שניים
שניים בסמיכות
אז שני חייסרה פעמיים היא הייתה בחיים
שני חייסרה
מה?
יש החיים שלה עד מותה
יש השנים שלה
אבל אם זה השנים שלה
זה לא מובן
היא כבר כתוב לפני כן
והיו חייסרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים
אני מרגיש שזה השנים
אז למה צריך לחזור על שני חייסרה
מכאן שבעצם היא הייתה חייה פעמיים
פעם ראשונה
במאה עשרים ושבע שנות חייה
על פני האדמה
ויש עוד חייה בזה שהיא מתה
וזה שהיא מתה
היא התחילה לחיות
במיצד רמז להישארות הנפש
יש פה משהו הרבה יותר עמוק
מותה של שרה
הוא הניצחון שלה
כי הרי מה המאבק בין אברהם לשרה
לאברהם אנחנו ראינו
שיש תמיד פיתוי
אל השיטה של נחור
לעומת שרה שהיא הלאומית
גרשת ישמעאל וכולי
בזה שהיא מתה
היא מכריחה את אברהם
לקנות חלקת
קבר
וברגע שיש לאברהם חלקת קבר
יש לו אחיזה
יש לו שורש באדמת קנן
אצל הסינים
לא שואלים מאיחן אתה בא
או איחן נולדת
אלא שואלים איחן כבורים אבותיך
איפה כבורים אבותיך
משם אתה יונק את חייך
עכשיו הדבר הזה
הוא מעורר שאלה
שאלה שמאלנית
מדוע
מקור האחיזה של עם ישראל
בארץ זה קבר
זה תמיד אומרים
אתם מדברים על כברים
אתם מקדשים את המוות
היה יותר סימפטי
שהאחיזה הראשונה
בארץ ישראל
תהיה על ידי קניית פרדס
אברהם היה
נוטה הפרדס
הדבר הזה היה
אחיזהתו הראשונה בארץ ישראל
וזה לא מה שכתוב
אגב גם ועיתה אשל ביבר שווה
לא כתוב שהאשל הזה היה שלו
חזאל אמר
שלושה מקומות
איננו מאוד העולם יכולים לבוא בטענות אלינו
שהם גזולים בידינו
ולא כלול בשלושה המקומות האלה
האשל של אברהם ביבר שווה
אז אם כן רואים שהמקום הראשון
חשוב שזה יהיה דווקא כבר
אני לא מבין למה
אם אברהם היה קונה שטח חקלאי
ומעבד אותו
היינו אומרים
מה הזכות של האדם להחזיק בשטח חקלאי
יש עושה מין או משהו
הוא מגדל שם, הוא מעבד, חורש, נוטה
מזבל, כותף
כל הדברים האלה
אבל אם אדם משאיר את האדמה
ללא עיבוד
אומרים, תשמע בשביל מה יש לך את זה, תחזיר
לעומת זה
קנה, אז מה עם קנה?
קנה, מה אתה
הופך את הקניין לדבר מוחלט
כן, זה השיטה
הקפיטליסטית, זה שלי
זה רשום אצלי בבנק, זה שלי, מה פתאום
אם אתה עמל, זה שלך, לא עמל
לוקחים את זה בחזרה
לעומת זה
מה נדרש
מן הדייר של הקבר?
מה הוא צריך לעשות?
לרכב
לרכב? לא, הוא לא חייב
לרכב, אם רוצה, לא לרכב
לא נורא
מה צריך מדייר הקבר לעשות?
להישאר
הוא לא צריך לעשות שום דבר
להישאר, הוא לא צריך לעשות שום דבר
זה באמת
הוא לא צריך לעשות שום דבר
זאת אומרת
האחיזה של האדם
בקברו היא אחיזה עצמותית
בין שאתה
עושה, בין שאתה לא עושה, זה שלך
כמובן
זה המשמעות של
האחיזה היא קודם כל
בקברות, כי זו אחיזה עצמותית
אחר כך, מתוך כך
יש כל מיני קניינים, למשל, מעניין מאוד
מאיפה למדנו קידושי אישה?
אדם מקדש אישה
אז ההלכה היא
שאחד מדרכי הקניין זה בכסף
היינו, מה שאנחנו עושים היום, מתן טבעת
מאיפה למדו את ההלכות?
מזה שאברהם
קנה את השדה מאפרון
המקום של החיים
הקידושים
זה החיים, זה נלמד
מן הקבר
כן?
כי זה המקום היותר חי
לא, באמת
כי זה קשר של עצמות
לא קשר שתלוי במעשה
זה סגולי ולא בכירי
אם נשתמש במושגים
של הרב קוק, זכותו הגניבה
מעניין רבינו. עכשיו
אם כן, אני שוב חוזר
והיו חיי שרה, שרה בעצם
מנצחת. בזה שהיא מתה
היא התחילה לחיות
שניך
חיי שרה. מדווד מה שיש פה
רמז להישארות הנפש
במקרא. אתם יודעים שיש טענה
של המחקרים
שטוענת
שהעברים העתיקים
בזמן התנך
לא האמינו בהישארות הנפש
אחרי המוות. לא האמינו
בזה. המצרים כן, העברים לא, וזה ש
ממי בית שני ואלאך
מדברים על עולם הבית
זה ליהודים. זה בהשפעה פלטונית
כן, זה כתוב
בפדון של הפלטון וזה
היה יהודים אמרו וואי זה מעניין, ימצאו את זה
כן
זה שטויות ומצגבניות
כן, כי אם כך אז למה
קוברים. מה פירוש הביטוי
ושכבתי עם אבותיי
מה המשמעות של כל הדברים האלה. יש הרבה מאוד
רמזים בתנך לזה
שיש אמונה בהישארות הנפש
למרות שזה לא מהווה את מרכז
ההכרה הדתית
של היהודים בימי
קדם, אבל ודאי שזה היה
ובאמצע אצל שרה רואים המרכזיות
של אחוזת הקבר מראה
ששאלת המשכיות החיים
היא מרכזית אצל אברהם
כן
בתחיית המיתים יהיה טוב
אני רק רוצה
להזכיר לכם
בתחיית המיתים אל תדאג
יהיה בסדר. את יודעה
אני רוצה להזכיר הלכה
מתי קוראים את שמה
בשוך ברכה ובקומך. כשאדם הולך לישון
קורא את שמה. כשאדם
קם בבוקר, קורא את שמה. בשוך ברכה ובקומך
מזה נהגו
כשאדם הולך למות
קורא את שמה גם כן. נכון? לא משנה בזה
שש של היום הוא מת. לפני שאדם מת
קורא את שמה. למה?
אין לך בשוך ברכה גדול מזה
אז יוצא לפי זה
שבתחיית המיתים
ובקומך צריך לקרוא את שמה
אז אל תפספסו את זה
כי זה קורה רק פעם אחת
אבל תזכרו, בתחיית המיתים
לא לשכוח. כשקמים
לקרוא את שמה
בסדר? טוב. מה?
מה הקשר בין זה שקוראים את שמה
לבין האמונה
ושארות
הקבורה, זאת תופעה
את יודעת שהמחקרים
האנתרופולוגיים וכדוי
הם מחפשים
איפה התחילה האמונה
הדתית אצל האדם
ורואים
שלפני כשנים עשר אלף שנה
התחילה תופעה
שלא הייתה קיימת מקודם
אצל איש ניאנדרטל
שהתחילו לקבור
זאת אומרת
בעלי חיים לא קוברים
בהם המתה
חיה מתה, זהו נגמר. על פני השדה
נרכבת. זה שהאדם
החליט
שזה לא מספיק שהאדם ימות
אלא צריך גם לעשות לו
כמין בית
זה סימן שימינו שיש משמעות
למה שקורה גם אחרי המוות
כך לפחות האנתרופולוגים טוענים
כן, בבקשה. ואני חושב שהם צודקים
מתוך יחס רגשי
גם יש משפחות שלהם שקוברות
את הכלב את החתול הארוך שלהם ושים להם כלב לב
הארוך זה האנשה
נכון. כן, אבל הרגש הפשוט
זה אצל האמא הכלבה
היא לא קוברת את הכלב לב
וגם הכלב לא קובר את אימו
לא מצא לנו
נכון? טוב
והאי.י.ו זה רגש אנושי
מה אתה אומר?
למה שרה מומדה לפני?
כי אם המיטה שלה זה כדי לעמד את הישידתה
אז למה אם היא מתה דת חבור
שאברהם יגיע
אחרי הניסיון העשירי
הוא הכיר את ניסיון העשירי
זה הולך ביחד. זאת אומרת
הניסיון העשירי זה האימוץ של מידתה
של שרה על ידי אברהם
אז היא כבר יכולה
יכולה למות בשקט
יכול להיות שאם הייתה מתה לפניכן
אז אברהם לא היה קובר אותה בארץ
ברור? פה יש איזה שינוי
כן
אה?
אה?
לפניכן?
לפניכן?
נו
אה יפה
כן יפה נכון
והאם חיי שרה
ועשרים שנה ושבע שנים שניכן
אה? ואתה מותה
בקריית ארבע
היא חברון בארץ כנען
אתם רואים פה את הדגשה
של הכנעניות של מותה
ויהו אברהם
לספוד לשרה ולבכותה
ויה קום אברהם
מעל פני מתו
ואז מתחיל פה מסע ומתן
מעניין ביותר
שגונז בתוכו
מהלך שלם
מבחינה הייתי אומר עריקית
ואותו נצטרך
ללמוד לעומק
בעזרת השם יתברך
בפעם הבאה שלום
יפה ברוך
תודה