פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

שושלת האבות ושושלת האימהות במשפחת תרח

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אז כאן אנחנו בספר בראשית פרק קווית פסוק קו
‫ואיהי אחרי הדברים האלה

‫איזה דברים? אחרי העקדה

‫למדנו מן העקדה שבה העקדה מתחייב ש

‫יבלד זרה ליצחק, כלומר כיוון ‫שבה העקדה נעשה החיבור

‫בין מידת החסד של אברהם למידת הדין של יצחק

‫מתוך כך יכולה להופיע מידת ‫האמת או מידת הרחמים של יעקב

‫ומתוך כך האומה הישראלית יכולה להופיע, כלומר

‫האידאל המוסרי של אחדות המידות

‫מתחיל עם העקדה, לכן מתוך ‫כך אפשר לדבר על נישואי יצחק

‫זה מה שהסברנו בעצם בפעם הקודמת

‫אז אני עכשיו קורא בתוכו ‫ואיהי אחרי הדברים האלה

‫ויגד לאברהם למור הנה ילדה מלכה גם היא בנים

‫לנחור אחיך, מה זה גם היא? ‫גם היא, זה זמן שיש כבר מישהי שילדה

‫מלכה גם היא ילדה, כמו ‫שרה, כלומר כשם ששרה ילדה

‫כך מלכה ילדה, יש במדרשים כמו ‫ששרה ילדה בגיל מאוחר, בגיל 90

‫אף מלכה ילדה בגיל ‫מאוחר, גיל 90, 100, לא יודע

‫בקיצור, אותו נס שקורה במשפחה של אברהם

‫מתרחש במשפחה של נחור וגם אם נאמר שזה לא נס

‫אבל לכל פנים כוונת הכתוב להשוות, ‫להשוות את השושלת האברהמית

‫ואת השושלת הנחורית, מי הוא נחור?

‫אח של אברהם, מי נעים לך זאת?

‫כתוב בברקים הקודמים, ככה אתה טוען

‫ואם אנחנו לא יודעים את הברקים ‫הקודמים, מי נעים לנו שנחור הוא אחי אברהם?

‫לנחור אחיך, כן? כן, זה גם מקור פנימי פה

‫איך יודעים שליתרו היו שבע בנות?

‫כתוב ותבונה שתיים, ‫ותדלנה שתיים, ותשקנה שתיים

‫נכון? זאת אומרת כל שש

‫מה היא משווית? לא פרסמה הכתוב

‫אלא אם כן תאמר, אבל כתוב ‫הולכו אין מדיין שבע בנות

‫כתוב מפורש, אז גם פה, זה ‫שנחור הוא אחיו של אברהם

‫זה כתוב גם פה. מה אכפת לי שלנחור אחי אברהם

‫יש ילדים, כן? ילדה מלכה גם היא

‫בנים לנחור אחיך, זה משמעותי

‫זה אומר שבמשפחה של ‫אברהם, זה נכון, במשפחה של תרח

‫ישנן שתי שושלות מקבילות

‫שושלת האבות ושושלת האמהות

‫שושלת האבות, אברהם

‫שמוליד את יצחק, שמוליד ‫את יעקב, זה שושלת האבות

‫אבל יש גם בצד של נחור, האמהות

‫רבקה, רחל ולאה

‫כן, יש כמין תחרות

‫אנחנו נראה במהלך הלימוד

‫שהשאלה המרכזית שעסוקים בה במשפחה

‫לכולם ברור שצריך להתחתן ‫בתוך המשפחה, זה ברור

‫כל הבעיה היא מי יגור אצל מי

‫כלומר, האם יצחק יעבור אל נחור

‫כלומר, אל בית נחור בחרן

‫אצל מי יוכלו שבת? זה בדיוק השאלה

‫או האם הילדים, הבנות של ‫בית נחור יעברו לארץ ישראל

‫זאת הבעיה

‫וזה בגלל מה שלמדנו מלכתחילה על המאבק

‫הערכי, האידאלי שיש בין ‫בית אברהם לבין בית נחור

‫אתם בוודאי זוכרים על מה מדובר

‫אבל אני אזכיר לעצמי

‫אבי המשפחה, שמו היה?

‫תרח? כן, תרח

‫מאיזה עם היה תרח?

‫היה עברי, נכון?

‫איך אתם יודעים שהוא עברי?

‫כי הוא מבנה בניו של העבר, יפה

‫כלומר, בתוך המשפחה העברית

‫יש משפחה של תרח

‫עכשיו, המשפחה של תרח ‫היא כנראה המשפחה האחרונה

‫ששרדה את השואה של בני העבר

‫נכון? זוכרים את זה?

‫שהייתה שואה

‫הוכחנו את זה מהפסוקים

‫ומה ששרד מן השואה הקדומה הזאת

‫זאת המשפחה של תרח

‫ובתוך המשפחה הזאת צריכה ‫להיוולד הזהות הישראלית

‫דהיינו, האמשכיות של בית העבר

‫אחרי הסכנה של ההכחדה המוחלטת

‫כלומר, הזהות הישראלית ‫מופיעה על פני ההיסטוריה

‫בתור מי שניצל מן העבדון

‫ככה זה עובד

‫ואז השאלה היא, מה עושים?

‫איך מקיימים את האידאל העברי?

‫עשה קצת לחזור לשאלה מה זה האידאל העברי

‫מי היה העבר?

‫הוא היה נביא, יפה

‫כלומר, היו שואלים את ‫העבר, תגיד במה אתה מתעסק?

‫הוא אמר, אני מתעסק בנבואה, הוא נביא

‫מה הוא?

‫אז זאת אומרת שזה בעצם, לפחות ‫לפי רבי יהודה הלוי, ספר התפוזרי

‫יש ערב השקה

‫לפי רבי יהודה הלוי

‫סגולת ישראל, כן יש ערב השקה ‫על ספר הפירוש של ישראל התפוזרי

‫ביום שלישי שבוע הבא, ‫אה, שבוע סליחה, יום שלישי

‫בשעה שמונה במרכז שורשים, ברחוב שמי בירושלים

‫חנה היה קשה להסיק

‫עכשיו, בכל מקרה

‫רבי יהודה הלוי מסביר ‫לנו שהסגולה הישראלית זה

‫מה הסגולה של היהודים? ומה היהודים מיוחדים?

‫נבואה, יפה, נכון?

‫כלומר, כל אומה ואומה יש לה ייחודיות

‫היחודיות של עם ישראל זה הנבואה

‫והייחוד של הצרפתים?

‫הבגט, נכון? הבגט

‫זה לחם צר, צרפת

‫ולכן יש להם סגולה כזאת

‫לעומת ישראל שהסגולה שלהם זאת הנבואה

‫עכשיו תגידו למה אני עושה לכם בדיחות?

‫כדי לעורר אתכם קצת, כדי ‫לפחות תזכרו משהו מהשיעור

‫מה זוכרים מהשיעור? את הבדיחות של הרב

‫כל השאר זה שולי

‫עכשיו, מהו התוכן של הנבואה

‫של העבר?

‫מה התוכן של הנבואה של העבר?

‫ומה הוא עוסק?

‫איך יודעים בכלל שהעבר היה נביא?

‫איפה זה כתוב?

‫קרא לבן שלו פלג כי בימיו נפלגה ארץ

‫איך הוא יודע שבימי בנו יהיה פילוג בארץ?

‫זה סימן שהוא נביא

‫אבל זה אומר גם שהתוכן של הנבואות שלו

‫התוכן של הנבואות של העבר

‫זה שאלת האחדות והפילוג

‫כלומר, האידאל של המשפחה העברית

‫זה לדאוג לאיחוד של מה שהתפלג

‫כלומר, העולם התפלג

‫צריך לאחד אותו בחזרה

‫זהו האידאל העברי

‫התפלג לאומות שונות

‫נלחמות זו בזו

‫צריך לאחד מחדש את האנושות

‫עכשיו יש שאלה איך עושים את זה

‫במשפחה של תרח

‫נוצרה מחלוקת פנימית

‫כיצד פועלים לשם השגת ‫האידאל של אחדות האנושות

‫וכאן נמצאו שתי שיטות מרכזיות

‫השיטה של אברהם לעומת השיטה של נחור

‫השיטה של נחור היא שיטה קוסמופוליטית

‫מה זאת אומרת?

‫זאת שיטה שאומרת שצריך

‫שבני העבר יחיו

‫בתור קהילות קהילות

‫שתולים על גבי התרבויות הגדולות

‫כלומר, יהיו קהילה של בני עבר פה

‫קהילה של בני עבר שם

‫העיקר שזה יהיה במרכזים העיקריים

‫מרכזי העצבים של התרבות האנושית

‫ומתוך כך אנחנו נשפיע

‫על כל האנושות קדושה ותערה ואחדות

‫וכך יבוא לעולם תיקון

‫זאת השיטה של נחור

‫השיטה, מה הבעיה? למה זה מצחיק מה שאני אומר?

‫עכשיו, השיטה של אברהם

‫שהיא השיטה של היהדות

‫היא שיטה לאומית אוניברסלית

‫לך לך מארצך אל הארץ אשר ערקת

‫ועשך לגוי גדול

‫כלומר, אתה תקין מדינה

‫ומתוך כך ונברחו בך כל משפחות האדמה

‫כלומר, צריך להקין מרכז, לב

‫ומן המרכז, מן הלב הזה

‫יש ברכה לכל האנושות כולה

‫זאת השיטה של אברהם

‫לפי זה, גם אברהם וגם ‫נחור רוצים לתיקון העולם

‫רק בשיטות הפוכות

‫כן?

‫לא שומע

‫אברהם, אנחנו יודעים שהוא ‫קיבל את זה מהשם התברך

‫על נחור אנחנו לא יודעים

‫אך אנחנו יודעים שבמשפחת ‫נחור מזכירים שם שמים כל הזמן

‫גם כן

‫אז אנחנו לא יודעים בדיוק מה קורה

‫רק אנחנו יודעים פה רמז

‫ילדה מלכה גם היא

‫זאת אומרת, גם לה יש איזשהו תפקיד

‫ואז כל הוויכוח יהיה מי ינצח את מי בעצם

‫אנחנו רואים בהתחלה

‫אברהם בארץ ישראל, נחור, בכרן

‫אז זה נקרא תייקו, אחד אחד

‫אחר כך, אנחנו רואים גם שהם ‫רוצים להתחתן, האנשים האלה

‫והם מתחתנים עם הבנות של הרן

‫הרן נספה בשואה

‫אז הבנות שלו הם פליטי השואה

‫פליטות שואה

‫אברהם מתחתן עם יסקא

‫הבת האחת של לות

‫סע, הבת האחת של הרן

‫ונחור מתחתן עם מלכה, הבת האחרת של הרן

‫אז בינתיים זה תייקו

‫אחר כך, יש אדור הבא

‫יצחק, רבקא

‫שאלה היא, מי יבוא לגור אצל מי?

‫בסוף מנצחים, נכון?

‫רבקא עוברת לארץ ישראל, אחד אפס

‫לא סליחה, שתיים אחד לטובת בית אברהם

‫נכון? שתיים אחד

‫מה?

‫בהתחלה זה אחד אחד

‫נכון? יסקא, מלכה

‫אחר כך, רבקא עוברת לבית אברהם, שתיים אחד

‫יש מתח באוויר

‫ועל זואלה, מה?

‫למי? בבית נחור? לא יודע

‫יש גרסה שאומרת שלבן היה נביא

‫אחת הגרסאות בגמרה זה מחלוקת בגרסאות

‫מה?

‫כן, גם היא ילדה, זה יום מהשמותי

‫עכשיו, אנחנו רואים שבדור השלישי

‫יעקב צריך לברוח מארץ ישראל

‫מדוע? יש צרות בארץ

‫היסב רוצה להרוג אותו

‫אז הוא בורח לקהילה

‫מה? לא, בארץ ישראל יש לו בעיות

‫רוצים להרוג אותו

‫אז מה עושה יעקב? בורח לקהילה

‫אומר לו לבן, איזה מזל יש לכם אתם הישראלים

‫יש צרות, יש איזה קהילה שתקבל אתכם, מה?

‫טוב, אין בעיה, אתה מתחתן עם הבנות שלי

‫אבל אתה עושה איתי פה יעלומים

‫אל תיקח את הילדים שלי לצבא

‫אז בינתיים, איך אומרים? זה 3-2

‫לטובת בית נחור

‫לא, יש לו שתי בנות

‫אז זה 3-2

‫המתח עולה

‫3-2 לטובת בית נחור

‫יפה מאוד

‫ואי ברכני אלוהים בגללך

‫והיא כאשר ילדה, רחל, את יוסף

‫והיא אומר יעקב ללבן שלחני ואליך

‫אל מקומי ולארצי

‫ואז הוא לוקח את כל הילדים שלו

‫ואת הנשים לארץ ישראל

‫לבן רוצה להרוג אותו

‫למה? כי ברגע שיעקב עושה את זה

‫הוא פוסל רטרואקטיבית את כל השושלת הנחורית

‫נחור, בטועל, לבן

‫כל זה רטרואקטיבית

‫מתברר כקליפה שהיא רק הכנה לציונות

‫ואז הבבלי מנסה להרוג את הירושלמי

‫ביקש לבן לעקור את הכל

‫הקוסמופוליטיות היהודית מתנגדת לציונות

‫הבנתם? ככה זה עובד, זה הוויכוח

‫לכן דווקא בזמן שהזהות ‫הישראלית מתחילה להופיע בעולם

‫באה ניגוד המוחלט על ידי לבן

‫וגם בדור שבו ישראל יוצאים מן הגלות

‫להיכנס לרץ ישראל, ואימא בלעם בן באור

‫בא בלעמה, בנו של לבן, ומבקש להרוג את ישראל

‫למנוע את ההופעה הזאת בהיסטוריה

‫עד כאן מובן?

‫כן, מה אתה רוצה?

‫זה יותר גרוע מהמלך

‫בלעם והמלך, יש איין בעולת ראייה סוף חלק א'

‫לגבי שם ימי הפורים

‫שם השרב מסביר ברמזים את היחס בין בלעם להמלך

‫בלעם ועוד 98 יוצא גם מה קריאה המלך

‫98 כללות של פרשת כתבו

‫טוב, אז מתוך כך אנחנו ‫יכולים להבין עכשיו את הרקע

‫של הפסוקים האלה שאנחנו עומדים לקרוא אותם

‫אני שוב חוזר לפרק כ' ב'

‫פסוק כ' זה רק כדי שנזכיר לעצמנו ‫באיזה מסגרת הדבר הזה מופיע

‫והיה אחרי הדברים האלה והיו גד לאברהם, למור

‫הנה ילדה מלכה גם היא ‫בנים לנחור אחיך את עוץ בחורו

‫ואת בוז אחיו

‫ואת כמואל אביהרם

‫ואת כסת ואת חזו

‫ואת פלדש ואת ידלף ואת בטואל

‫זה שמות מאוד יפים

‫מומלץ, שמות לילדים

‫פלדש, ידלף, בוז

‫שמות חמודים כאלה

‫ובטואל ילדת רבקה

‫שמונה אלה ילדה מלכה לנחור אחי אברהם

‫ופלדשו ושמה רעומה

‫וטלת גמיאת, וואי איזה שמות

‫טבח

‫ואת גחם

‫ואת טחש ואת מעכה

‫איזה שמות

‫עכשיו בואו נעשה חשבון

‫כמה ילדים יש פה?

‫שמונה זה הבנים של מלכה

‫נכון?

‫עוץ, בוז, כמואל, כסת, ‫חזו, פלדש, ידלף ובטואל

‫סך הכל יוצא שמונה

‫לכן היא יודעה, כתוב

‫ובטואל ילדת רבקה שמונה אלה ילדה מלכה

‫נכון?

‫אז יש פה שתי ראיות שזה שמונה

‫גם אפשר לספור וגם כתוב שמונה

‫ובטואל ילדת רבקה

‫כאילו שהיא בכלל הבנים

‫למרות שהיא מבנה בנים

‫ופילגשו

‫מהפילגשים נולדים כמה ילדים?

‫ארבע

‫שמונה ועוד ארבע

‫שתים עשרה

‫ועוד בת

‫זה מתחיל להיות מעניין

‫שני מעשר בנים

‫ובת

‫שמונה מן הגבירה, ארבעה מן השפחה

‫זה מזכיר לי משהו

‫בוא נבדוק

‫כדי להבין את זה טוב טוב

‫הבא נסתכל לרגע אחד בפרק יוד

‫אני יודע שזה דורש דפדוף מסוים

‫אבל אפשר להתאמץ

‫בפרק יוד

‫בפסוק תדבב

‫פרק יוד, פסוק תדבב

‫אוכנן

‫ילד את

‫אני מבקש לספור תוך כדי

‫את צידון בכורו ואת העת

‫ואת העבוסי ואת העבורי ואת הגרגשי

‫ואת החיבי ואת הארכי ואת הסיני

‫ואת הערבדי ואת הצמרי ואת החמטי

‫כמה יצא?

‫אחד עשרה

‫ואחר נפוצו משפחות הכנעני

‫יוצא כמה?

‫שתיים עשרה

‫יש גם שבט שקוראים לו כנעני, סתם

‫זאת אומרת כמה שבטים יוצאים מכנען?

‫שניים עשרה

‫נכון? שניים עשר שבטים יש לכנען

‫שאלה קטנה

‫כנען הוא הנבחר או הדחוי?

‫הדחוי, נכון?

‫הדחוי יש לו שניים עשרה ילדים

‫מה?

‫ערור כנען

‫העבדה ועדים יהיה להכרח

‫הוא פרק ט' לפני זה

‫זה כבר למדנו

‫עכשיו בואו נמשיך

‫בפרק י' שוב

‫בפסוק כ'ה

‫כן, פרק י'

‫פסוק כ'ה

‫ולעבר יולד שני בנים

‫שם האחד פלג

‫כי בימיו נפלגה הארץ

‫ושם אחיו יוקטן

‫תשעים וחמישים

‫לא, סתם

‫ויוקטן

‫ילד

‫בואו נספור

‫את אלמודד ואת שאלף ואת חצר ‫מוות ואת יערך ואת הדורם ואת הוזל ואת

‫דקלא ואת עובל ואת אבימאל ואת ‫שבע ואת אופיר ואת חבילה ואת יובב

‫כל אלה בני יוקטן

‫כמה יצא?

‫שלוש עשרה

‫דקלא, מה זה?

‫זה בת, נכון?

‫פסוק אבזיין

‫אם כן, שני מעשר בנים

‫וואת

‫שאלה, פלג ויוקטן

‫מי

‫אבי השושלת

‫שיצא ממנה בית אברהם? פלג או יוקטן?

‫פלג

‫יוצא

‫מי הנבחר ומי הדחוי

‫יוצא

‫שהנבחר

‫זה פלג, הדחוי

‫זה מי שיש לו שני מעשר בנים וואת

‫בניאלה

‫בואו נמשיך

‫בואו נמשיך

‫בפרק שלנו

‫פרק כף בית פסוק כף

‫אנחנו רואים, יש משפחת אברהם

‫לאברהם יש בן אחד, קוראים לו יצחק

‫לנחור

‫יש שני מעשר בנים

‫יש גם איזה בת שם

‫שמסובבת

‫מי הנבחר ומי הדחוי

‫אברהם הוא הנבחר

‫הדחוי נחור

‫לאברהם היו שני בנים

‫יצחק וישמעאל

‫נכון?

‫בואו נסתכל לרגע אחד

‫בפרק

‫כפה

‫פסוק

‫י'

‫פרק כפה

‫פסוק י'

‫ואלה שמות בני ישמעאל ושמותם תולדותם

‫בחור ישמעאל

‫נא לספור, נוויות וכדר ועדבל

‫ומפסם ומשמע ודומה ומסע

‫חדד ותימא ייתור נפיש וקדמה

‫כמה זה יוצא?

‫שני מעשר, יש עוד הוכחה לזה

‫אלה הם בני ישמעאל ואלה ‫שמותם וחצרים ותולדותם

‫שני מעשר נשיאים

‫לעומתם, זה מוכיח שאתם סופרים נכון

‫מה שהיה להוכיח

‫עכשיו רגע

‫אז יש פה שני מעשר בנים, איפה הבת?

‫תסתכלו בבקשה בסוף פרשת תולדות

‫בסוף פרשת תולדות

‫בסוף תולדות

‫בפרק כפחת

‫פסוק תת וואו

‫ואיילך איסאו אל ישמעאל ויקח את

‫מחלת בת ישמעאל

‫בן אברהם אחות נוויות על נשב לו

‫לא אישה, אם כן יש גם בת שקוראים לה מחלת

‫נכון?

‫פרק כפחת פסוק תת

‫סליחה, פסוק תת, מחילה

‫ואיילך איסאו אל ישמעאל

‫ויקח את מחלת בת ישמעאל בן אברהם

‫אחות נוויות על נשב לו לא אישה, אם כן יש

‫לישמעאל גם בת

‫שני מעשר בנים ובת

‫יצחק וישמעאל

‫ישמעאל הוא נבחר

‫או דחוי?

‫דחוי, אנחנו רואים כן שזו מגמה מעניינת

‫זה שיש לו שני מעשר בנים

‫או שני מעשר בנים ובת

‫הוא הדחוי

‫בוא נמשיך, ליצחק

‫יש שני בנים

‫יעקב

‫ואייסאו

‫כמה בנים יש ליעקב?

‫שני מעשר בנים

‫ובת

‫שמונה מן הגבירות

‫ארבעה מן השפחות

‫ובת, דינה

‫אה, אז לפי

‫המגמה שעולה

‫מן הכתובים הוא צריך להיות

‫ה... וואו, זה לא

‫אי אפשר להגיד ככה, אנחנו הדחויים

‫זה לא

‫לא, לא, זה לא, זה לא

‫טוב, אז צריך להבין את זה יותר

‫שאלה, מה זה בכלל הסיפור הזה

‫של משפחה מרובת ילדים

‫שהיא הדחויה

‫עם מעטת ילדים שהיא הנבחרת?

‫מדובר על שני סוגי תרבויות

‫לגמרי שונים, יש תרבות אריסטוקרטית

‫שמגדלת שני ילדים וכלב

‫והיא

‫דווקא גונזת בתוכה את האנרגיות

‫של כיבוש העולם

‫לעומת

‫המשפחות מרובות הילדים הפוליטריות

‫שם יש הרבה הרבה ילדים

‫אבל לא

‫כובשים את העולם

‫זה מזכיר בעצם

‫ההבדל שיש בין השמש

‫לבין הירח

‫ביום כמה כוכבים רואים בשמיים?

‫לא נכון

‫ביום רואים כוכב אחד

‫השמש, יפה

‫יש כוכב אחד, הוא שולט, אבל זה מספיק

‫כן, זה כל כך שולט

‫ששום דבר אחר לא פועל

‫זה גם הזמן של הפעילות, כלומר היום

‫זה הזמן שבו העולם מתקדם

‫בלילה רואים הרבה הרבה כוכבים

‫אז זה הזמן שהולכים לישון

‫אין פעילות

‫יש פעילות של חיות, לא של בני אדם

‫זאת אומרת

‫שהלילה זה הזמן

‫של שני מעשר המזלות

‫למה שני מעשר המזלות?

‫כנגד שני מעשר חודשים

‫כמה חודשים יש בשנה?

‫שני מעשר או לפעמים שלושה עשר

‫נכון?

‫יש שני מעשר בנים?

‫ובד

‫כדי לחתן את הלילה

‫עם היום, את השנה

‫השמשית עם השנה הירחית

‫צריך שהירחי יספק את הבת

‫כדי שיהיה עיבור

‫עיבור הריון

‫כשיש חתונה, דבר שקורה מיד אחרי החתונה

‫זה הריון, זאת אומרת

‫זה עיבור השנה

‫אז זאת אומרת, יש פה איזה מין סמליות

‫ישנן תרבויות שמשיות

‫ויש תרבויות ירחיות

‫רומא

‫שהיא בעצם יזדה את העולם

‫את העולם המערבי

‫היא הורשתה של אייסאו

‫היא תרבות שמשית, כובשת

‫ולכן כאשר הם הגיעו

‫למה שהם יחשיבו לפסגת התרבות

‫שלהם, הם

‫המליכו על עצמם מלך

‫שקראו לו מלך השמש

‫לואי ה-14

‫מלך צרפה

‫שהיה מין ביטוי

‫לפסגה התרבותית של אירופה

‫קרא לעצמו

‫המלך השמשי

‫ומאז

‫מימיו ואליו, באמת התחילה אירופה

‫בעצם להשתלט על העולם כולו

‫לעומת זה

‫ישנה תרבות אחרת

‫של בני ישמעאל, שיש להם תודעה של

‫בן השפחה

‫שפיתחה איזה מין תיאולוגיה

‫של פסיביות, הפטליזם המזרחי

‫ולכן לא בכדי

‫הסמל של האסלאם

‫הירח, הסהר

‫ולכן גם

‫יש נטייה

‫אצל הנוצרים

‫לקבוע את השנה על פי השמש

‫כמה ימים יש בשנה נוצרית?

‫365 ורבע

‫כי מניעה נמותה חמה

‫לעומת השנה הישמעאלית

‫שהיא ירחית

‫ולכן הרמדאן מתייל לו

‫לאורך השנה, לפעמים בקיץ

‫לפעמים בחורף, לפעמים באביב, לפעמים בסתיו

‫וכדומה

‫ואם ישראל, מהו ביסודו?

‫הוא מונה לחמה או מונה ללבנה?

‫חזאל אומרים

‫שריאל מונים ללבנה

‫כמו המוסלמים

‫אלא שאנחנו

‫מוסיפים את חודש

‫העיבור, כדי לגשר על הפער

‫בינינו לבין אדום

‫שם תשימו לב

‫כשיעקב

‫אבינו יוצא לחוץ לארץ

‫כי הוא בורח מהאסיו

‫כתוב, והיפגע

‫במקום

‫ויעלן שם

‫כי

‫בא השמש, מה זה בא השמש?

‫שקיעה

‫יש שקיעה

‫זה המשמעות בעברית

‫ביעת השמש, כמובן שהשמש שוקעה

‫אבל יכול להיות גם

‫משמעות שהגיע הזמן של השמש

‫אומר הזוהר, בא שימשו

‫של האסיו, בזמן הגלות

‫מי שמנהל את העולם זה האסיו

‫ישראל, נכנסים למחתרת

‫יוצאים

‫מן הגלות

‫כתוב, אז יעקב

‫נלחם עם שרו של האסיו

‫והיזרח לו

‫השמש

‫כאשר עבר את פנואל והוא צולע

‫על ירחו, זאת אומרת

‫יש משימה, איזה מין מאבק

‫של יעקב, להשתלט

‫על הכוחות של האסיו

‫זה מתחיל בכמה שלבים

‫שלב ראשון

‫קונה ממינו את הבכורה, יש לך משהו

‫למכור? יאללה, תמכור את הבכורה

‫תקבל עדשים. שלב שני

‫יש לך ברכה? יאללה, נגונב אותה

‫שלב שלישי

‫אשתך, זה לאה, נכון מיועדת

‫אני לוקח אותה

‫שלב רביעי

‫אני נלחם עם השר שלך ואני הופך להיות ישראל

‫כן? שרית עם אלוהים ואנשים

‫בטוחה. כלומר, הכוח של יעקב

‫להשתלט על הכוחות החיוניים של

‫האסיו, זה מה שהופך אותו

‫לישראל. אם נכתוב, אם כן, נוסחה

‫מתמטית, יעקב פלוס

‫האסיו שווה

‫ישראל

‫איפה למדו להקים צבא?

‫צהל, מה? איך בחורי ישיבה?

‫איך בחורי ישיבה

‫כפופים יכולים פתאום להקים את צהל?

‫שלחנו כמה חבר'ה

‫לצבאות של הגויים, היו

‫קצינים שמה, טרומפלדור ועוד כמה חבר'ה כאלה

‫גדוד נהדי הפרדות

‫למדו אצל האסיו

‫ואז הביאו את החרף של האסיו

‫נהיה ישראל

‫יוצא לפי זה שבאמת

‫יעקב הוא הדחוי

‫עד שהוא קונה את הכוח של האסיו

‫ולכן חז'אל באים בטענות

‫מדוע יעקב

‫לא איסי את ביתו דינה

‫לאסיו

‫כי אם הוא היה מסי את דינה לאסיו

‫אז אסיו היה הופך להיות השבט

‫ה-13 של האומה

‫ואז העולם היה מתוקן

‫כל הדואליות של יעקב ואסיו

‫הייתה נעלמת

‫מובן?

‫מה שכתוב? עכשיו לפי זה אני מבין

‫משהו קצת טמור

‫בפרק

‫אני יודע שזה עוד

‫יפטופה, אין מה לעשות

‫זה לא כל כך נורא וזה גם לפעמים טוב

‫אחרי ארוחת ערב קצת פעילות פיזית

‫במה?

‫למה לא מה?

‫אה זה באמת לא היה בסדר

‫יש רק הבדל, הוא היה בן 98

‫אסיו בזמן שזה קרה, נכון?

‫ודינה הייתה בת 8

‫חז'אל באים בטענות, למה לא חיתנת אותם?

‫סך הכל מה, הפרה של 90 שנה? סך הכל היה אפשר

‫כן? כן, זה כזה להבין

‫שלחז'אל יש פה כוונה, נסתרת בה

‫כל הדברים האלה, טוב

‫זה בכלל ניסוי דינה, זה נושא

‫באמת צריך ללמוד אותו לעומק

‫יש ארבעה בעלים פוטנציאליים לדינה

‫לפי

‫המסורת של חז'אל

‫כן, מה?

‫הוא הסתיר את דינה

‫נכון, אז זה הבעיה

‫אז הוא נאנש על זה, כן, נאנש

‫זאת אומרת שזה היה חוסר יכולת

‫להכניס את הממד הפוליטי

‫לתוך הקודש

‫ודאי, גירשו אותו מגוש כתיף אחרי זה

‫זאת אומרת, לא, באמת, זה חוסר

‫היכולת להכליל את הממד הפוליטי

‫בתוך החיים של הקודש

‫היה סיפור שמה עם שכם

‫עכשיו, פרק

‫למד זין

‫פסוק תת

‫רק תחזיקו באותו זמן את ‫המקום שבו אנחנו נמצאים

‫מה שאני אמרתי

‫כלומר, למד זין תת

‫פרק למד זין תת, כן

‫והיה חלום עוד חלום אחר

‫והיה ספר אותו לאחיו

‫והיה אומר, הנה חלמתי חלום עוד

‫והנה השמש והירח וה11 כוכבים משתכבים לי

‫והיה ספר אל אביו ואל אחיו

‫והגרבו אביו, והיה אומר לו

‫מה החלום הזה אשר חלמת?

‫הבוא נבוא אני ועםך ואחיך להשתכבות לך ארצה

‫עכשיו, זאת אומרת, מה הפירוש ‫של החלום לפי דברי יעקב?

‫אני, זה השמש

‫ועםך, זה הירח

‫ואחיך, 11 כוכבים

‫למה זה לא יכול להיות?

‫כי אם הוא כבר נפטרן, נכון?

‫כלומר, רחל כבר מת, אז מה זה הסטויות האלה?

‫יש בו בעיה, המשך הפסוק

‫והיקנו בו אחד ואביו שמר את הדבר

‫רשי, מה זה שמר את הדבר?

‫היממתין ומצפה מתי יבוא

‫מה זאת אומרת? לפי ההסבר של יעקב לחלום

‫זה לא יכול לבוא, רחל מתה

‫הוא חשב כבר את חיית המיתים

‫מה? או שנאמר את זה אחרת

‫הוא ידע שזה לא הפירוש הנכון, מה שהוא אמר

‫הוא גר בו כדי להציל אותו מכינת איכב

‫אבל הוא ידע את הפירוש האמיתי

‫מה הפירוש האמיתי?

‫השמש והירח זה יעקב

‫כי הוא גם שמש וגם ירח

‫הוא ירח מצד עצמו

‫והוא גם שמש מצד שהוא קיבל את הברכה של ישר

‫אז הוא השמש והירח

‫ולכן באמת, זה מה שקרה

‫בסוף השטח הוא ישראל על ראש המיתה

‫שהוא השטח אבלי יוסף

‫שמש וירח בתור ישראל, מובן

‫לכן, שמר את הדבר, לדעת מתי יתקיים

‫זה לא קשה מהרשי הקודם על החסות?

‫למה? מה אומר רשי?

‫שהוא אמר לו, כן, נמחה מתה

‫נכון? זה מה זאת אומרת?

‫שזה משהו מספר בשביל האחים

‫שיהיה לחלום ולא דברים מטלים?

‫כן, ברור

‫מה?

‫שמר רשי, ויעקב מתכוון להוציא הדבר המובן

‫כן, אז הוא אומר, טוב, גם אם יתקיים

‫אין חלום לדברים מטילים וכו'

‫אבל למעשה, לפי מה שלמדנו כאן

‫זה הרבה יותר מובן

‫אז בואו נחזור עכשיו לפרק כף ב'

‫פסול כף האלך

‫כף עד כף ד'

‫בעצם אנחנו מבינים

‫שאצל יעקב, אצל אברהם

‫מתחיל המהלך של הבירור

‫מי הוא הנבחר ומי הוא הדחוי

‫כיוון שעוד לא נולד יעקב

‫ועוד לא נולדו שני מסר שפטים

‫ואין יעקב ועשיו

‫בינתיים ברור לאברהם

‫הוא השמש

‫והוא לוקח את הבת

‫מהבית הירחי

‫לארץ ישראל, למקום ההשפעה

‫לא למקום שבו אתה נשפע

‫מושפע, אלא למקום שבו אתה משפיע

‫עד כאן מובן

‫פרק כף ג'

‫כן

‫מה היה לאורא אם לאה הייתה מתחתנת עם עשיו?

‫אם לאה הייתה מתחתנת עם עשיו

‫לא היינו יכולים לעמוד נגדו

‫זה חזק מאוד

‫וזה אפשר להבין שבעצם

‫כל המלחמה של עשיו נגד יעקב

‫יש גם סיפור אישי

‫הרי יש במדרש שכאשר רצו לקבור את יעקב

‫עשיו עמד על פתח המערה

‫הוא אמר זה שלי

‫אז איפה הוא רצה להיקבר?

‫ליד לאה

‫את אשתו

‫זאת אומרת ההיסטוריה הייתה נראית אחרת לגמרי

‫ההיסטוריה הייתה נראית אחרת לגמרי

‫והאקוויניסטי ספר מים

‫אה?

‫האקוויניסטי ספר מים

‫כן, כן, טוב, זה אנחנו ‫נגיע לפסוק הזה בזאת השם

‫לא יודע אם הערב, ‫אבל... טוב, פרק קו ג'

‫כן?

‫כל השמות האלה שלא... כן

‫לא, סתם קודם כל אני דגשתי שהם מוכערים

‫כדי לעורר אתכם, אבל יש פה, אם אתה רוצה

‫יש פה רמז, לא, יש עוץ ‫ובו... לא, לא, הם לא שליליים

‫עוץ ובו זה לא סתם

‫מי היה בארץ עוץ?

‫יוב, נכון? איש היה בארץ עוץ

‫יוב שמו

‫יוב זה לא סתם אדם

‫זה המקבילה של אברהם

‫הוא הצדיק באומות ואברהם צדיק בישראל

‫ואחרי

‫שאברהם עבר את הניסיון

‫של העקדה, מגיע הזמן של הניסיון

‫של יוב

‫ואז התחרות בין שני הניסיונות האלה

‫מתבררת

‫בספר יוב, לא פה, אבל יש רמז לדבר

‫מי זה בוז?

‫יש עוד מישהו שהוא בוזי

‫כי חזקאל בן בוזי

‫בוזי זה השם של אבא שלו, אבל איפה

‫מצאנו מישהו שהוא בוזי?

‫לא

‫אליהו בן ברחאל

‫הבוזי

‫למשפחת רם, מי זה?

‫זה מי שנותן את התשובות ליוב

‫בספר יוב, אתם רואים פה

‫שכל הסיפור של יוב

‫נרמז כאן

‫מה שבוזי

‫זה גומר את הכל

‫עכשיו

‫אז יש כאן, יש פה כנראה

‫עוד כמה דברים, כן, בטועל

‫זה לא סתם, כן, אנחנו נראה

‫מי זה בטועל

‫פרק

‫כף ג'

‫ויהיו

‫חייסרה, שמתם לב שעברנו פרשה

‫כלומר סיימנו את המעבר

‫של אברהם מלמידת הדין

‫עכשיו קורה משהו חדש

‫תולדות יצחק בעצם

‫אבל הפרשה נקראת

‫איך היא נקראת? חייסרה

‫אם הייתי רואה ספר שהכותרת

‫שלו זה חייסרה

‫מה אני מצפה למצוא בספר?

‫את חייה של שרה

‫מה מספרים לי?

‫שהיא מתה

‫גם אם מתחילים בסוף, הם ‫לא מספרים לי שום דבר על שרה

‫רק מספרים לי שהיא מתה

‫עכשיו אני רוצה להבין עוד משהו

‫בואי נקרא את הפסוק

‫נו

‫בואי נמשיך את הפסוק

‫והיו חייסרה

‫מאה שנה

‫והעשרים שנה ושבע שנים

‫שני חייסרה

‫מה זה? שני חייסרה

‫אז זה מה שכתוב לפני כן

‫מאה שנה והעשרים שנה ושבע שנים

‫רוצים להוכיח לדו

‫הבנו את הפסוק

‫משהו לא מובן

‫מה פירוש המילה שני?

‫זה לא מסמל שניים

‫שני זה שניים

‫שניים בסמיכות

‫אז שני חייסרה פעמיים היא הייתה בחיים

‫שני חייסרה

‫מה?

‫יש החיים שלה עד מותה

‫יש השנים שלה

‫אבל אם זה השנים שלה

‫זה לא מובן

‫היא כבר כתוב לפני כן

‫והיו חייסרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים

‫אני מרגיש שזה השנים

‫אז למה צריך לחזור על שני חייסרה

‫מכאן שבעצם היא הייתה חייה פעמיים

‫פעם ראשונה

‫במאה עשרים ושבע שנות חייה

‫על פני האדמה

‫ויש עוד חייה בזה שהיא מתה

‫וזה שהיא מתה

‫היא התחילה לחיות

‫במיצד רמז להישארות הנפש

‫יש פה משהו הרבה יותר עמוק

‫מותה של שרה

‫הוא הניצחון שלה

‫כי הרי מה המאבק בין אברהם לשרה

‫לאברהם אנחנו ראינו

‫שיש תמיד פיתוי

‫אל השיטה של נחור

‫לעומת שרה שהיא הלאומית

‫גרשת ישמעאל וכולי

‫בזה שהיא מתה

‫היא מכריחה את אברהם

‫לקנות חלקת

‫קבר

‫וברגע שיש לאברהם חלקת קבר

‫יש לו אחיזה

‫יש לו שורש באדמת קנן

‫אצל הסינים

‫לא שואלים מאיחן אתה בא

‫או איחן נולדת

‫אלא שואלים איחן כבורים אבותיך

‫איפה כבורים אבותיך

‫משם אתה יונק את חייך

‫עכשיו הדבר הזה

‫הוא מעורר שאלה

‫שאלה שמאלנית

‫מדוע

‫מקור האחיזה של עם ישראל

‫בארץ זה קבר

‫זה תמיד אומרים

‫אתם מדברים על כברים

‫אתם מקדשים את המוות

‫היה יותר סימפטי

‫שהאחיזה הראשונה

‫בארץ ישראל

‫תהיה על ידי קניית פרדס

‫אברהם היה

‫נוטה הפרדס

‫הדבר הזה היה

‫אחיזהתו הראשונה בארץ ישראל

‫וזה לא מה שכתוב

‫אגב גם ועיתה אשל ביבר שווה

‫לא כתוב שהאשל הזה היה שלו

‫חזאל אמר

‫שלושה מקומות

‫איננו מאוד העולם יכולים לבוא בטענות אלינו

‫שהם גזולים בידינו

‫ולא כלול בשלושה המקומות האלה

‫האשל של אברהם ביבר שווה

‫אז אם כן רואים שהמקום הראשון

‫חשוב שזה יהיה דווקא כבר

‫אני לא מבין למה

‫אם אברהם היה קונה שטח חקלאי

‫ומעבד אותו

‫היינו אומרים

‫מה הזכות של האדם להחזיק בשטח חקלאי

‫יש עושה מין או משהו

‫הוא מגדל שם, הוא מעבד, חורש, נוטה

‫מזבל, כותף

‫כל הדברים האלה

‫אבל אם אדם משאיר את האדמה

‫ללא עיבוד

‫אומרים, תשמע בשביל מה יש לך את זה, תחזיר

‫לעומת זה

‫קנה, אז מה עם קנה?

‫קנה, מה אתה

‫הופך את הקניין לדבר מוחלט

‫כן, זה השיטה

‫הקפיטליסטית, זה שלי

‫זה רשום אצלי בבנק, זה שלי, מה פתאום

‫אם אתה עמל, זה שלך, לא עמל

‫לוקחים את זה בחזרה

‫לעומת זה

‫מה נדרש

‫מן הדייר של הקבר?

‫מה הוא צריך לעשות?

‫לרכב

‫לרכב? לא, הוא לא חייב

‫לרכב, אם רוצה, לא לרכב

‫לא נורא

‫מה צריך מדייר הקבר לעשות?

‫להישאר

‫הוא לא צריך לעשות שום דבר

‫להישאר, הוא לא צריך לעשות שום דבר

‫זה באמת

‫הוא לא צריך לעשות שום דבר

‫זאת אומרת

‫האחיזה של האדם

‫בקברו היא אחיזה עצמותית

‫בין שאתה

‫עושה, בין שאתה לא עושה, זה שלך

‫כמובן

‫זה המשמעות של

‫האחיזה היא קודם כל

‫בקברות, כי זו אחיזה עצמותית

‫אחר כך, מתוך כך

‫יש כל מיני קניינים, למשל, מעניין מאוד

‫מאיפה למדנו קידושי אישה?

‫אדם מקדש אישה

‫אז ההלכה היא

‫שאחד מדרכי הקניין זה בכסף

‫היינו, מה שאנחנו עושים היום, מתן טבעת

‫מאיפה למדו את ההלכות?

‫מזה שאברהם

‫קנה את השדה מאפרון

‫המקום של החיים

‫הקידושים

‫זה החיים, זה נלמד

‫מן הקבר

‫כן?

‫כי זה המקום היותר חי

‫לא, באמת

‫כי זה קשר של עצמות

‫לא קשר שתלוי במעשה

‫זה סגולי ולא בכירי

‫אם נשתמש במושגים

‫של הרב קוק, זכותו הגניבה

‫מעניין רבינו. עכשיו

‫אם כן, אני שוב חוזר

‫והיו חיי שרה, שרה בעצם

‫מנצחת. בזה שהיא מתה

‫היא התחילה לחיות

‫שניך

‫חיי שרה. מדווד מה שיש פה

‫רמז להישארות הנפש

‫במקרא. אתם יודעים שיש טענה

‫של המחקרים

‫שטוענת

‫שהעברים העתיקים

‫בזמן התנך

‫לא האמינו בהישארות הנפש

‫אחרי המוות. לא האמינו

‫בזה. המצרים כן, העברים לא, וזה ש

‫ממי בית שני ואלאך

‫מדברים על עולם הבית

‫זה ליהודים. זה בהשפעה פלטונית

‫כן, זה כתוב

‫בפדון של הפלטון וזה

‫היה יהודים אמרו וואי זה מעניין, ימצאו את זה

‫כן

‫זה שטויות ומצגבניות

‫כן, כי אם כך אז למה

‫קוברים. מה פירוש הביטוי

‫ושכבתי עם אבותיי

‫מה המשמעות של כל הדברים האלה. יש הרבה מאוד

‫רמזים בתנך לזה

‫שיש אמונה בהישארות הנפש

‫למרות שזה לא מהווה את מרכז

‫ההכרה הדתית

‫של היהודים בימי

‫קדם, אבל ודאי שזה היה

‫ובאמצע אצל שרה רואים המרכזיות

‫של אחוזת הקבר מראה

‫ששאלת המשכיות החיים

‫היא מרכזית אצל אברהם

‫כן

‫בתחיית המיתים יהיה טוב

‫אני רק רוצה

‫להזכיר לכם

‫בתחיית המיתים אל תדאג

‫יהיה בסדר. את יודעה

‫אני רוצה להזכיר הלכה

‫מתי קוראים את שמה

‫בשוך ברכה ובקומך. כשאדם הולך לישון

‫קורא את שמה. כשאדם

‫קם בבוקר, קורא את שמה. בשוך ברכה ובקומך

‫מזה נהגו

‫כשאדם הולך למות

‫קורא את שמה גם כן. נכון? לא משנה בזה

‫שש של היום הוא מת. לפני שאדם מת

‫קורא את שמה. למה?

‫אין לך בשוך ברכה גדול מזה

‫אז יוצא לפי זה

‫שבתחיית המיתים

‫ובקומך צריך לקרוא את שמה

‫אז אל תפספסו את זה

‫כי זה קורה רק פעם אחת

‫אבל תזכרו, בתחיית המיתים

‫לא לשכוח. כשקמים

‫לקרוא את שמה

‫בסדר? טוב. מה?

‫מה הקשר בין זה שקוראים את שמה

‫לבין האמונה

‫ושארות

‫הקבורה, זאת תופעה

‫את יודעת שהמחקרים

‫האנתרופולוגיים וכדוי

‫הם מחפשים

‫איפה התחילה האמונה

‫הדתית אצל האדם

‫ורואים

‫שלפני כשנים עשר אלף שנה

‫התחילה תופעה

‫שלא הייתה קיימת מקודם

‫אצל איש ניאנדרטל

‫שהתחילו לקבור

‫זאת אומרת

‫בעלי חיים לא קוברים

‫בהם המתה

‫חיה מתה, זהו נגמר. על פני השדה

‫נרכבת. זה שהאדם

‫החליט

‫שזה לא מספיק שהאדם ימות

‫אלא צריך גם לעשות לו

‫כמין בית

‫זה סימן שימינו שיש משמעות

‫למה שקורה גם אחרי המוות

‫כך לפחות האנתרופולוגים טוענים

‫כן, בבקשה. ואני חושב שהם צודקים

‫מתוך יחס רגשי

‫גם יש משפחות שלהם שקוברות

‫את הכלב את החתול הארוך שלהם ושים להם כלב לב

‫הארוך זה האנשה

‫נכון. כן, אבל הרגש הפשוט

‫זה אצל האמא הכלבה

‫היא לא קוברת את הכלב לב

‫וגם הכלב לא קובר את אימו

‫לא מצא לנו

‫נכון? טוב

‫והאי.י.ו זה רגש אנושי

‫מה אתה אומר?

‫למה שרה מומדה לפני?

‫כי אם המיטה שלה זה כדי לעמד את הישידתה

‫אז למה אם היא מתה דת חבור

‫שאברהם יגיע

‫אחרי הניסיון העשירי

‫הוא הכיר את ניסיון העשירי

‫זה הולך ביחד. זאת אומרת

‫הניסיון העשירי זה האימוץ של מידתה

‫של שרה על ידי אברהם

‫אז היא כבר יכולה

‫יכולה למות בשקט

‫יכול להיות שאם הייתה מתה לפניכן

‫אז אברהם לא היה קובר אותה בארץ

‫ברור? פה יש איזה שינוי

‫כן

‫אה?

‫אה?

‫לפניכן?

‫לפניכן?

‫נו

‫אה יפה

‫כן יפה נכון

‫והאם חיי שרה

‫ועשרים שנה ושבע שנים שניכן

‫אה? ואתה מותה

‫בקריית ארבע

‫היא חברון בארץ כנען

‫אתם רואים פה את הדגשה

‫של הכנעניות של מותה

‫ויהו אברהם

‫לספוד לשרה ולבכותה

‫ויה קום אברהם

‫מעל פני מתו

‫ואז מתחיל פה מסע ומתן

‫מעניין ביותר

‫שגונז בתוכו

‫מהלך שלם

‫מבחינה הייתי אומר עריקית

‫ואותו נצטרך

‫ללמוד לעומק

‫בעזרת השם יתברך

‫בפעם הבאה שלום

‫יפה ברוך

‫תודה
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234903948″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 37
"ויקרא אליו מלאך ה' מן השמים ויאמר אברהם אברהם ויאמר הנני"
"ויקם אברהם מעל פני מתו וידבר אל בני חת לאמר"
פרק כב’ פסוק כ’
אורך השיעור: 46 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234903948″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שושלת האבות ושושלת האימהות במשפחת תרח

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן