ישראלים מתארחים במלון בירושלים ומתלוננים בקבלה: “למה לא רואים את הים מהחלון?”
“כל ישראל בני מלכים הם” וכן דעתו של רשב”י היודע לדרוש סוד נשמת האומה ויחידיה: “…בְּנֵי מְלָכִים סָכִין שֶׁמֶן וֶרֶד עַל מַכּוֹתֵיהֶן (בשבת)” שֶׁכֵּן דַּרְכָּם לָסוּךְ בַּחֹל. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר” כָּל יִשְׂרָאֵל בְּנֵי מְלָכִים הֵם (ולכן מותר להם לסוך בשמן ורד בשבת. שבת יד” ד).
זו הרגשתם הבריאה והעממית של ישראל מצד סגולתם האלוקית אף בלא הכרה קודמת:
בני מלכים אנו!!!
והרבה נזכר עניין זה בנבואות העתיד של הנביאים על מעמד החיים השלם של ישראל המרוּבד בכל מיני עונג גשמי נפשי ורוחני.
ובימי שלמה נאמר :” יְהוּדָ?ה וְיִשְׂרָאֵל? רַבִּ?ים כַּח?וֹל אֲשֶׁר־עַל־הַיָּ?ם לָרֹ?ב אֹכְלִ?ים וְשֹׁתִ?ים וּשְׂמֵחִֽים׃ (מלכים א’ ד כ). וכן: “וַיֵּשֶׁב יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל לָבֶטַח אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ מִדָּן וְעַד בְּאֵר שָׁבַע כֹּל יְמֵי שְׁלֹמֹה” (מלכים א’ ה” ה).
אם כן” מדוע תיפלא תביעתו של “בן מלך” המבקש לו את פארי מלון וגם שיהא המלון בירושלים” ולא תנוח דעתו עד שתהא גם פיסת ים נִצְפּית מחלון חדרו במלון?!
קדושת ירושלים היא בבחינת: וַיִּירָא וַיֹּאמַר מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם” עניינו ותוכנו של תואר “נוראות המקום” להורות שמניח הקב”ה את העליונים ומשרה שכינתו בתחתונים” וחותמה הסופי של השתלשלות זו הוא בית המקדש. וזה היה עומק הגילוי לעיני רוחו של יעקב אבינו עליו השלום ועל זה התפעל ואמר “מה נורא המקום הזה… וטבע סגולת ישראל כל כולה מוטבעת בחותם ה”נוראוּת” הזו ותובעת בכל עוזה את חיבור כל ערכי המציאות ומיזוגם” מן הנמוך שבהם ועד שמי שמי שמים. לכן מאד ראויה בחירת ה”קַיְיטּן” הישראלי בנוראוּת הודה של ירושלים כמקום נוּפְשוֹ כי אז אפילו “יאכל מה שיאכל וישתה מה שישתה אין הוא ניזוק” כי בתוככי ירושלים ו”נוראות מקומה” משומר הוא האיש הישראלי מן המזיקים גם בעת השתמשו בעונג הפשוט המורגש משכלולי המלון” פארו החיצון ושאר עינוגיו” אפילו יהא שוחה וסך באמבטיית שמן ורד מפנקת. אבל עוד יקבול בן ישראל לאמור: “איה הים” מרחביו ותכלת צבעו הדומה לרקיע ורקיע דומה לכסא הכבוד?!…”
כי רק בהתכללות אלה תִמלא נפש הישראלית ותנוח דעתה דעת אלוקים ותִנפש
ירושלים – ב”נוראות מקומה” כנ”ל.
המלון – בפאר שכלולי מנעמי החיים שהוא מציע” והים- ברמיזתו לסדר ההתעלות: מתכלת פתילתה של הציצית הדומה לתכלת הים הדומה לתכלת הרקיע הדומה לספיר גזרתו של כסא הכבוד – “אֲשֶׁר בָּנֵינוּ” כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם: בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת” תַּבְנִית הֵיכָל. מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן” אֶל-זַן: צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת” מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ.
אַלּוּפֵינוּ” מְסֻבָּלִים; אֵין-פֶּרֶץ” וְאֵין יוֹצֵאת; וְאֵין צְוָחָה” בִּרְחֹבֹתֵינוּ. אַשְׁרֵי הָעָם” שֶׁכָּכָה לּוֹ: אַשְׁרֵי הָעָם” שה’ אלוקיו (תהילים קמד).