נכון.
ובכן, אנחנו ממשיכים בלימודנו הנפלא והמרתק
בספר הקדוש, ספר המדע, מעת רבנו הרמב״ם,
והנה תראו איזו השגחה עליונה.
בזמן הקודם סיימנו את הלכות עבודה זרה,
והגענו בדיוק אל תחילת הלכות.
מה יש אחרי הלכות עבודה זרה? -הלכות תשובה.
הלכות תשובה, וואו, זה
ממש מתאים לזמן שלנו.
אם כן, אנחנו בהלכות תשובה פרק א'.
הלכות תשובה זה החלק החמישי של ספר המדע,
ולכן לא יתכן שזה בתחילת הקרח.
יעבדוכר עמין.
טוב.
כן, זה החלק האחרון,
הייתי אומר, של ספר המדע.
וכן, אנחנו מתחילים בהלכות תשובה.
בכלל, זה שיש הלכות
לתשובה זה דבר מעניין מאוד.
התשובה זה תנועה נפשית.
אז למה צריך שיהיו הלכות? באמת, שאלה טובה.
באמת, נאמר שיש הלכות,
במידה ואנחנו נניח שישנה...
שישנן מצוות הקשורות לתנועה הנפשית הזאת.
כמו למשל שיש... אין הלכה שצריך לאכול,
אבל יש הלכות. איך אוכלים?
ולפני האוכל, אחרי האוכל,
אבל עצם זה שהאדם אוכל,
זו התורה לא הייתה צריכה לצוות עלינו,
בדיוק כמו שהיא לא צוותה עלינו כיצד לנשום,
או בכלל שיש מצווה לנשום וכדומה.
הייתה חייבת מאוד גם לדבר על זה שהתשובה,
באופן עקרוני, לא אמורה להיות להלכות,
אבל יש הלכות שסובבות את התשובה.
עד כאן זה מובן מה שאני אומר.
עכשיו, אנחנו נראה שמה
שאמרתי עכשיו הוא בכלל לא פשוט.
זה נתון למחלוקת גדולה
בין גדולי רבותינו הראשונים,
בין הרמב'ם לבין הרמב'ן.
כי אז זכור לכם, בתחילת כל קובץ של הלכות,
הרמב'ם מונה את המצוות הקשורות לאותו קובץ.
והוא אומר, אם זה מצוות
תעשה, מצוות לא תעשה וכדומה.
אז בואו נראה מה אומר הרמב'ם כאן.
מצוות תעשה אחת.
אז אם ככה, יש מצווה, אבל מהי המצווה?
בואו נראה.
מה שכותב כאן הרמב'ם מטעה אותנו לכאורה,
והוא, שישוב אחותה מחטאו לפני השם ויתוודה,
ובאור מצווזו והעיקרים הנגררים
עם מה בגללה בפרקים אלו.
אז אנחנו נראה, מה זה העיקרים הנגררים?
זה הכוונה למשל, אם אני אומר
לאדם שהוא צריך לעשות תשובה,
זה סימן שאני מניח שיש לו בחירה.
אז לכן כל הנושא של הבחירה החופשית
והחריטו של האדם, כל
זה מבואר גם בלכון תשובה,
למרות שזה לא נטו בנושא התשובה.
עכשיו, המשפט הזה, ישוב
אחותה מחטאו לפני השם
והתוודה, הוא כבר משפט בעייתי.
כמה פעולות כאן, אומר הרמב'ם, שצריך לעשות?
שתיים. -שתיים. אז מהי המצווה?
האם המצווה היא לחזור מהחטא או להתוודות?
בסדר?
אולי זה היה נוח. אז למה אומר ויתוודה?
יש בה בחיבור, בין שתי פעולות.
נכון? כבר הסתבכנו.
על המשפט הראשון הסתבכנו.
אז מה נעשה? צריך להתבונן.
כדי להתבונן, יש הפסקה מתודית.
ברוך אתה, אדומהי.
אלוהינו מלך העולם, שהכול נהיה ברור.
חששתי שעבד לי חוש השמיעה,
כי כשאמרתם ברוך הוא וברוך שמו
בכושי שמעתי, אבל כשאני אתם אמן,
זה יחזיר לי את האמון בחוש השמיעה.
ובכן, אומר לנו, בואו נראה בפרק הראשון,
אנחנו נראה שהניסוח של ההלכה
הזאת בהלכה הראשונה הוא יותר ברור.
בואו נראה.
כל המצוות שבתורה, בין עשה בין לא תעשה.
אם עבר אדם על אחת מהן,
כלומר, הוא עבר על מצוות עשה
או על מצוות לא תעשה.
בין בזדון, בין בשגגה.
כשיעשה תשובה וישוב מחטאו,
חייב להתוודות לפני האל ברוך הוא,
כמו נאמר, איש או אישה כי יעשו
מכל חטות האדם וידבדו את חטתם
אשר עשו, זה וידוי
דברים, וידוי זה מצוות עשה.
אם כן, מהי המצוות? להתוודות.
האם יש לפי הניסוח כאן של
הרמב״ם מצוות לעשות תשובה?
לא ברור מאליו.
האם לפי... אני רוצה תשובה של כן או לא.
האם לפי מה שכתוב כאן
יש מצוות לעשות תשובה?
כן או לא. נכון? תודה רבה על השותפות,
על הפידבק. עכשיו, אם כך,
ברור אם כן שלפי הרמב״ם
אין מצווה לעשות תשובה.
המצווה היא הוידוי.
אגב, ממה עושים תשובה?
לכאורה מהאווירות, נכון?
מה אם אדם שחטא בדרך ארץ?
זה לא מצווה, זה קדם לתורה.
או אדם שחטא נגד הבריאות שלו? לא מצווה.
האם גם שמה יש תשובה?
הרב קוק כותב באורות התשובה
שיש תשובה טבעית, תשובה נפשית,
תשובה דתית. יש גם תשובה שכלית, עליונה.
לכאורה, כל זה ברמב״ם נעלם.
איפה... מה, הרמב״ם לא קרא את הרב קוק?
לא יכול. לא יעלה על הדת.
כן? מובן את השאלה שלי? מובן מה שאני שואל?
אז למה אתה לא שואל? יש לך שאלה אחרת.
מה השאלה שלך? -הרב מתוודא כשיעשה תשובה.
כשיעשה תשובה. -הרב מתוודא כש...
הרב מתוודא כשיש לו תשובה.
-אה, אם אדם מתוודא
בלי לעשות תשובה, האם זה שווה משהו או לא?
זאת השאלה, נכון?
יש לזה תשובה בפרק שני
בהלכה ב', הרמב״ם שמה עונה...
זה הלכה ג'.
פרק ב', הלכה ג', הרמב״ם עונה על השאלה שלך.
יש לך שתי אפשרויות, או שאתה מסתכל שם,
או שתחכה עד שתגיע.
-אבל איך הרמב״ם קרא את הרב קוק?
פשוט מאוד.
יש אומנם קושייה על הרעיון הזה שהרמב״ם
נקרא את הרב קוק, כשהרי...
כשהרמב״ם נפטר, הרב קוק עוד לא נולד.
אז זו שאלה טכנית.
אבל בוא ניקח כהנחת יסוד
שאם מה שהרב קוק אומר זה נכון,
זה היה נכון גם בימי הרמב״ם. נכון?
זאת אומרת, לכן השאלה,
הייתי אומר, הפרגמטית,
הוא לא יכול להיות שהוא
קרא כי הוא עוד לא...
זו שאלה לא לעניין.
כי באמת, אם הרב קוק צודק,
ואני מניח כהנחת יסוד שהוא צודק,
הוא תמיד צודק, אז אם
כן, ברור שהרמב״ם לא יכול
להתעלם מדברי הרב קוק. בסדר?
וכאן, כשאני קורא דברי
הרמב״ם, התחושה שלי היא
שהתשובה היא בעקבות החטא. מה אתה אומר?
עד שמרואים איך היא צריכה לעשות תשובה,
האמת מה לעשות תשובה, מה זה התשובה בכלל?
היה דיבור שהיה תשובה. -אה, יפה.
אני חוזר על שאלתך היפה.
רבי דוד שואל את השאלה דילהלה.
עד שדנים האם יש מצווה לעשות תשובה או לא,
אולי צריך להגדיר מהי התשובה. נכון?
אולי נגדיר קודם כול מה זה תשובה.
כלומר, היה צריך להיות סעיף
ברמב״ם שאומר מהי התשובה,
ואחר כך, אם יש מצווה או אין מצווה. נכון?
וכאן, התמיהה שלי הולכת וגדלה.
כי אם תסתכל לרגע אחד בפרק ב',
אני מזמין אותך להסתכל
בפרק ב', אה, אין לך את הספר.
שזה כשאל עצמו בעיה, אין לך ספר. טוב.
בפרק ב', הלכה ב'.
מה כותב הרמב״ם בפרק ב', הלכה ב'.
עכשיו, יש לך ספר, אז אין לך הצדקה.
פרק ב', הלכה ב'.
איך זה מתחיל? ומהי התשובה?
נזכר. באמצע הדיון, פתאום, אגב,
סליחה, אני רוצה לתת לך הגדרה.
עכשיו, תסתכל, הלכה אחת
לפני זה, פרק ב', הלכה א',
איזו היית תשובה גמורה?
קודם כול, תגידי מה זה תשובה.
אחרי זה תגידי מה זה תשובה גמורה.
אחרי זה יש מצווה.
והרמב״ם הלך בדיוק בסדר ההפוך.
הוא התחיל, קודם כול, דבר איתי מה עושים
כשעושים תשובה צריך לדבדות,
אחר כך, מה זה תשובה גמורה?
אגב, לא הסברתי לך מה זה
תשובה, אני אגיד לך מה זה.
הרמב״ם היה אדם מאוד מאוד
מסודר, הוא לא סתם כתב. נכון?
אז כנראה יש כאן איזה עיקרון,
והוא שיש דברים שאפשר להגדיר אותם
רק אחרי שפגשת אותם.
ניכר למשל אדם שמעולם לא היה רעב.
מאז שהוא תינוק פיתמו אותו.
הוא לא יודע מה זה רעב.
הוא שואל, מה זה רעב? איך תסביר לו?
זה כואב פה, הגרון...
הוא לא יבין על מה אתה מדבר.
זה כמו שאתה מדבר על שפעת.
אז אם הוא לא חווה פעם אחת את הרעב,
הגדרת הרעב לא תעזור לו. אותו דבר.
אם אתה לא נפגשת עם
מושג התשובה באופן חווייתי,
כתוב בפרק א', כל הדברים האלה,
אז אתה לא תבין על מה מדובר.
זה כמו הניסיונות להגדיר,
למשל במילון, אלוהים הגדרה.
לא מתחילים ככה.
אתה נפגש עם דבר אשם, רטרואקטיבית,
אתה יכול להצטייר לעצמך
איזו הגדרות אולי של האלוהות,
וגם זה בספק.
אז זה כמו מושגים עליונים דורשים
קודם כול את המפגש החווייתי.
עוד דוגמה לדבר הזה, שבת.
אין הגדרה בורה מה זה שבת.
שבת זה יום שבו... -מה?
שבו לא עושים.
אז זה לא מגדיר באופן חיובי.
זה אומר לך מה לא עושים.
לא עושים את זה ואת זה
ואת זה ואת זה ואת זה ואת זה.
יש בערך מיליון איסורים בשבת.
אבל מה זה שבת? תעשה את זה.
כלומר, תימנע ממיליון הדברים
האלה, אז תדע מה זה השבת.
כלומר, משהו בך יתברר.
כי הרי ביטוי נשמה יתרה, הערה, עליונה,
זה ביטויים חסרי משמעות, אם לא חווית אותם.
בסדר?
אז זאת דבר לגבי התשובה.
אני משתדל כבר הרבה זמן על שבת,
ואני לא חפשתי נשמה יתברה.
לא חווית נשמה יתברה.
אז תראה לך מי שבכלל לא שמר שבת,
איזה קושי עוד יותר מוכפל.
טוב, אז על כל פנים,
לכן לגבי התשובה עדיין
אין לנו הגדרה ברורה,
וזה לא במקרה, כן?
אבל בואו נתקדם קצת.
אם אני הולך לפי הרמב״ם, מאוד הגיוני,
אין מצווה לעשות תשובה.
למה אין מצווה לעשות תשובה?
אם יש ממשלה מחוטא.
ואז מה? אם אדם חוטא, למשל, אם אדם חולה,
הוא צריך ללכת לרופא? -כן.
נו, אז יש חיוב ללכת לרופא.
אם אדם חטא, הוא צריך לעשות תשובה.
אז למה אין מצווה לעשות תשובה?
אני אסביר לכם למה.
להגיד שיש מצווה לעשות תשובה
זה אלבון לאינטליגנציה. למה?
בואו נראה. תארו לעצמכם,
אדם שעושה איסור, למשל,
הוא אוכל שפן או גוזל.
אומרים לו, אתה יודע
שזה אסור מה שאתה עושה?
כן, אני יודע. איך אתה יודע?
קראתי בתורה, והשפן לא
תאכלו וגם ראיתי לו תגזול,
אני באמת יודע שזה אסור.
אה, אז למה אתה לא מפסיק?
אני לא מפסיק כי אין מצווה לעשות תשובה.
כי לא ראיתי שיש מצווה לעשות תשובה.
הרי זה ברור שאם אדם עובר עבירה,
מתחייב מזה, ברגע שהוא מכיר
שזו עבירה, שהוא יפסיק. נכון?
ומאלה גם, מתחייב מזה
גם שהוא יתחרט שעשה כך.
וכלו החומר שהתכוון שלא לעשות,
כלומר, אם הסמכות של המצווה
מקובלת עליי, עצם המושג של
מצווה ועבירה זה מניח את התשובה.
ברור.
לכן זה יהיה אלבון לאינטליגנציה לומר לאדם,
מצווה עליך לעשות תשובה מעבירות.
ברור שאם אני עושה עבירה, אני צריך לחדול.
ברור שאני עושה עבירה, אני צריך להתחרט.
ברור שאני עושה עבירה,
אני צריך לא לעשות יותר.
למה? ברור שאם אתה לא
עושה עבירה, אתה צריך לחדול.
נכון. -אבל למה ברור שאתה עושה עבירה?
כי כעצם זה שמקובל עליו שהדבר אסור,
אז ברור שהוא מתכוון,
שהוא מחויב לא לעשות אותו,
גם בעתיד. -הוא חודל.
מה? -הוא חודל.
הוא חודל, חודל, זאת אומרת שגם בעתיד.
אה, יפה. פה אתה אומר דבר יפה מאוד.
הווידוי לא מובן מאליו.
כלומר, זה מה שרמב״ם אומר.
אדם עשה עבירה כשיעשה
תשובה, כי זה מובן מאליו,
אז הוא צריך להתוודות,
שזה באמת לא מובן מאליו.
הדמלא שהתורה אמרה שיש
מצד וידוי, לא הייתי יודע.
לכן, לפי הרמב״ם, המצווה היא הוידוי.
כיוון שהוידוי מניח גם את החזרה בתשובה,
אז לכן כתב הרמב״ם בהתחלה
שעשו ואחותם מחטאו לפני השם
והתוודה.
אבל ברור שלפי הרמב״ם המצווה היא הוידוי.
אתגן דברי הרמב״ם.
אתגן ברור? כן, אני הולך לסבך את זה.
חולק על זה הרמב״ן, רבנו משה בן נחמן,
בפירושו לתורה, על הפסוק,
כי המצווה הזאת אשר אנוכי מצווקה
לא נפלטים ממך ולא רחוקה היא,
לא מעבר לים ולא נחולה, כי
אם בפיכה הוא הולך לעשות אותו,
אומר הרמב״ן, מה זה המצווה הזאת? -התשובה.
ושבתא דה שם אלוהיך.
ושבתא דה שם אלוהיך. כלומר, מצוות התשובה,
עליה נאמר המצווה הזאת אשר אנוכי מצווקה,
אם כן, הרמב״ן אומר,
קיימת מצווה לעשות תשובה.
איך זה יכול להיות? שיש מצווה לעשות תשובה.
לא יכול להיות שיש מצווה.
נכון לי, זה מה שהסברנו. הגיוני?
תשובה, השאלה היא, בשביל מי נכתבה התורה?
האם התורה נכתבה בשביל
אינטליגנטים או בשביל טיפשים?
לפי הרמב״ן, התורה מניחה
כהנחת יסוד שאתה לוגי.
לכן, ברור שאם יש עבירות, ברור שיש תשובה.
הרמב״ן אומר, התורה לא
דיברה על האינטליגנטים,
התורה דיברה על הטיפשים.
הטיפש לא מבין שהוא צריך
לעשות תשובה אם זה לא כתוב.
ולכן התורה נתנה מצווה לעשות תשובה.
כלומר, השאלה היא מהו קהל
היעד של ניסוח המצוות בתורה?
עד כאן זה ברור?
ברור, ברור?
כי אני הולך לסבך את זה עוד צעד.
כן. -מה היעד שלו? כולם?
כן, השאלה היא, לכן אמרתי,
קהל היעד של ניסוח התורה.
עבור מי היא נכתבה?
לא נדבר על התורה הזו בשביל כל עם ישראל.
אבל את התורה תסביר להם?
-כן, כלומר, השאלה היא,
משל, כתוב בתורה שהקב' הוא נח.
כן? למי צריך לכתוב דבר כזה?
כן? הרי הרמב״ם מסביר
שמה שכתוב נח זה לא כפשוטו,
אלא זה משל וכל מיני דברים כאלה.
אז למה כתבת ככה?
זאת אומרת, הסגנון של
הכתיבה של התורה שבכתב
מיועד למי ש... בשביל ההבנה ההמונית.
זו ההנחת היסוד של הרמב״ן.
הרמב״ם אומר, לא.
התורה, מלכתחילה, מניחה
שאתה כבר יודע על מה מדובר.
בסדר? עכשיו, עד כאן זה
ברור כי אני הולך לסבך את זה.
אל תגידו אחר כך שלא
נתתי לכם אפשרות לשאול.
המחלוקת הזאת בין הרמב״ם לרמב״ן
דומה למחלוקת נוספת בין הרמב״ם לרמב״ן.
מחלוקת נוספת. מה? -בנשארת?
בדיוק. האם ישנה מצווה בתורה
להקים מדינה בארץ ישראל?
האם הקמת מדינת ישראל
היא קיום מצווה או לא?
מה אתם אומרים? -הרמב״ן כתב.
הרמב״ן כתב במפורש שישנה מצווה כזאת,
מצוות תעשי דלת בשכיחת
הרמב״ם, והרמב״ם לא כתב את זה.
עכשיו, מדוע הרמב״ם לא כתב את זה?
על זה נשפכו נחלי דיו רבים מאוד
שדרך זה את כל הוויכוח
בין הציונות לחרדיות,
זה קשור למחלוקת הזאת בין הרמב״ם לרמב״ן.
הרמב״ם לא כתב מצוות תעשי
להקים מדינה בארץ ישראל.
הרמב״ן כן כתב את זה.
יוצא לפי זה, לפי דעת הרמב״ן,
שכאשר בן גוריון הקים את המדינה,
היה עליו לברך, אשר קידשנו ממצוותיו
הציוונו להקים מדינה.
עכשיו, הוא לא ברך, אבל ברכות לא מעכבות.
יש הלכה, ברכה לא מעכבת.
יכול להיות שהוא חשש לדעת הרמב״ם, בסדר.
אבל כובענים, הרמב״ן כותב שיש מצווה,
הרמב״ם כותב שאין מצווה, או
לא כותב שיש מצווה, נאמר כך.
לפי מה שהסברנו על הליכות
תשובה, לכל זאת מובן מאלה,
לפי הרמב״ם, זה לא יעלה
לדעת שישנה הזדמנות היסטורית
לחדש את העצמאות
המדינית של עם ישראל בארצו,
ושלא נעשה את זה.
כלומר, זה יהיה אלבון לאינטליגנציה לכתוב
שיש מצווה של הקמת מדינה.
הרמב״ן אומר, תשמע, אני יודע שיש יהודים,
אפילו תלמידי חכמים, שאם
לא תכתוב את זה בשולחן ארוך,
אז הם לא יעשו את זה.
בסדר, אז אנחנו...
זו שאלה, למה בכלל יש מצוות
שהשכל מחייב, שהתורה כתבה.
בסדר, רבנו סעדיה גאון
עסק בזה בספר אימונות ודעות.
מה?
שסותר גם את רבנו סעדיה גאון.
אז לכן הרמב״ם יגיד לך,
מה שענה על זה רב סעדיה
גאון באימונות ודעות, אני עונה.
בסדר?
מה הוא אמר באימונות ודעות, הוא לא אגיד.
כי אנחנו לא לומדים עכשיו אימונות ודעות,
אני רק מפנה אותך למקום.
אבל זה רק על ידום הענה
על הכושיות של הר המבר?
לא, הכושיה היא מדוע התורה
נתנה כמצוות דברים שהשכל מחייב.
כגון כיבוד אבן, בסדר?
אז השאלה הזאת נידונה בכיתב על מוכתר,
אפילו על המנת ועל התקדת.
כן? זה ספר אימונות והדעות.
שאין מעט רבנו סעדיאב,
רבי יוסף אלפיומי, בסדר?
אז הוא יגיד לך, אני מסתמך
על רב סעדיאב, בסדר?
אז זה מה שיענה.
-אבל אני לא יודע איך הוא מסתמך.
כנראה, כן.
טוב, בכלל, אימונות ודעות זה
ספר טוב כמבוא למורה נבוכים.
זה נכון שזה לא אותה
שיטה, אבל יש הרבה דברים.
אימונות ודעות שכתובים
גם בצורה פשוטה יותר,
שמרגילים את המחשבה
לדיונים העמוקים של ספר המורה.
בסדר?
עכשיו, בואו נתקדם.
אמרתי שיש פה שתי מחלוקות, נכון?
יש מחלוקת האם יש מצווה לעשות תשובה,
יש מחלוקת האם יש מצווה להקים מדינה.
יש לי את השאלה, איפה
כתוב בתורה על התשובה?
אמרנו, שבתה דשם אלוהיך. -איפה זה כתוב?
אני רוצה פרק פסוק. -מבחינת.
לא.
זה כתוב בדברים למד, פרשת ניצבים, נכון?
כלומר, שמה, זה הפסוק, ושבתה דשם אלוהיך
ושמעת בקולו וכו'. בסדר?
פרק למד של ספר דברים.
שאלה, איפה כתוב בתורה על הקמת מדינה?
דברים, פרק למד, זה אותו פרק.
זה לא רק שזה אותו פרק, זה אותם פסוקים.
שם כתוב, ושווה השם את
שבותך ושווה קיבצך מכל העמים,
אשר יפיצך השם אלוהיך שמה,
אם יהיה דח אחר בקצה השמיים וכו'.
זאת אומרת, בעצם זה לא
שתי מחלוקות, זה מחלוקת אחת.
כי גם זה שאני חוזר בתשובה
מזה שאני אכלתי שפן,
או שלא קיבלתי את ההורים,
או זה שאני חוזר בתשובה
מנגלות ומקים מדינה,
זה בעצם אותה פעולה, זו פעולה של תשובה.
יוצא לפי זה שתנועת
התשובה הגדולה בהיסטוריה
היא הציונות המדינית החילונית.
זאת היא תנועת התשובה הגדולה בהיסטוריה.
לשוב, בשבתא דה שם אלוהיך. עד כאן מובן.
כך הם הבין את זה, למשל, רבנו יצחק ערמה,
בספר עתידת יצחק, וגם הרב יהודה אל קלאי,
וגם הרב ציהודה ועוד אחרים.
שפשט הכתובים שם זה מדבר על
התשובה במובן הרחב של המילה.
יוצא לפי זה שאנחנו מדברים
פה על שני מישורים של תשובה.
יש תשובה פרטית, יש תשובה כללית.
תשובה פרטית. אכלתי שפן,
אני עכשיו חוזר בתשובה, לא אוכל יותר שפן.
לא, אני שולף אותם מן הקובע. זה העניין.
אבל אתה מבין שמדובר פה רק על דוגמה.
יכולתי באותה מידה גם
לדבר על מי שאכל זברה.
גם זברה זה אסור, נכון?
ג'ירפה, מה? מותר, מותר, מותר.
אבל זאת אומרת ש...
אז לכן אל תפוסת דווקא על
השפן, הבאתי את זה כדוגמה.
עכשיו, לכן, אפשר לומר, יש תשובה פרטית.
אדם עבר איסור, או חילל
שבת, שומר שבת, למשל.
ויש תשובה כללית. האומה יוצאת מן הגלות.
אתה כאן ברור? שאלה הבאה.
ברור כי אני הולך לסבך את זה.
תשובה מעין החטא, אבל הם סברו אותה מגלות.
זה החטא. זה החטא בהעדיה.
ישראל שבחוצה לארץ, כך
כתוב בגמרא במסרת עבודה זרה,
ישראל שבחוצה לארץ
עובדי עבודה זרה בתהרה הם.
זו גמרא, זה מה אני אמרתי.
כן. -אבל איפה החטא שזה בעולם?
לא, נשאר שם, כשאתה יכול כבר לעבור. כן.
יש לי פה את הפסוקים שצריך לי לראות,
ונראה כאילו, זה שבוע הוא אומר,
קודם נצלם בתשובה, ואז אני אחזיר את...
כאילו, קודם תשמעו מצוות,
ואז אני אחזיר את המערכת.
אה, כן? איפה הגרלת את זה? בבקשה.
ושבת עד השם, אבל איך המשלם הזה...
איפה כתוב שקיעו מצוות?
לא, ואז יוצא, ובאחר השם...
כן, אבל לא כתוב שם קיעו
מצוות, תסתכל בפסוק ח'
אה, זהו.
אם היה לך פסוק ח', לא היית אומר את זה.
טוב, מה נעשה?
אני אישית הייתי קם ובביא לך תנח,
הבעיה היא שיש לי הוראה מעובדי האינטרנט
ולא לקום להביא ספר. אין מניעה, כמובן,
שיביאו לי ספר, אבל בסדר, זה משהו.
יפה. ואתה תשוב, ושמעת בכל השם
ועשית כל מצוותיו. אז מה זה היה עד עכשיו?
נכון, זהו, תרצה, תודה רבה.
-מה זה היה עד עכשיו?
זה לא היה תשובה אל המצוות,
זה היה לה שוב לארץ ישראל.
אגב, ושב השם את שבותך,
כלומר, הוא ישוב יחד איתך.
איך? ושב יקיבא אותך מכל העם. -כן.
עכשיו... -מה זה לשמוע בכל השם?
לשמוע בכל השם? זה הכול הקורא לציון.
תשימי לב שבתורה המילה
כל כתובה לפעמים כ' למד,
לפעמים כתובה כ' ו' למד.
כל מקום שכתוב כ' ו' למד זה קיום המצוות.
כשכתוב כ' למד זה הנבואה או השיבה לציון.
לכן, לשים לב, כתוב הכל, כל יעקב,
הכל הראשון כתוב בלי ו', הכל השני עם ו'.
גם פה בפרשת מצבים, בפעם הראשונה,
ושמעת בכלו בלי ו', בפעם השנייה,
ואתה תשוב ושמעת בכל השם עם ו'.
מה שהיה להוכיח.
לא הוכיח. עכשיו, אני רוצה פה, אם כן...
עכשיו זה ברור כי אני הולך לסבך את זה.
הולך לסבך? בסדר, בעיה שלכם.
טייס קרב חילוני,
שעכשיו הוא אוהב את
המדינה וזה, והוא מתאמן, הוא...
בפעילות מבצעית.
באיזו תשובה הוא עסוק?
בתשובה הכללית או הפרטית?
בכללית. -בכללית.
אדם שלא הניח תפילין,
עכשיו הוא מניח תפילין.
בזה תשובה הוא עסוק? פרטית.
עכשיו, נדבר לעצמנו, אותו טייס קרב,
יום אחד שומע שיעור
ביוטיוב או פעם היה בקלטות,
משהו נלהב מאוד שמסביר
לו שיהודי צריך להניח תפילין.
והוא משתכנע. הוא אומר, באמת?
אני מסכים עם מה מרצה.
הוא אומר דברים של טעם,
מאוד מתקבל על דעתי.
אני עכשיו מניח תפילין, הוא מפסיק לטוס.
מה קורה לו?
הוא נפל מהתשובה הכללית אל התשובה הפרטית.
חבל.
הוא יכול היה עלי העמיק
במשמעות של התשובה הכללית שלו,
אז מתוך כך הם מגיעים גם לתשובה הפרטית.
אבל לא תמיד זה עובד. מה נעשה?
אבל אדם רואה סתירה.
כן, אדם רואה סתירה, או
שאני בצהל או שאני בישיבה.
על כל פנים, אם כן, למדנו
שיש פה מחלוקת מהותית
בין הרמב״ם לבין הרמב״ן,
האם יש מצווה לעשות תשובה,
או שיש רק מצוות הווידוי. עד כאן ברור?
עכשיו אני רוצה לחזור
אל הקושייה הקודמת שלי
על הסתירה בין הרמב״ם לרב קוק.
הרי לא רק הרב קוק, אלא חזאל כבר אמרו,
תשובה קדמה לעולם.
זו לא מדברים אם היא קדמה
לעולם, היו עבירות לפני העולם?
לא.
יוצא לפי זה שהתשובה, זה לא מתחיל מן החטא.
מי אמר שצריך חטא כדי לעשות תשובה?
הרי יש מה שנקרא געגוע מטאפיזי.
האדם שואף שאיפה פנימית
להידבק במקור החיים שלו.
זה דבר שקיים לא רק ביהדות,
קיים בכל המיסטיקות שבעולם,
שיש לנברא שאישתוקקות אל הבורא.
זה אגב מתבקש מעצם המושג בריאה.
כתוב בתחילת התורה, אם אני
זוכר בראשית מה המילה השנייה?
ברא, כן. מראשית ברא. מה הפירוש ברא?
לשים בחוץ. גם בערמית, ברא.
ברא זה בחוץ בערמית.
אם אני אומר בערבית ברא, מה הכוונה?
אתה עוף מפה, כן? צא, צא החוצה.
אאוט.
גם בשפות אירופאיות, אקס איסט, אקזיסט.
להיות בחוץ. האקס בחוץ, איסט להיות.
זאת אומרת, להיות נברא זה לעמוד בחוץ.
מחוץ למה? לאלוהות.
מי ששמו אותו בחוץ, מה השאיפה המיידית שלו?
לחזור פנימה.
לכן אפשר לומר, התשובה קדמה
לעולם מעצם זה שהעולם זה בריאה.
ולכן אפשר להבין שאני לא
זקוק לחטא בשביל לחזור בתשובה.
במקום שבעלי תשובה עומדים,
כלומר, גומרים את התשובה שלהם
מן החטא, צדיקים מורים
אינם עומדים, המשיכים הלאה.
כי זו תשובה של הזהות. עד כאן מובן.
אז אכן, עולה...
הרב קוק דיבר על זה הרבה, באורות התשובה.
שיש תשובה של ההוויה, יש תשובה של האדם.
גם האדם יכול לחזור בתשובה.
לא רק הקוסמוס עושה תשובה,
גם האדם עושה תשובה.
לא רק אדם צדיק עושה תשובה,
גם רשעים שחטאו, גם הם יכולים לעשות תשובה.
כלומר, החידוש של התורה זה
שאפילו החוטא יכול לעשות תשובה,
אבל התשובה היא תנועה טבעית של הנשמה.
לכן, לא מובן מדוע הרמב״ם שם
את כל כובד המשקל של התשובה
על העבירות. עד כאן השאלה ברורה.
הרחבתי רק את השאלה שהייתה בתחילת השיעור.
מדוע לא ראינו את זה ברמב״ם?
כי אנחנו קוראים מהר מדי.
אם נקרא לאט, פתאום אנחנו נראה את זה אחרת.
אנחנו נראה את זה אחרת. אני קורא שוב.
כל המצוות שבתורה בן עשה, בן לא תעשה,
אם עבר אדם על אחת
מהן, בן בזדון, בן בשגגה,
כשיעשה תשובה וישוב מחטאו,
חייב להתוודות. שמתם לב מה עשה הרמב״ם פה?
כשיעשה תשובה, ממה? לא כתוב.
דבר השני, וישוב מחטאו.
מה שמשה החלק הראשון זה לא תשובה על חטא.
כשיעשה תשובה כי אין מי שלא עושה תשובה.
זאת אומרת, ההוויה עושה
תשובה, הנשמה עושה תשובה.
אם יש לך חטא, תשתמש
בתשובה כדי לתקן גם את החטא,
ישוב גם מחטאו.
יוצא שהרמב״ם בשתי מילים, כשיעשה תשובה,
כתב לנו את כל ספר
אורות התשובה של הרב קוק.
מכאן שהרמב״ם קרא את אורות התשובה.
מה שהיה לא הוכיח. עד כאן ברור?
האם זה ברור כל זה? יש שאלות או אין שאלות?
כי אנחנו הולכים להשתבח עוד יותר.
-באמת? -כן.
מה זה לעמוד? -לעצור.
נשאר במקום, לעצור. יש שם שהולך? עומד.
עומד מהליכתו.
אז במקום שבעלי תשובה עומדים,
הוא עושה תשובה מחטא. יש לו חטא.
נגיד עשיתי עבירה, עכשיו אני רוצה לתקן.
עשו תשובה. גמרתי לעשות תשובה על העבירה.
עשיתי כל מה שצריך, זהו, אני עומד.
עומד מהתשובה.
כי כל המוטיבציה שלי לעשות
תשובה הייתה בגלל החטא.
אבל צדיק גמור עושה תשובה לא בגלל חטא.
אז אין לו סיבה להפסיק.
לכן צדיקים גמורים אינם עומדים,
ולא ממשיכים. בסדר?
זאת אחת המשמעויות של המשפט הזה בחזל,
יש עוד משמעויות אחרות.
אבל אם אתה רוצה בכל זאת מקור,
כי אנשים בלי מקור לא
יסכימו, אז זה בתשובות,
רבי יואל איבן שועיב, תלמיד הרשבה.
בסדר? אוקיי.
יואל איבן שועיב, שנבב
עין ידבט, תלמיד הרשבה.
בסדר? טוב. כן.
איך התשובה משפיעה על הנפש?
-איך התשובה משפיעה על הנפש.
על זה מדבר הרמב״ם בפרק שני, בהלכה...
היי, יא.
או, איך היה מנהל מוצא?
לא יודע, לא מוצא את זה ברמב״ם.
יש לו הלכה מפורשת שהוא מתאר
את החוויה הנפשית של בעל תשובה.
אני כעת לא מוצא, מה אני אעשה?
מה הלכה ב'? פרק שני הלכה ב'?
לא, לא, לא, לא, לא, לא, לא, זה לא זה.
רגע.
אה, כן, פרק שניי, הלכה ד'.
בסדר? שם יש תיאור של
החוויה הנפשית של הבעל תשובה.
טוב, עד כאן ברור?
אנחנו הולכים להסתבך עוד.
במחקרות שאנחנו מתקדמים
ברמב״ם זה יותר מוגיקושיות. כן?
האם אפשר להגיד שהרמב״ם דיבר על הנקבות,
אז אנחנו חושבים שבטוחה
תורה, עליהן זאת נקבדות.
כן. -אבל על הנקבות שהרב הוא מדבר,
לא זאת נקבדות. -נכון, אתה צודק.
זאת אומרת, מהבחינה
הפורמלית, ההלכה מחייבת בידוי
רק על עבירה נגד התורה.
אבל התשובה עצמה איננה
מתחילה מזה שיש עבירות,
כי הרי הוא כותב כשיעשה תשובה. בסדר?
לכן, באמת, אתה צודק, זה ספר הלכות.
כיוון שזה ספר הלכות,
אז הרמב״ם יהיה פרקטי.
אז אני חוזר כאן.
חייב להתוודות לפני האל ברוך הוא שנאמר.
איש או אישה כי יעשו מכל חתות האדם,
והתוודו את חתתם אשר עשו, זה וידוי דברים,
ובידוי זה מצוות עשה.
מה? -עשה.
עשה, כן, מצוות עשה.
יש משהו ממש שאני לא מבין.
מה זה להתוודות לפני האל?
זה להגיד לקב".
נגיד ככה, הקב".
אמר לי, לא לאכול, בוא ניקר תוגמה.
מה אתה אומר?
שפן.
טוב, זה בעיה שלך, אתה החלטה שזה השפן.
כתוב בתורה שאסור לאכול
שפן, ומישהו אכל שפן,
ואחר כך אומר לעצמו, זה באמת לא בסדר,
התורה עוסרת, הקב".
אמר בתורתו שאסור לאכול שפן.
אז עכשיו אני מתחרט, ואני
צריך לבוא לפני הקב". ולומר לו,
ריבונו של עולם, רציתי לספר לך שאכלתי שפן.
מה אומר הקב". אתה מספר לי? אני יודע.
כלומר, זה הדבר לכאורה
הכי אבסורדי שיכול להיות.
להתוודות לפני האל?
הרי הוא יודע שאכלתי שפן.
תגיד, אני אתוודה ביני
לבין עצמי, אני אספר לעצמי,
אני אלך לפסיכולוג, לרב,
לחבר שלי, לא משנה מה,
ליומן היקר שלי, אז אני
אכתוב, עשיתי את זה וזה.
אבל לספר לקב", שעשיתי את זה.
הרי זה מובן מאליו, הוא יודע.
אלא מה תגיד, זה מסדר ביוש.
לך למנהל, ספר לו מה עשית.
אבל זה אחרי שעשיתי תשובה,
אני לא צריך להתבייש, עד רבה.
כשאני הייתי בתהליך התשובה
אחרתה וכו', אז התביישתי,
אבל עכשיו תיקנתי,
עכשיו אני הולך לפני הקב".
הקב", בכאורה לא מובן,
למה אני צריך לספר לו?
עד כאן מובן השאלה?
פשוט, אנחנו רואים דברים
פשוטים, הרק אנחנו לא מבינים.
אז צריך להבין את זה.
חייב להתוודות לפני האל ברוך הוא.
מה העבירה עושה?
העבירה עושה שני קלקולים.
הקלקול השני שעושה העבירה זה העבירה.
כלומר, העבירה זה מטמטם את ליבו של האדם,
זה נזק אדיר גם לאדם, גם לסביבה, גם לעולם.
העבירה זה עבירה, זה רע.
אבל מה הדבר הראשון שהעבירה עושה?
העבירה עושה... יפה, היא מנתקת
את ערוץ התקשורת ביני לבין הבורא.
ולכן, אחרי שעשיתי תשובה
והתחרטתי, אז יש לי פרס.
אני מחדש את ערוץ התקשורת עם הקב".
חייב להתוודות לפני האל ברוך הוא.
עכשיו הוא יכול לעמוד לפני האל.
לפני כן הוא לא עמד לפני האל,
הוא עמד מאחורי האל, רחוק מהאל.
אבל עכשיו הוא לפני האל.
זאת אומרת, הווידוי זאת הזדמנות.
אני בא לקב".
ואומר לו, אתה יודע, גם בלי שספר לך,
אבל אכלתי שפן. זו שיחת פיוס.
יוצא לפי זה שהווידוי, עם
כל הצער המלווה בווידוי,
כי באמת בזמן הווידוי אדם צריך להצטער,
יש כאן שמחה עצומה. הקשר מתחדש.
כמו לדעת, זה בעצם ביטחון שהתשובה מועילה.
היא מועילה לא רק לתקן את המעשה,
היא באה לתקן את התקשורת
שנפסקה בין הבורא לנברא.
עד כאן מובן.
כן? -השאלה נטלה לצער עם העבירות שלנו,
למה כאילו נזכיר לו את הנהלת...
עכשיו, שאלה היא ככה, זו באמת שאלה יפה.
אתה אומר בווידוי, בעצם אני חוזר לחוויה.
אני אומר, ריבונו של עולם אכלתי שפן.
אגב, זה היה טעים.
כן. לכאורה, שאלה לי לחזור אל
חוויה שאני רוצה להתרחק ממנה.
זה השאלה שלך. כן.
טוב, הפסיכולוגים אומרים את זה,
שההתמודדות הישירה עם הכלכול
זה עצמו מתקן, אבל יש פה משהו אחר לגמרי.
כאשר אני עושה תשובה,
אז גם העבירה עכשיו מקבלת
ערך אחר לגמרי. זדונות נעשים כזכויות,
עוד כל מיני דברים כאלה.
כלומר, זה הופך להיות חלק
מהנהגה אלוהית, העבירה שעשיתי.
כן, מובן.
זה כאילו משלים את... -זה לא נותן ערך.
זה כמו, נגיד, ככה, ילד התחצף להורים שלו.
עכשיו הוא בוגר, והוא מרגיש שזה נורא.
לא יפה להתחצף להורים.
אבל עכשיו הוא קורא ספר
על התפתחות הילד,
פיאג'ה וכל מיני חבר'ה כאלה
שמסבירים שיש שלב כזה, אז
עכשיו שהוא כבר לא מתחצף
להורים שלו, הוא יכול להבין
את הערך של מה שהוא עשה אז.
איזה תפקיד זו מילה בהתפתחות הנפשית שלו.
אז אפשר לומר שגם העבירה,
אחרי הווידוי, מקבלת ערך אחר.
תהייתי? בסדר. וזה מה שיוסף אמר לחיו.
אתם מכרתם אותי, אבל זה היה
כדי להציל את העולם, מן הרב.
חייב להתוודות לפני האל ברוך
הוא, שנאמר, איש או אישה כי עשו
מכל חתות האדם והתוודו את
חתתם אשר עשו, זה וידוי דברים.
אגב, שם זה נאמר בקורבן חתת.
כשאדם מביא קורבן חתת,
הוא צריך להתוודות.
-אז אין לי כאן הרבה משליך
על כל החתאים? -כי כתוב, מכל חתות האדם.
לא, אבל איך הוא יתראה שגם
אם אני לא מכיר קורבן חתת,
אני עדיין צריך להתוודות?
-כי הקורבן הוא לא בא בשביל התשובה.
הקורבן הוא בא בשביל משהו אחר,
שלא דיברנו עליו, שנקרא הכפרה.
נושא הכפרה והתשובה זה עוד
נושא מסובך, אנחנו נגיע לזה.
אבל החטאות שמדובר שם הן
מדובר חטאות שיש שווה גאה.
ששגעתו חטאת. -נכון.
כן, כן, וזו נודו כרת, נכון.
כי כתוב, מכל חטאות האדם.
אם היה כתוב, אז, מחטאות
האדם אשר לא תאסנה ואשם,
אתה צודק, אבל המילה מכל באה לרבות כל חטא.
אבל לא מידעים על החטאות האדם.
-נכון, אבל כיוון שכתוב כל,
וכתוב בסוף, והתוודו, אז מזה אתה לומד
שהווידוי הוא על כל חטאות האדם.
זה וידוי דברים.
אני אחר כך אגיד לך גם תשובה נגיד קלאסית.
מה, הרמב״ם לא יודע את זה?
טענה מוזרה.
טוב, וידוי זה מצוות עשה.
כיצד מתוודא אומר.
עכשיו, אני רוצה להגיד משהו.
אז יוצא הווידוי, זה פעולה
שנעשית באופן נגיד טכני בפה.
נדאג יותר, בדיבור.
יש לי את השאלה, למה צריך לדבר?
למה אי אפשר לחשוב?
הרי ריבונו של העולם, אני רוצה
לחדש איתו את התקשורת, בסדר,
אבל הקבלות שלו קורא מחשבות.
אז מספיק שאני אחשוב וידוי, למה צריך לדבר?
או לעשות איזשהו מעשה שיבטא את הווידוי.
כלומר, למה זה צריך להיות דווקא בדיבור?
אם נגיד, העבירה שעשיתי הייתה עבירה בלשון.
למשל, שקר, לשונה רע, גב,
כלומר, יוהר רע וכו', חנופה.
אז אני מבין שהעבר שחטא
הוא גם זה שמוטל עליו הווידוי.
אבל אם אני גזלתי, השתמשתי בשביל זה ביד,
חטפתי משהו, אילמתי אותו.
לכאורה, מי צריך לעשות הווידוי? היד.
כלומר, יגיד הלשון, למה מטילים
עליי עבודות שלא נוגעות לי?
אני לא עשיתי שום דבר
רע, רק היד, שהיד תתוודא.
מה התשובה?
זה לא הלשון שחטא ולא היד שחטאה. מי חטא?
האדם. האדם, כדי לגזול, משתמש בידו,
כדי לתוודא, משתמש בפיו.
כך שמבחינה זאת, אנחנו מסודרים.
אבל עד לא הבנתי למה הפעולה
המבטאת, את השלמת התשובה,
היא פעולה בפה.
כי כמו שאמרת, מי שחטא זה העני.
העני הוא לא מסתכם בלשון.
עד כאן השאלה ברורה?
עד כאן השאלה ברורה?
-העדן פרסם זה הכוח של האדם,
וגם הכוח של האדם, הוא
מוריד את הדברים לארץ.
זאת אומרת שבמדן אפשר לחשוב על מיני דברים,
ואתה לא תדע, אבל ברגע
שאתה מוריד את זה לארץ...
יפה. אז מה אתה אומר? אתה אומר שהדיבור,
זה מהות האדם. זה האדם.
מה שאתה אומר.
יכול להיות, כן?
ברגע של התשובה, אבל כאילו,
הדיבור הוא איזושהי תעולה...
גם ההסתכלות בעיניים הוא השמיע באוזן.
הוא הפעולה ביד.
כלומר, למה אתה נותן עדיפות דווקא על הפה,
על פני כל פעולה אחרת?
יפה. אז אתה אומר שמה שמייחד
את האדם, אם כן, אתה כן מסכים
עם מה שאמרתי על מה
שאתה אומר, שהאדם זה הדיבור.
מה עושה את האדם לאדם ולא לחתול?
כן? הדיבור.
עכשיו נשארת השאלה אם זה נכון.
למשל, היוונים, כשהם
דיברו על מדרגות המציאות,
חילקו את המציאות של
העולם התחתון לארבעה חלקים.
הדומם, הצומח, החי והמסכיל.
כלומר, הדומם, כל מה שדומם.
הקרקע, הסלעים, המים, האש, הרוח.
והצומח, החסות, הפטרוזיליה.
מה זה החי?
חתולים, זברות, ג'ירפות, זה החי.
ומה זה האדם? זה המסכיל, חי מסכיל.
אצל חכמי ישראל, הביטוי
המועדף הוא, במקום מסכיל, מדבר.
דומם, צומח, חי, מדבר.
זה נכון שמצאנו גם אצל
חכמי ישראל השימוש במסכיל
וגם אצל היוונים השימוש במילה מדבר.
אני מדבר פה על העדפה.
העדפה, חכמי ישראל מעדיפים
להגדיר את האדם כמדבר,
והיוונים מעדיפים להגדיר את האדם כמסכיל.
וזאת למה?
כי עבור היווני, ככל שהדבר
יותר מופשט, כך הוא יותר נעלה.
צומח, יותר מופשט מדומם.
חי, יותר מופשט מצומח.
והמחשבה, שזה הדבר היותר
מופשט שבאדם, זה המייחד את האדם.
ואילו הדיבור זה משהו נמוך
יותר כי זה ביטוי למחשבות,
אבל המחשבות הן עליונות יותר.
זו התפיסה היוונית.
התפיסה של חכמי ישראל היא בכיוון הפוך.
האדם איננו רק השכלה,
הוא גם גוף, הוא גם מעשים.
המפגש בין המחשבה
לבין הגוף זה הפה והדיבור.
ואז יוצא שזה מגלה את האדם בכללו.
זו תפיסה מונותאיסטית,
בעוד שאצל היוונים יש דואליות
בין החומר לבין הרוח.
אצל חכמי ישראל יש דרישה לאחדות האדם,
ולכן המייחד את האדם הוא הדיבור.
והאי האדם לנפש חיה
מתרגם אונקלוס, רוח ממללה.
כלומר, מדבר. בסדר?
ולכן, אם אני חוזר לעמוד
לפני האל ברוך הוא, מה ייצג
את העמידה שלי לפני האל?
הדיבור. לכן הווידוי נעשה בפה.
עד כאן ברור?
ברור או לא ברור? כי אני הולך לסבך את זה.
טוב.
כיצד מתוודא? אומר, ענה השם,
חטאתי, הביתי, פשעתי לפניך ועשיתי כך וכך,
והרי ניחמתי ועבושתי במעשיי,
ולעולם איני חוזר לדבר זה,
וזהו עיקרו של וידוי.
כמה זה מתוודא? למה לא מספרים את זה?
אם זה בלי נדר, אז הוא לא מתכוון.
אבל אני אומר את זה בנדר.
-נכון? זה לא נדר, זה התחייבות.
אין נדר חלל.
כלומר, כיוון שאדם מחויב במצוות,
אז זה שהוא אומר, אני מחויב במצוות,
זה לא משנה שום דבר.
טוב, יש פה שאלה עם נדר חלל שובוע,
אבל בכל מקרה, אני רוצה
פה לשאול כמה שאלות.
שאלה שמטרידה אותי.
חטאתי, אביתי, פשעתי. למה?
אם חטאתה, תגיד חטאתי.
אם אביתה, תגיד אביתי.
אם פשעתה, תגיד פשעתי.
אבל פה הרמב״ם אומר על כל אווירה.
תגיד חטאתי, אביתי, פשעתי. זה לא נכון.
צריך לבדוק מה זה היה, אם
זה היה חטא או אבון או פשע.
למה הוא כותב את שלושתם?
אני, אם הייתי הרמב״ם, הייתי כותב ככה.
אם חטא, יאמר חטאתי. אם אבה, יאמר אביתי.
ואם פשע, יאמר פשעתי.
אז זה משנה מה ההבדל.
ברור שאם יש שלושה ביטויים,
זה סימן שזה לא אותו דבר.
אז יש פה שאלה. אם זה בכלל אותו דבר,
אז למה לחזור על זה שלוש פעמים?
תגיד חטאתי, חטאתי, חטאתי.
ברור שיש פה שלושה דברים.
לפני שאנחנו נגדיר מהם השלושה הדברים,
אבל למה צריך על כל
אווירה להגיד את שלושתם?
טוב, עכשיו ההבדל הוא פשוט.
חטא זה בשוגג, אבון זה במזיד, פשע זה במרד.
בסדר? אז לפעמים אדם חטא
בשוגג, אז אי אפשר להגיד פשעתי.
היה רק בשוגג. או לפעמים זה היה בזדון.
הוא לא יכול להגיד חטאתי כי
זה לא היה בשוגג, זה היה בזדון.
ברור? אז לכן לא מובן למה צריך שלושתם.
רוצים... השאלה ברורה? רוצים תשובה?
תשובה פשוטה.
בכל אווירה שאדם עושה יש משלושתם.
זה רק עניין של דגש.
באווירה בשוגג יש ממד מסוים
של זדון, כי הרימה זה שוגג.
לא ידעתי. -לא שלא ידעתי.
זה רשלנות. -זה רשלנות.
כלומר, אני ידעתי שזה אסור, רק לא שמתי לב.
אז יש בזה קצת זדון.
אבל אדם שמזיד, הוא מבין לגמרי
את המשמעות של מה שהוא עושה?
לא כל כך.
אם הוא היה מבין לגמרי אילו הוא היה עושה,
אז כל זדון הוא קצת שוגג.
לכן בכל פשע יש קצת חטא.
אבל בכל חטא או פשע יש
קצת מרידה במלאכות שמיים.
סמויה, תתמודעת.
וגם אם זה מרד גלוי, שזה על זה נאמר פשטי,
יש בזה קצת חטא ואבון.
זאת אומרת, בכל העבירות שאדם עושה,
יש ממד של חטאתי, יש ממד
של אביתי, יש ממד של פשטי.
לכן שלושתם מזכירים.
לפניך, ועשיתי כך וכך.
והרי ניחמתי. מה זה ניחמתי?
התחרטתי. כן, לעינכם בתנח, הכוונה להתחרט.
בבושתי במעשה. מה זה הבושה?
ההפרש בין מה שאני ראוי
להיות לבין מה שאני במציאות.
כן, אבל איזה סוג של צהר.
למשל, אם אדם צובט אותי, זה
מצייר אותי, אבל זה לא בושה.
בסדר? הבושה היא צהר מזה
שיש הפרש בין מה שאני ראוי להיות
לבין מה שאני במציאות.
בין הרצוי למצוי, נאמר כך.
ולעולם איני חוזר לדבר
זה, וזהו עיקרו של אידוי.
כלומר, הוא מקבל שלא יעשה יותר את העבירה.
אם הוא לא מקבל שלא לעשות
את העבירה, זה לא תשובה.
זה חצי תשובה, רבע תשובה.
אבל תשובה זה כלומר
שהוא מתכוון לא לעשות יותר.
טוב, אז מה יעשה אדם? נגיד, עשה תשובה.
הוא התכוון באמת, אני לא אעשה את זה יותר.
אבל אחר כך הוא שוב עבר עבירה. אז מה?
התשובה הראשונה לא הייתה שווה? הייתה שווה.
הוא התכוון באמת לא לעשות יותר.
הוא התכוון ברצינות.
הוא חשב שלעולם הוא לא יאכל יותר שפן.
אחרי שנתיים מביאים לו שפן והוא אוכל.
האם התשובה הראשונה הייתה חסרת משמעות?
התשובה היא, הייתה. משמעותית.
הוא עשה באמת תשובה.
עכשיו הוא צריך לעשות
תשובה חדשה על החטא השני.
אבל אם כשהוא אמר איני חוזר לדבר זה,
הוא לא התכוון ברצינות
כי הוא יודע שהוא יעשה,
זה יקרה תשובה של רמייה. מה אתה אומר?
איך יכול להיות מצווה
בטריה שבשביל לעשות את זה
הוא צריך לעבור עבירה?
זה בכלל לא בעיה. אני חוזר על שאלתך.
איך יכולה להיות מצווה בטריה עם מצוות
שכדי לעשות את זה אתה צריך לעבור עבירה?
פשוט מאוד.
איך יכולה להיות מצווה בתורה להרוג רוצח?
זה מניח שיש רוצחים,
אבל כתוב בתורה, לא תרצח.
בסדר? זאת אומרת, המצוות שבתורה
הם על יסוד המציאות של העולם.
אם לא הייתה המציאות של
העולם, אז לא הייתה, התורה ניתנת.
זה כמו שמשה אמר למלאכים,
הם לא רצו שהתורה תינתן.
הוא אמר, יש בהם יצר הרע בכלל? טוב.
אז אנחנו לא גמרנו את ההלכה
הראשונה, ואנחנו נעצור כאן. שלום.