פרשת: קדשים | הדלקת נרות: 18:45 | הבדלה: 20:06 (ירושלים) 

דף הבית > > אלה מסעי

אלה מסעי

אלה מסעי בני ישראל… ויכתוב משה את מוצאיהם למסעיהם ואלה מסעיהם למוצאיהם”. ארבעים ושניים מסעות מונה משה. רובם ככולם – שמות שאין בידינו לזהותם כיום” בהעדר רצף של יישוב במדבר אשר יוכל לשמר את השמות במקומם. ואכן כל המפרשים תוהים ותמהים: לשם מה נמנו כל אותם מסעות?
הנצי”ב מוולוזי’ן מחלק את המסעות לשלושה חלקים: החלק הראשון – ממצרים לכיוון ארץ ישראל” עד קדש ברנע” שם אירע חטא המרגלים. בחלק זה היה המסע מכוון למטרה ידועה” ועל כן היה ערך לנסיעה עצמה” לעצם התנועה אל היעד הנכסף. על כך נאמר: “אלה מסעי בני ישראל”. החלק השני – מסעות חסרי כיוון ומשמעות ברחבי המדבר. שם לא היה ערך לנסיעה. המשמעות היחידה היתה היציאה מן המקום הקבוע. על כך נאמר: “מוצאיהם למסעיהם”. היציאה היא העיקר” ואילו המסע עצמו – חסר משמעות. והחלק השלישי הוא המסעות לכיוון הארץ המובטחת” אשר נסתיימו “בערבות מואב על ירדן ירֶחו”. גם כאן חוזרת וניתנת המשמעות לנסיעה עצמה” ולא ליציאה מן המקום הקודם. “אלה מסעיהם למוצאיהם”” כאשר הנסיעה עיקר והיציאה טפלה אליה.
שלושה שלבים אפוא בדרך אל הארץ המובטחת. בהתחלה – תנועה מהירה אל עבר היעד. בהמשך – תנועה חסרת תכלית שאינה מבטאת אלא חוסר מנוחה. ורק בסוף – תנועה המגיעה בסופה אל היעד” אף על פי שהיא מסתבכת ונאלצת לחזור על עקבותיה ולסבוב את ארץ אדום כדי להגיע אל ערבות יריחו.
על דבר נוסף עומד רבנו בחיי. עשרים מסעות היו בשלושים ושמונה השנים של גזרת המרגלים. כולם מרוכזים היו במחצית השנייה” כאשר במחצית הראשונה עמדו ישראל במקומם. תשע עשרה שנה של דריכה במקום” ותשע עשרה שנה של חוסר מנוחה ותנועה ללא תכלית. (ומעניין” שהמספר 19 הוא מספר השנים בתחילת ימי הבית השני” בהן הושבתה בניית בית המקדש – עי’ רמב”ן ויקרא כו” מב; והוא מספר השנים שהיה בין הקדמת המדינה לשחרור ירושלים” כאשר מאז ועד עתה עברו עוד 38 שנה” שהן 2X19).
הקורא את הדברים הללו” יבחין מיד כי לנגד עיניו נגלה מבנה שלם של מהלך היסטורי” על כל מרכיביו ושלביו” ועל כל המשברים המלווים אותו בדרכו. ואכן” בסוף דבריו עומד רבנו בחיי על כך שסדר המסעות מהווה סימן מן הגאולה הראשונה אל הגאולה האחרונה.
בעקבות דבריו נאמר אנו” הרואים את כל המרכיבים הללו במהלך זה של גאולתנו: בראשית ימי המפעל הציוני” ואף בראשית ימיה של המדינה” ניכר היה כי ישנו יעד ברור אשר המהלך כולו חותר אליו” בבחינת “אלה מסעי בני ישראל”. ככל שעבר הזמן ניכרו שתי התופעות: הן דריכה במקום מתוך עייפות” והן הליכה מזגזגת מיעד ליעד ללא תכלית ברורה” מתוך תחושה עמוקה של חוסר נחת במקום שבו עומדים” בבחינת “מוצאיהם למסעיהם”. אולם בסופו של דבר מגיעים אל השלב השלישי – “מסעיהם למוצאיהם”” מסע אל הארץ המובטחת” שאמנם הוא קשה” ארוך ומפותל” אולם צועד אל יעד ברור” אל הר בית ה’ אשר יהיה נכון בראש ההרים” “כי מציון תצא תורה ודבר ה’ מירושלים”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

שלח עמי – ויעבדוני
Shape-2
machon
אזהרה לגסי הרוח
Shape-2
machon
פרידת יעקב אבינו מהשבטים
Shape-2
machon
הרואה סוטה בקלקולה
Shape-2
machon
התייצבו וראו את ישועת ה’
Shape-2
machon
בין טלית לציצית
Shape-2
machon
בוא הביתה
Shape-2
machon
אדם שיש לו מקום
Shape-2
machon
מעשה ביהודי במוצאי יום הכיפורים: הרב עזריאל אריאל
Shape-2
סוכות_במאה_שערים066
טוב להודות לפני ה’
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן