נטייה דיברנו, אנחנו באור
מה שנקרא פרטי מידת הנקיות
נקיות הכוונה, תודה רבה, נקיות הדת
כן, שאדם אין לו נטייה
לדבר אסור
זה נטייה להתיר לו את האסור
עכשיו, הנטייה להתיר את האסור בדברים הגדולים
המפורסמים, זה כבר כלול במידת הזהירות
אבל יש נטייה להתיר את האסור בדברים דקים
שגם הם אסורים
אבל אינם מפורסמים כל כך
ולכן נפשו של האדם נוטה למצוא היתר בהם
אז דיברנו על גזל והריות
שהתלמוד הוא מפורש גזל והריות
נפשו של האדם נחמדתה
יש עניין של הכסף
זה דבר שמאוד קשה להשתחרר מאבק גזל שבו
כמו כן גם בהריות
שכיוון שכוח ההריות הוא כוח חזק מאוד באדם
כיוון שהוא הכוח שמביא את החיים
אז יש לו כל מיני סטיות
קטנות וגדולות
שבשום כך גם התורה אסרה
דברים המביאים אל הערבה
כלומר, לא רק גופו של מעשה
אלא גם מה שמביא אל המעשה
שזה ראייה, שמיעה, הירור, דיבור וכדומה
גם סוג משם של מעשים
ומכולם יש להישמע
הוא נתן לנו פירוט הלכתי
זה נדים הלכתי מפורט
עכשיו אנחנו מגיעים למדרגה השלישית
והמדרגה השלישית אחר
הגזל וההריות לעניין החמדה
כיוון שהאדם חומד אותם
הנה הוא איסור המאכלות
אלא שבדייניה המאכלות יש גם לאדם
נטייאל לרצות להתיר את מה שעשו
לא מדובר להתיר את מה שמותר
להתיר את מה שמותר, מותר, נקודה
מה שעשו יש לפעמים שאדם רוצה להתיר
אז כאן הוא יביא לנו מספר דוגמאות
בין בעניין התירפות עצמם
בין בעניין תערובותיהן
בין בעניין בשר וחלב
או חלב ודם
ובעניין בשמלה גויים
ובעניין גאול גויים
ין נסיכה מוסתם יינמה
יש פה אם כן כשדברים על כשר
כשר או לא כשר
אז האדם יכול להיות כשר
המדרגה הפשוטה להגיד אין בזה חזיר
אז זה כשר, אני לא אוכל חזיר
עכשיו נגיד ערנבת
ערנבת, ערנבת גם
גם ערנבת לא?
טוב, גם ערנבת
ומה?
מה נגיד גאול אגוהים?
גאול אגוהים הוא הכוונת
בישול נכון
לא, יש בישול אגוהים ויש גאול אגוהים
כן, זה הכוונה של מאבליה
מה שבלוע
אז יש אדם שאומר טוב בסדר
אני מבין יש באמת מאות אני לא אוכל אותם
באמת רפא הסכין לא הייתה לגמרי מושחזת
כמו שצריך על תגזים
גם זה עשו
אבל היום נגיד יותר קל לאדם להישמר
מבשר לא כשר וכדומה
אבל יש דברים שנפשו של אדם נוטה להיקל בהם
למשל
בישול אגוהים
בישול אגוהים רבה מכשלה בדבר הזה
יש אנשים שמתבידים מאוד
ואינם מודעים לחומרה של בישול אגוהים
או למשל גאול אגוהים שזה כולל גם מבליה
וגם תארת הכלים
שאם אדם קונה כלים מגואים
אז הוא צריך לגייר את הכלים
יש כך דבר בבישול אגוהים
מה?
הם אומרים שאם יהודי מדליק לא תאש
בסדר, אני לא אמרתי שאין עתירים
רק אני אמרתי שצריך להכיר את זה
אני לא מבין מה עומד,
השקפתים הרבה משל אגוהים
דקת לתאש והם הומשל
לא מרגל כמות
אם מדליקים את האש ולא ידעו למשל
אז זה בסדר
אז מה זה בישול אגוהים ואתה לדעת?
בישול אגוהים פירושו
אני לא רואה שהשאלה שלך היא בחלק במקום
מה העניינם של בישול אגוהים?
בישול אגוהים זה כדי
להבדיל בין יהודים לגואים
זאת אומרת רוצים שלא יהיה נוח
לאכול עם אגוהים
זהו
זה בגלל שמדליקים את האש
זה בדיוק העניין
אז יצריכו אותך דבר קל
הדלקת האש למשל
ברגע שיצריכו את הדלקת האש
יצרו אצלך תודעה
בעיקר המטרה של ההלכות האלה היא ליצור תודעה
בסדר? זה המטרה
רוצים שאתה תהיה מודע לזה שיש בעיה
בעצם המודעות לבעיה יוצרת כבר את החייץ
אז אתה כבר לא תתחתן עם הבת שלו
זה מובן?
זה... איך זה בעיה? מה?
אוקיי, אז אני יודע שיש לב
למשל בגבינה צהובה
הבעיה שם זה להעמיד
כלומר גם שכל המרכיבים של...
כן, אז גבינה של גואים אסרו, נכון?
למה גבינה של גואים אסרו?
בגלל... לא, לא בגלל החלף
ממש לא בגלל החלף
אלא... לא, זה לא הסיבה האמיתית
כל הסיבות שכתובות בדמרה שם אפשר לתארץ
הסיבה האמיתית שאסרו גבינה של גואים
זה בגלל שרוצים שלא תאכל עם גואים
זה הכל
יש גואים שאוכלים בשר
שזה המאכל העיקרי שלהם
וזה כבר התורה עשרה לאכול את הבשר שלהם
ויש גואים שעיקר מאכלם
יש חברות כאלה שעיקר המאכל זה גבינה
הרי הגבינה מבחינת זונתית
היא לא פחות מזינה מבשר
נכון?
ולכן ראו בזה חומרה יתרה
ולכן אסרו את הגבינה, זה הכל
רק כדי שלך לא יהיה נעים לאכול עם הגואים
אוכל לבד
מה? מי אוכל לבד?
אתה אוכל לבד את הגבינה
כן, זה נכון
אבל מי שאוכל לבד
מת לבד
זאת אומרת
זה כבר דרכו של אדם לאכול עם חברו
זה דרכו של אדם
לאכול עם חברו
ולכן רוצים שלך לא יהיה נוח
זה הכל
אתה מגיע לגואי
הוא אומר
אווו, שלום לך יהודי יקר
איזה יופי שבאת, בוא תשתה יין
לא תודה
למה?
תגידו את האמת
תגידו את האמת
זה בגלל שאני לא רוצה להתחתן עם הבת שלך
היא פגעה, נכון
אלא מה?
אתה תגיד לו
זה מסיבות דתיות
זה מסיבות דתיות
סיבות דתיות
זה מחבדים את זה
זה סוג של מחלה
אחד יש לו סקרת
אחד יש לו דתיות
מתי חותפים את זה?
בלעידה, בסדר
אז זה אפשר לקבל
הרופא עשה עליי
מתכוונים לרמבר
אה, רופא הרמבר
כן, בסדר
מה אתה אומר?
אני חושב שאיתי רופא חול בשר
יש דברים שאתה כן יכול לאכול אצל הגואי
כן
למשל יש הרבה דברים שמותר לאכול אצל הגואי
גואי מביא לך קפה מותר?
אז איך זה מתיישב עם זה
שאתה... זה בדיוק העניין
עצם זה שאתה צריך לחשוב מה מותר ומה אסור
זה בדיוק מה שהככנים רצו
למשל גזר, כן?
זה מותר?
מותר, למה?
למה? כי זה דבר שנאכל
כמרות שהוא חי
כן, דבר ש... גזר
שאוכלים אותו גם חי
מה עם תפוח אדמה של גואי?
אה, אז אתה לא יכול, כי
לא אוכלים תפוח אדמה חי
לכן צ'יבסים שגואי הכין אתה לא יכול
צ'יבס
צ'יבס אתה לא יכול
אבל גזר, גבושה אתה יכול
עצם זה שאתה צריך להקדיש מחשבה
לדבר הזה זה יוצר את החארץ
כן? ברור
טוב
נגמר
לעומת זה
הקפה זה בסדר
אם היא כתוב שראוי לירש
המים, לאדם
שיש לו תפקיד רבני וכו'
להחמיר גם בדבר הזה, אבל סתם ככה
אין בזה בעיה
טוב, מה עם החלב?
חלב?
אתה הולך
לאיזה כפר נידח
בערבות
קזחסטן
ואתה
צמא מאוד בחלב
בא איזה גואי אומר
אל תדאג אני חלבתי בעצמי את הפרה
מה אתה אומר לו?
לא יכול
חלב של גואי
ישראל לא עמד עליו
אין פיקוח ממשלתי, לך תדע מה הוא ירב בזה
אשר פי אמדי
דיבר שם עם עינם ממין שקר, אתה לא יכול
כן
אבל עם פת של נוכרי
היו אומרים שנחפי בנוחת
בעשרת אימת תשובה
פת של נוכרי
אז זה תלוי
במקום שמצויה
פת ישראל
אז אסור פת של נוכרי
אם יש לך
שני נחתומים, נחתום יהודי, נחתום גואי
אחד ביד השני, אסור לקנות את זה
אלא
אם כן יהודי, אידליק וכד'
בסדר, מה שאין כן
במקום שלא מצויה פת ישראל
מותר פת של נוכרי
וירא שמיים, מחמיר
אז ירא שמיים זה כבר לא הלך
ולכן
כתבו הכותבים
כתבו הפוסקים שנהגו
בעשרת ימי תשובה
שלא לאכול פת של נוכרי
זה דבר יחורצי הצבוע
נכון? כל השנה
אתה מתכוון, מיד במוצא יום כיפור
אתה מתכוון לקחת את הפת של הגול
אז מערב יום כיפור אתה משחק אותה אחרי זה
אלא מה?
לא, זה בא לאומר שבעצם
הדבר הוא מותר, רק מבנה
שזה עשרת ימי תשובה, אתה רוצה לקבל על עצמך
דעות המחמירים
אבל זה לא שאתה חייב לזה כל השנה
אבל זה גועים שכנים, במוצאי פסח
היו מדיעים פיתות והיו אופלים
כן, במוצאי פסח
זה כן, במוצאי פסח אנחנו רק מחכים
שהיהודים יצאו מתפילת ערבית
אבל זה גם פת של נוכרי
אבל זה פת של נוכרי שמותר
אין לך יהודי שיעשה את זה
אין לך יהודי ש... כן
יש עוד דבר אבל
אני לא יודע אם עושה את הבודקה נגיד
לבדק את
אז השאלה היא איך בודקים, בסדר
יש מקומות
למשל שפת של כולי, זה תלוי במדינות
יש מקומות שמערבים שם
שומן, או מערבים שם חלב
ולכת לדמה מערבים היום
אז זה תלוי, בכל מדינה
או מדינה, יש
צריכה להיות ידיעה איך הגויים עושים את הפת
בקיצור
בכל הדברים האלה יש
נטייה של הנפש שלא להתחשב
בזה, מדוע? כי יש שזה טעים
אז זה טעים, בסדר
לבדוק אם זה קשר או לא קשר
טוב
אז בואו נראה את הדברים האלה
כל אלה הנטיות
בהם צריך דקדוק גדול
וצריך חיזוק
כי יש תאוות הלב
המתאווה במאכלים הטובים
וחסרון הכיס
ביסורי התערובות
וחיוצי בזה
ופרטיהם רבים
ככל דיניהם הידועים והמבוערים
מספרי הפוסקים
והמקל
ככל דיניהם הידועים והמבוערים
מספרי הפוסקים
והמקל בהם
במקום שאמרו להחמיר
אינו אלא משחית לנפשו
ויש פה איזה בעיה
בעברית רגע
לא לא יש איזה
אני חושב שקראתי לא נכון
אני אקראת זה עוד פעם
ופרטיהם רבים ככל דיניהם הידועים והמבוערים
מספרי הפוסקים
והמקל בהם במקום שאמרו להחמיר
אינו אלא משחית לנפשו
מה?
והמקל בהם נכון?
בסדר זה מה ש... כתוב אצלי גם כן
זהו זהו
הייתה לי איזה בעיה
זאת אומרת שדבר שהוא אסור
אז הוא אסור
דבר שהוא מותר אגב מה דינו?
מותר
גם צריך לדעת
דבר שהוא מותר הוא מותר
למשל אם נגיד יש טיפת חלב
שנפלה לתוך
מרק של בשר
מותר לאכול או אסור לאכול?
מותר למה?
אתה מישהי נכון?
גם אם לא מעלו את החלב
כמה טיפות
הרי האישה מחזיקה את התינוק
ויש לה גם בקבוק של התינוק
והיא מבשלת את
הסיר של הבשר
והתינוק ככה משפיץ כמה טיפות
בסדר
מותר לאכול או אסור לאכול?
מותר. האם צריך להחמיר?
לא, לא צריך להחמיר
לא צריך להחמיר
אם חזל אמרו שבת אלף ושישים אז בת אלף ושישים
אז מותר. בסדר
איך היה?
מה יש בלשון של מכיר במקום שאמרו להחמיר?
יפה, יפה
שאלתך היא בכלל במקום
כי היא מורה על זה שהעברית שלנו השתנתה
אתה אומר למה הוא משתמש במכל
במקום להגיד מי שמתיר
ומחמיר
במקום להגיד אוסר
כי פשוט בעברית של פעם
כדי להגיד אסור
היו אומרים להחמיר
כדי להגיד מותר היו אומרים להכן
אבל זה לא שאדם יש לו נטייה
לחפף או נטייה להיות רציני
זה בכלל לא הכוונה לזה
לא שזה מותר או שזה אסור
שלום לכבוד הרב
אדם שרוצה ללכת לאכול שווארמה
או במסעדה
אבל
איך אתה יודע שהעברית השתנתה מהארץ?
איך אני יודע שהעברית השתנתה?
כי אני למדתי עברית
ולמדתי גם ספרי הפוסקים קצת
קצת למדתי עברית מודרנית
ואני שמתי לה שאנשים מתבלבלים בגלל זה
זה מין של מסורת
ופסיקת ההלכה
היום אנשים פוסקים הלכות
ספרים
אז הם לא יודעים מה ההלכה באמת
אבל
הפסיקת ההלכה האמיתית היא
לראות מה שהסבתא שלך עושה
אם הסבתא שלך עושה
אתה יודע שזאת ההלכה
ואז מאלה גם
מושגים לא משתפשים בגלל זה
אצל הספרדים
אפילו אצל הספרדים
גם זה הזו
סבא שלי לא שמע
סבא שלי לא שמע
אתה מדבר משהו אחר
מה יעשה אדם שהסבא שלו חילוני
זה מה שאתה שואל?
איך יש מסורת אבות?
תשובה, דווקא מי שהסבא שלו חילוני
המסורת אצלו נשמרת יותר
זה יהיה שכשהחילוני
מוסר לך שככה
נהגו במשפחה מדורי דורות
הוא לא משבש שום דבר
כי הרי אין לו אינטרס לשבש
כי הרי מלא הוא לא מתכוון לקיים
הבנת?
מה?
כן, הוא מותר למסור
זאת אומרת, מה שהחילוני מוסר
הוא מוסר נכון
יותר מהדתי
כי הדתי יש לו כל מיני חשבונות
שאולי צריך לחוש את הדעה הזאת
ובדמרה כתוב ככה
אבל אולי הוא שונא
כי הוא לא עשה
לא, לא, לא
אם הוא מוסר משהו
לביך דוגמה
פעם מישהו שאל אותי
האם אני צריך לנהוג בתפילות
נוסח ספרד או נוסח אשכנז
רומניה זה מעין בעיה
כי ברומניה היה מעורביו
גם חסידים גם מתנגדים
אמרתי לו
תשאל את אבא שלך
אמר אבא שלי חילוני
תשאל את סבא שלך
אמרתי לו, תשאל את הסבא שלך
כשהוא היה ילד קטן ברומניה
ואבא שלו לקח אותו לבית הכנסת
תשאל אותו איך הספסלים היו מסודרים
עם שורות שורות
או מסביב, עם שולחנות
אז הוא חזר
באמת הלך
ושאל את הסבא שלו
אמר כן, זה היה שורות שורות
אמרתי לו, תתפלל נוסח אשכנז
היה מקצוע כי זה יותר קצר
בנוסח אשכנז עושים שורות שורות
בנוסח ספרדים
אצל החסידים
החסידים לקחו את מנהגם של הספרדים
שעושים מסביב לטבע את הישיבה
שלום מכבוד הרב
אדם שרוצה ללכת לכל שורה רמה
או במסעדה
עד כמה הוא צריך לבדוק את הכשרות?
אם יש תעודת כשרות זה מספיק?
או שמה צריך לשאול שאלות
ולבדוק במטבח
וכו'
כמו שאומרים בקושרות
יש באמת מקום להבחנה
יש מקומות
שתעודת כשרות
קיימת
כדי שאנשים לא יאכלו ערנבת
זה נכון
אבל זה לא אומר
שבדקו כל דבר
ולכן
במקומות שבאמת
יש לך מקום לחשוב שהבן אדם
לא הכי אמין או לא יודע כל כך
אז אני אפוא לבדוק או שלא ללכות
אז זה לא בא להגיד
אבל אי אפשר להגיד זה לא כשר
אתה לא יכול להגיד שזה לא כשר
רק זה במוצרים תעשייתיים וכדומה
אם יש חתימה של רב
שחותם שהדבר הזה הוא כשר
וזו לא חתימה מזויפת
אז מודם לאכול
אלא אם כן אתה אומר
רגע על מה הוא חתם?
הוא חתם שזה בשר כשר ולא חלק
אבל אני אוכל חלק
אז משהו אחר
אתה לא בא להגיד שהרב לא בסדר שהרב שקרן
כי להגיד שהרב שקרן זה איסור דהורייטה
זה איסור דהורייטה
לא להאמין לרב
זה סוג של השונרה
שאתם חכמים
אבל אם אתה אומר לא
הרב אומר לי שפה
בדקו את זה
לפי שיטה פלונית
והרב שלי אמר לי דווקא שיטה אחרת
אז אני לא יכול
זה כמו למשל לגבי אבקת חלב נוחרי
יש מטירים יש עושרים
אז מי שאוכל אבקת חלב נוחרי
וכתוב שזה עם אבקת חלב נוחרי
מותר לו לאכול
מי שרבו אמר לו שאסור לו אבקת חלב נוחרי
אסור לו לאכול
לא בגלל שהרב שיותן את היחשר שקרן
אלא הוא אומר בפורה שאני פוסק
לפי הדעה מכילה
עניין של קשות בכלל
מה בעצם המקור של ההנחה הזאת?
זה לא הרב שאני מכיר
זה לא הרב הפוסק שלי
בעצם
כשרב שמח את עדו על זה
בעצם אני סומך רק לעצמי על הרב
הרב הוא משגיע
רב אמר לי
רב אמר לי
אבא שלי אמר לי
שגם בקשויות
למשל
על נפות
שלא כל קשות קשויות סמוכה
ידוע שקשויות מסוימות
חפפים
בוא נסביר לך משהו
אתה אומר עכשיו דבר שהוא חמור
אני אדבר לך
מי שאומר לך
שרב חתם
על היחשר
אבל הרב הזה משקר
זה מה שזה אומר
אז האיש הזה הוא עבר על היסור הדוראית החמור
של ביזוי תלמידי חכמים ולשון הרב
אסור להאמין
שהרב שיקר
אלא אם כן יש לך שני עדים
יש לך שני עדים
זה משהו אחר
ותקוע אחרת
והשני עדים האלה צריכים להגשת לבית דין
אם הם לא עושים את זה אז הם פושעים
זהו האמירה שהוא שיקר?
או שבעצם
היום אין דרישות
בשביל שיהיה תעודת קשות
במסעדה
באולם סמכות
המשגח נמצא
שלוש פעמים בערב
בודק לעשר שניות
זה מה שאני שואל
מה הדין של המשגח?
האם לפי ההלכה המשגח צריך להיות
24 שעות להסתכל על הטבח?
אני שואל אותך שאלה
האם המשגח לפי ההלכה
כדי שזה יהיה קשר
צריך להיות ליד הטבח 24 שעות?
התשובה היא לא
התשובה היא לא צריך
אלא די שיוכל להיכנס ולצאת
מתי שהוא רוצה
לפי ההלכה זה קשר
אז אתה לא יכול להגיד מחפפים
כי ברגע שאתה אומר שהרב חיפף
אז אתה בעצם בזידת הרב
זה לא שאלתי שאלה אחרת
האם אני בתור איזשהו
חשוב ליל
האם אני בן אדם שרוצה לאכול קשר
לא לעבור איסורים
האם אני צריך לחקור
אחר נותניה איסור למיניהם
ובאמת לבדוק את זה
עד כמה שאני יכול
או שאני סומך עליהם
הייתי כמו שהרבי תחיל
במה שאחד השאלות הראשונות
זה מה שאני מהסביר לך
אתה רוצה לאכול קשר
מה נקרא קשר ומה לא קשר
מה שהתורה היטירה נקרא קשר
מה שהתורה לא היטירה נקרא לא קשר
בסדר?
להביא לך דוגמה
לדעת הראש, אם יש לך צלחת
ובתוכה שלוש חתיכות בשר
אם יש פה אנשים עם לב חלש
אפשר עכשיו לצאת
יש לך צלחת
ובתוכה שלוש חתיכות בשר
שאתה יודע בוודאות שאחת מהן
טריפה ושתיים קשרות
מה ההלכה אומרת?
מה עושים?
ההלכה היא שאוכלים את החתיכה הראשונה
ואומרים
שמן הסתם
הטריפה היא אחת משתי האחרות
אחר כך אתה אוכל את השנייה
ואתה אומר
מן הסתם
הטריפה היא או זו שנשארת או זו שאכלתי
אחר כך אתה אוכל את השלישית
ואתה אומר מן הסתם
הטריפה הייתה
אחת מאלה שאכלתי
עכשיו יש מחלוקת
בין הראש לבין של הפוסקים
האם זה אפשרי על ידי שאותו אדם אוכל
את שלושת החתיכות או שני אנשים
עכשיו, בכל מקרה
דעת הראש היא שאותו אדם
יכול לאכול את שלושת
החתיכות רק שלא יכול אותן ביחד
רק אחת אחרי השנייה
ואז שואל הראש
ומה עם זה שזה מבאמת מאה
למשל או שזה מטריפה
הוא אומר, האיסור נעשה התר
אבל כיוון שהתורה התירה
לסמוך על הרוב ביווש ביווש
על רוב רגיל
ביווש, אז מותר
זה הלחם שזה גם הקבלה
נגיד, זה הפנימיות
לפי הקבלה, זה עוד יותר
לפי הקבלה יש ערך
לאכול ממאכל שאותר
על ידי ביטוק ב-60
כי על ידי זה אתה מלא את הניצוצות
שהיו בתוך הקרב
למשל יש מה שנקרא
אז יש יותר לאכול חזיר?
האם יש יותר לאכול חזיר?
לפעמים כן
לפעמים כן, יש יותר לאכול חזיר
אז אני בכלל רוצה להסיב את עצמי
ואם רב מסוים, אם היה איזה
פשלה בדרך, אבל אני תמיד יכול לסמוך
לא, לא אומרת שתמיד יכול לסמוך
זאת אומרת, אתה יכול
לפעמים גם לעבור לעזור לרב
כלומר, הרב אומר לך, תשמע, אני בודק כך וכך
אתה רוצה לעזור לי לבדוק יותר?
בבקשה, תבדוק יותר
השאלה אם אתה צריך להגיד
בגלל זה שהרב הוא לא בסדר
או שלא לאכול שמה וכדור
אתה לא יכול לבדוק את זה
נכון, אתה חזיר, מותר לאכול את החזיר
אבל מה אני אעשה שאבי שבשם
יעשה לענות?
לא, לא שמותר, אתה רוצה, משהו אחר
אתה מביא כאן מאמר של רבן גמניאל
שאומר
שלא יאמר אדם, היא אפשי
כלומר, אין לי רוצה לאכול חזיר
אלא אפשי ואפשי, הייתי מאוד רוצה
אלא מה אני אעשה שאבי שבשם יעשה לענות?
כלומר, שאדם לא יאמר
שאדם לא צריך להכריח
את עצמו לסנוע את בשר החזיר
יכול להיות שבשר החזיר הוא טעים
יש פה כרגע
אני מתייחס פה עוד מטה, שאלה רגע
בסיעתת ישמעייה צלוריים
מצוינים לרב היקר
ותביא בישובי גויים
אז למה אבקת חלב נוחי מותרת
לאכילה בתודה
שחיון נפלא גיל
תשובה
אבקת חלב נוחית
מותרת
משום שחזל לא אסרו אותה
פשוט מאוד
אני חוזר
מה?
כי חלב חזל אסרו
ואבקת חלב הם לא אסרו
זה אותו דבר
זה חלב שהוא עבר במכונות
ובמיוחד
זה אותו דבר
זה חלב
מה?
הרי מה זה אבקת חלב?
אני פשוט לא מבינת את עצם הטיעון
אני אסביר לכם מה קורה
אתה אומר זה חלב וזה חלב
יסים לב לכבודו
שבהגמרה אומרת במפורש
שחמאה של גוי מותרת
למה?
כי החלב של באמת 100
לא הופך לחמאה
זאת אומרת
שאם יש חלב
שמביא לך הגוי
אסור לשתות
הגוי חוזר הביתה עם החלב שלא קנית ממנו
עושה ממנו חמאה
מותר לך לאכול את זה
מובן?
אז זאת אומרת שזה לא החלב
אלא החשש תערובת
אז זאת אומרת שאיפה שחזל אסרו
אסרו ואיפה שלא אסרו לא אסרו
אני חוזר בתשובה
ואצלי והמשפחה התפלאו על כך שאני שומר נגיעה
הם חושבים שלא צריך
שזהו רק חומרה
וכו'
אז הם משבשים
כי תלוי
במה אתה שומר נגיעה
אם אתה שומר נגיעה מאחותך או מאמא
או מסבתא
אז יכול להיות שיש מה לדבר
דווקא שאולי הם צודקים
ומי שאכל מאכל
עם מכשר אבל הוא באמת היה טרף
ניזוק מזה
כמו מי שאכל רעל שהיה בפנקבוק של מיץ
תלוי
אם זה היה טרף
אבל ההלכה
מטירה לאכול אותו
אז אין שום נזק בנפש
מה שאין כן
אם זה היה טרף באופן שהיה אסור
לאכולו אז אין נזק בנפש
טוב
השאלה שלי
כמה צריך להשתדל ולברר
סביב הקשות כל פעם שאני הולך
לאכול בחוץ
כל פעם
פעם אחת ביררתי
עכשיו פעם שנייה לא צריך
פעם אחת היה חשוב לי לדעת
אם זה חזיר או לא אבל פעם שנייה לא צריך
כל פעם צריך
אני רוצה לומר שאוכל עצמו
הוא מתמתם את הנפש
האכל
כן מאכל שאיננו כשר
הוא כשר או מותר
רגע
אתה רוצה להגיד ככה
שחזל יגידו על מאכל מסוים
שהוא כשר למרות שהוא עשוי
ממאכל המתמתם את הנפש
אתה אומר שזה יתמתם את הנפש
אם למשל יש לי חתיכת חזיר
שהתבטלה בשישים
מותר לאכול אותה או אסור לאכול אותה
מותר
נכון
מסקנה זה לא מתמתם את הנפש
פשוט מותר
כי הוא בטל בשישים
כי הוא בטל בשישים יפה
ואם הוא נעשה פסול עם מאכל כלב
נכון
למשל
אם יש לי בשר של באמת 100
שהפך להיות יבש כעץ
ממש פאק
אתה נוגע בו
זה עץ
אתה יכול לתקוע מסמר עם זה
מותר לאכול את זה או לא?
מותר
מותר
וזה בא מחזיר
זה לא
טוב
למה הדרגה השלישית?
בואו נראה את דברי הרמחנים כבר
וכך אמרו בספרי
האמת היא פה בסוגריים
ועץ לי כתוב שזה בספרה שמילית
אז כנראה
שיש פה איזו טעות
זה לא בספרי, זה בספרה
או שזה טעות
ספרי
ספרה או בספרי?
ספרה שמילית
בסוגריים או בטקסט? בטקסט
אז אולי תקנו
כי במקור זה בספרה
ולא תתעמעו בהם ונתמתם בהם
אם מתעמעים אתם
בהם, סופכם
להתתעמע בהם
והאילו, כי המאכלות האסורות
מכניסים תומה ממש
בליבו ובנפשו של אדם
כן, אדם שאוכל מאכלות
לא גשרים, יש לו
מסתכלות על החיים
שונה, זה מה שנקרא
אוכל נפש, אז מי אוכל?
הגוף או הנפש? הנפש
הנפש אוכל את זה, ובנפשו של אדם
אנחנו מה שאנחנו אוכלים
זה בעצם מה שזה אומר
עד שקדושתו של המקום ברוך הוא
מסתלקת ומתרחקת
ממנו, והוא מה שאמרו
בתלמוד גם כן
ונתמתם בהם, אל תקרה
ונתמתם, אלא ונתמתם
שהאווירה מתמתמת ליבו של אדם
מה זה מתמתם? סותם
כן, עטום
כי מסתלקת ממנו
הדעה האמיתית ורוח הסכל
שהקדוש ברוך הוא נותן לחסידים
כמו שאמר הכתוב, כי השם
ייתן חוכמה
והנה הוא נעשה בהמי וחומרי
משוקע בגסות העולם הזה
כן
העטימות נעשית מזה שעשית האווירה
או ממש
מאותו דבר שעשית?
יש פה שני דבר
יש, מזה שעשית
האווירה, מזה נעשית העטימות
כל אווירה, כן, אווירה מתמתמת ליבו של אדם
כל אווירה שלי, לא משנה גם אם זה לא
היה משהו שאתה מכניס לגוף
כאן בחומר, כשזה נכנס לגוף
אבל בתנאי שהדבר היה אסור
אבל אמרנו הרבה
שאם זה הלכתית מותר
אז זה מותר, זה כמו שמשל
מישהו כתב באינטרנט
שזה לא בסדר שאני אמרתי
שהפקת חלב זה מותר
או שחלב שמור זה מותר, בגלל
שצריך להחמיר בזה כי
מי שאוכל חלב עקום
זה פוגם לו באמונה, יש מקורות לזה
מי שאוכל חלב עקום
זה פוגם את האמונה
מישהו הקשר לי, אם אתה רואה
כתבו שזה
פוגם באמונה, אמרתי כן, זה פוגם באמונה
זה אסור
כלומר אתה לא קובע שהדבר הוא אסור
בגלל שהוא פוגם באמונה, אלא בגלל שהוא אסור
הוא פוגם באמונה
אז למה הוא מציע איתה ונתמתן בהם
דווקא במעבורת אסוריהם
אני הוספתי מילה אחת פשוטה
כלווה חומר, אתה זוכר את הביטוי הזה?
כל עבירה מתעמתן
בתליבו של אדם, וכלווה חומר
כשהאיסור נכנס בגופו של אדם
זה לא מצד החומר
שעשוי ממנו החזיר, אלא מצד
העבירה מתאחדת עם גופו של אדם
הבנת אותי? או לא?
כן? בטוח?
אוקיי
והמאכלות האסורות
יתרות בזה על כל האיסורים
כיוון שהם נכנסים
מגופו של האדם ממש
ונעשים בשר מבשר
אתה רואה איפה הוא אומר את זה
וכדי להודיענו
שלא הבהמות התמאות השקצים
מלבד הם התמאים
אלא גם התרפות
שבמין הקשר עצמו
הם בכלל תומאה
אולי רק אם אני אוכל נמר
אז זה עושה אותי רע
אבל אם אני אוכל פרה שלא נשחתה קדין
זאת אומרת התרפה, לא נבלה
או אפילו נבלה, כן נבלה או תרפה
נבלה זה כשלא נשחתה קדין
תרפה שיש בה גם בתוך הגוף
אז אולי זה לא יעשה לי תומא
כי סך הכל זה פרה
והפרה זה מהבהמות התמאות
לכן אמר כתוב, להבגין מנת אמיר ומנת אהור
ובהפירוש לרבותינו זכרונה נברכה
אין צריך לומר בין חמור לפרה
למה נאמר
בין התמא ובין אהור
בין תמאה לך ובין תהורה לך
בין נשחת רובו של קנה לנשחת חציור
וכמה בין רובו לחציור
מלואה שערה עד כאן לשונה
ואמרו לשון זה
בסיום המאמרה וכמה בין רובו לחציור
מלואה שערה, להראות כמה נפלא כוח אמיצה
שפחות השערה
ומה ההבדיל בין תמאה לתהרה ממש
השאלה היא
כמה צריך להשתדל ולברץ סביב הכשרות
מעבר לתעודת הכשרות
כל פעם שאני הולך לאכול בחוץ
זה כבר זה פה השלישי
תראה
קודם כל אני רואה שאתה מנסח את עצמך
קצת יותר טוב
אבל שוב יש פה טעות בניסוח של השאלה
אני אסביר לך מה כאלה
אתה אומר, האם צריך לברץ סביב
מעבר לתעודת הכשרות
התשובה היא בוודאי שצריך
לברר מעבר לתעודת הכשרות
בגלל שיש תעודות כשרות
שעניינן רק להציל אותך מהאיסור החמור
ולא מדברים יותר מדוגדקים
בגלל בישול אגועים וכו'
שבזה לצערי לא תמיד מדוגדקים
ויש תעודות
שמלכתחילה
בדקו ששם מתמידים יותר
על בדיקת התולעים ועל ניפוי הקמה
וכדאי
וזה יהיה לא כל פעם
שתצא לשם
אם אתה כבר ברר תעלותים מסוימים
שאתה יכול לאכול פה
אז כל פעם כבר לא תסתכלים
אגב, סתם ככה
לפי ההלכה
הלכה נטו, לא צריך תעודת כשרות
אלא מי שנאמן נאמן
מי שלא נאמן לא נאמן
נקודה
אם לא, אז איך אתה יכול לצא לחבר שלך?
חבר שלך יזמין אותך
ואתה
אולי צריך לבדוק כל דבר בדבר
אם זה קשר אצלו, לא
זה מהלכה כזאת
אבל אין חוק בישראל של הרבנים
שצריך כל מסעדה שמורפלת
אז היום
זה מסדרי החוק
אבל זה לא מסדרי ההלכה
כלומר, יש
אני הכרתי
קצב במחנה יהודה
שכל גדולי הרבנים היו קונים
לסלוב ולא הייתה תעודת כשרות
לא הייתה לו תעודת כשרות
אבל כל גדולי ישראל היו קונים לסלוב
ואז היו חוקים
פעם אחד עבר לידו
ליד האיטליז
אמר, קשר פה?
אמר לו, לא, הלך
אמרת שצריך לבדוק
אפילו שיש תעודת כשרות
אז זה מה שערב שקרן
לא, לא
ערב אומר שזה קשר פה
תעודת הכשרות היא לא באה להגיד
שאין פה בעיות
אלא בא להגיד שבגדול
זה לא רעשי
לא, לא, זה מה שאני מסביר
אתה צודק, בבני קרוני אתה צודק
במציאות הרבה יותר קשה
לפקח על מקום שמייצר
כל הזמן מאחלים
מאשר על תעשייה
בתעשייה הפס הוא קבוע
במשעדה, אז לפעמים
היה בן אדם בלחץ, הלך תדע
ופתאום בשתיים בלילה אתה רואה שמגיע אליו
איזה אוטו שאתה לא יודע בדיוק מאיפה זה בא
וכו'
אבל עכשיו אתה לא יכול לתת לו את
הכשרות, לפעמים יש פער בין מה שהוא כותב
ובין מה שבאמת קורה בשדה
לא, הרב לא יכול לתת לו את הכשרות
אם הוא חושב שזה לא קשר
אז ודאי שמותר לאכול
מותר לאכול
השאלה היא, אם אתה רוצה
לצאת ידי כל
כל הדינים, לפעמים
כדאי קצת לבדוק
למשל כשאני הולך לאכול
באיזשהו מקום, אני בערך כלל הולך ושואל
את המשגח
האם פה בודקים תולעים, האם בודקים את זה
והוא אומר לי
יש לנו פעם, אני זוכר שהייתי באיזה משעדה
אמר לי המשגח שם
האם אתה ספרדי או אשכנזי
לא, שאלתי אותו למה
הוא אמר, אני רוצה לדעת אם
נשים לך את הסיר על האש או לא
טוב
איך
מי שאכל משהו
לא קשר בשוגג
גם הוא מתעמדם? כן
איך סיר חלבי שקיבל כל פעם
אחד משישים בשר
ובאללה כולו בבשר נשאר חלבי
למה לא?
זאת ההלכה
שלמה
מדוע בבית הכנסת הגדול בירושלים
מספסלים מסודרים בצורת ח'
ואילו הנוסח הוא אשכנז
תודה רבה
השאלה יפה
בהחלט שאלה טובה
זה נכון, זה נכון
יש פה שאלה
זה לא בדיוק ח'
זה עיגול כזה
גם בבית כנסת ישורון זה ככה
בית כנסת ישורון
גם כן זה בעיגול
זה בעיגול
וזה בכל הנוסח אשכנז שם
וגם
בבית כנסת בית יהודה
שבמוסד הרב קוק
גם כן זה כך
אלא מה?
שיש כנראה הבדל בין צורת הח'
של החסידים עם שולחנות וכולי
שזה ממש מסביב לטבע
לבין
הפשרה הזאת שנעשתה
בכמה ביתי כנסת אשכנזים
שעושים מין מנורה כזאת
שזה לא ממש שבירה של שורות שורות
זה לא שבירה של העיקרון
כן, כנראה
וזה כנראה גם, אולי קצת בהשפעת החסידים
בכל זאת
מה זה אומר
שהטמטום של הנפש זה
השקפת העולם
טמטום הנפש
זה יכול למכוע בהרבה דברים
בין היתר שהשקפת עולמו
של אותו אדם משתמשת
בין המוסרית
או מוסרית
או מצד השקפת
מצד הדעות
לפעמים
המאכל גורם לאדם
לא להבין, ירד שמיים, מציאות השם
וכדומה
כן
מה יותר חזק
מנהג אבות או הלכה בצמננו?
לדוגמה, אצלנו במשפחה
אוכלים שמת קטניות בפסח
לא אוכלים קטניות
זה בדיוק שאוכלים קטניות
מי שלא אוכלים קטניות,
די קל, הוא לא אוכל קטניות
הלכה היא
אין דבר כזה, הלכה בצמננו
מה יותר חזק, מנהג אבות או הלכה בצמננו?
בעצם הניסוח של השאלה
הוא בנוי על טעות
שיש מושג כזה
הלכה בצמננו
לפחות ממה שאני למדתי
זה תמיד אותה הלכה מדורי דורות
לאחרונה, אני גיליתי
שהיהדות בניגוד למה שחושבים איננה דת כפוה
אלא היא דת מתפתחת מאוד
כי הרי כל שנה אני שומע
הלכות חדשות שלא הכרתי
אז כנראה שהטענה של הרפורמיום
איננה נכונה, הנה אתה רואה
היהדות מתפתחת, כל שנה יש
הלכות חדשות, אפילו ראיתי
פרסומת למצות
שכתוב שם, מצות יד
עם חומרות שלא היו מעולה
התבישו את זה
כן, אפילו מושה רבה
לא רשיבו
כן, זה מצויין
כן, בדיוק
אז בקיצור
אין דבר כזה הלכה בצמננו
כל אדם ואדם יש לו את ההלכה
מה זה ההלכה היא ההלכה מה שהרב שלך פוסק
אם יש לך מנהגה
כפו שציינת
שאף על פי שאתם לא אוכלים
קטניות בפסח, אתם אוכלים שמן קטניות
זה הסימן שככה הלכה אצלכם
זו אגב דעת הרב קוק וכך נהגו גם יהודי
איטליה מדורי דורות
וכך יהודי צפון אפריקה שלא אוכלים קטניות
בכל זאת אוכלים שמן קטניות וכדור
אבל גם אני אגיד לך עוד סוד
האשכנזים בצרפת
נהגו לכבוד
פסח לאכול שמן סויה
דווקא
כן, גורם
שפה בארץ זה נחשב לקטניות
אבל סופר קטניות, לא יודע מאיפה לקחו את זה
כי בזמן בעלי התוספות
לא ידעו בכלל מה זה סויה
אבל בסדר
בצרפת ששם השמן המצוי
הוא שמן בוטנים
לקראת פסח
מחמירים, מהדרים ולוקחים שמן סויה
טוב
האם יש היום טעם להחזיר
את אכילת החגבים לתפריט?
או שזה מתמטם את הנפש?
גם ולא כדאי להתעסק עם זה
חגבים כל רכב
אני אגיד לך, הבעיה
שחגבים זה יקר מאוד
זה עולה במשקל
יותר מזהב
כן, כן
אנשים שסיפרו לי
מתעסקים בזה
באכילת החגבים וכו'
זה יותר יקר מזהב
סתם חגב זה 2-3 גרם
אפשר פעם אחת בחיים
פעם אחת
יש שאל פיצה זה טוב מאוד
זה טעים מאוד
יש עניין
יש מסורת של יהודי תימן
איזה חגבים אוכלים ואיזה לא
למה שלא לאכול
טוב
אני לא יודע שאוכל בשר
קרק
חד הזה לא אסור לו
אני לא יודעתי
זה גם משקיע לבטון תלדון?
אתה שואל שאלה רצינית
והיא קצת יותר רחבה
ממה שאנחנו
מדענים פה
לגיד תינוק שנשבע
תינוק שנשבע
אוכל מאכלים לא קשרים
האם נפשו התאמתמה או לא
זה הייתי רוצה לומר
דינו מסור לשמיים
כלומר הקב' הוא יודע מה הוא טובה
מכל אדם ואדם
לפעמים חטא פלוני
הביא קטסטרופה
אבל אתה רואה שאדם אחר עשה את אותו חטא
וזה לא הביא אליו כלום
אז יש חשבונות שמיים בדבר הזה
אבל כיוון שזה לא
נוגע לפתת דין שלנו
אלא זה נוגע לבדין של מעלה
אז תשכח את זה לקב' הוא שיחליט
יש מקום שאתה יודע שאתה לא יכול
להשפיע על ידיך ולשתות
זה כבר שאלה בכלל
מתי יש דין תוכך ומתי אין דין תוכך
טוב
בואו נמשיך
והנה
מי שיש לו מוח
בקודקודו
יחשוב בסורי המאכל
כמאכלים הארזיים
או כמאכל שנתערב בו איזה דבר ארזי
כי הנה
בלו דבר זה יערה
יקל אדם על עצמו לאכול ממנו
אם יישאר לו בזה
איזה בית מיחוש ואפילו חששה קטנה
ודאי שלא יקל
אם יקל הוא ינחשב ויש לו תגמר
אומר לך שיש פה פטריות
נמיתות שהתערבו בתוך המאכל
שמע זה לא כמות גדולה
אבל זה יש לנו מספיק כדי להרוג בן אדם אחד
זה אומנם מעורב
אתה תוכל או לא תוכל?
לא תוכל
החיסור המאכל כבר ביארנו שהוא ערס ממש
ללב ולנפש
אם כן איפה יהיה המקל במקום חששה של איסור
אם בעל שכלו
מי איפה יהיה המקל במקום חששה של איסור
אם בעל שכלו
והדבר זה נאמר
ושמת סכין בלועך
אם בעל נפש אתה
זהו
זה מה שאתה סכין
בלועך
אם בעל נפש אתה
אז למה התירו את מה שערב תראה
עם המקש של הראש
מה שמותר מותר
כדי לקבוע שדבר הוא אסור
אתה צריך קודם כל להביא הוכחה שהוא אסור
ברגע שנתברר שהוא אסור
או שיש חשש איסור
אז מן הראוי להחמיר
אבל אם אין חשש כזה
הלכה אומרת שזה מותר אז מותר
אני שואל איך זה נהיה מותר
שהביא דווקא הראוי די יוסף
דווקא דוגמה מעניינת
כתוב בגמרא גדול הנהנה
מיגיע כפיו יותר מירי שמיים
אבל יש גרסה
לא הנהנה מיגיע כפיו
אלא הנהנה מיגיעו
אז הסביר הראוי די יוסף מה זה נהנה מיגיעו
שנהנה מזה שהוא יגע בהלכה
יותר מירי שמיים
מדוע? יש אדם מירי שמיים
ביום שישי אחרי הצהרה
כשאשתו מכינה את האוף לשבת
פתאום התינוק שופך חצי בקבוק
לתוך המאכל עם האוף והכל
זה המאכל של שבת
היא קוראת לבעלה שהוא מירי שמיים
הוא אומר בעלי היקר מירי שמיים
מה עושים? הוא מסתכל
כמה היה חלב? כמה זה?
אין שישים? טוב תרף
אין מה לעשות נו בבקשה לזרוק את זה
לרעת שהמים מחייבת אותנו שלא לאכול
ולעשות הרבה חלב
אז הבן אדם זורק
מירי שמיים הוא כן
אבל הוא נשאר רעב
נכון? טוב יש פה
עכשיו פה נשארת השאלה
אוף בחלב זה איסור דה רויטה או דה רבנן?
דה רבנן, זה איסור בכל זאת
אם אני אוסיף מים כדי שזה ייבטל בשישים
זה בסדר או לא?
אסור, אין מי בטל איסור לחתכים
אבל איסור דה רבנן בשעת הצורך
בשעת אפסד, אם יש אפסד
דת הרמבן שאפשר להואוסיף
נכון?
ואם אני לא אוכל, מה זה לא אפסד?
זה אפסד, אני רעב, אני
אשאר שבת ואין לי איכול
כן? אז לכן מותר להואוסיף מים
באוף בחלב
בשעת הטחק וכו'
מותר, ואז הוא גם יראה שמיים
וגם נהנה מגיעו כי יש לו שם לאכול
בסדר?
זה מה שנקרא כוח דה יותר העדיף
בסדר, טוב
אבל כמובן שהדבר הוא אסור אז הוא אסור
הוא נדבר רק ת'
עד כאן דיברנו על המאכלות האסורים
כן, אני אסיף עוד איזה משהו
בנושא המאכלות האסורים
כן, יש פה דבר מאוד חשוב
מה הסיבה שהתורה אסרה את המאכלות האסורים?
הסיבה הראשית
מה הסיבה הראשית
לאיסור מאכלות האסורות?
לפי התורה, מה שכתוב בתורה
להבדיל אתכם מן העמים
לא
כתוב בתורה זה לא להבדיל אתכם מן העמים
זה הדין
אבל מה הסיבה של המאכלות האסורים?
כתוב מפורש בתורה
להבדיל אתכם מן העמים
נכון? כתוב מפורש בתורה
זאת אומרת, הגוי אוכל דבר מוסריים
אתה לא אוכל, וזה מבדיל בינך לבין הגוי
מסקנה
ביחס לעם ישראל, מה המטר של מאכלות האסורים?
לחבר בין היהודים
נכון?
זאת אומרת
שאסור שדיני האכשרות
התוצאה שלהם תהיה פירוט בין היהודים
זה צריך לגרום פירוט בין היהודי לגוי
לא בין היהודי ליהודי
זאת אומרת
אם אתה שואל את עצמך שאלה
אם להחמיר או להאכל
אם מדובר
שעל ידי הכולה תתקרב לגוי
אז תחמיר
אם מדובר שעל ידי החומרה אתה תיבדל מן היהודי
אז תקרב
זו הנחיה כוללת
אגב, יש
רבי יהודה הלוי בספר הכוזרי
במאמר שלישי
יש לו דיון ארוך
בנושא הקראות
הוא אומר, הקראים
יש להם בעיה, כיוון שאין להם מסורת
ואז כל אחד מפרש את הפסוקים
לפי הבנתו
יוצא שעשרה מהם יכולים להיות במקום אחד
ולא יוכלו אחד עם השני
כל אחד יש לו
מה שאין, כן, אצל הרבניים
דהיינו שומרי המסורת של התורה שבעל פה
שכיוון שיש לנו מסורת
אז עשרה אנשים יכולים לאכול ביחד
אין בעיה
כך שבעצם רבי יהודה הלוי מגלה לנו
שהמציאות היא
שאצל הקראים אי אפשר לאכול ביחד
ואצל הרבניים אפשר לאכול ביחד
כדאי שזה קרה
אדם שלי מקריא אותו שיבוא אליו לילדים שלו
אבל זה אוכל אכשר כזה
אתה אומר ככה
מי שערביבו עשירים ביום שבת
איזה אכשר זה
בוקר ומבולקה
אתה מספר לי סיפור שאני אחזור על הסיפור
אתה אומר אתה מכיר אדם
שבאו אליו ילדיו לאכול בשבת
כל אחד היה לו סירים
כל אחד היה לו סירים מהאכשר שלו
כי אף אחד לא סומך על השני
והתערביבו עשירים בשבת ולא
ידעו מה לעשות בוקר ומבולקה
אז אם כן הוכחת לי
האדם הזה שאתה מכיר הוא קראי
זה מה שאומר רב יהודה הלוי
אני אחלוק על רב יהודה הלוי
מגדולי הראשונים
שאומר שצלע קראים זה קורה
אני אומר אלה שמחמירים
איך אני לא יכול להגיע לאבא שלו
ולא מספוך עליו
אז כנראה שהם קראים
זה מה שאני אומר לך
כשאני אספר לך סיפור
היה פעם איזו בחורה באה בוכיה לרב מרדכי אליה
מה קרה
היא הביאה עוגה לבית הספר
והמורה אמרה
שאסור לאכול מהעוגה הזאת
כי היא נאפתה בתנור
שבו שעפו
עתר מחירה
כן
עפו העוגה
נאפתה בתנור שבו לפני כן
עפו משהו
מעתר מחירה
אז
ולכן לא אכלו מהעוגה שהיא הביאה לבית הספר
שאני לא יודע
איזה היתר יש לעבור
על כל האיסורי תורה שנלוו לדבר הזה
היא הלכה לרב מרדכי אליה
שהיה אדם חכם וצדיק
אני הכרתי אותו
והכרת אותו? לא
אז הוא אמר האם יש לך אומץ
היא אמרה כן
אז בבקשה תבקשי להתארח
בשבת
אצל המורה שלך
והיא התארחה
והוא נתן לה הורה
שיגיבו לו את האוכל
שתגיד לו הרב אליה הוא אמר לי שאסור ללכות
ואז זה מה שהיא עשתה
אז הרב אליה הוא רק הרב הזה
אמר תראה יש שיטה
שאומרת שאין שום אפשרות לעשות תה בשבת
אין שום ציור
שמאפשר לעשות תה
ואתם עושים תה
אז ביקשו ממנה סליחה
ואני יודע
לפעמים זה הופך
להיות
דת חדשה לגמרי
אתה ממציא צדקות
בדבר שאיננו צדקות
ומבזה אחרים
זה לא עתה בארגנים גדולים
מי מתאיר
מי שומע אליך אומר תשמע
אפשר לי לשתות קוס מים? כן
יש לך קוס חד פעמית?
למה הוא שואל את השאלה הזאת?
בגלל שהוא חושב שאתה לא התבלת את הקוס
שזה מצווה דרע בנן
קוס זכוכית לכל הדעות
ומדובר בקוס מים שבכלל זה לא בישול
אז בעצם מי יתיר לו
לאותו שואל
להגיד שאתה עבריין
בעצם זה מה שהוא אומר
אני לא סומך אליך כי אתה מנסתם עבריין
הרב שלו אמר לו
אז מי יתיר לרב לעשות את זה
להתיר על בנת פנים
וכמוך
טוב בבקשה
אני לפחות לא פוסק
אני רוצה להגיד לכם שאני מצטער
אני מצטער את זה
בגלל זה אני מספר את זה
אני מבקש מים בקוס חד פעמית
ועשיתי את טעות חיי שלא זרקתי אותו מהבית
טוב בסדר בבקשה
איזה טעות העולם חוזרת
אפשר את העומדה
בבקשה
אז אני
מרמן בהתחלה לקוס
אחר כך את הזגית שם אותה בתוכה
את הזגית בגמר שתייה אפשר
לסחוט
לסחוט?
כן אני רוצה
אתה רוצה לסחוט את הציון בשמץ?
אסור לסחוט
אבל אתה יכול להרבה
אסור לסחוט?
אסור לסחוט גם בטעת
וגם בטח בשמח
בבקשה
כמו ראש המקומים שהרב הזכיר פה
הם ירחתיים מתוך הקריאות העמוקה
עם ההלכה אם אני עכשיו בן אדם
שלא מכיר לעומת עדיין
בסוף אני עד לאיזה גבול
אני סומך
על בן אדם אומר לי קשר
ואם אני לא מכיר לעומת
אני מבין
הלכה היא
עד אחד לאמן בייסולינים
אם מישהו אומר לך זה קשר
מותר ללכול
אלא אם כן פעם אחת נתפס בשקר על זה
אם פעם אחת נתפס בשקר
אתה כבר לא יכול להאמין בו
בחבר חילוני לגמרי
הוא אומר בטח קשר
טוב אם הבן אדם הזה אומר לך
בטח קשר צריך לבדוק האם הוא יודע מה זה קשר
זהו כנראה שלא
זהו רגע יכול להיות שהוא לא יודע
מה זה קשר הוא חושב שזה קשר
ואז הוא אמין מבחינת
זה שהוא לא מנסה לשקר לך
הוא פשוט לא יודע מה נקרא קשר
זהו זה כבר שאלה אחרת
אתה יכול לשאול דבר נוסף מינה ראוי אם כן
להקל במה שאפשר להקל
ובמה שאפשר להקל תתחמק
זה הכל
הוא מביא לך ביסקוויטים שהוא קנה
אתה לא מניח שהוא מרח על זה
שומן
אבל אמא שלו הכינה פיצה
הוא אומר בטח קשר אנחנו משפחה שמונה קשורת
אתה לא יודע תיירורים, תשמילים
אם אתה חושב
אתה יכול להגיד שכל חבקת
אתה לא יכול ללכות שרר אין לך מחפש
כן
רגע אני אספר לך סיפור
אני הכרתי את המתחכם
ענק ערב רחמים נאורי זיכרונן יברחם
שהיה ערב רחמים נאורי
היה מגדולי הפוסקים בצפון אפריקה
ופעם הוא נתן שיעור
בבית הכנסת שלו שיעור גברה
פתאום באמצע השיעור
מגיע אישה
שעלה באוגיות
אוגיות עם שוקולד
מילוי שוקולד
טעימות כאלה
והיא אמרה תראה כבוד הרב
הבאתי את זה לכבודכם לשיעור כי
בתלמוד תורה לא רצו לקבל
לילדים
הכרתי את זה לילדים
לא רצו יותר
והוא שאל אותה
איך את מכינה את זה
מה צמא בבצק
והיא אמרה הכל היה בסדר
מה קבלים
היא אמרה כבוד הרב זה בסדר גם הוא
והוא שאל אותה עוד פעם מה עם הכלים
והוא הראה שהיא לא מבינה על מה מדובר
ואמרת תודה רבה
אנחנו נאכל את זה
ואכלו
ואחרי זה הוא הסביר לתלמידים
שסתם כלים אינם בני יומם
אז גם אם הכלי לא בסדר זה מודע
עוד סיפור
סיפור לא חינוכי
פעם בחורה אחת שאלה את הרב
מרדכי אידיאו שאני הכרתי אותו
כי הוא היה חכם בצדיק
תראו
אצלי
ההורים
בפסח
הם עושים הכל כאשר לפסח לחלוטין
כל המוצרים קשרים והכל אין בעיה
אין בעיה של פסח בחלל הכל בסדר
רק דבר אחד
הם מתעקשים לא לעשות הגעלה
הם משתמשים באותם הכלים
של כל השנה לפסח
אבל כל השעה כאשר לגמרי
מה אני עושה?
זה לא ביום יומם
אז הרבים לא יאמר
סתם כלים אינם בני יומם
מוטע
בפסח?
כן
הגעלה זה רק חומריים
לך תחיל לעשור בלי לבשת בלי להגעל
אבל הם כבר בישלו
הם לא שואלים אותך
בסדר
אז כדאי
זה פשוט
כן יש כל מיני דברים
יש לי הצעה
כדאי שתהיו תלמידי חכמים
מה דעתכם?
ככל שאדם יודע יותר טוב את ההלכות
הוא עושה פחות שטויות
אז כלל גדול מי שלא יודע את ההלכה
צריך שיהיה לו טלפון של הרב שלו
ולפני שהוא פותח את הפביע
שהאימא שלו עשתה קרה וככה
ירים טלפון
זה הפתרון הפשוט ביותר
ואז אפשר למנוע הרבה
צרות
אם אין הרב טלפון
תודה רבה