פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

חטאים חברתיים

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אז גמרנו, כן, זה.
‫כן, דיברנו על הנקיות מן הגזל,

‫נקיות מן העריות ומן המאכלות האסורים.

‫כל זה דיברנו.

‫עכשיו אנחנו נכנסים לפרטי, ‫מדעת הנקיות לדברים אחרים.

‫ונדבר עתה על החטאים המצויים

‫הנולדים מחברת ביני האדם וקיבוצם.

‫כן, כלומר, מה שנקרא החטאים החברתיים,

‫שגם בזה יש הרבה מאוד דינים ‫בתורה, בעיקר איסורי לא תעשה,

‫מלבד מצוות תעשה של

‫ואהבת לרעך כמוך.

‫אבל יש הרבה הרבה פרטים ‫בהלכות, וכיוון שהפרטים מרובים,

‫עשויים להיכשל בהם

‫ולחפש היתרים בהם

‫במקום שאין לחפש בו היתר.

‫כגון, הונאת דברים.

‫מה זה הונאת דברים?

‫לצער.

‫כן, זה דבר מדהים.

‫התורה אמרה לא תנו איש את עמיתו,

‫והכוונה היא שאסור לצער אדם בדיבור.

‫אני אומר, לך מפה ימגעי לחד, ‫עברתי על איסור דהוראיטה של

‫לא תנו איש את עמיתו.

‫זה האיסור, לא תעשה.

‫נכון?

‫הלבנת פנים.

‫הלבנת פנים זה גם בכלל זה.

‫הכשלת האיבר בעצה.

‫הרי כתוב, לפני האיבר לא תיתן מכשול.

‫מה זה לפני האיבר לא תיתן מכשול?

‫יש כמה דברים.

‫יש שאסור להכשיל אדם בדבר אסור.

‫למשל, אני נותן לו לשתות יין,

‫ואני לא אומר לו שזה ‫יין נסח, אז הוא שותה.

‫אז הוא נכשל בגללי באיסור.

‫אני לא עשיתי את האיסור, אבל הוא עשה.

‫אז אני עברתי על לפני האיבר

‫לא תיתן מכשול.

‫אבל יש גם הכשלת האיבר בעצה.

‫אני נותן לו עצה

‫שבעצם היא לא טובה ‫בשבילו, אבל היא טובה בשבילי.

‫אני ארוויח מזה שהוא ישמע להצעתי הרעה.

‫זה גם איסור שלפני האיבר לא תיתן מכשול,

‫וגם בכלל ארור משגיע איבר בדרך.

‫בין חברים זה יכול להיות, הרבה ‫פעמים, כשאדם אומר לחברו,

‫תשמע, אני זקוק ממך ‫לעצה, ואתה יודע מפורש

‫שעל ידי שהוא יעשה ‫כך וכך, אתה תרוויח.

‫רכילות.

‫רכילות, זה כולל כל האיסורים של לשון הרע.

‫לפרטיהם.

‫שנאה.

‫אין פעם היה איזה יהודי אחד

‫הגיע לרב סיהודה קוק, התחיל ‫להגיד, אשתי היא ככה וככה,

‫אשתי היא ככה וככה.

‫וכל פעם הרב ניסה להסביר לו,

‫לא, היא אישה חשובה, היא ‫בסדר, ומה זה, אתה סתם אומר.

‫והוא התחיל להמשיך.

‫בסוף הוא אמר, אתה יודע שאסור לסנות?

‫מה, אני לא שונא.

‫אני רק אומר שהיא, זה ניתן לסנות.

‫הונקימה.

‫אפשר להוסיף גם נטירה.

‫אסור לנקום, אסור לנטור.

‫שבועות.

‫שבועות זה גם חטא חברתי, ‫למרות שזה חטא לשמיים,

‫אבל האדם נשבע כדי לחזק את דבריו

‫בפני חברו.

‫נשבע לך.

‫כן?

‫בחיים שלי וכולי.

‫כן, כל מיני ביטויים ‫כאלה, שם לשעון, שבועה.

‫וגם לפעמים, זה ‫שבועה בשם שמיים ממש.

‫כן?

‫למשל, למשל בערבית, ‫ככה כש... בלהי.

‫כן?

‫אז הוא מזכיר שם שמיים, בדבר הזה.

‫מה?

‫אני לא בטוח שזה זה.

‫זה זה?

‫אה, נכון.

‫וואה.

‫טוב.

‫דבר שקר.

‫וחילול השם.

‫מה זה דבר שקר?

‫לשקר.

‫כן?

‫מה זה לשקר?

‫מישהו שואל אותך, מה השעה?

‫אתה אומר לו חמש ורבע.

‫כשבאמת הוא מצטער לאמת, ‫השעה חמש ושלוש עשרה דקות.

‫הוא עושה אף תשע שתי דקות.

‫הליכה זה לא משמעותי, ‫אולי זה משמעותי בשבילו.

‫מדבר שקר, תרחק.

‫מעניין אגב, שלא כתוב ‫בתורה, שלא לשקר.

‫אומר כתוב, לא תשקרו, ‫אבל זה בבית דין.

‫אבל לא תשקר, לא נאמר, ‫למרות שכולם חושבים

‫שזה כתוב בסרט הדברות.

‫אבל כתוב בתורה, מדבר שקר, תרחק.

‫כי התורה, היא מציאותית.

‫היא יודעת שבעולם הזה, ‫אי אפשר להגיד את האמת

‫באופן מוחלט.

‫לא שאני לא רוצה, שאני לא ‫צריך לרצות, אבל אי אפשר באמת.

‫כיוון שהעולם הזה, הוא ‫עולם השינוי, אז יש דבר שקר.

‫וחילול השם.

‫חילול השם, זה בכלל, זה ‫העברה החמורה ביותר בתורה,

‫סך הכול.

‫הרי שהכפרה שאלה, ‫רק במותו של אדם.

‫ולפעמים, האנשים עוברים ‫על חילול השם, בלי לשים לב.

‫כן, הגמרה מספרת ‫על רבי יוחנן, שאמר,

‫מה זה חילול השם של רבי יוחנן?

‫שאם רבי יוחנן הולך ארבע ‫עמות, בלי תורה ובלי תפילין.

‫כן, הרי, אנשים אחרים, הם ‫לא כל הזמן אומרים דברי תורה,

‫ולא כל הזמן מניחים תפילין.

‫אבל מה, דווקא האנשים, שאינם ‫מקפידים על הדברים האלה,

‫הם מחפשים את רבי יוחנן.

‫אה, מה קרה, רבי ‫יוחנן, שמעתי אותו הולך,

‫ראיתי אותו עובר את ‫הרחוב, בלי דברי תורה.

‫אה, זה הרבנים.

‫יש עונת ממון, ויש עונת דברים.

‫יש לו תנוי שתחייב, ‫ויש לו תנוי שתמיד טוב.

‫אחד מהם לממון, אחד מהם לדברים.

‫אה, מלך שגב, יחול ה' כי מי יאמר ניקיתי מהם,

‫טהרתי מאשמה במה.

‫כי ענפיהם רבים ודקים עד ‫מאוד, אשר האיזהר בם תורך גדול.

‫כן, כלומר, יש כל כך הרבה ‫פרטים, שעשויים להיכשל.

‫כן.

‫מה שאתה אומר לגבי מסחר,

‫זה קשור לחלק שהוא דיבר עליו בהתחלה.

‫מה שלמדנו לפני כמה ‫שיעורים, על נקיות מדיני גזל.

‫ואז הוא הזכיר גם עונת ממון.

‫עכשיו, אנחנו עברנו את זה,

‫אבל אפשר להוציא את זה מהאינטרנט.

‫אנחנו עכשיו עסוקים בעונת דברים.

‫החטאים החברתיים, שבאים ‫מחברת בני אדם זה עם זה.

‫לא מהמסחר.

‫האם אני יכול להרחיב על דבר שכן?

‫הוא יסביר עכשיו כל דבר ודבר.

‫בינתיים זה רק כותרת.

‫עכשיו אנחנו נקנה לעס לפרטים.

‫הנה, עכשיו הוא חוזר לראשון.

‫זה היה עונת הדברים בכללה.

‫הוא לדבר בפני חברו לבד, ‫זאת אומרת, ביחידות, בדידות,

‫שיבוש ממנו.

‫כלומר, אף אחד לא שומע,

‫רק אתה שומע אותי ואני מבייש אותך.

‫זה מצער אותך.

‫כל שכן האמירה בפני רבים דבר שיבוש בו,

‫או לעשות לו מעשה שיגרום לו שיבוש.

‫והוא, מה שאמרו בפרק ‫הזהב, אם היה בעל תשובה,

‫לא יאמר לו, זכור מעשיך הראשונים.

‫וכו'.

‫עכשיו, אז מה עם כל המחנכים שבעולם?

‫אתה מחנך, וצריך לפעמים ‫לבייש את תלמידו, לא?

‫כלומר, הוא צריך לפחות ‫להזכיר לו דברים מסוימים

‫שיגרימו לו איזשהו מהפך.

‫אז זה אם אתה מחנך.

‫גם בזה יש גבולות, ‫כי שיצא רע בדבר הזה.

‫אבל זה כמו שלמשל, ‫אסור להקות חברו, נכון?

‫אסור, תתמקות.

‫אבל הרב שלימד את תלמידו, ‫או האב שלימד את בנו,

‫הוא לא בכלל על האיסור הזה, נכון?

‫למשל, וזה נאמר גם לגבי ‫מי שמלמד מלאכה, למשל נגר.

‫יש לו תלמיד לנגרות.

‫והתלמיד לא עובד כמו שצריך.

‫אז לפי ההלכה, המורה ‫לנגרות, כן? לא לתורה.

‫נותן לו פליק, כן?

‫לא ככה חותכים.

‫זה מותר, ואפילו אם הרגו בטעות,

‫בשוגגי בגלל זה, אינו גולה.

‫אם הרגו במיזידה, נהרג.

‫אבל אם הרגו בשוגגי, הוא לא התכוון.

‫הוא רק התכוון לתת לו ‫פליק, כזה שלא ככה חותכים.

‫אז זה כיוון שהיה בהתר, ‫המכה הייתה בהתר,

‫לכן גם אינו גולה עליה.

‫זה לא שזה מומלץ, כן?

‫אז אבל אם זה לא התפקיד שלך לעזור לו,

‫וגם אם זה התפקיד שלך, אם ‫אתה מגזים, אתה עובר על איסור.

‫לא תונו. יש את המיתו.

‫אז, למשל, בעל תשובה,

‫לא יאמר לו, זכור מעשיך הראשונים וכו'.

‫כן? למשל, יש בהגמרה ‫סיפור מזה הזהה, על רבי יוחנן.

‫רבי יוחנן, הרי הוא זה שיחזיר בתשובה

‫את רשת לקיש, נכון?

‫מה? בנהר, כן.

‫ראו אותו בנהר, וזה... בקיצור, ‫שמה דיאלוג מעניין מאוד.

‫בסוף, רשת לקיש מתחתן עם אחותו של רבי יוחנן,

‫הופך להיות חברותה של רבי יוחנן,

‫מגדולי האומה הישראלית בכל הדורות.

‫ו... הרי מה היה המקצוע של רשת לקיש לפני זה?

‫היה שודד דרכים, כן?

‫יום אחד מתבקרים רבי יוחנן ורשת לקיש

‫לגבי קבלת תאומה של כלי נשק.

‫כן? הרי מתי כלי מקבל תאומה?

‫רק כשנגמרה מלאכתו.

‫כל הזמן שהוא באמצע העשייה, ‫הוא לא יכול לקבל תאומה.

‫זה לא כלי עדיין.

‫ואז התווכחו לגבי החרב והפגיון.

‫מתי הם מקבלים תאומה?

‫מתי נגמרת מלאכתה?

‫אז רבי יוחנן אומר ככה, רשת לקיש אומר ככה.

‫ואז רבי יוחנן אומר, אה, ‫רואים שאתה מבין בזה.

‫וואו. רשת לקיש נהיה חולה מזה.

‫נהיה חולה ונתה למות.

‫ובסוף הוא מת.

‫מזה?

‫כן, הוא מת מזה.

‫הוא מת מעונה דברים של רבי יוחנן.

‫והיה לו בעיה לרבי יוחנן אחרי הסיפור הזה.

‫קודם כל שאחותו ביקשה ‫שיתפלל, והוא לא הסכים להתפלל.

‫צריך להבין מה קרה שם בדיוק.

‫אם היינו מנתחים את הגמרה, ‫היינו מבינים את הדברים.

‫התפלל בזמן שהוא חולה.

‫כן, זהו שהוא היה חולה.

‫ואחותו של רבי יוחנן, שאישתו ‫של רשת לקיש, אומר לה, תתפלל.

‫שהוא לא ימות.

‫בשביל העיתומים תעשה את זה.

‫בקיצור, רבי יוחנן לא רצה להתפלל.

‫למה? מה היה עשו?

‫כי מה אמר לו רשת לקיש?

‫מה הרווחתי מזה שאני לא עומד אצלך?

‫הרי שם קראו לי רבי, וגם פה קוראים לי רבי.

‫אז מה הרווחתי?

‫כלומר, חזר בשאלה.

‫איך שלא נתפרש את זה, כן?

‫אז זה רבי יוחנן גם לקח את זה קשה.

‫בקיצור, בסוף רשת לקיש מת.

‫הייתה בעיה לרבי יוחנן, כי הייתה לו חברותה.

‫אז שלחו לו את רבי אלעזר, שהדמן איתו.

‫כל דבר שרבי יוחנן היה ‫אומר, לא רק שאומר כן,

‫רבי אלעזר היה מביא הוכחות שרבי יוחנן צודק.

‫אמר לו רבי יוחנן, ‫כשלמדתי עם רשת לקיש,

‫כל דבר שהייתי אומר הם ‫הביאו הוכחות שאני לא צודק.

‫זה שאני צודק אני יודע, אני ‫לא צריך הוכחה בשביל זה.

‫אני צריך הוכחות שאני לא צודק.

‫ומתוך זה מתבררים העניינים.

‫אז הוא זרק את רבי אלעזר, נשאר לבד.

‫ואז רבי יוחנן השתגם.

‫היה מסתובב ברחובות של טבריה,

‫והוא אומר, אייכן את בר לקישה?

‫אייכן את בר לקישה?

‫איפה אתה בן לקיש?

‫ואז החכמים התפללו על ‫רבי יוחנן שימות, הוא מת.

‫לא נעים.

‫היה תימוני כזה?

‫כן, השתגעתי.

‫איזה סיפור על גדולי ישראל.

‫איזה סיפור על גדולי ישראל.

‫זה מראה לך עד כמה שלימוד תורה זה דבר רציני.

‫ועד כמה שמילה אחת... מה ‫אתה רואה דווקא גדולים כאלה,

‫מה אתה רואה בתור המילה פה, זה רק צוי.

‫בסדר, אתה אוהבי, דווקא מביא עמידותיו,

‫אבל אין לו הרבה...

‫לא, לא, לא, אז לכן אני אמרתי, אתה צודק.

‫אז לכן אני אמרתי, אני רמזתי,

‫אם היינו רואים את הפקסט של הגמרא עצמה, ‫היינו רואים שם שהדברים הרבה יותר עמוקים

‫ממה שנראה במבט ראשון.

‫כן, אז למה אני לא עושה את זה?

‫כי המטרה שלי היא רק להראות ‫את החומרה של עונה הדברים.

‫זה שאצל רבי יוחנן גרישלקי ‫שהיה משהו הרבה יותר עמוק,

‫זה צריך להיות פשוט על ‫פי הפסוקים שמובאים שם,

‫אתה מבין בידי העולם דווקא.

‫טוב, לרב שלא מוברכה, בקשר להזכרת שם השם,

‫האם השימוש בדואל, ‫טוב, בדואר אלטרוני, וואלה,

‫אינו שימוש בשם השם, לא. וואלה, זה ‫בכלל, אני לא הייתי מציע לך להשתמש בזה,

‫זה הכל הולך לשוקד והארץ,

‫וחוץ מזה, שזה החיבורים שם ממש לא נקיים.

‫אז אם אתה יכול לעבור לג'י-מייל, אני מבליץ.

‫אבל זה בסדר, מצד ההזכרת שם שם, אין פה בעיה.

‫וואלה, תעמיד לי.

‫וואלה, זה מישור שמדועים?

‫כן, כן, זה מה שהם מתכוונים.

‫וואלה, זה מה שהם מתכוונים.

‫בסדר? עכשיו, אם כן, יש פה עניין של,

‫אם היה בעל תשובה, זכור מעשיך הראשונים,

‫אתם רואים פה, סיפור ‫של רבי יוחאל אביר שלקיש,

‫עושה הרבה מאוד צרות.

‫אבל אין שם עולם משהו שהוא ‫הרג אותו והחזיר אותו לחיים?

‫לא, אז אני מכוון רבי זרע, רב אביר רבי זרע.

‫משהו אחר.

‫טוב, אם היו, עוד דוגמה לזה.

‫אם היו, לכן דוגמה, אנשים ‫שמזכירים אבונותיו הראשונים,

‫כל אלה שטוענים על ‫הרצל, שהרצל לא בסדר.

‫למה הוא לא בסדר?

‫הוא רצה שהעם ישראל יתנצר.

‫נכון?

‫ככה, מבינים, שכתבי אומנים שלו,

‫שהוא רוצה שהעם ישראל יתנצר,

‫והכל, אז מה, אתם מתלהבים מהציונות?

‫כל הציונות, זה היה תוכנית סודית

‫להעביר את ישראל על דתם.

‫שמעתי.

‫מי שמפרסם את זה, צריך לדעת ‫שזה פשע, שלא יחופר הדבר הזה.

‫הרי הרצל, כשהיה צעיר, ‫כתב את זה, וחזר בתשובה מזה.

‫ולכן הוא הקים את התנועה הציונית.

‫הוא אומר, הייתי צעיר, ‫חשבתי שזה מה שיעזור ליהודים.

‫ארי באותם הימים, להתנצר, ‫זה לא היה שום דבר דתי.

‫זה היה רק כרטיס כניסה משמי

‫לחברה האירופאית, הכללית.

‫לא התכוונו ברצינות, וגם אלה ש...

‫הוא רצה לפתור את בעיית האנטישמיות.

‫אז הוא אמר, טוב, כדי לפתור ‫בעיית ההמשימות, בוא נתבולל.

‫מה זה לתבולל?

‫שנעבור את התנצרות המונית.

‫ואז יפסיקו להיות נגדנו.

‫עכשיו, פרש הדרייפוס ועוד כמה דברים כאלה,

‫הראו לו שזה לא בדיוק עובד.

‫ואז הוא חזר בו מזה.

‫צריך להבין שהרצל היה אדם חילוני,

‫שחי בחברה אירופאית חילונית בכלל,

‫ולכן המושג של התנצרות היה רק דבר פורמלי.

‫ואחר כך הוא חזר בו, ‫כשהוא ראה שזה לא עובד.

‫הוא אז אמר, הפתרון האמיתי לאנטישמיות

‫זה שנחזור לארץ ישראל.

‫בסדר?

‫אז לכן כשאנשים מזכירים את ‫זה, הם עוברים על מה שכתוב,

‫אם היה בעל תשובה, לא יאמר ‫לו, זו חורמה השיחה הראשונית.

‫בסדר? טוב.

‫אם תגידו, כבר שהוא מת, ‫אז זה כבר לא ממש אותו דין.

‫זה נכון.

‫באמת, זה לא נדבר, אבל זה אותו עיקרון.

‫טוב.

‫אם היו חולאים ‫באים עליו, אדם חולה,

‫אתה רוצה לעזור לו, נכון?

‫למה אתה חולה?

‫לא יש לך איזו עבירה.

‫אסור.

‫כתוב, לא יאמר לו, ‫כדרך שאמרו חבריו ליוב,

‫זכור נע מי הוא נקי ‫עבד, ואיפה ישרים נכחדו.

‫כלומר, רואים שכל ההתנהגות ‫של הרעים של יוב כלפי יוב,

‫התנהגות בלתי ראויה.

‫שהם רומזים שיש לו עבירות.

‫מי ביקש ממך לרמוז שיש לו עבירות?

‫זה לא הבעיה שלך בכלל.

‫אם הוא יגיד לך, תשמע,

‫תעזור לי למצוא איזה ‫עבירות שיש לי, זה סיפור אחר.

‫אבל אם הוא לא ביקש ממך,

‫מי אתה כדי להיות מחפש העבירות שלו?

‫ברור.

‫או להניח הנחת יסוד שהוא ‫מן הסתם עושה עבירות.

‫איך אתה יודע?

‫לכן אתה אומר, אה, ‫ההוא נשרף בקרמל,

‫זה בגלל שהוא חידל שבת.

‫ההוא מתו לו הילדים, זה ‫בגלל שהוא אוכל חזי, אחד אומר.

‫אבל מדינאי ישראל אומרים את זה.

‫מה?

‫שגדולי ישראל אומרים את זה.

‫אני לא יודע, פה אחד מגדולי ישראל אומר

‫שזה אסור לעשות את זה, נכון?

‫אני לא יודע, אני קורא כאן רמחל.

‫אני אדם מאוד מוגבל, ‫זה המקורות שיש לי.

‫כן?

‫הופקים וצומצמים כאלה.

‫קורא רמחל, והוא כותב ‫ש... מוביל בשם הגמרא,

‫אבל מציע סך הכול.

‫זה גם דבר מאוד מקביל ‫אצלי, אני קורא גמרא.

‫ובגמרא כתוב שאסור להגיד לאדם

‫שיש לו ייסורים שזה בגלל כך וכך.

‫מעניין, לא?

‫טוב?

‫אבל זה שיש לו חינוך, עד ‫שהוא... עד שהבן המחזור בתשובה,

‫זה עושה את העולם אותו.

‫כדי להחזיר אותו בתשובה.

‫את חושבת שהערים שלי

‫עוד לא רצו להחזיר אותו בתשובה?

‫הם רצו.

‫הם רצו, ואיפה אני חייני?

‫הדמאו אומר שזה לא בסדר.

‫אז מה בכל זאת, הנביאים ‫כל הזמן עשו את זה.

‫מה?

‫הנביאים כל הזמן עשו את זה.

‫הנביאים נשלחו בשליחות ‫של הקדוש, אוכלו מה?

‫הקדוש אוכל, אמר להם תגיד את זה.

‫אבו סומר.

‫אוכל, תוכח, זה משהו אחר.

‫אם אתה יודע את העבירה,

‫אתה יודע שפלוני עשה עבירה פלונית,

‫אז אתה צריך להוכיחו על העבירה.

‫ולא על האיסורין שיש ‫לו, אלא על העבירה.

‫אתה אומר, זה לא טוב לחלל שבת.

‫ואיך תגיד לו שאסור לחלל שבת?

‫מה אתה צריך לקשור ‫את זה, לעשות שם?

‫אבל גם של גדולי ישראל

‫באים ואומרים את זה, למשל, ‫לשפה בקרמל, שידוע שאמרו.

‫הם לא באים ואומרים ‫את זה, בגלל איזה...

‫ככה שמוצאים לעורר טעם מתשובה.

‫שלהם יש פה איזשהו ניגוד בדרך.

‫אם אתה רוצה לעורר טעם ‫מתשובה, אז תגיד להם,

‫אל תחללו שבת.

‫אל תקשור את זה, ‫לעשונות שקרו להם.

‫טוב, אם היו חמרים, ‫מבקשים הימנו תבואה.

‫לא אמר להם, לכו אצל ‫פלוני שהוא מוכר תבואה.

‫ויודע בו שלא מכר תבואה מיימה.

‫כלומר, אתה עובד עליו.

‫אתה מקבל כרטיס להלוך ושוב.

‫אבל לאיפה?

‫אתה מקבל כרטיס להלוך ושוב.

‫אתה עובד על הבן אדם.

‫מצלמה נסתרת וכדומה.

‫כל הדברים האלה.

‫זה איסור דהורה איתם.

‫של לא תונות.

‫אפילו אם בסוף הוא יצא, ‫אם הוא רוצה מהמתיחה הזאת?

‫אם הוא יצא, אם הוא רוצה מהמתיחה הזאת?

‫כתוב בגמרא, לא תשקר אפילו על מנת

‫לשחוק עליו.

‫או למשל, אפילו לא תגזול על ‫מנת לשלים את השלום הקפל.

‫מה?

‫רבה השם, היינו את הילדי המאזן

‫לתוכנית יצאת הצדיק.

‫אה?

‫התוכנית יצאת הצדיק, שבה ‫מצלמים מתכנאים שעובדים,

‫ואז במידה שהוא משקר ועובד ‫על הלקוח, אז מרים את זה.

‫האם זה מותר?

‫זאת אומרת, להורות את החטאים של אדם.

‫האם מותר לפרסם חטאיו של אדם?

‫התוכנית יצאת הצדיק, ‫לא מכיר את התוכנית,

‫לומר אחת את האמת.

‫תוכנית שלה, נגיד, מצלמים ‫תכנאי שנגיע למשפחה,

‫ורואים, נגיד, הוא סתם ‫מנהל מוסריך או לא,

‫אם הוא משקר, נגיד.

‫איזה שהוא נראה שיש ‫בעיל, ונגיד, סתם רוצים רגיל,

‫ואומרים, כן, זה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה שבוע ‫לגמר, וזה שבוע לגמר,

‫וזה שבוע לגמר, וזה ‫שבוע לגמר, תודה.
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230722838″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 26
מאכלות אסורות וכשרות המזון
לשון הרע , לא תשנא, נקימה ונטירה
פרק יא – מידת פרטי מידת הנקיות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230722838″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חטאים חברתיים

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן