הראשונים אבל כדאי לחזור והיום
אומר ה' אל אברהם לך לך מארצך
ומלטיך ומתביאיך אל הארץ אשר עקר
אז לפי מה שלמדנו לך לך פירושו הולך לבד
פירוש הדבר ללך לבד זה בא
להפוקה זה בא להוציא אחרים
שאברהם היה עשוי לקחת איתו
מי הם אותם האחרים שאברהם היה עשוי לקחת איתו
ושהדיבור אומר לו שלא לקחת אותם
אז זה מתברר בפסוק
זה מדובר על הנפש אשר הוא ושרה עשו בחרם
זאת אומרת היו להם הרבה
מאוד אנשים שהצטרפו אליהם
מעמדם כעבדים או כתלמידים הוא לא לגמרי מבורר
אבל באותם הימים זה בערך אותו הדבר
והכתוב אומר לאברהם תודה רבה לעזוב אותם
השאלה היא בעצם מה אברהם עשה עד אז
ומה הוא מתבקש מכאן והלך לעשות
עד אז הוא... איזה שלי
אתה באמת צריך? תיקח
אם שחדיך תשעו זה יותר טוב
אז אם... אה, בסדר
זה בסדר, איסטרה
אם כך אנחנו מבינים שאברהם
אני מסכם דברים שהגענו
עליהם למסקנה בשיעור הקודם
אברהם היה עסוק בהקמת
כתוב כאן
נא לא להניח על שולחן בימה זה
שתיה לרבנים גם לא מים
לצורך זה יש שולחן מיוחד
ליד הרב תודה ערוץ מאיר
בישוע הרב דב גיגון ראש הישיבה שניתן
בסדר, עכשיו אתה יודע
אם כך אנחנו לפי מה שהבנו בשיעור הקודמים
הבנו שאברהם היה עסוק בהקמת דת קוסמופוליטית
פירוש הדבר שהוא רצה
לעשות מה שנקרא קדושת הפרט
הוא רצה לקדש את החיים של
כל אדם ואדם על פני כדור הארץ
על ידי הפצת האמונה
באל אחד
שלילת עבודה זרה
ועבודת אותו האלוה
כן זה פחות או יותר היה תוכן של הדת האברהמית
בטרם ההתגלות
הדת של אברהם דומה מבחינת התוכן שלה
לאחת הדתות המוכרות לנו היום, הלואי האיסלאם
שהאיסלאם, אף הוא מדבר על
הפצת אמונת הייחוד
עבודת השם
שלילת עבודה זרה
ועל ידי כך להביא את בני האדם לקדושה
זה פחות או יותר התוכן
שהאיסלאם מציע
אמנם דרך ההתפשטות של
האיסלאם היא שונה מזו של אברהם
זה בדרך אלימה
וזה אולי הפגם של הצורה הזאת
אבל באופן כללי זה מה שאנחנו מוצאים
לעומת זה יש שני תחומים אחרים
שקוראים להם בתאות דתות מונותאיסטיות
הנצרות והיהדות
הנצרות היא אמנם דת אבל היא לא מונותאיסטית
כיוון שהיא מאמינה בשילוש ובהגשמה
אז אי אפשר לקרוא לה דת
מונותאיסטית במובן הטהור של המילה
היהדות היא אמנם מונותאיסטית אבל היא לא דת
היהדות היא לא דת כי היא אומה
היא זהות לאומית תחילה
אבל האיסלאם הוא אכן גם דת וגם מונותאיסטית
בסדר?
אז אפשר לומר שבזה עסק אברהם
לפני ההתגלות
מה שמסביר מדוע האיסלאם רואה
באברהם דמות מכוננת
דמות מייסדת של האיסלאם
אז זה לא בדיוק כמו שהם מבינים
אבל יש איזה גרעין של אמת בתפיסה הזאת
זהו תגלת תנועה חסידית אפשר
לומר שהיא תמקדמות בפרסה של הפרט
שאלה יפה
אתה אומר ככה גם החסידות לכאורה
התמקדה בקדושת הפרט
אז אולי זורג רסיה
עד כאן שאלתך
הבנתי אותך נכון?
תשובה
כדי להבין מה החסידות אומרת
תמיד צריך לזכור דבר אחד
שהחסידות זה על בסיס של יהדות
זה מאוד חשוב להבין את זה
כי אם אתה לא מבין את זה
אז זה כבר לא יהדות
כלומר, ספר הכוזרי
וענייני קדושת הכלל המבוהרים כאן בספר בראשית
הם העומדים בתשתית העלייה
הפרטית שהחסידות מדברת עליה
בסדר?
הוא מסכים עם תעודת ביטוע
כיוון שקדושת הכלל כבר ידועה
מתוך כך אפשר להעמיד גם בקדושת הפרט
כן? זה נקודת מוצא אחרת
אז אם כן
ה' אמר לאברהם לעזוב את זה
ובמקום זה
במקום לעסוק בדת
אברהם נדרש לעסוק מכאן ואילך בפוליטיקה
הרי מה הוא עושה?
הוא נדרש לו בפסוק א'
אל הארץ אשר הרעקה
בפסוק ב' ועסכה לגוי גדול
החיבור הזה
גוי וארץ
זה נקרא בעברית מדינה
כן?
הגוי הוא ישות פוליטית
זה לא כמו עם
עם זה
זה ישות הייתי אומר
סוציולוגית
יש חיבור בין האנשים
אבל החיבור הזה הוא לאו דווקא פוליטי
ברגע שזה הופך להיות גוי
והגוי הזה נמצא בטריטוריה
זה הופך להיות ישות מדינית
בעצם מה שה' אומר לאברהם
עזוב דת
בוא נעסוק בפוליטיקה
במילים אחרות
הוא רוצה להיווסס את קדושת הכלל
עכשיו קדושת הכלל זה לא דבר מובן מאליו
זה דבר מאוד קשה
מכמה סיבות
א' באינטואיציה ראשונית
אתה תשאל סתם אדם
אין שם פוליטיקה
אומר זה מלוכלך
מגיל, הפוליטיקאים
אין שם הקדושה, אין שם המוסר
הכל אינטרסים, הכל כוחנות
אם כן
מובנת הנטייה הכללית שיש
לבני האדם
דתיים, רוחניים
להתרחק מן הפוליטיקה
זה נקודה ראשונה
וגם הנצרות למשל היא כל כולה בנויה
על שלילת המימד הפוליטי
דבר נוסף
זה שברעיון הזה של קדושת הכלל
איזה קושי גדול מאוד
כי הכלל
הוא יצירה
שבה הטבע פועל חזק מאוד
בעוד שהפרט
הוא הרבה יותר חופשי
כלומר, אני כיחיד יכול
להחליט על עצמי ללכת ימינה או שמאלה
איך שאני רוצה, למעלה, למטה, לקפוץ
לישון, אני יכול לעשות מה שאני רוצה
לעומת זה
לציבור יש דינמיקה
הרבה יותר
קפויה
לציבור כציבור יש דינמיקה
קרובה מאוד אל הטבע
קשה מאוד לראות
איפה יש מוסריות
בכוח טבעי
ולכן, אם קשה למצוא מוסריות
כלומר קדושה
בכלל, זה דבר שמאוד קשה
לתפוס
זה הנקודה השנייה, גם
בלי הלכלוך של הפוליטיקה
קושי שלישי
נכון, קדושת הכלל
אם היא אפשרית, זה מדרגה הרבה יותר
גבוהה מקדושת הפרט
נכון
אבל האם זה לא גזענות?
הכלל שלי ולא הכלל של אחרים?
כלומר, האם
אין בעליית מדרגה הזאת
צמצום?
כיוון שאין
כלל של האנושות כולה, לא מצאנו שהאנושות
כולה פועלת כאומה אחת
יוצא לפי זה שכשאני מגיע
לקדושת האומה
אני בעצם בא לפסול אחרים
יש בזה בעיה של
גזענות
אלא מה? הכתוב אומר
ונברחו בכל משפחות האדמה
אה, אז אם זה כך, זה שווה
אבל מי אמר שזה אפשרי?
כלומר, אלה הם
שלושת הקשיים העיקריים
שיש בקדושת
הכלל, מה שהקדוש אהוד הרש מהבואה
ולכן אפשר להבין עמדות
אפילו בתוך היהדות השוללות
את הרעיון של קדושת הכלל
או קדושת המדינה
יש חבר כנסת אחד
עם כובע
שאלו אותו
מה זה בשבילו הכנסת
אז הוא אמר
הכנסת בשבילי
זה ועד בית
בוועד בית
אני לא מדבר על אידיאולוגיה
הנה, אנחנו חיים ביחד
צריך להסתדר, תשלומים
מי ינקה את המדרגות
לא משנה מה, אם אני חושב כמוך
לא חושב כמוך, צריכים להסתדר ביחד
אז בואו נעשה ועד בית
יש ועד בית
גדול יותר, כמה מיליוני אנשים ביחד
עשרות מיליוני אנשים ביחד
צריך להסתדר, אז בואו נעשה ועד בית
זה הכנסת
יוצא לפי זה שהקדושה, על יבה לאותו חבר כנסת
עם כובע
היא נושא של הפרט ולא של הכלל
כן
אני לא יודע מה זה אומר
הרעיון היווני של מדינה
זה לא דווקא קשור לדמוקרטיה
זה לא דווקא קשור לדמוקרטיה
זה יכול להיות גם בדיקטטורה, זה יכול להיות
בכל תורת שלטון שהיא
השאלה, האם יש קדושה בצורת השלטון
או לא
אז יש עמדה, למשל גם פרופסור
לייבוביץ' הוא היה אדם ציוני
אבל
ציוני מסיבות חילוניות
והוא היה אדם דתי
מסיבות דתיות
כן, זה ההבחנה הזאת
זה קצת יותר טוב מהנצרות שאומרת
שאין שום ערך לפוליטיקה, אבל זה לא רחוק
בסופו של דבר
זאת האמירה שאין למדינה
ערך
בעוד שזה בדיוק
מה שהקדוש ברוך הוא דרש מהבראם
אז כפי שאמרנו בשורה הקודם
אפשר להבין שבמשך שנים רבות
מאות בשנים, הרבנים
הפסיקו לדבר על הדברים האלה, מדוע?
למרות שזה פשוט הצוקים
הפסיקו לדבר כי לא הייתה אפשרות
מעשית לממש את הדברים האלה
אז מה בשביל מה להיכנס לתסכולים כל הזמן
ולכן
כשרב
היה צריך לדרוש בקהילה
היה דורש על הבעיות של הקהילה
מגיע לפרשת כתצא למלחמה
על אוי וחא, שואלת את עצמו רגע
כתצא למלחמה, מה נדרוש בשבת?
הקהילה מחכה שאני אגיד להם דברי אלוהים
חיים. טוב, מה פרשת השבועה?
כתצא למלחמה
וואי איזה ברוך, מה נעשה עם זה
צריך לחשוב
רגע, מה הבעיות בקהילה?
אה, אנחנו במאלול, כן הרי
תמיד כתצא קוראים באלול
זה חודש התשובה, הרחמים והסביחות
רק כתצא למלחמה על אוי וחא
וואו, אבזק
אוי וחא, יצר הרע
ואז יש לו דרשה
ממש פלעית
נפלאה, כל הציבור ככה עם עניים בחוץ
הוא שמע, כן, אוי וחא זה יצר הרע
וראית בשביליה
יש את יפת תואר שיש נקודה של חיוב
בתוך היצר הרע שצריך לדעת להעלות אותה
ואיך לעשות
הכנעה
על היצר הרע, ואחר כך הבדלה
וכו' וכו'
ודרשה נפלאה על מלחמת היצר
בא מישהו אחר כך
בסוף הדרשה אומר כבוד הרב, יש לי רעיון
אה כן?
חשבתי שכתצא למלחמה על אוי וחא
זה מדבר על חיילים
שנלחמים בחיילים אחרים
עם כלי נשק
גם זה טוב, חידוש, יפה,
יפה, אני לא רוצה לייאש אותו
אבל צריך לזכור שפה אנחנו מדברים על הפשט
לא דרש, רמז וסוד, אנחנו מדברים על פשט
השאלה היא, התחלנו בזה בסוף השורה הקודם
איך אברהם אבינו קיבל את הרעיון הזה?
האם הדבר הזה מצחן בעיניו?
האם הוא האמין בזה?
הרי לכאורה, ההתגלות הזאת שוברת את מפעל חייו
מפעל חייו היה להקים
דת, ועכשיו אומרים לו תעזוב
זה אבין
עכשיו, בואו נראה
כדי לדעת מה שהתורה אומרת צריך לקרוא בתורה
פסוק ד'
ויהיה לך אברהם
כאשר דיבר אליו השם
כלומר, יש פה נאמנות, יש צייתנות, כן
למה זה לא?
אבל הוא לא רוצה שהילדים שלו יעשו את זה
הוא רוצה שהעולם כולו יאמין בשם
הוא רוצה את קדושת הפרט
לעבור כל מיליארדי בני האדם
הוא לא רוצה קדושת המדינה, הוא לא רוצה גזע
דרכו יהיה, מה, תיקון העולם?
לך תדע אם יש כוח לעשות את זה
אבל הקב' הוא הבטיח לו
הבטיח לו, אבל תראה, זה שקב' הוא הבטיח
אברהם היה אדם גדול, הוא רצה גם להבין
אם הוא לא נזדהה, הוא לא יכול
לומר את זה, הוא לא יכול לעשות את זה
בואו נקרא את פסוק ד'
ואהיה לך אברהם כאשר דיבר אליו ה'
אז הוא הלך, כל הכבוד
הוא הסביט כמו שה' אמר לו, הלך לבד
כן, מה אתה אומר?
למה לא כתוב אהיה לך לו?
למה לא לכלך?
נכון, היה צריך להיות כתוב אהיה לך לו, נכון?
כתוב לכלך, היה צריך להיות כתוב אהיה לך לו
למה לא כתוב אהיה לך לו? בגלל ההמשך
כן? כי כתוב, ואהיה לך איתו לאת
עכשיו, מי אמר ללאת להצטרף?
זה בסדר, נכון?
לאת הלך לבד
האם יש ציווי לאברהם להרחיק את לאת?
לא, כלומר, אברהם מצידו הולך לבד
מישהו מצטרף, בסדר, זה לא כאשר דיבר ה'
רק ההליכה של אברהם היא כאשר דיבר אליו ה'
ואהיה לכתוב לאת
אבל כנראה שההליכה של לאת כבר מתחילה להכביד
משהו מתחיל להשתבש
למרות שאין שום איסור פורמלי בדבר
ואברהם בין חמש שנים ושבעים שנה ביצאתו מכרן
עד כאן פסוק ד'
עכשיו בואו נראה את פסוק ה' שאומר
את ההפך הגמור מכל מה שאמרנו עד עכשיו
ואי כך אברהם את שרה אשתו ואת לאות בן אחיו
ואת כל ריכושם, מה שחשוב ואת הנפש שעשו בחרן
ואי יצאו להליך את ארץ הקנן ואיבו ארץ הקנן
יש דבר אחד שחסר בפסוק
כאשר דיבר אליו ה'
כלומר פסוק ד' מתאר את אברהם נאמן לציווי
פסוק ה' מתאר את אברהם לא נאמן לציווי
כמו כן, לאן מופנות פני אברהם לפי פסוק ד'
זה מהיכן שהוא יוצא, אני שואל לאן הוא הולך
הוא הולך אל הארץ אשר הרעקה
לא מוגדרת הארץ כלל
אתה הולך, מתוך אמונה, בעצם
אתה לא יודע אפילו לאן אתה הולך
אתה הולך ואילך אברהם אל הארץ אשר הרעקה
פסוק ה' מתאר את אברהם בתור
אחד שיודע בדיוק לאן הוא רוצה להגיע
רוצה להגיע לארץ כנען
מזכיר לכם מישהו שכבר רצה להגיע לארץ כנען?
תרח, נכון, בפרק י' מצאנו
שתרח כבר רצה להגיע ארצה כנען
זאת אומרת שפסוק ה' הוא
המשך של ההליכה של תרח
זה לא המשך של דבר ה'
מובן את הבעיה?
אם כן, פסוק ד' אומר דבר
אחד, פסוק ה' אומר דבר הפוך
הפתרון המקובל לביקורת המקרא
שתי מסורות שונות
בסביר? לא
עכשיו בואו נקרא את זה עוד פעם
אם כתוב בפסוק ד' ואהיה
לך אברהם כשרדיבר עליו ה'
ופסוק ה' כתוב והיקח אברהם לצרה אשתו וכו'
זה אומר שאברהם יצא פעמיים
מה?
לא יודע, אני רואה פה שכתוב שהוא יצא פעמיים
פעם אחת הוא יצא כדי לצאת ידי חובת הציווי
של התוכנית האלוהית
פעם שנייה כדי לצאת ידי
חובת, לא הציווי, התוכנית שלו
כלומר בעצם אפשר לומר שאצל
אברהם יש שתי תוכניות שוכנות זו בצד זו
התוכנית האחת שהייתה שנייה בזמן
היא התוכנית של הקדוש ברוך הוא
לבנות את קדושת הכלל, אומה, אוניברסלית
בעוד שהתוכנית השנייה שהיא
התוכנית הקדומה של אברהם
תוכניתו של אברהם היא להקים דת קוסמופוליטית
עכשיו אברהם סבר כנראה בשלב
הזה שיש בידו לקיים את שתי התוכניות
ה' ברוך הוא אמר לו לך
לך, הוא לא אמר לו אל תחזור
אז הוא הלך פעם אחת
לבד, פעם שנייה חזר עם כולם
מובן מה שאני אומר?
פעם ראשונה הוא הלך, הוא הגיע לארץ קנה
מן הסתם, פעם ראשונה הגיע
לארץ קנה, פעם שנייה חזר
עוד פעם לקח את כולם
עכשיו מעניין, באמת הנאציב
מבולוג'ין קצת חולק על מה שאמרתי
הנאציב מבולוג'ין גם כן הרגיש שלך לך זה לבד
אבל הנאציב היה לו קשה,
הפסוק החמישי, פסוק ה'
והיא קח אברהם, אז הוא
אומר שאברהם התחיל ללכת לבד
ואז כולם רצו אחריו, ואז הוא אמר טוב בואו
אבל פשוט אפשר לדבר על שתי יציאות
הוא לא הלך עם לוט, לוט
הלך איתו, זה לא אותו דבר
יש הבדל, הוא הולך לבד, לוט הולך איתו
כל הפפרצים נמצאים שם, מצלמים אותו
טוב
אז אם כן יש תוכנית של
אברהם ליישם את שתי התוכניות
פסוק ו'
ויעבור אברהם בארץ
משפט מיותר לחלוטין
ויעבור אברהם בארץ עד מקום שכן
אם הוא גיע למקום שכן, משהו שהוא עבר
פשוט מה לכתוב את זה
שאלה נוספת
מה המרחק בין חרן לשכם?
אלף קילומטרים
יש בערך אלף קילומטרים בין חרן לבין שכם
אז אתה יכול להגיד שזה
קצר יחסית, לדעתי זה ארוך
במיוחד בתנאי הנסיעה של אותם הימים
זאת אומרת שיש לו גמלים
יש לו כך פשוט, יש לו צוד, יש לו
חמורים, יש לו הרבה אנשים איתו
זה לא כל כך קל
אז מה הכתוב רוצה לומר כאן שהוא עבר בארץ
יש לזה הדגשה
מה קרה בזמן שהוא הולך מחרן עד שכם?
אתם יודעים מה קורה?
לא קורה שום דבר
לא קורה כלום
זאת אומרת, אבל נחשוב
הקב' ברוך הוא דיבר איתו בחרן
והיום הרשם אל עברה
והוא עובר בארץ על מקום שכם
ולא קורה כלום
כלומר, מה לא קורה?
הקב' ברוך הוא לא מדבר איתו
מה זה הוא אומר?
הקב' ברוך הוא דיבר איתו
עכשיו אלף קילומטרים הוא
הולך, הקב' ברוך הוא לא מדבר
שמה?
שהוא לא עמד בניסיון?
לא עמד בניסיון כי לא הייתה עברה פה
אבל יש תעש
ושכחו שהוא לא מדבר איתו
והיא תכן שיש אפילו מבחינה אסוציאטיבית
משמעות של ויעבור מלשון עברה
או מלשון עברה
אז אמנם זה לא עברה פורמלית
כי לא היה לו איסור
אבל קב' ברוך הוא לא מרוצה
הוא הולך עם כולם וקב' ברוך הוא שותק
עד מקום שכם, עד אלון מורה, וקנא אני אז בארץ
וירא השם אל אברהם
זאת אומרת אחרי אלף
קילומטרים מסכים לדבר איתו
כדי להגיד לו מה
והיה אומר לזרעך אתן את הארץ הזאת
ולא?
לא לכל אלה שהבאת איתך
כלומר, הקב' ברוך הוא נותן לו שיעור
גם לא הקנא אני
אבל הוא אומר, ברור שכשהוא אומר לזרעך
זה בא להוציא מכלל זה כל מי שלא זרעך
וזה ברור שיש פה סתירה גלויה לפעולה של אברהם
שהביא איתו הרבה מאוד אנשים
כמה? אני לא יודע כמה הוא הביא
אבל הוא הביא הרבה
ואחרי שאוכל אומר לו לזרעך אתן את הארץ הזאת
מה עושה אברהם?
והיוון שם מסבח
לשם הנראה אליו
מה זה? אני הייתי כותב והיוון שם מסבח לשם
אלא הוא הסכים שמה שנראה אליו
דהיינו התוכן הזה של לזרעך ולא לאחרים
זה האופן שהוא צריך בו לדעת את השם
המסבח, מה?
הוא קיבל, כן
הוא קיבל שזה יהיה לזרעך
דהיינו התוכנית האלוהית ולא התוכנית שלו
עכשיו אני רוצה קצת להבין משהו
אני רוצה לחזור לפסוק ו'
ויאבור אברהם בארץ עד
מה כתוב כאן?
מקום שכם
מה זה מקום שכם?
זה לא עברית
צריך להגיד עד שכם
אני הגעתי, לאן הגעת?
למקום מכון מאיר
אני לא מגיע למקום של מכון מאיר
אני לא מגיע למכון מאיר
אולי שכם זה בן אדם
ואין מקום כזה בשם שכם?
יש עיר עריק בשם שכם
אה, יפה
אתה אומר בעצם מה שמתבקש
שהעיר עוד לא הייתה
הוא הגיע למקום שעתיד להיות שכם
אבל במקום הזה אין כלום
יש רק איזה אלון
אולי איזה עץ
אולי אלון במובן של מישור
אל קטן
אל צ'יק
אבל לכל פנים
כשהעברה מגיעה
בעצם שכם עוד לא קיימת
זה מעניין, מדוע הכתוב רוצה לרמוץ לי את זה
כי הכתוב הרי רומזי
שכם, תדע לך, היא עוד לא קיימת
מתי שכם קיימת?
מתי אנחנו מוצאים בתורה
הסיפור של יעקב היא דינה, נכון?
מדינה הוא שכם, יש כבר עיר
יש אדם שקוראים לו שכם
בנו של אדם ששמו חמור
והם שולטים בעיר
ורוצים לקרות ברית עם בית יעקב
יש כבר עיר
ויהו יעקב שלם
העיר שכם
לא רק מקום שכם
אז אפשר לומר שהעיר נבנתה
בין לבין
מי הקים את העיר הזאת?
בואו נבדוק
פסוק זין
זה הפסוק ח'
ויעתק משם ההרה
הרי שכם היא במקום מישורי
בין הרגזים לרבעל
או למרגלות, לא יודעים בין או בין
אבל איפה שכבר בלעתה היום
ויעתק משם ההרה
אז הוא עולה למקום גבוה
מקדם לבת אל
וית
מה כתוב כאן?
אהולו
אני חושב ש... היו לו הרבה אוהלים
מאות אוהלים
אלפי אוהלים
כתוב כאן וית אהולו
כולם נשארו בשכם
ויעתק משם הוא לבד
עם אשתו
אהולו עם ה
למה? כדי לרמוס גם האוהל שלה
שני אוהלים
יפה
אולי גם האוהל של לוט
לוט הוא אח של שרה
משפחה נשארה
זאת אומרת, מי שהקים את שכם
זה הנפש
שאשר עשו בחרן
הם הקימו את העיר
עכשיו לפי זה אפשר להבין
במי היו מאמינים אנשי שכם?
באלוהי אברהם
לכן אין פלא
שכשערכב חוזר מחרן
והוא מחפש חתן לדינה
הוא פונה אל אומות העולם
על איזה אומות?
אל אנשי שכם
שהם זרה, הנפש
אשר עשו בחרן
הוא הולך למחפש שם חתן לדינה
כן, מה אתה רוצה?
העמידה האחרונה היא בייעתק
לא כל כך בייעליה
בייעתק
זה דווקא מאוד משמעותי
להיות נעייתק
זה קונוטציה של ניתוק
זאת אומרת, עד עכשיו
אם הנפש עשה בחרן, עכשיו הוא נעייתק מהם
וייעתק משם
ההרה
זה מקום גבוה יותר
מקום ש... אי אפשר לומר
שאם שכם היא מישורית, זה מזכיר קצת את בבל
וההרה זה לחזור למה שלפני בבל
זה לא אותו שורש
אני מדבר עם זה במשמעות
לא שורש
אלא משמעות
אני נעייתק מכאן
נעייתק, זאת אומרת,
אני לא רק הולך
אלא מה שהיה שם
אני מנעייתק מזה
זה המשמעות
מה? טוב
וייעתק משם ההרה
מקדם לבט אלה
והיה תהולו
אפשר להבין שיש פה חיכוך עצום
בתוך הנפש של אברהם
בין התוכנית שלו לבין התוכנית האלוהית
והוא צריך, ברור
זה לא רק פה משחק של הורדת ידיים
זה לא שהקב' הוא יראה לאברהם שהוא יותר חזק
צריך באמת, ברור
השאלות שעמדנו
הן בוודאי שאלות שאברהם שאל את עצמו אותן
וכנראה שהסיפור הזה
נכתב כדי לפתור את הבעיות האלה
אז זה ייקח פרשה שלמה
כדי לפתור את הבעיות
טוב, אנחנו נעשה את זה מהר
טוב
בט אל, אני שוב ממשיך
בפסוק ח'
ויעתק משם ההרה מקדם לבת אל וייתה הולו
בט אל מים
והאי מקדם
ואי בן שם
מסבח לשם ויקרא בשם השם
מה זה המקום הזה בין בט אל ובין האי
בט אל מכיר, האי מכיר
זה ערידה
אבל מה יש בין בט אל לבין האי
ירושלים
בין בט אל לבין האי
המערב של יהושע
יהושע עשה שם מערב, זה נכון
אבל מה יש שם
פשוט צריך להכיר את השומרון קצת
יש שם הר
יש שם הר
אתם יודעים איך קוראים לה הר הזה?
הר בעל חצור
להבדיל מחצור בגליל
יש הר בעל חצור
ההר הזה
הוא ההר הגבוה ביותר בשומרון
עכשיו, כשנמצאים על הפסגה של ההר הזה
כשיש רעות טובה
אומר
המדריך, אגב למה תמיד
המדריך אומר אם הייתה פה רעות טובה
למה הוא צריך להגיד את זה
כי כשיש טיולים
אף פעם אין רעות טובה, למה?
מתי יש רעות טובה?
אחרי הגשם, מי עושה טיול?
בבוץ לא עושים, נכון?
לכן
המדריך יודע, כי הוא קרא במדריכים
בספרים
שכשיש רעות טובה מן המקום הזה
רואים כך, בסדר?
אז זאת בעיה
כי אחרי הגשם, שזה הזמן שהרעות
האוויר צלול לגמרי ורואים למרחוק
לא עושים טיולים
מהר בעל חצור
כשיש רעות טובה
אפשר לראות את הדברים דלהלן
אם רואים טוב
אפשר לראות את החרמון, מצפון
את רמת הנגב
מדרום
את הים התיכון
ממערב
ואת המדבר מעבר לירדן
כלומר
זאת נקודה שמבחינה גיאוגרפית
ממש, אפשר לראות
ממנה את כל עירת ישראל
לפחות את החרמון
שזה חתיכת משהו, עירת סכנן לפחות אפשר לראות
ואת עבר הירדן המזרחי
עכשיו
מה זה חשוב לומר שאברהם הגיע לנקודה הזאת?
בשלב הזה
של הלימוד, אני עוד לא יודע למה
בפרק י'
יש לי תקווה שאני ידע למה
בסדר?
בשלב הזה מסיימים לנו, אתה יודע לך שאברהם
הגיע לנקודה הזאת, שממנה
כשיש ראות טובה, רואים את כל הארץ
כן
למה המקדש לא נבנה שם?
למשל
נכון, נכון, אז כנראה
שהמקדש לא צריך להיבנות שם
אנחנו מיד נגיע לזה
אבל יש בהחלט
מקום, הוא בונה שם מסבך
יש מקום למחשבה הזאת
עכשיו, יש עוד דבר
שצריך לשים לב
יש שם
אבל זה סוד צבאי
יש שם מחנה
של חיל מודיעין וחיל האוויר
אבל, אני מבקש
מהציבור היקר לא לגלות את זה
מה?
לא גם מהגולשים, אני מבקש לא לגלות את זה
כי זה סוד צבאי
אבל זה מקום שבו יש הרבה
אנטנות וכדומה
בקיצור, מקום מאוד אסטרטגי
זה המקום של אברהם
אולי אם פעם יחפשו אותך
תחת למחנה ימצאו את הסריבים
של המסבך של אברהם אבינו
טוב
ואיבן שם מסבך לשם ואיקרא בשם השם
כאן ואיקרא בשם השם זה
פונה לכל המרחבים שבעולם
כמו שהרמב״ם כותב על אברהם אבינו
בלחות עבודה זרה
שהוא היה הולך וקורא, הולך
מארץ לארץ וקורא בשם השם
מדוע אני מדגיש את זה?
בגלל הפסוק הבא
והאיסה אברהם
הוא לא נשאר שם
הלוך ונסוע הנגבה
לאן הוא רוצה להגיע?
מן הסתם
לאן?
למצרים
למצרים?
לאן אפשר עוד להגיע?
להגיע למצפה רמון?
אין הרבה אנשים שישמעו אותו
מצרים היא הגדולה בתרבויות בעולם העתיק
אברהם התנסה באורכסדים
בחרן
בכנען
עכשיו הוא הולך לכבוש את העניין
של המסביבים של המסביבים
ומתחיל להגיע למוצפה רמון
עכשיו הוא הולך לכבוש את היעד הרוחני הגדול
אם אברהם כובש מבחינה רוחנית את מצרים
הוא בעצם אפשר לומר ניצח
הוא כבר יכול בהחלט לראות כאן הצלחה אדירה
לתקן את העולם כולו
כן
הוא הסכים עם הקב' רחון
נכון
אבל הקב' רחון אמר לו אל תיקח את אלה
אולי את אלה לא צריך לקחת
אולי את המצרים צריך לקחת
אבל אברהם צריך לברר
האם הפסול הוא בעצם צירוף אנשים
או שיש הבדל בין אנשים לאנשים
לזרחה
לזרחה נכון
ואז מה?
ולא לאלה, אבל אולי לאחרים כן
לזרחה דווקא
לגומת אלה שאיתך
אולי, על כל פנים רגע
וגם אם הוא לא נותן לאחרים את הארץ
אבל אסור לדבר איתם
האם הקב' רחון אמר לאברהם
שזה ארץ ישראל
אברהם אומר יפה טוב מאוד
ממשיכים בעבודה
כן
מה אתה אומר
אז זה מה שאומר
ואילך אברהם הלוך ונסו הנגבה
אני מתפלא על הציבור הקדוש
שלא מקשה עלי קושיה
לא, תסתכלו בראשי
מה זה הנגבה
מאומר ראשי
ללכת לדרומה של ארץ ישראל
ולהיא לצד ירושלים
שהיא בחלקו של יהודה
שנטלו בדרומה של ארץ ישראל
להר המוריה שהיא נחלתו
כמו מאמר ראשי, שאברהם רצה להגיע לירושלים
זה נכון אגב
שאברהם רצה להגיע לירושלים
ברור שלא
הוא רצה להגיע הנגבה
הקדוש ברוך הוא
יודע שזה לכיוון ירושלים
ושבסוף הוא יגיע לשם
אבל זה ייקח לו הרבה זמן
כמה זמן זה ייקח לו?
54 שנים ייקח לו
עד הקדת יצחק
אבל זה ברור
שכל המסעות של אברהם
זה בסוף כדי להגיע להר המוריה
הלוך ונסו הנגבה
אבל הוא לא מתכוון להגיע לשם
והרי היה שמיד אחר כך
הוא יורד למצרים
אני אמשר להרחיץ את המושג
מה זה לקרוא בשם השם?
מה זה לקרוא בשם השם?
זה ההפך של מה שעשה אנוש
אנוש, בימי אנוש
הוכל לקרוא בשם השם
זה הוכל, התחילו
וחזאל אמרו זה עבודה זרה
כי כל דבר שהוא רק התחלה
זה עבודה זרה, כי זה חלקי
לקרוא בשם השם זה לקרוא בשם מלא
דהיינו, הוא מצפה
לאחדות הערכים
פסוק יהודי
ואירע אברץ
ואירע אברהם מצרים אל הגבושה
אז זה בדיוק מה שהוא רצה
למה זה סתירה על מה שאני אמרתי?
כן, אתה אומר שאם לא
היה רב אולי הוא לא היה יורד
אבל יש לי קושיה
על דבר אחד
אם נקרא את פסוק יהודי בשלמותו
לא כמו שעשיתי
תיווצר אצלנו יוונה
והיא רעב בארץ
והירד אברהם מצרים על הגורשם
כי חבד הרעב בארץ
שמתי לב לאיזה קושי בפסוק?
שהוא חוזר על עצמו
והיא רעב בארץ
והירד אברהם מצרים על הגורשם
כי חבד הרעב בארץ
ידענו, בשמה הוא ירד בישאי הרעב
לפי דבריך
עצם זה שיש רעב זה הסיבה שהוא יורד
אתה רואה שהכתוב לא אומר את זה
לא, זה שהכתוב צריך להוסיף
זאת אומרת שלא הרעב הביא אותו
אלא זה שכי חבד הרעב בארץ הביא אותו
לא הרעב הראשון אלא הרעב השני
סימן של שני סוגי רעב
איזה שני סוגי רעב יש בעולם?
יש רעב ללחם
ויש לא רעב ללחם
הנה ימים באים לאום השם
והשלכתי רעב בארץ
לא רעב ללחם
ולא צמה למים
כי אם לשמוע את דבר השם
זאת אומרת יש שני סוגי רעב
נגיד גשמי ורעב רוחני
בספה שלנו
זאת אומרת שיש שני סוגי רעב
רוחני בספה שלנו
זאת אומרת והיא רעב בארץ
רגע
אז רגע
אם יש רעב בארץ כל שאלה מה לאכול בארץ
נכון אין מה לאכול בארץ
והירד עברה מצרים על הגורשם
כי חבד הרעב בארץ
היא
זאת אומרת הוא מרגיש שיש רעב בעולם
וצריך את הרעב הזה
להזין
אז הוא צריך ללכת אל המוקד
של התרבות האנושית
המפותח ביותר בעולם למצרים
ולפתור את הבעיות
פשוט
והיא כאשר
הקריב לבוא מצרים
והיא אומר אל שרי אשתו
הנה נא ידעתי
כי אישה יפת מראית
בפעם הראשונה בחיים
הוא אומר לה את יודעת
שמתי לב שאת יפה
זה מעניין מה קרה
עכשיו הוא נזכר
אלא עכשיו
זה התחיל להיות משמעותי
עכשיו מה פירוש הדבר
שמי שהיא יפה
הרבה פעמים רואים בתורה
מדברים הרבה, נשים יפות
גם בנות
בני האלוהים שאומרו בנות האדם כתובות
הן נעברו למה? מה רצו לומר?
מה קרה?
אישה יפה
זה מי שמושכת אליה
וכשמתחילה
ההיסטוריה של עם ישראל
מתחילה ההיסטוריה של
האבות
אז יש
ראשית ההופעה של נשמת ישראל
הדבר הזה
גורם למהפכה
ממש בעולם כולו
כולם רוצים להיות ישראל
מרגישים שמשהו מתרחש
אז רוצים את האימהות
כלומר רוצים לכתוב את האימהות
מאיתנו
מדוע? כי האימהות הן השורש של האומה
וכולם רוצים להיות עם ישראל
לכן פרעו רוצה את צהרה
כי הוא רוצה בעצם להיות הוא
עם הסגולה
זה הכוונה שהיא יפה
והדברים שלהן היו יפות
אבל מה זה אומר כתוב בתוכנית של אברהם
היא מושכת את כולם
ברור, כיוון שאנחנו התחלנו
עכשיו את ההיסטוריה
מחדש
ואין להם איזה שירות
אבל כמה ערצות הוא עבר על מצרים?
נכון
הוא עבר כמה ערצות על מצרים?
איזה?
אבל עד שהוא מגיע לארץ לא קורה כלום
חרא בשם השם, על יפניו
כלומר, כיוון שעד אז
זה היה תוכן שבו
לא היה צריך דווקא להיות שייך למשפחה
כדי להשתייך אליו
משער שהוא מגיע לארץ קנן
לזרחה את אין את הארץ הזאת
אז מכאן והילך מתחילה הבעיה
ארץ מצרים, והיא?
גראר, נכון?
ארץ פלישתים, וגם שם יש בעיות
כן?
השאלה מה קרה לפני מה, זה סיפור
כאן לפי פשט הכתוב
כפי שרגעים לקרוא, המעשה במצרים
קרה לפני המעשה בגראר
אבל יש לי סיבות טובות לחשוב את ההפך
אבל בואו נלך בינתיים לפי
הסדר של הפסוקים, מה?
רב נאמן, זה
תפקד פה הפעם הראשונה
שמישהו מדבר על היסטוריה?
פעם ראשונה שמדברים עם הישתו?
לא, בכלל
נכון, שמישהו מדבר על הישתו
חוץ מלמך, נכון?
אבל ראינו שזה לא היה דיבור, נכון?
זאת אומרת שפה האחווה מצליחה
נכון?
איפה שאדם וחווה לא הצליחו
הם מצליחים
כן, מה?
פה נולדה האחווה
סוף סוף זה הצליח
מצליחים לעשות משהו ביחד, איש ואישה
זה חידוש, נכון?
והוא אומר לה
שהיא יפה
והדבר הזה
יוצר בעיות
והיה
כי יראו אותה
אגב, ראינו גם
אצל בני ישראל ומצרים
ויצא ולאמור
כל הבן הילוד
היעורה תשלחו
וכל הבת
תחיון
יש פה שתי גזרות נוראות של פרות
גזרה ראשונה
כל הבן הילוד היעורה תשלחו
שיארגו את כל הזכרים
גזרה שנייה
וכל הבת תחיון
זה גזרה נוראה
כי אם אורגים
את הזכרים
הנקבות יישארו בלי זכרים
אז איזה זכרים יקבלו?
את המצרים
ואז מה יקרה?
הבלדות מה יהיו?
יהיו יהודים לפי ההלכה
מצרים לפי הזהות
זאת אומרת
שמצרים תהיה המסגולה
זאת התוכנית
מה?
יהיו הרבה מצריות תנויות?
לא, לא כל כך, כי היה נהוג
לעשות כמה אנשים
בסדר? טוב
והיה
כי הראו אותך המצרים
ואמרו
אשתו זאת
והרגו אותי ואותך יחיו
שוב, הבן הילוד היורד השליחו
וכל הבת יחיו
אז אם כן, יש פה שתי בעיות
יהרגו אותי
זו הבעיה הראשונה
ואותך יחיו, זאת הבעיה השנייה
כן, מה אתה אמר?
זה משנה לעשות היום
שהארגון יחיו מרונות יהודיות
יש בזה משהו, כן, בהחלט
אז אם כן, יש פה
יש פה בעיה כפולה
צריך לפתור את שתי הבעיות
כי ויהרגו אותי זה בעיה
ואותך יחיו זה גם בעיה
אגב, שימו לב
להדגשה, ואמרו אשתו זאת
למה לא אמרו?
ואמרו, יפה זאת
נכון?
יש פה איזה דבר שצריך
שכנראה ישמש לנו כמפתח
להבנת הפסוקים בהמשך
פסוק יותגימל
אם רינה אחותי את
למה אני תבליבה עבורך
לחייתה נפשי
בגללך
מה זה ייתב ליבה עבורך?
מה אומר רשי?
מה?
ייתנו לי מתנות
נכון?
ייתנו לי מתנות
זה מאוד מעניין את אברהם, הוא רוצה מתנות
אז תגיד לי שאת אחותי
מה?
מה אם שאני מתנות?
מה אם שאני מתנות? תחיה?
רסד וכו'
אגב, זה מפורש בהמשך, תסתכלו בפסוק ת'זה
אם הוא לאברהם היטיב בעבורה
והיא לא צונווה קרבה חמורים ועבדים מושפחות
להתנות תוגמלים
אז ממש הפשט, ייתב ליבה עבורך
עכשיו, בכלל
אני לא כל כך הבנתי את הסיפור
אם אני הייתי כזה אגואיסט
הייתי אומר, קודם כל
אני אחיה, ב' ייתנו לי מתנות
פה מה הוא אומר
תגידי שאת אחותי, כי ככה
יהיו לי שני דברים, א' ייתנו לי מתנות
ב' לא יארגו אותי
בכל זאת, זה
שהוא יחיה, לכאורה
יותר חשוב ממתנות שהוא יקבל
והוא דווקא מקדים את המתנות
לזה שהוא יחיה
אז פה משהו לא מובן
וחוץ מזה, למה שייתנו מתנות עם זו אחותו?
שייתנו מתנות
ל... לא
אני לא יודע, אני רוצה להבין
מה הרציונל פה?
הוא אומר
אם תגידי שאת אחותי, ייתנו לי מתנות
יפה
זאת אומרת, אם יחשבו
שאת אשתי
ידעו שאת אשתי
הדרך היחידה להשיג אותך, זה להרוג אותי
אז זה משמעסות
אשתו זאת, והרגו אותי
אבל אם
יחשבו שאת אחותי
אז כדי להשיג אותך
ילכו בדרכים המקובלות
מה הדרכים המקובלות כדי להשיג את אחותו?
להביא מתנות
כן? כמו אברהם יושב
בפתח האוהל
וכולם אומרים
יש לך אחות נכבדה, אגב
הבאתי ספינגס
כן?
הוא אומר, טוב, תניח את זה פה
מחורת בא
איזה מצרי אחר, אומר,
תשמע, יש לי איזה פירמידה
קטנה
הוא הביא ספינגס אתמול, אתה יודע
טוב, תשים את זה פה
בצד הזה
ואז מתחילים להריב המצרים
ביניהם, כל אחד מביא מתנה אחרת
נו, אברהם, מה אתה אומר
על אחותך?
אני צריך לחשוב וזה
כיוון שהם רוצים
להשיג אותה בדרכים
חוקיות, אין עניין להרוג את אחיה
למה לצער
את האישה על ידי שאתה הורג את אחיה
אם זה בעלה, אין ברירה,
אתה צריך להרוג את בעלה
אבל אם זוהה באחיה
עד רבה, ככה מרוויחים זמן
לכן, יתנו לי מתנות
זה הפתרון
של הבעיה של שרה
וחייתה נפשי בגללך
זה פתרון של הבעיה שלו
לכן, הוא קודם כל
מקדים את פתרון בעיותיה היא
יתנו לי מתנות
ואז את תנצלי מלהתחתן עם מצרי
וחוץ מזה
שגם אני אחיה, וחייתה נפשי בגללך
עכשיו זה מובן
זה אחרת לגמרי
זה לא שאברהם הוא אגואיסט
עד רבה, הוא דואג לשרה
עכשיו
יש רק דבר אחד שאברהם לא ידע
זה שהוא עלול
להיפגש עם
האדם היחיד במצרים
שלא צריך את רשותה אך
כדי להתחתן
זה המלך
איך הוא ירד?
מצרים זה הרוחני
למה רשת מצרים?
אם הוא ירד שאתה ירד למצרים
צריך לתקן את מצרים
נכון?
צריך לתקן את מצרים
אז אין ברירה, צריך להרדת למצרים
ולשדה שני יש סכנות
אז הסכנות הוא פותר אותן
זה אם רינה אחותי את
בסדר?
מה?
כאילו, אישה אפרק מרד
בגלל שהוא קיבל את
בגלל שהוא והיא התחילו לקבל את ההבטחה
הוא והיא רוצים להקים את האומה
נכון?
ואז אברהם אומר
אבל יש פה בעיה
שזה ימשוך אחרים
אנחנו צריכים לדעות אסטרטגיה
שתציל אותנו
בסדר? האסטרטגיה זה אם רינה אחותי את
ואז יתנו לי מתנות
וחייתה נפשית בגללי, אז יהיה בסדר
אלא אם כן נפגוש את פרו
אבל זה הוא חשב שהוא ימלט מפרו
מה גרם שהוא פגש את פרו בכל זאת?
בואו נראה
והיא כבו אברהם מצרים
מה זה כבו?
בכניסה
בשער של מצרים
הוא מגיע אם כן
לתחנת המחס
כן
והראו המצרים
את האישה
כייפה היא מאוד, מי זה המצרים האלה?
סתם, זה עובדי המחס
והראו אותה
שרי פרו
מה עשו שם השרי פרו?
זה אני כבר לא מבין, עובדי מחס אני מבין
מה עשו שם השרים?
מה?
לא, פשוט עובדי המחס
קראו להם
כי הם ראו אישה יפה, אמרו צריך לקרוא לה בוס
אז אם כן
הם קראו לשרי פרו
אמרו בוס בוא תראה
ויהללו אותה אל פרו
מה זה ויהללו אותה אל פרו?
מה אומר רשי?
הללוה ביניהם
הללוה ביניהם
כלומר, הגונה זו למלך
אמרו, אחת כזאת
זה רק למלך
לא שהם דיברו עם המלך
וככה אישה בית פרו
מה אתה אומר?
כן, אמרו שהיא ראויה
הגונה זו למלך
זאת אומרת שבעצם קרה פה
דבר שאברהם לא ציפה לו
מבחינה טכנית, הוא לא ציפה שזה יגיע למלך
כיוון שהוא לא התכוון לפגוש את המלך
אבל אחרים מספרים למלך
עד עכשיו
אפשר להבין, אבל יש דבר אחד שאני לא מבין
אני רוצה לחזור לפסות ותגימל
אם רינה
מה אתה רוצה?
הוא תכנן בגשת דעם לעקופת
זה קצת סתירה, אם היא לא מביאה דעם
את קריציות השם
היא לא נהיה חמק או רע
כן, זה קצת קשה באמת
איך לא להיפגש עם פרו, בסופו של דבר
כי אם הוא מרוצה לתקן את מצרים
בסופו של דבר זה יגיע לפרו
אבל הוא מתחיל עם מצרים
אם יהיו איתו, אז הם יגנו עליו
מפני פרו
יעשו הפגנות כאלה
שפרו אם מוכרח להתפטר, הוא ייקח את שרה
עכשיו ראי, אני נוסה להבין פה משהו
פסוק יותגימל, מטריד אותי
אם רינה
אחותיית
מה המילים
ששרה צפויה לומר
מה אמרת?
אני אחותו
אז היה צריך לכתוב
אם רינה, אני אחותו
אבל פה כתוב אחרת
אם רינה, אחותיית
למי צריך להגיד אחותיית?
לפרו פרו, איש או אישה
לישת פרו, צריך ללכת לישת פרו
להגיד לה אחותיית?
או כל מצרייה שהיא תפגוש ברחוב
היא צריכה להגיד אחותיית?
מה קרה פה?
זה ביוק ההפך מהכוונה
מה?
זה לא ציטוט, אז מה צריכה לעשות?
מה צריכה להגיד?
שאחותיית, אם רינה שאחותיית
מה?
אני אחות שלו, אבל זה לא מה שכתוב
אחותו אני, אם רינה
אחותו אני
זאת המשמעות?
הם רוצים שזאת תהיה
המשמעות, אבל זה לא מה שכתוב
מה?
תגידי לי שאת אחותי
ואז מה זה יעזור?
לא, אני אגיד לכם פשוט מאוד
הביטוי אחותיית הוא ביטוי פה
ייחודי
הביטוי הזה מופיע פעמיים בתנ״ך
הוא מופיע פעם אחת בתורה
בפסוק הזה
ועוד פעם אחת בספר משלה
אמור לחוכמה
החוכמה אחותיית
אז כאן מתגלה פה משהו אחר לגמרי
שאברהם
גילה לשרה איזשהו סוד
הוא גילה לה
מפני מה ירדנו למצרים
הוא אומר
ירדנו לכאן כדי ללקט
משם את החוכמה
יש חוכמה במצרים
ועל זה נאמר אחותיית
ואותה באנו לקחת מכאן
כמו שנאמר
והעבדתי
את חוכמת מצרים ביום ההוא
משמע שיש חוכמה במצרים
ויותר מזה
על שלמה המלך כתוב
ותרב חוכמת שלמה
מכל חוכמת מצרים
זאת אומרת מה זה ותרב
מכל חוכמת מצרים שהשורש של חוכמת שלמה
הייתה חוכמת מצרים
ומחוכמת כל בני קדם
זאת אומרת שהחוכמה היא
הרי איזה הוא חכם אומר את המשנה
הלומד בכל אדם
אז זאת אומרת החכם
האמיתי זה מי שלומד את החוכמה של
האחרים
לכן אומר
אברהם לסרת תראי יש איזה בעיה
פעם החוכמה הייתה מאוחדת
הרי כתוב
ונער יוצא
מהעדן להשקוט את עגן
נער
יוצא מהעדן להשקוט את עגן
כמה נערות? אחד
ומשם
נער פרד
והיה לארבעה ראשים שם האחד
פישון ושם השני גיחון
ושם השלישי חידקל והנער הרביעי ופרט
כלומר בעולמנו
אותה חוכמה שהייתה מאוחדת
אותו תוכן אלוהי שהיה מאוחד בגן עדן
אצלנו נפרד
ואז יש
תרבויות מנופצות
ונער פישון נפל
למצרים
נער גיחון
להודו
חידקל לאשור
והפרט לבבל
מה אומר אברהם לשרה?
יאללה צריך לחבר מחדש
נער פישון שהוא נער החוכמה
נפל למצרים
אמור לחוכמה אחותי את
כי אנחנו באנו לקחת משם את מה שצריך לקחת
לכן מה נתבלי בעבורך?
יתנו לי מתנות
יתנו לי את מתנות החוכמה
להשיב אותה אל מקורה
שזה אחת התכליות
הנשגבות של הגנות
לכן זה מה שאומר אברהם לשרה
אמרינה אחותי את
למה נתבלי בעבורך? וחיית נפשי בגללך
מתחילים ממצרים
ואחר כך החוכמות שבכל העולם
כן
אמרינה אחותי את
כלומר תחפשי את החוכמה במצרים
והחוכמה במצרים
עוברת דרך
צאון ובקר ועטונות וגמלים וכו'
היא תגיד את זה לעצמה
לפי זה
כן
הגיע המבזק. שלום