בפרק למד בפסוק מן ג'
ויפרוץ האיש מאוד מאוד ואילו צון
רבות ושפחות ועבדים וגמלים וחמורים
וישמע את דברי בני לבן למור לקח יעקב את כל
אשר להבינו מאשר להבינו עשה את כל הכבוד הזה
כלומר יש שלב שבו עם ישראל
מצליח לתפוס עמדה חשובה גם
מבחינה כלכלית אצל אומות
העולם ואת הולדה היא אנטישמיות
ויר יעקב את פני לבן אגב לכאורה
הדברים האלה הם שקר גס כי הרי לפני כן
השראה אומר לו לפני כן בפרק
למד פסוק קפזיין ויום מאליו
לבן אמנם מצאתי כן בעיניך
ניחשתי ואיוורכני ה' בגללך
כלומר בעוד שבני לבן טוענים
שהאושר של יעקב בא מתוך
מה שהוא ניצל את אושרו של
לבן לבן בעצמו הכיר שזה ההפך
שהברכה באה לו מיעקב וכן
מצאנו באמת שבכל הארצות שבהם
היו יהודים היהודים הביאו
ברכה כלכלית במקומות שהם עזבו
הייתה התמוטטות כלכלית
פסוק ג' ושוב בלמדה ל' פסוק ג'
עוסקה פסוק ב' ויר יעקב
את פני לבן והוא והנה איננו
אימו כתמול שלשום כלומר
הוא חושש שמע לבן יהרוג
אותו והיא אומרה הוא מתכנן
את השואה כלומר בעקבות
האנטישמיות יש גם סכנה של
אשמדה והיא אומרה שם אל יעקב
שוב אל הרץ אבותיך ולמולדתך
והיה עמך וזה בדיוק בזמן
שבו יש עוד מין השמיים שצריך
לחזור קוראים לזה בעברית
של ימינו הצהרת בלפור
וההשלך יעקב והקרא לרחל וליה
שדה אל צונו והיא אומר לה אין
ראויה נוכית בני אביכן כי איננו
אליי כתמול שלשום ואלוהי אביה
היה עמדי והתנה ידעתן כי בכל כוחי
עבדתי את אביכן ואביכן ואביכן
התלביב וחיליף את מסכותי ארצי תמונים
ולא נתנו אלוהים להראה עמדי ומכה
יאמר נקודים יש אחריך ויעלידו כל הצאן
נקודים ומכה יאמר עקודים יש אחריך ויעלדו כל
הצאן עקודים וייצא אל אלוהים את מקנה אביכן
אביכן ויתן לי. לכאורה זה לא
נכון מה שאומר כאן יעקב, הרי יעקב
איך הצליח לגרום שכל הצאן ילדו
נקודים הוא השתמש בפטנט של המקלות
עם מחסוף הלבן אשר על המקלות שהוא שם
בשיקתות המים בבוא הצאן ליחמנה במקלות
אז מה הסיפור הזה שאומר שהקדוש
ברוך הוא סידר זה אתה סידרת
לא שהצאן ילדו נקודים מה זה
נקודים מה שראינו בשבוע שעבר
נכון אז אתה יכול לקחת את ההקלטה של השיעור
של שבוע שעבר ולדעת על מה זה הנקודים יופה
אז מה פתאום יעקב אומר
שזה בא לו מההשגחה העליונה
אבל האמת היא שאם נשאל
אתכם שאלה אמיתית מבחינה מדעית
זה עובד הסיפור הזה שאם אני לוקח
מקלות שיש עליהם כל מיני פצלות לבנות
ואני שם את זה מול הצאן את היחום אז
זה גורם להם ללדת כבשים ועיזים נקודים
מה גורם באמת המטען הגנטי נכון המטען הגנטי
איך הוא מועבר לפי איזה חוקים חוקי מנדל נכון
הקומר הצ'כי שגילה הוא הסקוטי לא זוכר קומר
ושם מנדל שגילה את חוקי הגנטיקה עם אפונים
הוא לקח אפונים חיבר וזה יצא
לו גנוטים פנוטים הומוזיגוטים
מטרוזיגוטים וכדומה אז איך יעקב
הבין הוא מאמין באמונות תפלות כאלה
אלא מה באמת זה בדיוק כמו
שמסביר יעקב שהוא טעה בדבר
הזה פסוק יהודי ואהי בעת יחם
הצאן ועשה עיני וערה בחלום
והנה העתודים העולים על הצאן
עקודים נקודים מוברודים ויאמר אלי
מלאך האלוהים בחלום יעקב ואומר
הנה אני ויאמר סנה עיניך אוראה
כל העתודים העולים על הצאן
עקודים נקודים מוברודים כי ראיתי את
כל השאר לבן או סלח כלומר הקב'
ברוך הוא גילה לו את חוקי הגנטיקה
כלומר מה שאתה עשית את הפצלות
הלבנות על המקלות וחשבת שעל ידי
זה כשהעצום המיוחמות ראו את
הנקודות האלה זה גרם לנקודות בצאן
זה בעצם זה האמונה שלך אבל
האמת היא חוקי הגנטיקה שעכשיו
אני מגלה לך בחלום יש על זה
מאמר יפה של הרב מנחם בורשטיין
שבו הוא מסביר את הפסוקים האלה
בתור גילוי של סוד חוקי הגנטיקה ליעקב
נכון אז משהו מסביר שזה לא נכון יפה
אנוכי האל בית אל אשר משכת שם מצבה
אשר נדרת לי שם נדר אתה קומצא מן הארץ
הזאת ושוב אל ארץ מולדתך כלומר
באותו זמן שבו יעקב עשה את כל הרכוש הזה
זה הזמן גם לחזור לארץ ישראל
למה הסברנו מזה מספר פעמים
שהגלות באה ללקט ניצוצות של
קדושה מבין התרבויות של האומות
והנה יעקב דרך עצון של לבן הולך
ומלקט את ניצוצות הקדושה הגיע
הזמן שבו העבודה הזאת כבר
נעשתה הגיע הזמן לחזור לארץ ישראל
כן
שאלה יפה מאוד אתה שואל הרי
למה בכלל יעקב צריך להצדיק את
עצמו הרי הקדוש בכו אומר לו
לצאת אז הוא צריך לספר לנשים שלו
שעושקים אותו במשכורת
ושיגיע הזמן שהם תצטרפנה אליו
ושהם יבחרו את המחנה שלהם
וחוץ מזה הקדוש רחוב גם אמר לי
באמת לא מתאים הסיפור
הזה אם הוא נביא והקדוש
רחוב אומר לו צריך להגיד
הקדוש רחוב אמר לי לחזור
מי שרוצה שתבוא מי שלא רוצה
שלא תבוא מה זה הסיפור הזה
ובכלל התגובה שלהם גם כן
מוזרה מה הן אומרות ותן רחל
ולהב את אומר נעלוה עוד
לנו חלק ונחלה בבית אבינו
עלו נוכיות נחשבנו לו כי מכרנו
והיוכל גם יכול להתכספנו כי כל העושר
אשר יציל אלוהים מאבינו לנו הוא
מולבננו ואתה כל אשר אמר אלוהים אליך
עשה גם הן מדברות בשפה
מאוד לא ברורה בעצם אתה צודק
באופן רציונלי באמת לא בסדר
מה שעשה הבא שלנו וחוץ מזה גם
הקדוש רחוב אמר אז זה ודאי שצריך לצאת
זה לא נשמע טוב בסולם
הערכים כאן בסולם הערכים
היה צריך להיות הקדוש
רחוב אמר אז עושים
אותה שאלה אפשר לשאול על משה
רבנו בפרשת שמות שקראנו השבת
וישוב משה אל יתר חותנו ואומר אלך
אל חנה ואירעה את אחי אשר במצרים
הרעה העודם חיימה ויומר
יתרו לך לשלום הקדוש רחוב
אמר לפני כן בשנה למשה
שהוא צריך לצאת למצרים
כדי להוציא את ישראל ממצרים
משה בסוף אחרי לחצים רבים מסכים
ואז הוא הולך ליתרו ושואל אני
יכול ללכת בבקשה אני צריך חופש
ואם יתרו יגיד לו לא מה יעשה משה עכשיו כן
זה מאוד מוזר הסיפור הזה מה שהוא הולך לבקש
יש עוד כמה קושיות כאלה הקדוש ברוך
הוא ציווה להקים מדינה בארץ ישראל
קדוש ברוך הוא ציווה או לא
ציווה ציווה להקים מדינה בארץ
ישראל מה עושים אנחנו הולכים
לאום ומבקשים רשות להקים מדינה
אבל זה מצווה מה אתה הולך לבקש מהם
רשות עוד שאלה משה רבנו לא סתם אברהם אבינו
קיבל ציווי מהקדוש ברוך הוא לעשות
ברית מילה נכון הימול יימול כל זכר וכולי
מה עושה אברהם הוא מבקש עצה מממרא כן והעירה
אליו השם באלעוני ממרא שנתן לו עצה על המילה
שאברהם הלך לממראה
אמר לו תשמע הקדוש ברוך
הוא אמר לי לעשות ברית
מילה לעשות או לא לעשות
ממראה אמר לו תשמע נראה לי שכדאי
לעשות תעשה שוב אותה שאלה נכון
כלומר רואים שזה לא בפעם
אחת זו מהדורה חוזרת שהקדוש
ברוך הוא מצווה ואנחנו
שואלים שאלות של דרך הארץ
מה זה אומר שדרך ארץ קדמה
לגאולה כן זה ביטוי של הרב נריה
זאת אומרת שלא ייתכן שהקדוש
ברוך הוא שהוא אלוהי העולם
הוא גם אלוהי הדרך ארץ לא
יתחשב בדרך ארץ ולכן אם הקדוש
ברוך הוא אומר למשה שצריך
לצאת להוציא את ישראל ממצרים
לא יעלה על הדעת שזה יהיה
על חשבון דרך ארץ ולכן הוא
הולך ומבקש מיתרו רשות
ואם יתרו יגיד לו לא אז מה יקרה
אז הקדוש ברוך הוא ימצא
או מישהו אחר או שהוא
ילחץ את יתרו באותה
דרך שהוא לחץ את פרו נכון
הרי זה מדהים הסיפור של העשר
מכות זה פשוט לא מובן הקדוש ברוך
הוא משקיע נשק רב מרוקן מחסניות
רק בשביל שפרו יגיד אני מסכים
מה אכפת לך מפרו תוציא את ישראל ממצרים בין
שפרו מסכים ובין שפרו לא מסכים אבל זה לא יפה
הרי הוא האדון ומבחינה
משפטית אנחנו משועבדים לא
אז ככה הולכים בלי רשות
לא יפה צריך לבקש רשות מפרו
הוא לא מסכים עשר מכות עד
שהוא יסכים זאת אומרת זה כלל גדול
שהגאולה של עם ישראל כוללת
בתוכה את כל המימדים של המוסר
כולל הדרך ארץ ולכן צריך לבקש רשות
כן אתה בשאלתך סומך על דת הרמב״ם
שערי הרמב״ם אמר שהקדוש ברוך
הוא אכביד את לב פרו כדי שהוא לא
יסכים ליציאה כדי שיקבל עוד מכות
כדי להינקן בו ממה שהוא עשה מקודם
כן אתה אומר כי דברי הרמב״ם
אבל מדוע לא התחשבת במשפט הנוסף
של הרמב״ם בהמשך שאומר זה
הפירוש שלי אבל האמת תורד דרכה
כלומר שהרמב״ם בעצמו הרגיש
שיכול להיות שיש פירוש אחר
לאיזה פירוש הוא התכוון הרמב״ם
הפירוש של רבי עובדיה ספורנו
שלפי רבי עובדיה ספורנו החיזוק לב
פרו זה כדי להציל את הבחירה החופשית
של פרו בדיוק הפוך כלומר תאר
לעצמך שאתה פרו אל תיקח את זה אישית
ומישהו הופך לך ככה בהנף
מתה את כל הנילוס לדם מה אתה
עושה? בסדר מתי אתם יוצאים?
ברור אז אין בחירה חופשית יותר
אז אין צלילות הדעת
לכן היה צריך לחזק את
ליבו של פרו כדי שישאר
עם מלוא הבחירה החופשית
בסדר? טוב והדברים של הרבי עובדיה
ספורנו נראים לי מאני כדי להכריע
אבל בכל זאת זה נראה לי וכאשר
אני אגיע בזרת השם לביור העשר מקות
אז נוכל לדון גם בזה
טוב כן
לא לא לא עשר המקות זה עם הסכמה גמורה זה
לא הכרחה לא זה ממש לא נדחוק לפינה ממש לא
ואני אסביר גם למה בקצרה כי
זה מוציבנו מהנושא הקב' רחוב
אומר למשה לך אל פרו ואמרת
אליו כה אמר השם בני בחורי ישראל
ואומר אליך שלח את בני ואתם מעין
לשלחו הנה אני הורג את בנך בחורך
אז מה החוזה? החוזה עם פרו זה כך או שאתה
משלח מרצון או שזה יגיע בסוף למכת בחורות
כלומר הוא אמר לו את המכה העשירית מה עשה פרו
בחר שלא לשלח וקיבל במקום זה את מכת בחורות
לפי החוזה הוא לא צריך
לשלח והפלא הוא שלמרות זאת
הוא משלח כי הוא הגיע
למסקנה שהתביעה של משה צודקת
כמו שהוא אומר וברחתם גם
אותי בסדר אז זה לא הכרחה להפך
אבל כפי שאמרתי כל זה שייך
ללימוד ספר שמות אם תיתנו
לי אז אנחנו אולי היום
מספיק לגמור את ספר בראשית
נוכל להתחיל? לא אני לא בטוח בסדר טוב אז
עכשיו זה מובן למה הנשים כן לגבי השאלה שלך
שהייתה בהחלט שאלה מעמיקה מדוע הוא צריך
לשכנע את נשיו מצד דרך ארץ כי גלוי וידוע
לפני כל צדיק שהקדוש ברוך הוא איננו עובר
על מדת דרך ארץ ואם לבן היה נחמד עם הבנות
ולא היה מרמת יעקב אז אולי זה לא
היה זמן לצאת בסדר? טוב פסוק י' ז'
ויעקב יעקב ועיסה את בניו ואת נשיו על הגמלים
והנהג את כל מקנהו ואת כל רכושו אשר רכש
מקנה קניינו אשר רכש בפאדן הרם לבוא אל
יצחק אביו ארצה כנען ולבן הלך לגזוז את צונו
ותגנוב רחל את הטירפים אשר להביע והגנוב יעקב
את לב לבן הערני על בלי הגיד לו כי ורח הוא
ויברח הוא וכל אשר לו ויעקום
ויעבור את הנהר איזה נהר? איזה נהר?
מה? טוב נאמרו פה מספר הצעות ירדן יבוק
ארנון פרט מה האמת? פרט טוב ויעבור את הנהר
ויעשם את פניו הר הגלעד
ויגד ללבן ביום השלישי כי
ורח יעקב. טוב הפסוקים
האלה הם פסוקים משמעותיים
ביותר בהיסטוריה של
העם היהודי. מה הם אומרים
בפסוקים האלה? ששלושה
ימים הבדילו בין יעקב לבין לבן
אם תשימו לב בכל התורה
כולה בכל מקום שמוזכר
שלושת ימים תמיד תמיד
אני מוכן לשים על זה משהו
תמיד תמיד שלושת ימים
זה ההפרש בין ישראל לעמים.
למשל ברית מילה אדם
שעושה ברית מילה לפי ההלכה
אסור לו לצאת לדרך במשך
שלושה ימים. למה? כי זה מסוכן
נכון? אז מה זה אומר? כל
העולם הולך ואתה נשאר תקוע
נוצר הפרש של שלושה
ימים ביןך לבין העולם ולכן
גם כשאברהם אבינו
יוצא לעקדיו ביום השלישי
והאיסה אברהם את עיניו
כמו כן גם כשצריך להתכונן
לקבלת התורה גם התורה
מבדילה אותנו מן העמים
נכון? היו נכונים לשלושת
ימים כלומר בכל מקום
שתמצאו שלושת ימים תראו
שזה ההפרש בין ישראל לעמים
מה קורה כאן? והיו גד ללבן ביום
השלישי אז מה קרה בעצם? נולד עם ישראל
כלומר הפסוקים האלה שעכשיו קראנו מפסוק
יוצאין עד פסוק כפבט הם התיאור של הלידה
זה הדקות שבהן אבלעד יוצא
מהרחם אל האוויר החופשי
יוצא שבאיזו שנה נולד עם ישראל לפי זה?
לא יודעים?
בשנת 2002 כמו שנת רשבית איך אני יודע?
כי זה השנה שבאי על הכל יוצא מלבן כלומר
לראשונה הגרעין המקורי של האומה הישראלית
חורג מן הרחם של אומות העולם
וכאן נולד עם ישראל לראשון
עכשיו אם תשימו לב שנת רשבית היא
השנה היחידה בכל ששת אלפי שנות ההיסטוריה
שבהן יש התאמה בין התקופה
של שמואל לתקופה של רב עדא
בין התקופה של שמואל לתקופה של רב עדא
בדיוק בשנה הזאת התקופה של
שמואל והתקופה של רב עדא חפפו
אחרי הספירה?
האם השנה שעליה אנחנו מדברים כאן
השנה שבה יעקב בורח מלבן האם
היא אחרי הספירה או לפני הספירה?
נכון על השנה היא אני מדבר
רב עדא התקופה של רב עדא
קיימת מאז שיש מערכת השמש
מה? זה כמו שתגיד הפיזיקה
של ניוטון קיימת מאז ניוטון
הפיזיקה של ניוטון קיימת מאז
שיש חוק הגרביטציה בסדר?
למרות שניוטון חי רק לפני כמה מאות שנים
התקופה של רב עדא קיימת מאז שיש מערכת שמש
אפילו שרב עדא חי אחרי
התלמוד, בזמן התלמוד בסדר?
מה צריך להסביר?
רב עדא ושמואל הם המוראים
מה?
אה, אז אתם יודעים מה זה התקופה
של שמואל והתקופה של רב עדא
פשוט מאוד, המילה תקופה
אצל חזל זה מציין רבע שנה
רבע של שנה נקרא אצל חזל תקופה
יש לנו ארבע תקופות, תקופת תשרה,
תקופת תיבט, תקופת ניסן, תקופת תמוז
אם כן מדובר כל פעם בשלושה חודשים בסדר?
שלושה חודשים לא של ירח אלא ירחים של חמה
כלומר רבע שנת חמה זה נקרא תקופה
בסדר?
כמה זמן שנת החמה?
שלוש מאות שישים וחמש ימים ושש שעות בערך
מצד האמת זה פחות
כן? יש כמה דקות פחות
עכשיו, לפי שמואל, ההמורה,
היה מחלק את התקופה
לפי שנת חמה של שלוש
מאות שישים וחמש יום
ורבע בדיוק
לכן גם בחודש פברואר,
כל ארבע שנים מוסיפים יום
ואז השנה הנוצרית, פעם בארבע שנים,
במקום להיות של שלוש מאות שישים וחמישה יום
היא של שלוש מאות שישים ושישה
יום, כדי להשלים את הרבע החסר
אבל מאחר, והרבע הזה זה קצת יותר מדי
אז כל ארבע מאות שנה, הנוצרים אינם
מוסיפים יום אחד לחודש פברואר, כדי לאזן
זאת החלטה של האפיפיור גרגוריוס
כל ארבע מאות שנה לא מוסיפים את היום
הנוסף בפברואר, למרות שזו שנה שמתחלקת בארבע
כל מאה או כל ארבע מאות? לא יודע
כל מאה לא, כל ארבע מאות
כן, בסדר, בקיצור זה יוצא מאוזן
מישהו בודק את זה?
אפשר לבדוק, כן ודאי, האפיפיור בודק את זה
כן, מה אתה רוצה?
אם מסתם מתחנק בארבע, איזה
מאה, כלומר, ארבע מאות זה כבר חלק
אז בקיצור יש כללים, בסדר, עכשיו
התקופה של שמואל יוצא של רבע של
שלוש מאות שישים וחמש נקודה עשרים וחמש
יוצא כמה?
זה יוצא תשעים ואחד יום ושמונה שעות
נכון? לא, לא, לא, ושש שעות
כן, כן, כן, זה יוצא תשעים ואחד יום ושש שעות
אז כל תשעים ואחד יום ושש שעות,
לפי שמואל, אנחנו עוברים תקופה
מה?
כל תשעים ואחד יום ושבע שעות וחצי
כל, מה?
כל תשעים ואחד יום ושבע שעות וחצי
ושבע שעות וחצי
כל תשעים ואחד יום ושבע שעות וחצי
צודק, לחלוטין, כן, כל תשעים,
זהו, הרגשתי שיש משהו לא בסדר
כל תשעים ואחד יום ושבע שעות וחצי
עוברים תקופה
ואם תסתכלו, בהלוכות, יש חלק מהלוכות
שכתוב עליהם בשעה פלונית תקופה
אתם יודעים למה?
כי יש אנשים שמקפידים לא לשתות מים ברגע הזה
למה?
בגלל שמאמינים שבאותה שעה, מי ששותה
את המים, גונב את המים של הנידונים בגהינם
מסכנים, הם צמאים
וזה הזמן שנותנים להם לשתות
אז יש כאלה שמחשבים
בדיוק לפי התקופה של שמואל
יש רק בעיה אחת שמבחינה
אסטרונומית, התקופה הזאת שבה כלום
אבל זאת התקופה של שמואל
לעומת זה, יש התקופה של רב עדא
רב עדא עשה חשבון
אגב, זה לא מובא בתלמוד, אבל יש בראיתה
שעברה במסורת של תורה של ביל פי
שרב עדא עשה חשבון
ששנת החמה היא 365 יום וחמש שעות
ותפקוף צדיק היא חלקים
בסדר? כלומר, 595 חלקים
אז זה קצת פחות משש שעות
ואז לפי זה התקופה היא בזמנים אחרים
מאשר בזמן של שמואל
עד כאן הובן?
אגב, כשאנחנו עושים את בריקת החמה
כל 28 שנה
שמברכים על בריאת השמש
בחודש ניסן, קצת לפני פסח
הולכים לפי התקופה של שמואל
כך שכשאנחנו מברכים בריקת החמה
זה בעצם ברכה שאין לה שום
משמעות מבחינה אסטרונומית
אבל זה בכלל לא משנה
לומר לכם את האמת, גם התקופה של
רבדה היא לא נכונה מבחינה אסטרונומית
אבל זה לא כל כך משנה
עכשיו, מה שאני רוצה לומר
שבכל זאת התקופה של שמואל היא אמיתית
לא לפי האסטרונומיה שלנו
אבל בזמן סידרלי
בזמן סידרלי, באמת
הזמן שלוקח לכדור הארץ להקיף את השמש
זה באמת כמו שמואל, 365 יום ושש שעות
זמן סידרלי
זאת מדידת המיקום של השמש מול הירח
לפי המרחקים מקבוצת כוכבים גדולה
שנמצאת במרחק מספיק גדול ממערכת השמש
אז ביחס למערך הזה של הכוכבים
עשו חישוב וראו שבאמת
הזמן שלוקח, השנה השמשית
הוא 365 יום ורבע
אבל זה לא מה שאנחנו מודדים מכדור הארץ
אבל מעניין ששמואל מדבר על המוחלט
יוצא לפי זה שהתקופה של
שמואל היא תקופה מוחלטת
והתקופה של רבדה היא תקופה מציאותית
והייתה שנה אחת בהיסטוריה
שהתקופה של שמואל והתקופה של רבדה חפפו
איזו שנה זאת הייתה?
השנה שבה יעקב ברח מבית לבן
שנת רשבית
זה דבר מאוד משמעותי
כלומר, כשעם ישראל נולד
יש לרגע אחד לפחות
התאמה בין המוחלט לבין היחסים
זה יחזור עוד כמה מיליוני שנים
כך שאתה יכול לחכות
אם היינו רוצים היום לעשות
את ברכת החמה לפי תקופת רבדה
אז לא היינו עושים אותה
עוד כמה מיליוני שנים
זה עוד פעם יתאחד, יהיה בסדר
אז למה אני אומר את כל זה?
כי אנחנו רגילים לומר שמתי עם ישראל נולד
אף אחד לא חושב שבמעמד הר סיני
ביציאת מצרים
יציאת מצרים היא המצטיירת בציור שלנו
כשנה שבה עם ישראל יצא אל אוויר העולם
ודאי שמעמד הר סיני אין לו שום יחס לזה
זאת המצעדתית
אם לא לומר חרדית
שכאילו עם ישראל נולד
בשעה שהוא קיבל את התורה
זו אבסורדולוגיה האמירה הזאת
אז מי קיבל את התורה?
אם עם ישראל נולד כשהוא קיבל
אז מי קיבל?
ברור שהמקבל שקודם למה שניתן
אז זה ברור שיש יותר היגיון לומר
שהעם ישראל נולד ביציאת מצרים
אבל זה גם לא נכון
כי אנחנו רואים כאן בסיפור הזה
שהעם ישראל כבר נולד
ברגע שהוא יוצא מבית לבן
והרעיה שעם ישראל מאותה שעה
קוראת בריתות מדיניות
אנחנו נראה עוד מעט שיעקב
קוראת ברית מדינית עם לבן
וגם הוא עושה מלחמות בשכם
מול שכם בן חמור
כשבני יעקב לוקחים נשק ויוצאים למלחמה
למי יש זכות לעשות מלחמה?
רק ליישות מדינית
לא לאדם פרטי
אם כן אנחנו רואים שעם ישראל
המשפחה של יעקב, משפחה קטנטנה
מתנהגת כיישות מדינית לכל דבר
מסקנה, עם ישראל כבר נולד אז
אברהם עשה מלחמה
בתור הייתי אומר
אלוף משנה בצבא של פרעה
כן, צריך להבין את זה
פרעה מצווה עליו אנשים
הוא לוקח איתו ממצרים גדוד שלם
ויש לו בריתות שהוא קוראת עם הנרש כלום אמרה
הוא מנהיג מקומי
אבל לא בתור עם ישראל הוא יוצא למלחמה
מה שאין כן כאן יעקב ובניו
שבתור יישות מדינית חדשה
קוראתים בריתות ועושים מלחמות
אם כן אנחנו רואים שעם ישראל נולד כאן אז
אם כן יש לנו סתירה בין שתי האמירות
האמירה שאנחנו רגילים אליה
שעם ישראל נולד ביציאת מצרים
לא במתן תורה
והאמירה שעם ישראל נולד כשהוא יוצא מבית לבן
הקיצד, מה אתה רוצה?
אבל דעת יעקב לא נוחה מזה
ששמעון ולוי יעקבים
נכון
אבל זה לא נוחה
אך על פי שדעת יעקב לא הייתה נוחה
מהמלחמה של שמעון ולוי
אך על פי כן במסע ומתן
הם מסכימים שהם יהיו לעם אחד
סימן שהם כבר עם
כן בבקשה
למה שלושה ימים זה מה
שמבדיל בין ישראל לענים?
פשוט מאוד
בגלל שזה הזמן שעל פי
הטבע ברית המילה תוקעת אותך
אתה עושה ברית מילה אסור לך לצאת לדרך
שלושה ימים
אבל אבל גם בפני מפגשת
כי זה הפרש הזמן שהוא
משמעותי כדי להיבדל מהזולת
כל זמן ש... באותו יום אתה
ואני עדיין מרשימים אחד את השני
היום השני הוא דבק ליום הראשון
היום השלישי לא דבק לראשון
זה המערל מסביר ששלושה זה הפרש מוחלט
אבל יש גם קצת יותר מזה
כדי לעשות תשובה
צריך לעשות שלושה דברים
חרתה, וידוי, קבלה לעתיד
יש שלושה זמנים
וזה מה שמבדיל בין ישראל לעמים זה התשובה
כן בבקשה אדוני
אגידת יצחק היא גם שלושה ימים
נכון זה בדיוק כמו שאני אמרתי
אגידת יצחק היא זו שהבדילה
את זרע אברהם מהאומות
נכון?
כפי שאמרנו לפני בערך שבע דקות ורבע
נכון? לפי תקופת רבדה
כן בבקשה
האם הגויים לא יכולים לעשות תשובה?
הם עוד לא יודעים לעשות תשובה
יבוא יום שהם ידעו לעשות תשובה
כן
בואו נתקדם
אז איך אפשר להבין אם כן
שיש פעמיים לידה של עם ישראל
בעצם הדיון על זה נעשה
כבר ברב קוק בספר אורות
נע להכיר ספר אורות
רצאת מוסד הרב קוק
25 שקל לא יודע בעצם
יש כאן דיון בחלק הנקרא אורות ישראל
בעמוד כוף נונה פסקה חטא
יש איזה מה שנקרא חקירה
חקירה בדבר המהות היהודית
הרב קנדן צורתם של ישראל צריכה להתברר
מה זה צורתם של ישראל?
בשפה שלנו היינו אומרים מהותם של ישראל
מה קרה?
צורתם של ישראל צריכה להתברר
אם כן הרב כאן משתף אותנו באיזושהי התלבטות
התלבטות מסוג החקירות של האחרונים
אם אפשרות ראשונה
אם האנושיות הכללית של תוכן האדם
עומדת היבה בצוויונה כמו שהיא אצל כל העמים
ועליה נבנתה הצורה הישראלית המייחדה
או אפשרות שנייה
שמעקב עד ראש הכל הוא מיוחד
מהי מהות הספק?
אפשר להגיד ככה
שעם ישראל
אפשר להשתמש בספרים בשביל
תביאי את הצלחות האלה בבקשה
תקוסו תקוסו תקוסו
אנחנו נעשה פה
הפעלה פדגוגית
זהו
אפשרות אחת
קודם כל נעלה להסתכל בצד הזה
שהוא צד ימין שלי וצד שמאל שלכם
זה נקרא לזה האנושיות הכללית
נגיד זה הלאומיות של הגויים
אפשרות אחת אומר הרב
שמה זה עם ישראל? זה גוי
עם עוד משהו
זה גם, כלומר, זה וזה דומה
אבל על גבי זה יש צורה ישראלית מיוחדת
כלומר אנחנו עם כמו כל העמים
אבל חוץ מזה אנחנו גם גוי קדוש
זאת האפשרות האחת
אפשרות שנייה היא לומר לא
עם ישראל זה משהו בפני עצמו
היסוד הלאומי איננו זה אלה זה של העמים
וחוץ מזה גם הנשמה שלנו היא מיוחדת
אם כן יש לכם פה שתי אפשרויות
שני דגמים אפשריים של יחס ונשראל לעמים
או שאנחנו כמו הגויים, מזה אתם רואים
וחוץ מזה יש לנו עוד שוק צ'יק
או שמעקב ועד ראש הכל מיוחד
מה? זה שדמת?
כאילו עזבנו אותו
החלק הלאומי פה
והחלק הנשמתי פה
אם זה מכביל, אז הראשון
הוא לאומי, השני לאומי
והגבו חלק נשא, והשלישי הוא שיתפה לאומית
זה הלאומי, וזה הנשמתי
פה זה הלאומי, זה הנשמתי
כלומר דומה
אתה יודע מה? אני אעשה לך את זה ככה
זה הלאומי של הגויים
זה הלאומי של ישראל
זה הנשמתי של ישראל
ואז יוצא שיש השתוות בין הלאומי
של ישראל ללאומי של אומות העולם
אפשרות נוספת, הלאומי של ישראל
והנשמתי של ישראל לגמרי שונים
עד כאן מובן?
לא, היא עזרה לי רק להעמיד את זה לרגע
עד כאן ברור? יש שאלות?
אין שאלות?
רק שמה שאלה?
מדוע לא לומר שאנחנו כמו אותם בדיוק?
זה לא על הלדה של אף אחד
עם קדוש אתה לשם אלוהיך, יש משהו מיוחד
בכה בחר השם
בכה בחר השם מכל העמים, להיות לו לעם סגולה
אנחנו עם סגולה, לא?
היית רוצה להיות, ליבוביץ' אומר באמת
כדבריך, שעם סגולה זה ייעוד ולא מהות
ולכן הוא אומר שעל זה נאמר
קדושים תהיו
יש רק בעיה אחת, שהוא שכח
שיש תסוקים אחרים בתורה
כי עם קדוש אתה, בסדר?
אז מצד עם קדוש אתה
והרעיה שאני צודק זה שיש
פה כוס על גבי הכוס התחתונה
אז זה הרעיה שאנחנו עם קדוש
רק השאלה היא האם היסוד הלאומי שלנו
כמו אצל העמים, כלומר אנחנו גוי פלוס
או שבכלל אין דבר כזה גוי בישראל
אין בלאומיות כלל
כשהרב קוק היה צעיר
היה לו דיון על זה עם הרב מורדכי אלייסברג
מה? זה התבוללות
זה ליקוט ניצוצות
כשהרב קוק היה בחור צעיר
היה לו דיון על זה עם הרב מורדכי אלייסברג
הרב מורדכי אלייסברג היה תלמיד חכם ענק
בליטא והוא היה ציוני
והוא הסביר לרב קוק שהיה בחור צעיר
הוא אומר לו אתה יודע, לנו היהודים
מגיעה מדינה
לא פחות מלבולגרים
באותם הימים הייתה
התעוררות לאומית אצל הבלגרים
הוא אומר הרב אלייסברג לרב קוק הצעיר
אם הוא מגיע גם לנו מגיע
בלי קשר לעובדה שאנחנו גם גוי קדוש
אבל מצד היותנו עם ככל העמים מגיע לנו
וחוץ מזה אנחנו גם גוי קדוש
זה כמו היה, כמו האפשרות הראשונה
הרב קוק שהיה כבר עם סכל
אמר לא אני לא מסכים עם כבודו
גם אצלנו הלאומיות מקורה בקודש ולא בטבע
אמר הרב אלייסברג הקוק הזה יהיו
איתו עוד דברים גדולים בארץ ישראל
הוא הרגיש שיש פה משהו שמתחיל להתפתח
על כל פנים אותו ויכוח שבין הרב
אלייסברג לרב קוק הצעיר חוזר פה באורות
הנה אני שוב חוזר על דברי הרב קוק באורות
צורתם של ישראל צריכה להתברר
עם האנושיות הכללית של תוכן האדם
עומדת היא בה בציוויונה
כמו שהיא אצל כל העמים
ועליה נבנתה הצורה הישראלית המייחדתה
או שמעקב הדרוש הכל הוא מיוחד
זה הספק
מעניין אגב יש אגדה של פסח שהודפסה בבנברג
ששם מביאים את כל החקירה
הזאת בשם רב חיים מבריסק
פשוט גנבו את זה
בבקשה
לא אין לזה שום קשר
טוב אומר הרב לבירור זה
כדי לברר את השאלה הזאת
צריכים להשתמש במקורות שונים
בכמה סוגי מקורות הרב קוק רוצה שנשתמש
שמונה סוגי מקורות
תורניים, סכליים, היסטוריים,
רזיים, אופאיים, שיריים
ולפעמים גם כן פוליטיים ואקונומיים
שיריים מהשירה
אז אם כן אם אתם תרצו לפתור
את השאלה הזאת שהרב קוק גנבה
תצטרכו ללמוד שמונה תחומים שונים
חלק מהם רוח הקודש
אופאיים
מה?
אופאה מלמעלה
אז בקיצור צריך פה להרחיב
אלפלפי כן למרות כל הדרישות
האלה הרב קוק אומר לנו את דעתו
עכשיו מעניין מה היא דעתו כאן
לעומת מה שהוא אמר כשהוא היה צעיר
נראה הדבר
שמקודם נערך הדבר שצורת האדם
תשתלם בכללותה ובתור תוספת ויתרון
ייגלה על האומה מיוחדת רוחה מפואר בדרת קודש
כלומר האבעמינה הייתה כמו
האפשרות הראשונה של הרב אליעסברג
לתחילה כך היה צריך להיות
שהבסיס הלאומי שלנו יוקח
ילקח מהאנושות הכללית
ורק על גבי זה נשמת ישראל
אבל נתקלקלו העניינים
ורוח האדם שקע כל כך בכלל
עד שלא היה החול
יכול להיעשות בסיס לקודש
אלא אם כן נתקלקל אותו
המצב של האנושות הידרדר כל כך
שאי אפשר באותם הימים היה
לקחת את היסוד הלאומי שקיים
אצל הגויים ולבנות על זה קדושה
היה קלקול כל כך נורא
של גילוי הרעיות, של
שפיחות דבים, של עבודה זרה
שאי אפשר היה לבנות מזה את הלאומיות הישראלית
והוא חריכה גלות מצרים
לבוא בתור קור הברזל
שצירפה את צד האדם שבישראל
עד שנעשה לבריאה חדשה
וצורתו החולית נתשתשה לגמרי
אתם רואים פה במוטיב שנתואר כאן
יש מוטיב של הפריה
הזרע כאילו מבטל את צורתו בתוך הרחם
נעלם
ואז הוא נעשה צורה חדשה, הוא בר
ואוכל גוי פעם אחת
מה זה אוכל? מלשון לחולל
לידה
על ידי הגרעין האנושי
70 נפש שירדו מצרים
לצורה שמראש ועד עקב
כולה ישראלית יעקב וישראל
יעקב היסוד הלאומי, ישראל היסוד הנשמתי
כל זה חטיבה אחת
כלומר, מה בעצם הרב כאן מסביר לנו?
שעם ישראל נולד פעמיים
פעם אחת הוא נולד לפי השיטה של הרב אליעזברג
ופעם השנייה לפי השיטה של הרב קוק הצעיר
כלומר, בפעם הראשונה כשיעקב יוצא מבית לבן
זה על יסוד התרבות האנושית הכללית
על הצון והבקר והגמלים והעבדים ושפחות
שהוא קונה ביותו בבית לבן
וזה הניסיון הראשון
הניסיון הראשון היה לבנות
מזה את האומה הישראלית
הרי יעקב לא תכנן יותר להרדת למצרים
הוא התכוון להישאר בארץ ישראל
וישב יעקב בארץ מגורי אביו, אומר רשי
ביקש יעקב אבינו לשבת בשלווה
מה הוא התכוון לעשות?
לשבת בשלווה, ואז מה יקרה?
הילדים שלו יגדלו ויביאו ילדים לעולם
וילדיהם יביאו גם כן ילדים לעולם
עד שנתיישב בכל מקום בארץ קנאן
ונקים אומה חדשה באופן טבעי
והאומה הזאת תהיה גוי קדוש
נתקלקלו העניינים
ואז היה צריך להרדת למצרים
להיוולד מחדש ואז נהיינו יעקב וישראל
כן, מה אתה רוצה?
נתקלקלו העניינים
אז מה שמע שהגויים התקלקלו
כן, אי אפשר היה לחול
ולעשות בסיס לקודש אלי אם כן יקלקל אותו
בסדר? אז זה מסביר לנו, כן
שמה שקורה כאן זאת הלידה הראשונה של עם ישראל
והאומה הזאת שנולדה כאן בפסוקים האלה
מתה
מתי היא מתה?
בשעבוד מצרים
והיא קמה לתחייה, מתי?
ביציאת מצרים
ומתקלקל את האומה
כאן יש לנו קצת רמז בפסוק תיוטט
ולבן הלך לגזוז את צונו
ותגנוב רחל את התירפים
אשר להביע
כלומר, להציעת מישראל
מחרן מתלווה
העבודה זרה של בית לבן
התירפים באים גם
וזה מראה שאי אפשר לבנות על הבסיס הזה
כן בבקשה
לא, מה שמקלקל זה התרפים
הרי מה יש לגנוב מבית לבן?
תרפים
מי עשה את הפעולה? אנחנו
כי ברור שאם אתה יוצא מהגלות
אתה צריך לקחת גם את אלוהיהם איתך
אי אפשר לצאת מתרבות
בלי לקחת איתנו את התמצית של אותה התרבות
והתמצית של אותה התרבות היא תמצית מקולקלת
לכן לא הייתה ברירה אלא לגנוב את התרפים
אבל התרפים הם תרפים
כשלקחנו ממצרים את הזהב
עשינו כבר בירור
חלק מהזהב זרקנו ועשינו ממנו עגל
ומה שנשאר טוב עשינו ממנו משקן
אז זהו, רחל לא עשתה את הבירור
היה אפשר, אם יעקב היה יודע שרחל גנבתם
לחתיכות, הוא אומר החתיכה
הזאת זה בסדר, החתיכה הזאת נזרוק
בסדר, בבקשה
אני לא אמרתי שהגויים אשמים
אבל בתרפים יש אשחטה
זה לא סתם עבודה זרה, זה אשחטה
כי לפי חזל התרפים זה היה בעצם
אדם שהיו קוברים אותו וכל מיני דברים כאלה
קוראים אותו חי ועושים ממנו
איזה מישמש כזה, איזה מרשמלו
שירצה לדבר עם קשפים
בקיצור, לא סימפטי
טוב, פסוק תפדד
ויוגד ללבן ביום השלישי כי ברח יעקב
ויקח את איכיו, אימו
וירדוף אחריו דרך שבעת ימים
זה מזכיר לכם משהו?
איזה גוי שרודף אחרי יהודים שיוצאים ממנו?
אה, מזכיר לבנים, אוקיי
כאילו מעשה בנים סימן לאבות
שפראור רודף אחרי בני ישראל
מתי הוא נוצח? אחרי כמה ימים?
שבעה ימים, ישבי של פסח
גם פה יש איזו מין הכנה כזאת
מסביר המהרל מפרק בספר גבורות השם
מדוע יש שבעת ימים בין יציאת
מצרים לבין קריאת ים סוף?
כי יציאת מצרים זאת השלמת הבריאה
הבריאה כמה זמן זה היה? שבעת ימים
אז מכן שבעת ימים גם כן ליצירת האומה
גם פה עם ישראל יוצא מעבדות לחירות
במשך שבעת ימים
ויבוא אלוהים אל לבן
הערמי בחלום הלילה ויאמר לו
אישה אמר לך פן תדבר עם יעקב מתוב הדרה
ויאסק לבן את יעקב ויעקב תקע את ההולו בהר
ולבן תקע את איכיו בהרגלעד
ויאמר לבן ליעקב מה עשית ותגנוב את לבבי
ותנג בנותי כשבויות הרב למה נחבאת לברוח
ותגנוב אותי ולא ייגדת לי פשל לך חבל שמחה
ובשירים בטוף ובחינור ולא
נטשתני לנשק לבני ולבנותי
אתה הסכלת לעשות יש לילידי לעשות ממכם רע
ולאה אביכם אמש אמר אלי למור
אישה אמר לך מדבר עם יעקב מתוב הדרה
ואתה לא חלכת כי נחשוף נחשפת לב את אביך
למה גנבת את אלוהי?
שימו לב גם בהבדל האטונים של הנאום
אנחנו רואים את הסתירות
הפנימיות בתוך דברי לבן
יש ההשכלה של לבן האלוהית ששמה הוא מבין
שאלמלא דבר ה' הוא היה הורג את יעקב
ויש הנאום המודע הרשמי
שבו לבן חושב שהוא בסדר גמור
כלומר יש אצל לבן החלפת זהויות
הייתי אומר אולי שלו יש אפילו שלושים זהויות
אבל הוא מחליף תפקיד תוך כדי דיבור
הוא הופך מרוצח לאבא אוהב לכל מיני דברים
אפשר אפילו לעשות על זה כתבה
טוב, ויהניה עקב היום אמר ללבן
זה המצחיק אלמלא שבמציאות אנחנו
רואים שככה אומות העולם מתנהגים איתנו
כן בבקשה
אולי הוא מדבר איתו רע?
זה מה שהוא מדבר איתו לבן
הוא לא יכול לדבר איתו רע
לא יש לו טענות אתה לא בסדר איתי זה משהו אחר
ויהניה עקב היום אמר ללבן כי הראתי
כי אמרתי בן תגזול לבנותיך מעימי
אם אשר תמצא את אלוהיך לא יחיה
נגד אחינו אכר לך מה עימדי וכך לך
ולא ידע יעקב כי רחל גנבתם
והיה בו לבן בו אליה עקב ובו
אליה ובו אל שתי ההמהות ולא מצב
והצא בו אליה והיה בו אל רחל
ורחל לקחה את התרפים
ותסימם בחר הגמל ותשב עליהם
והימשש לבן כל האוהל ולא מצב
ותומר אל אביה על יחר בני אדוני
כי לא אוכל להיקום מבניך כי דרך
נשים לי והיחפש ולא מצא את התרפים
שאלה למה לבן לא דיבר עם רחל?
מה?
היה לה דרך נשים יפה
כלומר מסביר הרמבן שהקדמונים
היו מחמירים מאוד בענייני תומעת נשים
וברגע שהוא שמע שדרך
נשים לה כלומר שיש לה מחזור
הוא אפילו לא דיבר איתה כי הכשירו
את הדיבור של הנידה כדבר מטעמי
עד כדי כך
ואיחר ליעקב זאת אומרת שאפילו
אצל אדם רע כמו לבן יש ערכים מסוימים
של הדרת
ואיחר ליעקב ויערב בלבן
ויען יעקב היומר ללבן
מה פשעים אחתת לי כי דלקת אחריי
כי מיששת את כל כליי
מה מצאת מכל כלי ביתך
סמכו נגד אחיי ואחייך
ומחו בין שנינו זה עשרים שנה
אנחי אמרתי לך בזכרו שכאילו מבלץ לא לך
לא אכלתי את רפא לא אהבתי אליך
אנחי אחתנה
מי ידידי בקשנה גנובתי יום
גנובתי לילה הייתי ביום
אכל לי נחורב וקרח בלילה
ותדעת שנתי מעיניי
זה לי עשרים שנה בביתך ובתיך
ארבע עשרה שנה בשתי בנותיך ושש שנים בצונך
ואתה חלבת מסקורתייה סרט מונים לולי אלוהי
אבי אלוהי אברהם ופחד יצחק איילי כי אתה
ריקם שלחתני תעוני ותגיע כפיי רעי אלוהים
והיוכח עמש
כלומר סימן לעצמאות זה היכולת
להשיב מלחמה בתחום המוסרי
כי הרי לפני כן לבן בא בטענות מוסריות אליעקב
הוא אומר לו אתה לא בסדר גנבת את אלוהי
הוא אפילו אמר לו בהתחלה לא יהיה
הסכן במקום לתת את הצעירה לפני הבחירה
אתה לא בסדר שאתה רוצה
להקדים את הצעירה לפני הבחירה
וכו' וכו' ויעקב אין לו פה לדבר
ברגש יש לו פה לדבר סימן
שהוא יצא לעצמאות מדינית
ויען לבן והיום אליעקב הבנות בנותיי
ובנים בניי והצונצוני וכל השאר אתה רואה
לי הוא ולבנותיי מה יעשה אלה היום ולבניה
אשר ילדו ואתה לך נחרית ברית אני ואתה
כלומר הוכחת שאתה הופך להיות פרטנר מדיני
והיה לעד ביני וביניך והיקח
יעקב אבן והירימה מהצבא
והיום אליעקב ליכב לקטו
אבנים והיקחו אבנים והיעשו
גל והיוכלו שם על הגל
והקרא לו לבן יגר סהדותא
ויעקב קרא לו גל עד
מה זה גל עד?
זה תרגום של יגר סהדותא
מה זה יגר סהדותא?
תרגום של גל עד
כן
הוא עשה מצבא ואחר כך ליקו את אבנים נכון?
גם וגם
עכשיו ויעקב לו לבן יגר סהדותא מה זה
הסיפור הזה? עוברים פה מן הערמית לעברית
מה זה היציאה מהגלות?
זה לצאת מן הערמית לחזור לעברית
מה זה ערמית? זה הפיתוי של משפחת אברהם
הרי גם לבן וגם יעקב מאיזה אומה הם במקור?
עברים
הם עברים נכון? הם צאצאי תרח
ותרח הוא הבן של נחור, בן צירוג, בן ראו
בן פלג, בן עבר
אז הם כולם בני עבר, הם עברים
אצל אברהם אנחנו מוצאים
שהוא נקרא בתורה אברהם העברי
ואילו הוא לבן, נקרא לבן הערמי
מה זה ערמי?
ערם זה בכלל צאצאים של בן אחר של שם
לא מערפח שד אלא זה בכלל ענף אחר
אז איך יכול להיות שלמרות
שהם מענף אחר הם נקראים ערמים
אלא הם נמצאו לעצמם את האזרחות הערמית
הם אמרו לא כדאי להסתבך
בארץ אבותינו, ארץ העברים
כדאי להישאר בארם, אנחנו
נקים קהילות שידברו ערמיקאית
ואנחנו נשתלב במרחב התרבותי הכללי
ואז בעצם זאת המחלוקת
בין בני נחור לבין בני אברהם
שדיברנו עליה מספר פעמים, שמוכרעת כאן
כלומר הפיתוי להיות ערמי
זה בעצם הפיתוי הקוסמופוליטי
ברגע שאתה יוצא מן הגלות
אתה עובר מן הערמית לעברית
הפה נפתח, הפה צח ולכן אומרים
הלך מה עניה די אכלו והתנה בהרעה דה מצרים
כל די חפין יתה ויכול כל די צריך יתה ויפסח
השטה הכה, באיזה שפה זה? ערמית
לשנה הבאה? אז העברית
כלומר כל זמן שאתה מתכוון לצאת
מן הגלות אתה עדיין מדבר ערמית
ברגע שמתחילה הגאולה אתה מדבר עברית
לשנה הבאה בהרעה דה ישראל
אוף הסתבכת, השטה הכה עבדה
לשנה הבאה, עוד פעם,
בהרעה דה ישראל, בני חורים
ואז מתחילים מה נשתנה בעברית
זה עדיין לא לגמרי מבורר, עד שמתחילה בין
הוא מדבר בעברית, מה נשתנה הלילה הזו
ואז עבדים היינו, מתחילה עבודה
עבודה זרה, כנגד ארבעה בנים
ערמי עובד אביב וכולי הכול בעברית, עד מתי?
עד חד גדיה, גומוים את
ליל הסדר, חוזרים לערמית
כלומר לרגע אחד השתחררנו מן הגלות
וחוזרים לגלות
מה?
חוזרים לגלות כי הטקסט הזה נכתב בזמן הגלות
היום אנחנו בארץ, נכון
אבל אנחנו אוהבים דברים ישנים
יש לנו נוסטלגיות
אז זה מה שכתוב כאן
והקרא לו לבן יגר סעדותה ויעקב קרא לו גל עד
זה גם הגבול של ארץ ישראל
הר הגלעד הוא הגבול בין ערם
לבין ארץ ישראל, לבין ארץ העברים
וזה המעבר הלשוני בין העברית,
בין הערמית לבין העברית
והיומר לבן, הגל הזה עד ביני וביניך היום
על כן קרא שמו גל עד, והמצווה
שרמאי צף השם ביני וביניך
אם איש מראה ומתענה את
בנותי, אם הוא מתקח נשים על בנותי
נשמע נורא אלוהים עד ביני וביניך
ואומר לבן יעקב הנה הגל הזה
והנה המצבה שיריתי ביני וביניך
עד הגל הזה ועד המצבה אם
אני לא איבור אליך את הגל הזה
ואם אתה לא תעבור אליי את
הגל הזה ואת המצבה, אז בלער
אלוהי אברהם ואלוהי נחור
ישפטו בינינו אלוהי אביהם
וישבי יעקב ופחד אביב יצחק,
מה עושה פה אלוהי נחור?
מה?
אמרת מתי המצבה יהיה נורא נורא או בנדב?
מצבה זה לא זז בקלות, אדם זה יכול לזוז בקלות
אתה מנסה לזרוק מצבה על אדם תראה מי ינצח
מה?
הבן אדם מתחת למצבה
הבן אדם מתחת למצבה, זה נהיה שזה גם מנהיר
אז אלוהי נחור
מה תקוע פה אלוהי נחור?
זה בדיוק מוכיח מה שדיברנו
שהמאבק המוכרע כאן זה בין השיטה של אברהם
לבין השיטה של נחור כיצד להוציא
לפועל את התוכניות של אלוהי העבר
הרי אלוהי אביהם
אלוהי אביהם זה אלוהי עבר
שמתגלה פעם כאלוהי אברהם
פעם כאלוהי נחור, צריך פעם אחת להכריע
והשבע יעקב לפחד אביב
יצחק, למה יצחק ולא אברהם?
כי אברהם יצא לחוץ לארץ
ויצחק לא יצא
כלומר יעקב בזה קובע שהמרכז של
האומן מכאן והילך הוא בארץ ישראל
והסבך יעקב זבח בהר
והקרא לאחיו לאכול לחם
ויוכלו לחם והיה לינו בהר
והיה שקם לבן בבוקר והנשק
לבנה ולבנותה והברך את הם
והילך וישוב לבן למקומו עד כאן להיום
שלום