והנה אנחנו נמצאים בפרק למד ב'
עכשיו יש פה בעיה במספור של הפסוקים
יש מהדורות שבהן פרק למד ב'
מתחיל בפסוק ויש כן לבן בבוקר
ואז יוצא שפרק למד א' שעוד לא סיימנו
אין בו אלא חמישים וארבעה פסוקים בלבד
ויש כאן מהדורות שבהן פרק למד ב' מתחיל
פסוק אחד ממוחר יותר ויעקב הלך לדרכו
ואז יוצא שבפרק למד א'
יש חמישים וחמישה פסוקים
ואז יוצא שלפי המהדורות
הציטוטים מהפרק שאנחנו
עומדים ללמוד הם ציטוטים
מתאים לפעמים כי יש לפעמים
אפרש של פסוק אחד בין מהדורה אחת למשניה
אז נא להיות מודה לדבר הזה
ואז נוכל למשל אם אני
אגיד פסוק ג' ואחד יגיד
מה פתאום איפה אתה קורא
את זה בפסוק ד' זה בסדר
תלוי לפי החומש שיהיה מאוד לרשותי
אז הווה נקרא את פרק למד ב' פסוק ב' שהוא
ויעקב הלך לדרכו זה לפי המהדורה שלי
באמת יש מהדורות שזה בטח לא כך נכון
טוב ויעקב הלך לדרכו והפגעו בו מלאכי
אלוהים ויאמר יעקב כאשר רעם מחנה אלוהים זה
ויקרא שם המקום ההוא מחנאים מה
זה המלאכים האלה שפתאום יעקב פוגש
כן זה מאוד מוזר הסיפור הזה
רשי מביא לנו שמלאכים של ארץ
ישראל באו לקראתו ללוותו לארץ
כלומר ההנהגה של ארץ ישראל
ההנהגה של חוץ לארץ
איננה אותה הנהגה ואז
יוצא שמה שכתוב אחר כך
למשל לפסוק ד' תודה רבה
והשלך יעקב מלאכים לפניו ולאסף
אחיו זה יכול להיות אפילו מאותם המלאכים
שהוא פגש הוא שולח מלאכים כן זה מוזר
מה זה שאדם שולח מלאכים למה הכוונה
יש פירוש לא ידוע כל כך אבל הוא
פירוש אחר לגמרי זה הפירוש של הרמב״ם
בספר מורה הנבוכים הרמב״ם
מסביר שמה שכתוב כאן
ויפגעו בו מלאכי אלוהים זה
כותרת לסיפור שעומד לקרות
ומהו הסיפור שעומד לקרות המאבק
של יעקב עם שרו של אסאיב עם המלאך
שכתוצאה ממנו יעקב יצא צולע
אז הצליעה הזאת זה פגיעה והיפגעו
בו מלאכי אלוהים איך הם פגעו
בו על ידי הצליעה הזאת במאבק
בין יעקב לבין המלאך אם כן יש פה
דרך מיוחדת של הרמב״ם שבהרבה פרשיות אגב ככה
רואה שיש פסוק שמשמש ככותרת ואחר כך כפירוט
דוגמה לכך מצאנו למשל
ואירא אליו השם באלוהים אמרה
זה כותרת מהו הפירוט ואירא
והנה שלושה אנשים כלומר
שלושה אנשים היו הגילוי של
ואירא אליו השם יש על זה הרבה
מה לדבר דיברנו קצת כמה פעמים
אבל נמשיך בפסוק דלת וישלח מה
הכותרת איננה סמוכה למה
כן אבל עבור הרמב״ם כל
הדברים האלה של הפגישה עם אסיו
כל מה שהוא מתכונן לפגישה
עם אסיו זה משני לעומת הגילוי
כלומר זה כמין רקע
זה לא השילוח של המלאכים
לא זה לא במחזה הנבואה
לא במחזה הנבואה פסוק דלת וישלח
מה מטרת הכותרת מה מטרת הכותרת
זה דרך ספרותית, כלומר השאלה באיזה
סגנון ספרותי התורה כתובה, האם
היא כתובה כמו בסגנון הספרותי של ימינו
שיש כותרת ופירוט וכך באמת
סובר הרמב״ם או שמה היא
כתובה באופן שכל פרט עומד
לפני עצמו כדעת רשי זו המחלוקת
כי הרי התורה כתובה בעברית, בעברית
היא שפה של מישהו שמדבר אותה,
למישהו שמדבר אותה דיינו היהודים
או העברים הקדומים יש ספרות
באיזה סגנון ספרותי העברים מדברים
זה השאלה, טוב ובכן וישלח
יעקב אני קורא כאן לפסוק
דלת וישלח יעקב מלאכים
לפניו ולאסיו אחיו ארצה שעיר
שדה אדום.
טוב אז קצת שיעור בגיאוגרפיה מאיפה בא יעקב
מחרן, איפה זה חרן בצפון כן
זה מאוד מאוד צפוני העיר חרן
קיימת עד עצם היום הזה היא
נמצאת בדרום טורקיה קרוב לגבול
הסורי
כן אבל זה מאוד מאוד רחוק
בוודאי במונחים של אותם
הימים. אם כן יעקב שבא
מחרן מתכוון להגיע לאן
לאחן בארץ קנאן
מה לחברון זאת מיניין לך
מה
אבא שלו שם ומיניין לך
שהוא רוצה לבוא לאבא שלו
זה כתוב בפרשה הקודמת שהוא
לקח את כל מקנאו ואת כל רכושו
אחרי שרחש והתבנה ואת
בנותיו לשוב את יצחק אביו בסדר
ארצה קנאן עכשיו יצחק אביו
נמצא כפי שאנחנו רואים בהמשך
בקריאת ארבע היא חברון אם כן
המטרה של יעקב היא להגיע לחברון
אנחנו רואים בהמשך הסיפור שכל
הסיפור הזה מתרחש באזור נחל יבוק
איפה הוא נחל יבוק מה
מה פתאום
בגלעד כן זה קראה וודי עזרקה כן הוא
נשפך בערך באמצע המהלך של הירדן
כן הוא נשפך השפך של היבוק
זה בערך באמצע הדרך בין
צמח לבין יריכו, בערך שם
באמצע הירדן מגיע נחל יבוק
שאלה הבאה איפה נמצא הר שעיר
דרומה איפה דרומה
או הסלע האדום
טוב אז בקיצור הסלע האדום
זה בערך משהו כמו חמש
מאות או ארבע מאות
קילומטרים דרומה מנחל יבוק
מה לא ליעקב לשלוח מלאכים ארבע
מאות קילומטר דרומה כשאף אחד
לא ביקש את זה ממנו והוא
רוצה ממנו לעבור את הירדן להגיע
לאזור חברון יש פה משהו תמוה
מאוד עד כדי כך שהמדרש אומר
שבאמת יעקב לא היה בסדר שהוא
הלך לעורר את השדים הרדומים
מה פתאום הוא מבקש פגישה
עם עשיו בשביל מה בכלל לשלוח
המלאכים לעשיו הוא יכול לחזור
ישירות לחברון ושלום על יעקב
או על ישראל
אז למה הוא עושה את זה
יש כנראה הרי יש לנו כלל מעשה
אבות סימן לבנים כנראה שיש איזשהו
תפקוד בהיסטוריה שמחייב אותנו
כל פעם שאנחנו חוזרים לארץ ישראל
לבקש רשות מאדום
יש לנו דוגמה לזה
כאשר בני ישראל אין שום צורך בזה
אין שום צורך בזה
כן
כשבני ישראל
יוצאים ממצרים הם מגיעים לאזור הר סעיר
והישלח
משה מלאכים אל מלך אדום
כן זה התקבולת הסגנונית היא מאוד ברורה
כשם שיעקב שולח מלאכים אל עשיו שדה אדום
כך משה שולח מלאכים אל מלך אדום
כה אמר אחיך ישראל אתה ידעת את
כל התלה אשר מצאתנו ונשא במצרים
וכולי וכולי וכולי ואתה איננו
בקדש עיר קצה גבולך נעברנה בארצך
כלומר משהו ככה מסדר איזו
השגחה מסדרת שמשה נדרש
מצטרך מזדקק לרשות של
מלך אדום להגיע לארץ ישראל
דבר תמוה מאוד
בכלל אנחנו רואים שכל
פעם שאנחנו יוצאים מגלות
אנחנו מבקשים רשות ממי
שמושל על העולם באותם הימים
למשל בפרשות שאנחנו קראנו בזמן
האחרון שמות וערה וגם פרשת בו
שאנחנו נקרא שבת אנחנו רואים
שהקדוש ברוך הוא משקיע מאמצים אדירים
את כל התחמושת שלו מוציאים
מהמחסנית כדי לשכנע את פרעו
לומר לבני ישראל שהם יכולים לצאת
אבל דבר הזה תמוה ביותר מה
לא למושה או מה לא לקדוש ברוך
הוא לבקש רשות מפרעו הוא
מוציא שם עשר מקות מהמחסנית
ומכין את מושה עם מופתים שלו לדבר על קריאת
ים סוף כל זה בשביל מה בשביל שפרעו יגיד כן
מה קרה. הרי אם הקדוש ברוך
הוא יש ביכולתו לעשות עשר מקות
אז שייתן מקות למצרים אם
הוא רוצה שיגיד לישראל לצאת
ואם פרעו אומר מילה אחת
אני משתיק אותו או הורג אותו
והנה הקדוש ברוך הוא במקום זה
משקיע מאמצים אדירים כדי שפרעו
יאמר כן זה גם כתוב במפורש
פרשת וערה כי אתה שלחתי את ידי
ואח אותך בדבר ותיקחת מן
הארץ ואולם בעבור זאת העמדתיך
כלומר הקדוש ברוך הוא מסביר
למה הוא משאיר את פרעו בחיים
בפסוק הזה לא כתוב שהוא הרג
אותו בעבור זאת העמדתיך כלומר
הקדוש ברוך הוא מסביר לפרעו
מדוע הוא משאיר אותו בחיים
הוא אומר מדוע בעבור הראותך את כוחי
ולמה אני ספר שמי בכל הארץ, למה
אני ספר שמי בכל הארץ אני מבין אבל
מה זה הראותך את כוחי כלומר הקדוש
ברוך הוא מאוד חשוב לו מה פרעו יחשב
זה פשוט מדהים
אותו דבר עבור כשמשה צריך לצאת
להוציא את ישראל ממצרים אחרי
שהקדוש ברוך הוא שכנע אותו
בשכנוע לא קל אבל בסוף הוא שכנע
אותו לצאת לגול את ישראל ממצרים וישב משה
אל יתר חותנו הוא הולך ליתרו לבקש רשות לצאת
ואם יתרו יגיד לא
יתרו למה הסכים מה יעשה עכשיו משה
זה דבר יום כן טמוע ביותר
אותו דבר אנחנו רואים
בימי בית שני
היהודים צריכים לחזור לארץ
ישראל הקדוש ברוך הוא פוקד את עמו
ולכן הוא שולח את קורש מלך פרס
כדי להודיע שזה בסדר אפשר לצאת
אותו דבר אנחנו רואים בעת החדשה
רוצים הקדוש ברוך הוא
מחליט המחזיר שכנעתו לציון
ואז סרביך את הרשות של ממשלת עוד
מלכותו על ידי שר החוץ ארתור בלפור
ואחר כך צריך לבקש רשות מן האום כפתט בנובמבר
ורק אחרי זה אפשר להיכנס לארץ ישראל
כן שוב אנחנו רואים שזה תהליך
קבוע כלומר מה שקורה כאן עם
יעקב ששולח מלאכים לאסיו בעצם
מדובר בקטגוריה קבועה במציאות
שאנחנו מבקשים רשות
מאדוני העולם במקרה של יעקב
מדובר על אסיו כי אסיו
הוא בעצם הדמות הדומיננטית
בניהול הפוליטיקה הבינלאומית ולכן
צריך לבקש רשות נשאל את השאלה וכי למה
מה אכפת לנו
עד כדי כך גם שחזל אמרו
שהקבוש ברוך הוא השביע את ישראל
זה במסכת כתובות יש שבועה
שהקבוש ברוך הוא השביע את ישראל
שלא למרוד באומות העולם
ושלא יעלו בחומה או כחומה
רשי יחד ביד חזקה כלומר
לא למרוד באומות העולם
אלא עד שאתה מבקש רשות
אל תצא קיבלת רשות אתה יכול
לצאת וכך היה גם בעת החדשה
וכך כתב גם הרמב״ן שהגאולה
האחרונה תהיה בראשיון האומות
כווימה קורש מלך פרס אם כן הדברים האלה הם
קטגוריה שחוזרת על עצמה ונשאלת השאלה וכי למה
התשובה
התשובה היא שגאולת ישראל
היא בעצם חזרת האומה
לזירה הפוליטית הבינלאומית
אם אתה היית מחוץ למשחק
איזשהו זמן ואחרים עשו את המשחק
הנימוס מבקש דורש שתבקש רשות סליחה לא הייתי
פה הלכתי לשתות קוס קפה או הלכתי לישון האם
אפשר בבקשה להיכנס בחזרה למשחק ודאי אתה
צריך לבקש רשות כי אתה מזעזע את הסדר העולמי
זה קודם כל מבחינת דרך ארץ
דבר שני הרי גאולת ישראל יש
לה השלכות עבור תיקון העולם כולו
גאולת ישראל היא גאולת העולם
צריך לשתף את העולם בגאולת עצמו
כלומר ההסכמה של פרעה שישראל
יצאו ממצרים זאת הגאולה של מצרים
בלי ההסכמה של פרעה אז
מצרים הייתה הולכת לעבדון לא
היה שום תקווה שום ניצוץ
לא היה עולה ממצרים הקדומה
לא חבל או כמו שאומרים ביידיש משחרם
זה מאוד חבל לכן צריך לסדר שפרעה יסכים
אבל על ידי זה יש גאולה למצרים
כמו שנאמר ויינצלו את מצרים
ויינצלו מלשון לנצל מלשון להציל
הצלו ממצרים משהו ויינצלו את מצרים
אותו דבר גם עם איסאו איסאו זה לא
סתם בן אדם זה אח התאום של יעקב
זה הבן של יצחק וזה הנכד של אברהם
מה אין שם ניצוצות של קדושה אין שם
שום דבר אין שם כלום ברור שיש שם משהו
ולכן יש אכרח לבני שנכנסים לארץ לסגור
את העניינים איתו לקבל ממנו את הרשות
כן מה
מתי שופטים את הר אסאו
כשיעלו מושיעים בארץ ציון לשפוט
את הר אסאו ברוך אתה אדוני
הזה במלכה עולם שהכולים גורם
סליחה איזה שלב בגאולה זה שייך
לא יודע הרמב״ם אומר שאף
אחד לא יודע את השלבים
של הגאולה באיזה סדר
הם יופים כשיגיע יגיע
כן למה יש מפרשים שאומרים שיעקב לא היה בסדר
למה יש מפרשים שאומרים שיעקב
אבינו לא היה בסדר. למשל הרמב״ן,
הרמב״ן אומר בגלל הסיפור הזה בגלל
זה החשמונאים הזדקקו לברית עם רומא
וכך נפלה ממלכת יהודה
כן כך אומר הרמב״ן
מצד שני רבי יהודה הנשיא
דווקא אומר שיעקב היה בסדר
פעם אחת רבי יהודה הנשיא
שלח מכתב לאנטונינוס הקיסר
והסופר כתב מן נשיא יהודה למלכה
אנטונינוס מן הנשיא יהודה אל המלך אנטונינוס
רבי ראה את זה אמר לא לא לא לא ככה
כותבים תמחוק את זה תכתוב מן עבדך
יהודה, מאבדך יהודה אל מלכה אנטונינוס
אמר לו הסופר למה אתה מבזה את עצמך
אמר לו וכי טוב אני מיעקב
אבינו שאמר כה אמר עבדך יעקב
כן יש מדרש שאומר שדווקא זה בסדר ולא
מדרש מן הקטנים רבי יהודה הנשיא מה התשובה
אז מתי כך מתי כך
זה תלוי באיזה מצב אתה
נמצא אם אתה ביציאה מגלות
אתה צריך לבקש רשות אם
אתה עצמאי אל תלך להתרפס
ולכן הרמב״ן צודק ולכן רבי יהודה הנשיא צודק
כן
כן כלומר החולשה והעוצמה באים מאותו סיפור
אותו סיפור בהקשר מסוים הוא
לגנות בהקשר אחר הוא לשבח
כן בבקשה אדוני
זה שהבריטים הסכימו שנעלה לארץ
זה שהבריטים הסכימו שנקים
את מדינתנו זה גאה לבריטניה
זה שיתף את העולם הנוצרי
בגאולת ישראל נתניהם זכות
אשר חלקמה שהם זכו להידבק באומה הזאת
וישלח יעקב מלאכים לפניו אל
עשיו אחיו ארצה שעיר שדה אדום
עכשיו יש פה איזה עניין כפי
שדמנו ביעקב היה צריך ללמוד
כלומר לקנות עליונות מוסרית
לאומת עשיו את זה הוא עשה דרך
לידת יוסף זוכרים את זה כן עכשיו הוא צריך
עכשיו להתמודד עם עשיו כי עשיו לא מודע
לזה שליעקב יש עליונות מוסרית עליו
עשיו משוכנע שיש לו עליונות מוסרית על יעקב
אז כאן יתחיל מאבק מוסרי חשוב ביותר
איפה אתה רוצה ככה
ויצב אותם למור כה תומרון
לדוני לעשיו כה אמר אבדך
יעקב, זאת אומרת אתם
רואים פה את הסגנון המתרפס
עם לבן גרתי
ואיחר עד עתה
מה פירוש גרתי
אז יש פשט גרתי הייתי גר,
גר זה אדם לא חשוב כלומר
תושב זה מי שיש לו מעמד
הגר מסכן הוא מחפש חסות
מבקש שיעזרו לו אז בעצם
הוא מציג את עצמו בפני
עשיו כבעל חולשה כך
שאתה לא צריך להתקנה בי
עם לבן גרתי
חז״ל ראו כאן רמז במילה גרתי,
גרתי בגמטריה וגם האותיות תריאג
תריאג זה שש מאות ו
שלוש עשרה
כן שש מאות ושלוש עשרה
זה מספר המצוות שבתורה
אז אומרים חז״ל שיעקב אמר
האם לבן גרתי ותריאג מצוות שמרתי
איך אפשר לשמור תריאג
מצוות בגלות אני לא מבין במיוחד
שהתורה עוד לא ניתנה ובמיוחד
שיעקב בוודאי עבר על אחת
ממצוות התורה לפחות שם שהיא
שפועה את זה, מה שהוא נעשה
שתי אחיות, שתי אחיות והתורה אומרת
במפורה שאסור להתחתן עם שתי אחיות בחייהן
כן ואישה אל אחותה לא תיקח
לצרור עליה בחייה, ברור הרי רחל
ואיליה היו חיות ושתיהן היו
נשיו של יעקב אז ברור שהוא לא
שאמר תריאג מצוות מה זה
הסיפור הזה תריאג מצוות שמרתי
פשוט מאוד לא כתוב בשום
מקום ותריאג מצוות קיימתי
לא כתוב שהוא קיים, כתוב שהוא שמר
זה בכלל לא אותו דבר
מה זה לשמור
לשים בהקפאה
כלומר החיים של הגלות
הם חיי תרדמה, תריאג מצוות
משומרות אפשר להגיד
שימרתי עשיתי מהם שימורים
כלומר המצוות של הגלות הם
שימורים של מצב הרבה יותר טוב
מצב הרבה יותר עליון אז זה
מה שכתוב כאן אם לבן גרתי
אבל דבר אחד ברור
כן תשמרו את זה להמשך
ליעקב אין שום עבירה שום חטא
כן אז האם היום זה נכון לומר לשמור את השבת
שאלה מעניינת מאוד הראויה לדיון על
סמנטיקה עברית וכדומה אבל חבלנו על הזמן
ונענע לשאלה הזאת פשוט חבל על הזמן
טוב
ואיהי לי לא אפשר להגיד שמה לשמור שם
אפשר להגיד זה ביטוי למצוות לא תעשה גם
טוב אבל לגבי מצוות לא תעשה כלומר
לשמור ולעשות זה מצוות עשה אבל
להגיד לשמור על כל התריאג מצוות
זה בלתי זה לא נכון זה בלתי אפשר
ואיהי לי
שור וחמור צון ועבד ושפחה
רשי זה כדי להראות הרי לא קיבלתי
את הברכה של יצחק אבינו כן יצחק
אמר תל השמיים משמני הארץ בהמות
זה לא תל השמיים ולא משמני הארץ
אז אתה לא צריך להתקנן
אבל יש פה דבר כן
אני עוד לא יודע אני אבדוק את זה בהמשך
אתה צודק השאלה מה זה בהיכר
דעתה התעכבתי עד עכשיו מה
הוא רוצה להגיד בזה כן זה
אנחנו נראה בהמשך בלי נדע
ואיהי לי שור וחמור צון ועבד ושפחה
יש אם כן שני סוגי דברים
שיעקב רכש בהמות ואנשים
נכון אתם זוכרים כשפראו נותן
לאברהם בהמות ואנשים איך זה כתוב
בפרק י״ג
איך זה כתוב
לא בפרק י״ג פסוקת ז״ם
ולאברהם הטיב בעבורה
והיהי לו צונו וכר וחמורים
ועבדים ושפחות והתונות וגמלים
מה זה התונות
זה הנקבה של החמור אז ברור נראה איך זה כתוב
חמורים וחמורים ועבדים ושפחות והתונות
כלומר בין הזכר של החמור לבין הנקבה של החמור
יש גם עבדים ושפחות זכר ונקבה של בני אדם
מה זה אומר על היחס של המצרים אל בני אדם
שהם שווים לבני אדם שזה כמו בהמות
רואים מה יותר שימושי מה
שיותר חזק זה החמור כן על החמור
אפשר לשים הרבה דברים על עבדים
אפשר לשים קצת פחות על שפחות
עוד קצת פחות על התונות עוד פחות
כן כלומר בסופו של דבר אצל
המצרים העובדה שהעבדים
והשפחות הם אנשים זה לא מעלה
ולא מוריד זה סך הכל כמו גמל
אצל יעקב אבינו רואים יש
הפרדה שור וחמור צאן ועבד ושפחה
כלומר בני אדם הם באים בקטגוריה אחרת
דבר נוסף איך כתוב כאן ואשלך
להגיד לאדוני למצוא חן בעיניך
מה הוא שולח, אפשר להגיד
שהוא שולח את המלאכים
אפשר להגיד שהוא שולח צאן
ובקר זה מה שהוא עושה בהמשך
בהמשך יעקב שולח בהמות
מה הוא לא שולח
עבדים, כן עבדים בני אדם כמו
שאמרת עבדים ושפחות יעקב לא נותן
כלומר אפילו במקום שהמתבקש
שהוא ייתן דווקא שם הוא לא
נותן ואנחנו עומדים דבר
מדיניות מאוד מעניינת של האבות
האבות מוכנים לקבל אנשים
אינם נותנים אנשים
זה עיקרון מעניין התורה
עתידה למסד את זה, איך כתוב
לא תסגיר עבד אל אדוניו
אשר ינצל אליך מעם אדוניו
אם חי יושב בקרבך בטוב לו, לא תוננו כלומר
ברגע שאדם בורח אליך אתה לא מחזיר אותו
בכלל גדול.
דבר מעניין הוא שבחפירות ארכיאולוגיות מצאו
כתבי יתדות מתקופת תל אל אמרנה
וכתבי אוגרית המפורסמים
זאת התקופה של
בדיוק לפני אברהם אבינו
לפני התקופה של אברהם
אבינו השתובבו פה באזור הזה
שבטים שמכונים לא בדיוק ברור איך
לפענח את המילה חבירו או עבירו או חפירו
אחת התיאוריות היא שמדובר
על אבותינו העברים בני עבר
כן מבני בניו של עבר שאברהם
ויצחק היו שייכים אליהם
והם היו נבדים בכשת הפוריה
אחד הדברים שמספרים לנו
הכתובות האלה זה שהם חיו
בקהילות נפרדות מפוזרים
בכל הארצות של הכשת הפוריה
הם היו בדרך כלל עוסקים
במסחר והיו תופסים את עמדות
המפתח במשטרים השונים
בחברות השונות שבהם הם היו
זה מעניין
יש נגדם הרבה תלונות אגב הם
גם היו עושים פשיטות על אזורי
יישוב ויש תלונות נגדם בין
מלכי קנאן הם מדברים על החבירו
שהחבירו הם לא בסדר מה
הם לא בסדר הם לא מכבדים
הסכמים בינלאומיים כשעבד
נמלט אצלם הם לא מחזירים אותו
מעניין כלומר שאנחנו רואים שמה
שהתורה אומרת לא תסגיר עבד אל ה'
בעצם היה נהוג במשפחה העברית
מדורי דורות ואנחנו רואים לזה גם
עד בתורה עצמה והאילי שובח המור
וצאן ועבד לשפחה ואני שולח לך רק בהמות
זה דבר מעניין כלומר זה
מראה את ההכרה שיש בבית
יעקב של העליונות של
צלם אלוהים על פני הבהמה
אגב מי זה המלאכים האלה
שיעקב שולח מה פירוש מלאכים
שליחים אנשים כן מלאכים זה אנשים
ורשי כותב מלאכים ממש
איך אפשר לשלוח מלאכים ממש
ניסיתם פעם לשלוח מלאך ממש
חוץ מזה אני לא מבין עשיו
רואה את המלאכים ממש
הם פוגשים את עשיו אם
עשיו הוא לא כל כך צדיק
כפי שעולים הכתובים וכי
הוא מסוגל לראות מלאכים
שאלה מה זה מלאכים אתה אומר שליחים ממש
כן אז כבר רשי לא חידש פה שום דבר
כן אלה הכוונה טוב הגארי הייתה אישה נעלה
אלא בפשטות מדובר שהוא שלח
מלאכים דהיינו בני אדם אל
עשיו והוא שלח מלאכים ממש אל
השר של עשיו כלומר כל מה
שמתרחש כאן נמצא בשני מישורים
יש מישור ארצי ויש מישור
מטאפיזי במישור המטאפיזי
יעקב שלמעלה שולח מלאכים
אל עשיו שלמעלה אל השר שלו
ויחד עם זה יש גם במציאות שליחים ארציים
בשר ודם שנשלחים אל עשיו
מה זה שרו של עשיו מה זה שר של אומה בכלל
מה זה שר בכלל מה זה שר
שר זה מלאך נכון כשחזל
אומרים שרי אומות העולם הם
מתכוונים למלאכים מאיפה
הם לקחו את הביטוי הזה חזל
בספר דניאל בספר דניאל כתוב
מפורש מיכאל שר ישראל וגבריאל וכולי
כל מיני כאלה שהם שרי מעלה הם
מלאכים הם נקראים שרי אומות העולם
אז השרים זה מה זה
שרים מלאכים יפה אני רואה
שהלימוד עובר מהר השרים
הם מלאכים שאלה מה זה מלאך
מה
זה שליח מעניין אצל בני
אדם נכון מלאך זה שליח
אולי תסביר לי מה זה שליח
שליח
זה אמצעי להעברה של מה
של מה אמרת
של מה
אמרו רצון מה אתה חושב
זה בסדר מלאך זה חבל
מסירה גלגל מסירה של רצון
אז אפשר לומר שהמלאך
הוא בעל רצון הוא הרצון של
הקב״ה ביחס לנושא מסוים
הרצון של הקב״ה לרפא נקרא
רפאל
הרצון של הקב״ה שיהיה במבה
במביאל נכון
מה
לדי יש הרבה מלאכים יש המון
המון מלאכים כן מה לפי זה המלאך
זה הקב״ה זה הקב״ה מצד רצונו
זה הרצון של הקב״ה עכשיו רצון
תמיד אנחנו יודעים שרצון יש לאישיות,
למשל הקוס איננה אישיות לכן לקוס אין רצון
אז יוצא לפי זה שגם לקוס
אפשר לתת שם פרטי קוס זה קוס
נכון אבל שמות פרטיים נותנים
לבעלי אישיות לכן אפשר להבין
מדוע המלאכים יש להם שמות פרטיים
גבריאל רפאל אלה הם שמות של אישיות
אבל זאת אישיות חד גונית
הוא יכול רק לרצות לרפא הוא
רפאל הוא יכול רק לרצות
לעשות במבה במביאל וכדומה
כן
אין מלאך אחד עושה שתי שליחויות
אז איך נקרא למלאך של במבי
זה באמת בעיה כן כלומר
כן נצטרך למצוא פתרונות
יצירתיים לדבר הזה במיוחד
שהמלאכים שייכים לעולם
היצירה אבל אם כן נצטרך להבין
מה זה לפי זה מלאך או שר של אומה
מה זה שר של אומה
הרצון של הקדוש ברוך הוא ביחס לאותה האומה
דהיינו התפקיד שממלאת אותה האומה בהיסטוריה
כלומר ריבונו של עולם יש לו תוכנית היסטורית
התוכנית ההיסטורית הזאת
כוללת שיהיו אומות מסוימות כן
שיהיו כל מיני עמים וביחס לכל
עם ועם יש רצון אלוהים מיוחד
נכון שלפעמים בא לידי ביטוי בקריקטורות למשל
בקריקטורות הרגילים היו פעם לציין את אמריקה
את אמריקה בתור הדוד סן נכון לכן לא
במקרה הסם מחמם הוא המלאך של אדום
כן מה הבעיה וכן למשל חזל
אמור שהפרסיים דומים לדוב וכדומה
אנחנו רואים גם בספר דניאל
הרבה ציורים חייתיים איזה מין
משל עולם של סימבוליקה חייתית
בהמית ביחס לאומות וזה מאוד משמעותי
אגב יש אומות שרואות את עצמן
כמיוצגות על ידי נשר או על ידי
על ידי חזיר, משל רומא היה לה
סמל חזיר או זאבה או ינשוף באטונה
וכדומה כלומר אותן האומות השיגו
שבעולם העדיון הם מייצגים משהו שדומה
לינשוף או משהו שדומה לחתול
במצרים וכדומה כן לא בכדי משל
אלוהים מצרים זה היה איזה מין
עיל כן המון רע כן האל המון רע
שהיה בדמות עיל מה שחזן אמרו
שהמצרים עובדים לסב ולכן בקרובן
פסח אנו שוחטים את אלוהים
מצרים זה משמעותי הדברים האלה
על כל פני אם כן השר של עשיו
זה הרצון כלומר התכלית ההיסטורית
שעשיו ממלא בהיסטוריה אם כן זה
משהו מאוד מאוד רציני כלומר להילחם
בשר של עשיו זה בעצם להגיד לקדוש
ברוך הוא לבטר על חלק מהתוכנית
שלו אתם מבינים את הקושי שזה
מייצג אני צריך לברר את זה בהמשך
והייתי מה
מה הוא אמר על הבנייה
שצריך לעשים טובים ומבנים
טובות בשביל להתנדב על
העיון הפרור, המברד, הפעילה
זה נושא בפני עצמו,
ממלאכה וזה נושא בפני עצמו
אפילו אני לא אחזור על
השאלה אני מתאר שלי בסדר
וישובו המלאכים אל יעקב למור
בנו אל אחיך אל עשיו
וגם הולך לקראתך וארבע מאות איש עמו
והירה יעקב מאוד ויצר לו
מה קרה
ממה יעקב מפחד בדיוק
הוא שומע שהסעד מגיע עם ארבע מאות איש
מה הוא חושב שיקרה
שמה שמה שיחס לו אותו
יפה נכון זה מה שהוא חושש
אבל הבעיה היא שכתוב
כאן והירה יעקב מאוד ויצר לו
יש פה שני ביטויים של הירה
והירה זה אדם הולך למקום מסוכן
הוא חושש מן הפגעים
שיש שם אני יוצא לג'ונגל
אני חושש מן ההריות
ואני מרים אני יוצא לשכונה
אפלה בפאתי ניו יורק אני חושש מהשודדים
וזה והירה אדם יוצא למלחמה
הוא חושש שמה יהרגו אותו
זה נורמלי כן זה הירה שיש
לאדם שעומד בפני סכנה
מה זה והיצר לו
והיצר לו היה לו צר מבפנים זה מועקה יש
לו איזה קושי פנימי משהו מעיק עליו מבפנים
זה כנראה אם כן מועקה בעלת אופי
מוסרי יש קושי מוסרי נכון והיצר לו
אומר רשי
והירה יעקב מאוד
והירה שמה יהרג
זה מה שהסברנו לו
והיצר לו
אם יהרוג הוא את אחרים
כלומר יש ליעקב יותר חשש יותר צרה מן
הסכנה שיש לו להרוג מאשר הסכנה להירג
תמוה מאוד
אדם כזה אני שולח אותו לפסיכולוג על המקום
צריך להבין מה קרה פה, יעקב
הבינו זה לא סתם מה אתה רוצה
כי אני אומר שמועקה פנימית זה
הרבה יותר חמור מאשר מועקה חיצונית
כי אם אויבי איש אנשי בלתון
כלומר הוא עצמו האויב של עצמו אז
איך הוא ינצח אם יש ליירה
חיצונית משהו נגיד עלול לפגוע בי
הוא כך מגן, המגן מציל אותי אבל אם אני
בעצמי התוקף את עצמי איך אני אינצל כן בבקשה
אז נשב זאת אומרת שמה יהרגו
הנשים והילדים אבל זה לא מה
שכתוב בראשי, ראשי אומר
ויצר לו אם יהרוג הוא את אחרים
הוא לא רוצה להרוג את אסיו
כן, בכל אופן זה מאוד לא
מובן, הרי אם אתה בהגנה
הגנה לגיטימית בסך הכל, הגנה עצמית
אנשים רוצים לתקוף אותך הבא להורגך
אשכם להורגו, לא כפי שראיתי פעם במילואים
שמישהו כתב הבא להשכמך אשכם להורגו
לא אבל פה הבא להורגך
אז זה בכי זה לא טבעי שאתה תתגונן
גם מבחינה מוסרית אפילו לפי המסמך
המזעזע הנקרא קוד אתי של צה״ל אם
אתה בסכנת חיים ושאלת את
הפסיכולוג ואת העורך דין אתה יכול לראות
כן אז מה הבא היה פה של יעקב אבינו
יש פה משהו עמוק שמסתתר פה, דבר נוסף
למה הוא יראה נגיד ויצר לו
זה כבר קשה לי אבל גם ואירה
קשה לי הרי הקב״ה אמר לו
בשעה שהוא יוצא מארץ ישראל
ושמרתיך בכל אשר תלך כי לא האזוףך
עד אשר עמסיתי את אשר דיברתי לך
אם כן הקב״ה הבטיח לו שיהיה בסדר
כמה תשובות יש אני מחפש רק
אחת אני עוד לא מצאתי בבקשה
אתה אומר שמה נגמרו לו הזכויות מי
אמר שהוא צריך זכויות הקב״ה הבטיח לו
הבטיח ויאמר שיקיים זה באמת שאלה טובה נכון
הקב״ה נפטילה לעבוד במדרידה של אל שדה
כן כן אני מסכים איתך זה אני מבין
מה שאתה אומר אני רק אומר שזה
לא שצריך בירור קצת למה אם
הקב״ה מבטיח זה לא בטוח שהוא מקיים
כי אנחנו רגילים לומר
שכשאדם מבטיח זה לא בטוח
שהוא יקיים אם אלוהים
מבטיח בטוח שהוא יקיים
נכון והאמת היא שזה בדיוק הפוך
אם אדם מבטיח הוא חייב לקיים
מה זאת אומרת אתה הבטחת מה
רגע שהבטחת אין לך שום מפלט
אתה חייב לקיים מה שהבטחת
אבל כשהקב״ה הוא מבטיח זה
משהו אחר לגמרי כי הקב״ה הוא
מכיר את פנימיות האדם ולכן
הוא אומר לו כשאני הבטחתי
לך היית אדם פלוני אתה כבר לא אותו אדם
אתה כבר לא מי שהבטחתי
לו אז מי אמר שאני אקיים
ולכן דווקא כשיש הבטחה אלוהית יש
קושי גדול האם הקב״ה באמת יקיים או לא
והתשובה היא שבסוף הוא כן מקיים אבל
הוא מקיים אחרי שהוא דאג לכך
שאתה תחזור להיות מי שהבטחה ראויה לו
ואז הוא משפשף לך את האוזניים
כלומר הבטחה האלוהית
כוללת בתוכה ייסורין, ייסורין המכריחים את
האדם לשוב לזהות המקורית שראויה לאותה ההבטחה
ולכן יעקב חושש שהוא עומד עכשיו
בפני אותם היסורים לזה אתה התכוונת אולי
כן מין הסתם אבל אני עוד לא ברור לי
שזאת הסיבה שבגללה יעקב כל כך ירא
בגלל שחז״ל אמרו פה משפט
שלכאורה חסר משמעות לחלוטין,
חז״ל אמרו שאף על פי שהקב״ה
הבטיח ליעקב היה מתיירא
שמה יגרום החטא
כאן אנחנו מגלים דבר חדש שיש
חטא שיכול לגרום שההבטחה לא
תתקיים זה לא כל כך פשוט אולי זה
מתחבר למה שאתה בהתחלה אמרת
שצריך להיות בעל הזהות הראויה לקיום ההבטחה
אבל מה שמאוד מאוד לא מובן לי זה איפה החטא
הרי לפני כמה פסוקים מה אמר יעקב
כה אמר עבדך יעקב אם לבן
גרתי מה אומר רשי
תריאג מצוות שמרתי מסקנה אין לו חטא
אז למה הוא מתיירא שמה יגרום
החטא הרי הוא אמר בעצמו שאין לו חטא
לא מישהו אחר אומר עליו
הוא עצמו אומר הוא מעיד
על עצמו תריאג מצוות
שמרתי אם כן אין לו חטא
מה
שמה יגרום החטא של מישהו אחר למה שהוא יאכל
אותה בגלל חטא של מישהו אחר מה הוא עשה המסכן
מה התרפים של רחל הוא לא יודע על זה
אם הוא היה יודע היה זורק את
זה אולי הוא ידע וזרק לא יודע
אה יפה יש המשך לפסוק אם לבן גרתי ואיחר
עד עתה אף על פי שקיימתי
את כל תריאג המצוות ואין לי חטא
אין לי עבירה אבל יש לי חטא
החטא הוא ואיחר עד עתה התעכבתי בגלות
ובאמת אנחנו רואים אם יעקב היה חוזר בזמן
היה חוזר ישירות לבית אביב
בינתיים השאה והקים צבא
יש לו עכשיו ארבע מאות איש
הוא יכול לחסד את יעקב
כלומר העיכוב האיחור שלך גורם
שפתאום יש לה רשות נשק מי
נתן להם רובים מה אתה אומר
נכון
לא הוא שמר את כל המצוות אבל
זה מספיק טוב כדי שלא תהיה לו
עבירה כי אם היית לו עבירה הוא
לא היה משמר את המצוות האלה
אז עבירה אין לו אבל חטא יש לו
עבירה הכוונה לפעול במפורש נגד
רצון הבורא זה מרידה אין ליעקב
הבינו מרידה אבל יש לו חיסרון חטא
נשון חיסרון מה החיסרון העיכוב,
העיכוב בתהליך הגאולה הוא גם
כן דבר משמעותי אנחנו רואים
שכל פעם שיוצאים מעבדות לחירות
התורה מספרת שצריך לעשות
את זה מהר ואכלתם אותו בחיפזון
פסח אולי שממה מה קרה מאתיים
ועשר שנים חיכינו עכשיו צריך לאכול
בחיפזון אני אחנק מה מהפסח הזה אי
אפשר לאכול לאט כמו שצריך על קורסה
אתה אומר לא אם מקלכם
בידיכם נעלכם ברגליכם רגע
מה קרה מאתיים ועשר שנים
חיכינו אפשר עוד כמה שעות
אבל כנראה שבזמן הגאולה במעבר
עצמו יש איזו סכנה זה דומה קצת
להיריון אם אתם שמים לב למוטיב
בהיריון יש תשעה חודשים זה הולך לאט
אבל בזמן הלידה אסור שזה יהיה לאט צריך להיות
מהר איך אתה יודע יש סכנות שם כן מה אתה
אומר. עכשיו קודם אני מבין שהעיכוב של האכול
נובע מכסף של חסידי אממון וכך למה זה דבר רע
זה טוב מאוד שהוא היה צריך להתעכב הוא
היה צריך להתעכב הבעיה היא כמה להתעכב
וזה דבר שקשה למדוד אותו כלומר
חייבים להישאר בגלות זמן מסוים
כדי ללקט משם את הניצוצות,
דהיינו להפנים את ערכי התרבות של
אותה האומה שאנחנו עוזבים
אותה וקשה מאוד למדוד את
הזמן שלא יהיה מוקדם מדי
ולא מאוחר מדי לכן יש כאן סכנה
שאסב יתגבר עליך
זה בדיוק מה שגורם שהנה יש
הצהרת באלפור והיהודים במקום לעבור
בהמוניהם לארץ ישראל אומרים
נחכה עוד קצת פתאום ספר הלבן
מה קרה לא יצאתת בזמן אבל
היינו צריכים להישאר עוד קצת נכון
נמגיע הזמן לצאת אבל צריך
עכשיו ללקט את הניצוצות ואנחנו
רוצים שזאת תהיה הגלות האחרונה
לכן לא רוצים להצאת מוקדם
מדי כן שכל ניצוץ שיש עדיין
בגלות שיעלה איתנו וכאן הסכנה
בסדר כלומר ולכן ליעקב אבינו
יש קושי לכוון את הזמן המדויק כן
אז הבנו עכשיו מה זה ואירה אבל עוד
לא הבנתי את הווייצר לו כן מה אתה רוצה
נכון
מה שהוא קורא נגד המלאכים זה
לכל נגד עצמם שהוא נאבק ממלאך
עוד לא נאבק
עוד לא נאבק הוא שלח מלאכים מצוין
אבל המאבק עוד לא היה עוד לא קראנו עליו
נכון נו
לא זה רצון מול רצון
כלומר מלאך מול מלאך זה רצון מול רצון,
למשל כתוב בקריאת ים סוף ככה מובא במחילתא
ששר של מצרים עמד לפני בדין של
מעלה והתווכח עם השר של ישראל
כן עוזה השר של מצרים מול מיכאל
השר של ישראל מה הטענה של עוזה עלה לו
עובדי עבודה זרה ועלה לו עובדי
עבודה זרה מה אתה מציל את אלו מפני אלו
אז אם יש ויכוח בין מיכאל לבין עוזה
זה אומר שהקבל שבחור מדבר עם עצמו
נכון לכן הקבל שבחור אומר למושה
מה תצעק אליי אני לא אעזור לך
אני עכשיו בבעיה תעזור לעצמך דבר
בין ישראל וישראל הוא זייצא ככה בצד
ברור אז בואו נמשיך
כן
להגיד אליוון
אלוון דרך לאסר שמה הוא צריך להגיד
מה איך היה לדעת כל מה הוא דהיה
לה כל מה אני ראיתי מה איך היה
לדעת למה זה חשוב להגיד זה לאסר
כדי שהוא יבין מה הוא עשה עד עכשיו
שהוא עכשיו בא להילקט מן סוצות
כן
הרבי קודם אמר שבירת
חומשה היא תמידת האדם כדי
שהוא יעבור להבטחה אם
האדם לא רוצה איפה הוא יעבור
אם האדם לא רוצה להיות מי שהקבל
שבחור רוצה שהוא יהיה אז האדם מסרב
הוא לא יקבל
ואז יבוא האיסורים לדור הבא
בסדר עד שנכון יש איזה קץ מה שנקרא
בעיטה, בעיטה יש בתאף יש בתת יש הכל
טוב
בואו נחזור לוירא יעקב מאוד
ויצר לו אז רשי כותב וירא שמה יהרג
ויצר לו אם יהרוג הוא את אחרים
הלשון של רשי קצת משונה אני
במקום רשי הייתי כותב אם יהרוג
למה הוא צריך להוסיף הוא את
אחרים אולי בגלל שרשי כותב בלי ניקוד
אז יהרג ויהרוג בלי ניקוד זה אותה
המילה אולי אבל קשה לומר שרשי נעצר
במנסחת הדברים רק בגלל סיבות
נגדוקיות רשי לא נעצר בדברים כאלה
השאלה היא פשוט מי זה האחרים
האלה שיעקב חושש מלהרוג אותם
מה
אני עוד לא יודע בעצם השאלה הוצגה כאן
כשאלה רטורית במהלך ההרצאה של הדברים
אז פשוט אני שואל שאלה
כשכוונתי שאני בעצמי הענק
כן אז מי הם אותם האחרים
שיעקב חושש מלהרוג אותם
אנחנו צריכים להבין שהדברים האלה נאמרו מתוך
הספרות המדרשית של תקופת המשנה המשנה והגמרא
במשנה יש ביטוי מעניין אחרים אומרים
לפעמים אומרים רבי עקיבא אומר רבי
יוסף אומר רבי ישמעאל אומר אחרים אומרים
מי זה האחרים הזה שאומרים
במשנה, אומרים בגמרא שזה רבי
מאיר, רבי מאיר מגיע לו שיקראו
לו אחרים שזה ביטוי קצת מגונה
כי אחר זה לשון של הפיקורוס ואומרים
למה רבי מאיר זכה במירכאות להיקרא בשם
אחרים, בגלל שלמד תורה מאחר, אחר
זה אדישה בן אבויה אותו חכם שניהה כופר
אז כיוון שרבי מאיר למד אצלו אז קוראים
לו אחרים, חוץ מזה יש לזה סיבה נוספת
זה בגלל שהוא עשה צרות לרבן שמעון
בן גמליאל השני שהוא רצה להעביר אותו
מנסיעותו אז רבן שמעון בן
גמליאל לא נשאר חייו, יחליל שבבית
המדרש מכאן והלאך לא יגידו
רבי מאיר אומר אלא אחרים אומרים
ככה זה היה, זה סיפור בהמשכים בגמרא
משם מעוניין יכול לקרוא. אז כל בנים
אם אחרים מלשונם של חז״ל זה רבי מאיר
אז אם כן יעקב אבינו חשש מלהרוג את רבי מאיר
ברור מאוד
פשוט מאוד
אפשר צריך להבין קצת יותר רבי מאיר לפי
התלמוד במסכת גיתין הוא הנכד של נירון הקיסר
זה ששרף את רומא
אז הוא הנכד של נירון
חז״ל אומרים שנירון ערק מהצבא הרומי
והתגייר בסתר. אגב ידוע מסיבות
מבחינה היסטורית שאשתו של נירון קיסר
התקרבה ליהדות שמה היה פופאה
וכידוע היא דווקא נתתה ליהדות ולכן אין
פלא אם דווקא מאותה פופאה יצא אחר
כך רבי מאיר למרות שלפי המסורת הרומית
נירון הרג אותה כשהייתה בהיריון.
אבל אי אפשר לדעת מדיוק את
כל הנתונים ההיסטוריים חז״ל
אומרים שמנירון קיסר יצא רבי מאיר
נירון הוא רומאי לא
נירון הוא רומאי אז הוא
צאצא לפי חז״ל של היסב
כי רומא זה בא מהיסב
אלוף אירם זהו רומא
אם כך
יש בתוך הקליפה של היסב יכולת להביא
לעולם נשמה אדירה הנשמה של רבי מאיר
ורעייה הכל הבינו לא רוצה להרוג את רבי מאיר
עכשיו תגידו לי אתם מאמינים ממה שאני אומר
מישהו שאל אותי הבוקר באינטרנט
איפה נעלם הרב שרקי הרציונלי
כן האמת היא ברור שזה לא נכון מה שאמרתי
אלא שיעקב הבינו הרגיש שיש בעיסב
ערכים יש קדושה בעיסב אנחנו יודעים
שהקדושה שבעיסב באה לידי ביטוי
בבוא הזמן דרך הנשמה של רבי מאיר
אבל הוא יודע רק שיש צד של אחרים כן לא
יהיה לך אלוהים אחרים על פני אבל מאחורי
יש כלומר הצד האחורי של הקדושה
שפועל בעולם דברים טובים דרך הרע זה הצד
הנקרא סתרה אחרה הצד האחר אחרים
ועל זה אמרה התורה לא תשתכבה לאל אחר
אסור לעבוד את השם דרך הרע אבל
בתוך הקליפות נמצאת שמה נשמתו של
רבי מאיר במינים אחרות הבעיה
המוסרית שעומדת בפני יעקב היא כדי להדן
הרי בשנים הראשונות של המדינה בכל
הספרים של דני דין וכדומה תמיד הציגו
את הסוציאליסטים הטובים הישראלים
הנחמדים שהם הבוקרים הטובים בטקסס
והערבים כאינדיאנים הרעים הרישאיים
הושקי הפוליטריות וכו׳ וכו׳
ואם כן העולם היה מאוד
קל יש הטובים ויש הרעים
יום אחד החברה הישראלית
התעוררה ושמה לב שיש בתוכה כלכולים
והיא שמה לב לעוד משהו שבצד השני יש גם ערכים
ואז יש קושי להילחם
כי כשאתה נלחם בשני כשאתה
מנצח אתה גם בא להרוס את רקמת
החיים הנושאת את הערכים שבצד
השני ולכן אתה חושש מלצאת למלחמה
וזאת העמדה שלי אגב הינו בשלב
הזה והעירה יעקב מאוד שמאי ארג זה
אנושי והיצר לו אם ירוגו את האחרים
כי הוא יודע ששם משהו יש שם ערכים
מה המסקנה כל זמן שאתה בעמדה
נפשית כזאת אתה לא תיכנס לארץ
אתה לא יכול
אז מה יעשו לך
אתה תהיה מוכרח בלכורכך בלילה לנצח
ויהווה כשאימו
אתה תהיה חייב לנצח ולהפוך מיעקב לישראל
בסדר אז עכשיו אתה ישראל אתה יכול לנצח
ומה עם רבי מאיר אם תהרוג אותו
זה בעיות של הקדוש ברוך
הוא כבר ימצא איך להביא
את הניצות של רבי מאיר
לידי ביטוי בהיסטוריה
נכון זה מה שאני אמרתי
הוא צריך לעבור את השלב השלישי
הוא צריך לעבור את השלב השלישי
כלומר בהתחלה יעקב מרגיש של יונות
אל עשאב שולח לו מלאכים פתאום עשאב
מגיע ואומר וואו יש לו גם כן ערכים
אני רואה שם שרבי מאיר נמצא שם
ואז הוא צריך להתגבר ולעבור
את השלב השלישי שבעזרת
השם החברה הישראלית גם
תגיע אליו בקרוב אמן שלום