He

Fr

Es

Ru

En

הקדשות של שיעורים

לע"נ יהודה גואטה ז"ל הי"ד.

לעילוי נשמת יעקב שוקרולה בן טאוס ורבי ז"ל

רפואה שלמה לחיים בן קרינדל שרה בת אסתר רבקה
לרפואת אסתר בת שרה
לרפואת והצלחת שמעון בן גרסיה ואסתר בת אורונקו
להצלחת מכון מאיר.

לע"נ רחל בת אליעזר ומאיר ברוך בן חיים ירמיהו ז"ל.

זיווג הגון לאדם דרעי בן אירית
לרפואת כל עמ"י ובפרט פגועי האסון במירון והפיגוע בצומת תפוח. ולע"נ הרוגי האסון במירון.

להצלחת מש' בן מויאל חנן
לע"נ יוסף יהודה הלוי ז"ל
לע"נ משה לוי ז"ל

לע"נ כל הניספים באסון מירון זצ"ל
לרפואת כל החולים והפצועים. אכי"ר.

לפריון למוריה בת רות חוה.

לע"נ עזרא בן דבורה ויוסף לוי ז"ל.

לע"נ אהרון בן אפרים צבי ז"ל.

לזכות ר' שמעון בר יוחאי- הוא ימליץ טוב בעדנו. אכי"ר.

לפרי בטן לאסתר בת נטשה

לרפואת שושנה בת מרים

לרפואת שולמית בת נזירה , אילנה בת נעמי דוד בן מזל.לעילוי נשמת החייל שנפל במלחמת ששת הימים אהרון בן נזירה

לע"נ אליזבת בת ברכה כח' אייר

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב
עיר מקדש מלך
play3
כיצד נקבל תורה -סדרת שיעורים לקראת חג השבועות – חלק ב'
play3
כיצד נקבל תורה -סדרת שיעורים לקראת חג השבועות – חלק א'
play3
הבגרות הרוחנית של האדם הוא לא חושש להתעמת עם תכנים ועם כשרונות אחרים
play3
ההתכנסות האנוכית של האדם לעצמו בלבד היא מקור כל הצרות והרוע
play3
ההתכנסות האנוכית של האדם לעצמו בלבד היא מקור כל הצרות והרוע
המשפחה – ראשית הצדק
play3
המשפחה – ראשית הצדק

בין אתערותא דלתתא לאתערותא דלעילא

שיתוף ב facebook
שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
מספר פרק בסדרה : 8
הרב אייל ורד: את תגיעי בליל הסערה
יום העצמאות ותוקפו

יום עיון בענייני יום העצמאות תשע"ה

פסח ראשון הוא כולו אתערותא דלעילא (הנהגה אלקית שאינה תלויה בנו). המהות הזאת נמשכת עד פסח שני. תכונת הזמן הזה היא שהקב"ה פועל. כולל יום העצמאות. פסח שני זו אתערותא דלתתא. הוא תולדה של אותם אנשים שלא יכלו לעשות פסח ראשון. (דעה אחת, כיוון שנטמאו מבני אהרון. שניה, שנטמאו לארונו של יוסף. שלישית, שנטמאו למת מצוה – והרי כל אלו מאת ה') והיו פטורים מלעשות פסח. אלא הם הבינו שהחמיצו את השפע האלקי שירד בפסח. הם הבינו מעצמם והם רצו בכך ובזה ביטאו את שיא האקטיביות האנושית. ההלל ביום העצמאות החל בין פסח ראשון לשני – הוא על עוז הרוח והעוצמה הפנימית להכריז על הקמת המדינה כנגד כל הסיכויים! מה שמעיד על אתערותא מלעילא. כך הרצי"ה: ה' הערה עלינו אז רוח ממרום, בעת הכרזת העצמאות. יש מצבים שה' מערה לנו רוח ממרום. ועל כך הכרת הטובה. הדברים מתאימים לדברי ר' צדוק מלובלין, כי מפסח ראשון עד שני זה מלמעלה ומי"ד באייר מתחילה אתערותא דלתתא, כלומר מעשים אנושיים. מט"ו ירד המן במדבר, אך נצרכה השתדלות שלנו ללקטו. אז מתחילה מידת ההוד, בחינת אהרון, של 'בתוך עמי אני יושבת' . עד אז היתה בחינת משה, משיכת הקדושה מלעילא. ועל בחינת אהרון נאמר "כל מי שפעל עם אל יבוא ויטול שכרו", אל, זו בחינה שמתגלה במציאות המסובכת. מי ש'זרק את התיק' על פסח ראשון לא פעל עם אל, ומי שחשב שזה רק הוא, בפסח שני, שוכח את אור ה'. פסח ראשון ושני הם חטיבה אחת. אומר הרצי"ה: אומץ הגבורה ועוז הרוח שהתגלו באנשי הציבור שנתכנסו בה' באייר הוא עם רוח הגבורה של הלוחמים בשדה הקרב שהפיח בנו ה'. על כך ההודאה, שה' הפיח בנו את הרוח. רוח הגבורה והדעת להילחם פקדה גם את דוד המלך כשהכה את הארי והדוב, ואם זה התגלה אצל דוד עוד לפני היותו מלך, על אחת כמה וכמה ברוח הגבורה באומה. האם יש לנו בחירה חופשית – לא וכן. על עצם הוויתי – לא. וכן – להוציא את ההויה אל הפועל. 48 נביאים ונביאות היו לישראל, אך כנגדם, הסרת הטבעת ונתינתה להמן. אומרת הגמרא: גדולה הסרת הטבעת יותר מכל הנביאים. מצד אחד הגאולה אלהית, מצד שני דרך של צרות וסיבוכים שמאלצת אותנו להתעוררות מלמטה. יום הזיכרון הוא הסרת הטבעת, הנהגת ה' בעולם הזה לפי כלליו… הגאולה מופיעה דרך כל הנטבחים וההרוגים… הנביאים לא הועילו והסרת הטבעת הוא הסרת אתערותא לדעילא לגמרי, זו רשות להמן לנהל את ההסטוריה. למה אם כן הקב"ה משתמש בפסח שני? כי לרוב דווקא הריחוק יוצר קרבה והצער יוצר השתוקקות, ובהכרח זה מועיל יותר לעורר אתערותא לדעילא…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.