פרשת: קדשים | הדלקת נרות: 18:45 | הבדלה: 20:06 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת “חמלה ומלחמה” – חלק ג’: חמלה וצמחונות

סידרת “חמלה ומלחמה” – חלק ג’: חמלה וצמחונות

בשבוע שעבר ראינו שהרחמנות מתרחבת אפילו כלפי עולם החי והצומח. הפעם נברר מה היחס הראוי לצמחונות

אדם הראשון היה צמחוני
שאלה: האם הצמחונות היא אידיאל?
תשובה: הרב קוק מלמדנו בחזון הצמחונות והשלום [=להלן ח”צ] שהיחס שלנו לבעלי החיים צריך להיות הוגן “לבלתי קחת חיי כל חי” בשביל צרכיו והנאותיו” (ח”צ א). לא ייתכן שהקב”ה יברא את העולם באופן שהאדם יהיה מוכרח לקחת חיים כדי לתת לעצמו חיים “מפני שאי אפשר כלל לצייר” שאדון כל המעשים” המרחם על בריותיו” ברוך הוא” ישים חוק נצחי כזה בבריאתו הטובה מאוד” שאי אפשר יהיה למין האנושי להתקיים כי אם בעברו את רגש מוסרו על ידי שפך דם” יהיה גם דם בעלי חיים” (שם).

ואכן חז”ל מלמדים אותנו שהאנושות היתה צמחונית עד לאחר המבול “אמר רב יהודה אמר רב: אדם הראשון לא הותר לו בשר לאכילה” דכתיב ‘לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה וּלְכָל חַיַּת הָאָרֶץ’ (בראשית א” כט-ל) – ולא חית הארץ לכם. וכשבאו בני נח התיר להם” שנאמר ‘כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל’ (שם ט” ג)” (סנהדרין נט” ב).

אך לא ייתכן שאידיאל הצמחונות לא יחזור לעתיד לבוא” כדברי הרב קוק “ומעתה האפשר לצייר” שתהיה נאבדת לנצח טובה מוסרית רבת ערך” שכבר היתה במציאות נחלה לאנושות?!” (ח”צ ב). ולכן” האנושות עתידה לחזור ולהיות צמחונית “וְכָרַתִּי לָהֶם בְּרִית בַּיּוֹם הַהוּא עִם חַיַּת הַשָּׂדֶה וְעִם עוֹף הַשָּׁמַיִם וְרֶמֶשׂ הָאֲדָמָה וְקֶשֶׁת וְחֶרֶב וּמִלְחָמָה אֶשְׁבּוֹר מִן הָאָרֶץ וְהִשְׁכַּבְתִּים לָבֶטַח” (הושע ב” כ). אפילו בעלי החיים שמטבעם טורפים” ייהפכו להיות צמחונים “וּפָרָה וָדֹב תִּרְעֶינָה יַחְדָּו יִרְבְּצוּ יַלְדֵיהֶן וְאַרְיֵה כַּבָּקָר יֹאכַל תֶּבֶן” (ישעיהו יא” ז).

אין לדחוק את השעה
שאלה: אם הצמחונות היא אידיאל” מדוע לחכות לעתיד” מה לגבי ההווה? ומדוע התורה לא אסרה אכילת בשר?
תשובה: יש להתקדם באופן הדרגתי ולא לדלג על שלבים. “לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם” (קהלת ג” א). כאשר מנסים לדחוק את השעה ולהוריד לעולם אידיאלים נשגבים בשעה שאין העולם מוכן עדיין לקבלם” נגרמים תקלות חמורות. כדברי הרב קוק “אלמלא הקדמנו מה שראוי לאחר” אז אבדנו את הכל” (ח”צ ז). אילו תקלות חמורות עלולות להיגרם מצמחונות?

יש לדעת שהאדם נפל ממדרגתו המוסרית שהיה בה לפני תקופת המבול ולכן” הצמחונות שהיתה ראויה בשעתה” אינה ראויה כיום. וזאת משתי סיבות: ראשית” האנושות עדיין לא למדה להתייחס כראוי לבני אדם אחרים. ולכן רק כאשר נתרומם למדרגה כזאת של יחס הוגן לבני אדם” ניתן יהיה להתרומם למדרגה של יחס הוגן לבעלי חיים. כדברי הרב קוק “כמה מגוחך הדבר” כל עוד טומאתו בו” יפשוט [=האדם] טלפיו ויפנה לו לדרך צדקה הרחוקה” להתחסד עם בעלי חיים” כאילו כבר גמר כל חשבונותיו עם בני האדם הברואים בצלם אלוקים?! כאילו כבר העמיד הכל על נכון” כבר העביר את שלטון הרשעה והשקר” שנאת עמים וקנאת לאומים?!” (ח”צ ו). אילו במדרגתה הנוכחית של האנושות” התורה הייתה אוסרת לאכול בשר” ההבדל בין האדם לבעלי החיים היה מטושטש. ואז היה הדבר גורם לתקלות רבות (שם).

שנית” ההתחסדות לבעלי חיים היא דרך להשקיט את המצפון. רשעים עלולים להיות צמחונים כדי להראות לעצמם שהם מוסריים ובכך להמשיך להתנהל מתוך רוע. ואם כן” רחמנות כלפי בעלי חיים עלולה לבוא במקום רחמנות כלפי בני אדם. “כי הנה רגש הטוב והישר שבאדם מבקש את תפקידו” והוא הדופק גם כן לפעמים על דלתי לב רשעי ארץ” ומוכרחים לבקש במה להשקיט את רעבון הצדק הטבעי שלהם… ולפעמים תמצא רשע עריץ בוחר לו ענין מוסרי” ושש לעשות צדק” כדי להשקיט בזה מוסר כליותיו והנחם הטבעי המפעם בקרבו” (ח”צ י”א).

אך יום יבוא והאדם יתרומם למדרגתו המוסרית שבה יתייחס בכבוד ובחסד לכל אדם באשר הוא אדם. כאשר האנושות תגיע למדרגה זו” הצמחונות תשוב להיות אידיאל בר-מימוש (ח”צ יב).

יחס התורה לבעלי החיים
התורה משאירה לנו גם במדרגתנו הנוכחית כיום” חלונות שבעדם אידיאל הצמחונות מאיר את החיים שלנו. החלונות הללו הם המצוות הקשורות לבעלי החיים. ראשית” יש להתבונן ביחס התורה לאכילת בשר “וְאָמַרְתָּ אֹכְלָה בָשָׂר כִּי תְאַוֶּה נַפְשְׁךָ לֶאֱכֹל בָּשָׂר בְּכָל אַוַּת נַפְשְׁךָ תֹּאכַל בָּשָׂר” (דברים יב” כ). התורה רומזת לנו שאכילת בשר אינה לכתחילה” אלא היא דיעבד” היא תאוה. התורה גוערת בנו על עצם התאוה לאכול בשר (ח”צ ד). ואם אנחנו נמצאים במדרגה כזאת שאנו אוכלים בשר” התורה מדריכה אותנו כיצד לעשות זאת מתוך הרגישות והמוסריות המקסימליות. אחת ממטרותיה של השחיטה היא לדאוג ליטול את חייו של בעל החיים באופן שממעיט בצערו ככל הניתן (ח”צ יד). יש לכסות את דמו של החיה כדי לבטא את רגש הבושה והסלידה בנטילת החיים “אמרה תורה” כסה הדם” הסתר בושתך ורפיון מוסריותך” (שם). חשוב לציין שמצוות אלו אינן מתוך רחמים” אלא הן גזרות ומשפטי צדק (ברכות לג” ב; ח”צ יג).

לסיום” רגש הרחמנות הוא רגש ראוי” אך צריך לבוא לידי ביטוי בדרך הראויה. כיום עוד לא ראוי להפוך את הצמחונות לאידיאולוגיה” שהרי טרם הגענו למדרגה זו. אך יום יבוא וכאשר האנושות תרחם על בני האדם” ניתן יהיה לגלות רחמנות על ידי צמחונות גם כלפי בעלי חיים.

לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן