פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2

אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2

צילום: Photo credit: The Office of Rabbi Sacks

מבוא

בשנת תשע”ז הרב זקס הכין סידרה של סרטונים בנושא: ‘כיצד להיות הורה מעורר השראה?’ Being An Inspiring Parent. הוא לימד בסרטונים י”ג עקרונות חינוכיים נפלאים מנסיונו האישי ומתורתו. נפתח את לימודנו דווקא מהעיקרון ה-11 החורז את משנתו: “תאמינו בילדיכם ועל ידי כך הם יאמינו בעצמם”.

מדוע התנגדו המלאכים?

בסיפור בריאת האדם נאמר “וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ” (בראשית א, כו). השאלה המפורסמת היא כמובן מדוע נאמר “נַעֲשֶׂה” בלשון רבים?

חז”ל אומרים בגמרא בסנהדרין שאלוקים “התייעץ” עם המלאכים בשאלה ‘האם לברוא את האדם?’ הוא ברא קבוצת מלאכים אחת ושאל אותם “רצונכם נעשה אדם בצלמנו?”

המלאכים שאלו מה מעשיו של האדם? אך כאשר אלוקים הראה להם את מעשיו של האדם – הם התנגדו ואמרו “רבונו של עולם מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ וּבֶן אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ”. וכך גם הקבוצה השניה של המלאכים. לבסוף לאחר שאלוקים ברא קבוצה שלישית של מלאכים הם שאלו מה הועילה הקבוצה הראשונה של המלאכים? ואמרו “כל העולם כולו שלך הוא, כל מה שאתה רוצה לעשות בעולמך – עשה” (סנהדרין לח, ב). סוף הסיפור ידוע – אלוקים ברא את האדם, אך כאשר הגיע דור המבול ודור הפלגה עם מעשיהם המקולקלים, המלאכים שאלו “לא יפה אמרו הראשונים לפניך?” וכי קבוצת המלאכים הראשונה לא צדקה? ואלוקים השיב להם: “וְעַד זִקְנָה אֲנִי הוּא וְעַד שֵׂיבָה אֲנִי אֶסְבֹּל”.

מה פשר תשובה זו?

הקב”ה מאמין בעולם

הרב זקס לומד מכאן רעיון משנה חיים: למרות שאלוקים ידע מראש שבני אדם יחטאו ויעשו מעשים רעים, הוא ברא את האדם כי הוא מאמין באדם. האמונה של אלוקים בנו היא בלתי ניתנת לערעור.

בפרשת האזינו (דברים לב, ד) נאמר: “הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא”. מה הכוונה במילים “אֵל אֱמוּנָה”? חז”ל אומרים: “אֵ-ל אֱמוּנָה, שהאמין בעולם ובראו” (ספרי דברים שז, ד). אלוקים מאמין בעולם, בטוב הגלום בעולם ובאפשרות שהעולם יהיה מתוקן.

המילים הראשונות שאנו אומרים בבוקר הן “מוֹדֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ מֶלֶךְ חַי וְקַיָּם, שֶׁהֶחֱזַרְתָּ בִּי נִשְׁמָתִי בְּחֶמְלָה, רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ“. התפילה מבוססת על מילים בפסוק ממגילת איכה (ג, כג) “חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ“. ובכן באמונה של מי מדובר?

אם היה מדובר באמונה שלנו, היינו צריכים לומר בגוף ראשון “רבה אמונתנו”, אך אנו אומרים בגוף שני “רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ”. ולכן, מדובר באמונה של הקב”ה. יש לקב”ה אמונה רבה בנו, עד כדי כך שמחזיר לנו את נשמותינו בכל בוקר מחדש.

הקב”ה נותן לנו כל בוקר הזדמנות חדשה לגלות מחדש את הטוב שבתוכנו ומאמין בנו שאנחנו יכולים למלא את חלקנו בתיקון העולם. ומתוך כך שהקב”ה מאמין בנו, גם אנחנו נקראים להאמין בעצמנו.

האמון בילדינו

תשובתו של ה’ לתמיהתם של המלאכים מדברת על היחס של ההורה לילדיו “וְעַד זִקְנָה אֲנִי הוּא וְעַד שֵׂיבָה אֲנִי אֶסְבֹּל”. הפרשנים מסבירים שהיחס של ה’ לבניו הוא יותר מהיחס הרגיל של ההורים לילדיהם. ההורים דואגים לבניהם עד שגדלים, אך ה’ דואג לבניו לעולם (מצודת דוד, מלבי”ם).

הרב זקס לומד מכאן יסוד חינוכי גדול. ה’ נקרא “אבינו מלכנו”, הוא מלכנו אך בראש ובראשונה הוא אבינו. עם ישראל נקראים בניו של ה’ שנאמר “בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל” (שמות ד, כב), “בָּנִים אַתֶּם לַה’ אֱלֹקֵיכֶם” (דברים יד, א). מכח האמונה של ה’ בנו, אנו מאמינים בעצמנו.

כשם שה’ מאמין בנו – בניו, כך אנחנו בתור הורים צריכים להאמין בילדינו. כשם שה’ מאמין בנו כאשר אנו חוטאים, כך עלינו להאמין בילדינו גם כאשר הם מתנהגים בדרך שמאכזבת אותנו. לעולם לא נאבד אמון בהם. אם הם נכשלים – נעודד אותם. אם הם נופלים – נסייע להם להתרומם. “תאמינו בילדיכם ועל ידי כך הם יאמינו בעצמם”.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן