אנחנו בשני השורים הקודמים למדנו את העקרונות
של נקרא לזה של היסודות, של בניין האמונה
והעקרונות היו שבניגוד להבנה
הפשטנית שאנחנו מתייחסים
לאלוהים ככוח חיצוני, כאיזושהי
ישות עליונה וחיצונית לעולם
שמנסים בדרכים שונות ומשונות
להוכיח את קיומו או קיומה
ואז מנע גם לנסות להבין מה
בדיוק אותה ישות רוצה מאיתנו
אנחנו מזככים את ההבנה, אנחנו לא פוסלים
כמו שדיברנו על כך את העמדה הנפשית הזו
שהאדם מזהה שיש אלוהים, כלומר ישנו
כוח עליון, ישנו משמעות, ישנו כיוון לחיים
אבל אנחנו משנים את הפוקוס שהכוונה
היא לא לאיזושהי ישות או עצם חיצוני לחיי
אלא לשלמות שמופיעה בעצם חיינו
ואני מזכיר שוב איך הגענו לזה, הגענו
לזה לא מתוך הוכחה ולא מתוך איזשהו פלסוף
אלא מתוך פשוט הסתכלות
פשוטה איך החיים שלנו בנויים
החיים שלנו בנויים מקיום,
אנחנו קיימים, אנחנו חיים
ולחיים הללו, לקיום הזה בין הפרטי
ובין הקיום הרחב יותר של המציאות
ישנה נקודת חיים, ישנו שורש
קיומי שלעולם לא ניתן לגעת בו
אני לא יכול להגדיר את
חיי, לא יכול לתפוס את
חיי ואף על פי כן החיים
הם כל הזמן מפעמים בי
הם כל הזמן מיצועים בתוכי
הנקודה הזו שהיא שורש החיים או
נקודת החיים איך שלא נכנה אותה
זה מה שאנחנו קוראים פה במילה אלוהים
יהודקי ווקי שם הוויה הרעיון הוא שישנה
למציאות כולה נקודת חיים, נקודת קיום
המציאות היא לא רק אוסף של פרטים
אלא ישנו שורש מאחד את המציאות כולה
ישנו במציאות כמו שאני רואה בחיים
שלי איזושהי נקודה שהיא לא ניתנת לזיהוי
היא לא ניתנת לקימות ויחד
עם זה, סליחה ויחד עם זה
זו החיים שלי, כשאני בוחן את חיי
אני רואה שחיים מופיעים באינסוף צורות
לפעמים אני עצוב, לפעמים שמח, לפעמים אני...
לא אני כל פעם שוכח את השיר מה ימשך
אבל יש שם כמה שורות והפזמון הוא אבל
אני נשאר תמיד אני, אתה יודע שיר עמוק
הרעיון הוא שתמיד ישנו שורש של
חיי שהוא חורז את כל גילויי החיים שלי
השורש העמוק הזה של החיים הוא
זה מה שמכונה אצלנו במילה אלוהים
הניסוח שהרב קוק השתמש בו, קראנו
אותו פעם שעברה אני רוצה לקרוא את זה שוב
אומר הרב כך, עיקר האמונה
היא בגדולת שלמות אינסוף
אנחנו מאמינים, הסברנו שהמילה מאמינים זה
לא מאמינים במשמעות של ודאות, שכלית או רגשית
אלא אנחנו חיים את זה, מאמנים בחיינו
שישנה שלמות אינסופית שמצויה בכל היש
השלמות הזו כפי שאמרנו היא לא ניתנת
לנגיע ויחד עם זה אנחנו כל הזמן חיים אותה
דוגמה פשוטה היא שאם אני
אבקש ממשהו פה מהקהל להצביע
על איזושהי מציאות שלמה
שהוא פגש או פגשה בחיים
אף אחד לא יוכל להצביע, כל דבר
שאנחנו נוגעים בחיים הוא לא שלם,
לעולם אף אחד מאיתנו לא נגע או
לא ראה משהו שהוא שלם לחלוטין
ויחד עם זה כולנו משתמשים
בביטוי הזה שלמות, כולנו כל
הזמן שואפים לשלמות כלומר
יש בנו איזושהי תביעה למשהו
כמו שאומר הרב קוק, יגיד הרב
קוק בהמשך המאמר למה שהנשמה
כוספת, מתגעגעת, שואפת, למה
שהנשמה כוספת למעלה מן הכל
לכולנו ישנה שאיפה לדבר שהוא מעבר
למילים, שהוא מעבר לחוסר השלמות,
ישנה איזושהי שלמות שדוחפת
את המציאות להופיע אותה עוד ועוד
זו הנקודה שאנו מכנים במילה אלוהים
והבאנו איזושהי דוגמה
נוספת לסבר את האוזן
כמו שאנחנו מתייחסים
למושגים סובייקט ואובייקט
כל דבר, כל חפץ במציאות,
אנחנו קולטים ממנו את הצד
הסובייקטיבי, אני ממשש, בודק,
רואה, אבל זה לעולם לא הדבר עצמו
תמיד יהיה אפשר לעמיק יותר
באובייקט שנמצא לפניי, תמיד יהיה
אפשר לראות בו מימדים
נוספים, גם פיזיקליים, גם רוחניים
ובוא נלך אפילו למישור באמת
הבסיסי ביותר שזה הצד הפיזיקלי,
מיקרוסקופ תמיד יגלה עוד ועוד
עומקים במתכת הזו שמרכיבה את המחשב
לעולם לא נגיע לסוף, ישנה
נקודה אובייקטיבית של כל
דבר, במקרה הזה מחשביות,
שהיא עומדת ביסוד החפץ הזה
ולעולם לא ניתנת להגעה ויחד
עם זה היא מחיה פה את הכל
הנקודה הזו של כל המציאות,
האובייקטיביות, האובייקטיביות
הכללית של כל המציאות,
זה מה שאנחנו מכנים אלו
מכאן גם מבינים שככל שאדם
תמיד מעמיק במציאות שלפניו, זאת
אומרת, אדם יכול להביט על
המחשב הזה רק מצידו המאוד חיצוני
מה האסתטיקה שלו, באיזה
צבע הוא, אדם יכול להעמיק
יותר ולהבין לא רק איך
המחשב הזה נראה כלפי חוץ
אלא גם מה התהליכים שיצרו אותו, מה
הטכנולוגיה, מה המרכיבים שמכילים את המחשב
אדם עוד יותר מעמיק, לא
רק שואל איך המחשב נראה או
איך ייצרו אותו אלא שואל למה
משמש המחשב, מה המהות שלו
זה במילים אחרות מה הנקודה
האלוהית שנמצאת בתוכו,
בכל דבר במציאות שאנחנו
חותרים להבין את השורש שלו
את המהות שלו, אנחנו יותר
ויותר מעמיקים בנקודה האלוהית
שעומדת בבסיסו וזה כמובן תהליך
אינסופי שמכיל את כל המציאות
אומר הרב, עיקר האמונה היא
בגדולת שלמות אינסוף, שמה? שכל מה
שנכנס בתוך הלב הרי זה ניצוץ בטל
לגמרי לגבי מה שראוי להיות משוער
כל מה שאנחנו סופגים בחיים זה
עוד כלום לעומת מה שראוי להיות
משוער, לאותה עתידנות, לאותה
איכות, לאותו שפע אינסופי שעוד קיים
ולעולם אנחנו לא נוגעים בו,
אנחנו רק כל הזמן סופגים אותו עוד
ועוד ומה שראוי להיות משוער
וגם מה שאנחנו מדמיינים שעוד קיים
אינו עולה כלל בסוג של ביטוי לגבי
משהו באמת וזה עוד כלום לעומת
מה שזה באמת נמצא, מילים אחרות
שאיפה אינסופית לעולם אינה נגמרת
למצואות ולהופיע יותר ויותר
את החיים. הרעיון הזה הוא זה
שעומד בבסיס כל עבודת השם שלנו,
עבודת השם שלנו זה לא להשתעבד
לאיזה חפץ חיצוני שמעלינו אלא
להיפתח לגודל שמעלינו, הדגשנו את
זה מאוד שבוע שעבר, לא הכוונה
היא שישנו רק טבע או ישנה רק מציאות
או רק אנחנו קיימים, יש גודל,
כל היחס הנפשי של האדם מול
משהו חיצוני לו, מול משהו
גדול ממנו, מול משהו עליון ממנו
כל זה נשאר, אלוהים הוא מעלינו
ומעל כל מה שאי פעם נוכל לשאר
ולהדמיין. אבל ההבדל הוא שהאלוהות
הזו, השלמות אינסוף הזו היא לא
כמו שעד עכשיו אולי חשבנו שהיא
נמצאת מחוץ לחיים שלנו באופן
אמרנו זה טרנסידנטי משהו מנותק
אלא מופיע דרך חיינו באופן אימננטי
זה שורש החיים שלנו שהולכים
מפעמים יותר ויותר בתוך הקיום
שלנו. הנגזרת היא שהאדם
אמור להתקדם כל הזמן לאינסוף
מי זה עובד השם? עובד השם זה
לא רק אדם שהולך עם כיפה, הוא רק
אדם שמקיים אקטים מסוימים
שלדעתו אותו כוח עליון ציווה עליו
זה גם ונבין גם מה המשמעות
שלהם אבל עובד השם זה אדם נמרץ
מלא חיים מלא שמחה הולך ומתקדם
חי את החיים במלוא העוצמה שלו
לא עוצר לא מתכבע בשום דבר
כאשר אדם מתכבע כאשר אדם
עוצר את החיים שלו הוא כופר
הוא עומד במקום מלשון כפור
הוא לא הולך ומופיע עוד ועוד את השלמות
האלוית והמציאות כולה גם על הצדדים
הביולוגיים הפיזיקליים וההיסטוריים שלה
היא מופיעה כל הזמן את השלמות לאין קץ
כך היה וכך יהיה תמיד היה וואי
עד כאן הדברים שלמדנו בפעמים
הקודמות מה שעכשיו אני רוצה שנעשה זה
נעבור על כמה וכמה מושגים שכולנו
מכירים אותם ונסה להבין איך ההבנה הזו
מעמיקה ומחדדת לנו את הזיכוך שקיים בכל
העולם הדתי שהתרגלנו אליו עד כה. הניסיון
שלי זה שעוברים על מושגים מהסוג הזה
זה גם עוזר יותר להפנים את הרעיון העקרוני
אז בואו נתחיל
בואו ניקח את המושג הראשון תיאורי הקשנה
בתורה ובחזל אנחנו מוצאים
הרבה תיאורים ביחס לאלוהים
יד השם
רגלי השם
ואיחר אף השם
ויומר השם
עד כה שקלטנו את המושג האלוהי כעוד פעם איזה
כוח איזה ישות חיצונית הדברים היו מובנים
הישות הזו באיזה שלב היא מדברת אל האדם
לאישות הזו יש יד זה כבר יותר קשה
לאישות הזו יש אף ואיחר אף השם לא פשוט
בואו נבין זה עכשיו על פי ההבנה המחודשת שלנו
הרי גם לפני השיעורים הללו היה לכולנו ברור
שבאיחר אף השם לא הכוונה היא שלהשם יש אף
איך הבנו את המושג באיחר אף השם
הבנו שזה ביטוי משלי שהתורה
משתמשת בו כדי לומר שהשם כועס
כלומר כבר יצרנו איזושהי הפשטה של המושגים
זה לא היה ככה תמיד אנחנו
נדבר על זה עוד בהמשך המהלך
עד זמנו של הרמב״ם רבי משה בן מימון
חלקים גדולים מעם ישראל
הבינו את הדברים כפשוטם
שלאלוהים יש אף והרמב״ם
נלחם במלחמת חורמה בספרים שלו
כדי לזקח את המושגים
שהכוונה היא לאלוהים כועס
וזה היה תהליך לא פשוט של כמה מאות שנים
עד שהיום זה היה נחלתם של רוב האנשים
שהם כבר מבינים שהם קוראים ואיחר אף השם
מיד מתרגמים את זה לכך שיש פה כעס אלוי
אותו מהלך שעשה הרמב״ם לפני 800 שנה
בואו נעשה אותו עכשיו ונתקדם עליו
איך נבין עכשיו את המושג ואיחר אף השם
מופיע חוסר שלמות בעולם הזה
כאשר השלמות האלוהית לא מופיעה באופן מלא
כאשר המציאות היא חסרה
זה נקרא שהשם כועס
לא שיש איזה כוח שהוא מתמלא בעצבים
שהדברים לא הולכים לפי איך שהוא רוצה
אלא המציאות היא לא מצליחה מסיבותיה שלה
להופיע את השלמות פה
זה מה שמכונה בתורה כעס אלוי
על אותו משקל יד השם
כולנו כבר מבינים שיד השם לא הכוונה היא
שהשם שולח את ידו או שהישות, הכוח העליון הזה
שולח את ידו ופועל במציאות
אלא יד השם, איך אנחנו מתרגמים את זה
בשפה שלנו כיום, אנחנו
מבינים שאלוהים זה כוח עליון
וכאן מתרגמים את זה למושג כמו השגחה
יד השם, השם משגיח עליהם
בואו נפשט עכשיו את המושגים עוד יותר
מה הכוונה היא השגחה?
השגחה בהבנה יותר מזוקחת
השלמות האלוהית מופיעה באופן יותר איכותי
מאשר במקומות אחרים
מאשר בזמנים אחרים
היה לי פה יד ההשגחה
קרה פה דבר שהוא שונה ממה שבדרך כלל
האיכות, השלמות, המוסר, הטוב
הופיע פה באופן יותר בולט
זה נקרא השגחה
זה נקרא יד השם פועלת במציאות
עכשיו כאן זה כל הרעיון
אותה מילה משמשת לכמה וכמה רבדים
מילים שנכתבו ברוח הקודש מילות נבואה
יש בהם גם רובד של פשט
גם של רמז
גם של דרש וגם של סוד
פרדס
אותה מילה ואיחר אף השם
יכולה לשמש גם בהבנה של פשט
וזה נכון
אני מדגיש שוב את הרעיון הזה
כאשר יהודי לפני אלף חמש מאות שנה
או לפני אלפיים שנה
קרא בתורה ואיחר אף השם
מן הסתם הוא הבין
שלא יודע אם הוא אי פעם
גיבש את זה באופן הכרתי
כי כל צורת העבודה הייתה שם לא כל כך הכרתית
אלא יותר אינסטינקטיבית
אבל היה איזושהי תחושה מאופלת
שכן, האלוהים כועס עליהם
עכשיו אפשר להבין את זה לעומק
ואיחר אף השם
חוסר השלמות לא מופיע בעולם
היחס הנפשי כלפי אלוהים
כלפי משהו גדול ממני הוא נותר
רק שהוא מקבל עכשיו משמעות יותר עמוקה
בואו ניקח ביטוי יותר מורכב
ויום הרשם
והיום הרשם
ההבנה הפשוטה, שוב
אותו כוח, אותה ישות שנמצאת בשמיים
קוראת לבן אדם ומדברת איתו
זו הבנה מאוד מאוד גסה
אז כפי שהבנו גם קודם
שוויום הרשם זה לא הכוונה של הקבל
שיש גרון ונשמעים מיתרי קול
אלא ויום הרשם
השם דובר אל האדם
בואו נתרגם את זה עכשיו למושגים יותר עמוקים
השלמות האין סופית
היא מדברת אל האדם
איך? לדוגמה
לפעמים לבן אדם יש
ייסורי מצפון
מה זה ייסורי מצפון?
ייסורי מצפון זה איזושהי תחושה עמומה
שאני מצנהג לא בסדר
זאת אומרת, יש לאדם כבר איזושהי הנחת מוצאה
שיש סדר
שיש כיוון שהמציאות צריכה לזרום אליו
ואני מתנגד לזה
אני לא שם
זה התחלה של כל אלוהים שדובר בלבבו של האדם
השלמות אין סוף
היא מדברת אל האדם
שאתה לא זורם בכיוון הנכון
עם הזמן זה הולך ומעמיק
לרוח הקודש
רוח הקודש זה כבר גילוי יותר איכותי
של כל אלוהים
שהדברים לא רק מתגלים באיזו תחושה עמומה
אלא בחשיבה שכלית ישרה
ברור לי שככה צריך לעשות
כמובן יש פה הרבה דמיונות
ואדם יכול לחשוב שזה רוח הקודש
בסופו של דבר זה סתם הדמיון שלו
אבל אני אומר ברמה העקרונית
אומר הרמב״ם, יש המדרגה הבאה
זה רוח הקודש
כלומר שהאדם מסוגל לכוון בדעתו לאמת
עם הזמן יש גילוי אלוהי בחלום
כלומר האדם כבר רואה איזשהו חזון מאורפל
בתמונות בשעות הדמדומים שלו
עם הזמן, בפרגע שאנחנו לא נמצאת כיום
האדם שומע קול שקורע את תוף האוזן שלו
האדם מקבל נבואה
כלומר הוא מופיע איזושהי איכות חיים
הנבואה זה לא רק היה מלל
הנבואה זו הייתה חוויה
שהקיפה את כל מרכיבי האישיות
שהנביא, הקדוש הוא היה מתנבא לנביא
והיפול על פניו
האדם נמצא במדרגת חיים אחרת
אלוהים מדבר אל האדם
החיים מופיעים אצל האדם
מכוונים אותו מה לעשות
עד רמה של דיבור, של קול
וגם בזה יש רמות שונות
הספקלריה שאינה מהירה, נבואה פחות איכותית
נבואה יותר איכותית,
הספקלריה מהירה של משה רבנו
שוב, זה אותה מילים
אותה מילים שהשתמשו בהם לאורך כל הדורות
אותם מושגים קדושים
הם ככל פעם נטענים בהבנה עמוקה יותר
זה לא שאנחנו יותר חכמים מהדורות הקודמים
הדורות הקודמים לא הבינו ואנחנו מבינים
הדורות הקודמים חיו את
המושגים הללו בצורה נשמתית
שיהודי קרא והיום מרשם
הוא חי את הביטוי הזה
השם מדבר עליהם
מה קורה במהלך הדורות
ככל שהדורות הולכים ומוסיפים
ההכרה הולכת ומתבררת
מה שפעם חיו באופן אינסטינקטיבי ופשוט
ככל שהדורות הולכים וממשיכים
אנחנו עכשיו יכולים יותר לברר את זה בהכרה
ולברר פרטים
הרב קוק קורא לזה ננס על גבי ענק
לא שהננס, הגמד הוא יותר גבוה מהענק
אבל אנחנו עומדים על גבי הדורות הקודמים
ועל ידי כך יכולים יותר ויותר לעמיק במושגים
חשוב להבין את הנקודה הזו
זה לא שלאורך כל הדורות לא היה קשר עם אלוהים
וכל המושגים האלה נאמרו כשקר
כל המושגים הללו לאורך כל הדורות
שימשו את תפקידם בדיוק
לפי מה שהם היו צריכים לתת בנפש האדם
רק ההשקחה האלוהית, התהליך האלוהי בעולם
הוא שככל שהדורות הולכים ומתקרבים לגאולה
הולכים וממשיכים
אז גם מצליחים יותר עכשיו לברר באופן הכרתי
דברים שעד עכשיו חיו אותם באופן נשמתי
הגמרה מספרת שהקדוש ברוך הוא לקח את משה רבנו
והביא אותו, כן זה כמובן מדרש
הביא אותו בזמן אל העתיד
אל בית מדרשו של רבי עקיבא
ושם רבי עקיבא דיבר
אומר המדרש שמשה רבנו עמד שם ולא הבין דבר
לא הבין מה רבי עקיבא אומר
חלשה דעתו של משה רבנו
עד שאמר רבי עקיבא את המשפט
הכל הלכה למשה מסיני
המערל מסביר את הגמרה הזו בדיוק בכיוון הזה
הכל גנוז בתורת משה
הכל הלכה למשה מסיני
משה רבנו בנבואתו החיל את הכל
אבל הדורות תפקידם של הדורות המאוחרים
זה לפרט בהכרה
ובקלעי השכל
את אותם דברים שהיו תבואים במשה רבנו
באופן נשמתי
אם היינו עכשיו
לוקחים את משה רבנו
ומתארים את המשפטים שאמר רב קוק
משה רבנו, כן יכולה מצייר את זה באופן ציורי
היה... לא היה מכיר את המילים הללו
בגלל שהמילים הללו זה לא מילים
ששייכות לעולם המושגים שקיים אצלי
אבל הכל כבר גנוז בו
זה תפקידם של כל הדורות
לקחת ולזקך את מושגי האמונה
לברר אותם יותר ויותר בהכרה
עד כאן, זה מובן
שאלות?
כל מובן, מפתיע
חשבתי ש... כן
מה זאת אומרת שבמשה רבנו
זה דעתם מיוחד עם הקרטיסטים
כי רבי עקיבא... יש ברבי
עקיבא יותר יכולת ברור הקרטי
שוב, הקרטי, לא נשמתי ממשה רבנו
שוב, לא בגלל שרבי עקיבא יותר גדול ממשה
שרבי עקיבא בא על גבי משה
בסדר? ככה כל הולך הברור התורני
של חיינו
לדוגמה, צריך הפעם ללמוד
את חידושי רבי חיים עבריסק על הרמב״ם
הרמב״ם כתב את הדברים שלו
ורבי חיים עבריסק, נכתב גדול
המפרשים של הרמב״ם, כתב ספרים
חידושים מדהימים
כל משפט ברמב״ם הוא מדייק
ומוציא משם אין סוף פרטי וכו'
שאלה, האם הרמב״ם
שידע את כל מה שרבי חיים עבריסק
יגיד ממנו?
תשובה, לא. מה זאת אומרת?
הוא ידע את הכל, הכל גנוז בדבריו
אבל
ההוצאה מהכוח אל הפועל
הפירוט, זה תפקידו של רבי חיים עבריסק
זה תפקידם של כל הדורות
תפקידם של כל הדורות
זה לעמיק במושגים
ולברר אותם יותר ויותר
לפרט אותם יותר ויותר
כן
הרמב״ם אמר
שכחות הדרות היא מוסיפים
האחרונה היא בעיה
בהכרה
לא
הלכה, המציאות הולכת ומתבהרת
יש חולשה בנשמתיות
זאת אומרת, אם פעם
יהודי אמר יד השם
והוא היה כולו
מתמלא רטת מהמילים
אנחנו היום יותר אולי
מבינים את זה בשפה הכרתית
ויכולים יותר לתרגם את זה
ואנחנו פחות חיים את זה
בסדר? זה החולשה
שככל שהדורות
הולכים ומתקדמים, גם יש פה איזה סוג של ירידה
אבל
אנחנו יותר מבינים
מבחינה הכרתית
אבל פחות חיים את זה
בסדר? אבל זה בסדר
זה התהליך שהקדוש הוא מוביל בעולם
שלאט לאט, בסופו של דבר יהיה איזה שילוב
גם של החיות וגם
של הבירור הכרתי
זה סוג של גאולה
אבל זה נושא בפני עצמו
מכל מקום תיאורי הקשמה
תיאורי הקשמה שמופיעים בתורה
צריך להעמיק
ולהבין את המשמעות העמוקה
הלאה
אחלה
מלאכים ושדים
שוב, איך נבין את המושגים הללו
לפי ההבנה
הפשטנית
שוב, שיש שם איזה
כוח עליון חיצוני לנו בשמם
הכוח הזה לפעמים
צריך סיוע
בסדר? הוא לא יכול לפתור את הכל לבד
אחרי הכל הוא עסוק
לכן יש לו צבא של
שרטים, מלאכים
ישויות
בעלות כנפיים
בדרך כלל חושבים שהם עם בגדים בצבע לבן
יש להם איזה
בייגלה מזהב
על הראש
ותפקידם למלא את
השליחות שאלוהים
שולח אותה
מה זה שדים?
יש שדונים קטנים
עם קלשון ועם
קרניים שתפקידם
לעשות דברים רעים בעולם
זה הבנה אחת
בוא נזקח
עכשיו את המושגים
אם אנחנו מבינים שוב את היחס
לאילואות לא ככוח חיצוני לחיים
אלא כשלמות אינסוף שמופיע בתוך
בתוך החיים עצמם
מלאכים
זה מילת כהות של חכמים, לומר
כוחות רוחניים
רוחניים
השלמות האינסופית הזו בעולם
היא מופיעה
בהתפרטות, היא מופיעה
בגוונים שונים
כאשר אדם
היה חולה
והתרפה
מופיע המלאך
רפאל
לא ש
שוב מוגיע פה איזו יישוט קטנה
ומביאה לבן אדם
אנטיביוטיקה
אלא כוח הרפואה מופיע בעולם
ישנה שלמות אינסוף בעולם
שזה אלוהים
אבל השלמות הזו עכשיו מתגלה
באופן מקומי
בנקודה הזו שהייתה חסרה
רפואה
כאשר אדם
היה חלש והתגבר
מופיע
המלאך גבריאל
מופיע כוח
הגבורה בעולם
כשאנחנו מתפללים
לפני השינה
ממני מיכאל
משמאלי גבריאל
מלפני אוריאל
מאחורי רפאל
ועל ראשי שכינת אל
אנחנו מזכירים לעצמנו
שלפני שאנחנו נכנסים לשינה
לשעות של דמדומים
של ערפל שההכרה לא פועלת
מזכירים לעצמנו
שאנחנו עטופים
במלאכים
ישנם כוחות
רוחניים שמובילים את העולם
אל הטוב
אומר הנביא
חסקאל
למלאך יש שש כנפיים
בשתיים
יחסה רגליו
בשתיים
יחסה פניו
ובשתיים יאופף
א' שרק מראה שהציור של
מלאך עם שני כנפיים הוא לא מדויק
כן, צריך לצייר
שש כנפיים
הבעיה היא
שמציירים מלאכים
הבעיה היא שבגן ילדים
הגננות
אומרות לילדים לצייר מלאכים
ואז גם שהילד
כבר בן שלושים שאומרים לו את המילה
מלאך, קודם כל צץ לו בראש
התמונה הזו עם הכנפיים והבגל
עכשיו הוא צריך להגיד לא זה לא מלאך
זה כוח
למה בכל אופן אומר הנביא חסקאל שהמלאך
יש שש כנפיים? אומר הביטוי
של הכנפיים בא לומר שהכוח הזה
מגיע באופן מהיר
באופן חד וממוקד
אין מלאך
אחד עושה שתי
שליחויות
כל דבר במציאות יש לו
את המלאכיות
הייחודית שלו
כל עשב עשב
יש מלאך
שמכה על קודקודו
ואומר לו גדל
לא שיהודים
מלאכים עם פטיש חמש
ומרביצים לעשבים
לכל כוח במציאות
יש לו את הצמיחה
שלו
את כוח הצמיחה שלו
בשתיים ייחסי רגליו
מסביבים מפרשים
רגלי הדבר
זה ביטוי בתנך לומר
סיבות הדבר
רגליים זה הבסיס של הגוף
על מה הגוף עומד
כשהמלאכים הללו מגיעים
זה נעלם מאיתנו
אנחנו לא יודעים
אנחנו לא יכולים להתחכות
מדוע הכוחות הללו באים
אבל הכוחות הללו קיימים
הם מופיעים במציאות
הם מלווים את האדם
המלאכים נמצאים
כל הזמן כלומר ישנם כל הזמן
כוחות חיוביים
שמופיעים בעולם
יש כוח צמיחה
ויש כוח רפואה
ויש כוח אהבה
ויש כוח גבוה
וישנם שרפים
ואופנים
וחיות ואופני הקודש
מלאכי שרת
שזה ביטוי לכוחות שמשרתים אותנו
זאת אומרת דברים ששייכים למציאות הטבעית
הרלי שחק
שזה ביטוי לכוחות
שהם נמצאים בשחקים הרחוקים מאיתנו
כלומר כוחות עליונים יותר
כולם מקדמים את המציאות
וישנם גם שדים
שדים מה הכוונה בהבנה מופשטת
לא יצורים וישויות
אלא חסרונות בעולם
יש בעולם הזה דברים חסרים
דברים לא שלמים
אומרים חזאל למשל
שהבגדים שלנו
הבגדים שלנו בלילה
מדבלים בגלל השדים
לא הכוונה שבלילה מגיעים שדונים קטנים
ועושים ככה לבגד
אלא לכל דבר במציאות
יש תפוגה
יש בלי
ישנו חיסרון
ישנו חיסרון שבסופו של דבר
מחלה את החומר והמציאות
והמלאכים והשדים נמצאים כל הזמן
וגם מתייחסים אלה
בשבת מופיעים יותר מלאכים
הכוחות החיוביים יותר מופיעים בעולם הזה
ולכן לפני שאדם נכנס לאכול
אומרים שלום עליכם מלאכי השרת
מלאכי עליון
לביתם אותי
אני עכשיו נכנס לאכילה
שזו פעולה יותר חומרית
עכשיו אני מופיע מעט יותר רוחניות
ברכוני לשלום
צדכם לשלום
ספרדים עושים את זה מהר
עושים פעם אחת וגורם עניין
אשכנזים הם יותר מסובכים
צריכים להגיד את זה שלוש פעמים
שלום עליכם, שלום עליכם, שלום עליכם
ברכוני שם, ברכוני שם, ברכוני שם
גם לפני שנכנסים לשירותים
זו ההלכה שהייתה נהוגה בעבר
היום פחות
אומרים התכבדו מכובדים
כביכול אדם פונה אל המלאכים
זאת אומרת אני עכשיו נכנס לעשות צרכים נמוכים
המציאות הרוחנית
היא פחות נמצאת איתי עכשיו
פחות מופיעה ביותר
ישנה כפי שאמרנו מלאכים
שישנם שדים, השדים
גם הם יש סוגים שונים
יש שדים קטנים
ויש שדים גדולים
אומרים חזל
שישנו מלך השדים
אשמדאי
מהו אשמדאי?
חיסרון כללי במציאות
יש חסרונות קטנים
ויש פעים משהו שהוא רחב יותר
למשל
הקשמה במושג האלוהות
תפיסות גסות ביחס למושג האלוהות
זה סוג של אשמדאי
זה סוג של איזה קשל כללי
איזו תודעה פגומה
שמקיפה את כל האנושות
ולכן גם במדרשים
מי זה שתמיד נלחם עם אשמדאי?
שלמה המלך
מלכות ישראל השלמה
היא זו שנאבקת עם החסרונות הכללים
המלכים השדים הללו זה כוחות
שלפעמים גם מופיעים בדמויות ממשיות
אדם שמתמלא בגבורה, הוא חכמי
מופיע בו המלך גבריאל
האדם עצמו הוא סוג של מלך
לפעמים ייתכן
שגם זה מופיע בישויות
שאנחנו לא יודעים להסביר אותם
ברציונל הטבעי
יש כל מיני עדויות בהיסטוריה
יש כל מיני דברים שהופיעו שאין להם מסבר
מה שחשוב זה לא להתמקד
בצדדים הפיזיים החיצונים
אלא להבין את המשמעות העמוקה של הרעיון
אומרים חכמים כל מעשה טוב
שאדם עושה הוא בורא מלך
כל מעשה רע שאדם עושה
יוצר שד
במילים אחרות שאדם עושה מעשה טוב
הוא מופיע שלמות
הוא מופיע מלכיות
מופיע כוח חיובי במציאות
כשאדם עושה מעשה שלילי
הוא מופיע חיסרון
אדם אמור יותר ויותר
להתקרב אל המלכים
ולהתרחק מהשדה
זו הרעיון
שאלות לדבר הזה?
כן, חלפי חזל
זה סוג של
מאבקים במציאות
בין כוחות שליליים לכוחות חיוביים
אבל שוב, לא שהכוחות הללו
הן איזה ישויות שעובדות בפני עצמן
אלא הם ביטוי לשלמות ולחוסר שלמות
שמופיע בעין סוף בעולם
אתה יודע?
כן
איך עכשיו מופיע בצורה חוסר?
יש דבר כזה
שהשלמות בעולם מופיעה
באופן שבשלב מסוים
היא לא איכותית
לדוגמה
אם עכשיו
את תקחי
חפץ חיובי ותשברי אותו
נכון?
זה גם
זה הופעה של אלוהים, גם
החפץ זה גם זה ששברת אותו
אבל זה עכשיו
שהחפץ מופיע באופן שבור
השלמות מופיעה באופן חסר
זה נכון שבתווך ארוך
הסתלך והתברר
שגם השבר הזה יצר משהו חיובי
כי הכל פה אלוהים
והכל בסופו של דבר מתקדם למשהו
שמקדם את העולם
אבל לעת עתה יש פה עכשיו חוסר שלמות
אבל אני כן שמעתי, השד הוא לא אופן שבור
לא, שד זה גם יכול להיות
שאדם בעצמו מופיע את השדים שבו
כלומר הוא
עשור חיינן, עכשיו פעל באופן לא נכון
ויצר פה חיסרון
זה לפעמים מתבטא אצל חכמים
הביטוי שהשד נכנס בו
בסדר? וגם אגב
כל מיני מושגים מיסטיים של דיבוק
וכל מיני דברים שנכנסים
באנשים דברים
איזושהי פעולה מאוד שלילית
שאדם, הוא המחזה לנאדם עובר
אווירה אלא אם כן נכנסה בו
רוח שטות
אז זה הביטוי לבוא ולהגיד
שהעבירה היא לא טבעית
לאדם, אז זה שאדם עושה פה עבירה
בבחירתו החופשית
זה איזה סוג של משהו שנכנס בו
יש כאן משהו שהוא לא אמור
להיות באופן טבעי אצל הבן אדם
אוקיי? אז הנה מושגים נוספים
שבררנו
בוא ניקח מושג אחר
שכר ועונש
איך אנחנו מבינים את זה?
בהבנה הפשוטה
שכר ועונש
שוב, אם נלך להבנה הפשטנית
של כוח עליון
ששולט על העולם באופן חיצוני
איך נבין מה זה שכר ועונש?
פשוט
הכוח העליון הזה
נתן הוראות הפלה לעולם
אוהבים תמיד להשתמש במשל
היצרה נתן הוראות
למכונת הכביסה
לא יודע למה תמיד
משתמשים במשל על מכונת כביסה
אבל שיהיה
אם אדם
פועל על פי הוראות היצרן
בסבב?
הוא מקבל שכר
המפעיל
היצרן
יצ'פר אותו, זה נקרא שכר
אלוהים נותן לך
אלוהים נותן לך, מתנה
במידה
אם אדם לא פועל על פי הוראות היצרן
אז מקבל עונש
זו הבנה פשוטה של שכר ועונש
הבנה כזו משאירה
שוב את השכר והעונש
באופן מאוד חיצוני
לאדם. אז אדם פועל
פעולה ועכשיו הוא מקבל
או שכר או עונש
בהבנה שאנחנו מדברים עליה עכשיו
הבנה עמוקה יותר
נשלמות אינסוף שמופיעה בתוך העולם
מה זה שכר ועונש?
פשוט
שהחיים לא מופיעים
באופן נכון
כאשר חוסר השלמות
לא מופיע בעולם
יש לזה תוצאות
זה נקרא עונש
כאשר החיים
מופיעים באופן נכון
השלמות אינסוף
מופיעה באופן ראוי
יש לזה תוצאות
חיוביות
וזה נקרא שכר
כאשר אדם אוכל
אוכל לא בריא
הוא ניח הולם
לא שהוא
אכל אוכל לא בריא ועכשיו הוא
מקבל עונש
שהגוף ייחב
אלא זה
תוצאה טבעית
לא פעלת
על פי הסדר שהשלמות הגופנית
צריכה להופיע בעולם
זה בא לידי ביטוי בכאבים
פשוט
מה הכוונה היא
שאדם פועל
פעולה לא טובה מבחינה גופנית
אדם מאשן
מה קורה? זה לא שהוא
מאשן ובא מישהו חיצוני
ומעניש אותו שהראות עכשיו
התמלו באפר
באף
אלא עצם
הפעולה
מוצרת את הנזק
שוב זה הכל לשנות את הראש
זה לא משהו חיצוני שנמצא
זה מופיע בתוך החיים
השכר והעונש
הם בעתם לפעולות האדם
האם האדם מופיע את החיים
באופן הנכון? הוא מופיע את החיים באופן
הלא נכון
כן
אתה מבין
בעולם הזה?
לפעמים אתה רואה את התוצאות
הטובות או הרעות
של מעשיך בעולם הזה
לפעמים אתה רואה אותם
בפרספקטיבה של הנצח
לפעמים אדם מאשן
וחמישים שנה הוא מרגיש מצוין
אחרי חמישים שנה התוצאות יבואו
לידי ביטוי
לפעמים אדם פועל פעולות לא טובות
במהלך תשעים, שמונים, מאה עשרים שנות חייו
הוא לא יראה עדיין את התוצאות
רק נסים שנייה אחת
בסופו של דבר יש פה חיסרון
החיסרון הזה יבוא לידי ביטוי
או בעולם הזה
או בעולם הבא
זה מה שמכונה גאינום
גאינום זה לא מקום
זה לא איזה
אזור מסוים ששם יש אש ושדונים
קטנים, כן, עוד מהמושגים הקודמים
עם הכלשונים שלהם
גאינום
זה החיסרון המוחלט
זה נקרא גאינום על שם
גאי בן עינום בירושלים
היה מקום שהיום נקרא ברכת הסולטן
שהיו שם
עובדי עבודה זרה
מקריבים למולך את הילדים
היו לוקחים את הילדים ושורפים אותם
באש, זה ביטוי
לרוע מוחלט
כאב מוחלט
כאשר אדם
עובר עבירה הוא יורש
גאינום, הוא שייך
אל המוות
הוא שייך אל החיסרון
לפעמים זה רק
יהיה לאחר המוות
ולפעמים הוא כבר רואה את זה בעולם הזה
אומרים חזר
רשעים בחייהם
קרואים מתים
עכשיו הם מתים אפילו שהם
נראים חיים, הם שייכים
אל חוסר החיים
אלא מה? מכיוון שאדם אומר
לעצמו טוב זה מושג מופשט
אני אישית מרגיש עכשיו מצוין
אתה אומר לי שאני נמצא בחוסר חיים
לכן חזר ממשילים את זה, אומרים לך
גאינום, שורפים אותך באש
מה הכוונה?
כמו שעכשיו אתה מבין
שלשים יד בתוך אש
זה כאב בלתי נסבל היום ונורא
זה הכאב של החיסרון
שאתה תרגיש אותו
גם אם עכשיו אתה לא חי
לאותו משקל שאדם עושה דברים חיובים
הוא בגן עדן
שוב, גן עדן
זה לא רק מקום אי שם
זה העדן
זה החיבור
אל שפע החיים
אדם שייך
אל השלמות
לפעמים הוא מרגיש את זה שוב
בעולם הזה בתחושות של עונג
ולפעמים
שוב, בחשבון הנצח
צדיקים אומרים חזל
במותם
קרויים חיים
במוות שלהם
הם שייכים אל החיים
הם שייכים
אל העדן האלוהי
במה? בזה שהם עשו
את המעשה הטוב
אם שוב זה לא משהו
חיצוני אני עושה מעשה רע אני מקבל עונג
כשאני עושה מעשה טוב מקבל שכר
שכר מצווה
מצווה אומרים
חזל
שכר עבירה
עבירה
זה שאדם עושה משהו
חיובי
במציאות האידיאלית
הוא אמור להתמלא בתחושת עונג
סיפוק וחיבור
אל השלמות
שזו הסיבה
שהוא עושה את זה
זה מה שנקרא
עבודה לשמה
אם לא מבינים את הדברים שאנחנו אומרים פה
אז גם אי אפשר להבין
כך את המושג לשמה
אנחנו אומרים תמיד לבן אדם
תקשיב אתה צריך לעשות דברים
זה שאתה רוצה שכר על זה
אתה עושה דברים טובים ואתה רוצה שכר על זה
זה לא המדרגה הגבוהה נכון?
אתה צריך לעבוד לשמה
אם אנחנו שוב מבינים את אלוהים
כאישות חיצונית לאדם
איך אדם יכול לעבוד לשמה?
אדם לא יכול לצאת
מעצמו איך אתה רוצה שאני אעשה דברים
שהם לא בשבילי
אני צריך כאילו שאני לא אקבל מזה כלום
ורק במזוכיזם, רק אם אני מזוכיסט
ואני עושה דברים
שאני סובל מהם
זה נקרא לשמה
אני מקריב את עצמי למענה אל העריץ הזה בשמיים
ואני יוצא מעצמי בשביל
עכשיו אנחנו מבינים את זה
זה נקרא לשמה
לשמה שאדם חי את החייו
באופן אינסופי
הוא נמצא עכשיו, הוא עושה את הדברים
ולא בגלל שהוא יקבל על זה
מחר חיצוני
או מפחד מעונש חיצוני
אלא הוא נמצא עכשיו
בשלמות
הוא נמצא עכשיו, חלילה, בחוסר שלמות
כן
לא רק
יכול להיות שיש גם איזשהו מקום
אבל זה לא מה שמעניין אותנו
אתה מדבר על פרשת של גן עדן
ומתאים שם תיאור מאוד מפורט
של תיאור
חבילה וכל ה...
ומה התיאור הזה?
אתה מבין שהחבילה, מה זה בדיוק?
אתה מבין את התיאור בפרשת בראשית
גן עדן? כי פשוטו
מתארים מציאות אידיאלית
יש מפרשים שמדברים
שזה מקום פיזי
אבל בוודאי שגם אלה שטוענים
את זה, זה לא העיקר שאדם אמור
לקבל מסיפור גן עדן
וגם מנוחים האלה, גן עדן וגנו
ושם בסופו של דבר
בשלמות האינסופית האלוהית אני יודע
זאת אומרת יכול להיות שיש איזה מקום וכולי
אבל זה לא הנקודה, זה לא שאדם אומר
עצמו שמע אני עושה עכשיו
דבר טוב
בעצם עכשיו אני מסכן סובל
אבל מה, נו אולי ביום מניימים
נגיע לאיזה מקום ושם נקבל את השכר
שוב זה הבנה, וזו הבנה מאוד מאוד
פשטנית וקטנונית
במצב האידיאלי
שאדם מבין שהוא מופיע את שלמות אינסוף
בחייו שלו, כאשר הוא עושה מעשה טוב
הוא חי בגן עדן
עכשיו
איך זה יבוא לידי ביטוי
אני יודע, לחכה ונראה
כן
איך הוא כן בענק מצב
שצדיק ורע לו
בעולם הזה, בעולם הזה יש
פעים מצב, כמו שאמרנו, שאדם מאשן
והוא בריא
במשך חמישים שנה
באמת יגיש תחושת טוב
כן, הדמיון של האדם הוא כל כך חזק, שאדם יכול
גם לעשות מעשים רעים ולהרגיש עכשיו
טוב מאוד, אבל מצד האמת הוא
חזק, הוא מת, והוא יכיר את זה
ביום מן הימים, הוא יורש גאינו
זה שהוא עוד לא
מודע לזה ולא הוכש את זה, בסדר
ואיך יש לך בפעים נתק
כמו שאמרתי, אתה רואה שבעולם הגופני עצמו
שאתה רואה שיש לך בפעים נתק, כמו שאמרתי
אדם יכול להתנהג בצורה לא בריאה
לא מוסרית וכו' ולהרגיש מצוין
אבל
יש אלוהים
בסוף, על הכל יביא אלוהים
למשפט
משמעות העמוקה
המציאות, השלמות אין סוף, סופו של דבר
צרור לא
יפול ארצה, הכל יהיה
בחשבון
דברים טובים ודברים רעים
הקאנטרקט מבינים כמה מסוכן ללמד את הדברים
הללו לאנשים שאין להם הבנה מופשטת
כאדם שבין את הבנות האלה
אומר, אה, אם זה ככה
בסדר, זה גאינו במשמעות המופשטת
אז יאללה, אני מרגיש
עכשיו אני מרגיש טוב שאני עושה
את המשמעות, אין שום בעיה
אז כותבים לו, תדע לך, אתה הולך להסרף בגאינו
וזה משפט מדויק
משפט מדויק
שבא לתת בדיוק
את האפקט הרגשי הנכון
לבן אדם
אתה עושה פה משהו איום ונורא
איום ונורא
ובסוף, הכל יבוא למשפט
אבל אדם
שהוא מתקדם יותר, אמור לחוש
עכשיו את הגאינו
בזה שהוא עשה את העבירה
וזה שעכשיו הוא עשה פה משהו לא טוב
כולו מזדעזה
כי הוא חי את השלמות אינסוף
והוא מבין שהוא פעל עכשיו באופן לא נכון
כנאה לפוך
נכון? בסדר, אנחנו שואפים
לכריאת כיוון, אבל כל אחד
את מבינה לבד, אבל
למרות שיש פה מדרגות מאוד גבוהות
גם אנחנו מתקדמים שם, למשל
המושגים, גנט וגאינום
או מה שהתרגש ביחס
לעבירות ומצוות
לפני עשרים שנה
הוא שונה מעכשיו, ילד קטן
הוא לא מבין כלום, מבחינתו עכשיו גם לגנוב
אין לזה שום בעיה, אלא מה?
הוא מבין שאם אני גונב אני
אכתוב עונש ממישהו חיצוני
אדם בוגר
יותר, הוא כבר לא
מסוגל לגנוב
בסדר? אם הוא יגנוב, הוא לא ישן
בלילה, הוא ירגיש שזה
לא בסדר
זה דוגמה כבר להתקדמות מוסרית
כשבאדם חש את הגאינום
כבר באווירה בעולם הזה
יש דברים שאנחנו עוד לא מרגישים
דבר לשון הרע, אנחנו מדברים ו...
אין לנו עם זה שום בעיה מבחינה נפשית
אם חזק, אתה יודע
גם על זה יש גם עדן וגאינום
כן
אני רואה שפתחנו את הסכר של השאלות
אז... כן
אם אדם
עולה את... תשובה
תשובה זה מראה
זה קצת דומה למה שדיברנו קודם
שבעומק הדברים, גם שאדם עושה אווירה
זה גם הופעה של אלוהים
הכל פה זה אלוהים
זה שאדם עכשיו הופיע את המציאות
באופן חסר
זה גם איזה סוג של מציאות
מכיוון שכך
הניצוץ האלוהי הזה ניתן לתיקון
בתהליך מסובב
אז פה יש דבר, אפשר להשלים
גם את החסרונות, כי בעומק הדברים
זה לא חסרונות
זה לא סותר שעכשיו מבחינתנו
מבחינת ההלכה
זה אסור
בדיעבד, אחרי שבן אדם עשה את הדברים
הוא אומר נכון, הופעת פה כוח חיים
עשית את המעשה גרוע
אכלת חזיר
לצורך העניין
אז אכילת חזיר עצמו זה חיסרון
לא משנה עכשיו בדיוק למה
אבל האכילה עצמה
זה כוח חיובי בעולם
זה משהו שהוא גם חלק מהופעת
השלמות האלוהית בעולם
ובנקודה הזו אפשר
להחזיר לשורשה
כלומר אפשר לתקן את המציאות
וגם אותה להביא לחיים
כן? שאלה אחרונה
ונתקדם
איפה נכנס פה, תודה רבה שליתם
מההוצאות של מהשיגריה
איפה נכנס פה לפני משורת הדין
לפני משורת הדין, זה ביטוי
שחזר לבוא ולהגיד
שהשכר והעונש
במקרה הזה העונש
יופיע בצורה מדורגת
כלומר, מצד האמת
היה ראוי שבן אדם ברגע שהוא עושה
העבירה מיד, מה שנקרא
יקבל את כל העונש במידי
לפני משורת הדין, זה יש כאן
איזשהו תהליך הדרגתי
שהדברים יופיעו באופן איטי יותר
זאת אומרת
שהעונש לא יגיע
במידי, אלא יש פה איזו פריסה
של החוב, זאת אומרת יש כאן איזושהי
איזשהו חוסר שלמות
שלאט לאט
יהיה אפשר להתמודד עם התוצאות שלו
דוגמה
בואו ניקח עוד נושא אחרון
להיום
ניסים
אוקיי?
אני מקווה שכל המושגים האלה ודוגמאות האלה
מטרתם זה לא רק ללמוד עליהם
אלא פשוט מתוכם להבין יותר את העיקרון
שאנחנו מדברים עליו
ניסים, איך אנחנו מבינים
את המושג ניסים בהבנה הפשטנית
ובהבנה העמוקה?
פשוט שוב
יש לנו איזה כוח עליון
ששולט על העולם
אבל הכוח הזה לפעמים לא מרוצה
מהצורה שבה הדברים מתנהלים
העסק לא עובד
אז אותו כוח עליון
עושה פוז, עוצר את המציאות
משנה פה כמה דברים
לוחץ שוב play והעסק ממשיך
דרום של ניסים
בואו עכשיו ננסה להבין את זה גם
על פי ההבנה שאנחנו מדברים שוב
לא על כוח חיצוני לנו
אלא כוח שמופיע בתוך חיינו שלנו
גודל שמופיע בתוך חיינו שלנו
אינסוף שמופיע בתוך המציאות
ניסים, אומרים לנו חכמים
זה לא דבר שהוא
מחוץ למציאות
אלא ניסים
זה משהו שנמצא כל הזמן
בתוך המציאות
המערל מפראג
כותב את זה בספר גבורות השם
בהקדמה שלו
הוא משתמש בביטוי
יש סדר לניסים
ניסים זה לא איזושהי תופעה
שנוחתת על המציאות מבחוץ
אלא הניסיות
האינסופיות היא נמצאת כל הזמן
מלווה את המציאות
רק שמידי פעם
היא מתנוססת
נס מלשון נס ודגל
משהו בולט
מידי פעם מופיעים עומקים
יותר אינסופיים
שבדרך כלל אנחנו לא רואים אותם
הם מופיעים לעיניהם
דוגמה
אומרת הגמרא
ביטו של רבי חנינה בן דוסא
שמה בטעות חומץ בנרות שבת
היא מאוד הצטערה
כי זה לא יצליח להידלוק
אמר לרבי חנינה בן דוסא
ביטי
מי שאמר
לשמן שידלוק
הוא יאמר לחומץ שידלוק
והחומץ באמת דלק
עד מוצאי שבת
סביר הרמב״ם
בחומץ כבר תבוע מששת ימי בראשית
האפשרות
שהוא גם יידלוק
בכל דבר יש את האינסוף
בכל דבר הכל כבר קיים
רק שבדרך כלל אנחנו רגילים
לראות את המציאות באופן מסוים
בדרך כלל חומץ הוא לא דולק
ישנם זמנים מסוימים
הקב' חותבה שבתאריך זה וזה
ביום זה וזה
בביתו של רבי חנינה בן דוסא
יופיע בחומץ
המימד השמנוני שבו
והוא יידלוק
ענס הוא משהו שנמצא כל העץ
במים בדרך כלל מופיעים לנו בצורת נוזל
אבל באינסוף שבתוך המים
יש גם יסוד גבישי
יש גם יסוד מוצק
בדרך כלל אנחנו רואים אותם כנוזל
וכרת ימסוף
אנחנו רואים אותם כמוצק
ההבנה הזו של הניסים לא כמשהו חיצוני שמגיע
אלא בתור משהו שנמצא כל הזמן
זה לא רק עוזר לאדם
מבחינת השאלה הפילוסופית
מה אלוהים הוא פתאום שינה את הדברים
לא, הוא כל הזמן נמצא
יש כאן משהו עמוק יותר
התפיסה הניסית בצורתה הפשטנית
היא תפיסה שמדברת על משהו
ששובר את הטבע
האדם הדתי במובן הזה
רק כאשר מופיע נס
רק כאשר מופיע איזה משהו
שהוא מעבר לגדרי הטבע
אז הוא נזכר שיש אלוהים
אה, בוא נראה, יש פה איזה משהו גדול
ביום יום הוא חושב שהוא לא פוגש את אלוהים
נראה לו שאלוהים לא נמצא פה
החיים הם משעממים
חיים של חול
חיים של שגרה
אה, מדי פעם יש כאן איזה תופעה אלטיבית
סימן שאלוהים פה
זו גישה מאוד מאוד רחוקה מאלוהים
אלוהים נמצא כל הזמן
השלמות אינסוף נמצאת כל הזמן
רק שמדי פעם היא מתנוססת באופן
חריג יותר ממה שהיינו רגילים לו
אבל אלוהים היה גם לפני הנס
לדוגמה
זה קשור לנושא שדיברנו קודם, ההשגחה
בא בן אדם ואומר כך
הייתה לי אתמול השגחה
יד ההשגחה
מה ההשגחה? היה לי מעשה ניסים אתמול
אתמול יצאתי מהבית
איך שהגעתי לתחנת האוטובוס
בום, עצר לי טרמפ
למקום מסוים
איך שירדתי במקום הזה
בום, חיכיתי שתי דקות
הופיע האוטובוס
לקח אותי למקום אחר
והמקום הזה
איך שהגעתי
הוגיע עוד טרמפ ולקח אותי לאן שרציתי להגיע
השגחה
האפשרות
אני תמיד כשמספרים לי סיפורים כאלה
אני אומר בואו
אספר לכם גם סיפורי השגחה שקוראים לי
אני כל יום ראשון
צריך להגיע מסדרות לירושלים
אתה יודע
כל מוצאי שבת
אני פותח את האינטרנט
ובודק מתי יש לי קו אוטובוס
בבוקר מסדרות לירושלים
שבע בבוקר
ואז קורה
השגחה מופלאה
כל יום ראשון
בשבע בבוקר שאני עומד בתחנה
מגיע אוטובוס
ניסי ניסים
אומר לי לא
זה לא
זה
זה לא אלוהים
זה טבע
זה חול זה אגד
זה מחשב זה אינטרנט
אין את התחושה המיסטית
שמרחפת באוויר
זה
שהקב' ברוך הוא גרם לכך
שבני האדם יצריכו ליצור מנגנון
שמאפשר תחבורה
ושאפשר עכשיו
לצפות אותו על ידי
מכשור וטכנולוגיה
זה אלוהים
זה נס
זה השגחה
שמופיעה בעולם
זה שאנחנו לקטנותינו
כזה דבר מבחינתנו נתפס כשגרה
זו הבעיה
אדם מאמין
רואה בכל דבר את הניסים
רואה בכל דבר את
הופעת השם
דוגמה אחרת
מבצע
עופרת יצוקה
צהל לפני כמה שנים
מדינת ישראל מצליחה
להעמיד צבא חזק
מיומן
שנכנס ונלחם
מתוך אסטרטגיה
מתוך אמצעי לחימה
מתוך טכנולוגיה
מתוך אימונים נלחמים
מצליחים לפגוע באלה ש
מוסיפים רשע בעולם
רשע בעולם
האדם הדתי עומד מול כל הדבר הזה
והוא עוד לא בטוח
שאלוהים נמצא פה
הוא בעמדה ספקנית
בא מישהו ואומר לו
אם הרחל
הופיע
באמצע שדה הקרב
ואמרה לחיילים לאיזה בתים
אפשר להיכנס ואיזה לא
העיניים ניצטות
אוקיי
אלוהים פה
עד עכשיו לא היינו בטוחים
עכשיו אלוהים נמצא
זה גם סוג של מדרגה
לפחות אדם באיזה נס
הוא עכשיו מתחיל להכיר בזה
שיש פה שלמות אלוהית
מדרגה מאוד נמוכה
אם האלוהים לא היו פה קודם
הרצון העמדה הנפשית הזו
למשהו מיסטי
למשהו על טבעי
למשהו על טבעי
הוא קשור שוב להבנה הזו
כאלוהות כמשהו חיצוני
ואז רק
אשר מופיע משהו חיצוני ששובר את הטבע
שהוא לא במסגרת הרגילה
אז אדם
נזכר שיש איזה
מישהו או משהו שם למעלה
המצב השלם
שהאדם כל הזמן
רואה את אלוהים בכל מקום
לכן הרב קוק למשל אומר
שניסים
זה דבר ש
אנחנו לא רוצים אותו
הניסים אומר הרב קוק
היו בתחילת לדתה
של האומה
שאם ישראל היה עוד
בשלבים הראשונים שלו
הוא היה זקוק לניסי אומר הרב קוק
זה כמו ילד שזקוק לקביין
כדי ללכת
או ילד שמכניסים לו
כפית לתוך הפה
הוא זקוק לדברים שהם לא מתוך
מעשי ידיו כדי לתפקד
זה היו הניסים
ככל שהמציאות הולכת ומתקדמת
הוא אומר
זה כמו אדם מבוגר שיחניסו לו כפית
לתוך הפה, לא
אדם מבוגר יגיע כפה חכית
אוכל
אשריך וטוב לך
מה שאנחנו מתפללים אליו
זה לא ניסים שיופיעים
מחוץ למציאות
אלא שלמות אלוהית שתופיע
בתוך המציאות
מדינת ישראל זה נס
החיים של כל אחד ואחת
מאיתנו זה נס
כל תפקוד
שאדם מזיז
את אצבעו זה נס
זה הופעה של השלמות האלוהית
כשאדם מבין את זה
הוא רואה שהניסים
זה
כמו שאומר המראל
יש סדר לניסים
נמצאים פה כל הזמן
הם חלק מהסדר של העולם
ומילא כל העמדה
שלו היא לא עמדה
שמנוכרת אל הטבע
אל המציאות, אל הטכנולוגיה
אל החיים, אלא בדיוק הפוך
עמדה שרואה את יד השם
את השלמות אינסוף
הולכת ומופיעה
בכל דבר
בכל גילוי טכנולוגי
בכל פעולה פיזיולוגית
בכל רגש שמתעורר
בכל מחשבה
בכל התקדמות
כל שהיא שקיימת בעולם
באיזה שהוא תחום
מופיע נס
מופיע המלאך
מופיע אלוהים
זה הרעיון
מובן הרעיון?
כן, שאלה
מה קורה ששתפקות
שבורמת
הרומנט
שלמות האלוהית מופיעה
זה נקרא שאלוהים מופיעה
שלמות האלוהית מופיעה בעולם הרבה פעמים
דרך מעשה ידי האדם
כן, אבל מה קורה שהיא
מופיעה לאדם
לא הבנתי
אז האדם מתאמץ
לתפוס את עולם
אז האדם עשה פה שוב מעשה של חוסר שלמות
אז הוא עכשיו גרם פה
לאיזשהו עיכוב
בהופעת השלמות האלוהית בעולם
כן
בשלב ובזמן הזה של המציאות
אין לו מקום
טוב, אז מה שראינו היום
שוב, זה לקחנו את העיקרון הזה
ומתוכו ניסינו לפשט
כמה מושגים ידועים
ובסיסיים
בעולם המחשבה של עם ישראל
בשרות ה' מה שנעשה שבוע הבא
זה נסה לסדר פה עוד כמה מושגים
ואז נוכל להיכנס למאמר עצמו
שלום לכולם