פרשת: אחרי מות | הדלקת נרות: 18:37 | הבדלה: 19:57 (ירושלים) 

דף הבית > > מיידוף בשרות בורא עולם

מיידוף בשרות בורא עולם

וּמִקְנֶה רַב הָיָה לִבְנֵי רְאוּבֵן וְלִבְנֵי גָד עָצוּם מְאֹד וַיִּרְאוּ אֶת אֶרֶץ יַעְזֵר וְאֶת אֶרֶץ גִּלְעָד וְהִנֵּה הַמָּקוֹם מְקוֹם מִקְנֶה … וַיֹּאמְרוּ אִם מָצָאנוּ חֵן בְּעֵינֶיךָ יֻתַּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת לַעֲבָדֶיךָ לַאֲחֻזָּה אַל תַּעֲבִרֵנוּ אֶת הַיַּרְדֵּן: (במדבר לב א-ה)

כֹּה אָמַר ה’
אַל יִתְהַלֵּל חָכָם בְּחָכְמָתוֹ
וְאַל יִתְהַלֵּל הַגִּבּוֹר בִּגְבוּרָתוֹ
אַל יִתְהַלֵּל עָשִׁיר בְּעָשְׁרוֹ (ירמיהו ט”כב)

ומתנות אלו בזמן שאינן באין מן הקב”ה סופן להפסק ממנו”
שנו רבותינו שני חכמים עמדו בעולם אחד מישראל ואחד מעובדי כוכבים
אחיתופל מישראל ובלעם מאומות העולם ושניהם נאבדו מן העולם”
וכן שני גבורים עמדו בעולם אחד מישראל ואחד מאומות העולם”
שמשון מישראל וגלית מאומות העולם ושניהם נאבדו מן העולם”
וכן שני עשירים עמדו בעולם אחד מישראל ואחד מאומות העולם”
קרח מישראל והמן מאומות העולם ושניהם נאבדו מן העולם”
למה שלא היה מתנתן מן הקב”ה אלא חוטפין אותה להם
וכן אתה מוצא בבני גד ובני ראובן שהיו עשירים והיה להם מקנה גדול
וחבבו את ממונם וישבו להם חוץ מארץ ישראל
לפיכך גלו תחלה מכל השבטים
שנאמר: “ויגלם לראובני ולגדי ולחצי שבט המנשה”
ומי גרם להם
על שהפרישו עצמם מן אחיהם בשביל קנינם
מנין – ממה שכתוב בתורה ומקנה רב היה לבני ראובן וגו’.
(במדבר רבה כב” כה)

בחיים אנו פוגשים פעמים רבות אנשים שהתנפצו ממרומי האולימפוס החברתי אל קרקע המציאות והיו לאבק” אנשי שם שצללו מאיגרא רמא לבירא עמיקתא. עשירי עולם שכל נכסיהם הושקעו אצל משקיע נוכל ובן לילה היו כלא היו. חכמים” פרופסורים וחוקרים” עטורי פרסים שתורותיהם” מחקריהם ומעמדם פג לפתע תוקפם” עקב התפתחות המדע” הידע והתרבות העולמית. גיבורי מלחמה נערצים ההופכים בזקנתם או בפרישתם לחיים הפוליטיים לשברי כלי שאין חפץ בו. מדרשנו מנסה להתמודד עם השאלה מדוע? מדוע מתעלל הקב”ה בבני אדם אלה” מרימם לגבהי מרומים ומנפצם באחת? אם לא היו ראויים מדוע נסקו? ואם נסקו למה התרסקו?
לשאלה זו מציג מדרשנו שתי תשובות” הראשונה ארוכה ומפורטת והשניה קצרה וכואבת. על סמך הפסוק בירמיהו מביא המדרש דוגמאות לחכמים גיבורים ועשירים אשר נסק כוכבם בשמי ההיסטוריה היהודית והעולמית ובאחת דעך” כבה ונפל – שנו רבותינו שני חכמים עמדו בעולם אחד מישראל ואחד מעובדי כוכבים אחיתופל מישראל ובלעם מאומות העולם ושניהם נאבדו מן העולם” וכן שני גבורים עמדו בעולם אחד מישראל ואחד מאומות העולם” שמשון מישראל וגלית מאומות העולם ושניהם נאבדו מן העולם” וכן שני עשירים עמדו בעולם אחד מישראל ואחד מאומות העולם” קרח מישראל והמן מאומות העולם ושניהם נאבדו מן העולם. באמצעות הבאת דוגמאות הן מההיסטוריה היהודית והן מההיסטוריה העולמית מבהיר המדרש כי מדובר בכלל יסוד בהנהגת העולם” כלל יסוד הקובע כי – שלא היה מתנתן מן הקב”ה אלא חוטפין אותה להם – אדם יכול להגיע למעמד שאינו שלו” יכול הוא לזכות בממון” עמדה” בן זוג ותפקיד שלא עבורו יועדו אך אין הוא יכול להחזיק בהם לאורך זמן. את השאלה כיצד אדע מה מיועד עבורי מותיר המדרש פתוחה” מחד סומך הוא על תחושתנו האישית ומאידך מבטיח הוא כי טעויות בתחום זה ממילא אינן שורדות.
בעיני המדרש הסיבה השניה לנפילת אדם ממעמדו קשורה לשימוש שהוא עושה בהצלחתו. גם אם הצלחתך אכן נועדה עבורך” יכול אתה לאבדה במו ידיך בשימוש שאינו הולם. בני ראובן וגד זכו למקניהם העצומים בזכות” שלל מלחמה היה המקנה ממלחמות עבר הירדן אלא כיוון ששיבשו עדריהם את דעתם היו שבטי ראובן וגד הראשונים לאבד את נחלתם ולהיעלם מנופי ארץ ישראל ומניין שבטיה – וכן אתה מוצא בבני גד ובני ראובן שהיו עשירים והיה להם מקנה גדול וחבבו את ממונם וישבו להם חוץ מארץ ישראל לפיכך גלו תחלה מכל השבטים שנאמר: “ויגלם לראובני ולגדי ולחצי שבט המנשה” ומי גרם להם על שהפרישו עצמם מן אחיהם בשביל קנינם מנין – ממה שכתוב בתורה ומקנה רב היה לבני ראובן וגו’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מיידוף בשרות בורא עולם
Shape-2
machon
מבחן התוצאה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן