פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > ‘מימוש עצמי’ מתוך אמונה? (ח’):

‘מימוש עצמי’ מתוך אמונה? (ח’):

מהן הסכנות ב’מימוש עצמי’?
נתן קוטלר
ראינו בפעם שעברה את ‘גבולות הגיזרה’ במימוש עצמי. הפעם נברר אילו סכנות עלולות להיות ב’מימוש עצמי’?
הסכנות ב’מימוש עצמי’
‘מימוש עצמי’ הוא ערך חשוב ואפילו הכרחי כאשר האדם מפתח את כשרונותיו למען הכלל” אך אין להתעלם מן הסכנות שבדרך:
כוחי ועוצם ידי
בפרשת עקב (ח” יא – יח) נאמר: “הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת ה’ אֱלֹקֶיךָ לְבִלְתִּי שְׁמֹר מִצְוֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחֻקֹּתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם…וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה”. כאשר האדם שוכח שהכישרונות שלו מגיעים מה'” אין כאן רק פגם במידת הכרת הטוב ובעיה אמונית” אלא הרבה יותר מזה. כאשר האדם חושב שהוא האדון הבלעדי על הכישרונות שלו” ממילא הוא מרגיש שיש לו את הפריבילגיה לעשות איתם מה שהוא רוצה” לתועלת האישית שלו בלבד ולא לצורך הכלל. לעומת זאת כאשר האדם זוכר שהוא קיבל את הכשרונות שלו מה'” הוא ממילא מבין שיש לפתח אותם למטרה מסוימת” להועיל לכלל “וְזָכַרְתָּ אֶת ה’ אֱלֹקֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל לְמַעַן הָקִים אֶת בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ כַּיּוֹם הַזֶּה” (שם).
היסחפות
כל דבר בעולם נמצא באיזון עדין” לכל עניין יש את מקומו ושעתו ולכן אין להיסחף בכל תחום” אלא יש ללכת בדרך האמצע “הדרך הישרה היא מדה בינונית שבכל דעה ודעה מכל הדעות שיש לו לאדם” והיא הדעה שהיא רחוקה משתי הקצוות ריחוק שוה ואינה קרובה לא לזו ולא לזו” (רמב”ם הל’ דעות א” ד). יכול להיות מצב שהאדם כל כך מתמקד ב’מימוש העצמי’ שלו ובקריירה שלו שהוא שוכח את כל הערכים האחרים. לכן צריך למצוא את המינון הנכון ולהקדיש זמן למשפחה” חסד” לימוד תורה” זוגיות” עזרה בבית וכדומה.
הרב קוק מלמדנו שפיתוח הכישרונות אינו בהכרח סותר ניהול חיים רגילים ותקינים: “אי אפשר לשום אדם לכבֹש את הכישרונות הטבעיים שלו מפני איזה מעצור של מצב או נימוס. ומי שהוא סופר ומשורר בטבע” מוכרח הוא להוציא את כשרונו מן הכח אל הפועל” אף על פי שמצד מצבו ומקריו הוא מוכרח לעסוק תדיר בעניינים אחרים הרחוקים מספרות ומשירה” (פנקסי הראי”ה מ”א אות ק”ו).
פיתוח הכישרונות הלא נכונים
לפעמים כאשר האדם מחפש את תפקידו בעולם” הוא עלול להימשך אחר מה שנראה נוצץ ו’נחשב’ ולפתח את הכישרונות הלא נכונים. לדוגמא כיום להיות עורך דין” זה מקצוע ‘נחשב’ ומוערך בחברה וייתכן שאנשים שלא מתאימים למקצוע זה יימשכו אליו בגלל הפרסטיז’ה. הרב קוק מלמדנו “לא יעשה אדם את נפשו שקר” אל יכזב את הרגשותיו הפנימיות מתוך סערת הדחיפה של הסכמת הרבים” (שמונה קבצים קובץ ח” כד) ולכן על האדם להקשיב לקול הפנימי והאוטנטי שבתוכו ולא לקולות מבחוץ (ראה: אורות הקודש ח”ג עמ’ קמ ‘בקשת האני העצמי’).
אגוצנטריות
לפעמים כאשר האדם עוסק ב’מימוש עצמי’ בצורה בלתי מבוקרת” הוא עלול לשקוע בעצמו” לפתח גאווה ולאבד עניין במתרחש בחברה. ולכן” הרב יהודה עמיטל זצ”ל מדריכנו: “צריך להיזהר מאינדיבידואליות יתרה: ראשית” דבר זה מביא לגאווה” כשהאדם שם את עצמו במרכז; אך מעבר לכך” אדם צריך גם להתייחס לכלל” לחפש את טובתם של אחרים” ולא להתנתק מהכלל. השאיפה למקוריות נובעת לפעמים מתוך גאווה או מתוך עצלות וחיפוש דרך קלה… בנוסף לכך” אינדיבידואליות יתרה מביאה את האדם לאבד התעניינות במה שמתרחש בחברה… אדם שמחפש את דרכו הייחודית” צריך לחשוב כיצד הוא יכול לתרום לחברה בדרך המיוחדת שלו” ועליו להיזהר מהסכנה שבאינדיבידואליות מוקצנת” (והארץ נתן לבני אדם” עמ’ 59 – 60).
בפעם הבאה נברר אי”ה מהו התנאי ל’מימוש עצמי’ בדורנו?

לתגובות: natanorot@gmail.com
*) הציבור מוזמן לשיעור אמונה מידי שבוע בנושאים אקטואליים שמתקיים אי”ה בבית הכנסת המרכזי בית הכרם (רח’ בית הכרם 17) בימי ג’ בשעה 20:00.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן