פרשת: ויקרא | הדלקת נרות: 17:12 | הבדלה: 18:29 (ירושלים) 

דף הבית > > “לפעמים אדם נופל לתוך מרה שחורה”; נחשפו שתי הקלטות נדירות של הרב סולובייצ’יק

“לפעמים אדם נופל לתוך מרה שחורה”; נחשפו שתי הקלטות נדירות של הרב סולובייצ’יק

לכבוד יום השנה לפטירתו של הרב דוב הלוי סולובייצ'יק, שלום (מתן) שלום במאמר מיוחד על דמותו הייחודית של הרב, פועלו המרשים וכמה סיפורים מרגשים
צילום: Courtesy of HALB

הרב יוסף דוב הלוי סולובייצי’ק (1903- יח ניסן 1993) הידוע בכינויו: ‘הרב’, היה ממנהיגיה הרוחניים של היהדות האורתודוכסית המודרנית בארצות הברית. הרב סולובייצ’יק היה ‘נסיך בממלכת התורה’, בהיותו נכדו של הרב חיים סולובייצ’יק מבריסק שחידש שיטת לימוד ייחודית.

כאשר הגיע לארה”ב, התמודד עם המשבר הרוחני שפקד את יהודי ארה”ב ובפרט המשכילים שבהם, בזמן זה לא היה ‘אינטליגנטי’ להמשיך להיות יהודי דתי העוסק בהלכה ובשמירתה. הרב סולובייצ’יק הצליח באמצעות פעולותיו הרבות (הן במישור הפיזי והן במישור ההגותי) לבסס את כבודה של היהדות. אחד הביטויים לכך הוא מפעלו הפילוסופי החיבור ‘איש ההלכה’ בו הרי”ד מסביר מדוע זה אינטליגנטי להמשיך לקיים אורח חיים דתי בתוככי מנהטן, והצדקת העיסוק ההלכתי בתוך מרחבי העולם המודרני.

הרי”ד ממשיג את המתודה הלמדנית של סבו במושגים פילוסופים, ומגדיר אותה כעיסוק אוטונומי אנליטי מופשט וטהור בעולם האידיאות. לטענתו של הרב סולובייצ’יק הלמדן מקבל אמנם הנחות יסוד ועקרונות הלכתיים ‘מסיני’, אך ברשותו מרחב יצירה עצמאי, המאפשר לו אוטונומיה ביצירת עולמו ההלכתי. בניסוחו של הרב סולובייצי’ק הלמדנות ההלכתית מהווה פסגת שיא בכושר היצירה האנושי, בה באים לידי ביטוי חופש החקירה, העומק ומעוף בעל כנפיים הנפרשות אל על ברום גובה. בהתאם לכך הרי שהלמדן היוצר, נהנה מתוקף חירותו מחדוות היצירה. עצם הניסוח הפילוסופי המורכב שבספר זה של הלמדן כקנה המידה של עולמו בעצמו בעל חירות אוטונומית, מעניק יוקרה וכבוד ברמה הפילוסופית ללמדן היוצר, ובכך זוקף את ראשה של היהדות כולה. דבר שאכן הרב סולובייצ’יק הצליח בשנותיו בארה”ב לבסס ולהפוך את הקיום היהודי בעולם מודרני כקיום שאין שום סיבה להתבייש בו.

בחודש האחרון עלו לערוץ היוטיוב Ohr Publishing על ידי אהרון לוסטיגר, שני קטעים קצרים ומרגשים מהרצאותיו המוקלטות של הרב סולובייצי’ק ביידיש עם כתוביות תרגום בעברית. בסרטון על אהבת התורה (שכדאי מאוד לשמוע אותו בקולו של הרי”ד) מדבר הרב סולובייצ’יק על בעיה שהטרידה אותו מאז ומתמיד, כיצד מתמודדים עם קיום בעולם שבו הסבל והצער שולט. בדבריו הרב סולובייצ’יק בגילוי לב רגיש אומר: “לפעמים אדם נופל לתוך מרה שחורה, אמנם לא רק אנשי עסקים נמצאים במצב רוח רע, אבל אפילו רב או ראש ישיבה יכולים ליפול לתוך מרה שחורה. ולפעמים לרב יש סיבות הרבה יותר טובות להיות במצב רוח רע… לפעמים כואב לנו, לפעמים יש כאב אישי, סבל אישי, החיים לא זורמים, בימינו אנו מודעים לכך שאנשים סובלים הרבה. יש תסכולים בדידות, שעמום וחרדות”.

בתוך כך, תשובתו של הרב סולובייצ’יק מהדהדת שוב ושוב: “בשבילי סם מרגיע, הוא לשבת עם הגמרא. נר לרגלי דבריך ואור לנתיבתי – התורה היא אורי, כשאני שרוי בחושך. כשבן אדם נמצא במצב רוח רע, אני יודע לפעמים אנו חשים תסכול, נטישה – לכך: ‘לולי תורתך שעשועי אז אבדתי בעוניי”. הרב סולובייצי’ק ממשיך בגילוי לב: “אם היית לוקח ממני את התורה כמו שלקחת את המהות ממני, לא הייתה בשביל מה לחיות, לא היה לי שום מטרה, הייתי מפסיד את הכל”.

בשנותיו האחרונות הרי”ד עקב מחלתו היה מנותק מהסביבה. בספר ‘יסודי הצדקה’ שכתב תלמידו הוא מספר בשם תלמיד אחר שכאשר אותו תלמיד נסע לבקרו בפעם האחרונה, הרי”ד לא זיהה אותו, וכנראה אף לא הבחין בנוכחותו, אמנם אף על פי כן אותו תלמיד שהה שם שעה שלמה, שכן היה עד לדבר נפלא: “הרב ישב על כסאו הסתכל כלפי מטה לרצפה ומלמל ללא הרף רמב”ם אחרי רמב”ם אחרי רמב”ם מהלכות ענייני קדשים וקרבנות מלה במלה ככתבם, ואז הפסיק לכמה שניות וחזר למלמל גמרא אחר גמרא מלה במלה ככתבן, שוב הפסיק לכמה שניות והתחיל דרשת מוסר ביידיש על חשיבות שמירת המצוות – על הצורך שיהודים יהיו טובים אמיתיים, ואז שוב הפסיק וחזר למלמל רמב”ם – כל זה מתוך חולי שהכריע את גופו, הרס את מוחו והשמיד את אישיותו לא נשאר ממנו אלא עצם “מהותו” שיצא ממנו כמתעסק – תורה”.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“לפעמים אדם נופל לתוך מרה שחורה”; נחשפו שתי הקלטות נדירות של הרב סולובייצ’יק
Shape-2
הרב סולובייציק

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן