שלום לכם הצופים בבית, היום נדבר על המושג תשובה.
מהי תשובה? בדרך כלל מקובל להבין תשובה כאשר אדם חוטא איזשהו חטא, הוא מבקש סליחה מהבורא ועכשיו שב בתשובה אל המציאות הקודמת,
אל המציאות המקורית שהייתה לפני החטא.
זו כמובן הבנה אחת, אבל ישנה הבנה עמוקה יותר שאותה מסביר הרב קוק בספרו אורות התשובה.
על פי דבריו שם,
תשובה זה לא רק מציאות מקרית שקורית כאשר אדם חוטא,
אלא תשובה זה משהו שהוא יסודי בכל המציאות כולה.
תשובה זה בעצם לשוב אל המקור, לשוב אל המציאות שלנו לפני שהצטמצמנו פה בעולם הזה.
עצם זה שאנחנו ברואים, עצם זה שאנחנו מופיעים כאן עלי האדמות,
אנחנו כבר נמצאים בסוג מסוים של הגבלה, כי הנשמה שלנו היא מגיעה מהבורא, מגיעה מהשלמות האינסופית האלוהית, ובמילא כאשר היא נמצאת כאן היא הולכת וקצת נמצאת במחנק.
יוצא שכל שיפור שאנחנו משפרים בחיינו, לא רק אם חטאנו,
אלא כל התקדמות באיזשהו תחום בחיים,
זה כבר סוג של תשובה.
אנחנו שווים אל המקור.
לכן אומרים לנו חז"ל, תשובה קדמה לעולם. תשובה זה לא רק מציאות שמגיעה כאשר אדם נפגש באיזשהו חטא,
אלא כל שנייה ושנייה אנחנו שווים בתשובה. כל שנייה ושנייה אנחנו הולכים ומתקדמים.
לכן יש גם ביטוי של חכמים,
שמקום שבעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד.
מקום שאדם נמצא בדינמיקה, בהתחדשות, בהשתפרות,
יש בכך צד יותר גדול מאדם שאולי הגיע למדרגה גבוהה, הוא צדיק, אבל הוא גמור, הוא נמצא בכפייה ועמידה במקום.
זו המשמעות היותר עמוקה של התשובה. תודה לכם שהייתם איתנו, נתפגש בעזרת השם בפעמים הבאות.