פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

ברכת סלח לנו ברכת סלח לנו

Play Video
video
play-rounded-fill
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/231407390″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 15
אהבה וברכת השיבנו
ברכת רפאנו
סליחה ברכת גאל ישראל ראה נא בעניינו ***לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע*** ברכת השיבנו מדברת על הריחוק בין הנברא לבורא, ריחוק זה יוצר צורך בגישור. לעומת זה, יש ריחוק שבא מן החטא, על ריחוק זה יש צורך בברכה נפרדת. מכאן שתשובה תמיד קיימת והסליחה היא רק על חטא. הקורבן בא בשביל לקרב בין הרחוקים, בין הבורא לנברא, או כדי לכפר אם היה חטא. החטא הוא תוספת של ריחוק. יש הבדל בין אבינו למלכנו, ובין חטאנו ופשענו. החטא הוא בשוגג והפשע הוא במרד. עוון הוא בין חטא למרד, עוון הוא במזיד. כשזה בשוגג יש מידה של רחמנות, ולכן אבינו. כשיש פשע, יש ריחוק ולכן מלכנו. הביטוי מחילה לא קיים בתנ”ך, אך קיים במשנה. הסליחה הכוונה שהמעשה היה אך אין תוצאות של המעשה, המעשה לא כ”כ נורא כי נעשה בשוגג. אך בפשיעה שנעשתה במרד יש צורך ביצירה חדשה, ליצור מחדש את הנפש. ”סלח לנו ..כי..”- אפילו שחטאנו אנו עדיין ראויים לקבל סליחתך. ”כי אל טוב וסלח”- ההבדל בין סולח וסלח הוא שסלח זה לשון אומנות, מי שאומנותו לסלוח. ”וסולח”- כשה’ רוצה הוא סולח, מי שמשתמש בביטוי זה לא רוצה לראות את ה’ כבעל אומנות של סליחה כי זה מניח את החטא כקבוע. ”כי אל טוב”- שכוונתו להיטיב, אדם לא רשאי לחטוא אפילו אם מוכן לקבל את העונש. ”ברוך…חנון המרבה לסלוח”- חנון=חנינה, יש בסליחה אף על פי שיש בה הלכות, בחינה מסוימת של חנינה. ”שאלו לחכמה חוטא מה עונשו? אמרה, הנפש החוטאת היא תמות וכו’… שאלו לקב”ה… אמר.. ישוב אלי ויתכפר”, ישוב לשורש החיים שלו, ישוב לרצון הראשון להתכפר. חנון- מעבר לדין. ”המרבה לסלוח”- יש הרבה על מה לסלוח מעבר למה שאנו יודעים, לפעמים אנו מזיקים בלא ידיעתנו ועל כך אנו צריכים לחזור בתשובה. מרבה לסלוח הכוונה שה’ סולח גם על מה שאיננו יודעים שהזקנו. הברכה השביעית- ברכת גואל ישראל ”ראה נא בעניינו..”- הברכה העשירית היא על הגאולה, ואילו ברכה זו היא על גאולה בצרות בזמן הגלות. יש בברכה זו בקשה על גאולה נקודתית ולא על גאולה שלימה. ”ראה בעניינו”- ראה בצרותינו, ”ראה ראיתי… את עוני…במצרים” ”וריבה ריבנו”- מקום הריב הוא בבית המשפט, ”כי יריבון…וניגשו אל המשפט” זו בקשה שהקב”ה יצטרף אל המשפט וישמש כעורך דין. החוזה ביננו ובין הגויים הופר כביכול ואנו מבקשים שהקב”ה יבוא להגנתנו. הקב”ה רצה לסדר את סדרי הגלות הכוללים מספר סעיפים ביניהם, שהגויים לא ישעבדו את ישראל יותר מדי. לכן יש הסכמה בסיסית של הגויים שלא ישעבדו אותנו יותר מדי ואם הם עוברים על כך אז אנו מבקשים ”וריבה ריבנו”.
אורך השיעור: 56 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/231407390″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ברכת סלח לנו ברכת סלח לנו

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן