[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/231939975″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
***לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע***
התורה היא אלוקית, היא לא יורדת בערכה כי קיבלנו אותה בהר סיני.
כדי לקבל תורה צריך להתכונן ולעבוד.
אומרים חז”ל בפרקי אבות: ”משה קיבל תורה מסיני”.
מה הכוונה לקבל?
אומר הרב קוק, יש נטייה טבעית לאדם לרצות לממש את עצמו, אך עליו לזכור שהוא צריך להתבטל כלפי הקב”ה. אדם צריך להבין שכל כוחותיו לחדש וליצור הם רק מכוח שאדם שומע את דבר ה’.
אדם צריך להוציא לפועל את דבר ה’ בצורה המקסימלית, זוהי עשיית רצון ה’.
יסוד קבלת התורה הוא ענווה, לכן משה, העניו מכל אדם , קיבל תורה מסיני.
משה מקבל את התורה בשביל כל המציאות,זו הגדלות שנובעת מהענווה הגדולה של משה.
זו תורה שיכולה לתת דרך חיים, היא מורה לנו את המציאות הטובה ביותר לכל אחד ובכל זמן.
התורה היא אלוקית, אנו יכולים להיאחז בה בזכות שניתנה לנו מהבורא, שזהו נס יומיומי ובזכות שאנו מכירים בכך שזו לא היכולת שלנו אלא אנו מקבלים ומשקיעים את כוחותינו בעשייה רצונו יתברך.
קבלת תורה דורשת מאמץ לומר קודם כל, זה לא ממני, לבד אני לא שווה, הכל רק מה’.
קבלת התורה לא מתחילה מהרגש, אם מתאים לי לקיים מצוות או לא.
הרגשות צריכים להיות מכוונים על פי דבר ה’.
אומר הרב קוק, מה שלומדים בקדושה, מתעדן על ידו הרצון והשכל.
האור האלוקי בא ממקור העצמי של הנשמה, והחיים הרוחניים מתפשטים עליו, זה אדם חי.
ממשיך הרב, ”לפי ערך בהירות התשובה שלפני הלימוד, כך תגדל בהירות ההבנה של הלימוד וכו’.”
אומרים חז”ל, מי שזכה התורה היא לו סם חיים ומי שלא, סם מוות.
זכה- זיכך את מידותיו, העלה את הרצון שלו, זהו המאמץ שעל האדם לעשות כדי להשתנות.
אחרי שמקבלים תורה, צריך לבצע, להשתנות, מטרת התורה היא לשנות את האדם.
כדי להגיע לתיקון צריך רצון ונכונות למאמץ.
על פי המידה שאדם יתקן את אישיותו, כך הוא יותר יבין את דבר התורה.
המטרה היא לתקן את האישיות, שתהיה מודרכת על פי הרצון האלוקי ומתוך השתדלות זו אדם לומד תורה, ואז התורה משפיעה על נפשו.
כך אדם מתקרב לתורה ולומד בקדושה.
אדם שלומד תורה צריך לעשות זאת בקדושה, כשאינו טמא.
אם אדם בא להיטהר, הוא יכול ללמוד בקדושה וכך היא מגיעה לכל חלקי אישיותו והתורה מתקיימת בו ומחזקת אותו גם בתיקון המידות.
פירוש נוסף ללימוד בקדושה הוא הכוונה ללימוד חילוני, כל מדע בעולם יכול להחיות חלק מסוים בשכלו.
זהו ההבדל בין קודש לחול מבחינה כמותית, התורה מחיה את כל האדם והמדע מחייה רק חלק מצומצם מהאדם.
לא ניתן להסתפק בלימוד מדע בלבד, כי אז האדם מת מבחינה רוחנית נשמתית.
לסיכום:
אנו צריכים לקבל את התורה, מהנכונות להשתנות ועד לעבודה המעשית הקשה של תיקון האישיות.
עלינו ליצור אישיות כמו שהתורה רוצה ורק כך ניתן לקבל את התועלת מהתורה.
אם אדם פועל כך, אז מתעדן הרצון והשכל ביחד כדברי הרב קוק.