He

Fr

Es

Ru

En

מדוע נושא העבדות הוא בעיני חז"ל הנושא העיקרי של פרשת משפטים ?

מספר פרק בסדרה : 6
הפטרת פרשת יתרו
הפטרת פרשת תרומה
פרשת משפטים היא פרשה שעמוסה במצוות ובפרטים, וההפטרה שלה לקוחה מספר ירמיהו פרק ל"ד, פרק שעוסק בעבדות. מבין המצוות החברתיות הרבות שמופיעות בפרשת משפטים, בוחרים חז"ל להדגיש עבורנו דווקא את עניין העבדות, שאמנם פותח את הפרשה אבל הוא איננו הנושא המרכזי שלה. הנביא ירמיהו קורא לעם ומבקש מהם לשחרר את העבדים שהם מחזיקים כדי שבזכות כך הקב"ה ירחם עליהם וימנע את העבדות הצפויה להם בידיו של נבוכדנצאר מלך בבל שכבר מתקרב: הַדָּבָר אֲשֶׁר-הָיָה אֶל-יִרְמְיָהוּ, מֵאֵת יְהוָה–אַחֲרֵי כְּרֹת הַמֶּלֶךְ צִדְקִיָּהוּ בְּרִית, אֶת-כָּל-הָעָם אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלִַם, לִקְרֹא לָהֶם, דְּרוֹר לְשַׁלַּח אִישׁ אֶת-עַבְדּוֹ וְאִישׁ אֶת-שִׁפְחָתוֹ, הָעִבְרִי וְהָעִבְרִיָּה–חָפְשִׁים: לְבִלְתִּי עֲבָד-בָּם בִּיהוּדִי אָחִיהוּ, אִישׁ. וַיִּשְׁמְעוּ כָל-הַשָּׂרִים וְכָל-הָעָם אֲשֶׁר-בָּאוּ בַבְּרִית, לְשַׁלַּח אִישׁ אֶת-עַבְדּוֹ וְאִישׁ אֶת-שִׁפְחָתוֹ חָפְשִׁים, לְבִלְתִּי עֲבָד-בָּם, עוֹד; וַיִּשְׁמְעוּ, וַיְשַׁלֵּחוּ. ובאמת עם ישראל משחרר את העבדים… אבל ברגע שנגמר המעמד הגדול שבו הנביא נשא את דברי התוכחה שלו: וַיָּשׁוּבוּ, אַחֲרֵי-כֵן, וַיָּשִׁבוּ אֶת-הָעֲבָדִים וְאֶת-הַשְּׁפָחוֹת, אֲשֶׁר שִׁלְּחוּ חָפְשִׁים; וַיִּכְבְּשׁוּם, לַעֲבָדִים וְלִשְׁפָחוֹת. יש מדרגות בעבדות, אבל לתפוס עבד שכבר השתחרר זה המעשה השפל מכולם (זו כנראה גם הסיבה שפרעה ועמו נענשו עונש מוות בים סוף… בגלל שרדפו אחרי עבדים משוחררים). ניצול החלש, שאין לו כוח להגן על עצמו, חלש מבחינה כלכלית או חברתית, זו הפגיעה החמורה ביותר בצלם האלוקים שבאדם. ההפטרה שלנו מתארת כיצד החזק מתמכר לשליטה על החלש ולא מסוגל לשחרר אותו. החזק מתמכר לעובדה שיש מי שיעשה את העבודה בשבילו. הדבר הזה הוא רעה חולה, ולמרות שהאנושות היום כבר לא מדברת על עבדים, עדיין מדברים על "אנשים שקופים" או מנוצלים. אנשים שזכויותיהם אינם נשמרות. המסר של ההפטרה הוא, שמכל המצוות החברתיות, המצווה הבסיסית ביותר היא: אל תנצל את הכוח שלך ואת המעמד שלך. התורה מחנכת אותנו לאמפתיה ולהושטת עזרה. "כי ימוך אחיך ומטה ידו עמך והחזקת בו". כשנשים לב לצלם האלוקים שנמצא בנו, ממילא נשים לב גם לצלם האלוקים שנמצא אצל האחר. הנביא מגדיר את המעשה הרע הזה, כחילול השם: וַתָּשֻׁבוּ, וַתְּחַלְּלוּ אֶת-שְׁמִי, וַתָּשִׁבוּ אִישׁ אֶת-עַבְדּוֹ וְאִישׁ אֶת-שִׁפְחָתוֹ, אֲשֶׁר-שִׁלַּחְתֶּם חָפְשִׁים לְנַפְשָׁם; וַתִּכְבְּשׁוּ אֹתָם לִהְיוֹת לָכֶם, לַעֲבָדִים וְלִשְׁפָחוֹת. מי שלא יודע לתת חופש לזולת, גם לו עצמו לא יהיה חופש.

שיעורים על ההפטרות

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
אורך השיעור: 5 דקות
תאריך:

הקדשות של שיעורים

לעילוי נשמת
יצחק בן גרסיה ז"ל
כרמלה בת תמר ע"ה.

לעילוי נשמת יצחק בן שמואל יהודה

לרפואת חנינה דוד בן לאה שולמית

לרפואה שלמה והצלחה לאסתר בת דינה, לרפואה שלמה והצלחה לרחל בת שמחה, לרפואה שלמה והצלחה לראובן בן מסעודה, לרפואה שלמה והצלחה ליוסף בן ורדה

לרפואת מנשה בן אכסה ובסימה בת יסכה.
להצלחה בלימודים עבור אליהו בן ליליה חן.

לע"נ ישראל משה בן ברוך בענדט ז"ל, נלב"ע י"ד במנחם אב התש"פ.

לע"נ ישראל משה בן ברוך בענדט ז"ל, נלב"ע י"ד במנחם אב התש"פ.

לרפואת מנשה בן אכסה
לרפואת סימה בת יסכה

ילוי נשמת ההורים:
אימא- שרה בת נרקיס ז"ל- י' בכסליו, אבא- אביגדור בן ג'ולי ז"ל- כא' בניסן.

לעילוי נשמת רחל בת דבורה (ג'ורה) ע"ה.

לע"נ פנינה בת אסתר ע"ה.

לע"נ מנחם מתנה בן גוליט ז"ל.

לע"נ סבינו היקר יפים (אפרים) בן קלרה ז"ל וסבתא מלכה שורה בת פייגא ע"ה. אמן.

לרפואת בניה נרי בן נעם בתוך שאר ישראל.

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

עוד תכנים מומלצים בשבילך

Shape-2
בית המדרש
בדרך אל החופה: יופי זה נהדר, אבל איך הוא נמדד?
Shape-2
בית המדרש
'תרבחו ותסעדו' – שורשי חג המימונה בקהילות ישראל
'תרבחו ותסעדו' - שורשי חג המימונה בקהילות ישראל
Shape-2
בית המדרש
עצה לרווקים: אל תחפשו נוחות בנישואין
עצה לרווקים: אל תחפשו נוחות בנישואין
Shape-2
בית המדרש
מיוחד לפסח: זה לא אנחנו, זה הוא!
Shape-2
בית המדרש
פינת הרב הראשי: הרב דוד לאו על דיני ערב פסח שחל בשבת
פינת הרב הראשי: הרב דוד לאו על דיני ערב פסח שחל בשבת
Shape-2
בית המדרש
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
בית המדרש
מסר עמוק לפרשת צו: התפקיד המיוחד של שבט לוי
Shape-2
בית המדרש
הרב ליאור לביא: אני אבחר בך
הרב ליאור לביא: אני אבחר בך