פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת ויחי > “האספו ואגידה לכם את אשר יקרה אתכם באחרית הימים”

“האספו ואגידה לכם את אשר יקרה אתכם באחרית הימים”

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫ובכן ערב טוב אנחנו ממשיכים ‫בספר בראשית ואנחנו בפרק
‫ממתט

‫פסוק א'

‫ויקרא יעקב אל בניו ויאמר

‫האספו ויגיד אליכם

‫אם הוא קורא להם אז הם נאספו

‫מילה מיותרת

‫אלא מה שאני רוצה להגיד לכם ‫הוא אפשרי רק אם אתם נאספים

‫כלומר הגורל של האומה הוא מכאן ואילך ‫גורל קולקטיבי בעוד שבתקופת האהבות יש ברור

‫אברהם דוחה את לוט

‫יצחק את ישמעאל

‫יעקב את אסף

‫בני יעקב אינם דוחים אחד את השני

‫דווקא מתוך הקיבוץ מתגלה רצון השם

‫ולכן הוא אומר אתם רוצים שאני אגיד לכם

‫זה הכרחי שתאספו

‫זה הרעיון של קדושת הכלל שמתחדש באותה השעה

‫כבר התחדש כאשר יהודה ניגש ליוסף

‫ועכשיו הוא מתממש בגושפנקה של יעקב

‫אין פה? כולם פה, יש 12 שבטים

‫למה? למה אתה אומר את זה?

‫10 השבטים הם חלק מהמשראל, ‫אני לא מבין את הבעיה בכלל

‫הלכו לאיבוד

‫מה אתם איתם? הם יחזרו

‫כל זמן שהם חסרים אנחנו חסרים

‫זאת אומרת, תאר נצחה ראש וגוף

‫אם הגוף הלך, אז הראש צריך באופן ‫מלאכותי לייצר את פונקציית הגוף

‫למשל, פעם היה יהודה ואפרעים

‫שתי ממלאכות

‫שני אספקטים של הזהות של עם ישראל

‫והיום יש רק יהודה, זה עם היהודי

‫ההם האפרעימי נעלם

‫אז מה עושה יהודה?

‫מתנהג כאילו הוא יהודה ‫ואפרעים, דתיים וחילונים

‫זאת אומרת, זה יצור של השלמה של העניין

‫והיקרא יעקב אל בניו היא אומר

‫האספו ואגיד עליכם

‫אגידה מלשון גם למשוך

‫גם הגדה וגם חיבור

‫בערמית אגיד זה אגודה, חיבור

‫ואגיד עליכם

‫את אשר יקרא אתכם

‫באחרית הימים

‫עכשיו, השאלה, על מה הוא דיבר?

‫הוא רצה לדבר על משהו אחר

‫כך אומרים חז'ל

‫אני קורא כאן בראשי

‫בפסוק א'

‫ואגיד עליכם

‫ביקש לגלות את הקץ

‫ונסתלקה ממנו שכינה

‫והתחיל לאומר דברים אחרים

‫מהם הדברים האחרים שהוא ‫אמר במקום לספר את הקץ?

‫לא, הוא דיבר איתם על אחרית הימים

‫רצה לדבר איתם על הקץ

‫ויתר על זה, דיבר על אחרית הימים

‫זה מה שכתוב, לא?

‫ביקש לגלות את הקץ

‫וכתוב בפסוק שהוא יספר להם ‫את אשר יקרא באחרית הימים

‫הסימן שעל הקץ הוא לא ‫דיבר, ועל אחרית הימים דיבר

‫מה זה אחרית הימים?

‫אחרית הימים זה המצב של היציאה מן הגלות

‫יציאה מגלות נקראת אחרית ימים

‫אז אחרית הימים זה אחרית הימים שלהם

‫מה יקרה כשהם יצאו ממצרים?

‫כיצד הם יתיישבו בארץ ישראל?

‫מה יהיה הגורל של כל שבט ושבט?

‫מה כל אחד ייצג בעולמו?

‫לכן יש לנו פה עליסחר, זבולון, ‫כל מיני שבטים שהיום אינם איתנו

‫אז זה פה, האגדה של מה שיקרה איתם

‫באחרית הימים ביציאתם ממצרים

‫אבל נעלה ממנו הקץ

‫הקץ, הכוונה אחרית ההיסטוריה

‫זה הוא לא יכול היה לדבר עליו

‫והשאלה היא, מדוע?

‫נסתלקה שכינה

‫ואז הוא אומר, טוב, על הקץ אני לא אדבר

‫אני אדבר על אחרית הימים

‫קרה פה משהו

‫ומה באמת גרם לסילוק השכינה?

‫אפשר להבין, דבר חזל מספרים לנו

‫שבאו כל הבנים

‫יעקב מאוד מרוצה, הוא אומר, האספו

‫האספו זאת אומרת שהשכינה ‫תשרה דווקא אם כולכם תהיו פה

‫ירובן, שמעון, לוי, יהודה, כולם באים

‫כולם באים, מסתלקת שכינה

‫מה הפרשנות המתבקשת?

‫כן, זה דבר מדהים, הוא רצה ‫שכולם יאספו כדי שהשכינה תבוא

‫כולם התאספו, שכינה מסתלקת

‫מה זה אומר?

‫זה אומר שיש מישהו שסילק אותה

‫מבין הבנים שהגיעו

‫אולי יש אחד שאיננו ראוי לשם ישראל

‫שהוא מחוץ לאמונת הייחוד

‫ולכן הייתה חרדה עצומה ליעקב ‫אבינו, הוא שאל את עצמו מה קורה כאן

‫אולי התוכנית נכשלה

‫צריך לדחות בעוד דור את ‫הבירור, לא הסתיימה תקופת האבות

‫עדיין לא התחילה תקופת הבנים

‫יש בן אחד לפחות שסילק את השכינה

‫אגב, על איזה בן הוא חשב?

‫מה?

‫לא שומע

‫שמעון ולוי, זה אפשרות אחת

‫עוד אפשרות?

‫יוסף, עוד אפשרות?

‫גד, מה עוד?

‫דן?

‫דינה?

‫יש לכם עוד אפשרות? אני ‫חושב ש... אולי ראובן, לא?

‫12, כן

‫יש לי 12 אפשרויות, נכון

‫אבל אני רוצה לומר שדווקא יש פה... מה?

‫מה אתה אומר?

‫לא שומעים, איפה לא שומעים?

‫רגע, באינטרנט לא שומעים?

‫או אתה לא שומע?

‫רגע, לא הבנתי, אתה לא שומע? ‫מה אמרת לא שומעים? מי לא שומע?

‫לא, שומעים מצוין

‫חשבת שזה רמקול

‫זה לא רמקול, זה מיקרופון, זה לא אותו דבר

‫זה לא אותו דבר

‫זה לא אותו דבר, בסדר

‫אבל, נאמר את האמת, אני לא יודע איך זה ‫קרה, אבל בהשגחה יש אחד משבעים פה שאמר נכון

‫זה דן

‫דן היה מקום לחשוב שהוא בחוץ

‫תסתכלו לרגע אחד

‫בפסוק ת'זיין

‫דן ידין עמו כאחד שבטי ישראל

‫כלומר, גם הוא בפנים

‫חידוש, אי אפשר לחשוב שהוא בחוץ

‫אגב, יש במדרש, על הפסוק

‫ויזנב בך כל הנחשלים אחריך

‫שהמלך פגע בשבט דן

‫שהיה הענן פולט אותם

‫שהיו כולם עובדי עבודה זרה

‫כלומר, היו בשבט דן, היו הרבה מאוד בעיות

‫ושבט דן נפלט מחוץ לענן

‫מי הוא מחוץ לענן, אז אולי הוא לא בכלל ישראל

‫אולי הוא זה שמסלק את ‫השכינה, כי הענן בא בגלל השכינה

‫אז אולי הוא הבעייתי

‫יש מקום לחשוב שדן הוא לא בפנים

‫מעניין מאוד

‫ואף על פי כן, גם הוא בפנים

‫אי אפשר לשכינה שתשרא בלי שבט דן

‫אמרו רבותינו, אין לך ‫מעולה שבשבטים אלא יהודה

‫ואין לך יערוד שבשבטים אלא דן

‫מה? הוא בשבטים, ולא עוד

‫אלא שאי אפשר היה לבנות את המשכן

‫מקום שבראשורה השכינה

‫בלי בצלאל בין העולייה משבט דן

‫ואיתו העולייה בין אחי סמך למטה דן

‫זה שני הקצוות גם מבחינה ‫גיאוגרפית של ארץ ישראל

‫בין יהודה והדן

‫כל זה, אחדות אחת

‫אבל היה מקום לחשוב

‫אולי יש מישהו שסילק, ‫לעניין ידעתי מדובר על שבט דן

‫עכשיו, פעם נתתי שיעור שלם על ‫שבט דן, מי שמוניין, יש בה אינטרנט

‫עכשיו, מה שקרה, זה שבכל זאת הסתלקה שכינה

‫אז קרה משהו אחר

‫אגב, חז'ל אומרים שכאשר ‫השבטים התאספו מסביב ליעקב

‫הם הרגישו את הספק בליבו של יעקב

‫ולכן כדי להרגיע אותו אמרו לו, לא לא

‫שמה, ישראל

‫מי זה ישראל? יעקב

‫ישראל אבינו

‫השם אלינו, השם אחד

‫כלומר, כשם שאין בלבך אלא אחד

‫כך אין בליבנו אלא אחד

‫והנע הזקן, ברוך, שם, ‫כבוד, מלכותו, לעולם ועד

‫ולכן, בגלל המסורת שעברה ‫באומה, שזאת הייתה תגובתו של יעקב

‫אנחנו אומרים את זה בקריאת שמה

‫למרות שמשה, כשאמר שמה ‫ישראל, לא אמר ברוך, שם, כבוד

‫אבל כיוון שיעקב אמרו וזה לא כתוב

‫לכן אומרים אותו בלחש

‫פסוק שלא קיים בתורה, ואנחנו אומרים אותו

‫יש דברים מעניינים שם ישראל מחדש

‫עכשיו, השאלה היא, מה ‫זה הברוך, שם, כבוד הזה?

‫יש על זה דיון שלם במהרן מפראג

‫וגם בספר פחד יצחק, לרבי יצחק הוטנר

‫על יום הכיפורים

‫שם יש לו עמודים רבים

‫כדי ליישב את דת המערל עם ‫דת הר גדולי ישראל בנושא הזה

‫כל המעוניין יעיין שם

‫טוב, אז אם כך, התברר שכל היהודים

‫או, זה נכון, כל שבטי ישראל, הם בכלל ישראל

‫כלומר, יש מי שהיה מקום לחשוב שהוא לא בכלל

‫תדע לך שהוא בכלל

‫הוא בפנים

‫אז זה לא סתם

‫הוא שם, יש לו תפקיד

‫עכשיו, בואו נתקדם

‫מה?

‫דן, הוא שופט?

‫אלסמך, מה אתה אומר את זה?

‫דן ידין עמוס

‫זאת אומרת שאתה מכיר את הפסוק

‫שאנחנו עוד לא קראנו, ‫האמיתי שקראנו אותו אבל ככה

‫כן, יפה, יפה, יש לך ניסיון

‫אבל זה לא לגמרי פשוט

‫כן, מה אתה אומר?

‫אנחנו נראה עוד שזה לא פשוט בכלל מה שאמרת

‫מה דן עשה?

‫פסל מיכר, שמעת על זה?

‫נכון, בסדר

‫עכשיו, בואו נמשיך

‫אז למה בכל זאת נסתלקה השכינה?

‫זה ממש לא מובן

‫ביקש לגלות את הקץ

‫אז כיוון שהוא חיפש את הקץ

‫חיפש איפה יש קץ בבניו

‫הנה, תסתכלו בבעל התורים

‫אני קורא כאן בבעל התורים

‫והקרא יעקב לבניו שרצה ‫לגלות את הקץ ונסתם ממנו

‫אמר יעקב שמה יש בהם ח'

‫איזה ח'? ח' באמונת הייחוד

‫אמרו לו, תדגדג בשמותינו ‫ולא תמצא בהם אותיות ח' ת'

‫אם תסתכלו, חפשו ברעובן

‫אין לו ח' ולא ת'

‫שמעון אין, לוי, יהודה, ‫כל השבטים אין ח' ואין ת'

‫מסקנה, אין בעם ישראל ח'

‫אז הוא נרגע, אין ח'

‫אבל בכל זאת נסתלקה השכינה

‫למה? אמר להם, גם אין בהם אותיות קץ

‫הוא חיפש איפה הקץ

‫ואין קץ, אין אותיות קוף וצדיק בבני יעקב

‫זה הזוע נורא

‫מאיפה היה צריך הקץ להגיע?

‫מי? יצחק אבינו

‫אמרו דורשי רשומות, יצחק, אותיות, קץ

‫מה עוד? ח' נכון, היפה

‫קץ, ח'

‫האמת היא שקץ וח' זה שני ‫ביטויים מופחיים אחד לגמרי

‫אחד מהשני

‫שערי, קץ זה המסוגלות לשים קץ

‫ח' זה אין סוף, זה נצחי

‫אז או שאתה שייך לנצח ‫או שאתה שייך לקץ, תחליט

‫נגיד את זה אחרת

‫עם הנצח, לצערדו הרב

‫לא מפחד מדרך ארוכה

‫זה נורא

‫כי מאחר, והעם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה

‫הוא לא מסוגל לשים קץ

‫הוא סומך על זה שמי מלא יהיה בסדר

‫אנחנו נצחיים, לא נביא את הקץ ‫בדור הזה, נביא את הקץ בדור הבא

‫ובעוד 50 דורות

‫לא משנה, עוד הרבה דורות, אפשר לדחות את הקץ

‫לא רוצים לדחוק, רוצים לדחות את הקץ

‫אבל הקץ דוחק בנו

‫אסור לדחוק את הקץ, אבל הקץ הוא הדוחק

‫זאת אומרת, שהקץ, הכוח של חי עבר לזרע יעקב

‫אבל הכוח של הקץ, דהיינו, ‫היכולת של ההשלמה הפוליטית

‫זה לא עבר אצל בני יעקב

‫אז מי, אם לא יעקב, ירש את הכוח של הקץ?

‫מה?

‫עשיו, נכון? הגיוני

‫אז אם כן, מה הבין יעקב, שאיך יבוא הקץ?

‫על ידי עשיו

‫ואם הקץ בא על ידי עשיו, לא ‫יכולה לשרוד שכינה בדבר הזה

‫שכינה לא שורה בשואה

‫לכן יעקב נחרד מאוד כשהוא ‫ראה שהקץ לא יבוא מכוח בנו

‫ונסתלקה שכינה

‫מובן?

‫אז מה הוא עושה בינתיים? מדבר על אחרית הימים

‫כדי להסביר להם מה הם צריכים לעשות

‫מה הבעיה?

‫הקץ יבוא משר ולא יכולה לשרוד ‫את זה שכינה וזה בעצם משהו לא טוב

‫נכון

‫איך הגיע הקץ? ‫אנחנו יודעים איך הגיע הקץ לדורנו

‫הגיע על ידי השואה

‫אבל המדינה הייתה בדרך עוד לפני השואה

‫נכון, כן, המדינה הייתה בדרך עוד לפני השואה

‫אז מה שהשואה הייתה מוכרחת?

‫השואה לא הייתה הכרחית, נכון

‫הייתה מוכרחת?

‫לא, לא הייתה הכרחית, לא הייתה מוכרחת

‫נו אז מה?

‫זאת אומרת שהקץ לא יבוא ‫מכח, הייתה שכינה בולעדי ישר

‫אבל במציאות זה מה שקרה

‫נכון?

‫אז זה נורא?

‫אז זה מה שכתוב כאן

‫נסתלקה ממנו שכינה כי הוא ‫לא יכול היה לגלות את הקץ

‫הקב' ברוך הוא שוכן ברא

‫הקב' ברוך הוא שוכן ברא?

‫אוי ואבוי, זה נורא מה שאתה ‫אומר, עדיף לא לחשוב על זה

‫אז זה מה שאמר, הרי מורדי חי אמר להסתר

‫אם אחרש תחרישי בית הזאת

‫רווח וצלה יעמוד ליהודים

‫אבל מאיזה מקום?

‫ממקום אחר

‫מייסיטרה אחרה

‫ואת ובית אביך תעובד

‫אז מה, היא אמרה טוב, בסדר אני אלך

‫ואז היא צילה את עם ישראל

‫רווח וצלה עמד ליהודים ‫לא ממקום אחר אלא על ידה

‫והיא ובית אביה עבדו

‫בכל מקרה

‫זה מסירות נפש עצומה, כן מה אתה אומר?

‫הרי הנפדים שדם קבשים, ‫אנחנו מדברים עליהם של הקץ

‫אז מדברים על בין מושבים ‫והארץ לא ניסות לשפוט את הר אסד

‫נכון

‫הר אסד אמור להימחק ‫באותם ימים, ולהיות כוח שגם...

‫לשפוט זה לא למחוק

‫לשפוט זה לתת המקום

‫טוב, מה הוא רוצה מהם?

‫היכב וצו ושימור, מה?

‫איפה האסד נמצא פה?

‫בקץ

‫היכב וצו ושימור בני יעקב

‫ושימור אל ישראל אביכם

‫דרשה של חזל, קשה לבלוע

‫אל הוא ישראל אביכם

‫קוראים את המילה אל כאילו שהיא כתובה בצרה

‫פה היא כתובה בסגול

‫אל ישראל אביכם

‫אבל בעברית לא צריך להגיד אל ישראל

‫אלא לשמוע את

‫נכון? לשמוע אל

‫כמו שלשמוע אל דברי הנביא

‫זאת אומרת שיש פה ממד אלוהי שמתערב כאן

‫יעקב הופך להיות הצינור של השכינה

‫ואז הוא מתחיל לדבר

‫ראובן, שמעון ולוי, יהודה, זבולון, ישעכר

‫כל מיני כאלה

‫מה המטרה?

‫זה יפה מאוד, הוא מדבר ‫בסגנון שירי, לירי, ממש נחמד

‫נפלא, אבל מה המטרה?

‫מה הוא רוצה להסביר?

‫הוא רוצה להסביר

‫מי מבן בניו

‫ראוי למלכות

‫כי הרי על זה היה ויכוח

‫בן יוסף לבני חיו, היה ויכוח מי המלך

‫המלוך תמלוך עלינו, אם השול תמשול בנו

‫בסדר, הם עשו שלום, אבל עוד לא ברור מי המלך

‫לכן נעשה פה שיעור בפוליטיקה

‫על ידי יעקב, הוא מסביר איזה שבט

‫מבין השבטים ראוי להיות המלך

‫מובן? זה המידות של המלכות

‫ואז יש רעיון ראשון

‫ראובן

‫ראובן הוא מנהל מדיניות

‫מאוד מהירה

‫הוא רוצה באופן מיידי

‫להגיע לישגים

‫מה אתה אומר?

‫למה יש כפילות בסוגבית?

‫ועיקב וצו ושימו בני יעקב ‫ושימו אל ישראל אביכם

‫איזה כפילות יש פה?

‫אבל זה לא לא אותו אחד

‫יעקב זה ישראל?

‫מה פתאום

‫יעקב זה הכינוי שלנו בגלות

‫ישראל בגאולה

‫אז הוא אומר שימו בני יעקב

‫אתם בגלות כדי שתגיעו אל ישראל אביכם

‫לגאולה

‫אחרית הימים

‫ראובן יש לו מדיניות מעניינת

‫בכורי עתה

‫כוחי וראשית עוני

‫הילד הראשון

‫יתר סעט ויתר עז

‫אז יש לו כל הנתונים

‫הוא יכול להיות מלך, הוא יכול להיות כהן

‫הוא הבכור

‫אז מה לא בסדר?

‫הוא כנראה גם היה איש מלחמה גדול

‫היה ביטחוניסט גדול

‫ראובן

‫כי הוא, אנחנו רואים כן, הוא בחיל החלוץ

‫הוא גם הראשון שכובש נחלה

‫כלומר הוא כנראה היה

‫השבט החזק ביותר בשבטים

‫כך עולה גם מספר דברי הימים

‫שראובן לא פחדו ללכת

‫לכבוש מדברות

‫מה שנקרא בשירת דבורה

‫פלגות ראובן

‫באמת חזק מאוד

‫אז הוא חזק, הוא כנראה סומך על כוחו

‫אבל הוא מנהל מדיניות

‫של רמטכאל פוחז

‫הוא רוצה באופן מיידי, מה?

‫פוחז משון נחפז

‫זה היפוך אותיות, סיכול אותיות

‫זה אומר שהוא עושה את הכל בחיפזון

‫הוא אומר יש לי הזדמנות

‫כדי לקבוע עכשיו פתרון

‫ולכן הוא באופן מיידי

‫פותר את הבעיות ראובן

‫פחז כמיים

‫כלומר הוא חושב שהוא יכול להשיג

‫הישגים מדיניים

‫בצ'יק צ'אק

‫אל תותר כי עלית משכבי אביך

‫שחילתי יצוי עלה

‫זאת אומרת כאן הוא מזכיר לו את מעשה בלהה

‫שגם שם הוא רצה לפתור בעיות

‫על ידי טריקים

‫אתה חותם באופן מיידי על הסכם

‫שאתה יכול לזרוק אותו אחר כך

‫לא משנה

‫והוא חשב

‫זה במבטא האשכנזי

‫ולכן הוא לא יכול לנהל מדינה

‫מדינה צריך לזה סבלנות

‫מה עם שמעון ולוי?

‫שמעון ולוי דווקא

‫היו להם משגים טובים

‫הם חיסלו את אויבי ישראל

‫מהר מאוד

‫בשכם זה היה מצוין

‫קוראים לזה קנאות דתית

‫זה עובד

‫זה עובד לפעמים

‫אבל זה לא עובד תמיד

‫מדוע?

‫בגלל שמעשה קנאות

‫הם טובים בצמתים מיוחדים בהיסטוריה

‫אבל אינם יכולים לנהל את המדינה

‫באופן מתמיד

‫מתי היינו צריכים מעשה קנאות?

‫למשל במעשה שכם

‫מה עוד?

‫בפנחס

‫הוא אומר אה יש פה איזה בעיה

‫יאללה יש לי פתרון מידי

‫זה עובד

‫אחר כך בימי מתתיהו

‫מתתיהו החשמונאי

‫גם כן מצאצאי לוי

‫הוא מיד טיפל בעניינים

‫מי לשם אלי אצלי בכפר שלי

‫לא מקריבים לזהוס

‫זהו! טוב

‫ואז הוא שוחט את היהודי

‫ואת היבני ואת החזיר ואת המזבח

‫מי לשם אלי

‫ככה קמה ממלכת בית חשמונאי

‫גם יהודית

‫משבט שמעון

‫היא חותכת את הראש של הולו פרנס

‫כן ככה חבר'ה

‫זה לא... איתי לא משחקים

‫חותכת את הראש שמה אותו בשל

‫הולכת, שמה אותו על החומה

‫שמעון ולוי

‫הם יודעים לעבוד

‫יעל וסשרה?

‫למה?

‫כן, אבל היא לא משמעון ולוי

‫טוב

‫אז כמובן ששמעון ולוי הם קנאים דתיים

‫אגב גם במעשה העגל

‫מי לשם אלי אומר

‫משה, מי לשם אלי

‫והיה עשוי אליו כל בני לוי

‫ואז משה אומר

‫כן, חבר'ה צריך להרוג

‫הורגים

‫יש מצבים בהיסטוריה

‫שהקנאות הדתית

‫עוזרת

‫אבל הבעיה היא

‫שהיא לא יכולה להתמיד

‫מלחמות קנאות

‫זה עובד בזמנים מיוחדים

‫אבל לא ככה מנהלים מדינה

‫יותר מזה

‫יש הרי בעיה

‫של מה יקרה אם שמעון ולוי יהיו מרוכזים

‫העיר שכל כולה

‫קנאות דתית

‫זה מסוכן מאוד

‫שמעון ולוי

‫אחים

‫כי לחמאס

‫הם

‫מחירות, הכוונה חרבות

‫בסודם

‫אל תבוא נפשי

‫מה זה סוד?

‫סוד זה

‫התקהלות

‫להסתודד

‫בעברית

‫בסוד ישרים

‫ועדה

‫יש סוד מראים

‫אז זאת אומרת יש גם פה

‫סודם, כשהם ביחד

‫זה מסוכן מאוד

‫ביקהלם, אותו דבר

‫סודם כהלם, זה מקביל

‫אל תה חד כבודי

‫למה? כי הם מפתחים אלימות

‫כי בהפעם הרגו איש

‫וברצונם היקרו שור

‫אין לך אומר הרמבם

‫למה אליהו הנביא, גם הוא משבט לוי

‫למה הוא נפסל

‫מלהיות נביא לשם

‫בגלל שהוא הצליח

‫להרוג את נביאי הבעל

‫שזה דבר מצוין, אבל אמר לו הקדוש ברוך הוא

‫אם תמשיך בשיטה הזאת, אתה תהרוג בסוף את כולם

‫נכון, צריך להרוג

‫לפעמים, אבל כשיטה

‫זה לא עובד

‫לכן אתה צריך לעבור

‫לפאזה אחרת, כיוון שהוא

‫לא היה מסוגל, לקח אותו הקדוש ברוך הוא

‫מן העולם, כך אומר הרמבם

‫לכן אומר

‫יעקב אבינו, בסודה מלטבון נפשי

‫בקלם מלטחת יהודי, כי בהפעם

‫הרגו איש וברצונם היקרו שור

‫ארור הפעם, מתי?

‫כי אז

‫מה זה כי? כאשר הוא אז

‫ועברתם

‫מתי זה לא טוב? בזמן שהיא קשה

‫כי קשה אתה, אז מה הפתרון?

‫החלקם ביעקב, הפיצם בישראל

‫נשלח אותם להתיישבות

‫אחד פה, אחד שם, זה יהיה לברכה

‫אתה לוקח אותם, מוציא אותם

‫מן ההסתודדות

‫שם אחד בעיר הזאת

‫אחד בשכונה הזאת, אחד זה

‫ואז הם באים במגע עם האומה

‫נותנים את תורתם, מצד שני

‫הם נרגעים

‫יודעים לראות את המציאות

‫כן, בבקשה

‫שאלתי, איך הייתה נחלה

‫בשם שמונה

‫שמונה בסוף של דבר לא הייתה נחלה

‫אתה שואל אם שמונה הייתה נחלה

‫הייתה לו נחלה בתוך יהודה

‫אין לו נחלה משלו

‫יהודה פה כדי לשמור עליו

‫דבר נוסף, בספר מלאכים

‫מסופר ששבט שמעון

‫אחר כך נע מזרחה

‫לעבר סלע אשר במדבר

‫ויקו את שירית הפלטה

‫להמלק ויישבו שם עד היום הזה

‫גם אנחנו מוצאים

‫בשומרון

‫בימי בית שני

‫שמשבט שמעון התיישבו שם דווקא

‫באזור נברכתה

‫איפה שהייתה יהודית בת בארי

‫דבר נוסף, עד היום הזה

‫יש שבט בדואי

‫שמסתובב במדברות

‫שטוען שמצאי ציישיבת שמעון

‫ויש כאן עדויות על זה

‫שמשמרו מטלחות התורה

‫על כל פנים

‫שמעון גם כן, הגורל שלו לא משהו

‫עכשיו, מה אם יהודה?

‫יהודה דווקא הוא יכול להיות המלך

‫נכון?

‫נדלג עליו רגע

‫פסוק י'

‫זבולון

‫מה הבעיה של זבולון? הוא מצוין

‫לכוף ימים ישכון

‫אדם ששכן

‫ששוכן ליד

‫ליד הימים

‫הוא מפתח

‫סחר בינלאומי

‫לכאורה זה דבר מצוין

‫מלכות ישראל צריכה להתפשט

‫צריכה לבוא במגע עם כל התרבויות

‫והוא לחוף עוניות

‫וירחתו על צידון

‫אז זה לכאורה הוא מצוין

‫לא, דווקא זה מה שפוסל אותו

‫למה? הוא עושה שיקולים

‫של כלכלה אזורית

‫הוא מתחיל להיות נאמן יותר

‫לגויים שאיתם הוא בא במגע

‫מאשר לעומתו

‫כלומר, זה דרכם של שגרירים

‫כששולחים שגריר לאיזה מדינה

‫אחרי כמה שנים צריך להחליף אותו

‫כי הוא מתחיל להגן על האינטרסים של המדינה

‫שאליה הוא נשלח

‫במקום להגן על האינטרסים של המדינה

‫שולחת אותו

‫אז יש גם, אפשר לומר שזבולון

‫יש לו חשיבה

‫במונחים של פיתוח אזורי

‫וגם אם זה יבוא

‫על חשבון האינטרס של המדינה

‫אז הוא לא מעוניין

‫מה, יותר טוב שלא יהיה שלום

‫ולכן

‫הוא לא יכול

‫לעמוד בראש המלכות

‫אפשר לומר את זה בצורה מוראות?

‫זה גם מוראות

‫כן, אבל זה גם רכים של השבטים

‫מה אם ייסחר?

‫ייסחר היית אומר, נו, באמת

‫ייסחר תלמיד חכם, כן לפי המסורת של חזל

‫היו המון תלמיד חכמים

‫גם מחשבי התקופות

‫והמזלות, לוח השנה

‫הכל זה מבני ייסחר יודעי

‫בינה לעתים לדעת מה יעשה ישראל

‫יש לך יותר טוב מזה

‫תלמיד חכם שיעמוד בראש המדינה

‫תשים את הרבנים בראש המדינה, אולי זה טוב

‫בוא נראה

‫ייסחר

‫חמור גרם, מה זה חמור גרם?

‫הוא מסוגל לשאת הרבה, כן

‫הוא שוקד, לומד תורה

‫רובץ בין המשפטיים

‫משפטיים, הכוונה

‫מקום אמיראה

‫ויר מנוחה

‫כי טוב

‫ואת הארץ כי נעמה

‫וית שכמו

‫לסבול ואילה מה עובד

‫כלומר, מה הוא צריך

‫ייסחר? תן לו סטנדר

‫תן לו פינת תה

‫והוא מרוצה

‫עובד את השם

‫הוא אפילו עד רבה, אומר אולי

‫שיעבוד מדיני זה עדיף

‫כי ככה אנחנו פטורים

‫מכל הצרכים

‫שיש למדינה

‫צריך לטפל בכלכלה, בצבא

‫בחינוך, בחקלאות

‫בקליטת עלייה

‫שיטור

‫מי צריך

‫את כל הצרות האלה? תן את זה

‫לגויים, עד רבה

‫ייסחר הוא מעדיף להיות

‫למעש עובד

‫לכן, אומר יעקב

‫אל תשימו אחד כזה

‫לא בתור אחד שייתן עצות

‫אבל בתור ראש המדינה

‫ודאי שלא, כן

‫הוא משלם מס

‫של אדם שועבד

‫אז מה יהיה? אז אולי

‫דווקא אחד שהוא מוכן

‫להילחם, דן

‫דן ידין עמו

‫כאחד שבטי ישראל

‫זה אחד טוב

‫כזה, הוא יודע

‫לצאת למלחמה, אתם יודעים מה ששמשון הגיבור

‫היה עושה, לוקח לחי

‫אחד של החמור, טרח, אלף איש

‫הוא מקה בבת אחת

‫זה גיבור, במחנה כולם ראו אותו

‫משהו

‫יהי דן

‫נחש עלי דרך

‫שפיפון

‫עלי אורח

‫הנושך, כבסוס ואיפול

‫רוחבו אחור

‫לשועתך קבלתי השם

‫מה קרה כאן?

‫דרך המלחמה של דן

‫זה מלחמת גרילה

‫אף אחד לא מצפה לו

‫בדרך, הסוס, כן? הרוחב

‫עם הסוס, הוא יוצא עכשיו למלחמת

‫חזית

‫ופתאום מישהו מהצד

‫יפיל אותו, מלחמת גרילה

‫באמת, כש

‫באים הפלישתים

‫אל בני יהודה

‫אומרים, רגע, או שאתם מוסרים

‫בידינו את שמשון, או שיורגים את כולם

‫הולכים

‫שבט יהודה, זקני יהודה

‫אומר את שמשון, הוא אומר, ‫תשמע, אתה מסבך אותנו

‫אלא ידעת

‫כי מושלים בנו פלישתים

‫בגללך אנחנו נסבול

‫מה אומר שמשון? אתם צודקים

‫אני מקבל את הדין, אני הרודף

‫תקשרו אותי בחבלים

‫ותמסרו אותי לפלישתים, אין בעיה, אני מסתדר

‫רק עכשיו, קושרים אותו

‫יאללה, אתה בא

‫רק הוא מגיע לפלישתים, קורע את החבלים

‫הורג כמה פלישתים

‫חוזר הביתה, מבסוט

‫כן, עכשיו

‫כשמשון אוהב את יהודה, יצא נקי

‫הם דווקא מסרו אותו

‫הוא אומר, אני עובד בדרכים שלי

‫אל תערבבו

‫אני לא רוצה להיות ממסדי, לא ממלכתי

‫לא שום דבר, אני עובד לבד

‫מתי זה טוב?

‫כשאתה תחת שלטון זר

‫כשזרים שולטים בך

‫זאת הדרך להילחם

‫מכתרות

‫אלמקי מלכי

‫נכון, כך כתוב

‫אבל, זה כתוב, מפורש

‫אבל

‫כשאתה מנהל מדינה

‫אי אפשר ככה לנהל

‫ולכן, אומר יעקב

‫עם כל החיבה שיש

‫לדן

‫אי אפשר שהוא ייקח

‫את המלכות

‫אז אולי

‫תיקח, אז אם זה ככה

‫תיקח אנשי צבא

‫אנשי צבא קלאסיים

‫שגדלו, עבסו את בעד אחד

‫הכל, כן

‫גד גדוד יגודנו והוא יגוד אחר

‫כן

‫אין רשי

‫כן

‫גד גדוד יגודנו

‫והוא יגוד עקב

‫זאת אומרת, גד הוא

‫איש מלחמה

‫הוא יודע לנהל אוגדות

‫חטיבות, חזיתות

‫מודיעין

‫כל מה שצריך, חיל אוויר, חיל ים

‫פע, מסודר

‫גדוד יגודנו, ההפך של דן

‫אז אולי דווקא הוא

‫אין רק בעיה אחת

‫כיוון שהוא הקובש

‫זה נותן לו את ההרגשה

‫שהכיבושים הם שלו

‫מה שהוא קובש, הוא ‫מסוגל להחזיר והוא יגוד עקב

‫קבשתי, זה שלי, אני יכול להחזיר

‫מתי שבא לי

‫אתם לא תלמדו אותי

‫מה זה אהבת ארץ ישראל

‫רק אני חושב

‫שזה טוב לישראל

‫לכן הוא מתנתק

‫זה הבעיה

‫שברגע שאתה נותן את השלטון

‫לאנשים שכל ההסתכלות שלהם

‫היא מסתכלות צבאית

‫הם לא יכולים לנהל את המדינה

‫כן בבקשה, אדוני

‫מה זה משהו של גדוד אחר

‫הוא חוזר אחורה, הוא מחזיר את הגדוד אחורה

‫על עקבותיו

‫חוזר על עקבותיו

‫אז זה בעיה

‫אז הוא יכול להיות צר ביטחון מצוין

‫רק אל תיתן לו את השלטון

‫מה?

‫לא הבנתי

‫יגוד עקב

‫אתה יודע שכשאתה אומר

‫את מה שאתה רוצה להגיד לי בסוף

‫אתה אומר את זה בשקט, לא שמעתי

‫אה, יתובון לאר, בסדר

‫תודה שאתה מוכן להשמיע

‫כן, אז

‫יש אפשרויות נוספות

‫יש כישרונות נוספים באומה

‫יש הכישרון הכלכלי

‫מאשר שמנה לחמו

‫והוא ייתן מעדני מלך

‫הוא דווקא בכלכלה מבין

‫הוא מבין מה זה העקרונות של השוק החופשי

‫הוא יודע את מי למנות

‫כנגיד, בנק ישראל

‫אבל

‫כל ההסתכלות שלו יחוורה

‫דרך הכלכלה

‫אל תמנה אותו

‫כי השיקולים של עם ישראל הם לא רק

‫שיקולי כלכלה

‫ומעדני מלך

‫דהיינו

‫כל מי טובות הנאה וכו'

‫אם הוא ינהל את המדינה

‫אתה תראה שהבית שלו יהפוך להיות

‫מקום של הזרמת כספים

‫ואתה לא יודע מה שילך שם

‫בכסף הוא מבין

‫אבל לא כדאי שהכסף יהיה בשלטון

‫נשתלי

‫הוא דווקא

‫יש לו ראש יותר

‫תהיה אומר

‫פתוח לעניינים שברוח

‫היה לה שמוחה

‫נותן ימרי שפר

‫אז הוא יהיה שר החינוך

‫לתרבות

‫הוא ידאג

‫לאיכות הסביבה אולי

‫אבל אולי יוסף כן מתאים

‫אולי יוסף כן מתאים

‫דווקא יוסף הוכיח את עצמו

‫בתור שליט

‫בתור זה שסך הכל

‫ייחד את האחים שלו נכון?

‫אז אולי דווקא הוא

‫בן פורת יוסף

‫בן פורת על העין

‫בנות סעדה על אישור

‫הוא בחור מפרה

‫בן פורת

‫אז אולי כדאי שהוא דווקא

‫יש רק בעיה אחת

‫הוא מוצלח יותר מדי

‫ואז מה הוא מושך?

‫במקום לישוך העדה

‫הוא מושך כנעה

‫מושך שנאה

‫זה לא שהוא לא בסדר, הוא בסדר גמור

‫אבל אדם שלא מושך העדה

‫לא יכול לעמוד בשלטון

‫ואימר רוה ורובו ויסתמו הו

‫בעלי חיצים

‫אמנם בתשב בעיתן קשתו

‫הוא אדם חזק מאוד

‫למרות כל ההתקפות

‫והיה פוז זוז אירועי ידיו

‫מדי האביר יעקב

‫משם רועבן ישראל, הקב' הוא עוזר לו

‫מאל אביך

‫והיה אז רקע ותשדה עם הרקע

‫ברכות שמים מעל, ברכות תר ורוצת תחת

‫ברכות שדה עם ברחם

‫ברכות אביך גברו על ברכות ‫תורת תאוות גבעות עולם

‫תהינה לראש יוסף, כלומר יוסף הוא צדיק

‫והצדיק מה? הגיע לו כל הברכות שבעולם

‫גשמיות ורוחניות

‫ולקודקוד נזיר איכיו

‫נזיר, נזר

‫הוא למעלה מכולם, כיוון שהוא למעלה מכולם

‫הוא לא יכול להיות מלך

‫בגלל שאחד שהוא

‫למעלה מכולם יש לו

‫הופעה של סנוב

‫ואז אף אחד לא רוצה להצטרף אליו

‫נכון, זה סיבה מספיק טובה לא למלוך

‫מצליח בכל התחומים וזה לא מספיק

‫הוא טכנוקרט בלבד, הוא מצוין

‫אבל הוא לא מושך אהדה

‫והמלך צריך להיות הביטוי של

‫ההדה של העם

‫לא רק לייבש, לא

‫יכול להיות שהוא בסדר גמור, בכל דבר

‫הוא מוצלח

‫מצליחן שאין כמוהו, גם בצדקות

‫ולכן מגיע לו באופן אישי כל הברכות

‫ולכן הוא גם לא יכול למלוך

‫כן, מה אתה אומר?

‫לא צריך להיות מורה מים

‫בוודאי צריך להיות מורה מים

‫אבל זה כנראה לא מספיק

‫כן?

‫אגב, זה מה שהוא אמר תמיד לאחים

‫אגב, יש לי חלום

‫אתם כולכם משתכבים לי

‫אה?

‫מה?

‫למה לא מדברים על אפרים ומנשק?

‫אחרי שיפרסו את המקום

‫למה לא מדברים על אפרים ומנשק?

‫כי מדברים על יוסף, מה אתה רוצה?

‫עכשיו, מה עם בנימין?

‫כן?

‫מה שלא קרה עם המשראל?

‫שחוקים עם הארץ?

‫כלפי האומות?

‫כן, גם זה, נכון

‫לכן אנחנו לא מולכים על האומות

‫לכן אנחנו לא מולכים על האומות

‫לא, אנחנו לא מולכים על האומות

‫לא מולכים על האומות, ‫כן, אנחנו לא מושכים מהעדה

‫תנסה רק תראה מה הולך

‫כן?

‫אני מלך במשיח בן דוד, זה סיפור אחר

‫הוא שייך לשבת יהודה, אנחנו גם נדמה

‫אבל לא למדנו על יהודה, נדמה לי, כן

‫למה נפתלי לא?

‫כי נפתלי הוא טוב אך ורק

‫בתחום הספרותי, תרבותי

‫סביבתי וכדומה

‫באסתטיקה

‫איילה

‫זה בעל חיים יפה

‫יש שם יופי באיילה

‫עכשיו, מה עם בנימין? דווקא בנימין

‫הייתי אומר שהוא ההפך של יוסף

‫הרי מה היה גורם האחדות בין האחים

‫מה גרם שהאחים בסוף ישלימו?

‫כולם רצו את בנימין

‫אז בנימין

‫הוא דווקא בחור כזה שכולם רוצים אותו

‫אז זה דבר ראוי הוא למלוך

‫מה?

‫בפסוק כף ב'

‫מה זה בנות

‫צעדה על ישור?

‫בפסוק כף ב' בנות צעדה על ישור

‫לא כתוב כזה דבר

‫בין כורת

‫על העין

‫בנות, בסדר

‫זה לא בנות

‫בנות צעדה על ישור

‫אז יש כמה פירושים

‫יש, תסתכל

‫בראשי

‫בנות מצרים היו צועדות

‫על החומה להסתכל ביופיו

‫בנות צעדה

‫על ישור

‫שור זה החומה, היו עולות על החומה לראות אותו

‫הוא מושך, כן, היפה הוא מושך

‫מה?

‫זה לא הנקודה

‫החומה גם היו יפות

‫שרה הייתה יפה וכל המצרים הסתכלו עליה

‫מה זה אומר?

‫זה אומר

‫להיות יפה במונחים

‫של תקופת התנך

‫המושגים של תקופת התנך

‫הכוונה היא להיות בעל נשמה

‫מלכדת

‫מלכדת, כולם רוצים אותו

‫כולם מסתכלים עליו

‫עכשיו

‫זה לא מחזיק תקושייה

‫לא, זה לא מחזיק תקושייה

‫כי לכאורה היה מקום לחשוב

‫שהוא יהיה המלך

‫כי הוא מלכד את כולם

‫הוא מלכד באופן שבסוף

‫גורם לקנאה

‫הוא לא מושך את ההדה

‫כולם רוצים להיות כמוהו

‫כולם רוצים את קרבתו

‫אבל לא מפני אהבתו

‫ויוסיפו עוד

‫שנוא אותו

‫ולא יכילו לדברו לשלום

‫נכון, נכון, הלאה

‫אם זה קידוש השם

‫מה זאת אומרת?

‫נכון, אז מה?

‫קידוש השם זה דבר שצריך ‫לעשות מתי שזה מתאים לעשות

‫לפעמים יש מחיר לקידוש השם

‫שזה חילול השם

‫בנימין

‫אז אולי בנימין דווקא

‫מי גרם לכל השבטים להתפייס?

‫בנימין

‫בנימין

‫זהב יתרף

‫הוא חזק

‫הרי המלך

‫גם צריך להיות אחד שטורף

‫מלך זה לא פרווין, מלך זה

‫לוחם

‫בבוקר יאכל

‫עד

‫מה זה עד?

‫מה?

‫עד זה שללה

‫עד זה שללה

‫כן?

‫משון

‫זה נקרא

‫אם תרוף יתרף

‫יביאה הוא עד

‫אמרו חזל שהוא צריך להביא

‫את הנבלה שנטרפה

‫לבית דין, יביא עדודה

‫לבית דין, יאכל עד

‫אז הזהב הוא לוקח

‫את מה שהוא עדה עליו

‫דהיינו השלל, התרף

‫ולערב

‫יחלק

‫שלל

‫הזהב הוא יביא גם הביתה

‫למהורה שלו

‫והוא מחלק בין הזהבים האחרים

‫אז מתי הוא עובד?

‫בבוקר

‫ובערב

‫כלומר

‫הוא פועל פעולות של התחלה

‫פעולות של סיום

‫הוא לא מסוגל

‫לדאוג לרצף מהבוקר

‫עד הערב

‫ולכן מצאנו ששבט בנימין

‫זכה למלכות

‫ראשית מלכותם של ישראל

‫על ידי שאול ובסוף

‫מלכותם של ישראל על ידי מורדכי ואסתר

‫אבל ברצף

‫ההיסטורי הם לא מסוגלים

‫לקחת את זה על עצמם

‫לכן

‫אי אפשר שיימנוח כי מלך

‫אחראי שכל יום

‫המדינה תתאפקד

‫מה?

‫מה ההתחלה בין הבוקר והערב?

‫בוקר זה התחלה, הערב זה הסוף

‫מה העניין הזה? בבוקר יוכל

‫שזה התחלה שלא מסוגלת בישראל?

‫גם כן, עדו

‫זה צורות שונות בשירה

‫לדבר על הטרף

‫בסדר?

‫הכפירים שואגים לטרף

‫לפעמים אנשים במקום ‫לעסוק בתורה עוסקים בכפירה

‫אבל מה?

‫צריכים להסתיר את הכפירה

‫אז הם כל הזמן שואגים טרף טרף

‫כן, מה אתה אומר?

‫אז נעבי דמיין לא יכול לדבר עם אותה

‫עם הכל כזה ציפה?

‫אה, אינו כישרון כזה

‫זה השותק, ערבי יבין זה השותק הגדול

‫נכון?

‫הרי בכל הסיפור של יוסף ויחב

‫לא שמעת אותו מרמילה אחת

‫כלומר, השתיקה

‫זה גם אי לקיחת אחריות

‫לכן ראינו את זה בשאול

‫שכאשר שאול נטמנה למלך

‫אמרו בני בליה

‫על מה ישיעיינו זה

‫והוא שתק

‫זו התחלה של הנפילה שלו

‫הרי אם מבזים את המלך

‫הם יוצאים את

‫האגרוף על השולחן

‫טוב, אז מה נשאר? בדרך האלימינציה

‫אין ברירה אלא יהודה

‫ולכן יהודה, בגלל שלא היה מישהו אחר

‫הוא המלך

‫זו אפשרות אחת

‫אפשרות שנייה שאנחנו נלמד מה יש אצל יהודה

‫עצמו

‫אני קורא כאן בפסוק ח'

‫קצת צריך לחזור אחורה

‫יהודה

‫אתה

‫ידוך אחיך

‫כלומר אתה

‫קודם כל מושך אהדה

‫כולם מודים לך

‫ידך

‫בעורף אויביך

‫השתחבו לך בני אביך

‫כלומר אתה לא רק בני אמך

‫אלא בני אביך

‫כלומר מכל השבטים, מכל האימהות

‫כולם רוצים את הקרבה שלך

‫ואוהדים אותך

‫מה הסוד שלו?

‫גור

‫אריה

‫יהודה

‫מה זה גור?

‫זה אריה קטן

‫נכון? יש גור

‫יש אריה

‫איך האריה מתחיל?

‫בתור גור, אחר כך יהיה אריה

‫זה לוקח זמן

‫אז מה הסוד של יהודה?

‫הסבלנות

‫הוא יודע

‫שגאולתם של ישראל

‫כמעט

‫יש לו סבלנות

‫הוא לוקח אחריות חפוזות, לא מתייאש בדרך

‫הוא יודע שזה הולך לאט

‫כיוון שהוא יודע שזה הולך לאט

‫הוא יכול להיות המלך

‫מתרף בני אליטה

‫קרה

‫רבוץ כשאריה הוכלבי

‫מה זה לוי?

‫זה אריה גדול

‫כלומר הוא התחיל כגור

‫אריה

‫לוי

‫ואז המצב הוא

‫שכיוון שהיה לו סבלנות, בסוף מגיע למצב של

‫מי יקי מנות?

‫אפשר להזיז אותו יותר

‫זה המלך

‫המלך הוא איש הסבלנות

‫זה הסוד של הפוליטיקה

‫לכן

‫לא יסור שבט מהודה

‫הוא מחוקק מבין רגליו

‫עד כי יבוא שילו

‫ולא ייקעת עמים

‫זה מגיע עד כדי, בסוף

‫האיחוד של ההשפעה

‫האוניברסלית של עם ישראל

‫על כל האנושות

‫ודאי שיש נציגות

‫זה רמוז בזה שכתוב

‫הוא הוכלבי מי יקי מנות, ‫סימן שלפני כן מקימים אותו

‫כן, מצליחים גם לפני

‫אוסרי

‫לגפן העירו

‫ולסורקה בני עתונו

‫כיבס ביין לבושו

‫ובדם ענבים סותו

‫כל זה רומז לנחלה

‫של יהודה

‫שהיא מלאה בגפנים

‫מי שמכיר את אזור

‫שבט יהודה

‫נחפש את הגפנים, איפה הם?

‫בין ירושלים

‫לחברות

‫והיהודים מלא בגפנים

‫אבל, עכשיו, ביט יהודה לא נעצר בחברות

‫יש גם חלק דרומי

‫מה יש בחלק הדרומי?

‫אין שם גפנים

‫דרום החברון, עד שבעה

‫אין גפנים, אבל מה יש כן?

‫מה?

‫יש צון, יש כבשים

‫נכון?

‫וכתוב בסוג ידבק

‫חכלי לי עיניים מיין

‫ולבין שיניים מחלב

‫עוברים על הנחלה

‫יש לו גם יין

‫ויש לו גם חלב

‫זו הברכה שלו

‫מה זה חשוב שיש לו יין ויש לו חלב?

‫מה?

‫קודם כל שהוא מאחד

‫יין זה מידת הדין

‫חלב, מידת החסד

‫אז הוא מסוגל לחבר

‫חסד עם דין

‫זאת אומרת, זה כבר

‫כישרון מיוחד של

‫אחדות האומה, אבל יש עוד נקודה

‫היין, נכנס יין

‫אני רוצה לעשות

‫אז היין זה החלק הפנימי

‫של התורה

‫יש לו חיבור אל פנימיות

‫האומה הישראלית

‫החלב זה דווקא מה שיוצא החוצה

‫כן? כלומר

‫נכנס יין, אבל יוצא חלב

‫החלב יוצא

‫וגם החלב, יש לו סוגלה מיוחדת

‫מאיפה בא החלב?

‫דם, דם נעכר ונעשה חלב

‫אז דם זה אסור לאכול

‫אבל החלב מותר לאכול

‫כלומר, הוא מסוגל גם

‫לתקן את המקולקלים

‫הוא מסוגל להחזיר בתשובה

‫וזה כבר ראינו במחלוקת

‫בין יוסף לבין יהודה

‫שיוסף הוא בחינת הצדיק הגמור

‫שאיננו חותכים

‫יחתה אין לו דרך חזרה

‫מאשר כן יהודה שהוא עלול לחט

‫אבל גם יודע להחזור בתשובה

‫זה הכוח של החלב

‫ואז

‫מה?

‫לא יודע, זה גם שייך למסטר

‫אז זה הכוח הפנימי

‫אבל יש פנימי ופנימי לפנימי

‫יין זה פנימי לפנימי

‫על כל פנים

‫פה התברר אם כן, מדוע

‫דווקא יהודה הוא זה שראו

‫בסופו של דבר להנהיג את האומה

‫ויעקב ראה לנכון

‫עוד בראשית הגלות של מצרים

‫לנוות את הכיוון

‫שאליו האומה צריכה ללכת

‫והוא נותן את הצ'אנס

‫אמנם ליוסף, אבל הוא כבר רומז

‫שיהודה הוא זה שבסופו של דבר

‫ינהיג את האומה

‫כן?

‫האם זה מעכב

‫שדווקא המלאכים יהיו משבט יהודה?

‫האם זה מעכב

‫שמלאכים יהיו דווקא משבט יהודה?

‫כלומר אתה שואל

‫האם הרמבן צודק?

‫איך אני יכול לדעת סיון?

‫אם משבט יהודה... ‫רגע, רגע, זה שתי שאלות

‫קודם כל אתה שואל האם הרמבן צודק

‫לדעת הרמבן, כן

‫כן, וגם יש ירושלמי על זה

‫השאלה אם החשמונאים

‫היו חותאים בזה שהם לקרו את המלאכות או לא

‫זו מחלוקת בין הרמבן לבין הרמבן

‫יאהן עקבודו בראשיתי

‫לחוק מלאכים, מה שכותב הרמבן

‫שם וגם מה שכותב הרמבן

‫על הפסוק לעשור שבט יהודה

‫דברים אלה עתיקים, לא נולדנו

‫עד מון. עכשיו לגבי השאלה

‫איך אפשר לדעת אם משבט יהודה?

‫פשוט, לפי היוחסין שלו

‫אם הוא משבט יהודה

‫אז הוא ראוי למלאכות, מה הבעיה?

‫אתה יודע שזה קייר

‫מה?

‫יש מלאכות של שבט יהודה

‫יש מלאכות של דוד המלך

‫מהזכרים דווקא

‫אחד מהם היה הרבי מלובבית

‫זו אחת הסיבות

‫להתלהבות

‫וההתפעלות

‫של חסידי חבת מסביב לדמות של הרבי

‫כי הם ידעו שהוא מבית דוד

‫טוב

‫אנחנו עכשיו

‫לומדים תחומה

‫כן

‫פסול כפחד

‫כל אלה שבטי ישראל

‫שנם עשה, וזאת

‫אשר דיבר להם אביהם ואיברך

‫אותם, איש אשר כברכתו

‫ברך אותם

‫יוצא שמה שהוא אמר לרעובן

‫ומה שהוא אמר לשמעון ומה שהוא אמר ללוי

‫זה ברכות

‫שאם לא כן לא היה כתוב

‫ואיברך אותם איש אשר כברכתו

‫ברך אותם

‫בסדר?

‫טוב

‫טוב, אז זהו

‫זהו להיום

‫בשבוע הבא זה מוצאי

‫עצום

‫אתם תהיו על הפנים

‫אז לא ניתן לכם שיעור במוצאי עצום

‫אלא אם כן יבוטל עצום עד אז

‫ואם לא

‫אז יהיה בשבוע שאחרי זה

‫שידורים חיים, ארכיון שיעורים ענק, ‫תוכניות לכל המשפחה, ערוץ הילדים

‫ערוץ מאיר מזמין אתכם צופים יקרים ‫להיות שותפים בפעילות ולאפשר את הרחבתה

‫הצטרפו לידידי ערוץ מאיר

‫התקשרו עכשיו 026461313

‫026461313
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234864947″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 68
"ועיני ישראל כבדו מזקן לא יוכל לראות"
פטירת יעקב אבינו וסיום ספר בראשית
פרק מט’ פסוק א’

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234864947″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“האספו ואגידה לכם את אשר יקרה אתכם באחרית הימים”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן