רבותיי העיקרים, קהל קדוש,
אנחנו נמצאים בספר בראשית
והגענו לפרק למד זין
פסוק א'
פסוק א' לכאורה לא היה צריך להיות
היה צריך להתחיל מפרק, מפסוק ב'
אז נעשה דילוג קצר, נכתוב אלה תולדות יעקב
זה היגיון, אחרי שהיה אלה תולדות עשיו
אלה תולדות יעקב
ובמקום לספר לנו על תולדות יעקב
הכתוב מקדים פסוק שנראה לכאורה מיותר לחלוטין
והוא פסוק א'
האמת היא שתשובה על מה כתוב פסוק א' בכל זאת
כי לפני ב' חייב להיות א', אי
אפשר להתחיל פרק עם פסוק ב'
ולכן לא הייתה ברירה אלא להקדים לו עוד פסוק
אבל הבא נקרא את הפסוק קודם
וישב יעקב בארץ מגורי אביו, בארץ קנאן
יש פה כוונה, ברור שלא סתם נכתבו הדברים
זה לא כמו בחיבור של ילדים בבית ספר
ואז מה קרה? אז הוא הלך הביתה וזהו
ואחר כך, זה בוודאי לא ככה
יש פה הנגדה בין היחס של יעקב לארץ
לבין היחס של אבותיו לארץ
וישב יעקב בארץ מגורי אביו
אם כן יש הבדל בין מגורים לבין ישיבה
מגורים מהכוונה משון גר
כלומר, הראיות, האבות
אברהם ויצחק חיו בארץ כגר
ויעקב החליט לשנות את היחס לשבת
הרעיון שיעקב ישב, מתי יושבים?
כשגורמים ללכת
גמרת ללכת, אז אתה יושב
כל זמן שיש לאן ללכת, אתה לא יושב, אתה הולך
אז אם הוא ישב, סימן שהוא חשב
שזהו, נגמר הזמן של ההליכה
באיזה מובן נגמר הזמן של ההליכה?
הרי צריך לזכור שיעקב הוא לא
אישיות פרטית, הוא אבי האומה
אז אפשר לומר שסבר יעקב שהגיעו ימות המשיח
על כל פנים, וישב יעקב זה
כל התוכן של הציפייה המשיחית
יש פה כיסאות, יש פה אפילו כאן כיסא
וישב, בעצם הרעיון לשבט
זהו הרעיון של הציפייה המשיחית
ההנחה היא שהעולם מתקדם
ושיש שלב שבו מסתיים התהליך של ההתקדמות
כי זהו, הגענו
דבר מאוד מעניין, יש איזה מישהו שאמר פעם
בלי לחשוב יותר מדי
שהמשיח זה מי שעתיד לבוא
מסקניו, אם הוא בא הוא משיח שקר
כי הוא בהגדרה, מי שיבוא
אז אם הוא כבר בא, הוא כבר לא מי שיבוא
מסקנה, לא יכול להיות שיבוא המשיח
עד כאן, דברי ההבל שנאמרו,
אין לי לא נגד דברי הבל
נשאר בי דברי הבל שנאמרים בעולם
מה שמפואל לי זה כשאומרים שזה בשם היהדות
למה אתם מתעקש לומר שדבריך הם גם דברי היהדות
לא חייב להיות
על כל פנים, זה מה ש... מה?
אני אמרתי שהיה פרופסור ישעיהו ליבוביץ'
כן, הוא אמר את זה עם פאטוס
כן, כאילו עם פאטוס
אבל זה כבר יש מילון
בעברית, אתה יכול לקרוא במילון
אתה פירושה מילון, טוב
על כל פנים, יש רעיון כזה
שהמשיחיות היא זו שצריכה להיות
אגב, הרעיון הזה לא נמצא
רק אצל ישעיהו ליבוביץ'
הוא מצוי באופן סמוי, תת-קרקעי
בהרבה ענפים של ההגות היהודית לדורותיה
יש איזה מין חשש מפני הרצינות של המשיחיות
עכשיו צריך להבין, מה החשש?
יש כמה חששות
יש חשש פשוט שמה אתה טועה
אתה חושב שהגיע הזמן, עוד לא הגיע
וזה אפשר בהחלט להבין
הרבה פעמים חשבו שזה הגיע, אבל זה לא הגיע
אז החשש שמה אתה מקדים את הזמן, שמה אתה טועה
זה חשש מובן
אבל יש חשש יותר עמוק
יש חשש שמה זה באמת לא נכון
אולי באמת אין להיסטוריה לאן להגיע
אז מה אנחנו נעשה עם אמונת המשיחיות
שאנחנו סוחבים בציקלוננו מאז אבותינו
אז מוכרחים לומר, טוב, זה פרזה, זה מטאפורה
זה בכאילו, מטאפורה ופרזה יש גם במילון
וזה גם, יש פה בעיה של חיסרון באמונה
כלומר, הרב ציודה הזצאל
שעכשיו זה כבר 30 שנה לפטירתו, עוד מעט
היה רגיל לומר, יש אנשים שאומרים
אולי זה לא הגאולה
אבל אמונה זה לא ספקות, אמונה זה ודאות
יש שקל גדול, כשזה מגיע זה מגיע
כלומר, אם כאשר העידן של הגאולה מגיע
אתה עדיין בספק, אז לאיזו גאולה אתה מצפה
זה כנראה שיש לך ציור
של הגאולה שהוא ציור מגי
שלקוח מן התפיסה המיתולוגית
וזה לא התפיסה של היהדות
זה אחד הדברים המסוכנים שיש
בתפיסות שדוחות את הגאולה עד אין סוף
על כל פנים, יעקב אבינו, שהיה
יהודי בכל מולו מובן המילה
למרות שהוא לא היה הבן של יהודה
הוא רצה כבר לשבת, וישב יעקב
זה הציפייה המשיחית
ויש בעיה, חזאל אמרו שכל מקום שכתוב הישב
לשון פורענות
למשל, וישב ישראל בשיטים
ויח אל העם לזנות, לבנות מואב
כלומר, כאשר יושבים יש פורענות, מדוע?
ויש העולם, עוד לא נגמר
כי יש עדיין מה לעשות
אם אתה חושב שכבר הגעת וכבר אין מה לתקן
כשבאמת יש מה לתקן, זה מביא פורענות
עד אשר יבוא היום, שבו באמת יושב יעקב
בארץ קנאן, בארץ מגורי אביו
ואז באמת יושב בטח בדד
איך מסתיים את התורה?
וישקון ישראל
בטח בדד אין יעקב
מה זה אין יעקב?
כמו שמה שיעקב אמינו רצה לעשות
אל ארץ דגן ותירוש
אף שמיו יערפו פל
מובן?
ברוך אתה אדוניי, אלוהינו
ולכם העולם, שהכל יעבור
תודה
אם כן, וישב יעקב בארץ מגורי אביו
אז אפשר לומר שמבחינתו של יעקב
הייתה הזדמנות לסיים את
כל התהליך של ההיסטוריה
ומה אם מה שנאמר לאברהם אבינו
ידוע תדע כי גרי איזה ערכה בארץ עולהם
ואהבדו ואינו אותם
הוא אומר, לא, עשיתי את זה, הייתי אצל לבב
ומה אם בדור רביעי השוברון
הנה דור רביעי זה יוסף
מה אתה אומר?
בבטח בדד
בטח בביטחון
בדד, בלי להזדקק לאף אחד
זה המצב שהוא חשב שהוא הגיע אליו
על כל פנים זאת הציפייה שיעקב נסע איתו
אחרי שהוא השתחרר מלבן
מאיסאו
מאנששכם
ונולד לו בנימין
אז הוא סבור שהגיע הזמן
כן, כלומר, זאת המחשבה שלו
ומבחינתו לכרוע הוא צודק
נכון?
עכשיו תראו מה רשי כותב
רשי אומר דבר מאוד מעניין
אלה תולדות יעקב
יש פה כל כך הרבה דברים פה ברשי
קצת לפני והוא נער ברשי
ביקש ועוד נדרש בו
ביקש יעקב לשב בשלווה
כלומר הוא רצה להגיע לימוד המשיח
וקפץ עליו רוגזו של יוסף
מה זה רוגזו?
רוגז בשפה התנכית זה צרה
לא כמו בעברית מודרנית
שמרגיז זה מכעיס
אלא קפץ עליו רוגזו של יוסף
הצרה של יוסף קפצה עליו
מה פירוש הדבר?
רוגזו של יוסף
הצרה של יוסף
כנראה שיוסף
גם אמרתם שמה?
כנראה שיוסף איננו מסכים שיעקב ישב בשלווה
צדיקים מבקשים לשב בשלווה
אומר הקב' הוא לא דיין לצדיקים
מה שמתוקם להם לעולם הבא
אלא שמבקשים לשב בשלווה בעולם הזה
עניין מאוד
יש בגמרה שמשה רבנו שאל את הקב'
ארבעה שאלות
שאל מדוע יש צדיק וטוב לו
צדיק ורע לו
רעשה וטוב לו
רעשה ורע לו
אז מה אנחנו לומדים?
שיש ארבעה קושיות
הקושיה השנייה והרביעית מפורסמות
מדוע יש צדיק ורע לו
אם צדיק למה רע לו?
ולמה רעשה וטוב לו?
זה גם שאלה ידועה
אז בעצם השנייה והשלישית הן שאלות ברורות
אבל יש עוד שתי שאלות
מדוע יש צדיק וטוב לו?
מדוע יש רעשה ורע לו?
לא די לו בזה שהוא צדיק
צריך גם שיהיה טוב לו?
כלומר זה לא מובן
מסכן הוא כבר רעשה
אז גם רע לו?
כלומר גם הצדיק וטוב לו
זה קושיה
כי זה אומר שהטוב שבא לצדיק
זה בגלל שהוא צדיק
ולמה לצדיק טוב לו?
זה קצת מהקושיה שיש פה
הקושיה לא דיין לצדיקים
מה שמתוקן להם לעולם הבא
אבל מה המשמעות הדבר הזה?
סתם מתאחזרים?
זה קנאה?
לא רוצים שיהיה לו כיף?
מה קרה?
הוא צדיק, תן שיהיה טוב לו
מה יש? מה קרה?
הוא צדיק, טוב לו
אלא למה יש צדיקים?
כדי לתקן את העולם
אם צריך לתקן את העולם
אז למה הוא יושב בשלווה?
כלומר הוא לא יכול לשבת בשלווה בעולם הזה
כל זמן שהעולם הזה צריך תיקון
אז זה רוגזו של יוסף
יוסף סובר
שתפקידו של הצדיק
שלא לשבת בשלווה
אבל איפה יעקב רצה לשבת בשלווה?
איפה?
בארץ קנאן
סימן שיוסף חושב שהצדיק מה צריך לעשות?
לצאת לחוץ לארץ
זאת כנראה המחשבה של יוסף
שאי אפשר לצדיק לשבת בארץ ישראל
זה מה שכתוב
ביקש יעקב לשבת בשלווה
קפץ עליו רוגזו של יוסף
לא דין לצדיקים
זאת אומרת שיוסף סובר
שלשבת בארץ ישראל
זאת לא הדרך הנכונה של הצדיקים
אולי נסביר קצת את הנקודה הזאת
מבין כל הבנים של יעקב
יוסף הוא זה
שאומר לצאת לחוץ לארץ
מי הוא בתוך רשימת הילדים?
הוא האחרון
האחרון שנולד בחוץ לארץ
נשאר כמה זמן בחוץ לארץ?
שש שנים, נכון?
שש שנים יוסף נמצא בחוץ לארץ
אתה שואל את יוסף, תגיד
מה זה בשבילך חרן?
חרן?
זה נוף הילדות שלי
יש לו נוסטלגיה
יש לו אידאליזציה רומנטית
של הנוף של חרן
מקום נפלא
נושא תקוות
ועוד, שאצל האחים
שהיו קצת יותר גדולים
הם יודעים מה זה חרן
זה המקום שבו ביקשו להשמיד אותנו
ביקש לבן לעקור את הכל
כלומר, הם יודעים, האחים
מה זה חוץ לארץ
זה המקום של השואה
יוסף היה צעיר מדי
כדי לחוש במה מדובר
ולכן בשבילו זה המקום של הנוסטלגיה
ואז זה יוצר שתי גישות שונות
בתוך בית יעקב, כיצד מתקנים את העולם
יש פה בעיה
הניסיון הזה, לתקן את העולם בחוץ לארץ
יוסף לא היה הראשון
היה מישהו שקדם לו
אברהם
ניסה, נכון?
יצחק
גם ניסה
יעקב
גם ניסה
והתוצאה הייתה
שלילית
כלל גדול, לימדונו רבותינו בהלכה
כל דבר שחוזר על עצמו שלוש פעמים
ה-ו חזקה
זאת היא חזקה, אם כן
ברור, נפסק
שהדרך הזאת לא נכונה
יוסף רוצה לחדש אותה עוד פעם
אומרים לו, האחים
אתה רודף של האומה, חייב מיתן
כן, מה אתה אומר?
יצחק ניסה
יצחק ניסה? תגיד לי איפה?
תנסה, תחשוב קצת
אולי הוא לא יצא לחול
כן, אז בכל זאת, למה התכוונתי?
אני יודע שהוא לא יצא לחול, אז בכל זאת
תחשוב לי, מה התכוונתי?
אולי מישהו יכול לדעת לי מה התכוונתי?
פלישתים, נכון?
למה שאני אעשה את כל העבודה בעצמי?
כן, אצל הפלישתים
נכון?
הוא הלך לרץ פלישתים, בכל זאת
זה גבולי כזה
הוא ירדת למצרים, כזה שהוא אמר לו לא
כן, יש לנו שלוש פעמים ניסיון
שלוש פעמים, ה וחזקה
אל תבנה בצורה הזאת
אתם זוכרים שבעצם
מחלוקת כזאת כבר מצאנו
בין הבנים של תרח
בין הבנים של תרח
בין אברהם לבין נחור
התפתחה מחלוקת
מהי הדרך הנכונה
כדי להגשים
את הרעיונות של
עבר
זוכרים מה היו הרעיונות של עבר?
עבר מה היה
אגב? נביא היה
כלומר, הוא נושא בקרבו את
הסגולה הישראלית
והוא, עבר
קורא לבן שלו פלג, למה?
כי בימיו
נפלגה הארץ, כלומר
במה עוסקת הנבואה העברית?
בשאלת
איחוד העולם, אחרי התפלגותו
של העולם, ואז
באמת יש שתי שיטות, איך מקדמים את האחדות
הזאת? האם על ידי
שמקימים
קהילות קהילות בין
ביני אומות העולם
או על ידי
שמקימים את המרכז בארץ
ומשם מקרינים לעולם כולו
וזאת בעצם המחלוקת שהייתה
בין נבואת אברהם לבין
שיטת נחור
ובסוף אוכרה לטובת
שיטת אברהם
יוסף מהווה גרסה
נאו-נחורית
בתוך בית יעקב
אתם מבינים פה את הריאקציה?
כלומר, אפשר לומר
שיוסף מהווה
איזה מין נסיגה לאחור
אחרי שאוכרעה
הדרך של בית אברהם
כן?
המחלוקת בין נחור לאברהם
היא, האם
דרך אוניברסלית או פוליטית?
עכשיו, אברהם
מקבל את ההתגלות, נכון?
אז על מה נחור מבסס את השיטה שלו?
זאת אומרת, רק על המסורת העברית?
השיטה של נחור קדמה לשיטת אברהם
כן
גם אברהם הריץ שר אפליה בהתחלה
נכון?
ארי, אנחנו יודעים
וגם זה מה שהקבלו שבו חומר לאברהם בעצם
שיש נבואה רק בארץ ישראל
מה השאלה?
מה נחור מבסס את השיטה
שלו, אם אין לו נבואה בכלל
כי הנבואה יכולה להיות רק בארץ
נחור מבסס את שיטתו על הנבואה של עבר
שעבר אומר
גם אב נפליגה הארץ
יש נבואה שהיא בעצם חוץ לארץ ישראל
הנבואה של עבר
נכון, שהיא נבואה כללית
טוב, ובכן
בואו נראה מה זה אומר
אני כאן לפי מה שאמרתי לכם עכשיו
יוצא שיוסף רצה את חוץ לארץ
עוד לפני כל הסיפורים שאנחנו עומדים לקרוא
כן
זה איך ישאלה במחלוקת
בין מה שרמגדר
כקוסמופוליטי או לאומי
נכון, אוניברסלי
כן
אם האידיאליה זה כן, זה יחד יותר לנאומי
איך אנחנו נוכל לדבר אל הגויים
אם אנחנו לא מכירים את הפרגות שלהם
איך אנחנו נוכל לדעת לתקן אותם
אם אנחנו צריכים לחיות
מתוך המרכז לארץ ישראלי
איך נתקן את האומות
אז זה בדיוק השאלה
האם הולכים מן המרכז אל הפריפריה
שזה השיטה של יוסף
או מן הפריפריה אל המרכז
אנחנו רואים שהקו הקבוע
בתולדות עם ישראל
זה שהאומות באות
כי אם אתה בא אל האומות
אתה קופא את הזהות שלך
לאומות
ואז אתה נופל לאימפריאליזם תרבותי
כן, כלומר אתה בא לכפות
זהות מסוימת על שאר הזהויות
מה שאין כן אם אתה מגדל אור
באים הגויים
וכל אחד לוקח ממך מה שטוב לו
שנאמר
והלכו גויים לאורך
ומלכים לנוגה זרחך
הם אמורים לבוא אלינו
שנאמר
והיה ביום ההוא
נכון יהיה הר בית השם
בראש הערים
וניסע מגבעות
ונהרו אליו כל הגויים
ואמרו
לכו ונעלה אל הר השם
אל בית אלוהי הרקוב
ברגע שהם אמרו את זה
ויורנו מדרכיו
מה מכאן ואילך
הם באים ובני ישראל
מוכויבים להורות לאומות העולם
ונלך ברוכותיו
כי מציון תצא תורה
ודבר השם ירושלים ושפת בין הגויים
ואוכיח ומישור לעמים
רבים ולא ייסע גוי אל גוי חרב
ולא ילמדו עוד מלחמה
בסדר
טעון
אז הדברים האלה מתוכננים
אז זה לא שאלה האם אנחנו פועלים בפעולה
קוסמופוליטית או בפעולה
יהודאית
אבל היא אמר שההשגחה העליונה
מבררת וזה מה שמברר
בארבעה הפרשיות האלה
שאף על פי שהלכה כיהודה
ולא כיוסף
אבל יש זמן בהיסטוריה
שבו נפעלת הפעולה של יוסף
כן
כלומר אנחנו רואים שבסופו של דבר
דרך הנצרות
דרך האסלאם
ועוד כמה צינורות
תורת ישראל השפיעה לא באופן שהיינו רוצים
להשפיע אבל היא השפיעה
נעשה מה שנעשה
כלומר הדרך של יוסף פעלה את
פעולתה
בצורה בעייתית
אבל זה פעל
עד כדי כך שהם הפכו את המשיח שלהם
כביכול לבן יוסף
נכון
ככה הם רואים אותו
בבקשה
כן כן מדי
הרי כל ארבעה הפרשיות האלה
אולי אני אסביר לכם קצת
אבל זה המבנה הכללי של ארבעה הפרשיות האלה
וישב מקץ
ויגש ויחי
פרשת וישב
היא התיאור
של נפילתו
של יהודה
פרשת מקץ
עלייתו של יוסף
נפילת יהודה
עליית יוסף
פרשת ויגש
נפילת יוסף
ויחי עליית יהודה
כן זה המבנה
בבקשה
תשאל אותם
הם יגידו לך
מאיפה הוא גדל
כן בבקשה
כלום דבר במצרים
הרי הם מייחסים באופן
ברור את המשיח שלהם
את מי שמכין את המשיח ליהודה
כן אבל מעניין
הם אומרים שהוא מיהודה
והם עושים אותו בן של יוסף
ברשימה של היחס שלו
אז יש שם
הם עושים 15 דורות
מדוד עד החורבן
ועוד 15 דורות
מחדש עד אליו
שזה מסתיים באדם ששמו מתן
שהוא אביו של אדם בשם יעקב
שהוא אביו של אדם בשם יוסף
שהיה בעלה של מריה
שים לב
כן כלומר
הם רוצים להחזיר
אחורה את מה שהם ראו כטעות היסטורית
ההחלטה לבחור ביהודה לעומת יוסף
הם רוצים להחזיר את יוסף
במקום יהודה
יש להם בעיה
זה בעיה של
תסקו לדיר
אני רוצה אבא אחר מהאבא שלי
ולכן
מכאן ואתה סביר לך את היפוס של הריגת האב
וכל המיתוס
שזה יוצר של הריגת האל
הדבר לא רחוק
כן ברור טוב
כן בבקשה
יוסף לא החליט ללכת לדרום לחורים
כן? זאת אומרת יוסף לא החליט
אלא זרקו אותו לשם
כן ברור
אנחנו נראה שהוא רצה את זה
אנחנו נוכיח את זה
תראה
טוב
אלה תולדות יעקב
יוסף
בן שמע עשרה שנה
יש משהו לא במובן כן
אז אלה תולדות יעקב
יוסף
יוסף אחת האופציות
יש אפשרות אחרת יהודה
אבל בינתיים זה הניסיון של יוסף
יוסף בן שבע עשרה שנה
מה אכפת לי שהוא היה בן שבע עשרה שנה
שבע עשרה שנה זה גיל צעיר
זה הגיל שבו האדם חושב שהוא יתקן את העולם
יש לו נאיביות
יש לו נאיביות אדירה
זה הגיל של
הגיל השבע עשרה
כן
היה רואה את איכיו בצון
כמו הוא רואה
זאת אומרת שהוא מנהיג
והוא נער
את בני בלהה
ואת בני זלפה
נשי אביו
כמו הוא מבקש את החברה
של מי שדחוי
כן זה גם כן של ניסיון לעשות צדק
ויביא יוסף את דיבתם
רעי לביהם
כנראה שמטרתו
לתקן אותם
מה הולך מה לא בסדר
מה קורה אצל הבחור הבעייתי הזה
תספר לי
וישראל אהב את יוסף
מכל בניו
כי בן זקונים הוא לא
ואסה לו
כתונת פסים
מה זה כתונת פסים
זה כתונת של מלאכים
הוא מייעד אותו למלאכות
והראו איכיו כי אותו אהב
והוא יהיה מכל אחד והסנעו אותו
יפה מאוד
לפחות הם ברורים החברה האלה
אין פה ספקות
הם מראש
מתנגדים
ולא יכלו
דברו לשלום
שימו לב לדברי רשי
מתוך גנותם
למדנו שבחם
שלא תייחו
אה לא זה לא כתוב ככה
שלא דיברו
אחת בפה ואחת בלב
כן וזה אותו דבר
בעברית מודרנית קוראים לזה
תיוח
הם לא הסתירו את הסנעה
והדבר הוא מאוד מאוד חשוב
ספר בראשית
מספר לערך כל הספר בעיות בהכווה
בעיות בדיאלוג
מתחיל בזוג הראשון
אדם וחווה
מה הם עשו אחד לשני?
הרגו אחד את השני
נכון?
אכילת את הדעת
זהבי מוות על שניהם
כלומר
קרה פה משהו נורא
למה?
בגלל שהם לא דיברו אחד עם השני
תכבשו בכל התורה כולה
אנחנו רואים שהקדוש ברוך הוא מדבר עם אדם
מדבר עם חווה
מדבר עם הנחש
אדם מדבר עם הקדוש ברוך הוא
חווה מדברת עם הקדוש ברוך הוא
ועם הנחש
הנחש מדבר עם חווה
אבל
בין אדם לבין חווה אין דיבור
ותראה אישה
כי
טוב העץ למאכל
וכי תאהבה הוא לעיניים
ונחמד העץ להשכיל
ותיקח מפריו
ותאכל
ותיתן גם לאישה
אמא
ויוכל
ותיפקח נענשניהם
אולי זה כמה מילים משהו
אדם מישהו
הבאתי לך איזה משהו לאכול
כן חבלה
מה הבאת לי? או הבאתי לך משהו מצוין
ועליי היקר
מה הבאת לי? הבאתי לך
פרי עץ הדת
עץ הדת?
כן עץ הדת זה טעים ראיתי
זה נחמד העץ להשכיל
אבל הקדוש ברוך הוא אמר
כן אבל הנחש הסביר לי
מה הנחש מבין
הוא נוסע שתי סטירות לנחש
פותרים את הדבר
אבל במקום לדבר
היא עושה דברים בלי לדבר איתו
היא אוכלת בלי לשאול אותו
אז זה
מתים
דור השני
מצב יותר טוב
קין והבל
מה קרה בין קין להבל?
אחד נהרג
אחד נשאר חי
אז יש התקנות
זה קרה יותר טוב
מה קרה שם?
ויאמר קין אל הבל אחיו
דיבר
ויאמר קין אל הבל אחיו
מה הוא אמר לו?
לא כתוב
גם לא רשום וגם לא כתוב
נכון? ויאמר קין אל הבל אחיו
והיהיב יהיו אותם בשדה
והיה קום קין אל הבל אחיו
והיה הרגעו
כלומר הוא ניסה לדבר
ולא הצליח
הדיבור נקטע באמצע
הפך להיות אלימות
האלימות
זה ניסיון של דיבור שנכשל
ויאמר
למח
לנשב
סוף סוף מישהו מדבר
זה שבע דורות יותר מאוחר
ויאמר למח לנשב
עדה וצילה
שמען קולי
נשא למח
האזנה אמרתי
וואו הוא מדבר אבל מה הוא אומר?
הוא אומר תקשיבו יש לי משהו לומר
יאללה תגיד כבר
מה זה הכבדות הזאת?
כן? והיום
עדה וצילה
שמען קולי
מדבר גם בסגנון לירי
מה זה הליריקה הזאת?
אתה מנסה להסתיר משהו?
לחפות על משהו?
נשא למח האזנה אמרתי
אם צריך כל הזמן להגיד למישהו
תקשיב תקשיב תקשיב
סימן שהשני
לא רוצה להקשיב
לא רוצות לשמוע
יש דיבור אבל הוא חד שדלי
אבל למה הם לא רוצות לשמוע?
בהמשך הדברים שלו
זה מגלה את הכל
כי איש הרגתי לפצעי וילד לחבורתי
כלומר כדאי לכם לשמוע
אני יודע להרוג
אז זה דיבור אבל עם איום
אז בקיצור
הארץ מלאה חמאס
לא מצליחים לדבר
ואחר כך והיא כל הארץ
היא שפת ודברים אחדים
כדי שלא תהיה אלימות
מסכימים לדבר אבל שכולם ידברו על אותו דבר
אותה שפה
אותם דברים
בעצם אין דיבור
זה בעיה קצת
בסוף
עוד פעם עם האחים
והיא הריב
בין רואי מקנה אברהם ובין רואי מקנה לוט
והקנא אני והפריזיה הזו שבארץ
והיא אומר אברהם אל לוט
אברהם אל לוט
ואני נכנסתי מריבה ביני
וביניך ובין רואי ובין רואיך
כי אנשים אחים
אנחנו
כיוון שאנחנו אחים זה ייגמר ברצח
כי בין אחים
יש אלימות
מדוע?
כי האחים מתחרים
על אותו גורל
ולכן הדבר הטבעי
בין האחים זה הרצח
כלומר
בניגוד למחשבה שבין האחים
יש אחווה
מתברר שהאחווה היא מטרה
היא משימה
היא לא דבר נתון באופן ראשוני
שני תינוקות
יש סוכריות
שתי סוכריות
כל אחד רוצה את שתי הסוכריות
עד שאומרים
לא, אחד לא, אחד לך
אבל למה הוא קיבל בצבע הזה?
אבל אתה קיבלת צבע אחר
אבל למה הוא קיבל?
יש תחרות
ולכן אפשר לומר שהאחווה
האהבה
בין האחים זה כמעט נס
זה נס של התגברות
על הטבע
אז אברהם ואלות
הלכו בדרך הקלה, נפרדים
אנחנו כאן
והם שם
שמים גדר הפרדה
עד שבאה מלחמה
ואתה צריך לעזור לחבר'ה שלך מהצד השני
טוב
אז בין יצחק לישמעאל
מעדיפים בכלל לא לפתוח את הפה
אז מה מצדנו בין יצחק לבין ישמעאל שמדברים
מצחקים
מצחק
אבל השני לא קיים באמת
הוא בכאילו קיים
זה בלוף, יצחק לא קיים אומר ישמעאל
בין יעקב
לאסף זה מתחיל להתקדם
סוף סוף מתחילים לדבר
מה הם מדברים? אני ארוג אותך
טוב, לפחות זה דיבור
מתחילים להבין, מה עושה האחד?
בורח, בסדר, מתנשקים לרגע
מהר, נפרדים לעד
נפגשות לדק
נפרדים לעד
עוד דור
ואז אנחנו למדנו בפרשת
ויצא
שאצל יעקב יש ניסיון לבנות
איך לומר
בחורה מסוג חדש
אז מתחילים
ראובן, אחר כך
דן וגד
ויוסף
במשפחה של יעקב מנסים לפתור את הבעיה
איך? על ידי שלא
יוכלו לדברו לשלום
כלומר, האחים אומרים
אנחנו נשים על השולחן את הקלפים
אנחנו נגדך
אנחנו שונאים אותך
אה, סוף סוף מישהו שמדבר
על העניין, אם מוכנים לדבר
באמת על השנאה
יש סיכוי להגיע לשלום
ואז קורה דבר מאוד מעניין
באותה משפחה
שבה בגלל שנאת האחים היו מוכנים
להרוג את האח
באותה משפחה צמח השלום
בין האחים
אם שלום בין האחים
השונאים התאפשר
זה סימן שירדה
שכינה לעולם
כי מצד הטבע זה בלתי אפשרי
וכפי שאמר
מחבר ברכת המזון
וגם מחבר הקדיש
וגם אנריקו מאסיאס
עושה שלום ממרומיו
הוא יעשה שלום עלינו
וגם שלמה ארצי
וגם דודו פישה
כולם אומרים, עושה שלום ממרומיו
הוא יעשה שלום עלינו
משפט פסימי לחלוטין
כי אם אתה אומר
שרק מי שעושה שלום ממרומיו
הוא יכול לעשות שלום עלינו
כי אנחנו מצד עצמנו לא מסוגלים
אם בתוך המשפחה אחת
הדבר הזה הצליח
זה סימן שנבנה
כלי לשלום בעולם הזה
ואז אנחנו בטוחים
שאפשר להתחיל את ההיסטוריה
ואז מסתיים ספר בראשית
ומתחיל ספר שמות
ההיסטוריה יכולה להתחיל
עד אז
אין לנו ביטחון שזה יצליח
אז זה בעצם מה שהתברר כאן
בואו נראה
על מה הם מדברים
ויחלום יוסף
חלום
אני קורא פסוק ה'
ויגד לאחיו
ויוסיפו עוד
סנו אותו
והם סנו אותו עוד לפני החלום
וכאן התאות אם כן
הייתה של יעקב
שהוא העדיף
אחד מהבנים בין האחים
אבל אחר כך אנחנו רואים את התוכן
של החלומות של יוסף
ועל תוכן החלומות הם סונאים אותו
כן
אפשר לראות שכתוב בישראל אהב
זאת אומרת הדבר המוקדם
זאת אומרת שאומרת יוסף לא בגלל
שהוא ידיד אם אתה מראה אלא עוד לפני
נכון
נכון
והיום הוא אלהם
שמעו נע החלום הזה
אשר חלמתי
והנה
אנחנו מאלמים אלומים בתוך השדה
והנה
גם מאלומתי
וגם מצבא
והנה
תסובנה אלומותיכם
ותשתחבנה לאלומתי
לא צריך להיות חכם גדול
כדי להבין למה הוא מתכוון
זה מה שהם אומרים לו
הוא לא הלך אבל המלוך תמלוך עלינו
בעצם למה לא? צריך שמישהו ימלוך לו
אבל בואו נבדוק
הנה אנחנו מאלמים אלומים בתוך השדה
הנה אנחנו מאלמים אלומים בתוך השדה
מה היה המקצוע שבו עסקו אחי יוסף?
מה היה המקצוע שבו עסקו אחי יוסף?
הם היו רואי צאן
פה הוא עושה אותם
עובדי אדמה
עכשיו
האם הפרנסה של המשפחה
הייתה מספקת מראיית הצאן?
התשובה היא כן
העובדה שהם היו רואי צאן
אז אם הם מאלמים אלומים בתוך השדה
אז אם הם מאלמים אלומים בתוך השדה
בשביל מי כל החיטה הזאת?
בשביל כל העולם
כלומר מלך התחילה יוסף אומר להם
חבר'ה נגיע הזמן לטפל בעולם
והכלי
שדרכו אנחנו נשפיע על העולם
זה הכלכלה
כי הוא הבחין בזה, הוא אדם ריאליסטי מאוד
שהכלכלה
זהו המנוע של החיים
המנוף
לכל שינוי הוא הכלכלה
אם כן יוסף מפתח
משנה כלכלית שאני עוד לא יודע עדיין
מה היא, אנחנו נראה בהמשך שהיא
שוויונית
יוסף חושב שעל ידי
פעולה של איכב
בכלכלה, מתוך כך
יתוקן העולם כולו
זה כבר פעולה שפונה
אל הגויים
והיו אומרו לו
איכב, תשמע אתה לא בקטע בכלל
אתה לא מבין איך עובדים פה
המלוכת אם לא חלן, אם משולת אם שול ונו
והוסיפו אותו
על חלומותיו ועל דבריו, היה חלומות חלום
אחר, והספר אותו לך
והנה חלמתי חלומות
והנה השמש
והירח והחדש
הכוכבים משתכבים לי
איפה האחריות, תחשב איך שאתה מדבר
תראי באיזה טון אמרת את זה גם
כן
אבל
אפשר לראות, תגידו לי
גם שמש, גם ירח
וגם כוכבים בבת אחת
שמש
וירח אפשר בבת אחת
יש איזה זמן ביום, שלמרות שהשמש
עדיין ברקיע, אפשר לראות את הירח
אפשר
לראות את הירח
וגם כוכבים
באותו זמן, אז מה זה שהוא רואה את השמש
הירח וכוכבים
הוא רואה את הזמן ביום
זה מתחיל עם השמש
והמשך עם הירח, נגמר עם כוכבים
כלומר
יוסף מזמין את האחים
שלו להיכנס אל תוך
הלילה
ולשמש ככוכבים
כי הרי אחד עשר כוכבים
זה האחים, לכן הוא אומר
אני לא רק אנהיג אתכם
ולא רק דרך הכלכלה
אנחנו נעשה את זה בתוך
הלילה, מה זה
הלילה בשביל עם ישראל? גלות
הנה
לכן, מה?
אולי הוא שואל אותם מה זה אומר
אולי הוא שואל אותם מה זה אומר
אבל לא צריך להיות טיפש
לא צריך להיות חכם גדול
כדי להבין מה זה אומר, משתכבים לו וכו'
כלומר, הוא אומר להם
תראו חבר'ה, הגיע הזמן
להיות בגלות
כלומר, החלומות שלו
כבר מורים על הכיוון שאותו הוא רוצה לפתח
השמש והירח
ואחד עשר כוכבים
בסדר? מה אתה רוצה?
מה העניין של
המלאכות אם לא חלנו?
אם השלותים שולבות?
כן, לא מלך ולא מושל
מה זה באמת?
לא יודע, תחשוב לבד
לא יודע, כל דבר צריך לנהוג
אפילו רשיל לא טרח להסביר
טוב
די ספר
אל אביב ואל אחיו
לפני כן הוא סיפר רק
לאחיו, בלי השורה
סיפר רק את עצמו
עם האחים, עכשיו שהוא רואה את השמש והירח
הוא רואה לנכון, נספר
לאביב
והגר בו אביב
והיא אומר לו
מה החלום הזה
אשר חלמת?
עבור נבוא
אני
ועםך ואחריך
להשתחרר אות לך על ארצה?
למה לא?
ארי זה מה שחלם
מה הכושייה פה?
אז רשיל נביא בשם חזל
דבר פשוט
ארי אתה אומר השמש והירח
אני ועםך
אבל עםך מתה מזמן
רחל כבר לא בחיים
אז זה שטויית מה שאתה מדבר
אגב יש אפילו
רמז, תסתכלו באשר חלמת
האות האחרונה של המילה
אשר היא
רש
שתי האותיות הראשונות של חלמת
חלמת זה רחל
אחר כך מם, תו והוו
נכון? ה
אז רחל מתה
כלומר הוא אומר לו
במבצבץ כזה
רחל מתה אז מה אתה מדבר שטויות
מה מוחזל?
אין חלום בלי דברים בטילים
אז זאת אומרת שמה שיוסף חלם
על הירח זה בכאילו
בעצם הוא חלם רק על השמש ו11 כוכבים
והירח לא
נאה
ברור שיש פה איזה משהו שמסתירים פה
כן מה אתה אומר?
איך האחים יכולים לנחש שיוסף לדבר
על משנה כלכלית אם הוא מדבר על משטח המולות
ומדברים כאלה?
הוא רואה שכל המשטח המולות הם דרך הכלכלה
אנחנו מאלימים הלאומים בשדה
והלאומים בשדה
לפי מה שלמדנו זה
המזון לעולם כולו
אני לא מבין למה עשיתם את זה
למה שהם לא הבינו את זה?
הם טיפשים יותר ממנו?
לא אבל זה נראה
מפרשים איזה כאילו שהמשטח
האיש תחוויה זה אני הבנתי אבל למה הלאומים?
זה אתה אומר על האיש תחוויה
אבל מה אתה אומר על הלאומים?
כן
על זה דיברתי
כן מה אתה אומר?
הוא חולם חלום
שאלה מה זה חלום
מה זה חלום במשפחה של יוסף?
במשפחה של אברהם בכלל?
לחלום
בספר בראשית
זה לא מה שאנחנו חולמים
זה לא חזיונות לילה
אדם אכל קצת יותר מדי
פלאפל יותר מדי מתוגן
מאמים רבות אז זה עושה לו כל מיני
תמונות כאלה
לא לא חלום זה נבואה
זה אחד משישים בנבואה
זה משהו רציני
לחלום זה דבר מאוד מאוד רציני במשפחה הזאת
כי הרי מי שעגמר אומר
שמי שלא חולם שבע ימים הוא רשע
כי הוא מסתפק בעולם כמו שהוא
איך אתה יכול להסתפק בעולם כמו שהוא?
אתה יכול להשאיר אותו כמו שהוא?
אתה ודאי צריך לצטוט למשהו אחר
מה?
גם להם יש חלומות
משלהם
כל מה הם אומרים החלומות שלך משכנים
החלומות האלה מבטאים איזושהי שאיפה
איזשהו אידאל
ואנחנו מתנגדים לאידאל הזה
אולי
אני רוצה לנסות להציע את זה פירוש
אולי בעצם הנתון הזה של
הירח שלא משתדל באמת עם הפירוש
של המשפחה של כל המקריאות
וזה בא להביא אותנו
למחשבה של החלום הזה
בכלל לא מבסס על האחים ועל המשפחה של הספר
יש פה פירוש מוטעה
שכל האחים ויעקב
נותנים פה חלום
אולי החלום הזה בכלל בא לבטא
את החזון הקוסמופוליטי הזה
שקוצר
אולי דוחאים ומזורמו שזה טעות לחשוב
שזה על האחים
והשמש והירח והכוכבים זה אגועים
למשל, יכול להיות?
יכול להיות אגב שזה מה שיוסף חשב
כשהוא עלה לגדולה
במצרים, הוא אמר, עכשיו
אני מבין על מה היה החלום
לא על האחים
אלא על אגועים
אז סתם כבר ערבתי איתם
כן? יכול להיות
בשלב הזה ברור שזה מה שהוא חושב
יכול להיות
אבל יש פה בעיה
אם זה נכון
לא מגוון לפסוק הבא
מה?
יש מטופלים שמזכירים לך
זה משמע כאילו, התוכנית שלך לא
טובה, אבל הייתה נוים כאילו שום דבר
יש להם תוכנית אחרות
כתוב בפסוק הראשון של הפרק
ויש של יעקב
ארץ מגורי אביב, בארץ קנן
זה החלום שלהם
של יעקב
נו, ולמה שהם לא יעשו את זה איתו
פסוק י' א'
מעורך פה קושי עצום
והכנו הוא אחד
ואביב שמר את הדבר
מה זה שמר את הדבר?
ראשי
הוא אומר דבר פשוט
היום עמתין, הוא מצפה מתי יבוא
איך? איך יעקב יכול
להמתין מתי
יבוא החלום, כשהוא בעצמו
הקשה על החלום שהוא לא יכול להיות
סימן
שיעקב ידע פירוש אחר
לחלום, ואותו הוא לא גילה
כן?
אבל מי זה הירח?
הרי יעקב אמר
לא יכול להיות החלום שלך
כי לא יכול להיות שאני ועמך
ואחריכן אמרו אשתך עבודתך ארצה
שהרי עמך מתה
וכתוב אחר כך שהוא
שומר את הדבר מצפה מתי יבוא
וכתוב אחר כך שהוא שומר
את הדבר מצפה מתי יבוא
וכתוב אחר כך שהוא שומר
את הדבר מצפה מתי יבוא
וכתוב אחר כך שהוא שומר
את הדבר מצפה מתי יבוא
וכתוב אחר כך שהוא שומר
את הדבר מצפה מתי יבוא
וכתוב אחר כך שהוא שומר
את הדבר מצפה מתי יבוא
סימן שהדחייה של החלום
על ידי יעקב היא בלוף
הוא באמת יודע
פירוש אחר לחלום
יכול להיות שהירח זה העם היהודי
למה שזה יפה העם היהודי?
הרי אחד עשר כוכבים זה האחים
אז יש לי רעיון
אולי תיתן לי להסביר
אין לי כרעה, זה משהו כזה
גם לי אין לי זכות לדבר פה
אם כן אנחנו רואים
שליעקב יש פירוש אחר לחלום
והוא
יודע שזה יבוא
הוא מצפה מתי זה יבוא
ואז צריך להבין
מה זה אצלו השמש והירח
כן מה אתה רוצה?
מה העניין שאולי
מה שמשיח בנוסף עושה בדיוק בכיוון הרחוב
אני עוד לא יודע מה שמשיח בנוסף
אני יודע מה בחלום, מה אתה מציט אותי עכשיו
לנושא אחר? אני מנסה עכשיו
במאמצים רבים להסביר את הפסוק
עכשיו כל דבר שאני אומר
אני מפסיק בנשימה
לחצי שנייה שזה דבר טבעי
ואז מציעים לי כל מיני פירושים
משיח בנוסף פה שם
בכל זאת מותר לי להגיד משהו
יש גם עניין של דידקטטיה,
אני יכול להגיד דברים
בלי להפסיק, אבל דידקטית
מקובל שמפסיקים באמצע
כן מה?
מה אם אין חלום בלי תיבן?
אולי זה בדיוק מה שיעקב
אולי, זה טענה
אבל אני חושב שיש פה משהו אחר
אני אסביר פה משהו
שזה הצעה שלי, אני חושב שכדאי
שאני אגיד מה שיש לי להגיד
יעקב
אומר השמש והירח
הסברנו, השמש
יעקב, הירח
רחל
יש אפילו
כוונה של המקובלים כשאומרים
בנוסף של ראש חודש
התחדשות הירח, ראשי חודשים לעמך נתת
ראשי חודשים
לעמך, ראשית אבות
רחל, אז אם כן יש בסיס
הירח רחל
אבל אם נשים ללף טוב טוב
השמש
אולי נעשה כזה איזה סיבוב
יש משפחות
משפחות בספר בראשית, נכון?
למשל
ניקח כדוגמה המשפחה
של
דיברנו על זה כשאמנו על משפחת נחור
המשפחה של
לעבר
לעבר יש שני בנים, שהם
פלג ויוקטן
לפלג
יש בן
נכון? שקוראים לו ראו
ליוקטן
שלוש עשרה ילדים
אלמודד, שאלף
דקלה ויובה וכו'
שני מעשר מהם
בנים, אחת בת, נקלה
אחר כך, אבל אנחנו רואים שההמשך
של הסגולה לא עובר דרך
המשפחה עם שתים עשרה
בנים והבת, אלא דרך
המשפחה של פלג, מאוטת
הילדים
אחר כך, במשפחה של אברהם
אצל תרח, אנחנו רואים
שלאברהם יש בקושי ילדים
אחרי שאשתו הכרה הרבה
זמן, נכון?
שני מעשר
נכון? שמונה בנים
מן הגבירה, ממילקה
ועוד ארבעה מראומה
מילגש, כלומר ארבעה
ביני שפחה ושמונה ביני גבירה
וגם יש רבקה שם
שמופיעה, איזו נקבה
והמשפחה של נחור
היא הדכויה
והמשפחה מאוטת הילדים
של אברהם היא הממשיכה את הסגולה
אצל יצחק
יש גם כן
אצל אברהם יש גם כן
ישמעאל ויצחק
לישמעאל
יש שני מעשר נשיאים
בשמת בת ישמעאל
אחות נוויות
ויצחק
יש לו שני ילדים
יעקב ויסר
מעט ילדים
וישמעאל
מרובה הילדים, שני מעשר בנים
ובת, הוא הדכוי
ויצחק
מאוט הילדים
ממואט ילדים
הוא ההמשך של הסגולה
אגב גם בין בני נוח, שכחתי
קנאן, הבן של חם
גם כן
אחד עשר
עממים יוצאים ממנו, ואחר כך גם נפרצו
במשפחת הקנאן, שתיים עשרה עממים
קנאן, הם הדכויים
אז אנחנו רואים
שיש כמין קו כזה
בספר בראשית, שמי שיש לו
שני מעשר בנים
הוא הדכוי, ומי שיש לו מעט ילדים
הוא ההמשך
בואו נראה אצל בני יצחק
יצחק
לעשיו
יש מעט ילדים
ואילו ליעקב
שני מעשר בנים
הוא ות
מסקנה, הוא הדכוי
הלו, הלו, רגע, אנחנו הבנים שלו
זה לא עובד ככה
בואו נבדוק
מה זה שני מעשר בנים
כנגד מה
כנגד מה
מה בטבע
הוא בנוי על שתיים עשרה
שני מעשר, ירחים
הירח, אגב, אז למה עוד אחד
למה הנקבה
יש גם של חודש האיבור
בפעם, שני מעשר בנים
הוא ות, מה
כדי, הבת
דינה, נכון
כדי לגשר על הפער
בין השנה השמשית
לשנה הירחית
ולשנן תרבויות ירחיות
כנגד הכוכבים
שבלילה השני מעשר מזלות גם
והם תרבויות
פסיביות מרובות הילדים
הפרולטריון לכל פלגותיו
ואילו
האריסטוקרטיה
מעטת הילדים, העקרה קצת
היא זו שמנהלת את העולם
ואם היא לא ירח אז מהי?
שמש, נכון
ויצא יעקב
מברשבה וילך הרנה
והפגע במקום
והיה לנשם
כי בא השמש
מה זה השמש? אסב
לאסב, זמן עכשיו, הוא הזורח
הוא המנהל את העולם בזמן הגלות
אז יוצא לפי זה שמי
שצריך לנהל את העולם זה אסב
אגב מי אמר את זה? יצחק
והיהו יצחק את אסב
הוא רואה איזה בן אדם, הוא יכול
לנהל את העולם, הוא יכול להקים מדינה
ויעקב
הוא מבשל
הוא עושה נזיד אדשים
זה מה שיש לו לעשות
הוא בחור ישיבה כזה
יושב הוא עלים
אז מה קרה שפתאום יעקב נבחר?
יעקב
קנה לעצמו את כוח השמש
קנה את הבחורה
גנב את הברכה
לקח את אשתו של אסב
ליה
נלחם עם המלאך
של אסב
ודרש ממנו את הברכה
עיקרי ישראל
כלומר יעקב עשה מאמצים
כדי לשלב את הירחיות
עם השמשיות, הצליח
ולכן לוח השנה של יעקב
שמונה ללבנה
לוח השנה של יעקב הופך להיות
ירחי שמשי, יש לו חודש העיבור
אז עכשיו מי הוא יעקב בחלום?
הוא השמש והירח
לכן יוסף ראה נכון
והנה השמש והירח, זה יהיה יעקב
ואחד עשר כוכבים
זה השבטים בגלות
משטחבים, לכן יעקב יודע את האמת
זה מה שהוא אומר
זה הוא אומר את זה, מה שהוא
אומר, בוא נבוא זה כדי לדחות
בעיני האחים, כדי לעשות שלום ביניהם
כדי להגיד לו, אל תקשיבו,
הוא סתם מדבר שטויות
לכן והייתה לו בורכה
ואביב, בשקט שומר את הדבר
כלומר ליעקב יש
הידיעה שהוא השמש
והירח
ולכן הוא מוצפה שזה יתקיים
מובן?
וזה מה שלבנו
ביזרחלו השמש כאשר עבר את פנואל
וכולי כל מה שדיברנו אז
כן?
למה הוא גאה בו? כי הוא רצה
להשקיט את העסק, שלא יריבו
כי רואים שיש מאמצים
זה טוב מאוד לנסות להשקיט
להשקיט מריבות, לא?
ולהשקין שלום, זה דבר חשוב
על מה מסתמך הפירוש הזה של יעקב שהוא
הירח השמש?
על מה מסתמך הפירוש הזה שיעקב הוא
מי עוד חוץ ממך?
אה, זה שתי שאלות שונות
כן? אה, זה? קיבלתי הלכה
למושה מסיני
זה הלכה למושה מסיני מה שאמרתי לך
זה גמרה מפורשת
במנחות
שכאשר אחד שאל
שעקיבא רבי מיניין לך, מה ענה רבי עקיבא?
כן? כששאלו את רבי
במסכת מנחות
שמשה רבנו שם ישב בבית המדרש
של רבי עקיבא
ושם אחד התלבינים אמר רבי מיניין לך
מה ענה משה? מה ענה רבי עקיבא?
הלכה למושה מסיני
אז זו התשובה לשאלה שלך
עכשיו, על מה זה מסתמך? אני הזמין אותי
על מה זה מסתמך, כן?
להורך כל ספר בראשית אנחנו רואים את זה
כן? אז זה נמצא במסכת מנחות?
במסכת מנחות כתוב שכששאלו את רבי עקיבא
רבי מיניין לך
אז הוא ענה מה שצריך לענות במקרה כזה
שהוא ענה
הלכה למושה מסיני
אז אם אתה שואל אותי מיניין לי
מה שאני אמרתי לך? תשובה היא
הלכה למושה מסיני
כן?
למה אסף לא עשה השתלות
ללקחת בחזרה את הבכורה?
למה אסף לא עשה השתלות
ללקחת בחזרה את הבכורה?
כתוב, ואייבאז אסף את הבכורה
מה זה ואייבאז?
אז הוא רואה משהו שמשון ביזיון
אולי זה משון לבזוז
הוא בא לעשות ביזה
כלומר הוא בא לבוז את הבכורה
שהוא כבר מכר
ובאמת הוא עושה מאמצים
הנצרות זה הניסיון הגדול ביותר של אסף
לקחת בחזרה את התפקיד של יעקב
תגיד אני אענו לי משהו
אפילו רשי כשאומרים את הפירושים שלו
אז לא אומר לך
על הרב מושה מסיני
יש לו את המקורות שהוא מודיע על המדרש
אבל אני הבאתי לך מקור
מסכת מנה חות
למה?
הרבה פעמים רשי אומר
אבל הוא הביא את זה מקורות אחרים
ליחמים? אבל גם אני הבאתי לך מקור
הבאתי לך מקור, מסכת מנה חות
טוב עד כאן