פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת וישלח > “ויאמר לו אלהים שמך יעקב לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך”

“ויאמר לו אלהים שמך יעקב לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך”

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫פרק למדהה פסוקים י' א' התחלנו ‫לקרוא אותם אבל כדאי לחזור עליהם
‫והיו אומר לו אלוהים שמך ‫יעקב לא ייקרא שמך עוד

‫יעקב כי עם ישראל יש ‫שמיך ויקרא את שמו ישראל

‫והיו אומר לו אלוהים אני אל שדהי פריורווה

‫כלומר מאחר ויעקב מחליף שם

‫ראוי גם שהוא יחליף

‫גם סוג של זרע זאת אומרת ‫צריך להוליד מחדש את השבטים

‫כי הרי יש הבדל בין השבטים לפי ‫סגנון יעקב לבין השבטים לפי סגנון ישראל

‫ולכן נאמר לו אני אל שדהי ‫פריורווה גוי וקהל גויים יהיה

‫ממקה ומלאכים מחלציך יצאו ‫על מי מדובר מדובר על בנימין

‫וגם אנחנו יודעים מן ההמשך ‫שהזה עתיד להיות אפרים

‫ומנשה אבל בפשטות פריורווה ‫נאמר כאן על הולדת בנימין

‫שמה שמייחד אותו זה שהוא ‫הצבר שבשבטים הוא היחיד מבין

‫שבטי ישראל שנולד בארץ ישראל ‫המשמעות של הדבר הזה היא

‫שהוא מייצג את היהודי שאצלו הקדושה היא טבעית

‫בעוד שבחוץ על הארץ יש ‫מאבק בין הקדושה לבין הטבע

‫כל מי שחי בחוץ לארץ ‫יודע את זה בארץ ישראל

‫מופיעה קדושה טבעית ‫שבאה לידי ביטוי בשבט בנימין

‫וזה מתאים לשמו של יעקב בתור ישראל שאצלו ‫יש התאחדות של הטבע הנשמתי עם הטבע הנפשי

‫הרי בדרך כלל אנחנו מכירים ‫בתוך האישיות שלנו שני מישורים

‫שמגיבים באופן הופכי כמעט ‫לעניינים שבקדושה ובמוסר

‫יש המישור הטבעי נפשי

‫שיש לו התנגדות אל הקדושה ואל המוסר

‫ויש אצלנו מישור עליון יותר נשמתי ‫שיש לו התאמה אל הקדושה ואל המוסר

‫למה הכוונה יש טעות פדגוגית מצויה ‫שאומרת דיברתי על זה מספר פעמים יש

‫טעות פדגוגית מצויה שאומרת שהמצוות ‫התורה הקדושה המוסר אפילו זה טבע האדם

‫ומזה נעשות קטסטרופות חינוכיות ‫כגון למשל ניקח דוגמה פשוטה וידידותית

‫לסביבה ולהמשתמש שיעור של ‫מורה דתי ובית ספר דתי בענייני תפילה

‫תלמידים עיקרים היום אנחנו נלמד על התפילה. ‫התפילה היא הפעולה הטבעית ביותר לאדם מישראל

‫עד כאן דברי קודשו תגובת התלמיד

‫הוא הוא טורף

‫הוא אומר שזה טבעי להתבלל

‫אז זה אומר שהדבר הראשון ‫שמתחשק לי לעשות כשאני פותח את

‫העיניים זה לזנק מהמיטה לצאת ‫מהפוך ולהניח תפילין בבית הכנסת

‫הרי זה הדבר הטבעי ביותר ‫לפי דבריו ואני יודע אמנם לא

‫מעצמי אלא מחבר שלי שסיפר ‫לי שיש לו לחבר שלי לא לי בעיות

‫לקום בבוקר לתפילה

‫אז יש פה בעיה

‫זאת התגובה עדיין הפחות מזיקה יש ‫בה יכולה להיות תוצאה מזיקה עוד יותר.

‫התלמיד אומר לעצמו המורה צודק ‫בשביל זה הוא המורה הוא אומר לי את האמת

‫אז אני מטורף כי אני לא אני אלא חבר ‫שלי יש לו בעיות לקום בבוקר מהמיטה

‫אם כן צריך ללמד את האמת הנפש נוטה אל ‫הטבע בצורה הפשוטה ביותר והיותר בהמית שלו

‫ואילו הנשמה היא החפצה במוסר ‫בקדושה בדבר השם בתורה ובמצוות

‫אבל יש פעולה שנקראת תרגולת ‫תרגול ותרגילנו בתורתך וככל שהפעולה

‫הזאת הולכת ומתרבה אז יש יותר ‫חדירה מטפטפת של הנשמה לתוך

‫נפש האדם

‫ואז יוצא שבאיזשהו שלב המאבק ‫הכל כך קשה שיש בין הנפש לבין הנשמה

‫בין הטבע לבין הקדושה והמוסר ‫המאבק הזה באיזשהו שלב מפסיק ואז ישנה

‫הרמוניה פנימית בתוך נפש האדם

‫בארץ ישראל הקדושה יותר ‫טבעית יותר קל בארץ ישראל

‫להגיע לאותה מדרגה ולפעמים ‫היא גם נתונה במתנה מה שאין

‫כן הקדושה של חוץ על הארץ ‫יש לה ניגוד אל החומר ניגוד אל

‫הטבע ולכן ברגע שיעקב עובר ‫להיות ישראל הוא כבר לא צריך

‫ללכת בדרכי עוקבה

‫באקימות במלחמה ברמייה

‫הוא הולך ישר אל רגלי עמדה ‫במישור גם הדברים התחתיים ביותר

‫שלי הרגליים שזה מכוון כנגד ‫החלקים הנמוכים של הנפש עמדה

‫במישור זה בקו ישר עם ‫הנשמה רצה להגיד משהו כן

‫אבל השאלה זה שהיא נשארת כל הזמן נשמה שלנו

‫אם הנפש זה שאדם לא אשם לו ‫כמפגיעה זה אדם נפגש כל הזמן

‫אבל נשמה זה אפשר להגיד עם אדם

‫האם יש לנו מגע עם הנשמה אתה שואל, ‫עם הנפש פשיטה, עם הנשמה כן יש אפשרות

‫להיפגש עם הנשמה יש הרבה דברים ‫במציאות שלנו שמפגישים אותנו עם הנשמה

‫ולו רק אפילו המוסכמות החברתיות שהחברה ‫הספיקה במשך אלפי שנות קיומה, החברה

‫האנושית בכללה וכלב החומר החברה ‫הישראלית הספיקה לספוג בתוכה מה שנקרא ערכים

‫פרויד קורא לזה סובלימציה של היצרים על ‫ידי המוסכמה החברתית אז בכלל לא משנה

‫כן כמו מה שאמת שהיחיד יש לו נטייה של ‫יצר הרע, הכלל מטיל עליו את ערכי המוסר,

‫זו דוגמה. כמובן יש עוד דברים יש לפעמים ‫הערה ישירה של הנשמה, רוח הקודש נבואה

‫דבר השם, כל הדברים האלה ‫וגם התרגול של המצוות ופעולת

‫הרצון יש הרבה דברים כן שקושרים ‫אותנו עם העולם הנשמתי שלנו

‫אבל צריך לזכור תמיד שזה לא ‫נתון ראשוני בהכרה שלנו. אנחנו

‫מתחילים עם הנפש, הילד איננו ‫רוצה נשמתיות הוא רוצה חלב חום

‫והחלפת חיתולים

‫ונדנוד עם מוזיקה, זה מה שהוא רוצה נכון, ‫זה מה שהוא רוצה ואחר כך זה הולך ומתאדם

‫הוא מתאדם. טוב אז זה גם ‫פה כיוון שיעקב עובר אל הארצי

‫ישראליות כלומר הוא הופך ‫להיות חלק מן הנוף של הקדושה

‫הטבעית, אם כן הוא צריך ‫להוליד את השבט הטבעי, דהיינו

‫בנימין. על יסוד זה מובן מדוע ‫בהמשך הסיפור אנחנו רואים קרב

‫קרב קשה מאוד בין השבטים

‫שהנושא שלו השליטה על בנימין

‫מי שישלוט על בנימין יודע ‫שהעתיד של האומה בידו או יוסף

‫או יהודה בסופו של דבר או ‫אם תרצו ממלכת הצפון וממלכת

‫הדרום בימי התנך, בימי המלאכים ‫שכל אחד רצה את שבט בנימין

‫בחלקו בגלל שידעו ונפשו קשורה ‫ונפשו שהנפש של יעקב קשורה

‫לנפש של בנימין. במינים אחרות ‫לאן שבנימין הולך שם עם ישראל הולך

‫זאת אומרת שיש קרב על נפש הנוער תמיד ‫כן הרי כשיש מאבקים פוליטיים מאבקים

‫תרבותיים היעד המרכזי הראשוני זה ‫קודם כל להשתלט על הנפש של הדור הצעיר

‫אחרי שתופסים את הדור הצעיר אז יודעים כבר ‫שהעתיד בידינו וזה בעצם מיוצג על ידי בנימין

‫עכשיו עד כאן ברור אני מקווה ‫רק אני רוצה להוסיף פה לגבי אני

‫אל שדאי פרי ורווה אל שדאי הוא ‫השם שמופיע כל פעם שיש הולדה

‫כלומר הולדה משמעותית בהיסטוריה אל ‫שדאי מכוון לפי תורת הקבלה כנגד מידת היסוד

‫שנקראת אדון התולדות כלומר כשיש ‫תולדה אל שדאי מופיע אני אל שדאי פרי ורווה

‫מובן טוב מתוך כך גם מובן ואת ‫הארץ אשר נתתי לעברם וליצחק

‫לך את ננאו ולזכר אחריך את ‫עין את הארץ יש דבר מעניין בנימין

‫יושב בדיוק במקום

‫שבו שבט לוי ישב בימי המדבר

‫הרי שבט לוי הוא השבט הדומיננטי ‫כל ימי הנדודים של עם ישראל במדבר

‫הוא עומד במרכז המחנה ‫עם משה ואהרון ובניו ליד

‫משכן השם ובמשכן שאורע ‫השכינה באופן גלוי באש וענן

‫וכל סדרי החברה מאורגנים מסביב ‫לגילוי הזה שבט לוי הוא הסמוך

‫אל האש והענן הוא זה שמוסר את ‫התורה לישראל יורו משפטיך על יעקב

‫ותורתך לישראל מדוע הם כל כך מרכזים ‫בסביבה פשוטה המדבר דומה כמו שתי

‫טיפות מים למוסד הנקרא ישיבה ‫כלומר בישיבה כל מה שיש לעשות סך הכל

‫זה בין הארוחות והתפילות ללכת ‫ללמוד תורה זה מה שיש אז זה בדיוק כמו

‫שעשו אבותינו במדבר למדו אצל ראש ‫הישיבה הגדול בהיסטוריה משה סגנו אהרון

‫ולמדו שיעורים במשך ארבעים ‫שנה זאת הישיבה אבל ברור שבמרכז

‫עומד שבט לוי שהוא שבט הסנדוויץ' ‫כלומר שבט שאין לו חלק ונחלה

‫כי הוא מייצג תורה שבאה מן ‫העליונים תורה שאיננה שייכת לטבע ולכן

‫כמה טבעי הוא שהוא יעמוד במרכז ‫המחנה ברגע שמגיעים לארץ ישראל

‫כל הסדר של נחלת השבטים משתנה ‫שבט לוי מפוזר בכל בית ישראל

‫ובאמצע השבטים עומד שבט ‫בנימין שבחלקו נמצא בית המקדש

‫על זה נאמר ידיד השם ישכון ‫הבטח עליו חופף עליו כל היום ובין

‫כתביו שכן אפילו מצאו זה אני ‫ראיתי את הצילום הזה יש צילום

‫לוויין של נחלת בנימין כשמצלמים ‫מלמעלה מלוויין את ארץ בנימין

‫אפשר לראות בשעה מסוימת של היום ‫משחק הצללים שנוצר בין הגבעות לבין

‫העבדיות זה יוצר את האותיות מדרום ‫לצפון יהוד כה ואב כה זה מה שנקרא

‫ידיד השם חופף עליו ובין כתביו ‫שכן אני מבטיח לכם זה באמת ראיתי

‫זה בצילום זה רואים את זה ‫עכשיו הדבר הזה הוא מעניין כי זה

‫אומר כן שיש איזה מעבר הרי היו ‫מסביב לשבט לוי במדבר ארבע מחנות

‫מחנה יהודה ממזרח מחנה דן מצפון ‫מחנה אפרים ממערב ומחנה ראובן

‫מדרום ארבע מחנות ומסביב ‫לנחלת בנימין נמצאים בדיוק השבטים

‫האלה שבט ראובן ממזרח אפרים ‫מצפון דן ממערב יהודה מדרום כלומר

‫יש איזה חזרה אבל כאן מופיע ‫היהודי האידאלי היהודי העתידי

‫שהוא נושא בקרבו את התקווה של ‫כל השבטים כולם ולכן גם באבן שלו

‫בחושן שהוא אבן הישפה אמור חז״ל ‫שנמצאים שם הצבעים של כל האבנים כולם

‫ויעל מעליו אלוהים במקום אשר דיבר איתו

‫פסוק נפלא פסוק י״ג ויעל מעליו ‫אלוהים במקום אשר דיבר איתו

‫הווה נבדוק את דברי רש״י, ‫רש״י אומר פה דבר עוד יותר נפלא

‫במקום אשר דיבר איתו אומר ‫רש״י איני יודע מה מלמדנו

‫מה רש״י פה אמר

‫איני יודע מה מלמדנו

‫תסתכלו בעיקר ספצי חכמים ‫הוא כותב כי גבי אברהם שכתוב גם

‫כן ויעל אלוהים מעל אברהם ‫לא נאמר במקום אשר דיבר איתו

‫י״ג זה פשוט אם עלה מעליו ‫אלוהים זה במקום אשר דיבר איתו אז

‫יכולה מה מלמדנו ככה נראה לכם ‫הרי רש״י אף פעם לא אומר סתם משהו

‫איני יודע מה מלמדנו אז אל תכתוב כלום

‫מה אתה צריך לספר לי את החולשות שלך

‫מה

‫אולי זה כדי להגיד שמישהו יעזור ‫אחרון ויעזור כי צריך לתוקע שאלה

‫אתה אומר כדי שאנשים ישימו ‫לב וישאלו ויבררו כן זה גם אפשרות

‫אז זה שהוא מרכב על השכינה ‫זה אתה לומד מויעל אלוהים

‫מעל אברהם ואז גם פה ויעל ‫מעליו אלוהים על זה אין קושייה

‫הבנתי מה שאתה אומר תסמוך ‫עלי שהבנתי מה שאתה שואל אני

‫מנסה להסביר לך מדוע בכל ‫זאת יש פה שאלה כן הרי כתוב

‫באברהם ויעל אלוהים מעל אברהם ‫ולמדך שאברהם הוא מרכב על השכינה

‫גם פה כתוב ויעל מעליו אלוהים ‫מכאן שיעקב הוא מרכב על השכינה

‫מה שמיותר כאן כפי שאמר ‫הסבטי חכמים זה במקום אשר דיבר

‫איתו שעל זה אומר רש״י ‫איני יודע מה מלמדנו כפי שכבר

‫הסברתי בשתי דקות הקודמות ‫נכון אז אם כך נשאלת השאלה באמת

‫מה התכוון רש״י כשאומר איני ‫יודע מה מלמדנו אני אגיד לכם

‫בדיוק אני כן יודע מה זה מלמד

‫ולכן אני לא מבין למה רש״י אומר שהוא לא יודע

‫זה אומר שיש קשר בין אלוהים ‫לבין המקום שבו הוא דיבר

‫נכון כלומר במקום אשר דיבר ‫איתו משמע ששם מתברר שיעקב הוא

‫מרכב על השכינה בזיקה לארץ ‫ישראל נו אז למה רש״י לא יודע

‫רש״י איפה הוא חי

‫בחוץ לארץ לכן אומר רש״י ‫אני יודע מה מלמדנו אני יודע מה

‫זה אומר אומר רש״י אני יודע ‫מה זה מלמד אבל אני יודע מה

‫זה מלמדנו אנחנו היושבים ‫בחוץ לארץ מה נרוויח

‫מקדושת המקום זה הכוונה ‫צריך לדעת לקרוא רש״י פשוט

‫כן מה אתה אומר

‫נכון

‫כן עכשיו יכול להיות שרש״י רוצה גם ‫להסתיר פה משהו הסכנה של פנתאיזם

‫זהוי הקדוש ברוך הוא עם המקום ‫ולכן רש״י אומר אני יודע מה מלמדנו כל

‫פעם שרש״י רוצה למנוע מאיתנו טעות תיאולוגית ‫הוא אומר את המשפט הזה כן מה אתה אומר

‫על איזה פסוק אתה מדבר בבקשה ‫פסוק ת׳ והעירה אלוהים אליעקב

‫עוד בברום מפדן הרם ואיברך ‫אותו מה אתה מציע שזה אומר

‫שזה אומר שזה קצת אחורה מהסיפור הקודם

‫שזה אחורה מהסיפור הקודם

‫מה זמן

‫זה לא יכול להיות

‫אז למה זה לא יכול להיות

‫אתה מציע שהסיפור הזה קרה עוד לפני, ‫לפני הפגישה עם אס״ב או משהו כזה נכון

‫מה אתה רוצה להגיד שזה קרה לפני, לפני מה

‫לפני הסיפור עם שכם או ‫אולי לפני הסיפור עם אס״ב נכון

‫זה מה שאתה מציע כן זה ‫לא יכול להיות מה שאתה אומר

‫זה למה זה לא יכול להיות בגלל הפסוקים הבאים

‫ויצא ליעקב מהצבא במקום אשר דיבר ‫איתו מצוות אבן וישך עליה נסח ויצוק

‫עליה שמן וקרא יעקב את שם המקום ‫אשר דיבר איתו שם אלוהים בית אל

‫אם זה קרה לפני המסה של שכם אז יעקב ‫היה הרבה יותר צפון מה הוא עושה בבית אל

‫אז זה לא

‫מה שרק כשהוא מגיע לבית ‫אל זה נקרא שהוא בא מפדן הרם.

‫הרי כשהקב' הוא קרא לו ‫לחזור הוא אמר לו אנוכי האל

‫בית אל אשר משכת לי אשר שמתה ‫לי שם מצבה אשר נדרת לי שם נדר

‫כלומר כל הסיבה הרשמית הטכנית ‫לשובו של יעקב לירץ קנאן זה

‫כדי לקיים את נדרו בבית אל לכן ‫בזה הוא נקרא בבואו מפדן הרם

‫לפני כן הוא עוד לא בא מפדן הרם כן

‫לבין

‫לבין מי

‫זה בדיוק זה

‫כלומר אתה אומר שיכול להיות ‫שהפסוק בא ללמד אותנו לתת הרפנוי מיני

‫כלומר כפי שאתה אומר בצדק ‫בעברית פילוסופית קוראים לזה פנתאיזם

‫אז מה המהיר בין

‫כי פנתאיזם זה סוד

‫כי לפי היהדות הגלויה הקב' ‫ברוך הוא והעולם זה שני דברים

‫כי ידוע לך לפי היהדות העולם ‫נברא כלומר אולי אני אגיד

‫את זה בצורה יותר ברורה לפי ‫היהדות העולם זה לא אלוהים

‫בסדר יש מקום במציאות שהוא ‫איננו המקום ברוך הוא שזה אני ואתה

‫כי אם אני ואתה היינו אלוהים היינו ‫מקריבים קורבנות זה לזה או לעצמנו

‫אנחנו לא עושים את זה כנראה שאנחנו חושבים ‫לפי היהדות לפחות שהנברא הוא לא הבורא

‫הביטוי לתת הרפנוי מיני הוא ‫בתוך הסוד של היהדות נכון

‫כמו שאתה מציין בצדק ולא בנגלה של ‫היהדות לכן אומר רשי אני יודע מה מלמדנו

‫הלאה

‫פסוק

‫ת'זי

‫ויסעו מבית אל והיא עוד כברת ‫הארץ לבוא אפרתא מה זה כברת הארץ

‫המידה של תלם אחד

‫ותל עד רחל ותקש בלידתא איפה זה אפרתא

‫איפה זה אפרתא

‫מה

‫זה בית לחם נכון איך אני ‫יודע שאפרתא זה בית לחם

‫זה כתוב שחור על גבי לבן בפסוק יוטט ואתה ‫מות רחל ותיקר בדרך אפרתא היא בית לחם

‫ברור זה לא אפרת של היום

‫אז בקיצור מכאן שהסיפור הזה מתרחש בית לחם

‫ולכן כל האשארות המדעיות ‫כביכול שכבורת רחל איננה בית לחם

‫בטלות ומבוטלות מהעיקרה ואם ‫כל הקושיות מספר שמואל אז מה

‫אז יש לך קושיות מספר שמואל ‫אז צריך לתארץ את הקושיות מספר

‫שמואל אבל בגלל זה להזיז את ‫כבר רחל באמת נו אז אני חוזר עכשיו

‫לפסוק תת זיין ואיסעו מבית אל ‫ואיעוד כברת הארץ לבוא אפרתא יש

‫מספיק כברים זויפים במדינה כדי ‫שלא נמציא עוד אחד דווקא שהוא אמיתי

‫ואיסעו מבית אל ואיעוד כברת הארץ לבוא אפרתא

‫כן

‫מה הסיבה של שתי שמות גם אפרתא וגם בטלות

‫למה יש לה שתי שמות

‫אין לי מושג

‫אין לי מושג כנראה השם הקדום זה אפרת

‫והשם המאוחר בטלחם שהרי ‫הכתוב אומר אפרתא היא בטלחם

‫כלומר הקורא מכיר את בטלחם ‫הוא לא מכיר את אפרת כי זה

‫כנראה שם שעבד מן העולם

‫אבל למה שני שמות

‫אינני יודע אולי באיזה קובש באמצע בין ‫זמנו של יעקב לזמנו של משה שכותב את התורה

‫ברור שיש שתי משמעויות ברור ‫שיש שתי משמעויות אבל למה

‫המקום הזה זכה לשני שמות ‫אין לי מושג כן בבקשה אדוני דבר

‫לא

‫ממש לא

‫הם נוסעים לחברון זה נכון

‫הם רוצים להגיע לחברון

‫וזה לא הדרך מאיפה לאיפה

‫מבט אל אמרת מבט לחם לחברון

‫אמרת מבט לחם לחברון לכן אמרתי לך שזה לא ‫נכון מבט אל לחברון עוברים דרך בטלחם זה נכון

‫בט אל של אז זה של היום

‫האם בט אל של אז זה בט אל של ‫היום כן לא בדיוק יש חירבת ביתין

‫שזה שם הבט אל ההיסטורית יש ‫האמת היא הרבה מקומות בארץ שנקראים

‫בט אל אבל בט אל שבארץ בנימין ‫זה הבט אל ההיא שהיא בחירבת

‫ביתין ליד הכפר ביתין שרחוק ‫קצת רחוק מההתנחלות בט אל א' וב'

‫זאת אומרת יש לך בט ‫אל א' בט אל ב' ביתין

‫הערבית וחירבת ביתין ‫באמצע שהיא בט אל ההיסטורית

‫בסדר אגב יש לציין שהעיר ‫הנקראת רמאללה לפני מאתיים שנה

‫שמה היה בט אללה וזה היה ‫קרוי על שם בט אל ההיסטורית

‫כן זה היה כפר קטן שהיה בו ‫קושי כמה עשרות משפחות שם, צריך

‫לדעת לפני מאתיים שנה הארץ ‫הזאת הייתה ריקה צריך לזכור את זה

‫למשל יש מישהו שביקר בארץ ‫במאה השמונה עשרה כתב דוח

‫בלטינית אחד מגרמניה הסתובב ‫פה בארץ אז הוא מספר שם

‫שאומ אל פחם זה אחד המקומות ‫הגדולים ביותר שהוא מצא חמישים משפחות

‫חמישים משפחות הוא מצא ביערה ‫הגדולה אומ אל פחם כולם נוצרים אגב

‫דברים כנראה השתנו

‫טוב אני חוזר פה לפסוק ת' זין

‫ואיסאו מבט אל

‫ואי עוד כברת הארץ לבוא אפרתה

‫ותלד רחל ותקש בלידתה

‫והיהי בהקשותה בלידתה ותומר ‫לה המילדת אל תיראי כי גם זה לך בן

‫אז חז״ל אמרו למה היא ‫התייראה היא התייראה כי יצאה בת

‫ואחר כך יצאה עוד בת

‫הרי תמיד השבטים היו ‫נולדים עם עוד מישהי עם אחות

‫וכשהיא ראיתה ששתי בנות ‫יוצאות היא אמרה וואו אז אין

‫לי בן גם זה לך בן כלומר ‫יצאו שלושה שלישייה ילדה

‫זה שלישייה מדרשית אני לא ‫יודע אם זה שלישייה היסטורית

‫אבל שלישייה מדרשית על ‫כל פנים כלומר לרחל היה חשוב

‫שהיא רלת לבן במיוחד אחרי ‫הניסיון הקושל של מה שקרה עם דינה

‫הרעיון של הקמת השבט השלוש ‫עשרים ומות העולם לא כל כך הצליח

‫לכן היה חשוב לה דווקא שזה יהיה בן

‫והיהי בצאת נפשה כי מתה

‫הביטוי הזה הוא מאוד מעניין מן כל הצער ‫שיש בביטוי הזה אבל יש והיא בצאת נפשה

‫מה ההנחת היסוד שיש מאחורי המשפט הזה

‫שהנפש יוצאת

‫כלומר שהחיים הנפשיים הם עצמאיים מחיי הגוף

‫צאת נפשה כי הגוף מת

‫זאת אומרת שהנפש יש לה קיום מחוץ לגוף

‫וזה מעבר ראייה לזה שהאמונה ‫התנכית כללה גם את האמונה

‫בהישארות הנפש בניגוד למה ‫שמקובל בחלק מהחוגים האקדמיים

‫המעריקים שטוענים שהאמונה ‫בהישארות הנפש היא מאוחרת בעם

‫ישראל ואופייה רק אחרי התקופה ‫של התנ״ך בהשפעת הפלטון

‫לכולל מה הטקסט הזה קדם לפלטון בהרבה

‫כן אז אם כך יש עדויות להישארות ‫הנפש בתנ״ך אמנם זה צודק

‫לומר שזה לא היה במרכז ‫ההכרה כלומר החיים הארציים היו

‫העיקר אבל ידעו לדבר גם על ‫העולם שאחרי המוות כן. לא יודע

‫על מה התורה מדברת כשאומרת ‫נפש אבל אני יודע שזה יוצא

‫זה מה שאני יודע והיא בצאת נפשה כי מתה

‫ותקרא שמו בן עוני

‫מה יש לה בן בן עוני

‫יש לה ילד בן עוני נכון

‫בן עוני

‫עוני צערי

‫הוא נולד בצער

‫ואביו קרא לו בן ימין מה זה בן ימין הבן של

‫ימין למה ימין

‫מה זה ימין

‫ימין זה דרום

‫בתנ״ך ימין זה דרום כל ‫השבטים נולדו בצפון מפדן

‫הרם ובן ימין נולד בדרום ‫בארץ ישראל מדרום לפדן הרם

‫כלומר הוא רואה בו התקווה ‫הארץ ישראלית ותמות רחל כלומר

‫זה כנראה קרה כלומר הקריאת ‫השם הייתה כשעדיין גוססת

‫ותמות רחל ותקבר בדרך הפרטה היא בית לחם

‫כלומר

‫רחל מתה כשבן ימין נולד מה זה אומר

‫רחל היא האהבה של חוץ לארץ

‫ברגע שנולד הבן הצבא

‫לרחל כבר אין מקום בעולם

‫כלומר הצלחתה

‫היא גם זו שמחזירה אותה אחורה

‫זה איך לומר ההפך של תסביך אדיפוס

‫תסביך אדיפוס אומר שהאדם רוצה ‫להרוג את אביו כדי לקחת את אימו

‫וכאן זה הפוך הילד נולד עושה רצון אביו ‫ומתה אימו אגב מצאנו כבר גרסה קדומה של זה

‫בהקידת יצחק

‫הקידת יצחק הרגה את שרה

‫כשיצחק עשה רצון אביו

‫זה אומר שתבניות של הנפש שהפסיכואנליזה מדברת ‫עליהן של הכרח מולד של ניגוד בין הדורות

‫ביהדות אנחנו רואים שיש אפשרות להתגבר על זה

‫למה יצחק למות אסור להתחתן עם שתי אחיות לא

‫למה לא קודם כי למה בכל ‫זאת הוא התחתן עם שתי אחיות

‫אומר הרמב״ן

‫כי זה היה בחוץ לארץ ובחוץ ‫לארץ אהבות לא כמו מצוות

‫זאת אומרת האהבה של חוץ ‫לארץ נותנת מקום לרחל ולאה

‫אבל לאה היא זו שמולידה את המלכות את ‫הכהונה היא שייכת לארץ ישראל לא רחל כן

‫למה היא לא מתה ישר כשנכנסו אתה רוצה תשובה

‫התשובה היא בגלל שהם עוד לא נכנסו

‫עד שלא מגיעים לבית לחם בעצם ‫לבית אל זה נקרא שעוד לא נכנסו

‫כי הרי הוא עוד לא נקרא בשם ישראל עד שהוא ‫לא מגיע לבית אל בעריש נקרא מגיע לארץ ישראל

‫במקום הנקרא בית אל מכאן ‫והלך זהו זה הסוף של רחל

‫כן

‫לפי הפירוש

‫זה נפש של רחל יוצאת ‫לפני הרוות שלה וקוראת

‫בימין בשם כן בנוני בשם ‫אחרי שהנפש שלה כבר יוצאת

‫נכון איך יכול להיות שכבר ‫יצאה נפשה והיא קוראת

‫בנוני היא לא כתוב שיצאה ‫לא כתוב שזה אחרי יציאת נפשה

‫בעצם בזמן שבזמן שיוצאת נפשה ‫כנראה שהיא יציאה את הנפש היא

‫תהליך הדרגתי גם כן וזה גם ‫מורה על מה שאומרים חכמי הקבלה

‫שיש בנפש האדם מישורים ‫שונים נפש רוח נשמה כשהנשמה

‫מסתכלת להתחילה אחר ‫כך הרוח אחרי זה הנפש כן

‫למה יעקב שינה את השם כי הוא מעביר את זה מן ‫הדאגה הפרטית של רחל לדאגה הלאומית של יעקב

‫שהוא רואה בו את הארץ ישראלי כן

‫הארץ ישראל יותר קוראה לשם ממה שהם באו וכולי

‫בקשר ביקור ובאחר בקשר יותר אינטי נכון

‫כי ביקור ואחר היא מייצגת ‫את השכונה וכולי ואיך

‫זה איך יכול להיות שדווקא ‫בארץ היא צריכה למות

‫ארץ ישראל קרובה יותר ‫אל השם אשר השם אלוהיך

‫אוהב אותה הוא שוכן בה ‫מראשית השנה ועד אחרית שנה

‫ולכן גם יעקב שייך בארץ ישראל ‫דווקא ללאה שהיא הגדלות האלוהית

‫של הכהונה והמלכות ולא לאהבה ‫הפרטית הרומנטית האישית שלו

‫כפי שציינת בצדק

‫כן בבקשה

‫הוא נולד

‫זה הרצון

‫כן טוב

‫טוב וייצב יעקב מצבה על ‫קבורתה היא מצבת קבורת

‫רחל עד היום עכשיו ‫הייתי רוצה להבין פה משהו

‫למה זה קורה בדרך הרי ‫איפה הוא צריך למות ולהיקבר

‫בחברה

‫להיקבר במערת המכפלה כמו שצריך לא בשביל ‫מה אברהם קנה את מערת המכפלה בשביל המשפחה

‫מה

‫כל אחד עם בת זוגו בסדר אז ‫אברהם עם שרה יצחק עם רבקה

‫יעקב עם רחל ולאה מה קרה אין ‫מקום שם לחפור עוד איזה משהו

‫אין מקום אתה אומר אין מקום ‫זה טכנית שהוא היה טכנית הוא היה

‫טכנית ולכן כן לכן מה אפשר לעשות ‫לכן כדי שלא תתבזה רחל שאמרו

‫שאומרו היא לא נקברת מערת ‫המכפלה סדר שהיא תמוד בדרך

‫כדי שממלא לא תהיה ברירה ‫אלא לקבור אותה בדרך כן

‫ככה זה נשמע לך

‫מה

‫יפה רחל שייכת לגלות ולכן היא קבורה בדרך

‫הרי יש הבדל בין גלות לארץ ישראל ‫גלות זה דרך ארץ ישראל זה המקום

‫מה

‫לא זה לא בארץ ישראל הרי חז״ל שואלים ‫שאלה מעניינת מפני מה נקברה רחל בחוצה לארץ

‫ככה בחז״ל השאלה היא מאוד מוזרה כן הנחת ‫יסוד גבוה מפני מה נקברה רחל בחוצה לארץ

‫כדי שכאשר יצאו השבויים אחרי החורבן יעברו ‫שם ליד רחל ויגידו לה תבקשי עלינו רחמים

‫ומי אומר שמה כן כל ברמה ‫נשמע אומר הנביא ירמיה נאי בכית

‫אמורים רחל מבקע בניה ואז הקדוש ‫ברחוב מנחם אותה ושבו מרץ ראייה

‫וזה חוץ לארץ

‫וזה פה כמה קילומטרים מפה מה אוטובוס ‫קו שישים מגיעים לשם מה זה חוץ לארץ

‫אני שואל על חז״ל איך הם שואלים שאלה כזאת

‫מה

‫אתה אומר יש להם כבר בראש ‫שרחל היא של חוץ אז ממלא גם כבורתה

‫בחוץ לארץ כן ככה הם לא יודעים ‫גיאוגרפיה הם לא חיו פה ולכן

‫יצא להם ככה נכון

‫הדברים האלה תמוים מאוד כן

‫אפשר באקדמיה גם כן היום אחד ‫תשמע יש פה הרכבה של מסורות שונות,

‫האורך של המדרש לא שם לב שהוא ‫מדביק פה דברים שלא קשורים אחד לשני

‫ואנחנו רואים פה הדים להעריכה ‫מאוחרת, העריכה מוקדמת וכולי

‫מה העניין באמת אתה לא ‫מקבל את התזה של האקדמיה

‫ההסבר הוא פשוט מאוד

‫כל זמן שלא הגעת לחברון אתה ‫עדיין בחוץ לארץ, הרי בשביל מה יעקב

‫רצה להגיע, לאן הוא רצה להגיע ‫הקב' הוא אמר לו תחזור לבית אל

‫אבל יעקב כשהוא ברח הוא ‫רצה להגיע ליצחק אביב חברונה

‫אז זאת אומרת הארציות השליטה ‫האמיתית בארץ ישראל זה בחברון אגב

‫זה כתוב מפורש לגבי יעקב והאסר ‫ולא נשא אותם הארץ לשבת יחדיו

‫אומר הרמב״ן איזה ארץ לא נשא ‫אותם לשבת יחדיו, הוא אומר זה חברון

‫כי הוא אומר מי ששולט בחברון שולט בארץ כולה

‫כך אומר הרמב״ן

‫אז לכן כל זמן שיעקב לא הגיע ‫ליצחק אביב נכון הוא מבחינתו

‫הלאומית כבר נהיה ישראל מבחינתו ‫הארצית עוד לא הגיע לארץ ישראל

‫ולכן הוא צריך עדיין להגיע לחברון ‫אם לא זה חוצה לארץ ביחס לחברון כן

‫למה בית המקדש לא נבנה בחברון

‫למה מה

‫למה בית המקדש לא נבנה בחברון

‫נכון

‫מה

‫מה אתה אומר

‫רגע שואלים אותי שאלה אני ‫מוס מחייב שתתעו לי לענות

‫לשאלה אחרי זה אני אתייחס ‫לשאלות שלכם לא, לא מגיע

‫כן מדוע בית המקדש לא נבנה ‫בחברון כדי לאחד את שבטי ישראל

‫כלומר לאחד את הדרום עם הצפון ולכן צריך ‫שזה מנקודה מרכזית שהיא גם מרכז העולם כולו

‫בסדר אבל באמת המרכז הרוחני ‫של הארץ זה חברון, המרכז הארצי

‫של הארץ זו שכמר והמרכז ‫הכלל אנושי של הארץ ירושלים יש

‫כמה מרכזים כן בבקשה מרציתה

‫אז רוצה שנצא עבר בגאולה כי אנחנו ‫לא שולטים בחברון, אתה אומר ממילא זה

‫שאנחנו שולטים היום בחברון ברוך השם ‫זה מסימן שציביר שאנחנו בגאולה יפה כן

‫מה רצית להעיר

‫אני לא אומר לאחד את השבטים אבל אני ‫יודע שכבר לפני זה כל האחרים הכל מיני

‫דברים היו כבר במקום הזה זאת אומרת ‫זה לא רק במערכות דרום אינסיטורי הרצון

‫נכון נכון נכון באמת נכון ‫זה היה עוד לפני כן נכון

‫אתה אומר שיש כמה מרכזים, בוודאי, יש רצף של המרכזים, הרצף של המרכזים ‫זה בקו האמצעי של מה שנקרא קו פרשת המים על ההר המרכזי בארץ ישראל כלומר

‫אם אתה רואה את הגיאוגרפיה של ארץ קנאן אתה רואה שזה מין רכס הרים ‫מדרום לצפון או מצפון לדרום והנקודות המרכזיות על גב הפסגות זה המרכזים

‫אז בית לחם לא נכללת שם, ‫בוודאי שהיא נכלולה שם, אז לא

‫אמרת שבית לחם זה חוץ לארץ, ‫בוודאי כל שנה שלא הגעת לחברון

‫כן ובכן הלאה

‫למה יעקב לא עבר דרך ירושלים

‫כי הוא לא עבר דרך ירושלים

‫לא יודע מה אני יכול הכל להסביר ‫כן טוב מאיד שאלה טובה טוב

‫פסוק קף ויעצב יעקב מצבה על קבורתה ‫היא מצבת קבורת רחל עד היום ואיסא ישראל

‫מכאן והלך הוא כבר לא יעקב הוא ישראל

‫ויעד אהולו

‫מהלאה למגדל עדר חז״ל רומזים ‫שהאזור הזה זה האזור שבו צריך

‫להיוולד המשיח מהלאה למגדל ‫עדר זה פחות או יותר אזור הירודיון

‫כן אז מי שיש לו שאיפות משיחיות וכולי

‫ואהי

‫בשכון ישראל בארץ ההיא

‫ויהיה לך רעובן וישקב את בלהה פי לגש אביו

‫וישמע ישראל

‫ויהיו בני יעקב שנמעשה

‫מה

‫נמור חזר להיות יעקב כשעושים לישראל כזה דבר ‫אז הוא כבר רק יעקב נכון שיש מסב של שפלות

‫יעקב שהוא בשפלות ישראל שהוא בגדלות

‫והיה בשכון ישראל בארץ ‫ההיא והיה לך רעובן והישקב את

‫בלהה פי לגש אביו והישמע ‫ישראל והיו בני יעקב שנמעשה

‫מזה זה הסיפור הזה לא כן

‫התורה מדלגת על הפיקור הזה

‫מה היא מדלגת היא כותבת אותו מה אתה אומר

‫היא כותבת אבל אין איזה התייחסות זה לא חמור

‫מי אמר שזה לא חמור

‫אז תורה ככה פתאום והיו בני יעקב שנמעשה

‫כן כלומר מתעלמים משהו כן כלומר ‫אף על פי שישקב את בלהה פי לגש אביו

‫בכל זאת והיו בני ישראל ‫שנמעשה בחור יעקב רעובן כן כאילו

‫אל תשים לב כן

‫בכל זאת אם תסתכל בפרק ממתט

‫בפסוק גמל

‫רעובן בחורי עתה כוחי ‫וראשית עוני יתר סעד ויתר

‫עז פחז כמים אל תותר כי ‫עלית משכבי אביך אז חיללת

‫יצורי העלה יש איזה חשבון איתו נכון

‫גם בספר דברי הימים

‫יש התייחסות

‫בספר דברי הימים

‫על

‫כן בפרק

‫פסוק א'

‫ובני רעובן בחור ישראל

‫כי הוא הבחור

‫מעניין

‫כתוב אומר ככה

‫בני רעובן בחור ישראל כי הוא הבחור

‫ידענו אמרת בחור ישראל

‫מה זה כי הוא הבחור רוצים להתאדמים ‫למרות כל מה שקרה הוא עדיין הבחור

‫ובחללו יצורי אביו

‫ניתנה בחורתו לבני יוסף בן ישראל

‫ולא להתייחס לבחורה

‫כי יהודה גבר באחיו

‫ולנגיד ממנו

‫והבחורה ליוסף

‫בני רעובן בחור ישראל

‫חנוך ופעלוך, היצרון וחרמי

‫יותר מסובך מזה אתה מת

‫מה רוצים אחי עם שאלתו

‫מעניין שהביטוי נשמע הוא בחללו יצורי אביו

‫כבר לא אומר

‫בשוכבו עם פילי גש אביו

‫כבר משהו מעודן כאן

‫מה הראשי?

‫השאלה היא למה הראשי אומר מה שהוא אומר

‫יש לנו כלל כשאנחנו לומדים פסוקים

‫אנחנו עושים חידוש עצום

‫לומדים את הפסוקים

‫ורק אחרי זה לומדים את ראשי

‫למה?

‫כי הפסוקים היו קיימים עוד לפני שראשי כתב

‫אז מה עשו הדורות שלא קראו את ראשי?

‫אני לא יודע אם קיבלו את הפשט

‫יכול להיות שראשי אומר את האמת

‫אני רק רוצה להבין על סמך מה ראשי אומר

‫ולכן אני אומר קודם כל צריך לומד את הפסוקים

‫ואז ממלא השאלה למה ראשי אומר

‫אולי לא תשאל אפילו

‫נכון?

‫אז בשביל זה הבאתי את ספר דברי הימים

‫אבל זה דורש עוד מרכיב

‫הסבלנות, מה אני אעשה?

‫אז בספר דברי הימים אנחנו רואים

‫שהכתוב לא אומר לנו בדיוק מה קרה

‫אלא שהוא חילל מעשה את יצורי אביו

‫זה הבסיס לדברי חזל

‫לחלק מחזל

‫שטענו שבאמת

‫המעשה לא היה מעסק כפי שהוא מתואר

‫ושמה שכתוב הישקב

‫אין הכוונה שבאמת שכב

‫אמנם הדבר הזה הוא מחלוקת בין התנאים

‫אז יש מי שאומר שבאמת

‫מה שהוא עשה זה היה מעשה הרבה יותר פשוט

‫שהוא הזיז את המיטה

‫כדי שיעקב יחשוב

‫שהוא כבר בעל בלהה

‫או שמישהו בעל בלהה

‫כל מיני דברים כאלה

‫או שהוא קצת בלבל את הסדינים

‫קיצור יש כל מיני פרטים

‫קצת אסיסיים שחזל נוצרים

‫אבל כל בנים יש

‫מבין דברי חזל שרצו לומר

‫שהדבר הזה לא כמו שכתוב

‫זו מחלוקת בין התנאים

‫יש מי שאומר כל העומר ‫הוא בין חטאי נויל התואב

‫יש מי שאומר עד רבה באמת כן חטא

‫מחלוקת

‫אבל

‫בין שנאמר כך

‫ויש כנראה סיבה

‫זאת אומרת תשאלה שלה אם באמת הוא לא חטא באמת

‫אז למה זה כתוב

‫אם באמת חטא

‫אז איך יכול להיות שהוא עשה כזה מעשה חמור

‫מה אתה אומר

‫גם אם הדבר שהוא טועה

‫גם הדיבור זה חטא

‫כן אבל כל העומר הוא בין חטא

‫באשת איש זה הכוונה

‫אינו ילד טועה כמו שאתה ‫אומר כל העומר דוד חטא

‫אינו ילד טועה מי שאומר את זה

‫מה מתכוון כל העומר שדוד חטא באשת איש

‫וברצח אינו ילד טועה זה לא אומר

‫שהוא לא חטא הוא חטא במשהו אבל פחות

‫אולי זה יותר חמור מבחינה מסוימת

‫אבל בחטא הזה לא חטא

‫אז זה מה ש

‫אבל השאלה אם ככה זה למה זה מצויר ככה

‫אז הוא הביע שהאבות הם אנשים שורשיים

‫ואצלם

‫במשפחה של האבות כל מעשה קטן

‫הוא בעל משמעות אדירה

‫כיוון שהוא בעל משמעות אדירה

‫לכן זה כתוב בצורה החמורה ביותר

‫שיכולה להיות כדי ליצור בנפש

‫את הרושם של החומרה

‫אבל באה התורה שבעל פה והיא משלימה

‫מה שהמסורת

‫שבכתב לא מוסרת בסדר

‫אבל עדיין

‫בין שאני אגיד כך

‫ובין שאני אגיד כך

‫נשאלת השאלה למה ראובן עושה את זה

‫מה לוחץ אותו

‫מה

‫אז הוא יש לו איזה

‫כינה אחרי שרחל מתה

‫אז הוא כנראה

‫מבחין באיזה התקרבות

‫בין יעקב לבין בלהה

‫אני נתתי לך

‫להגיד מה שאתה רוצה נכון

‫אז אולי תיתן לי גם להגיד מה שאני רוצה

‫תודה

‫כלומר ראובן

‫מבחין באיזושהי התקרבות

‫בין יעקב לבין בלהה

‫כלומר רחל מתה

‫אז זה הזמן עכשיו

‫להעמיד בראש האומה

‫את בית לאה לעומת בית רחל

‫הרי זה מה שהשגח העליון המשרה

‫ברגע שהוא רואה התקרבות יתרה

‫בין יעקב לבין בלהה

‫אז הוא מבחין באיזושהי נטייה

‫להצטמצם במסגרת

‫האהבה הקרובה

‫הטבעית

‫הרומנטית שהייתה ליעקב עם רחל

‫אז את האהבה הזאת הוא

‫מפנה עכשיו כלפי בלהה שפחת רחל

‫וראובן

‫יש לו קנאה

‫מה זה הקנאה שלו, יש לו קנאות

‫ליעדים האידיאליים

‫של האומה

‫אז הוא רוצה לפסול את

‫בלהה מלהיות זו

‫שתביא עוד שבט בישראל

‫אם כבר שבט נוסף

‫אז עם ליה אימו

‫אבל לא עם השפחה

‫של צרת אימו, ברור

‫זה לא מצד קנאה אישית

‫אלא יש פה קנאה

‫אידיאלית, כן בבקשה

‫למה זה כל כך חמור

‫שהתורה כותבת את זה בלשון כל כך חמורה

‫כי מה הוא מבין

‫הוא יכול להתערב באופן אקטיבי במהלכי ההשגחה

‫העליונה וכי אמיתה של יעקב

‫זה לו בית היוצר של הקדושה בעולם

‫מה הוא מתערב

‫טוב

‫אביף על פי כן

‫והיו בני יעקב

‫שנם עשר

‫בני לאה, אגב זה

‫מעניין הדברים האלה

‫זה מסביר גם את ההיסטוריות

‫של הסיפורים האלה

‫כי איזו אומה הייתה משמרת

‫בקרבה סיפורים כאלה

‫לא נחמדים על אבותיה. כן מה אתה אומר?

‫יכול להיות

‫הצע

‫יכול להיות שאני מדובר פה

‫באיזשהו ניסיון

‫מהרגע שאני רוצה להיות מתה

‫לרוב לנסות לקחת את הקשר הזה

‫שירדייה שלכם

‫מציגים בין ארה״ב לבין

‫האומה

‫דווקא לבנייה של דעיה

‫מתוך איזושהי אולי הבנה

‫אצל בנייה של דעיה בגלל שהבחורה

‫שלהם, לא יודעת אם הם אלה שרואים

‫זה כמו שאמרנו

‫זה מה שאמרנו, כלומר יש

‫החלטה של בני לאה

‫שבארץ ישראל, עכשיו לאה היא

‫במרכז

‫אני הבנתי שזה בגלל שזה

‫לכיוון של בילה

‫של אהבת רחל, כלומר יעקב הלך לכיוון

‫אהבת רחל ולכן

‫ואהבת רחל מתפשטת

‫אל אהבת שפחתה

‫בעוד שבארץ ישראל צריך

‫להעמיד את לאה במרכז

‫אז למה זה נחשב חטא?

‫למה זה נחשב חטא? כי מי הוא כדי להתערב

‫במהלכי ההשגחה העליונה וחימיתתו

‫של יעקב, איננה בית היוצר

‫של הקדושה בעולם, מה הוא מבין?

‫אז האמת היא שכן צריך

‫שאהבת רחל יהיה מרכזית? לא

‫אבל הוא לא יכול לפעול

‫באופן אקטיבי לדבר הזה

‫יש דברים שאתה לא צריך בעצמך

‫לקבוע

‫כלומר תן ליעקב לחשוב על זה לבד

‫למה התורה לא מציינת

‫ש... איזה התחרות

‫בין יעקב לבילה?

‫אה, למה לציין מפורש

‫שהייתה התקרבות בין יעקב לבילה?

‫כי זה מובן מאליו, רואים את זה

‫עצם זה שרעובן

‫ירגיש תורך לעשות מה שעשה

‫וזה אחרי פטירת רחל, אז הוא אומר אחר הכל

‫כן, נגיד

‫מה אתה אומר?

‫כמו שהמעשים של האבות

‫רגע, זה מזכיר קצת

‫על הסיפור של חם, שלא רצה שלנוח

‫יבלד עוד בן רביעי וכו' כן, מה אתה אומר?

‫סבירה

‫כמו שהאבות כל מעשה שלהם

‫הוא מעשה היסטורי, כי זה ‫מה שעושה, אבל גם השבטים

‫זאת אומרת שהוא אומר

‫שרעובן לא התערב במעשה של יעקב

‫אבל גם השבטים כל מעשה שלהם זה מעשה היסטורית

‫רעובן אולי בכוונה רוצה

‫לעשות איזה מהלך

‫שישפיע על ה... למה אין לו

‫זכות, למה ליעקב יש זכות לעשות מה?

‫תמיד יש לך זכות כלפי הדורות הבאים

‫לא כלפי האבות

‫יש יסוד משקיע

‫כיבוד אבאים, דבר מאוד מעניין

‫למה התורה מצווה לכבד את ההורים? ‫זה דבר מעניין

‫זה מוזר, לא?

‫אם זה טבעי אז לא צריך לצוות

‫ודווקא הפסיכואנליזה אומרת לך

‫שזה לא טבעי, אבל יש את השאלה

‫למה שאני לא אוהב את ההורים שלי

‫כמו שאני אוהב כל יהודי וזהו

‫ואהבת לריח הכמוך, יש מצווה

‫אז תאהב גם את ההורים שלך

‫למה צריך גם לכבד?

‫מה?

‫הכרת הטוב שמה?

‫שהם הביאו אותך לעולם

‫הם הביאו אותי לעולם

‫אז אני צריך גם לכבד את מי שמביא לי תפוזים

‫נכון?

‫מישהו נתן לי תפוזים, אני צריך לכבד אותו

‫אין לי מצווה דהורה איתה ‫לכבד את מי שנותן לי תפוזים

‫אלא טוב מה, הם הביאו לי משהו ‫הרבה יותר גדול מתפוזים, את עצם החיים

‫אפשר לומר שההורים שלי לפי זה

‫הם בדיוק כמו הקב".

‫ומבחינתי, הרי הם היו שותפים עם הבורא

‫בהבאתי לעולם

‫ולכן מה שאני מייחס אל האלוהות

‫אני צריך לייחס גם אליהם

‫ברור? ולכן אני יכול לפעול ‫רק כלפי הבריאה ולא כלפיהם

‫ולכן תמיד אפשר לפעול לתיקון האומה בדור הבא

‫לא בדור הקודם

‫אתה מדבר לי בירת הקבוצים אמא?

‫לא, דיברתי על כבוד

‫כבוד זה לא להכיר אותם?

‫נכון

‫ויש גם יירה, אבל אמרתי כבוד

‫כלפי הקבוצים יש גם כבוד ויש גם מורה

‫איך זה נאמר כבד אל מהונך?

‫מה? כבד אל מהונך, זה פסוק מפורש

‫כן

‫זה רק כאילו הובן הצליח לכתוב את...

‫כן, הוא יכול, זה נחתם בצורה הזאת

‫יכול להיות שאם הובן לא היה מתערב

‫אז הייתה היסטוריה נראית אחרת

‫אולי היה נולד אז המשיח, לא יודע

‫הרבה דברים יכולים להיות

‫מה היה קורה אילו?

‫קשה לדעת

‫בני לאה

‫בחור יעקב ראובן ושמעון ‫ולביב יהודה וישחר וזולון

‫בני רחל יוסף ומנימין ובני ‫בלהה שפחת רחל דן ונפתלי

‫ובני זלפה שפחת לאה גד ואשר

‫אלה בני יעקב אשר יולדו בפאדן ערם

‫ואיבו יעקב אל יצחק אביו ממרי קריאת הארבע

‫היא חברון אשר גר שם אברהם ויצחק

‫והיו ימי יצחק מעט שנה ושמונים שנה

‫והגבה יצחק ויאמות ויעשף אל עמב

‫זקן וסווה ימים והקברו אותו איסף ויעקב בניו

‫עד כאן ברור?

‫בני ימין לא נולד בפאדן ערם

‫האם כתוב

‫נכון, כתוב כאן

‫אלה בני יעקב אשר יולדו בפאדן ערם

‫והנה בני ימין לא נולד בפאדן ערם

‫אז אתה שואל איך יכול להיות

‫שכתוב אלה בני יעקב אשר יולדו בפאדן ערם

‫תשובה

‫הולכים על פי הרוב

‫זה הרוב

‫ואלה תולדות איסף

‫הוא אדום

‫מעניין מאוד

‫לא היינו מצפים לפסוק כזה נכון?

‫יעקב מוליד 12 שבתים

‫אז מה אני מצפה שיעבור?

‫מה שכתוב בפרק למד זין נכון?

‫מה כתוב בפרק למד זין?

‫וישב יעקב ארץ מגבורי אביב ‫ויעץ קנן אלה תולדות יעקב

‫מה תוקעים לי באמצע את תולדות איסף?

‫תמוה לא?

‫פרק שלם, רק רשימה של שמות

‫מה? מה אתה אומר?

‫שני בנים של יצחק

‫אבל מי חשוב?

‫יצחק הוא אבי האומה ומה עם איסף?

‫זה הבן האידאלי

‫מה שהסברנו נכון?

‫הוא הבכור

‫אומנם בכור שמאחר את ‫בכורתו אבל הוא האדם האידאלי

‫כלומר, יש גם מצלול דבר כזה בבראשית רבא

‫בתחילה עלה במחשבתו של הקדוש ‫ברוך הוא לברוא את העולם במידת הדין

‫ראה שאין העולם מתקיים

‫שיתף את מידת הרחמים

‫ונתקיים העולם

‫אהה, אז אם עלה במחשבתו ‫לברוא את העולם במידת הדין

‫אז יש עולם שעלה במחשבה

‫והעולם שעלה במחשבה הוא כולו במידת הדין

‫איפה מצאנו עולם במידת הדין?

‫זה עולמו של איסף

‫הרי באיסף נאמר ועל חר בך תחיה

‫הוא מפעיל את מידת הדין בעולם

‫אפילו הם המציאו אחר כך בני אדום

‫המציאו את מה שנקרא המשפט הרומי

‫הרי היצירה הגדולה

‫המאסטר פיס של אדום זה המשפט

‫נכון?

‫איך היו אומרים ברומא?

‫dura lex sed lex ‫נכון? ככה היו אומרים

‫מה?

‫לא היית שם?

‫אף אחד לא היה פה ברומא?

‫מזמן שאמרו dura lex sed lex?

‫מה הכוונה? זה בלטינית

‫מה?

‫אתה רוצה תרגום? אה, אז תגיד שאתה רוצה תרגום

‫חשבתי שאתה יודע לטינית

‫dura lex החוק קשה

‫אבל הוא החוק

‫כן?

‫dura lex sed lex כן? מה?

‫מזה באה הזכוכית המפורסמת

‫אבל זה המשפט, צריך להבין

‫מה היה מאחורי המשפט הזה ברומא

‫זה היה עולם של מידת הדין

‫אני רוצה להסביר לכם ‫קצת מה זה משפט רומי עתיק

‫במשפט הרומי העתיק מאוד הראשוני

‫היה חוק

‫שאם אדם למשל חייב כסף

‫והוא לא יכול לשלם

‫אז

‫הנושא

‫לוקח לו את כל ממונו

‫אין מספיק

‫הנושא תובע את מותו

‫והיו הורגים את החייו

‫ואם היו לו כמה נושאים

‫היו מחלקים את הגופה ביניהם

‫כי הגופה שווה משהו, אפשר לתת זאת על הכלבים

‫מה תגיד? זה אכזרי, כן אבל זה החוק

‫הרי הוא חייב כסף

‫אחר כך הרומאים

‫בהשפעות, כל מיני סוגי ‫השפעות, כולל מהיהדות אגב

‫ריקחו קצת את ההלכות האלה

‫את הדינים האלה, אבל הם הלכו לפי מידת הדין

‫מה?

‫אמרתי מהשפעה של היהדות

‫נכון? וכל מיני השפעות

‫אז זה כולל גם מה שאתה אמרת

‫אבל יש כל מיני השפעות ששינו את רומא

‫גם השפעות יווניות אגב

‫ובסוף הם ריקחו את זה

‫אבל היסוד של המשפט הוא

‫פורמליזם של החוק

‫הפורמליזם זה מה שאומר ‫מידת הדין ללא מידת הרחמים

‫אבל זה העולם הייתי אומר המוחלט

‫והעולם המוחלט הזה עלה במחשבה

‫לפני מידת הרחמים של ישראל

‫ולכן הוא מופיע כאן

‫בתור תולדות הישראב

‫כהקדמה לתולדות ישראל

‫כן?

‫זה מה שהגענו בארצנו למצב של עולם אידיאלי

‫עם שטות החוק של ישראל

‫יפה, רעיון נחמד

‫צריך לחשוב על זה

‫אבל אם תסתכלו לרגע אחד

‫בפסוק למד א'

‫ואלה המלאכים אשר מלכו בארץ אדום

‫לפני מלאך מלך לבני ישראל

‫יש פה רשימה של מלאכים

‫מה אכפת לי שהמלאכים האלה

‫מלכו לפני מלאך מלך על ישראל

‫תגיד, אשר מלכו בארץ אדום

‫כלומר שהתורה מגלה לנו שיש חשיבות

‫ליחס בין מלכי אדום למלכי ישראל

‫ברגע שמגיעה מלכות ישראל

‫כבר אין מקום למלכות אדום

‫ולכן גם בימי שלמה הוא כתוב

‫הוא מלך אין באדום

‫ניצב מלך, כלומר נגמר

‫עכשיו יש בראשית רבה

‫משפט מעניין מאוד

‫על הפסוק

‫וייר אלוהים את כל אשר עשה

‫והנה

‫טוב מאוד

‫אז חז״ל דרכם נדרוש כל אות בתורה

‫והם שואלים מה זה אבב הזאת

‫של והנה טוב מאוד

‫וכאילו היה מספיק לכתוב

‫הנה טוב מאוד, מה זה והנה טוב מאוד

‫לכן אמרו חז״ל שיש פה רמז

‫לשני סוגי מלכויות

‫הנה טוב מאוד, בלי אבב

‫הנה טוב מאוד, זו מלכות ישראל

‫והנה טוב מאוד, זו מלכות רומיים

‫כלומר יש לה כתוב של חוץ שני ‫דברים שאומר עליהם טוב מאוד

‫טוב מאוד מלכות ישראל ‫והנה טוב מאוד מלכות רומה

‫שואל מיד המדרש

‫וחי מלכות רומיים טוב מאוד הוא

‫מה מונח מאחורי הקושייה הזאת

‫שאנחנו יודעים שזה לא טוב מאוד

‫אנחנו יודעים שמלכות רומה היא כל כולה רשע

‫ואז התלמוד עונה

‫אין, מה זה אין?

‫כן, למה? שדורשת דיקיון של בריאות

‫מה זה דיקיון?

‫דיקיון, דלת כוף יד ואבנון

‫זה לא דיקוי, זה דיקוי זה בכף

‫אני אגיד בכוף, לכן אני יטתי את זה

‫דלת כוף יד ואבנון, דיקיון

‫מה זה דיקיון?

‫זו מילה יוונית, מה?

‫לא דיוקן אלא דיקיון

‫יש סדר גם לאותיות, דלת כוף יד ואבנון

‫ולא דלת יד ובקוף נון

‫כן, דיקיון זאת מילה יוונית

‫שפירושה משפט

‫אז היא תובעת דיקיון של בריאות

‫הכל היא תובעת את המשפט

‫שנאמר, אנוכי עשיתי ארץ

‫ואדם עליה ברתי

‫אז ואדם, יש אדם שזה ישראל

‫ויש אדם שזה רומא

‫מילותיות אדום, אדם

‫עכשיו, למה זה טוב מאוד?

‫כי ביחס לתורת ישראל

‫הפורמליזם המשפטי של רומא

‫זה רשעות

‫כי אצלנו אנחנו קובעים את המשפט על פי המוסר

‫ולא את המוסר על פי המשפט

‫לכן, ביחס אלינו, זה מלכות הרשעה

‫אבל ביחס לברבריות

‫שהייתה שלטת בעולם לפני התפשטות המשפט הרומי

‫זאת התקדמות

‫לכן, אי אפשר להגיע להערה ‫של תורת ישראל בעולם

‫לפני שרומא מקדמת קצת את העולם למדרגה שלה

‫ולכן במובן הזה, אדום טוב מאוד

‫אנחנו זקוקים למלכות אדום

‫כדי לקדם את העולם בתקופות ‫שאנחנו לא מסוגלים להתמודד

‫עם הרשע העולמי, אז ‫הרומאים יודעים לעשות את זה

‫ואחר כך באה ההשפעה של ישראל לתקן גם את רומא

‫שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234880257″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 56
"ויטבו דבריהם בעיני חמור ובעיני שכם בן חמור"
"וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען"
פרק לה’ פסוק י’

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234880257″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ויאמר לו אלהים שמך יעקב לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן