אנחנו בראשית פרק כפתט
אני עכשיו זוכר את מספרת שאלה
פסוק על
והאיסיה עקוב רגליו וילך ארצה בנקדם
ארץ בנקדם היא כידוע ארץ
הרם נעריים או חרן כל האזור הזה
למה הוא כאן מצוין בשם
בנקדם ודאי שזה השם האמיתי של
המקום אבל יש גם כוונה בזה
כי הרי יש כמה שמות למקום
אלא שיעקב הולך אל הקדם אל מה
שקדמון יותר מן הזהות העברית המתחדשת
שלו הזהות של אברהם מצחק ויעקב
הוא הולך אל בית אברהם כלומר אל המקום
שבו צמחה הזהות העברית והוא הולך ללקט משם משהו
שצריך ללקט הרי אמרו לו לעשות משם אישה אם אמרו לו
לעשות משם אישה משמע שיש איזשהו יחס בין הזהות הישראלית
הולכת ונבנית הזהות העברית המתחדשת כפי שהסברנו
לבין אותה תרבות של חרן
עכשיו לפי מה שהבנו כבר
בשיעור הקודם הרי היציאה
של יעקב אל חרן היא בעצם
אפשר לומר הגלות הראשונה
כלומר כל עם ישראל כולו מצוי עכשיו
דרך דמות של אדם אחד יש אדם אחד
והוא כל עם ישראל כולו והוא יוצא
מארץ ישראל, איך קוראים לזה גלות
במיוחד שהתנאים שהביאו אותו ליציאה
הזאת הם תנאים קשים כיוון שמדובר
ברדיפתו על ידי אחיו שרוצה להורגו
אז זה מאוד דומה לדגם של הגלות
דרך זה אנחנו לומדים דברים
בבחינת מעשה אהבות סימן לבנים
אנחנו לומדים מה הוא ישראל
בעמים במיוחד בעידן גלותו
ואיסא יעקב רגליו ויילך
ארצה בנקדם ויר כלומר
מה עם ישראל רואה כשהוא
מגיע אל אומות העולם
והנה בער בשדה בער כל
אחד יודע זה מקור מים בשביל
מה צריך מים בשביל לשתות
כי אם לא שותים אז מתים
כלומר במילים אחרות הבער זה
מקור החיים והיער והנה בער בשדה
הוא רואה את מקורות החיים והנה
שם שלושה עד רצון רובצים עליה
כלומר הוא רואה שיש קבוצות
קבוצות שמעוניינות לנוק
ממקורות החיים אפשר
לומר שזה כל הדרמה האנושית
כלומר האנושות חפצה לנוק ממקורות
החיים ויש שלושה עד רצון כלומר
כנראה שיש שלוש אופציות שלוש
תרבויות שלושה אופנים להיות אדם
שמתחרים על מקורות החיים כל אחד טוען
להגמוניה על מקורות החיים ואומר שזה שלא
כי מן הבער ההיא ישקו האדרים
כלומר מדובר על מקור החיים
הראשי בסופו של דבר מדובר
בשפע האלוהי שמחייה את העולם
כי זה הבער ההיא הבער הידועה הבער
שממנה כל חיות לכל אדם כי מן הבער
ההיא ישקו האדרים והאבן גדולה על פי
הבער הוא רואה שמקורות החיים חסומים
אי אפשר לשתות משהו חוסם
הביטוי האבן החוסמת זה די מוכר לנו
מהנביאים ועשיר אותי את לב
האבן מבשרכם ונתתי לכם לב בשר
כלומר יש משהו חסום בתוך
ליבו של האדם שמונע את השטייה
של מן הבער מה היא האבן הגדולה
הזאת ונאספו שמה כל האדרים
וגללו את האבן על פי הבער והשקו
את הצון והשיבו את האבן על פי
הבער למקומה כלומר לפי הציור
שמצויר כאן מדובר באבן כבדה מאוד
אבל אם כל הכוחות האנושיים ישתתפו
יהיה אפשר להסיר את לב האבן אפשר להסיר
את האבן מפי הבער כלומר מה שמונע
בינתיים את היניקה של מקורות החיים
זה שחסרה אחדות אין שלום בין בני אדם
אבל כאשר יש שלום ביניהם בהחלט יש אפשרות
שוב להיפגש עם האלוהות וזה תואם את מה
שההלכה אומרת ששמו של הקדוש ברוך הוא שלום
עד כדי שאסור לומר שלום לחברו
לפני התפילה ונאספו שמה כל
האדרים אבל אם זה נכון יש לי
פה שאלה גדולה מדוע הם צריכים
אחרי שהם גמרו לשתות להחזיר את
האבן אני במקומה אם הייתי שם מכסה
מפלסטיק שמעת אומר אין פלסטיק בימים
ההם אז שישימו מכסה של ברזל או של עץ
כן הרי הפלסטיק זה רק אפשרות אם אין
פלסטיק יש דברים אחרים אבל למה אבן כל כך
גדולה להחזיר אותה על פי הבער כנראה שהם
מעוניינים שלא יהיה אפשר להרים את האבן בלי
העזרה אחד של השני כי הם חושדים
אחד ושני יש תחרות אני רוצה להיות נוכח
בזמן שאתה משקה את הצאן שלך אני
חושש שאתה תיקח יותר מדי מים כלומר יש
אומנם שלום טכני
כלומר על מנת להיפגש עם
מקורות החיים מוכנים
לשלב ידיים אבל אין אחווה
אין אהבה יש אינטרסים
משותפים מבחינה טכנית כדאי
לשלב ידיים אבל מבחינה
אמיתית אין שלום אין אחווה
זהו המצב שיעקב מבחין בו
כשהוא מגיע אצל אומות העולם
אז מה יש לעם ישראל ללמד את העולם
ויאמר להם יעקב אחי הוא מלמד אותם משהו חדש
הוא מלמד אותם שיש אחווה
ואם יש אחווה אז מערכת
היחסים נשונה לגמרי היא
כבר לא בנויה על תועלתנות
על פרגמטיות על יעילות היא בנויה על אהבה
על ויתור הדדי וכדומה והיא אומר להם יעקב אחי
טוב צריך לבסס את זה
מינין לך שאנחנו אחים
צריך לבסס את האחווה
לא סתם פרזות גדולות יפות
אומר להם יעקב פשוט
מאין אתם כולנו נברנו יש
מאין יש לנו אותו בורא
אותו אלוהה אחי מאין אתם
פשוט מאוד שמה תגידו לא מאין
זה שאלה מאין זה כאילו מאיפה
אומנם זה דרש אבל גם
אם לקבל את הדרש הזה
שמאין פירושו מינין אבל
מה התשובה המונחת בשאלה
התשובה לשאלה מאין אתם התשובה היא מאין
כמו שאומרת המשנה דא מאיפה אתה באת מאין באת
ברור זה כלומר אתה באת
יש מאין כל אדם צריך לדעת
מאיפה הוא הגיע הוא הגיע
מאין יש רצון מאחורי קיומו
לכן אומר יעקב והיא אומר להם יעקב
אחי איך אני יודע שאתם אחים מאין אתם
זה ציור יפה נאיבי מלא
תקווה אופטימי מאוד והם
אומרו בחרן אנחנו כלומר
זה הפילוסופיה הדתית שאתה
הגית אבל האמת היא שאנחנו
באים מחרונה פה של עולם
כך אומרה שיעל ויאמות תרח
בחרן מה זה חרן עד אברהם
יש חרונף בעולם כלומר
אנחנו בעולם סגור של סיבתיות
דמונית אין תקווה יש רק
תחרות יש כנעה ושנאה ותחרות
זה מה שיש בעולם אתה
מספר לנו מאין לא מחרן אנחנו
מאחזר קצת והיא אומר להם
הייתה אתם את לבן בן נחור
כלומר אולי בכל זאת שמעתם
על המשפחה של אברהם
כלומר במילים אחרות האם
התנך מצוי בספרייה שלכם
לא שאתם בדיוק חיים לפי זה
אבל זה נמצא באוצר התרבותי
שלכם זה קיים הוא ידענו
שמענו זה אפילו רב מחר
זה נמצא בכל חנות ספרים
אצלנו ואנחנו מכירים לבן בן
נחור והוא אומר להם השלום
לא כלומר האם מה שקלטתם
מהמשפחה הזאת המסר שעלה
מתוך המסורת התנכית האם זה
מסר של שלום האם הבנתם
שיש משהו כזה שמדברים על שלום
והם אמרו שלום כלומר אכן שמענו על זה
אז אם כן יש תקווה איפה התקווה מרוכזת והנה
רחל פתאום באה עם הצון כלומר יש כאן ההזדמנות
רחל עכשיו הולכת ומתקרבת והנה שם עם
רחל נמצאת התקווה של תיקון העולם כולו
איתה אתה יכול לעשות משהו
רבי איתי מאוד חשבתי
שאתם רואים את זה בצורה
פרקטימית יש שלום אבל
רחל משתפים את זה בפעולה
אני לא אביד לספרים את זה לא באים באמת
לשנות דברים אני חלק מהמהלכה מאוד אינטרסנטיה
את אומרת ככה יפה את אומרת
שבעצם מה שאומרים הרואים
נכון יש כזה דבר אבל
סך הכל הם בלויים בתוכנו
הם קיבלו את התרבות שלנו
הנה רחל ביתו גם היא איתנו
באה עם הצון נכון אפשר
בהחלט לומר שזאת הכוונה שלהם
ודרך הכוונה הזאת להראות הנה גם
אצלנו יש תרבות יהודית במוזיאונים
בכל זאת יעקב מבחין שיש
בכל זאת איזה גרעין שניתן
להחיותו הרי פעמים רואים את
זה בקהילות יהודיות בחוץ לארץ
שנראה שזהו נבלו לגמרי בתוך
הנוף התרבותי אבל שולחים
שליח אחד של בני הקיבה ופשוט
הכל פתאום מתגלם מחדש נכון
אז מה שכתוב כאן והנה רחל
ביתו בא עם הצון אז יעקב
אומר אה אז יש מה לעשות
כאן אבל מה צריך להיפטר מהם
והיום עוד היום גדול לא תאסף
המקנה השקוע צון ולחוראו
ופתאום נזכר שזהו הגיע הזמן
להיפטר מהם כי הרי רחל הגיע
זה כלומר יש דייט מפריע מה צריך כל הנוכחים
כלומר זה דבר מאוד מעניין זאת אומרת עד
שמגיע רחל יעקב מוכן לשיתוף פעולה איתם
ברגע שמגיע רחל היא
מחליפה אותם כלומר ההיסטוריה
הישראלית עושה צעד שמבדיל
אותה מן ההיסטוריה של האנושות
והיום מה? והנה רחל בא עם הצון
למה זה אומר שהצון הוא העיקר?
דווקא הייתי אומר הצון בא עם רחל אם
כוח אתה אומר אבל כאן רחל בא היא המנהיגה
והיום הוא לא נוכל עד אשר יאספו כל
האדרים גלו את האבן על פי הבר וישקינו הצון
עודנו מדבר עמם ורחל
באה יש הבדל בין באה
לבאה באה הכוונה שהיא
מגיעה באה היא כבר הגיעה
מלעל אם הצון אשר להביע כי רואה היא
כלומר היא מנהיגה יש לה מנהיגות יש לה
אגב המנהיגות שלה היא מנהיגות של רעות
היא רואה מישון רע ועפתה לרעך זה בנוי שם
והיא כאשר ראה יעקב את
רחל בת לבן אחי עם הוא
וצון לבן אחי עם הוא
והגש יעקב ויגל את האבן
מעל פי הבר אומר רשי ויגל את האבן מעל פי
הבר כאדם שמעביר את הפקק מעל פי צלוחית
להודיעה שכוחו גדול הגיע רחל הוא רוצה להראות
אני יודע להוציא את האבן כמי שפותח פקק
מעל פי הבר וישק את צון
לבן אחי עם הוא וישק יעקב
לרחל וישא את כלו ויפק
ויגד יעקב לרחל כי אחי
אביהו וכי בן רבקהו ואתה
רוצ ואתה גד לאביה סדר
הדברים פה מעורר מיליון
שאלות תאמרו לעצמכם את
המצב רחל מגיע היא לא
יודעת מי האיש שנמצא ליד
הבר הוא נראה מאוד
מפחיד הוא מסוגל להרים לבד
את האבן שבדרך כלל צריך
כולם הוא עוד לא אומר שום
דבר הוא משקה את הצון
הוא עוד לא אומר שום דבר
הוא מנשק אותה הוא עוד לא
אומר שום דבר והוא בוכה, הוא
אומר את יודעת אני הבן דוד
שלך ואני התחתן איתך היא
רצה הביתה ואתה רוצ ואתה גד לאביה
מה קרה כאן, ההתנהגות מאוד מוזרה
מוריד אבן משקה מנשק בוכה מספר
היא נבוכה היא רצה הביתה
אני לא יודע איפה הם כנראה שהם
נשארו שם כלומר הם לא הסכימו ללכת וכל
הסצנה הזאת מתרחשת מול הרועים לכל
החלילים בעת השקיעה ליד הבר עם הצון
זה פסטורלי מאוד רומנטי מאוד
כן מה אתה אומר
אנחנו אומרים שרק בערך
ישראל כל הכוחות מתגלו ככה בזמן
מה השאלה
אז זה נכון זה חוץ לארץ נכון
לא, מי אמר שכל הכוחות התגלו כאן
עכשיו אני רוצה כדי לפתור
את כל סדרת השאלות האלה
אנחנו קודם כל צריכים להבין למה הוא בחה
נתחיל מזה
זה הדבר הטמוע ביותר
כאן מכל הסיפור שהוא בוכה
יש במדרש דבר מאוד מעניין
הוא בחה בגלל שרואי הצון
שהיו מסביב התחילו לצחוק
צחקו עליו
אמרו תראו מי זה האיש הזה
הבחורה הראשונה שהוא פוגש
לא מכירים אותו במקום ונשק אותה
ואז הוא בחה
טוב, זה מאוד מעניין
הוא אכפת לו מה שהם אומרים
אם כל כך לא אכפת לו מה שהם אומרים
זה למה הוא בוכה כשהם צוחקים
גם פה עולה שאלה למה הוא באמת נשק אותה
זה לא דרך ארץ
אפילו לא אמרת למי אתה
מה זה הסיפור הזה
אלא מה
כנראה שברגע שנפגשו יעקב ורחל
היה מפגש פה של הנשמות
והנשמות האלה
הרגישו זו בזו
שמתידים לשנות את העולם כולו
כאן נוצר המנוף של תיקון העולם כולו
אז יש שכרח לתת ביטוי מעשי להתקשרות הזאת
מבחינת מה שאמרו רבותינו מצווה הבא לידך
אל תחמצנו אסור להסביר
אם הוא יסביר
הוא יכול להגיד לרועים רק רגע
רבותיי אני רוצה להסביר לכם משהו
תשבו
אני רוצה לעשות סימפוזיון על תיקון העולם
על אהבה נשמתית
ואני רוצה להסביר לכם מה אני הולך לעשות
אני הולך לנשק את רחל כי
אז עבר הזמן
ברגע שעבר הזמן
הזמן של התיקון יתבסס
לכן אין ברירה
אסור לו להמתין
אבל הוא משלם על זה מחיר
המחיר יהיה
שאם יצחקו עליו
ואז מה אם הם צוחקים?
יש בעיה
כי הרי בשביל מי הוא עושה את זה?
עבור מי הנשיקה הזאת?
עבורם
ולכן
חשוב שהם יבינו מה הוא עושה
אבל אין ברירה אי אפשר להסביר להם
ולכן הם צוחקים
והוא בוכה
על פי העיקרון
מנשקים ובוכים
נגיד זה אחרת
שהוא
כנראה הבין
ש
זו אגב בעיה שעם ישראל
עומד בפני הרבה פעמים
לפעמים צריך לעשות מעשים
שמביאים עלינו את גינוי
העולם
והעולם יגנה
אבל אין זמן להסביר
אז אולי לא נעשה
לא, אנחנו נעשה
למרות שהעולם עוד לא במדרגה להבין
את מה שאנחנו עושים
כי אנחנו יודעים
יותר טוב מהם
מה טוב להם
ולכן יעקב שיודע יותר טוב מן הרואים
מה טוב לרואים
עושה מעשה שמביא עליו ביקורת מוסרית
ולא רק כדי לתקן אותם
מובן? כן
איך רואים שצוחקים עליו?
המדרש אומר
אבל איך המדרש יודע
שהם צחקו?
כי הוא בחר
למה הוא בוחר?
מתי אדם בוחר?
כשצוחקים עליו
נכון? כן
קצת מוזר, לפני זה
יש שם דווקא את הסיבות לפחד
ממצחוק, הלך הוא בא
כמו איזה רמבו
מוציא את האבן מהבער
שהם כולם ביד
לא הצליחו להרים אותה
בן אדם כזה חזק
ויכול להשתמש בכל הסיבות
אתה צודק, אתה אומר לכאורה
ומה הם צוחקים עליו?
הרי הוא כזה חזק
יכול להרים את האבן
לא כדאי לצחוק עליו
נכון
אבל
אבל ההתנהגות שלו כל כך בלתי צפויה
שהיא מביאה לצחוק
הצחוק זה דבר בלתי נשלט
הרי מתי אדם צוחק
כבר כתב על זה דרקסון
אדם צוחק
כשיש משהו בלתי צפוי
וזה בלתי צפוי
ולכן צוחקים
זה גם ממלא
זה מאפשר גם את הלגלוג
כן
אז זה מה שכתוב כאן
כאן הוא מגלה לה את הסוד
הוא אומר
כי אחי אביה הוא ואחי בן רבקה הוא
ואתה רוצה לדבר תגיד אביה
עכשיו נשאל פה שאלה
לגבי הנשיקה הזאת
שם ככה בעינינו
מה זה הנשיקה הזאת?
כן
הרי בנשיקה יש גם יצריות
נכון
יצריות מגונה
טוב
ניתן לומר שהיא הייתה ילדה
כן הרי רועות צאן
הן בערך כלל ילדות
אפשר להגיד שהיא ילדה
זה גם מסביר מדוע יעקב היה
מוכן לעבוד בשביל השבע שנים
אולי הייתה ילדה קטנה
עדיין לא שייך שהיא תתחתן
מחכים שבע שנים
זו אפשרות
אבל מצד העומק של הדברים
צריך להבין שאצל יעקב יש משהו מיוחד
אין אצלו
גנות של היצר הרע
הקיצד
הנה בואו נראה
אני כאן מקדים את המאוחר
בואו תסתכלו בפסוק קאף א'
והיום מר יעקב אל לבן
אולי לפני כן פסוק קאף
ויעבוד יעקב ברחל שבע שנים
והיו בעיניו כימים אחדים
באהבתו אותה
והיום מר יעקב אל לבן
אהבה את אשתי
קימה לאוי המים
יש פה אנשים רגישים נלצת
ועבואה אליה
ביטוי ממש גס
איך אפשר?
זה מה שיש לו להגיד לחותן שלו
תביא את אשתי
ועבואה אליה
רשי
מה אומר רשי על זה?
איפה זה כתוב?
וזהו שאמר ועבואה אליה
והלוא קל שבקלים אינו אומר כן
מה זה קל שבקלים?
כלומר אפילו האדם היותר זול שבעולם
לא מדבר בצורה הזאת
טוב כנראה שבימי רשי עוד לא היה
שידברו בצורה הזאת
אלא להוליד את תולדות אמר כך
הוא אומר אני רוצה להביא ילדים זה הכוונה
אבל זה עדיין לא מספיק
כי גם אם כוונתך להביא תולדות
למה אתה משתמש בביטוי כזה
כל כך בוטה של ועבואה אליה?
צריך להסבר בכל זאת
אלא מסביר אבי צדוק מלובלין
שאצל יעקב אבינו כבר נעלמה הבושה
בגלל שהוא תיקן את חטא הדם הראשון
אבל ממתי נולדה הבושה?
מאז החטא
כי בתוך המעשה של האישות
מעורבת גם איזו גנות
מאז חטא הדם הראשון
אבל בשורש פירור וזה קדוש
אז אצל יעקב כיוון שהוא
כבר תיקן את חטא הדם הראשון
אז זו אין בעיה, הכל קדוש
לכן הוא אפילו לא שם לב
שיש מה להתבייש בהתבטאות הזאת
כן מה אתה רוצה?
באמת במאה הבושה של החטא הדם הראשון
קשורה הגנות של האישות עלי החטא
וידעו כי הראו ממנו
כן? מה עוד?
שאלה שנייה, איפה אנחנו רואים
שיעקב תיקן את החטא הדם הראשון?
איפה רואים שיעקב תיקן את החטא הדם הראשון?
פה
אה, אבל זה לא מתפתע על מה...
זה זאת אומרת, ולכן הנשיקה שלו היא לא יצרית
היא אידיאלית
כן, אבל איפה לומדים את הנשיקה של האידיאלית?
איפה רואים את...
מזה שהוא משתמש בביטוי
שאפילו כלשבקלים אינו אומר כן
אז זאת הראייה שאצלו אין בושה
אם אין בושה, סימן שהוא תיקן את החטא
ולכן מיטתו שלמה
כן?
זה משהו מי שמרחיק לכת עם החטא
וגם מעטים את החטא, כמו זמרית
כן, אבל יעקב הוא לא כזה
זה אותו תקדם
כן, אבל יש הבדל
אבל זה מה שנסברתי לך, יעקב הוא לא כזה
כן, בבקשה
יעקב אין שום... מתעלם מהמצב שלו
נכון
זאת אומרת, יעקב אבינו מתעלם
מהמצב של העולם שמסביב
הוא הגיע למסקנה שכדי לתקן
את העולם צריך לבנות בואה חדשה
איזה מין אנושות, לייסד אנושות חדשה
וזה בעצם ההאשמה שמאשימים את היהודים
לא אכפת לכם מן העולם
אתם אויבי האנושות
כן? אבל הוא יודע למה הוא עושה את זה
כדי לקיים דברי השם אל אברהם אבינו
ונברחו בכלל כל לשוחות האדמה
אבל... מה?
מה השאלה?
למה זה ככה?
בגלל שאי אפשר יותר להמשיך
עם העולם כפי שהוא היה
כלומר, אם אנחנו מסתכלים על ספר בראשית
בעצם מה הוא מספר לנו?
הוא מספר לנו את ההיסטוריה הכללית
ובאיזשהו שלב הוא מתחיל להתמקד במשפחה מסוימת
ואחר כך הוא מדבר רק בתוך המשפחה
יש לו שלושה שלבים
זה כלל אנושי, אחר כך האנושות ובית אברהם
ואחר כך בתוך בית אברהם הוא
מתחיל לדבר רק על בית אברהם
מה המשמעות של הדבר הזה?
האנושות היא ניסיון ראשון
אבל זה הביא כישלונות
מהם הכישלונות?
שפיכו דמים, עבודה זרה וגילוי הרעיות
שפיכו דמים בדור המבול
עבודה זרה בדור הפלגה
גילוי הרעיות, בזדום ואמורה
שלושת הנשילות האלה של האנושות
שהן מבחינת בן אדם לחברו,
בן אדם למקום ובן אדם לעצמו
מצריכות בנייה מחדש של מעבדה פנימית
שבתוכה מה שהאנושות נסתת, נרשמה בו, יצליח
ואז אברהם בא לתקן חטא עבודה זרה
יצחק של שפיכו דמים, יעקב של גילוי הרעיות
מתוך כך יבנה גרעין אנושי
שיוכל להחליף את האנושות הכללית
ומתוך כך לתקן אותה
במלאכת הכלנית, גוי קדוש
לכן האסטרטגיה מצריכה
שבשלבים ראשונים יבצר חייץ
והחייץ הזה נעשה על ידי
יעקב בן היתר, לא רק הוא אגב
אבל לצור זה מאוד בולט
כן בבקשה
איפה שעם ישראל התהווה אתה אומר זה אצל לבן
כן אתה צודק, אבל אצל לבן נוצר הגרעין הראשון
של עם ישראל המקורי
אותו עם ישראל המקורי, אנחנו
יודעים מההמשך של הסיפור
שהוא נעלם במצרים ונולד מחדש
בתוך סביבה עוינת
הסביבה העוינת של מצרים בידדה את ישראל מהם
נכון אתה צודק, ואז בעצם גם כן יש
בדרך עשר עמקות
היפרדות כביכול מהשיליה המצרית
שנקראת ערוות הארץ
ערוות הארץ המקום שבו ממנו נולדים החיים
כן כלומר ההבחנה שלך נכונה
אבל אני רואה דווקא כשבני ישראל הגיעו לארץ
אז אפשר לומר שזה לא היה בארץ
שהם הגיעים ממנו אחר משנה סיפור
אני לא הבנתי את השאלה
הם הגיעו בעצם, זאת אומרת הם הגיעו מישראל
להעמוד תוך חייץ, ובסופו של דבר
הם הגיעו למערכת הקוראים של הלוי הקדוש
נו
אנחנו רואים שדווקא כשהם הגיעו לארץ ישראל
אחרי ראשו הרקולי, כי הם שופטים מהקולי
אז הייתה שם המון עבודה דברה
כלומר אתה צודק, זאת אומרת
ברגע שהגיעו לארץ ישראל
לקח להם ארבע מאות ושמונים שנה
כדי להגיע לממלכת שלמה
שהיא מקרינה על כל האנושות
כלומר זה גם תהליך של בירור
אתה אומר שזה דומה בעצם ללידה
לילדות, לנהרות וכו'
עד שמגיעים לבגרות
ואז בימי שלמה
יש ההקרנה, יפה
אני מקבל את ההבחנה הזאת, תודה
אני עוד לא יודע, אני עוד לא יודע
אתה מדבר איתי על דברים שאני לא למדתי
עוד לא, טוב בואו נראה
אז בואו נחזור לפסוק י'
והיא
חשמו הלבן את שם יעקב ונחותו
והיה רוצ לקראתו והיחבק לו
והנשק לו וההביאו אל ביתו
והספר לו לבן כל הדברים האלה
מה זה הדברים האלה יש
רשי מי שמעוניין והיא אומר לו
לבן אך עצמי ובשרי אתה
ויש שם עמוי חודש ימים והיא אומר לבן ליעקב
אחי אתה ועבדתני חינם הגידה לי מה מספורתך
ולבן שתבנות שם הגדולה להא ושם הקטנה רחל
ועיני להא ערקות ורחל
הייתה יפת תואר ויפת מרי
לא הבנתי מה זה הסיפור הזה הוא ללבן שתי בנות
הרי זה היה ידוע כבר לרבקה
אמרה ולקחת משם אישה מבנות
יצחק אמר לו ולקחת משם
אישה מבנות לבן אחי אימך
עכשיו מצד אדם ניצט את השליחות הזאת של יצחק
למה יצחק לא אומר ללבן איזו משתי הבנות לקחת
או שיגיד לו רחל ואמרה
אם הוא יודע שיש בנות ללבן
הוא גם יודע מיהן רחל ולהא ידועות
אלא שמתי זה קורה בדיוק
אחרי החלפת יעקב והאסף נכון
עכשיו זה לא ברור מי הוא הבכור מי הוא השני
עד אז היה מאוד ברור אסף הבכור יעקב הוא הקטן
אבל עכשיו הוא לקח לו את
הבכורה ולקח לו את הברכה
הכל מבולבל אז אפשר
להגיד לו עם איזה בת להתחתן
עם הגדולה או עם הקטנה
עכשיו זה דבר הזה מרמז לנו דבר מעניין
שכנראה רחל ולהא הן תאומות
בדיוק כמו שיעקב ואסף הם תאומים
איך אומר המדרש הבריאות
היו אומרים שני בנים לרבקה
ושתי בנות ללבן הגדולה
על הגדול והקטנה על הקטן
אבל עכשיו לא ברור מי הגדולה ומי הקטנה
כלומר לא ברור מי הגדול מי הקטן
עכשיו יותר מזה הרקע של
הבריחה של יעקב מירץ ישראל
הרקע הזה הוא רקע מוסרי
הרי הוא גנב
זאת אומרת שיש לו נחיתות מוסרית
אסף מציג את עצמו בתור
מי שהעליונות המוסרית אצלו
הוא הנגנב הוא המרומה
ויעקב הרמי הגנב
יש פה משימה אם כן מוסרית ליעקב
הוא יוצא לבית לבן כדי להוכיח
את עליונותו המוסרית על אסף
וזה לא פשוט
בשלבים הראשונים כנראה
שעדיין אין לו מה למכור
כדי להסביר את עצמו
כמובן שיעקב יודע למה
הוא עושה את מה שהוא עושה
אבל עדיין השיח הגלוי שלו לא
מאפשר לו להראות את עליונותו המוסרית
בדיוק כמו שאם ישראל יצא לגלות
כל הגאויים אומרים אהה אתם חטאים
אתם כבר לא עם השם
אם הייתם עם השם הוא לא יזורט אתכם מהבית
אז אותו מצב של נחיתות
מוסרית גלויה על כל פנים
זה המצב שבו יעקב נמצא כשהוא יוצא לגלות
ולכן לא ברור מי אשתו של יעקב
אם הגדולה או הקטנה
ויעקב חושב שזה הקטנה
הוא רואה את עצמו אם כן כקטן
בואו נראה
הוא לבן שתי בנות שם
הגדולה לאה ושם הקטנה רחל
שימו לב הביטויים גדולה וקטנה
לאה נועדה לגדולות
רחל לקטנות
ואהב יעקב את רחל כתוב בפסוק יותחת
למה הוא אהב אותה
הוא פגש אותה אמרנו בזה תנאים הוא פגש אותה
הרומנטיקה על פי הבער לכל
חלילי הרועים בשעת הערב
והיא גם יפה
עכשיו הרומנטיקה של יעקב
בסדר זה קדוש זה לא רומנטיקה
פשוטה אבל זה רומנטיקה
והשאלה היא מה הרומנטיקה אומרת
זה משהו שבסופו של דבר נוגע
בחיצוניות של החיים ולא בפנימיותן
לאה עיניה רכות
העיניים רכות אז לא רואים את הגדלות
הגדלות מוסתרת פנימה מאוד
ברור
ואהב יעקב את רחל ויומר אהב אותך שבע שנים
ורחל ביתך קטנה ויומר לבן טוב תהתי אותה לך
מתהתי אותה למי
עכשיו זה ברור למי
טוב תהתי אותה לך מתהתי אותה
לאיש אחר מי זה האישה האחר הזה
זה סבל פשוט מאוד
מה
למה זה יותר טוב אני לא יודע אבל כנראה
שהוא מבחין שכנראה יעקב מתאים לרחל
כן מה אתה אומר
לא כי מצד האמת מי צריכה לנסה ליעקב
לאה
מה לבן לא יודע את זה לבן רואה ביעקב את הקטן
לכן אומר טוב תהתי אותה
לך מתהתי אותה לאיש אחר
שבע ימדי
והעבוד יעקב ורחל שבע שנים היו
בעיניו כימים אחדים באהבתו אותה
פסוק חסר משמעות
לחלוטין לכאורם איך זה יכול
להיות אם הוא אוהב אותה
אז למה זה כימים אחדים
הרי כל שנייה היא נראית כנצח
היה צריך להיות
שהיו בי עמוו כימים רבים
ולא זה ימים אחדים
הכיונו שהוא היה מוכן בשבילה לעבוד
שבע שנים כי זה היה דבר מעט בשבילו
אבל הביטוי ימים אחדים הוא צריך גם כן ברור
הרי עמה אמרה לו רבקה וישבת עמו ימים אחדים
עכשיו אני רוצה לדמיין מה פירוש המילה ימים
אצלך בתנ״ך
ימים זה שנה נכון
תשבע נערה אם אנו ימים או עשור ימים זה שנה
ומה זה אחדים
שבע למה
שתיים ארבע שש זה זוגות
שבע זה יחיד נכון
זה אי זוגי
שלוש חמש
ידעתי שמישהו יקשה כך אולי תשע
נו באמת
יש מדרש מפורש לגבי ימי השבוע
שעמדה שבת לפני הקב".
ואמרה לו רבונו שעולם לכל נתתה בן זוג
ולא נתתה בן זוג
אמר הקב". ישראל יהיו בן זוגך
זאת אומרת שיש בת זוג
לכנסת ישראל
עם ישראל
זאת אומרת שהשביעי הוא יחיד
במהותו כי כל השאר מסודר זוגות זוגות
כך סדר העולם של הקב".
איפה רואים את זה בסדר עולמו של הקב".
העולם המרחבי שבראשו שלנו חיים הוא תלת מימדי
תלת מימדי אם כן יש שישה כיוונים
מעלה מטה ימין שמאלה קדימה ואחורה
הנקודה היחידה שאין לה
כותב נגדי שאין לה בן זוג
זה הנקודה האמצעית השביעית
פשוט מאוד
ולכן כימים אחדים שאמרה לו אימו
פשוט מאוד
והוא אומר יעקב אל לבן
אבא את אשתי כי מלאו ימיי ואבואה אליה
והיא אסוף לבן את כל אנשי המקום ויעס משתה
והיא בערב היא ייקח את לאה
ביתו ויבא אותה אליו ויבוא אליה
ויתן לבן לה את זלפה שפחתו ללאה ביתו שפחה
למה הוא עושה את זה
למה לבן נותן את לאה
מה אתה אומר
זה לא מבין הרבה סוגים מאוד
כימים אחדים
גיעו בינם כשבע שנים
כן אבל אני עוד לא הבנתי
למה לבן מחליף את רחל בלאה
למה הוא עושה את זה
אולי הוא דווקא רוצה ששתיים יהיו ליעקב
הוא רוצה את לאה ליעקב
או בלי שאולי אישהו יבחין
במשך שבע שנים שיעקב ראוי ללאה
אבל איך הוא לא יבחין שזאת לאה
הם היו תאומות
מה ההבדל ביניהן
העיניים
נכון? מתי הוא ראה את העיניים?
בבוקר
נכון?
והיא בבוקר והנה היא לאה
אבל אליהם אותו כל
בסדר זה בלילה
מה? היא הייתה יפה
יפת תואר ויפת מורה
כן גם לא כתוב שאליה לא הייתה יפה
רק כתוב שעיניה היו רכות
והייתן לבן את צלפה שפחתו ללאה ביטוש שפחה
והיא בבוקר והנה היא לאה
והיומר לבן
עכשיו הדיאלוג פה הופך להיות הזוי לחלוטין
והיומר לבן מה זאת עשית לי?
הלו בי רחל הבתי אמך ולמה ראיתי אותי?
והיומר לבן
לא יהיה השכל במקומנו לתת הצעירה לפני הבחירה
יפה
מה אתה היית עונה במקום יעקב?
מה כל אחד מאיתנו היה עונה?
כן אבל לא ככה דיברנו
למה לא אמרת?
מה אומר יעקב?
הוא לא אומר כלום
למה? מה כזה פריה?
בואו נתבונן שוב בדברי לבן ונבין
והיומר לבן לא יהיה השכן במקומנו
לתת הצעירה לפני הבחירה
במקומנו לא עושים דברים
כאלה לשים את הצעיר לפני הבחור
מזכיר לך משהו?
כלומר כדאי לך שתשלוק
כי אם אתה תדבר אנחנו נזכיר שאתה רימית
אל תבוא ותענות על רמאות
כי לא יהיה השכן במקומנו במקומך כן
אצלנו אנחנו ישרים
כלומר פה באה טענה מוסרית
יעקב מוכרח לשתוק
שקר אז מה עם שקר? גם יעקב שיקר
כלומר כל דבר שיגיד יעקב זה ישמש נגדו
אז עדיף לשתוק
למה לבן לא אומר שהוא
הבחין את יעקב ורב יונע?
הוא לא צריך להגיד את זה הוא הבחין את זה
אבל למה אדבר על הבחירה ליעקב?
כי זה לא מה שיעקב רוצה
יעקב רוצה את רחל
הרי יעקב לא מבין שהוא צריך את ליה
ההשדה חייליונה סדרה שיקר
מאיפה לבן יודע?
לבן הוא אדם עם תפיסה גדולה הוא לא סתם
הוא החותן של יעקב אבינו זה לא סתם
יש אפילו מדרש שאומר
אחת הגרסאות בגמרא של לבן היה נביא
לא סתם בן אדם
אדם גדול
הקדוש החולמי תגלה אליו
יש מה לדבר
הרמה אומר שזה לא נבואה שם
מלא שבוע הזאת
וניתנה לך גם את זאת בעבודה שאתה
עבודה עם מדיע עוד שבע שנים אחרות
מה זה שבוע הזאת?
שבעה ימים
כן אומר לו לבן בסדר
אתה תתחתן גם עם רחל בעוד שבוע
מלא שבוע הזאת למש שבעה ימים
צחקות שבעה ברכות לא יפה
צריך לעשות הפרדה בין חתונה לחתונה
שבעה ימים
מלא שבוע הזאת וניתנה לך גם את זאת בעבודה
שאתה עבוד עם מדיע עוד שבע שנים אחרות
ויעקב כן ואין מלא שבוע הזאת
ויתן לו את רחל ביטו לו לאישה
ויתן לבן לרחל ביטו את בילה שפחתו להליך שפחה
ויבוא גם אל רחל
ויהב גם את רחל
אם הוא אוהב גם את רחל
זה אומר שאת מי הוא כבר אוהב?
את לאה
נכון? אם הוא אוהב גם את רחל
סימן שאת לאה הוא אוהב
אני עוד לא יודע
אתה אומר פסוקים שאני לא מכיר
לי יש כלל כשאני לומד פסוק
שאני עוד לא יודע מה הפסוק הבא אומר
קודם כל אני רוצה להבין מה הפסוק הזה אומר
כתוב ויהב גם את רחל
סימן שהוא אוהב את לאה
ויש לי עוד תוספת
מי לאה
כלומר לא רק כשכתוב ויהב גם את רחל
כתוב גם מי לאה
זאת אומרת רוצים להראות
עד כמה הוא אוהב את רחל
שהוא אוהב אותה יותר ממה שהוא אוהב את לאה
אם אהבתו ללאה הייתה אהבה קטנה
היא לא הייתה מדד בכלל
אלא אם הכתוב רוצה להראות
שהוא מאוד אוהב את רחל
ומודד את זה ביחס לאהבתו ללאה
סימן שללאה אהובה מאוד
מה אתה אומר
שהוא אוהב את רחל מתור שהוא אוהב את לאה
או הוא אוהב את רחל מתור שהוא אוהב את לאה
לא משנה אבל כל פעם אם לאה היא מדד
או היא מקור לא משנה
והיה עבוד עם עוד שבע שנים אחרות
ויהב השם כי סנוע לאה
בום
הפסוק הזה שובר את הכל
מה זה ביהר השם כי סנוע לאה
פשוט מאוד
הוא אוהב את רחל יותר מלאה
זה נקרא לסנוע
כלומר שנאה זה לא
שיש לי ריר כשאני שומע
ושני אני רוצה לחנוק אותו
לא
לסנוע כוונה
אני אוהב אבל לא כמו שצריך
כי הרי היה אסור שתהיה אהבה יתרה
לאחת מנשיו
זאת אשתו וזאת אשתו
באותה מידה שהוא אוהב את זאת
צריך לאהוב באותה מידה את זאת
כיוון שיש אכסרה של האהבה הראויה ללאה
והיהר השם כי סנוע לאה
מזה אנחנו עומדים מזה הלכות אגב
כתוב כי תראה חמור שונא אחה רובץ שחת מסאור
אז התורה אומרת מה זה שונא אחה
הגמרה מסבירה שונא אחה זה יהודי שעבר עבירה
הוא סנאי
ולכן מותר לסנוא אותו
כיוון שהוא עובר עבירה
וקיבל תוכחה, שמע תוכחה ולא קיבל
כלומר זה התנאים
הוא עשה עבירה
נתנו לו תוכחה על זה שהוא עובר את העבירה
ובכל זאת לא אכפת לו
והוא ממשיך לעשות את העבירה
אז ההלכה היא שמותר לסנוא אותו
הרי כתוב חמור שונא אחה
אבל אם מותר לסנוא אותו
אז למה התורה מצבר עלי
לעזור לו להרים את המסא מהחמור
אז הגמרה אומרת מצווה בסונא
יותר משהו, אם אני אוהב וסונא
ששניהם צריכים עזרה
אני צריך קודם כל לעזור לסונא
למה? כדי לקוף את יצרו
לקוף את יצרו
שואלים התוספות, רגע, למה לקוף את יצרו?
אך זה מותר, אמרת שמותר לו לסנוא
אז איזה יצר פה צריך לקוף?
אם זה היית עבירה מלא
אבל אמרת שמותר לסנוא אותו
אז למה פתאום צריך לקוף את יצרו?
אומרים התוספות
כי ברגע שאתה לא תעזור לו
הוא ירגיש שיש לך משהו נגדו
ואז כמה אם הפנים לפנים
כן לב האדם לאדם
גם הוא יסנע אותך
ואתה תרגיש את השנאה שיש לו עליך
על זה שאתה שונא אותו
ואתה תסנע אותו על השנאה הזאת
ואז הוא ירגיש את זה
ואז מגיעים לידי שנאה גמורה
שנאה גמורה התורה לא יתאירה
אז עכשיו יש לי פה סיבוך בראש
מה התכוונו בעלי התוספות?
הם אמרו שנאה גמורה ושנאה לא גמורה
מה זה שנאה גמורה?
שנאה גמורה זה מה שאמרנו עם העריר
כל האדרנלין שפתאום עולה לי בראש
אבל השנאה שהתורה יתאירה זה כפידה
זאת אומרת כיוון שהאדם עבר עבירה
והוא לא רצה לקבל את התוכחה
אני לא יכול להישאר עדיש למצב הזה
אז יש לי קצת התרחקות
זה מה שהתורה יתאירה
ברגע שזה מעבר לזה זה אסור
לכן מצווה בסונה לקוף את יצרו
עכשיו מאיפה חזל יודעים
ששנאה זה רק הגירוד הזה?
כתוב, היר השם כי סנו עליה
שהיא הייתה אהובה ואף
על פי כן לא אהובה כי רחל
זה נקרא לסנוא
כן, מה אתה אומר?
אבל אם אנחנו יודעים שהגדל
שבו רואה את כל היהודים
ואנחנו רואים פעמיים ביום
רואים את כל מה יש לנו באהבה
נכון
אז כאן החומר שאנחנו גם
צריכים להוריד את כל היהודים
ולכן מרוב אהבה לכל היהודים אני שונא אותו
זאת אומרת זה אהבה שבאה מתוך אכפתיות
זו הכוונה
זו סנאה
זה לא סנאה במובן שאני רוצה להרוג אותו
אלא הכוונה שאני כל כך אוהב אותו
שכואב לי שהוא שמע תוכך ולא רוצה לקבל
זו הכוונה
וכל זה כמובן הוא תיאורטי לחלוטין
מכיוון שרבי עקיבא כבר אמר
שאין בדור שלו מי שיודע להוכיח
מלא
אף על פי שמצוות תוכך לא בטלה
אבל ההשלכה המטירה
אפילו את השנאה הקטנה הזאת
ההשלכה הזאת בטלה
ויהר השם כסנו עליה
ויפתח את רחמה
ורחל הכרה
וטהר לה
וטל את בן
כן מה
איך יעקב עסקי נושא שתי החיות?
איך יעקב נושא שתי החיות?
הרי התורה עתידה לאסור שתי החיות
והאבות קימו את כל התורה כולה
אז איך הוא נושא שתי החיות?
נכון?
שאלה טובה
מה התשובה?
מה?
הוא לא תכנן לי עסק שתי החיות
אבל האמת היא שנאמרו על זה הרבה הרבה תשובות
נסתפק בדברי הרמבן
הרמבן אומר שמה שהאבות קימו את כל התורה כולה
זה בארץ ישראל לא בחוץ לארץ
זה הגיוני מאוד
כי הרי זה שהתורה ציפתה
לקיים מצוות בחוץ לארץ
זה רק כדי שלא תשכחנה כשנחזור לארץ
אצלם אין בעיה שמעת תשתכח
לכן הם לא קימו את המצוות בחוץ לארץ
זה הרמבן
יש הסברים אחרים יש המאר
על מפרק ועוד הרבה דברים
אבל נסתפק בדברי הרמבן
רחל מתה בבית לחם לא בחוץ לארץ
רחל מתה בבית לחם זה נכון
ומכרן לבית לחם זה היה מנהל גדול לא אור
נו אז מה
אבל היא כבר הייתה נשואה לאור
עכשיו יש לו מצווה לגרש אותה גם
איזה מצווה לגרש איפה אתה חי
עד אז הוא שם
אבל נאמר אבל אני אגיד
לך אולי משהו שהזוהר אומר
זוהר אומר דבר מעניין
עקב התחתן עם רחל וישראל התחתן עם לאה
אז הכל מסודר
לא באמת זה שתי בחינות באישיות של האדם
טוב
אנחנו לא יכולים להשתמש בזה הלכה למעשה
אבל אצל האבות דברים כאלה היו אפשרים
ותהר לאה
לאה הסכימה?
מה? לאה הסכימה למה?
שהיא התחתנת
לא, לא שאלו אותה
לא שאלו אותה
לא, זאת אומרת
יש לפעמים בכתובה
כשאתה אומר בכתובה של הספרדים למשל
כיוון שלספרדים מותר להתחתן עם שתי נשים
אז בכתובה כתוב
לא יישא אישה אחרת
כי אם ברצונה הגמור
כן?
או כי אם ברשות בדיני הצדק וכו'
זאת אומרת, אבל אם לא עושים את התנאי הזה
הוא לא צריך לשאול אותה
בסדר?
כן?
מה זה אישה מנגינה?
אתה מדבר על דברים שאני עוד לא קראתי
ויש לנו עיקרון בשיעור
שאנחנו לא מדברים על דברים שלא קשורים לנושא
זה קשור בקשר כזה
אבל אני לא רוצה קייט להדון בזה
בסדר? אם תרצה
אתה יכול להעיד בכל
המפרשים שדענו על הדבר הזה
כולל ב... ב... איך זה נקרא?
לא דד סכינים שבעלי התוספות
אלא משהו אחר שבעלי התוספות כתל יצסון
עכשיו אני מדבר בזה בעריכות
בסדר? אבל זה בנושא
אני לכן רוצה לדבר על זה
אני רוצה להתקדם לפסוק הבא
אם אתה מרשה לי
טוב
פסוק למד בית
ותהר לאה בתלת בן
ותקרא שמו ראובן
שם יפה, אבל למה שם כזה?
מה פירוש השם הזה?
ראו-בן
נכון?
זה כמו שבתלת את קין
ואתה אומר קניתי איש את השם
אז היא קוראת לו ראו-בן
מה יש לראות?
כלומר היא רואה משהו
לאה, כנראה ברוח הקודש שלה
היא ירים מהאימהות, זה לא סתם אישה
היא רואה משהו בבן הזה
מה היא רואה?
אומר רשי
ראו מה בין בני לבן חמי
מי זה הבן של חמי?
כשאישה אומרת הבן של חמי, למי היא מתכוונת?
או בעלה או הגיס שלה
זה שתי האפשרויות
בן חמי זה או בעלי או גיסי
אז זה ודאי שהיא לא מדברת על בן חמי
כי זה קצת עקום
היא מדברת על אסיו
היא משווה בין הילד הזה לבן אסיו
מאיפה חזל לקחו את זה
שהיא משווה בינו לבן אסיו?
מה יש להשוות בכלל?
יש כנראה מכנה משותף בין ראו-בן לאסיו
מה המכנה המשותף?
שני בחורות
אז כאן מתחילה העבודה
של השיקום של המעמד המוסרי של יעקב
יעקב, יש טענה שהוא פגע בבחור
אבל הבחור הזה, אסיו, זה בחור שרוצה להרוג
זה בחור בעצם קלאסי
הבחור הקלאסי רוצה להרוג את האח הקטן שלו
כמו שקין רצה להרוג את
אחיו כדי לחזור להיות בן
להפסיק להיות אח ולחזור להיות בן
אנחנו רואים לעורף כל ההיסטוריה
שתמיד הבחור הוא מי שרוצה לרצוח את האח הקטן
אז אומר לאה, לאה אומרת
כאן הגיע הזמן להשוות
בואו נראה איזה בחור יותר מוצלח
בדיוק כמו שמצאנו
שעם ישראל צריך להכין בתור
או בתוך בועה מיוחדת
אנושות חדשה
כדי לתקן את הפשלות של האנושות
כך בתוך המשפחה של יעקב
מתקנים את חטאי הבחורה
מהו החטא של הבחורה?
שהבחור רוצה להרוג את האח
וכאן מה רואים?
אמרה ראו מה בין בני לבן חמי
שמכר הבחורה ליעקב
וזה לא מכרה ליוסף
ולא הרער עליו
ולא עוד שלא הרער עליו
אלא שביקש להוציאו מן הבור
טוב היא מדברת על דברים שעוד לא היו
היא לא יודעת שלא לומדים פסוקים שעוד לא למד
כלומר היא אומרת, היא רואה
שזה בחור מסוג מיוחד
זה בחור שבמקום לרצות להרוג את האח
רוצה להציל את האח
איך היא רואה את זה?
לא יודע איזה עיניים יש לה, אבל היא רואה
בסדר?
אז זה בעצם ההתחלה של ההתעלות של יעקב
על אסף
רק אני לא מבין למה אני אומר את כל זה
ביש שחזל אמור, נכון?
אבל למה חזל אמור את זה?
הרי הפסוק אומר אחרת
כי אמרה כי ראה השם בעוני
כי אתה יהבני אישי
אז ראו ון ראה השם בעוני
בן בעוני, יהבני
כן? אז ראו ון, זה מלשון
ראה בעוני, יהבני
אז למה חזל?
כשיש להם פסוק מפורש, בתוך הפסוק
כתובה הסיבה לקריאת השם
ממציאים סיבה אחרת
מה קרה להם לחכמים?
ההסבר הוא פשוט מאוד
כי הפסוק דורש את זה
אבל למשל אם תסתכלו בפסוק השני
ואתה הראות ותלת בן ואתה אומר
כי שמע השם כי סנועה נוחי ואיתני גם את זה
ואת תקרא שמו שמעון
היא קודם כל אומרת את הטעם, אחרי זה את השם
תסתכלו אחר כך פסוק למדלת
ואתה הראות ותלת בן ואתה אומר
אתה הפעם ילווה אישי
אליי כי עלתי לו שלושה בנים
על כן קרא שמו לוי
גם כן, הטעם, אחרי זה השם
ואתה עוד ותלת בן ואתה אומר
הפעם עודי את השם על כן קרא שמו יהודה
ואתה עוד מילדת
כלומר גם פה הטעם, אחרי זה השם
ואילו כאן, בפסוק של ראו ון
קודם כל ואת תקרא שבו ראו ון
קודם כל מפויה השם
כי אמרה קירה השם בעוני
אז סימן שיש עוד טעם אחר
שהוא ראו מה בין בני לבין חני
מה?
אז אם כך אנחנו רואים פה
התחלה של התיקון של מעמדו של יעקב
זה עוד לא מספיק
כנראה ש... כי אם זה היה מספיק
אז באותה שעה היה צריך יעקב לחזור לארץ ישראל
והוא עדיין ממתין
מה הסיבה שהוא ממתין?
את זה נראה בפעם הבאה
שלום