פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת חיי שרה > “והאיש משתאה לה מחריש לדעת ההצליח ה’ דרכו , אם לא ” – המלאך השדכן

“והאיש משתאה לה מחריש לדעת ההצליח ה’ דרכו , אם לא ” – המלאך השדכן

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫מרתק בספר בראשית בפרק כף ה'
‫זה כף דלת, פרק כף דלת

‫אנחנו היינו בעיצומו של משחק

‫המשחק היה חפש את המלאך

‫כמו איפה אפי, אז יש גם חפש את המלאך

‫אז בואו נחזור לפסוק כף א'

‫כזכרו לכם, האיש שנשלח ‫כדי להביא את שידוחו של יצחק

‫שמו לא כתוב בתורה, חז'ל אומרים שהוא אליעזר

‫אבל הוא נקרא בכל הפרשה, העבד

‫והנה כאן בפסוק כף א' הוא מחליף שם

‫והאיש משתאלה, מחריש ‫לדעת היצליח ה' דרכו אם לא

‫עכשיו, האיש זה לא העבד

‫כאן גילינו את המטמון, האיש זה המלאך

‫מלאכים נקראים בתנ״ך אישים

‫והאיש גבריאל אשר ממה למימי היעור

‫עליכם אישים אקרא וקולי אל בני אדם

‫אז אישים זה לא בני אדם, ‫אם נגיד שזה לא תקבולת

‫זאת אומרת שהמילה אישים מכוון לאישיות חשובה

‫אישיות מלאכית גם יכולה להיקרא בשם איש

‫עכשיו לפי זה, אם נקבל שהאיש משתאלה

‫אז אם כך, מדובר במציאות ‫מקבילה למציאותו של העבד

‫העבד המודע פועל באופן מסוים

‫והאיש הנסתר פועל באופן אחר

‫הקיצד, אחת הקושיות המפורסמות ‫זה מה שכתוב בפסוק הבת

‫והיהי כאשר כילו הגמלים ‫נשתות והי כך האיש, שנזם זהב

‫בק המשקלו ושני צמידים על ‫ידיה, שרה זה המשקלם ויומר

‫בת מיעה, תגידי נעלי, יש ‫בית אביך מקום לנו להלין

‫אם נלך לפי הבנה פשוטה של הפסוק

‫שני צמידים על ידיה, כוונה ‫שהוא הניח את הצמידים על ידיה

‫אם הוא הניח את הצמידים ‫על ידיה לפני שהוא יודע

‫מי היא המשקעותו, אז באמת תמוה מאוד

‫אולי הוא סתם מבזבז את כספו של אברהם

‫כדי לקחת אישה שאיננה בת ‫משפחתו, הרי אברהם ציבה אותו

‫במפורש, לקחת אישה מבית משפחתו

‫אז איך הוא נותן לה את ‫הצמידים לפני שהוא יודע מי היא?

‫ורק אחר כך הוא שואל, בת מיעה, ‫תגידי נעלי, יש בית אביך מקום לנו להלין

‫ואת אומר אליו, את בטועה ‫לנו אחי, בן מלכה שראל דלי נחו

‫ואת אומר אליו גם תבן, גם ‫מספור רמימן וגם מגום ללון

‫במיוחד שאנחנו רואים שקצת יותר ‫מאוחר כשהאבד מספר את הסיפור

‫בפסוק ממזין

‫והנה רבקא יוצאת, כן, זה התורה ‫מספרת לך שקוראים לה רבקא

‫הוא לא יודע שהיא רבקא, כן, פסוק ממזין

‫ואשאל אותה ואומר בת מיעת

‫ותומר בת בטועה לבן נחור אשר דן לו מלכה

‫ועשים הנזם על הפה והצמידים על ידיה

‫שימו לב שכאן בפסוק ממזין, ‫האבד הפך את המאורעות

‫מה אומר רשי?

‫שינה הסדר

‫שהרי הוא תחילה נתן ואחר כך שאל

‫אלא שלא יתפסו הוא בדבריו ויאמרו

‫האח נתת עליו ועדיין אינך יודע מי

‫כלומר לפי רשי יש סתירה ‫בין המציאות לבין דברי האבד

‫לפי מה שפירשנו כאן אין כל סתירה

‫מבחינתו של המלאך ברגע שהוא רואה אותה

‫הוא יודע שהיא ראויה ‫לצמידים ונותנה את הצמידים

‫זה במציאות האידאלית או האידאית אם נרצה

‫לעומת זה במציאות קדמה השאלה למתן הצמידים

‫ואז יוצא לפי זה אם נחזור לפסוק

‫לפסוק א' והאיש משתאלה

‫הכוונה שהוא מתפעל

‫ממה הוא מתפעל? ‫מחריש לדעת היצליח השם דרכו אם לא

‫זה לא שיש לו ספק אלא הוא ‫משתוקק לראות את סיום העניין

‫כי הוא כבר יודע ולכן הוא נותן את הצמידים

‫ואחר כך שואל אותה מי? זאת אומרת שהמעורה

‫מתרחש בשני מישורים שונים יש המישור הגלוי

‫ויש המישור המקביל המישור ‫המקביל נתפס בעיני בעלי

‫רוח הקודש נשאלת השאלה האם האבד יודע

‫שבמקביל לו פועל מלאך? אברהם אמר לו

‫השם אלוהי השמיים ישלח מלאכו לפניך

‫השאלה האם האבד יודע שהמלאך נמצא בזירה או לא

‫בואו נראה בפסוק

‫סמך א'

‫פסוק סמך א' זה לא מסובך למצוא

‫זה באותו פרק עדיין זה נקרא סוף הפרק

‫ותעקום רבקה מה את רוצה?

‫סליחה תסתכלי עוד פעם בפסוק כ'

‫ואי כאשר כאילו הגמלים ‫נשתות ואי כך אי שני זהם זהב

‫וכמי שקלו שני צמידים מה המשך? על ידיה

‫לכן אני הקדמתי אם לא נפרש ‫שהכוונה שהוא עתיד לשים על ידיה

‫אלא שהוא שם אותם על ידיה אז נשאלת השאלה

‫אני ידעתי שאפשר לפרש ‫כך ולכן אני קדמתי בדברי

‫עכשיו פסוק סמך א'

‫ותעקום רבקה ונערותיה

‫ותרכבנה על הגמלים ותלכנה אחרי האיש

‫למה הרבקה הולכת? מה מושך אותה?

‫האיש

‫והיא כך העבד את רבקה והיה לך

‫כלומר העבד משוכנע שהוא לוקח את רבקה

‫אבל לפי תחיית הפסוק הוא לא לוקח ‫את רבקה, זה רבקה שהולכת אחרי האיש

‫זאת אומרת רבקה יש לה רוח הקודש ‫והיא חשה את המלאך שנמצא שם

‫לעומת העבד שהוא אדם ‫פרגמטי לחלוטין, הוא בכלל

‫לא רואה מה קורה, הוא ‫חושב שהוא לוקח את רבקה

‫זה מובן?

‫עכשיו בתוך המשפחה הזאת ‫אנחנו רואים שאנשים רואים מלאכים

‫בואו נחזור למשל לפסוק

‫קפה

‫ותומר אליו

‫סליחה על הדפדוף המרובה, ‫אני יודע שזה מאוד קשה

‫מצד שני, קצת תרגולת, לא מזיקה

‫קצת פעילות פיזית בזמן השיעור זה גם מועיל

‫ותומר אליו גם תבן, גם ‫מספור הרעימן וגם מקום ללון

‫וקוד האיש והשטח הוא לשם, מי זה האיש? המלאך

‫מבסוט, להלך

‫והיום איך ברוך השם אילוי אדוני אברהם ‫משהו לא עזב חסדו ומתאום עם אדוני

‫אנוכי בדרך ונחני אשם בית אחי אדוני

‫ותרוץ הנערה ותגד לי ותימה כדברים האלה

‫ועול רבקה אח ושמו לבן וירוץ לבן אל ‫האיש החוצה אל העין ואי קירות הנזם

‫שימו לב, פסוק כפתט, עול רבקה אח ‫ושמו לבן וירוץ לבן אל האיש החוצה אל העין

‫אתם רואים שלבן הוא לא ‫סתם אדם, גם לו יש רוח הקודש

‫הוא רואה את המציאות המקבילה

‫העבד רואים שאין לו רוח הקודש, ‫הוא לא מבין מה קורה בכלל

‫הוא רואה שיש השגחה, שהקבל ‫שלו עוזר לו, הוא לא רואה את האיש

‫זה שהוא לא רואה יש כל ‫ציבה נוספת, כי האיש בתוכו

‫כדי לראות אתה צריך להיות בחוץ, ‫אבל מי שבתוך אחת אתה לא יכול לראות

‫כמו שכתוב וישו ומלאך הדובר בי

‫כמו שכתוב בזכריה, הדובר בי

‫אז זה שהמלאך נמצא בתוכו ‫של העבד ולכן הוא לא רואה

‫אתה רוצה להגיד משהו? ‫בסופו של דבר הם כן הסכימו לרבקה אל הלב?

‫בוודאי, הם הסכימו לרבקה, ‫אנחנו נראה למה הם הסכימו לרבקה

‫כן, בבקשה, דבר

‫זהו, פרעה על השירות, מה שרשתם בפרשת

‫בפסוק כף ב' מה קשר?

‫שני צמידים, שני לוחות מצומדות

‫כן, למה הרשתם בפסוק כף ב' הסביר

‫בקה, רמז ושקלי ישראל בקה לגולגולת

‫ושני צמידים, רמז ושני לוחות מצומדות

‫עשרה זה המשקלם, רמז ועשרת הדיברות שבהם

‫מה מפרע לך?

‫מה יש על הסיפור?

‫הוא מסביר לך, למה זה היה הדברים האלה דווקא

‫או שאתה לא מנסח את השאלה שלך נכונה

‫מה הקשר? הקשר ברור

‫הוא רוצה להסביר למה בקה, רמז ושקלי ישראל

‫שני צמידים, רמז ושני לוחות

‫מה הכוונה? ‫הכוונה שהתכשיטים האלה רומזים לדברים האלה

‫למה הוא נתן לה את זה?

‫למה הוא נתן לה את זה? זה משהו אחר

‫הוא נתן לה את זה כי הוא רצה

‫לתת לה דברים יקרים

‫שני צמידים, נזם, זה דברים יקרים

‫אבל, המסורת של חזאל מסבירה לך למה זה רומז

‫כלומר, השאלה היא, לא למה הוא נתן

‫אלא למה התורה כתבה את זה

‫למשל כתוב, ומגדנות נתן לאחיה ולאמא

‫לא כתוב איזה מגדנות, אם זה התאינים

‫או שזה היה צימוקים, לא כתוב

‫ואילו כאן, התורה מפרטת

‫אם התורה מפרטת, זה זמן שיש לה כוונה

‫ומה יהיה הכוונה?

‫לומר שמאזיבוג הזה יוצא שני צמידים

‫עשר הזהב וכו'

‫ולכן זה רמבוסלמונאי ככה

‫כשאדם נותן קידושין לאישה

‫נותן טבעת, בימינו נותנים טבעת

‫הטבעת הזאת היא בעצם ‫הדבר הראשון שהוא נותן לה

‫אם הוא נותן לה כל מיני דברים, לא?

‫כלומר, זה כמו שאחד שואל

‫אבא, בכמה קנית את אמא?

‫אמר, לא גמרתי לשלם

‫אז זה התחיל עם טבעת, אז גם פה

‫בתוך הנזם, הצמידים, עשרה זהב משקלם

‫כלולה כל ההיסטוריה של העם היהודי

‫זה מתחיל משם, ולכן יש הדברים האלה

‫בבקשה

‫למה היה צריך מלאך?

‫למה היה צריך מלאך?

‫זה לא התערבות ניסית, זה מלאך

‫זה התערבות השגחית

‫למה היה צריך? ‫זה ראינו בשני השיעורים הקודמים, לא?

‫אתה זוכר את השיעור הקודם?

‫כן או לא? כן

‫אז הסברנו שאברהם אמר, השם אלוהי השמיים

‫אשר לקחני מבית אבי ומרץ מולתי

‫והשלחה את הארץ הזאת, הוא ישלח מלאכו

‫אז ראינו שאברהם מכנה את הקב' ברוך הוא בשם

‫אלוהי השמיים, הוא לא מכנה אותו בשם

‫אלוהי הארץ, מדוע? כי בחוץ לארץ

‫הקב' הוא לא אלוהי הארץ, הוא רק אלוהי השמיים

‫דהיינו, מי שרוצה לדעת את האלוהים

‫בחוץ לארץ, צריך להיות ‫שמימי, רוחני, ספיריטואליסטי

‫אז איך בכל זאת הקב' פועל בעולמו

‫בחוץ לארץ? דרך מלאכים

‫זוכר את זה? בסדר

‫מה הבדל בין מלאך למלאך?

‫א', כלומר מלאך זה הרחבה של המלאך

‫המלאך נעלם, שמו א' באמצע האותיות

‫אז לכן יש טיווך

‫בסדר

‫יש לי פה כמה שאלות שמטרידות אותי

‫בפסוק כפחת

‫ואתה רוצה נערה ותגד לבית

‫אימא

‫איפה אביה?

‫אם היא רצה לבית אימא

‫אז יש להניח

‫שאביה לא חי, נכון?

‫יש לי עוד קצת חיזוק לזה

‫פסוק כפתט, ולרבקה אח, הוא שמו לבן

‫והיה רוצה לבן אל האיש

‫מה עם האבא?

‫לא קיים, נכון?

‫ואם נסתכל עוד יותר, תחזיקו את הדף

‫אבל תסתכלו לרגע אחד

‫בפרק למד

‫בפרק למד

‫פסוק י'

‫פרק כפתט, פסוק י'

‫ויגד יעקב לרחל

‫כי אחי אביהו ואחי בן רבקה הוא

‫ואתה רוצ ותגד

‫להביה

‫האבא של רחל היה חי, זה היה לבן

‫זאת אומרת, כשהאבא חי, רצים אליו

‫אתה אומר?

‫נכון, זה הקושייה שעוד מעט תבצבץ

‫אבל הסגנון מורה על כך, שלכאורה

‫האבא שלה, די נו בטואל, איננו בן החיים

‫כן?

‫רשי מסביר אחרת

‫כן, בפסוק כפתט, לבית אמא

‫דרך הנשים הייתה להיות ‫להם בית לשב בו במלאכתן

‫ואין הבת מגדת אלא לאמא, נכון?

‫לפי שאמא מת, ואתה תגיד להביה

‫נכון

‫כלומר, רשי ראה צורך

‫לענות על התמיה

‫לפני שאני קורא את רשי, ‫אני רוצה להבין מה כתוב

‫לפני שאני יודע שיש להם בית מיוחד

‫לנשים, אני רואה שלכאורה

‫אביה לא פונקציה פה

‫אם יש ילדה שאביה לא פונקציה, יש להניח שמת

‫לא בטוח, יכול להיות שהוא נחה

‫יכול להיות שהוא לא יוצא מהבית

‫או שירחיקו אותו מהנהגה כלשהי

‫אבל לכל פנים, פשוט האבא לא חי

‫ואילו, עכשיו, אנחנו עוד מעט

‫נזכור את הדבר הזה כשנגיע לקושייה שמתבקשת

‫מהכתוב, כן בבקשה

‫בקפחת ואתה רוץ הנערה ובקפתת זה כבר רבקה

‫כן ואחר כך פסוק קפתת, מה רבקה רצה? לא

‫לא, קוראים לה כבר רבקה

‫אה, למה לא כתוב ולנערה אח

‫נכון, זה מה שאתה שואל, תשובה

‫כדי לרוץ צריך להיות נערה

‫כדי להיות חשובה צריך להיות רבקה

‫וגם מדובר על מסע ומתן

‫האח רואה, יש לה צמידים וזה נשמע

‫היא חשובה בעיניו, היא כבר לא הנערה

‫והיא קירות את הנזם

‫ואת הצמידים על ידי אחותו

‫וכשאמרו את דברי רבקה אחותו למו

‫כה דיבר אליי האיש ויבוא אל האיש

‫והנה הוא עומד על הגמלים עליי

‫למה אתה עמוד בחוץ, ואנוכי ‫פיניתי הבית ומעקום לגמלים

‫מי הוא האלוה שלבן מאמין בו

‫ה' נכון?

‫כלומר הציור הרגיל של לבן כעובד עבודה זרה

‫פה לא מחזיק מעמד

‫אנחנו גם רואים ש... מה?

‫מה? במי הוא מעמד?

‫בוא נראה עוד פעם את הפסוק, יש לי כלל

‫את מה שהתורה אומרת, אני קורא בתורה

‫אז תסתכל מה כתוב כאן בלמד א'

‫והיא אומר בוא ברוך ה'

‫נכון? זאת אומרת

‫הוא מסגיר שם שמיים, שם הוויה

‫בתור אלוהיו

‫בתור מי שמברך את העבד

‫זאת אומרת שבבית של לבן מכירים שם ה'

‫כן, מה אתה אומר?

‫זה לא כל כך חשובה, אני אומר ברוך ה' שלך

‫כן, אז יכול להיות שהוא יודע

‫שאלוהי אברהם נקרא ה'

‫אבל הוא עצמו לא חושב בזה, אבל יש בעיה

‫בהמשך כתוב, מה' יצא הדבר, ‫לא נוכל לדבר עםך מאומה

‫כן, מה אתה אומר?

‫נכון

‫אבל הוא רואה את האיש

‫הוא רואה את האיש

‫אם האיש זה המלאך צריך ‫לראות רוח הקודש כדי לראות איש

‫איש, לפי מה שהסברנו לפני כבר רבע שעה

‫זה מלאך

‫כי בתנ״ך המילה איש מציין גם מלאכים

‫עליכם אישי מקרא וכולי אל בני אדם

‫או והאיש גבריאל אשר ממלא ממה יהיה אור

‫נכון?

‫הוא רץ על המלאך

‫מה? דיבר איתו

‫כן, מה אתה אומר?

‫אני מדבר שהאידיאולוגיה של רבן זה חוץ לארץ

‫ולא פשוט כי הוא אומר את ‫שם השם מבחינה של עבודה זרה

‫יכול להיות שזה השם מבחינת עבודה זרה

‫אנחנו רואים בהמשך בימי יעקב

‫אלוהי נחור ואלוהי אברהם, נכון?

‫אלוהי אביהם, אבל פשוט הכתוב שם

‫איך יכול להיות אלוהי אברהם ‫ואלוהי נחור ישפטו בינינו אלוהי אביהם

‫משמע שזה אותו אלוהה

‫נכון?

‫אני רוצה לומר שיש במסכת עבודה זרה

‫בדפגים אל עמוד א'

‫יש רשימה של נביאים של אומות העולם

‫לפי אחת מן הגרסאות גם לבן שם

‫עכשיו צריך להבין

‫זה מדובר במשפחה של ‫אברהם אבינו, לא סתם אנשים

‫אנשים שאברהם רוצה לחתן איתם

‫אז כנראה שהם אנשים מיוחדים על כל פנים

‫הם עובדי עבודה זרה, אבל הם עובדי עבודה זרה

‫לא בתור הכחשת יוצר בראשית

‫אלא בתור ההכרה שבחוץ על הארץ

‫הקב' הוא פועל דרך כוחות נבדלים, נפרדים ממנו

‫ולכן הם מרשים לעצמם

‫לעבוד עבודה זרה בחוץ לארץ

‫כמו שגם הרמב' טוען

‫שמה שאבותינו אברהם, יצחק ויעקב

‫קיימו את כל המצוות

‫בארץ ישראל בלבד, אבל בחוץ לארץ לא קיימו

‫טוב

‫ויבוא האיש הביתה

‫כן, מה אתה רוצה?

‫אפשר להגיד על המדבר ‫הרמב' שקיימו את כל המצוות

‫זה שהאבות קיימו את כל המצוות זה לא הרמב'

‫זה חז'ל

‫הרמב' מסביר שמה שהם קיימו ‫את כל המצוות זה בארץ ישראל

‫אבל לא בחוץ לארץ, ככה הוא ‫מסביר מדוע יעקב נעשה שתי אחיות

‫כי זה היה בחוץ לארץ, אז בסדר

‫ומה עם כל השאר?

‫מה עם כל המצוות שקיבלנו אחרי פסח?

‫קיימו, אז אתה לא שואל על הרמב' עכשיו

‫אתה שואל על מאמר חז'ל שאומר ‫שאבותינו קיימו את כל המצוות

‫זו השאלה, זו שאלה חדשה

‫אתה תמיד שזו לא השאלה שדיברנו עליה

‫בוודאי שהם קיימו את הכל, רק לא קיימו כמונו

‫אלא המעשים שלהם הם שורשי המעשים שלנו

‫למשל, אתה שאלת על קורבן פסח

‫אז מעניין מאוד, יצחק אבינו מבקש

‫עשה לי מטעמים כאשר אהבתי, נכון?

‫מה מביא לו יעקב?

‫מה הוא מביא לו?

‫יעקב, מה הוא מביא לו?

‫אז אני אזכיר לך

‫הוא מביא לו שני גדיייזים

‫ויין ולחם

‫אני רוצה להבין, זקן אחד אוכל שני גדיים?

‫איך זה יכול להיות?

‫וכל כך הרבה יין גם, בהתאם לשני הגדיים

‫אני לא יודע, אני חתיכת גדי, אני כבר סבע

‫אבל הוא זקן, אוכל שני גדיים

‫מה קרה לו?

‫זה קורבן פסח וקורבן חגי גם הוא חזק

‫ואז יוצא שזה ארבעה כוסות והלחם זה מצע

‫אז הוא עושה את ליל הסדר

‫ואומר, איזה נוסח אשכנזי ספרדית?

‫אני מרגיש שבתקופה הזאת זה מה שצריך לעשות

‫הרי מבקרי המקרא יש להם כמה שטויות בראש

‫למשל, יש אחד כתב ספר

‫תולדות סיפור יציאת מצרים

‫אחד מהם שוללווינשטיין

‫תולדות סיפור יציאת מצרים

‫אז אחד הפרקים הוא מקשה קושייה מעניינת

‫מה ראה המקראיים?

‫לקשור את קורבן פסח ליציאת מצרים

‫כי הרי אם התורה אומרת שקורבן פסח

‫זה ביש יצא לו ממצרים זה בטוח לא נכון

‫אז צריך למצוא את הסיבה האמיתית

‫ואז להבין מדוע המקראי ייתקש

‫לקשור את קורבן פסח ליציאת מצרים

‫כי הרי הסיבה האמיתית היא ברורה

‫מה זה הסיבה האמיתית?

‫שזה קורבן אביו של רואה עצון

‫וכך כשאחר כך הוא יצא לו תנח

‫אז הרואים אוכלים קורבן

‫המחבר המקראי

‫לפי השיטה של מבקרי המקרא

‫זה לא הכתבה של הקב". למשה

‫זה סתם אנשים ככה

‫ואז יש איזה עורך מקראי שאסף ניירות

‫מפה משם ושואה מהם ועשה מזה טקסט אחד

‫והוא לא שם לב שהוא ‫מערבב סגנונות שונים וסתירות

‫וזה מאוד מפוזר, פרופסור מפוזר, ויצא לו תנח

‫אז זה אחד ההנחות היסוד

‫של ביקורת המקרא

‫הרי ברור שכל מה שכתוב בתנח זה לא נכון

‫אז מה כן נכון? ‫אז קורבן פסח זה קורבן להמלטת עצון באביו

‫עכשיו הבעיה היא כזאת

‫שהם צודקים

‫הרי למה יצחק אבינו באמת אכל קורבן פסח?

‫הוא לא יצא ממצרים, הוא לא יודע ליציאת מצרים

‫למה הוא עושה את זה? כנראה בגלל המלטת עצון

‫באביו

‫ואז הוא מרגיש שצריך לחגוג את זה

‫וזה השורש של יציאת מצרים

‫למה? כי מה זה יציאת מצרים? זה המלטת עצון

‫הניסה האלוהים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי

‫ראיתם פעם שמוציא מישהו ממישהו?

‫מתי זה קורה? בלידה

‫ועם ישראל נקרא עצון ואתם צוני צונוריטי

‫ולכן המלטת עצון זה יציאת מצרים

‫והקב' הוא ציווה את בני ‫ישראל לעשות קורבן פסח

‫ויציאת מצרים כי זה בדיוק זה ‫אבל זה כבר קדם אצל אבותיהם

‫לכן אפשר לומר כל המצוות

‫מבקרי המקרא חושבים ‫שהם אומרים הפיקורסות גדול

‫ואינם יודעים שאומרים אמונה גדולה

‫זה צריך לדעת ללקט את הניצוצות אפילו מתוכם

‫אז אני עושה את הדברים האלה

‫מה שאתה שואל? כל המצוות כולן קימו אבותינו?

‫כל המצוות כמונו? כן בבקשה

‫למה מה?

‫למה לא? מה? יחיד מצות? ‫אותו דבר זה גם היה פסח

‫זה התחלה של התבואה

‫התבואה מתחילה אז

‫מה שעושה אדם שבדיוק עכשיו ‫קוצר את התבואה הראשונה

‫הוא לא יחכה עד שזה ‫יחמיץ הוא מיד יעשה מזה לחם

‫המצה היא הלחם הקדום מבחינה היסטורית

‫החמץ זה לחם מאוחר יותר

‫אגב מי המציא את החמץ?

‫מבחינה היסטורית יודעים מי?

‫מה? לא יודעים? המצרים

‫המצרים הם המציאו את החמץ

‫יוצא לי את זה כשהתורה אומרת ‫לכבוד יציאת מצרים לא לאכול חמץ

‫זה משמעותי מאוד זה לא צריך להסביר למה

‫אל תאכלו את הלחם המצרי נגיד אם היינו

‫עוצים מארה'ב והקב' היה מצווה עלינו שביום

‫יציאת ארה'ב לא לאכול המבורגר ולא לשות קולה

‫אתם מבינים? ‫הרי זה מה שהם אוכלים ושותים אז זה לא נוכל

‫מה? לא בסדר

‫זה רעיון אמיתי זה העניין

‫כן בבקשה אדוני דבר

‫מה קבלתי פשוט עשה קורבן של ‫צאן וזה לא רואה ברוח הקודש?

‫ברור שהוא רואה ברוח הקודש ‫רק הוא לא יודע מה הוא רואה

‫זאת אומרת יצחק הבינו שיש לו רוח הקודש

‫וכשהוא עושה קורבן למדת הצאן ‫זה מחובר למגמה היסטורית הכוללת

‫ולכן אפילו שיצחק הרגיש שזה קשור ‫למשהו שקשור ליציאה מהגלות או משהו כזה

‫אבל הפרטים הוא לא מכיר ‫הוא לא יודע על עשר מקות

‫גם הוא לא יודע על הקרפס והוא ‫אפילו גם לא יודע על חת גדיה

‫אז זה לא חייבים להגיד את זה

‫כן

‫ודאי הייתה יציאת אורכזדים

‫כן אבותינו היו עושים חגיגה ‫ליציאת אורכזדים וליציאת חוון

‫יש לנו אפילו שרידים בהגדה של ההגדה הזאת

‫מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו

‫בעברי נהר ישבו אבותיכם מעולם, ערמי עובד אבי

‫כל זה בעצם זה שרידים של ההגדה הקדומה

‫טוב אז כל זה היה רק בדרך ‫אגב למה הזכרתי את זה?

‫למה דיברנו על המצוות של האבות?

‫בגלל הרמבן, כן

‫רציתי להסביר מי זה לבן, שלבן הוא אישיות

‫זה שהיום אנחנו מחלקים בין עבודת ‫השם לעבודה זרה חלוקה חתוכה

‫לא ברור שבראשית ההיסטוריה ‫החלוקה היא כל כך ברורה

‫כי מה זה העבודה זרה? זה עבודת השם בצורה זרה

‫כמו שהגמרה אומרת, לעבוד את ‫השם בחוץ לארץ זה גם כן עבודה זרה

‫אתם רוצים לראות עובד עבודה זרה? ‫תלכו לבית כנסת בגולה, זה עבודה זרה

‫נכון? מה? נראה אותו דבר, כמו מה? ‫כמו הכנסייה?

‫נראה כמו בית כנסת רגיל, ‫לא יודע, היית בחוץ לארץ?

‫נו אז איך אתה יודע?

‫טוב, לא יודע, בדקת? איך אתה יודע?

‫טוב, כן?

‫אז למה זה רק מוגבל לשיבה ימים?

‫כן בעיה לאכול את הלחם של מצרים

‫יש בעיה לאכול את הלחם ‫של מצרים כשאני יוצא ממצרים

‫אז צריך לעשות הבחנה

‫טוב בואו נמשיך

‫אני עוד לא יודע למה אני ‫הזכרתי את אבא ולא אבא

‫אני יודע בהמשך, לא אתה ‫צודק, זו שאלה טובה אבל

‫בהמשך אני חושב שיש לי מה לומר על זה

‫ויאבו האיש הביתה ויפתח ‫הגמלים וייתן תבן ומספול

‫הגמלים ומים לחוץ רגליו ‫ורגלי אנשים אשר איתו

‫והיו שם לפניו לאכול והיומר ‫לא אוכל עד אם דיברתי דבריי

‫היומר דבר

‫העניין הזה שהוא לא רוצה לאכול ‫זה כדי לא להיות משועבד להם

‫בתרבות המזרחית זה מאוד בולט

‫ברגע שקיבלת ממישהו קוסמים אתה כבר כנוי לו

‫אני לא שוטה אצלכם, טוב בסדר, דבר

‫ויומר עבד אברהם אנוכי

‫מה פירוש הדבר?

‫זה הרב קוג כותב בעיגרתו על העבדות

‫שהעבדות שהתורה מדברת עליה איננה ‫העבדות של דיכוי שהייתה מקובלת בעולם העתיק

‫אלא זה הייתה עבדות של הגנה, של אהבה וכדומה

‫והרעייה אומר שלא נשתבח תלמידו ‫של אברהם אלא בעבד אברהם אנוכי

‫והשם ברח את אדוני מאוד ויגדל וייתן לו צון ‫ובקר וחסף וזהב ועבדים ושפחות וגמלים וחמורים

‫מה הוא מדגיש? הכסף

‫ותל את שרה אשת אדוני בן אדוני ‫אחרי זקנתה וייתן לו את כל אשר לו

‫והאיש בעני אדוני למור לא תיקח אישה ‫לבני מבנות הקנני אשר אנוכי יושב בארצו

‫אם לא אל בית אבי תלך אל ‫נשפחתי ולקח את האישה לבני

‫אפשר לראות גם כל ההבדלי סגנונות ‫שהוא משתדל לשים את הדברים על הקרקע

‫ופרק באטי מאוד לא מזכיר לא אלוהי השמיים ‫ולא אלוהי הארץ ולא אשר הבטיח לי את הארץ

‫כל הדברים האלה הוא שמטו כדי להתאים ‫את עצמו לרמה של אנשים שאיתם הוא מדבר

‫והוא אמר אל אדוני אולי לא תלך אישה ‫אחריי והוא אמר אלי השם אשר התהלכתי לפניו

‫לא אשר נתן לי את הארץ ישלח אחו איתך ‫ויצליח דרכך ולקחת אישה לבני מבנות קנני

‫ואז תנקם עלתי כי תבואו למשפחתי ‫ואם לא ייתנו לך והיית נקים עלתי

‫והוא אמר אלי האנשים ואומר אלוהי אדוני ‫אברהם ישכנם ויצליח דרכי אשר אנוכי הולך עליה

‫הנה אנוכי ניצב עליין המים והיה על מה יוצאת ‫לשעוב ואמרתי אליה שקינינה מעט מים מקדר

‫ואמרה אלי גם את השתיר גם לגמליך ‫אישיו היא האישה שרוכיח השם לבן אדוני

‫תגידו לי מה זה כל הדברים האלה? ‫זה הרבה פטפטת

‫מדבר מדבר וזה היה ידין אמרתי ככה ואם ‫תגיד לי לשתות וגם לגמלים וזה בדיוק מתאים

‫וזה ממש ואם אולי היא ‫לא טובה ואז ניקיתם עלתי

‫אגב כל הדברים האלה הם אמת כי אברהם ‫באמת אמר את זה וזה באמת מה שקרה

‫אבל התורה הייתה יכולה ‫להגיד והיא ספר להם את כל אלה

‫למשל אם אתם רוצים דוגמה בפסוק שם אחבב

‫והיא ספר האבד ליצחק את כל הדברים אשר עשה

‫זהו היה אפשר לכתוב עוד פעם שהוא ‫סיפר שהוא גיע אל העין והוא אמר וכך וככה

‫ושהם אמרו לו ככה ושהוא נתן ‫להם מתנות וששאלו את רבקה

‫פתאום התורה נהייתה קצרנית והיא ‫ספרה לאבד ליצחק כל הדברים אשר עשה

‫אז אי אפשר היה להגיד שהוא ‫סיפר להם את כל מה שקרה

‫אלא החזל אמרו יפה שיחתן ‫של עבדי אבות מתורתן של בנים

‫כאילו התורה נהנית לספר את הדברים האלה

‫מה זה בלומר מה זה שיחה

‫שיחה דיברנו על זה כשלמדנו ‫על למה זה צחקה שרה

‫המילה שיחה בעברית של חזל פירושה שטויות

‫שיחתן של עבדי אבות זו הגוונה דברי ‫שטות דברים של מה בכך שאומרים עבדי אבות

‫יותר יפה מתורתן של בנים הרי יש ‫ביטוית של חזל כל העוסק בדברי תורה

‫הוא פורש לדברי שיחה ‫מהחילין אותו גרחליר את עמם

‫כלומר זה שאדם אומר ‫שטויות זה עוד בסדר אבל זה

‫שהוא הפסיק להגיד דברי ‫תורה כדי להגיד שטויות

‫זה חמור היית עוסק בתורה אז למה עברת לשיחה

‫כן נכון עכשיו אם כן שיחה אצל ‫חזל לפי שאתה ציינת בצדק זה

‫שטויות או למשל אמרו רבותינו

‫אל תרבה שיחה עם האישה נכון

‫באשתו אמרו כלווה חומר בשט חברו מכאן אמרו ‫חכמים כל אמר בי שיחה עם האישה גורם רע לעצמו

‫ובוטן מדברי תורה וסופו ‫יורש גהינם דברים חריפים

‫מה רוצים חזל כשהם אומרים אל תרבה שיחה ‫עם האישה כלומר אז מה כן נעניה הרבה עם האישה

‫אל תרבה איתה שיחה תרבה איתה חוכמה ‫דברי חוכמה דברי תורה דברים חשובים

‫אבל אז למה חזל אמרו שלא ‫תהיה בכלל שיחה בינך ובין האישה

‫אם מה שחשוב בחיים זה ‫דברי חוכמה אז למה בכלל שיחה

‫מה זה על תרבה שלא יהיה בכלל

‫אלא שאי אפשר לאהבה בלי קצת שטויות

‫כלומר השטויות הנאמרים בין ‫בעל לאשתו הם דברים חשובים

‫כי דווקא השטויות זה מה שמקרב את הלב

‫את הלב אבות וכיוון שיש ‫מצוות ואהבת לרעך כמוך

‫לכן חייב להיות שיהיה מעט שיחה

‫אבל אז היה מקום לחשוב שמכיוון ‫שהשיחה היא נדרשת בין איש לאישה

‫אז אולי נרבה

‫על זה אומרת המשנה אל תרבה שיחה עם האישה

‫ולכן דווקא באשתו אמרו כי ‫באשתו היה מקום לומר שיהיה הרבה

‫אלא צריך להגיד רובו דברי חוכמה

‫כך שהביטוי שיחה פירושו שטויות

‫גם מצאנו בחזל בראשית רבה

‫שהקדוש שלכו אומר למה זה צחקה שרה

‫מעולם לא נזדקק הקדוש ברוך הוא ‫להשיח עם אישה אלא עם אותה צדקת

‫אם הקדוש שלכו לא דיבר עם אישה לא יכול להיות

‫אך היו נביאות

‫יש לנו נביאות שקמו לישראל אז ‫ודאי שהקדוש שלכו דיבר עם נשים

‫אלא מה כלומר שהוא לא השיח ‫כלומר שהוא לא אמר שטויות

‫כי השיחה הזאת למה זה צחקה ‫שרה למור להפנה מלד ואני זקנתי

‫זה סגנון מבודח

‫סגנון מבודח מצאנו רק עם שרה

‫אז זה חלק כשהחזל אומרים יפה ‫שיחתן של עבודי אבות מתורתן של בנים

‫זה לה לומר שהאבות היו ‫במדרגה כזאת שאין הבחנה אצלם

‫בין העולמות בין התורה לבין החיים

‫בעולם שלנו הבנים יש לנו בעיה

‫אנחנו או בדברי תורה או בדברי שיחה

‫אבל אצל האבות יש דבקות אלוהית כללית

‫כך שכל דרכי החיים הם דבקות בשם

‫איך כתוב וההתהלך חנוך את האלוהים

‫האלוהים אשר התהלכו אבותיי לפניהם

‫מה זה להתהלך בעברית?

‫לטייל, לטייל נכון?

‫ללכת זה ללכת, להתהלך זה לטייל

‫מה ההבדל בין טיול לבין הליכה?

‫כשאני הולך המטרה שלי זה נקודת הסיום

‫כשאני מטייל המטרה זה המסלול

‫נקודת הסיום היא משנית, העיקר זה המסלול

‫אז אצל האבות הם היו במצב ‫כזה שאין נקודת התחלה ונקודת סוף

‫הכל שייך אל הקודש

‫וזאת השאיפה של הדורות האחרונים ‫וקריתת המשיכה להשוב אל זה

‫ולכן מצאנו שהתפילה של יצחק אבינו נאמר עליה

‫ויצא יצחק לסוח בשדה

‫אמרו חזל הלך לתפלל מנחה

‫מה זה נקרא לתפלל מנחה? לסוח

‫כן? מה? כן, זאת אומרת סתם לטייל כזה נחמד

‫זה עבודת השם שלו

‫התבודדות

‫לא, זה אפילו לא התבודדות ‫כי בהתבודדות אדם אומר משהו

‫כן, זה משהו אחר

‫הוא מתאחד גם עם השיחים, עם הצמחייה

‫עם הכל, ההוויה הכוללת הזאת, ההרמונית כל כך

‫זה התפילה של יצחק

‫מה זה דרך בישמוע את כל ‫השם הלוקים מתנדבת בידי

‫הוא לא הורחיון, הוא התחבל לנצוף, הוא מתהלך

‫מה זה התהלך?

‫זה שכן הוא מתהלך, הוא הורחגן

‫כן, זה הזמן של פעילת מנחה שלו

‫זאת אומרת, כן הוא מתייל שם

‫זו השאיפה העדיונה של גן עדן

‫והתהלכתי בתוככם, אומרים ‫חזל, התייל עמכם בגן עדן

‫אבל כיוון שאדם חטא, הוא ‫לא היה ראוי לזה, לכן התחבא

‫התהלך זה משהו שהוא נכון עוד ‫מצטרפים כזה, זה משהו שהתפעל

‫זה לא סביל, זה סביל ופעיל כאחד

‫זה בניין התפעל, זה לא נפעל

‫זה סביל ופעיל כאחד

‫בסדר? אז בואו נמשיך

‫אז לכן, כל הדיבורים האלה זה בגלל שתורתו

‫תורתן של בנים היא פחות ‫יפה משיחתן של עבודי עבוד

‫אפילו מהעבודי עבוד, כלבי חומר עבוד

‫יש ביטוי בחזל

‫שיחתן של תלמידי חכמים צריכה תלמוד

‫כלומר, כשתלמיד חכם אומר שטויות

‫או דברים של מה בכך, יש גם מזה ללמוד משהו

‫למשל תלמיד חכם אומר

‫תעביר לי את המלח בבקשה

‫מזה, מה זה ארגון? ניקש את המלח

‫מזה יש ללמוד משהו

‫מזה הרב קוק אגב למד

‫שתלמידי חכמים צריכים להשתדל

‫שמשיחתן יהיה מה ללמוד

‫עכשיו, יש במדרש

‫ששיחתן של בני ארץ ישראל צריכה תלמוד

‫כי בארץ ישראל יש קדושה טבעית

‫עכשיו, אפשר לעשות כלבי חומר

‫שיחתן של תלמידי חכמים שבארץ ישראל

‫כלבי חומר שצריכה תלמוד

‫טוב, בואו נמשיך

‫פסוק

‫ממהה

‫אני תרם אכלה לדבר אל ליבי

‫והנה רבקה יוצאת וחדה על שכמה ‫ותרד עיינה ותשעה ואומר אליה שקינינה

‫מעניין, עם מי הוא דיבר?

‫עם השם, אז מה הוא אומר אל ליבי?

‫יש פה כמה דברים שרמוזים כאן

‫א' שהקדוש ברוך הוא ליבו של האדם

‫נמצא בליבו

‫דבר נוסף, הוא מדבר איתם במדרגה של ההם

‫הם אינם מאמינים בתפילה טרנסנדנטית

‫שיוצאת מן ההוויה

‫אז בעצם, עבור המשפחה של לבן

‫תפילה זה הדיבור של האדם עם עצמו

‫אחרי זה הם מדבר בשפה שלהם

‫כן, כן, כן, ודאי

‫האונקלוס הוא מדבר על מנת ‫ליישב את הקושי התיאולוגי

‫מה פתאום הוא לא דיבר ‫אל ליבו, הוא דיבר על השם

‫אבל כתוב באל ליבי

‫אז צריך לתאר את זה

‫האונקלוס יש לו מגמה

‫אונקלוס יש לו מגמה כללית

‫של מלחמה נגד ההגשמה

‫ונגד הפיקורסות

‫יש לו גם מגמות

‫לכן לצורך זה הוא מתרגם באופן הזה

‫אבל גם אם האונקלוס תודק שהוא מתרגם כך

‫אבל צריך להבין מה כתוב

‫פסוק ממווה

‫ואתה מהר ואתה הורד כדאי מעליה

‫ואתה אומר שתב וגם גמליך אשכה

‫והאשת וגם הגמלים נשקעת

‫והאישה לא תה ואומר בת מיעט

‫ואתה אומר בת ביטוהל בן נחור שילדה לו מלכה

‫ועשים הנזם על הפה ועצמים על ידיה

‫ואיכול ואשתך ובלשם וברך ת'ה אלוהי אדוני ‫אברהם השרינכני בדרך אמת לקחת בת אחי אדוני

‫אחי אדוני מלבנו ואתה אם ישכם עושים חסד ואמת

‫את אדוני אגידו לי ואם לא אגידו לי

‫ואיפנה לימינו על שמול

‫פסוק נון

‫ויאן

‫לבן ובטועל

‫הוא פה

‫חשדנו שהוא מת

‫ויאמרו מהשם יצא הדבר לו ‫נוכל לדבר אליך רע או טוב

‫אגב

‫אני רוצה להקשות עוד קצת

‫בפסוק נון ג'

‫והיוצא העבד כלי חסף וכלי זהב ובגדים ‫וייתן לירבקה ומגדנות נתן לאחיה ולאמא

‫ואיפה אביה?

‫שוב נעלם לנו

‫לרגע אחד יש אביה

‫אחר כך נעלם

‫מה אמרו חזל? הוא מת באותו רגע

‫למה? בגלל שירעילו אותו

‫למה ירעילו אותו?

‫הוא רצו להרעיל את אליעזר ודברם

‫אבל החליפו את הצלחות

‫מי שאכל את הרעל זה הבטועל

‫ככה הוא מת

‫לכן נתן מגדנות לאחיה ולאמא

‫יוצא שרבקה יוצאת למסע ‫כשהיא ביושבת שבעה בעצם

‫מה?

‫זהו

‫זה לא מסתדר עם האווירה שם

‫כאילו לא אכפת שזה שבטועל מת

‫זה נשמע קצת מוזר

‫כל הסיפור הזה

‫גם אני לא מבין למה ויין

‫לבן ובטועל

‫לבן הוא הבן

‫אז צריך לתת כבוד לאבא קודם

‫אז רשי אומר שהוא היה חצוף שם

‫רשע היה וקפץ להשיב לפני אביו

‫אבל יש לנו פה כל

‫מה?

‫או שבטועל לא חשוב

‫הוא כזה סנילי לגמרי

‫רק ברגע האחרון אמרו תגיד משהו

‫ומאשר יצא דבר

‫ולא ידעתי

‫ברור

‫אבל אז לא היו מהפיליפינים באזור

‫איך טיפלו בו

‫עכשיו

‫איך להסביר את זה?

‫אז אני רוצה לספר לכם סיפור

‫עושים שם סיפור?

‫עושים שם סיפור?

‫כן, לא צריך לשלב ידיים

‫אני אספר לכם סיפור מהמאה העשרים

‫מתוך הסיפור הזה

‫אולי זה יעזור לנו להבין את הפסוק

‫היה אדם אחד

‫בשם שרי

‫או שרי אורובינדו

‫שמעתם עליו?

‫לא שמעתם על אורובינדו?

‫באמת

‫טוב, לא משנה

‫אורובינדו היה אדם חשוב

‫ממוצא הודי

‫והוא גדל

‫באנגליה

‫והיה

‫חניך של האוניברסיטאות

‫המפורסמות

‫באנגליה

‫והיה גם בקיא

‫בפילוסופיה המערבית

‫אדם מערבי

‫לכל דבר, אבל יום אחד

‫הוא החליט לעשות תשובה

‫ולחזור להיות הינדי

‫חזר לאינדואיזם

‫המקורי

‫כמו שיש להבדיל אצלנו אנשים שחוזרים

‫לשורשיהם היהודים

‫אז הוא חזר לשורשיו ההודים

‫הוא החליט, חוזר להודיות

‫זה קצת דומה גם לתהליך של

‫בן דורו, מהטמא גנדי

‫שגם הוא היה לו משהו כזה, שגנדי גם כן גדל

‫על ברכי התרבות הבריטית

‫ואחר כך חזר

‫לאינדואיזם

‫אז הוא כתב, ואז הוא הקים

‫בהודו איזה מין

‫אשרם כזה

‫מנזר שבו אנשים היו באים

‫ולומדים את השיטות המיוחדות שלו

‫הוא אפילו

‫הקים עיר בשם אורוביל

‫שבה הוא

‫קצת שמע את השיטה שלו

‫בשיתוף פעולה עם איזה יהודיה

‫מצרפת, ממשכת אלפסי

‫שהוא קרא לה

‫בשם האם

‫שהייתה שותפה שלו

‫בניהול הקומפלקס

‫האדיר הזה של אנשים

‫שהיו באים מכל העולם כולו ללמוד רוחניות

‫והוא כתב ספרים

‫חשובים שבהם הוא מסביר את התורה ההודית

‫בשפה מערבית

‫וכשהתחילה מלחמת העולם השנייה

‫ואז הייתה מלחמה

‫בין הגרמנים לבין הבריטים

‫והאמריקאים וכו'

‫הוא אמר עכשיו הגענו

‫אל הקרב האחרון

‫בין הטוב לבין הרע

‫כשהוזיע את הגרמנים בתור הרע

‫ובעלי הברית בתור הטוב

‫אחר כך בעלות הברית ניצחו

‫ואז שאלו את אורובינדו

‫אמור רבינו

‫האם הטוב ניצח את הרע

‫וי' וי' אומר

‫כדי לענות על זה צריך לחכות

‫עד שנת 1967

‫ואז תדעו

‫כך הוא אמר

‫צריך לחכות עד 1967

‫בינתיים הוא מת

‫אבל האם

‫המשיכה לנהל את המקום

‫בשנת 1997

‫מלחמת ששת הימים

‫במנזר שלו

‫נמצא קצין ישראלי במילוים

‫שבא ללמוד רוחניות

‫אבל הוא שומע שיש מלחמה בישראל

‫הוא אומר אני חייב לעזוב

‫מחליט לחזור מיד לארץ

‫כדי להילחם

‫אבל לפני שהוא עוזב

‫הוא הולך לבקש את הברכה

‫מהאמן

‫בכל זאת דרך ארץ

‫אז לפני שהוא הולך

‫היא שמה לו את ידיה

‫כדי לברך אותו

‫ואז שמעו מפיה

‫את הקול של אורובינדו

‫שמת כבר לפני כמה שנים

‫שחזר בתוכה ואמר

‫כל העמים

‫משקרים חוץ

‫מעם ישראל

‫עד כאן הסיפור

‫עכשיו למה אני

‫אספר לכם את זה

‫זה אומר שבקהילות רוחניות

‫לפעמים

‫הנשמות של המיתים חוזרות

‫ברגעים של אחראה

‫כמו שלהבדיל יש מסורת אצל היהודים

‫שבחופה

‫הדורות הקדומים של המשפחה

‫מגיעים אל החופה כדי להשתתף

‫בשמחה של צאצאיה

‫יש מסורת כזאת אצל היהודים

‫אז גם פה זה חופה

‫צריך להחליט עכשיו על רווקה

‫אם מתחתנת או לא מתחתנת

‫ואז יוצא

‫ועיין לבן

‫פסוק נון

‫ועיין לבן ובתואל

‫חזר לאותה שעה

‫כדי לומר ויאמרו

‫מהשם יצא הדבר

‫ואז בעצם שוב הלך בתואל

‫כלומר, מה?

‫זה הסבר אפשר

‫כן, בדיוק, הגיע מלמעלה

‫אז קמה מלמעלה, פתאום יצא

‫בתואל פרץ דרך הגרון של לבן

‫לפי זה מובן גם על ישון יחיד

‫ועיין לבן, ישון יחיד

‫ובתואל ויאמרו

‫ישון רבין

‫מהשם יצא הדבר לא נוכל לדבר אליך רע

‫אותו

‫ואחר כך הוא מסתנד

‫מובן? בבקשה

‫אדוני, דבר

‫עכשיו, השתמשתי בסיפור

‫היה סיפור יפה, השתמשתי בו כדי לפרש את הפסוק

‫שאתם תגידו, אה, מנעים לך

‫לא חייבים לקבל, נכון, לא חייבים לקבל

‫אבל זה נראה לי די טוב

‫כן, מה אתה אומר?

‫פסוק מבטא, הוא אומר, ‫אם אני רוצה, אז אני רוצה

‫והבטאה של בשלו אופר

‫זה, אני לא יכול להגיד אם המטפון שלה

‫יקבל או לא, ככה הוא יכול ללכת

‫אם אני רוצה, זה לא יכול

‫מה אתה רוצה שייעשה?

‫גנוב אותה

‫כן, אם היא רוצה, אם לא, אז לא

‫אבל מה... כתוב, אברהם ‫אמר לו לחכות להסכמה

‫נכון? אולי לא תובע אישה

‫ואם לא תובע אישה, והיא ניקעת

‫נכון? אמר לו את זה

‫אבל היא ברשות

‫המשפחה, היא לא יכולה ללכת לבד

‫היא ילדה קטנה

‫באותם הימים

‫אבל לא מתעכבת לבנקה

‫ואני רוצה לשאול שאלה יפה, כל תיקון העולם

‫מתעכב, יש גם שאלות, אתה יכול לשאול

‫על משה רבנו, הקב' רחו אומר

‫למשה בסנה, לך תוציא את ישראל ממצרים

‫אני שולח אותך, לך לפרעו

‫תעשה את האותות, אין בעיה

‫אתה מוציא אותם

‫והיה שוב משה אל יתר חותנו

‫והיה אומר

‫אל חנה אל החי

‫אשר במצרים הראה

‫העודם חיים, והיה אומר לו

‫יתרו, לך

‫זאת אומרת, משה הלך לבקש רשות

‫מיתרו, האם אני יכול לקיים

‫את דבר ה' להוציא את ישרד מוצאים

‫מה קרה, אם יתרו יגיד לו לא

‫הקב' חוצי וערי

‫אם יתרו יגיד לו לא

‫מה יעשה משה

‫הוא יקשיב לו

‫למה, כי יש דרך ארץ

‫אבל מה עם זה שתיקון העולם

‫יציאת מצרים מתעכב

‫אז הקב' רחו יסתדר עם זה, שהוא ימצא

‫מישהו אחר, דרך ארץ

‫קדמה לתורה

‫זאת אומרת, לא ייתכן שאחראות חשובות

‫בהיסטוריה תעשנה

‫שלא מתוך שותפות

‫הדרך ארץ בדבר

‫לכאן

‫טוב, כן, מה אתה אומר?

‫למה אתה רוצה

‫שאתה יוכל לנהל

‫את זה, ולכל הסיפורים

‫לא יודע מה הנורמות המקובלות באותם

‫הימים

‫פסוק נ' א', הנה רבקה לפניך

‫כך ועליך, ותהי אישה לבין אדונך

‫כאשר דיבר השם, והי כאשר ‫שמע יבד אברהם מדבריהם

‫והשטח הוא ארצה לשם

‫והיוצא האבד כלי חסף וכלי זהב ובגדים

‫והייתן לרבקה

‫עכשיו שאלה

‫רבקה הרי הולכת להיות

‫אשתו של יצחק

‫הוא נותן לה כלי חסף וכלי זהב ובגדים

‫וזה יחזור הביתה

‫כן, זה ככה אמר

‫ומגדנות נתן לאחיה ולימה

‫מה זה מגדנות?

‫רעשי אומר פירות מארץ ישראל

‫כן

‫מיני פירות של ארץ ישראל

‫נביא להם כמה צימוקים, כמה תמרים

‫הנה, זה אנחנו מגדלים

‫יש פה תפוסינים מיוחד, משהו

‫כן, כמה זמן זה מחזיק מהמדברים כאלה?

‫חודש? זהו, נגמר, אחרי זה נרקב

‫זאת אומרת ששם

‫אפשר להגיד אם כן שהוא חכם

‫שהוא לא מבסבס כסף

‫או שיש פה משהו יותר עמוק

‫פירות של ארץ ישראל

‫זה שווה זהב

‫מה?

‫כן, הנה, יעקב שלח

‫מזמרת הארץ

‫בוטנים מושקדים, לא סתם

‫טוב

‫את בית מה?

‫מה?

‫העבד

‫העבד, אה, לפי זה

‫לפי מה שפירשתי בכלל הוא לא

‫מת אז

‫לא הפשט? למה לא?

‫זה פירוש יפה מאוד

‫זה לא פירוש טוב?

‫זה פירוש יפה ביותר

‫מה?

‫כן

‫מספרים לך שני

‫סיפורים, גם וגם

‫ואי אוכלו ואישטו

‫ואנשים אשר אימו ואי עלינו ‫ואי קום בבוקר ואי אומר

‫שלחו ני לדוני ואי אומר

‫אחיה ואמא תשב הנערה

‫איתנו ימים או עשור

‫אחר תלך, כלומר ברגע שהוא

‫אכל אצלם יש כבר התחלה של שיאבוד

‫אליהם, דבר מאוד מעניין

‫כל פעם שיש גאולה

‫יש שלב של אמנציפציה

‫שלב שבו הגלות נעימה

‫ואז מתחילים לשאול את עצמנו

‫אולי לא כדאי לצאת

‫אז יש כאן סכנה, ואי אומר

‫עליהם, אל תחרו אותי ואשם יסייר דרכי

‫שלחו ני לדוני ואי אומרו נקרא לנערה ונשאלה

‫את פיה, עכשיו פתאום היא הופכת להיות חשובה

‫והקראו לרבקה ואומרו אליה תלכי עם האיש הזה

‫ואתה אומר, אלך

‫זו המילה היחידה שאמרה בכל הסיפור הזה

‫היא ידעת שמה היא צריכה להגיד

‫והיא שלחו את רבקה החותם

‫ואת מניקתה ואת עברם ואת הנשב

‫שימו לב, אם שולחים את מניקתה

‫סימן שבתקע מה היא

‫היא ילדה קטנה

‫מניקתה

‫עכשיו זה אומר שעכשיו מניקה אותה

‫אבל היא זו שגיטלה אותה

‫היא זקוקה עדיין לאיזה מין טיפול אימאי

‫מה אתה אומר?

‫אני שואל אבל

‫אנשים אשר אימו

‫אמרנו שלדבר

‫אני זה אנשים אשר אימו

‫אנשים אשר אימו

‫אנשים אשר אימו

‫אני מצליח לפסוק יוד

‫שאלה

‫למדתי את הפסוק יוד לא?

‫מה שאת אומרת?

‫והיא ככה

‫היא עובדה עשרה גמלים גלי אדוני ואילך

‫עשרה גמלים

‫איך אתה מוליך אותם לבד?

‫אבל יש אנשים מוליכים

‫בוודאי

‫מה זאת אומרת?

‫אז קודם כל יש סכנות הדרך

‫ויש גם המתנות

‫זה צריך להיות מכובד

‫מה סתם ככה הולכים לקחת מישהו?

‫מכובד

‫גם קלה צריך עשרה

‫נכון? לא עושים קידושים בלי עשרה אנשים

‫נכון?

‫בספר רות, כתוב במגילת רות

‫שבו אז עושי עשרה אנשים

‫והיא אומר שבו

‫לכם פה פילוני אלמוני

‫נכון? כי הוא רוצה להתחתן

‫או הוא הגואל

‫עם רות, ועם עשרה אנשים

‫מניין, כן מה אתה אומר?

‫מה זה שיש לגזר רצון

‫לשנות שפה לספר שלהם?

‫לא להגיד שהם מתפגשים

‫בישיר או כל הדברים?

‫נו, מה הבעיה?

‫הוא לא משקר, הוא רק מדבר

‫בשפה שהם מבינים

‫כדי שהם יבינו אותו

‫אז לא יבינו אותו

‫אז מה אתה הולך לדבר עם ‫אנשים כדי שהוא לא יבינו אותך?

‫הרי או שיבינו, או שהוא לא יבינו

‫אם הוא רוצה שיבינו, הוא סביר

‫בשפה שהם מבינים

‫כן

‫והיו שלחו את רבקה, אחותם ואת מניקתה

‫וגם אבי דברם ואת הנשא והיו ברחו את רבקה

‫והיו אומרו לה, אחותינו את היי

‫לאלפי רבבה

‫נראה שזה הריח את שער שונאיו

‫אגב, אלפי רבבה

‫זה הרבה

‫אלפי רבבה זה באמת הרבה מאוד

‫זה יצאים

‫אבל אפשר גם להסביר

‫אלפי זה מלשון אחדות

‫אלף זה א' זה מאוחדים

‫רבבה זה מלשון ריבוי

‫כלומר, מברכים אותה ברכה שיש בה גם

‫יסוד של המחלוקת, מתחיל מאלפי

‫אחר כך נהיה רבבה

‫ואתה קום רבקה

‫ונערותה ואתה יקמה לגמלים ‫ואתה ילכה אחרי האיש

‫והיא קחה האבד את רבקה ואיליו

‫ויצחק בא מבוא בער לחי ‫רוי והוא יושב בארץ הנגב

‫תראו את היופי הספרותי

‫של מה שמתואר כאן

‫והייצא יצחק לסוח בשדה לפנות ערב

‫והייסע עיניו היער והנה גמלים באים

‫ותיסע רבקה את עיניה

‫ותראה את יצחק ותיפול מעל הגמל

‫ותומר אל האבד, מי האיש של הזה

‫ההולך בשדה לקראתנו

‫איך היא רואה את יצחק?

‫בתור? בתור מלאך

‫היא רואה אותו כמלאך

‫והיא אומר

‫הוא יודע את הפונקציה

‫והוא יודע את הפונקציה

‫והתיקח הצעיר

‫והתתכס והספר

‫האבד ליצחק כל הדברים שעשה

‫והביא יצחק הוא אל השרה עמו

‫והיקח את רבקה

‫והתאילו לאישה והיא אהבהה

‫הוא אהב אותה אחרי הקידושים

‫כי הוא לא הכיר אותה

‫והנה הם יצחק אחרי עמו

‫אומרים הפסיכולוגים

‫שאדם מתחתן עם אישה שדומה לעמו

‫מה המקור? הנה זה פה

‫טוב, עד כאן להיום

‫שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234900606″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 40
"ואברהם זקן בא בימים וה' ברך את אברהם בכל"
"ויוסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה"
פרק כד’
אורך השיעור: 55 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234900606″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“והאיש משתאה לה מחריש לדעת ההצליח ה’ דרכו , אם לא ” – המלאך השדכן

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן