פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת נח > “ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים”

“ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים”

מילות מפתח:דור הפלגה, מגדל בבל
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אנחנו ממשיכים
‫שבספר בראשית נדמה לי

‫בפרק יהודה א'

‫פסוב

‫ב'

‫ויהי

‫אה תודה רבה

‫יש אפשרות עכשיו להפוך, מה כן בבקשה

‫אה פסוק א' נכון

‫לא למדנו

‫לא קצת דיברנו על בנוסעם

‫נכון והיא בנוסעם מקדם

‫נכון דיברנו על זה

‫אבל בכל זאת טוב לחזור לפסוק א'

‫והיא כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים

‫ובעצם זה כתוב שהוא מביא יסוד ‫לכל הניסיון הגדול של נגדל בבל

‫כאן צריך קצת להרחיב מעבר ‫לפסוק כדי להבין את מה שנאמר בו

‫רשי מביא

‫שאמרו

‫אחת לאלף ושש מאות וחמישים ושש שנים

‫הרקיעה מתמוטט

‫כשם שעשה בימי המקבול

‫בואו ונעשה לו סמוכות

‫כלומר הם אמרו שהמבול הוא כנראה תופעת טבע

‫כלומר יש גבול להמידות החומר של הרקיעה

‫ולכן באופן מחזורי הרקיעה מתמוטט

‫ולכן צריך לסמוך אותו

‫איך סומכים את הרקיעה? בונים עמוד

‫מהו העמוד שיחזיק את הרקיעה?

‫מגדל בבל

‫מגדל בבל

‫ולפי המדרשים רצו לעשות ארבעה כאלה

‫אחד במזרח אחד בצפון בדרום במערב

‫כדי שיחזיק טוב את הרקיעה

‫וכאן יש לנו הסיפור על העמוד הראשון

‫הסמוך הראשון

‫והשאלה היא למה הם התכוונו

‫אז הסברנו בשבוע שעבר

‫שהכוונה שהם חששו מפני מידת הדין

‫לפעמים הרקיעה מתמוטט

‫מה זה הרקיעה? הרקיעה הוא המקום של הערכים

‫הרי מה יש ברקיעה? ברקיעה יש מלאכים

‫ככה רגילים לצייר בציור העממי

‫בתוך הרקיעה יש מלאכים

‫ומה הם המלאכים?

‫המלאכים הם הערכים שמצופים מן האדם לממש

‫ואיפה הוא צריך לממש אותם?

‫בארץ, ארץ משון רצון

‫המקום שבו הדברים השמימיים צריכים

‫לבוא לידי ביטוי, שמיים לארץ

‫מאחר ולא ייתכן שהאדם ‫לא יחטא נגד הערכים האלה

‫אז הוא בהכרח עומד מדי פעם למשפט

‫והוא יוצא חייו בדין

‫מה זאת אומרת שהוא יוצא חייו במשפט?

‫שהרקיעה התמוטט לו

‫זאת אומרת השמיים במקום ‫להישאר למעלה ירדו למטה

‫ועכשיו הוא צריך לתת דין וחשבון

‫על הטעמה של ההתנהגות שלו

‫לערכים אשממיים

‫מאחר ואדם לא יכול להצליח

‫לכן בהכרח שמידי פעם יהיה מבול שיבוא לעולם

‫ויחריב את העולם

‫זאת לפחות נגיד הקריאה היהודית של מעשה המבול

‫כי לפי נגיד הקריאה המיתולוגית ‫שהייתה מקובלת בעלילות גלגמא

‫שהן אומליש וכדומה

‫כל הסיפורים הקדומים שמצאו בבבל על המבול

‫הם הסבירו את המבול כתאונה בכלל

‫איזו כפריזה של האלים, האלים רבו ביניהם

‫ואז זה עשה הרבה מאוד ‫רעש ברקיעה ולכן הרקיעה נפל

‫אבל בקריאה היהודית של התמוטטות הרקיעה

‫הכוונה ההתמודדות של ‫האדם באופן מחזורי עם המשפט

‫ועם כן הדאגה העיקרית שלהם ‫היא כיצד להינצל מתמוטטות הרקיעה

‫כלומר כיצד לגרום נגיד את זה בשפה יותר פשוטה

‫שלא נעמוד למשפט

‫ואז הם מצאו לזה שתי פתרונות

‫כלומר הם מצאו פתרון אחד ‫שכולל בתוכו שני רעיונות

‫הרעיון הוא, הפתרון הוא בניית המגדל

‫המגדל יפתור את כל הבעיות, הכיצד

‫מצד אחד, החטא שבעקבותיו הגיע המבול

‫היה חסרון האחווה

‫מלאה הארץ, חמאס מפניהם

‫העולם מתמלה באלימות

‫עולם מלא אלימות מתמוטט

‫לא יכול לעמוד מול התביעות של הרקיעה

‫זאת התפיסה של, כלומר זה ‫הגורם הייתי אומר המוסרי של המבול

‫אז מה הפתרון?

‫לבטל את הגורמים לשנאה

‫כלומר מה גרם שבני אדם חומסים זה את זה

‫זה בגלל שבני אדם שונאים זה את זה

‫ומדוע בני אדם שונאים זה את זה?

‫מצאו פתרון נפלא

‫בגלל שיש הבדלים בין בני אדם

‫אם כל בני האדם היו דומים

‫אז כולם היו אוהבים

‫ואז לא הייתה יותר בעולם שנאה

‫לכן הם מצאו פתרון כיצד לבטל את ההבדלים

‫הפתרון הוא פשוט מאוד

‫שבני אדם מפסיקו לחשוב על עצמם

‫איך מפסיקים לחשוב על עצמם?

‫פשוט כולם עסוקים במשהו שהוא מחוץ לעצמם

‫שזה המגדל

‫המגדל הוא דבר נפלא

‫העשייה שלו מפגרת לחלוטין

‫צריך פשוט לעשות לבנים ולשים עוד לבנה

‫עוד אחת

‫והדבר הזה הולך לא רק כי ‫המטרה היא להגיע לגובה רב מאוד

‫להגיע עד השמיים

‫זה ייקח הרבה זמן

‫בינתיים אנשים יבלדו

‫בזמן בניית המגדל

‫ימותו, עדיין המגדל לא גמור

‫כלומר, זה שנים רבות, מאות בשנים

‫עד שיגמרו את הדבר הזה

‫בעצם ההתעסקות היחידה של כל האנושות

‫תהיה בדבר אחד במפעל הכלל האנושי הגדול

‫ואז בעצם כולם יהיו אותו דבר

‫מחקנו את ההבדלים

‫ואז שוררת אחווה בעולם

‫תכניסו לב לג'ון לנון

‫הייתם אומרים שזה משהו אחר

‫זה 1984 של אורווייל, אם כבר

‫כלומר, יש מחשבה שהיא בעצם מחשבה טוטליטרית

‫כדי להגיע לדבר הזה

‫בעצם צריך שבני האדם יפסיקו להיות עצמם

‫כלומר, כשאני אומר לך

‫בוא נבטל את ההבדלים בינינו

‫כדי שנוכל לאהוב אחד את השני

‫מה מסתתר באמת מאחורי המשפט הזה?

‫מאחורי המשפט הזה מסתתר את האמירה

‫אני שונא אותך

‫זה מה שזה אומר

‫אני שונא אותך כי אתה שונה ממני

‫שוני זה כל ההבדל

‫ברגע שתפסיק להיות שונה

‫אני אוכל לאהוב אותך

‫זאת אומרת, ברגע שתפסיק להיות אתה

‫במילים אחרות, אני עוטף את השנאה

‫במלל של אהבה

‫אבל באמת אני שונא אותך

‫אני שונא גם את עצמי

‫כי זה שאני ייחודי זה גורם לי לשנא אותך

‫אז אפשר לומר שיש פה טרן של מוות

‫יש רצון בעצם לבטל את החיים

‫בואו על מנת שנוכל לאהוב אחד את השני

‫בואו נהיה למשל

‫דוגמה, כולנו אשכנזים

‫רעיון טוב לא?

‫ככה לפחות נוכל לאהוב אחד את השני

‫מה?

‫מה?

‫אז תודה

‫אני מוכן להתפשר איתך

‫אני בעד נוסח אחיד

‫אבל אני מציע שזה יהיה הנוסח שלי

‫אתה רואה, באתי לקראתך

‫בסך הכל, אני באתי לקראתך

‫אני בעד נוסח אחיד, מה אתה רוצה?

‫רק אתה לא יכול להתפשר ‫עם זה שזה יהיה דווקא שלי

‫כן? כלומר, יש פה

‫אז אני אומר את זה ביחס לכל מערכת חינוך שיעי

‫יש הרבה מערכות חינוך

‫עם כוונות טובות לחלוטין

‫אני שמעתי מחנכים אומרים את זה

‫אנחנו צריכים לגרום לכך שההבדלים לא יבלטו

‫כלומר, אתה רוצה להרוג את האנשים בעצם

‫זה בעצם מה שרצו אנשי מגדל בבית

‫הם היו טוטליטריים

‫הם רצו עולם של אחידות

‫עולם של אחידות זה עולם שלא חי

‫עכשיו תראו, יש איזה משפט

‫מדי אם זה הרעיון הראשון של הרעיון שלהם

‫יש איזה ביטוי שמשתמשים בו

‫שהוא ביטוי טוטליטרי לחלוטין

‫ביטוי מסוכן מאוד

‫בואו נסתכל בפסוק ג'

‫כן, כן, אני מיד אתייחס לזה

‫ביקאה וכו'

‫והיו אומרו איש אל ראהו

‫הווה

‫שימו לב למילה הזאת

‫הווה

‫תסתכלו גם כהווה נלבנה לבנים וכו'

‫תסתכלו בפסוק ד'

‫והיו אומרו

‫הווה נבנה לנו עיר

‫פסוק צ'

‫הווה נרדה ונבלה שם שפתם

‫כלומר הקב' הוא הגיב להווה שלהם בהווה שלו

‫מה פירוש המילה הווה

‫יש למשל אפילו שיר נורא

‫כזה נקרא הווה נגילה

‫מוכרחים להיות שמח

‫אני אסביר מה הכוונה

‫הווה פירושו

‫תרשמו את זה בפנקס ההגדרות

‫נכון שכולנו חושבים ש

‫חסר למי שיגיד לו

‫כי הרי הוא יפר את ההרמוניה הכל ‫כך יפה של האחידות האידיאולוגית

‫אז עכשיו אנחנו נעבור להצבע כל חדר האוכל

‫מתאסף וכולם כמובן מצביעים ביד נכון

‫כן יש אחד שלא

‫כן סיביר בדרך

‫זאת אומרת זה בעצם מה שהתרחש שם

‫אבל המטרה הייתה מטרה בהחלט חיובית

‫הם רצו לבנות עולם חדש

‫בסדר

‫עכשיו זה נגיד מבחין

‫ואז בעולם כזה אולי הסיבות ‫שהביאו למבול לא תבון

‫האמת היא שהגמרא אומרת שהם צודקים

‫הגמרא אומרת שהם היו רשאים כמו דור המבול

‫אבל כיוון שהיה שלום ביניהם לא נחרבו

‫שלום קשה אבל שלום

‫כן מה אתה אומר

‫אתה שואל כמו ששאלו שבוע שעבר כבר

‫האם אלוהים לא הבטיח שהוא לא ‫יביא עוד מבול אז למה הם דואגים

‫תשובה הם לא יודעים את זה

‫עכשיו מה

‫הם יודעים ולא מאמינים

‫או שלא מאמינים זה אותו דבר

‫לא יודע או לא מאמין זה אותו ‫דבר בעצם מבחינת התוצאה

‫למה השתמשו בשמות קודש לבניית המגדל

‫למה השתמשו אתה שואל בשמות קודש לבניית המגדל

‫למה לא זה עובד אז זה מה שלא השתמשו

‫זה נוגד את מבחינת הריבוי לאיכות

‫נכון זה נוגד את המטרה של השמות

‫זה כמו אדם שישתמש בתג ההלך

‫עכשיו זה כל זה כדי לפתור את הבעיה ביניהם

‫אבל יש פה אפשרות נוספת

‫להיפטר מהשמיים

‫במקום שאתה תצטרך להתאמץ כדי ‫שתוכל לעמוד מול הדין והחשבון של מעלה

‫אולי תיפטר ממי שעומד למעלה

‫ואז לא תהיה בעיה

‫איך אפשר להיפטר מהקבוה?

‫זו באמת שאלה לא פשוטה

‫איך אפשר להיפטר מהקבוה?

‫יש כל מיני גרסאות לדבר ‫הזה גם כמו שאתה ציינת

‫אבל הרעיון הוא שאני גם אגיד את הדעה שלי פה

‫איך אפשר להיפטר מהקבוה?

‫יש פתרון הלכתי פשוט מאוד

‫להפוך את כולם לתינוקות שנשבו

‫הרי לפי ההלכה

‫ההלכה אומרת את הכלל הידוע ‫שאי ידיעת החוק פותרת מאונש

‫כלומר אם אני לא יודע שדבר מסוים מחייב אותי

‫אני לא נשפט ביחס אליו

‫אני אשפט ביחס למשהו אחר

‫זאת אומרת מאחר וכל ‫ההתמודדות עם הרצון האלוהי

‫זה מתוך ידיעת מציאות ‫השם והידיעה שיש לו רצון

‫אנחנו פשוט נפטור את בני האדם מן הידיעה הזאת

‫ואז הם יהיו כולם תינוקות שנשבו

‫ברור?

‫עכשיו איך הם יהיו כולם תינוקות שנשבו?

‫פשוט מאוד, הם יבנו את המגדל

‫ברגע שהם יבנו את המגדל ‫הם התעסקו רק בדבר אחד

‫בבניית המגדל

‫ממלא דעת אלוהים תסתלק מהם

‫ולכן הקב' הוא לא יוכל לבוא אליהם בטענות

‫וביצלנו את העולם

‫שימו לב שהאיש שהגע את זה ‫כנראה היה אדם גדול, אדם ענק

‫לפי חזן מדובר בנמרוד

‫שנאמר עליו הוא היה גיבור צעיד לפני השם

‫הוא גיבור כי הוא יודע את ‫השם והוא מחליט שלא נכיר אותו

‫אצל חזן זה נקרא

‫יודע את ריבונו

‫הוא מתכוון נמרוד בו

‫במילים אחרות נמרוד ידע שהוא יחטוף על ‫זה בעולם הזה ובעולם הבא לעולמי עולמים

‫אבל לא אכפת לו הוא אידאליסט

‫הוא רוצה מרוב אהבת האנושות

‫למסור את העולם הבא שלו

‫ולו רק להציל את בני האדם מן המשפט

‫נראה לכם מוזר?

‫משה רבינו עשה אותו דבר

‫כן?

‫ואתה אם תיסחת את העם ועם ‫עין וכן נראה מספרי אשר כתבתי

‫היה מוכן לוותר על העולם הבא שלו

‫כלומר לא לקחת את נמרוד בקטנות

‫אם התורה מידעה עליו

‫שהגב שהיו אומרים עליו כנמרוד ‫גיבור צעיד לפני השם זה אמת

‫אז סימן שזה אמת

‫ואני אגיד לכם יותר מזה

‫לפי חזל היה מישהו שהתלהב ‫מהרעיונות של נמרוד והצטרף אליו

‫אברהם

‫אברהם אבינו לפי חזל חי בזמן המגדל

‫ומבוני המגדל היה

‫אז בו נהיית מגדל

‫כנראה שבעיני אברהם יש ‫מקום ברוך ה' אפשר לשבת

‫יש מקום

‫אברהם אומר שהדבר הזה הוא נפלא

‫הרי גם אברהם אהב את האנושות

‫והוא ראה מישהו שמוכן להשקיע בזה

‫איזה אידאולוג גדול

‫ולכן שמה שגם אברהם וגם נמרוד ‫הם אנשים מאוד קרובים זה לזה

‫נמרוד רואה שהמצב של העולם רע

‫גם אברהם רואה את זה

‫נמרוד אומר אם המצב של העולם רע

‫מי ישם בזה? מי שברא את העולם

‫לכן הפתרון זה להתנתק ממי שברא את העולם

‫ואז העולם יהיה מאושר

‫מה שאין כן

‫אברהם שמגיע למסקנה באיזשהו שלב

‫שהמצב של העולם רע אומנם

‫אבל זה בגלל ששכחו את מי שאמר והיה העולם

‫ולכן הוא מורד במורד

‫הוא מעווה מרידה בנמרוד

‫על מנת לקרוא בשם ה' ‫ואברהם מאמין שזה יהיה הפתרון

‫אבל ברור שנקודת המוצא ‫של שניהם היא נקודה שווה

‫זהה

‫כן, מה אתה רוצה?

‫אני לומד רק מה שכתוב

‫מה שלא כתוב אני לא יודע

‫כן

‫ברור, אברהם לפי זה פעל אחר ‫כך כסוס טרויאני במגדל בווה

‫לכן גם נמרוד רדף אותו

‫מה?

‫ווינסטון

‫אה כן, אז הוא כן הוא פועל שם נגד

‫אני לא חושב שאברהם קרא את הספר הזה

‫כן

‫נו

‫לא, זה בדיוק העניין

‫נמרוד הוא המורד היחיד

‫כל האחרים שוכחים

‫למה הם שואלים? מה?

‫אז אני אסביר, בשביל מה? ‫בעניין זה נעשה לנו שם

‫כי אין מישהו אחר שצריך שיהיה לו שם

‫כלומר עצם זה שבונים את המגדל

‫זה כבר אומר שאין אלוהים

‫ואני אסביר למה

‫הרי דיברנו בפסוק ב'

‫שיש כמה דברים שלא הסברנו

‫והמצאו בקעה בארץ שנעה

‫והישבו שם

‫אם הם מצאו בקעה

‫סימן שעד עכשיו איפה הם היו?

‫הם היו בהר

‫כלומר הם ירדו מן ההר אל הבקעה

‫ושם הם אומרים נבני מגדל שיגיע עד השמיים

‫זה הצלחת

‫אתה רוצה להגיע לשמיים

‫תעלה אל ההר

‫יש לך כבר בסיס

‫גם אתה צריך חומרי בנייה

‫אז חומרי בנייה מוכנים, יש בהר

‫יש אבנים, יש סלעים

‫במקום הזה אתה יורד אל הבקעה איפה שאין אבנים

‫ואתה צריך עכשיו לייצר לעצמך לבנים

‫בשביל מה לייצר לבנים? יש אבנים

‫זה אבנים מלאכותיות

‫זה גם הר מלאכותי

‫כלומר הקב' ברוך הוא ברא לו הרים

‫ברא לו חומרי בנייה

‫אנחנו לא צריכים אותו

‫אנחנו נבנה את ההר לפי ‫המידות שלנו בחומרים שלנו

‫נעשה לנו שם

‫לכן עצם בניית המגדל

‫זה כבר האמירה שאין אלוהים

‫זה מונח על גבי היסוד של ההנחה שאין אלוהים

‫מה?

‫זה דווקא קוראים שכן יכירו

‫אז מי שמעתה שהוא יתורד

‫הייתי מצטט לדווקא שיהיה איזשהו ‫מענה על סיבוב שלך עם כאלה

‫מה דווקא

‫לא, זה יקרה בנאס אלן מושם

‫יש פה אפיקורסיקן, זה לאו דווקא מרידה

‫לא, אפיקורסיקן זה הלשון רבים

‫נבנה, אהבה

‫כלומר הקולקטיב הוא האלוהות

‫זה בעצם מה שזה אומר

‫אגב, מה גרם בעצם לאברהם למרוד בזה

‫מה היה העיתות שיש פה בעיה

‫לא כתוב פה

‫אבל בפרקט רבי ליאזר

‫שקראתי

‫יש מדרש שכאשר אדם היה נופל מהמגדל

‫תוך כדי בנייה ומת

‫לא יוסע ממלב אליו

‫אבל אם הייתה לבנה נופלת

‫היו כולם יושבים על הארץ ובוכים

‫ואומרים מתי תעלה לנו אחרת תחתיה

‫מה פירוש הדבר הזה

‫ברגע שאתה בקולקטיביזם מוחלט

‫אז אין שום חשיבות לאדם יחיד

‫כי האדם הוא כוח בנייה

‫טוב אחד מת, יש אחד אחר זה תחתיו

‫זה לא הבעיה בכלל

‫אבל הלבנה שהיא הבניין, זה הנצח

‫מה יהיה איתה

‫כלומר לא אכפת לנו שמתו 200 אלף פועלים

‫בבניית התעלה

‫בין הים הבלתי לבין

‫איך קוראים לזה שם

‫הים ה

‫לבין מפרץ, לא זוכר מה

‫העיקר שההישג של הסוציאליזם הוא סגר

‫כלומר המושג האדם

‫הפך להיות ממשי יותר מבני אדם הספציפי

‫כן רציתי להגיד משהו

‫רציתי לשאול לגביה

‫המעשה של חילול השם

‫הוא בעצם לא

‫המצאון הזה לא מפורח ממסודו

‫למה?

‫האם זה לא מה שאתה אמר

‫שהמעשה של חילול השם

‫הוא קשור בקשר ישיר

‫למשהו שהוא עורר לאנושות

‫כלומר בצורה כזאת או אחרת

‫האם המעשה של חילול השם

‫בהנחת יסוד זה מפריע לאדם

‫לרצון הפעילי של אדם

‫מי אמר לך שזה חילול השם משהו הזה

‫הוא רוצה להפעיל משהו נורא

‫כדי לחלל שם שמיים

‫אתה צריך להיות מודע לקיומו

‫נמרוד עצמו

‫נמרוד עצמו כן

‫לכן הוא עצמו יסבול מזה

‫אבל השאלה האם

‫המעשה שאדם מסוים בסוים

‫שהוא חילול השם לא משפיע על רק עצמו

‫יש מה שקרא מצווה באהבה עבירה אתה אומר

‫כן אבל יש גם גדולה עבירה לשמה

‫ממצווה שלא לשמה

‫אז נמרוד רוצה לעבור עבירה לשמה

‫זאת אומרת לפעמים עוברים עבירה

‫כדי לתקן את העולם

‫אז עבירה אחת שווה לו

‫אבל זה לא רק עם העבירה הזאת

‫עם משהו שהוא קשור לקידוש השם

‫הוא לא חושב שצריך להיות קידוש השם

‫הוא חושב שצריך להציל את האנושות

‫שזה גם כן דבר גדול כי ראינו מה שקרה

‫כשהקבלו שפת את האדם

‫היה מבול שווה את זה? לא שווה

‫אבל אנחנו אומרים שהוא קורא

‫אבל השאלה אם הוא מעשה את זה

‫אנחנו שואלים בכלל לא כלכלי

‫הוא לא קורא את המצב והוא לא משפח

‫כלומר אם הוא מציע אותו שתיתכן

‫יש לה בעיה

‫דבר כזה שישראל משהו שהוא ההפך

‫תראה מה שאתה אומר

‫שדבר שהוא ההפך מקידוש השם

‫מוכרח להיות רע

‫כי זה מופרך מיסודו שמעשה

‫שיש בו משום חילול שם שמה

‫אם לא יצליח וכולי

‫לא שלא יצליח אבל הוא פשוט כן שווה

‫שהוא דבר רע

‫אני שואל אותך

‫זאת מנעים לך?

‫זאת אומרת לא

‫זה בדיוק מה שאני אומר

‫כלומר עד שלא נעשים הניסיונות

‫אתה לא יכול לדעת שום דבר

‫ונמרוד הוא הראשון שמנסה

‫היום אנחנו כן יודעים?

‫היום אנחנו כן יודעים

‫יש לנו קצת צברנו ניסיון במהלך ההיסטוריה

‫אבל נמרוד לא יכול לדעת את זה

‫כן

‫הרמנט בלגדר מולכן

‫שחסור של הבנייה של העין של קיים

‫והקריאה לה בשם

‫כן, בוודאי

‫כן, כן, זה מעשה קיינים, ברור

‫יש גם משהו מגביל לזה

‫בספר ישעיהו

‫יש שם שירת הקרן, אתה מכיר?

‫ולוקרת הישעיהו?

‫באמת

‫אני אזכיר לעצמי, בסדר

‫אז אני אזכיר לעצמי, בסדר

‫השיר ענה לידידי

‫שירת דודי לחרמו

‫קרם היה לידידי בקרן בן שעמן

‫ויעזקאו ויסקלאו

‫ויתאאו סורק

‫ויוון מגדל בתוכו

‫וגם יקב חצב בו

‫ויקב לעשות ענבים

‫ויעזבירו שים

‫ואז אחר כך הנביא מסביר

‫שכל מה שהוא תהיה כאן זה

‫קרם בית ישראל

‫ושווייקב למשפט

‫והנה מספך

‫לצדקה והנה צעקה

‫עכשיו, מה זה ויוון מגדל בתוכו?

‫מה בנמשל?

‫חזן אמרו, מגדל זה בית המקדש

‫יקב חצב בו זה השיטין של המזבח

‫וייקב לעשות ענבים ויעזבירו שים

‫כלומר רצה לעשות משפט

‫יצא מספך וכו'

‫אז זאת אומרת שהמקדש הוא מגדל

‫יש מגדל בבל

‫יש מגדל בירושלים

‫ירושלים נקראת

‫שער השמיים

‫מה זה בבל?

‫בשפה הקדית זה בבלו

‫השער של האלים

‫נכון? שער השמיים

‫כלומר זה שער השמיים וזה שער השמיים

‫והשאלה היא למה אתה מתכוון כשאתה עושה את זה

‫כלומר אותו מגדל יכול להיות קייני

‫יכול להיות שתי

‫אם המגדל משאבל את האדם אז זה קיין

‫אם זה האדם שמשתמש במגדל זה הבל או שת

‫זה כל ההבדל

‫בבקשה

‫לאן נעלם המגדל הזה?

‫אז הגמרה אומרת

‫יש סוגיה על זה במסכת סנדרין

‫היום מבחינת האתרולוגיה

‫הם מצאו את זכר

‫מצאו לו

‫מה מצאו להם?

‫מה מצאו? את הסריט של המגדל

‫מצאו? בבל?

‫אלא מה? בצ'קמצ'טקה? בבל?

‫דעתי אם את ה...

‫כן, אז יש, יש

‫היום משארים שמגדל בבל

‫זה לא איפה שהפעם היו ‫מראים את הציקורת הגדול בבבל

‫אלא יש מקום אחר לא רחוק משם

‫ששם גם כן יש סריט של ציקורת

‫טוענים שזה המגדל שהתורה דיברה עליו

‫אז זה לא כל דרך גדול

‫מה?

‫אבל אתה עכשיו דן בדיונים ארכיאולוגיים

‫שרחוקים מאוד בשלב הזה מי לעניין אותי

‫בסדר? אז לכן אני לא יכול להתייחס

‫טוב, בבקשה

‫כל מגדל בתורו זה נורא כזה?

‫מה?

‫המגדל זה בעצם רעיון של התרוממות

‫אדם רוצה להתרומם, נכון?

‫השאלה היא איך האדם יתרומם

‫זו שאלה דריכלית בסיסית

‫הדריכלים מבינים בזה

‫טוב, רגע כל פנים

‫הביקאה והלבנים זה השיכרון ‫שיש מהצלחה הטכנולוגית של האדם

‫כדי לעשות לבנים יש דבר אחד שחייבים לדעת

‫זה לעשות אש

‫אם לא יודעים לעשות אש אין לבנים

‫האש הוא היסוד של הצלחה ‫של הטכנולוגיה האנושית

‫בלי האש האדם לא מגיע לאן שיגיע

‫השאלה האם זה שיש לאדם אש ‫זה דבר חיובי או זה דבר שלילי

‫היוונים אומרים שזה שלילי, נכון?

‫פרומתאוס

‫פרומתאוס, כן?

‫היה איזה אחד גנב את האש מן האלים

‫האלים מאוד כעסו על זה

‫והחליטו להעניש אותו על זה

‫עד היום הזה הוא קשור בשרשראות

‫באבני הקווקז

‫בהרי הקווקז

‫באים מעורבים כל יום אוכלים לו את הכבד

‫מה?

‫מה זה?

‫ארכולס הציל אותו

‫ארכולס הציל אותו? אה, אז הוא כבר לא שם?

‫לא, כי פעם אחרונה שהייתי בקווקז חיפשתי

‫כמו שהכבד שכל פעם צומח וכו'

‫שחרר אותו, ארכולס

‫כבד צמחי

‫מה? כבד צמחי, למה אתה אומר?

‫אתה לא יודע שהוא צמחי?

‫אה, יפה

‫טוב, אבל על כל פנים

‫מה שהמיתוס היווני אומר

‫זה שבעצם יש יריבות בין האלים לבין האדם

‫וזה לא מסתדר

‫לקחת את האש מגיע לך עונש

‫איך המדרש מספר לנו

‫את המצאת האש על ידי האדם?

‫יש גרסה יהודית של קבלת האש

‫אז במדרש תנחו מה מסופר

‫שאדם הראשון ישב במוצאי ‫שבת ופתאום הגיע החושך

‫הוא נברא ביום שישי

‫והיה אור כל השבת

‫במוצאי שבת הגיע החושך

‫ואז האדם הראשון נכנס לחרדה

‫חשב שבגלל החץ שלו העולם חוזר לתאו ובו

‫והתחיל לפקוט

‫ואז הקבל השיט לו שתי אבנים

‫ואמר לו תשפשף זו בזו

‫ויצא מזה האש

‫ולכן במוצאי שבת נברחים בורם אורי האש

‫עכשיו נשאלת השאלה

‫אם כבר הקבל החושך הוא כזה סימפטי עם האדם

‫זה קודם כל אומר דבר מאוד מעניין

‫שבאופן בסיסי הקבל החושך הוא מעוניין ‫בשיתוף פעולה של האדם במעשה בראשית

‫כלומר אתה, אני עשיתי את העולם ‫ואני מבקש שגם אתה תעשה משהו

‫אבל אם כבר הקבל החושך ‫הוא כזה סימפטי עם האדם

‫אז במקום לתת לו שני אבנים

‫שייתן לו לפתבוער

‫הנה כך

‫יש כבר אש דלוק

‫כן, כנראה שהקבל החושך הוא מעוניין גם

‫לא רק שהאדם יהיה לו אש

‫אלא שהוא יעשה אותה, שייעצר אותה בעצמו

‫כלומר עד כדי כך הרצון של ‫הקבל החושך הוא לשתף את האדם

‫יוצא לפי זה שמגדל בבל יכול היה להיות המקדש

‫יכול היה להיות ההצלחה של השיתוף פעולה הזה

‫אבל הוא נעשה על מנת להשכיח שם שמיים

‫ונעשה לנו שם

‫כן, מה אתה רוצה?

‫כלומר הקבל החושך הוא חושב ‫על זה, הוא לא יכול לעשות את זה

‫הוא יכול ללמוד את זה על בני האבנים

‫כן, בסדר, זה אותו דבר

‫זה נושא שהקבל החושך שובט, זה ‫בעיה שהוא רוצה שהוא יעשה את זה

‫זה רמז, צריך להגיד לו חשוך פה

‫הרי אנחנו הגוי של...

‫אני יכול לשתף את זה על ראש

‫כן, טוב, זה נקרא שהוא ‫מעדיף לישון פה, פה לין

‫כן, אהלן

‫כן

‫כדי שאדם יכיר את זה

‫אפשר, עכשיו בואו נראה עוד פעם בפסוק ג'

‫והיו אומרו איש אל ראהו

‫ביטוי יפה

‫כן, ביטוי כזה איש אל ראהו

‫ביטוי של אחווה

‫ביטוי של אחווה

‫אבל נסתכל בראשי

‫איש אל ראהו, מה מפרש ראשי?

‫אומה לאומה

‫זה עצום מה שנאמר כאן

‫בדרך כלל, ראהו של אדם זה בן לאומתו

‫אנחנו שנינו מאותה האומה

‫ואז המסגרת הכוללת יוצרת ראות בינינו

‫אבל שהיחס בין אומה לאומה יהיה יחס של ראות

‫זה דבר שרק בחרית הימים נשמע עליו

‫כתוב לא יישגו יגוי חרב, לא ילמדו עוד מלחמה

‫שהעמים יתייחסו זה לזה ‫כמו שאדם מתייחס אל ראהו

‫נכון, כן, איש אל ראהו ‫זה ביטוי שחוזר הרבה בתנך

‫אבל במובן שבין אומה לאומה זה חידוש עצום

‫אז זאת אומרת שיש פה ‫איזה משהו אידאלי שקרה כאן

‫מה אתה רוצה?

‫אמרנו שבני אבר סיכו נתן

‫אני עוד לא יודע, אני בינתיים באיש לא... ‫אני לא יודע

‫אני לא יודע

‫אני רק יודע שכתוב כאן בראשי אומה לאומה

‫עכשיו, ראי אומרו איש אל ראהו

‫עכשיו מי זה האומות האלה?

‫בואו נסתכל בראשי

‫מצרים לחוש וחוש לפוט ופוט לכנן

‫מי זה כל החברה האלה?

‫בני מי?

‫תגיד, מי האהבה של כולם?

‫רגע, קוש, מצרים, פוט ‫וכנן הם בני שם, חם או יפה?

‫אתה רואה, הזרתי לך

‫מה אתה אומר?

‫אני מציע לך שתסתכל לרגע אחד

‫בפרק יוד, אפשר לחפש באותה מידה

‫אם אני שואל שאלה זה שאלה שאפשר לענות עליה

‫אז תסתכל בבקשה בפסוק ו'

‫פרק יוד פסוק ו', מה כתוב?

‫ובני חם, קוש ומצרים ופוט וכנן

‫נכון?

‫זהו, אתה רואה שכשאני שואל שאלה ‫זה שאלה שאפשר למצוא לה תשובה?

‫טוב, במיוחד בפסוקים שכבר למדנו

‫עכשיו, אם כן רשי אומר לנו, תגידו שאני לא פה

‫עכשיו, רשי אומר לנו אם ‫כן שיוזמי המגדל הם בני חם

‫מי הם בוני המגדל?

‫בוא נסתכל עוד פעם ברשי

‫בפסוק ו'

‫בנוסעם מקדם

‫מה כתוב ברשי?

‫שהיו יושבים שם

‫כדי לכתיב למעלה ואיהים מושבם וגומר הר הקדם

‫ונסעו משם לתור להם מקום ‫לחזיק את כולם ולמצואי לשנר

‫אז רשי מביא שזה שהם נסעו ‫מקדם זה בגלל שהם היו יושבים בקדם

‫מאיפה, איזה פסוק הביא רשי?

‫ואיהים מושבם וגומר הר הקדם

‫איזה פסוק זה?

‫זה פסוק למד בפרק י' נכון?

‫אני קורא את פסוק למד בפרק י'

‫ואיהים מושבם ממשבו אחר ‫הספרה הר הקדם אלה בני שם

‫אז ואיהי בנוסע מקדם מי הנוסעים?

‫בני שם

‫יוצא שבוני המגדל הם שמים

‫מי הם יוזמי המגדל?

‫חמים

‫יוצא לפי זה שפה יש בני חם ששיעבדו בני שם

‫מזכיר לכם משהו?

‫אה במצרים נכון היה משהו דומה

‫מצרים שיעבדו את בני ישראל

‫אגב איך הם שיעבדו אותם מה עשו בני ישראל שם?

‫חומר ולבנים

‫ממש אותו הדבר

‫כלומר מה שקרה במצרים הוא מהדורה ‫שנייה של מה שקרה בכללות האנושות

‫כלומר בכללות האנושות יש שיעבוד ‫בחומר ובלבנים של בני חם שחושבים

‫בני חם כנראה ממשיכים את הקהינות

‫ובני שם ממשיכים את השטיות

‫ואז קהין משעבד את שט

‫בני חם משעבדים בני שם

‫ואחר כך בני ישראל משתעבדים למצרים

‫איך קהין יצא לכל הספרות?

‫יפה כנראה הוא לא פה

‫מה?

‫הוא מתפלסף כנראה

‫הוא מדבר על בעד החירות

‫בעד החירות העקרונית והעבדות המעשית וכולי

‫מה אתה אומר?

‫נוח כילל אותו שהוא יהיה עבד שלו

‫נכון זאת אומרת נוח מעדיף שחם יהיה עבד של שם

‫ובמציאות מה קרה?

‫הפוך ואז אתה רואה את התוצאה

‫בבקשה

‫נמרוד מתפלח בתוכנית

‫ויש פה בעצם, בכל מקרה יש פה עבדות

‫ויש פה מעמדות

‫ברור שיהיו מעמדות

‫אגב לא במקרה נמרוד ומבני חם

‫ברור

‫זה תמיד הכרחי שמשהו לא ילך בתוך התוכנית

‫למשל זה יכול להיות הבירוקרטיה

‫כלומר יש מעמד בירוקרטי ‫והוא משתלט על אמצעי הייצוא

‫או כמו שלמשל כשיוסף ניסה ‫לעשות חברה שוויונית במצרים

‫נכון? הוא הפך את כל זה לשוויוני

‫רק אדמת הכוהנים לא הייתה לפרו

‫אדמת הכוהנים נשארה בנפרד

‫ואז זה שכל המערך הכלכלי שהוא רצה לבנות נשבר

‫כי לא ייתכן לעשות קולקטיביזם מוחלט

‫אבל שנים רבות לאחר מכן חז'ל ודאב

‫נראה את סור הרפוקטיבי

‫יפה, אתה רואה ששנים רבות אחר ‫כך חז'ל עסקו עוד פעם בחומר ובלבנים

‫איך הם עסקו בחומר ובלבנים?

‫בנו את הישיבות של סור הרפוקטיבי

‫מה זה תורה שבעל פה?

‫זה לייצר אבנים מלאכותיות

‫הקב' הוא נתן אבנים, אנחנו עושים לבנים

‫הקב' הוא נתן תורה שבכתב, ‫אנחנו עושים תורה שבעל פה

‫זאת אותו הדבר, כלומר היסוד של ‫קבלת תורה שבעל פה התחיל בבבל

‫זה מה שנוצר בנפש ולכן לא ‫בכדי, תלמוד בבלי בא משם

‫עכשיו יוצא לי כי אתם זוכרים שלמדנו שדור ‫המבול היה דור שקיבל את התורה בצורה של מים

‫כן, הרי אין תורה אלא מים

‫ככה זה התפרש אצלם

‫אצלנו זה אין מים אלא ‫תורה, אצלם אין תורה אלא מים

‫איזה תורה הם קיבלו? ‫תורה מן השמיים, הרובות השמיים נפתחו

‫מהי התורה שבאה מן השמיים? תורה שבכתב

‫מה עושים אנשי בבל? ‫הם ראויים לקבל את התורה שבעל פה

‫הם עוסקים בחומר ובלבנים

‫כלומר היסוד של קבלת תורה שבכתב ‫וקבלת תורה שבעל פה התחילו בבבל

‫כלומר בדור המבול ובדור הפלגה

‫אלא מה? כיוון שהכיוון לא היה מוסרי

‫אז בהכרח זה הביא לאסון

‫אבל זה בנה בנפש של האדם ‫את הצינורות המאפשרים

‫לו בבוא הזמן לעשות ‫את זה בצורה מתוקנת

‫ולכן ישראל באים ומתחילים ‫מחדש את מה שהאנושות נכשלה בו

‫כדי להצליח אותו

‫ולא בכדי, כשהעם נשתעבד במצרים

‫זה מתחיל מזה שכל הבן הילוד היעורת השליחו

‫תור שלם שהושלח אל המים

‫מי ניצל? אחד בטבע

‫נכון? שמו אחד בטבע והוא יצא מזה

‫מעניין מאוד

‫וגם הם השתעבדו בחומר ובלבנים ובכל עבודה ‫בשדה את כל עבודתם אשר עבדו בהם בפרח

‫זאת אומרת שמזה יצא גם ‫תורה שבכתב, גם תורה שבעל פה

‫והשאלה היא, האם אין עוד תורה ‫שלישית שאתה צריך לצאת מכל זה

‫זה אנחנו נגיע בעזרת השם בקרוב

‫אבל זה היסוד, אתם מבינים שהתורה ‫לא סתם מספרת לנו את הדברים האלה

‫אני לא יודע עד איפה ההיסטוריות ‫המדויקת של התורה ואיפה הדברים הם משאל

‫אבל זה לא כל כך משנה, כן מה אתה אומר?

‫תורה שלישית שזו תורת הנסיתות ואז ‫האמריקאית מתקשרת עם העניין הזה

‫שאחר כך שאני מעבור את ‫הספוג הדמייה למה אני באמריקה

‫יאיין לכבודו ופרי צדיק לסוכות דרוש רביעי

‫בסדר?

‫מי אמר ונעשה לנו שם?

‫מי אמר ונעשה לנו שם? האם השמים או החמים?

‫אני יודע לעצמי שזה החמים

‫הם כבר חמים, צריכים לעשות לעצמם שם, כן? ‫כל החמים

‫כן, טוב

‫מה? כן

‫איך זה היה מצליח אם זה לא היה בירושלים? ‫אתה שואל?

‫מה?

‫זה התשובה שלך, עכשיו אתה ‫שואל אותי, אותי אתה שואל, נכון?

‫כן, איך זה היה מצליח אם, כלומר ‫איך יכול להיות, זה בבל ולא ירושלים

‫תשובה, הם היו הולכים לירושלים, לפי ‫העיקרון עתידים בתי כנסיות ובתי מדרשות שבבבל

‫שיעקרו ממקומם ויעלו לארץ ישראל

‫כן, אבל זאת אומרת שיש הכירה, זאת אומרת ‫כאילו המגדל היה נעקר ממקומו אני לא יודע מה

‫או באופן ספוטני הם מבינים שלא ‫כאן צריך לבנות אלא שם, משהו כזה, כן?

‫היינו מוצאים פתרונות, הייתה ‫רעידת אדמה שאתה מחבר

‫טוב, עכשיו יש לך תירוץ אחר, כן? בבקשה

‫עכשיו, בואו נראה, ונעשי לנו שם

‫פן נפוץ על פני כל הארץ

‫זאת אומרת שהם רוצים ריכוז

‫אבל הקב' הוא רוצה מילו את ‫הארץ וחיפשוה, הוא רוצה את הריבוי

‫הוא לא רוצה את הריכוז הזה, הריכוז ‫הזה גורם ליצירת טיפוס אחיד של אנושות

‫ולכן מזה יכול לצאת רק כלכלה

‫אז מה הפתרון?

‫מה הפתרון? פסוק ה'

‫עכשיו, פסוק ה' אומר מילה, ‫אומר ביטוי מאוד מאוד קשה להבנה

‫שהוא כל כך קשה להבנה

‫שחלק גדול מן המפרשים הרגישו ‫צורך לשנות את המשמעות הפשוטה שלו

‫הביטוי הוא כדי להלן, וירד השם

‫איפה מצאנו עוד בתורה את הביטוי וירד השם?

‫באר סיני, וירד השם על אר סיני, מה עוד?

‫לא, בסדון כתוב אהבה נרדה

‫ביעקב לא כתוב

‫לא כתוב בחת' העגל

‫וירד השם בענן, כן, זה ‫בגילוש 13 מידות, איפה עוד?

‫כתוב פעמיים וירד השם בענן בתורה

‫זאת אומרת, אז אם כן, שלושת ‫המקומות הנוספים מתוך הארבעה

‫וירד השם על אר סיני, וירד ‫השם בענן, וירד השם בענן

‫זה תמיד מדבר על מה? על התגלות

‫נכון? על התגלות השם

‫אז מה זה וירד השם? התגלות השם

‫בסדר? מי שלא פחד מזה, תסתכלו בתרגום אונקלוס

‫והתגלי השם

‫אהה, זאת אומרת שהייתה ‫התגלות של הקב' אל האנושות

‫עוד לפני מעמד אר סיני

‫במילים אחרות, היה פה מעמד ‫אר סיני, או יותר נכון, מעמד בבל

‫שבו הקב' נגלה אל בני האדם

‫התגלות קדומה, כן

‫זה ימיד את השם ירוד, ושם אז בענן ‫אראה שירותות, מה המשמעות היתה לזה?

‫תראה, אני לא יודע, אבל ההתגלות ‫גורמת לפירוט, והשאלה היא למה

‫אני אסביר את זה, אולי אני מרגיש ‫את הוא יכול להסביר את זה עכשיו

‫כשבני אדם מציירים לעצמם גילוי השם, כן? ‫בציור הפשוט

‫זה נשמע כמו התפרצות הרגש, פי ‫מיליון, עם רעידת אדמה פי מיליון, נכון?

‫משהו 84 וסולם גריכטר

‫כן, משהו נורא

‫עכשיו, כשאדם מרגיש נגיד את הדבר ‫הזה, כלומר, מתאר לעצמו דבר כזה

‫מה המקום שלי מול כל ההוד וההדר הזה?

‫פיצי, שום דבר, נכון?

‫נכון? ככה הציור הרגיל

‫מעניין שחזאל הבינו בדיוק הפוך, ממש הפוך

‫ומעניין על איזה פסוק הם עשו את זה

‫יש פסוק בתהילים כפתט, כל השם בכוח

‫אמרו חזאל, מה זה בכוח?

‫לפי כוחו של כל אחד ואחד

‫זה נקרא לשבור פסוק, כן?

‫הפסוק אומר בכוח, כן, מה זה בכוח? בכוח שלי

‫זאת אומרת שכיוון שהקב' הוא, אני אגיד ‫לכם סוד, לפי היהדות הקב' הוא גם הבורא

‫אז כשאני פוגש אותו, אני פוגש את עצמי

‫כלומר, ההתגלות מעצימה את ‫התחושה של הלגיטימיות של העני שלי

‫בעוד שבדרך כלל חושבים ‫שההתגלות, זה בהשפעה של האסלאם

‫ההתגלות מכניעה את האדם, מבטלת את ערכו

‫להפך, יש התגלות, אז ‫עכשיו, וואה, אז אני חשוב

‫תסתכלו בערב חוק בעולת ‫ראייה על המודה אני לפניך

‫מתי יש לי אני כשאני לפניך

‫בלי להיות לפניך, העני שלי בטל

‫אבל לפניך יש לי אני

‫לכן, וייר את השם, אוטומטית מה זה גרם? ‫שכל אחד ירגיש את עצמו

‫מה התוצאה? לא הבינו אחד את השני

‫הפירוד הוא תולדה של ההתגלות

‫זה הסטרטגיה הפשוטה, וייר את השם

‫מה יקרה? לא יבינו אחד את השני

‫אבל לא נקרא שאומר שהוא ‫מתגלה, אמר שהוא בא להיפרם

‫נכון, זה עצמו מה שגרם להיפרמם

‫כלומר, זה השבר שלהם, ‫מבחינתם זה נורא הפירוד הזה

‫זה בדיוק מה שהם רצו למנוע

‫כן, מה אתה רוצה?

‫אתה אומר, אחרי ההתגלות ‫של קטע דבור חולמינשוואי,

‫כל המשרדים ביחד ‫אומרים אותו דבר בשירה

‫כשכולם ביחד מתנבלים את ‫זה, אולי לא אנחנו מתנבלים

‫אבל זה לא יותר, זה היה לקטע בנושא

‫בקריאטיה בסוף, זה משהו אחר לגמרי

‫וזה ממש לא אותו הדבר

‫זה לא התגלו את השם שם, זה הם גילו את השם

‫טוב, רק עכשיו

‫אבל הרב קוק הוא עולה את היד, הוא ‫נותן לאן מכללותו ולא כאדם אינדיבידואל

‫הרב קוק הוא נוגע לשם על אדם שקם מהשינה

‫זה העם ישראל שקם מהשינה

‫כן, אני לא יודע, בבוקר כשאני קם ‫מהשינה אני לא כלל ישראל, אני אני

‫ותאמין לי שיש לי כמה רעיונות כשאני קם בבוקר

‫בין היתר להישאר בתוך השמיכה

‫כלומר, לא אני, חבר שלי שסיפר ‫לי שיש לו קשיים לקום בבוקר

‫מה אתה אומר?

‫מה קורה אם השם באמת נגיד ‫לבסס אם זה המצליח או לא?

‫אה, יכול להיות שזה המצליח, זה מה שכתוב

‫כן, והיא אומרה שם אין עם אחד ‫ושפה אחת לכולם וזה הכי ילם לעשות

‫ואתה לא ייבצר מאמת כל אשר יזמו לעשות

‫כלומר, זה מסוכן מאוד, ‫האדם יכול להצליח בדבר הזה

‫ואז הגורל של האנושות היא גורל רב אמר

‫כן?

‫אז עכשיו יש פה שאלה גדולה מאוד

‫כן, לכן פסוק ח' ויפץ השם אותם משם ‫על פני כל הארץ ויחד אילו לבנות העיר

‫על כן קרה שמה בבל

‫כי שם בלל השם שפת כל הארץ ‫ומשם מפיצה משם פני כל הארץ

‫תגידו, זה נכון שבלל זה המקור של בבל?

‫זה אותו שורש

‫זה ממש לא אותו שורש, בבל זה לא בלל

‫זה לא כן או משה שעה, זה די

‫צריך להבין, כל מקום שהתורה אומרת על כן קרה

‫על כן קרה שמה או קרה שמו

‫זה בניגוד למה שרגילים לחשוב

‫אין הכוונה שזה המקור של השם

‫לא, אלא זה דרוש

‫זה תמיד דרוש

‫מי שקרה לזה בבל קרא לזה מסיבות שלא

‫על כן קרה שמה בבל

‫עכשיו אנחנו מבינים למה ראוי לקרוא לה בבל

‫כי שם בלל

‫זה כמו שאמר היסר

‫אחי קרה שמו יעקב

‫ויקבני זה פעמיים

‫קשי יצחק נתן לו את השם יעקב

‫הוא התכוון שקביע שהוא יעקב את אסיו

‫אלא לעפר

‫אסיו אומר אתה קראת לו יעקב מהסיבות שלך

‫אבל עכשיו רואים כמה זה היה מוצדק

‫ויקבני זה פעמיים

‫אז גם כן, על כן קרה שמה בבל

‫אין הכוונה שבגלל ששם בלל נקרא בבל

‫אלא ראוי השם בבל למקום שבו בלל השם

‫ברור?

‫עכשיו נשארת השאלה איך ‫תיפטר הבעיה עם כן של האנושות

‫כי עכשיו מה שקורה

‫אז בסדר

‫לא הצליח הרעיון של אחידות

‫מה יקרה עכשיו? הפירוד

‫מה יביא הפירוד? מלחמה

‫מלחמה תביא מבול

‫אז איך פותחים את הבעיות האלה?

‫בעצם לא פתרנו שום דבר

‫כן מה אתה אומר?

‫כי במילה בל יש נשון בלל

‫כן זה דרוש

‫דרוש יש לכם כל מיני דברים

‫למשל לזה ראוי לקרות ג'ורג'

‫תראה איך הוא גר גרן

‫כן מה אתה אומר?

‫בעצם התבלטות של היחיד זה גורם את הפירוד

‫כלומר אני מרגיש את עצמי מאוד

‫ואתה מרגיש את עצמך מאוד

‫נו אז אנחנו נפרדים זה מי זה?

‫די לי בעצמי

‫זה לא פירוד מנהיגה לעצמו ‫של פיקושת בין אנו לבין אתה?

‫לא דווקא

‫יש השאלה אני

‫מה מבדיל בין לי לבין אתה?

‫האני שלי לעומת האני שלך

‫כן מה אתה רוצה?

‫בארצנאי לא קרה בלבול בעם ישראל

‫אז למה בארצנאי לא קרה בלבול בעם ישראל?

‫בוודאי שקרה בלבול

‫הדבר הראשון שהם רצוי לעשות ‫זה פירוד אל אלוהי חי ישראל

‫כן? זה לא...

‫אם זה סוף סוף שהם מבושבים לצחון

‫מה שהם רצוי לעצור בשביל שיהיה שם זה?

‫לא מתאים

‫מי זה הם?

‫עם ישראל?

‫עם ישראל בחטא העגל

‫בארצנאי מה הם רצו?

‫טוב זה כשאנחנו נלמד את הפרשה הזאת

‫במיוחד יש פסוק בפרשת וייט חנן

‫בפרק ה...

‫פסוק כף א' כף ב'

‫הן הראנו השם אלוהים את כבודו ואת גודלו

‫ואתה למען המות

‫פעם צריך ללמוד את זה

‫לימדתי ספר דברים אני חושב פה

‫זה שבארכיון זה נמצא

‫טוב אז איך פותרים את הבעיה?

‫כל זאת ועוד בפעם הבאה

‫שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234925134″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 18
"ולשם יולד גם הוא" - העמים השמיים
פרק יא’ פסוק א
אורך השיעור: 50 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234925134″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן