פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת נח > נח איש צדיק תמים היה בדורותיו

נח איש צדיק תמים היה בדורותיו

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אם נוח, נוח איש צדיק.
‫אם כן, הוא צדיק ולא מצחק. הוא צדיק באמת.

‫יש פה סתירה.

‫ברור.

‫הנוצרים, אם יש לי משהו ‫חדש חדשי שזה יעזור לי,

‫הנוצרים אמרו...

‫הוא גם דף של תנ״ך פה על ‫הרצפה, זאת אומרת, משהו כזה. תודה.

‫יערב זוכרני.

‫הנוצרים אומרים שיש מכאן ‫ראייה לתיאולוגיה שלהם.

‫התיאולוגיה של הנוצרים ‫היא שהאדם איננו זכאי.

‫כלומר, גם אם האדם ‫יהיה צדיק, הוא יורש גהינם.

‫וזאת מדוע? משום שהאדם אשם.

‫הוא אשם במהותו מאז החטא ‫הקדמון של האדם הראשון.

‫האדם נולד בחטא, הוא ‫פרי החטא והוא עצמו חטא.

‫ולכן הדרך היחידה...

‫לכן החריטו הטבעית היא אבדון, גהינם.

‫אלא שיש אפשרות להציל את ‫האדם מן האבדון על ידי החנינה.

‫כלומר, אם תבוא חנינה אלוהית, ‫אז הוא יוכל להנצל מגהינם

‫כי היותו צדיק לא מספיק כדי להציל אותו.

‫ואת זה מוכיחים מהעצמדה של שני הפסוקים.

‫מנוח מצא כן, אף על פי שהיה צדיק.

‫אבל היהדות קוראת את הפסוקים הלאחרת,

‫ואני גם מגלה לכם מראש ‫שהיהדות צודקת במקרה הזה.

‫ובואו בעוד מקרה, שזה כולם.

‫והרעיה שהיהדות צודקת ‫זה שהרפוק אומר את זה.

‫אם כן, איך אנחנו נביאים?

‫זה פשוט צריך לדעת לקרוא ‫את הפסוקים בצומת לב.

‫בעיני מי מצא נוח חנך?

‫מה? -י' כב' כנראה.

‫מה? מי אמר דורותיו?

‫הוא מצא חן בדורותיו?

‫סליחה, כתוב שהוא מצא חן בדורותיו?

‫לא, כתוב שהוא מצא חן בעיני השם.

‫זאת אומרת, ביחס לדרישות ‫של י' כ' ו' כ', הוא לא מצא חן.

‫הוא רק מצא חן.

‫לעומת זה, כשאנחנו ‫מזכירים שהוא צדיק בפסוק ט',

‫הוא צדיק ביחס למי, לפני מי? -אלוהים.

‫אלוהים. כתוב. את האלוהים התהלך נוח.

‫אם כן, לפי הקריטריונים ‫של אלוהים הוא צדיק,

‫לפי הקריטריונים של ה' הוא לא צדיק.

‫מסקנה, הוא לא צריך להינצל.

‫מובן? הוא לא צריך להינצל ‫בגלל שמי שצדיק לפני אלוהים

‫אין סיבה שהוא יינצל מן המבול.

‫תסתכלו לרגע אחד בבקשה בפסוק י'

‫ויאמר אלוהים לנוח, קץ כל בשר בלפני.

‫אומר רשי. מי שיש לו רשי, הסתכל ברשי.

‫מה זה קץ כל בשר?

‫כל מקום שאתה מוצא זנות ועבודה תלילים.

‫אנדרלמוסיה באה לעולם והורגת טובים ורעים.

‫כלומר, יש איזו קטסטרופה, אסון טבעי גדול.

‫מי מת? כולם, צדיקים ושיים.

‫מי יינצל? כלומר, אם מישהו ‫כבר צריך להינצל, מי זה יהיה?

‫אתם יודעים?

‫אתה אומר צדיקים, מדוע? כי אתה יהודי טוב,

‫והחוש המוסרי שלך תובע שאם כבר מישהו ניצל,

‫שזה יהיה הצדיק.

‫אבל המציאות היא שמי ‫שניצל זה מי שיודע לסחוט.

‫או שיש לו גלגל, גלגל הצלה, או סירה. ‫לא משנה.

‫כלומר, הניצל לפי הטבע ‫הוא מי שעומד בתנאי הטבע

‫ולא בתנאי המוסר. יש פה איזה קושי.

‫אתם יודעים, הרגש הטבעי שלך ‫כיהודי טוב זה שזה צריך להיות מוסרי.

‫אבל המציאות זה לא המוסרי, זה מי שחזק.

‫אז זה המקום היה דרך?

‫זאת אומרת, זה לא המוסר היה דרך.

‫יכול להיות. ‫אני לא יודע, אתה מדבר איתי על דברים

‫שאני לא קראתי כאן.

‫אבל מה שברור כאן, שלפי הטבע,

‫זה לא מספיק שאתה צדיק ‫כדי שתינצל, אלא אם כן,

‫אתה צדיק במדרגה כזאת שמה שאתה מתייחס אליו

‫הנה הוא הטבע.

‫אולי אני אסביר, מי זה אלוהים לפי התורה?

‫אתם ממציאים דברים. ‫אני לא יודע, אני כדי לדעת מה שהתורה אומרת,

‫כלל גדול לימדנו הרב יהודה אשכנזי,

‫כדי לדעת מה שהתורה ‫אומרת, צריך לקרוא בתורה.

‫אני יודע שזה ממש חידוש ‫עצום, זה פצצה, אבל זאת האמת.

‫תגיד, אלוהים בגמטריה הטבע, ‫לא כתוב בגמטריה בתורה.

‫מדת הדין, אני רוצה לראות איפה זה כתוב.

‫כל מיני דברים, בעל הכוחות כולן.

‫תסתכלו בפסוק הראשון של התורה.

‫בראשית, ברא אלוהים.

‫אז מי זה אלוהים? זה מי שברא את העולם.

‫זה יפה, זו ההקדרה.

‫מי שבורא את העולם הוא אלוהים.

‫איזה עולם הוא בורא? -עולם הטבע.

‫עולם הטבע. ‫מסקנה, אלוהים הוא הפועל דרך כוחות הטבע.

‫ולפי כוחות הטבע, הרשעים ‫והצדיקים מתים אם יש אסון.

‫ולכן אם אתה צדיק לפי הדרישות ‫של אלוהים, זה לא מספיק.

‫זה מה החידוש של רשי. -מה רשי אומר?

‫מה החידוש שלו.

‫אחרי שקראנו את רשי, אז אנחנו לא מבינים.

‫כמו שהבנו את רשי, אנחנו לא ‫מבינים בכלל מה החידוש שלו.

‫אז כשהבנו את הפסוק ‫הראשון, לא תעשו את הראשית.

‫נכון, נכון, נכון. ‫אחרי שהבנו את הפסוק הראשון, זה נכון.

‫רק רשי יודע שיש הרבה אנשים ‫שלא קראו את הפסוק הראשון,

‫לפחות לא הבינו אותו עד הסוף.

‫שלום לרב. בסוף הרשת בראשית נאמר,

‫ואינחם ה' כעשה את האדם בארץ.

‫איך זה מסתדר עם מה שלמדנו בפרקים ‫האלה, באת שהאדם רק נברא ונוצר, אך לא נעשה?

‫תודה.

‫השאלה איפה?

‫ואינחם ה' כעשה את האדם בארץ.

‫טוב, זו באמת שאלה איפה? לא יודע.

‫לא יודע. כן, טוב.

‫לא כל דבר נדבר. על כל פנים.

‫זו פעם ראשונה שמדובר על ה'? ‫-זו פעם ראשונה שמדובר על ה'?

‫זו פעם ראשונה. -לא נכון.

‫רוב השמש. -לא, לא.

‫יש כמה דברים, כן? ‫אבל זו לא פעם ראשונה שמוזכר ה'

‫על כל פנים, לפי התיתריונים ‫של ה' ה' כנראה הוא לא אלוהים.

‫אם ה' זה לא אלוהים, אז מי זה?

‫זה מי שגובר על הטבע.

‫זאת אומרת, אם אתה מתנהג מעל סדרי הטבע,

‫אתה ראום להנהגה שהיא מעל ‫הטבע, ולכן גם אם יהיה אסון טבעי,

‫תוכל להינצל. צריך להיות צדיק לפני ה'

‫עכשיו, מה זה להיות צדיק לפי אלוהים? ‫מה זה להיות צדיק לפי ה'?

‫בואו נראה איך מתנהג נוח.

‫אם נסתכל למשל בפרק ו' בפסוק כ' ב'. ‫יש משפט נפלא.

‫ויה אסנוע ככל אשר ציווה ‫אותו אלוהים, כנסה. בול.

‫הוא צייתן מוחלט, הוא גיבור של הציות. ‫מה אתה רוצה?

‫היה לנו אמרנו ש... ‫מה שמענו עד עכשיו, שכן זה בערך.

‫הוא לא סגור על ביד.

‫נכון.

‫כלומר, ברגע שאתה עושה ‫בדיוק מה שאמרו לך, זה בערך.

‫כי זה לא מה שרצו שתעשה. ‫יפה. ולכן, נוח, אפשר לומר,

‫החיסרון, לא יודע אם זה ‫חיסרון, זה בעולם מעלה עצומה,

‫אבל הוא עושה בדיוק מה שאמרו לו.

‫אז הוא צדיק של אלוהים. אז זה לא מספיק.

‫זה בדיוק העניין.

‫וכאן אולי הבעיה.

‫כלומר, אנחנו... גם אפשר להוכיח את זה

‫מאות פסוק, מה שאמרתי לך עכשיו, ‫תזכיר לי שיש עוד פסוק שמוכיח את זה.

‫אם כך, מה היה צריך נוח לעשות?

‫כדי להיות צדיק של ה'?

‫אז זוהר אומר דבר, אפילו ‫קצת עם ציניות מסוימת.

‫אז זוהר אומר שהקב' רחוב ‫בא לנוח, אמר לו, שלום, נוח,

‫רציתי להגיד לך שאני הולך ‫להשמיד את כל העולם כולו.

‫ואז נוח הגיב, הוא מעיתי, ‫אמר, טוב, תעשה טבע.

‫טבע.

‫כלומר, הוא מקבל את הניתונים כמו שהם.

‫מה שיש, אם זה נסתדר.

‫עכשיו, יש השמדת העולם ‫כולו, נבדוק אם אני יכול לנצל.

‫בעצם מה היה מצופה מנוח? ‫לשנות את הניתונים.

‫מה? -לראש גדול.

‫לראש גדול, בדיוק. -מה שעשה הרב.

‫מה שעשה הרב? כן, עכשיו, היה לי לבוד.

‫כשאנחנו מסתכלים, נשאר בפסוק, את.

‫אלה תולדות נוח, נוח, איש ‫צדיק, תמים היה בדורותיו.

‫את האלוהים התהלך נוח.

‫אז מי הולך ראשון, נוח או אלוהים?

‫מקסימום, אחד בצד השני, ‫את האלוהים התהלך נוח.

‫ברור שנוח, איך נוח יודע לאן הולך?

‫לכל שהאלוהים הולך, אז הוא הולך. נכון?

‫האלוהים עושה השמדת ‫העולם, בסדר, הוא הולך עם זה.

‫נעל להסתכל, לרגע אחד תשמרו על הדף,

‫ותסתכלו בבקשה בפרק י' זין, פסוק א'.

‫אני יודע שזה הרבה מאמץ ‫פיזי, אבל בסך הכול זה גם בריא.

‫בריא, נחיל את השורים ‫מדבר, אז בפרק י' זין, פסוק א',

‫ויהי אברהם בין תשעים שנה ותשע שנים.

‫והיא ראה השם אל אברהם, ‫שימו לב מי שנראה זה השם.

‫והיא אומר אליו, אני אל ‫שדאי, התהלך לפניי וייתמי.

‫אז מי הולך ראשון? אברהם.

‫אברהם הוא זה שיתווה את הכיוון.

‫כביכול, מאל הקב' ברוך הוא, מה לעשות? כן.

‫הוא לא מצווה, כתוב עירה.

‫על כל פנים, זה מה שהוא מגלה ‫לו, כי זה יקרה אחרי ברית המילה.

‫הוא נוסף לצוות אותו ברית ‫המילה ואז הוא יוכל להתהלך לפניו.

‫אבל מה שלא יהיה, ברור שלאברהם יש מעלה,

‫שהוא מתהלך לפני.

‫זאת אומרת שהוא מקדם את פני הרעה.

‫נחזור, בבקשה, אפשר לעזוב את פרק יוצאין,

‫ואחזור לפרק ו' פסוק ת'.

‫נסתכל על שלושת המילים האחרונות של הפסוק.

‫את האלוהים התהלך נוח. האלוהים התהלך נוח.

‫מהם שופי הטבות של שלושת המילים האחרונות?

‫חכם. -חכם, נכון?

‫נוח זה ח' התהלך זה ק'.

‫האלוהים, מ', נכון? חכם.

‫אבל זה חכם ששופי הטבות ובסדר הפוך.

‫מה זה אומר? הוא חכם לאחר מעשה.

‫זאת אומרת, הוא חכם שיודע ‫להסביר אחרי שהמעורעות התרחשו,

‫מדוע זה היה הכרחי שהם יקרו כפי שהם קרו.

‫אני אסביר לך למה זה היה חייב להיות.

‫אולי יכולת להגיד את זה לפני זה.

‫כן? זה החכם שאחר מעשה, ‫כי הוא מתהלך את האלוהים.

‫צריך להבין שזה אדם ענק, כן? ‫הבין, זה לא אדם פשוט בכלל.

‫הוא צדיק מוחלט שהולך אחרי אלוהים.

‫או את האלוהים.

‫ואם כך, נשארת שאלה?

‫אם כן, מדוע הוא ניצל?

‫זה מובן שיש פה קושי עצום. למה נוח ניצל?

‫מה זה מצחן הזה?

‫דבר נוסף, אדם כמו אברהם, למשל, ‫שהוא שם לב שמצב העולם גרוע.

‫מה עושה אברהם? הוא מתקן את העולם, נכון?

‫מתפלל זה אם יש גזירה, ‫אבל לפני שבכלל מגיע גזירה,

‫מה עושה אברהם? ‫מתקן את העולם, משלם את העולם.

‫מה היא התרופה לבעיות ‫העולם לדעתו של אברהם?

‫מה? -מניעה.

‫מניעה? -מניעה.

‫מניעה, זה התרופה? ‫מה חסר לעולם שבגללו העולם רע?

‫אין דעת אלוהים, נכון? ‫זה בעצם הטענה של אברהם, לפחות.

‫השיטה שלו זה שצריך לקרוא ‫בשם ה' ולכן הוא עושה את זה, נכון?

‫בכל מקום שבו אברהם הולך, הוא קורא בשם ה'

‫סימן שהוא סובר שמה שהעולם זקוק לו

‫זה לדעת את שם ה' נכון?

‫וואי, זה מתוק. אפשר לקרוא?

‫הרב, אני חייב לומר לך שהשיעורים ‫שלך מתוקים מטבש ונופצופים.

‫פשוט מחיים איתי. תודה לך על הכול. וואו.

‫שיעור. כן, באמאץ.

‫עכשיו, איפה היינו?

‫מה אמרנו? כן, אז אברהם קורא בשם ה'

‫שם ה' זאת כיוון? כידוע לכם, הוא מילה.

‫זאת מילה בעברית, נכון? יהוד, יהוד, ואבקר.

‫שאלה קטנה, איך אומרים מילה בעברית?

‫טבע, נכון? ראשי טבעות.

‫באמת שכשנוח הבין שיש משהו שלא בסדר,

‫הוא הבין שצריך טבע. אז הוא עושה טבע.

‫כלומר, הוא הכניס את שם ה' לקופסה.

‫ואיך רואים את זה? זה מפורש. ‫תסתכלו בבקשה בפסוק תדבב.

‫וזה אשר תעשה אותה שלא ‫שומעות מה אורך הטבע,

‫50 המערוך בא ו-30 המקום מתא.

‫יוד כפול ה', כמה זה? -50.

‫ו, כפול ה'. יש פה שתי דעות.

‫מי שאומר 30, הוא שומע 60. -30.

‫30, 30, זכר. יוד כפול ה', כפול ו, כמה זה?

‫-300. -300, נכון?

‫אז זה המידות של הטבע. איך כתוב במשלה?

‫מגדל העוז, שם ה' בו ירוץ צדיק והוא נסגר.

‫כלומר, הצדיק ניצל על ‫ידי שהוא נכנס לתוך שם ה'

‫שם ה' זה הטבע.

‫כלומר, אצל נוח, אותה התנהגות של אברהם

‫מקבלת את הצורה של הגנה, ‫לא של יוזמה, אלא של הגנה. כן.

‫מה עם הה' האחרונה? -מה עם הה' האחרונה?

‫האוציות המרכיבות, את שם ‫ה' ה' הם שלוש, י' ה' ו'. נכון?

‫עכשיו, יש פה כמה רמזים ‫נוספים, אלא מה תכעדנה ממלא,

‫זה קוצו של י' וכו'. אבל פה מה שלא ברור,

‫אולי זה מה שחסר, ה' האחרונה? כן.

‫שאלה מה רע? ‫-אתה לך לפניי כראשולך מאחוריי.

‫הרי נכתב, אתה לך לפניי ולא מלפניי.

‫לא מקבל. נסתר. הלאה.

‫אז איפה היינו? כן. ‫אם כן, עוד לא מובן מדוע נוח ניצל

‫מכאורה ומגיע. בואו נראה עוד קצת.

‫בפסוק י' ו'.

‫הוא מכל החי, מכל בשר.

‫שניים מכל תביא אל הטבע ‫לאחיות איתך, זכר ונקבה יהיו.

‫למה שניים ולמה זכר ונקבה? כי הוא ממין.

‫האמין. אם לא יהיו שניים ולא ‫יהיה זכר ונקבה, העולם לא ימשיך.

‫אז הולכים פה על המינימום. ‫שניים, זכר ונקבה.

‫מה אוכלים? ‫פסוק קו א', ואתה, קח לך מכל מאכל השריח,

‫השריח יחד, והספתה ‫אליך, והיה לך ולהם לאוכלן.

‫אתם צריכים לאכול. ‫האדם צריך לאכול, הבאמא צריכה לאכול.

‫אז נדבר כשהיא אוכל לכולם. ‫זו הפונקציה המינימלית.

‫רביעה, מזון. זהו.

‫עכשיו, אחרי כל מה שאמרנו ‫עד עכשיו, זה נשמע טוב, נכון?

‫עכשיו, בעיה אחת. אני אקרא לכם עכשיו פסוק

‫שיהרוס לחלוטין את כל מה שאמרנו עד עכשיו.

‫תראה, נתנפץ, כמו גדולך. ‫זה פרק זין, פסוק א'.

‫והיום ארשם לנוח.

‫נוח. חשבתי שרק אלוהים מדבר איתו.

‫בוא אתה וכל ביתך אל הטבע, ‫כי אותך ראיתי צדיק לפניי.

‫בדור הזה. לא מבין כלום.

‫עכשיו, הוא צדיק לפני ה' ‫בדיוק כמו אברהם הבינו.

‫כל מותק.

‫גם תראו, הטיפול בבאמות שונה.

‫מכל הבאמה הטהורה, פתאום ‫יש באמות טהורות, לא טהורות,

‫לא איזה ערך של טהרה ותומעה פה.

‫ציקר לך שבעה שבעה, שזה השם של הקדושה,

‫המספר של הקדושה, לא המספר הביולוגי.

‫שבעה שבעה, איש ואשתו. ‫כבר לא אומרים זכר וקבע.

‫יש אדון ג'יראפ, הוא גדול ג'יראפה.

‫יש לכם מקום, מוזמן פה. נזמנתם מאכל מיוחד.

‫אתם בצ'ארטר? לא? טוב.

‫כן, איש ואשתו. מכל הבאמה השונה,

‫לא טהורה היא שניים איש ‫ואשתו, גם היא שניה של תומעה.

‫וגם תקנו בפסוק ה' כן הפסוק שאמרתי לך

‫שמוכיח פה משהו, בייס ‫נוח ככל אשר צבע הוא השם.

‫לא כתוב, כנעשה.

‫כי פה זה ממש מה שאמרו לו לזאת.

‫כלומר, קרה פה איזשהו שינוי מאוד משונה. ‫מה?

‫שאפשר להוסיף בייס נוח ככל ‫אשר צבע הוא השם, זה נוח.

‫זה נוח. יפה, גם הוא. טוב, יפה. יפה מאוד.

‫עכשיו, אם כך, אפשר לומר שנוח השתנה.

‫אולי. כן? אבל זה טוב ולא טוב.

‫כי להגיד שהוא השתנה זה ‫אפשרי, אבל כשהוא מצחן,

‫זה היה לפני שהוא השתנה. ‫אפשר להבין מה זה הסיבה

‫שאת מצחן. כי אפשר להגיד ככה,

‫שבמשך 120 שנה, רק כך ‫לא 120 שנה לבנות את הטבע,

‫אז נוח מכורח הנסיבות התחיל לטפל באנשים. ‫איך?

‫לא בדיוק מרצון, אבל נוח הולך ‫לכתוב עצים ביער עם המסור החשמלי.

‫והוא אומר, היי, נוח, לאן אתה הולך?

‫אני הולך ליער. ‫סליחה, נוח, מה אתה הולך לעשות ביער?

‫אני הולך לכתוב עצים. ‫נוח, אפשר לשאול אותך שאלה?

‫למה אתה חותב עצים?

‫אני חותב עצים כדי לעשות טבע. בסדר?

‫סליחה, למה אתה עושה טבע?

‫נוח, אני רואה שהיום זה לא ידע. ‫סם את המסור בצד.

‫אני חותב עצים כדי לבנות טבע ‫כי אתם רישיים ואלוהים החליט

‫שצריך להשמיד את העולם ולהציל אותי.

‫אז אני בשביל זה בונה טבע. בסדר? מובן?

‫טוב, בסדר, הוא לא אמר לי.

‫עכשיו, וזה במשך 120 שנה כך. מה זה גורם?

‫זה במשך 120 שנה, זה אמור ‫להחזיר את האנשים בתשובה,

‫אבל זה לא בדיוק מחזיר את האנשים בתשובה,

‫כי זה לא סימפטי. ‫זאת אומרת, זה לא מתוך יוזמה שלו.

‫אבל אולי בכל זאת זה עשה לו משהו.

‫אבל זה עשה לו משהו, אבל ‫לא הציל את העולם עדיין.

‫טוב, אז צריך להבין. מה?

‫אבל אתה הבין שכל צדיק ‫הוא ידע את זה של עצמך?

‫זו, זה... אני אמרתי שאפשר לומר ‫את זה, אבל זה דעתי לא שלמה.

‫לכן אני חושב שצריך להבין את זה אחרת. ‫כן, בבקשה.

‫אבל אפשר להגיד שאלה שאתה מסיכוי.

‫לא יכול להבין שתקרה פה משהו. -כן.

‫זה לא קרה, זה לא מזה מה יש. -נו.

‫אבל זה... -אבל למה אומר צדיק לפניי?

‫זה מה שהיה הכי טוב. ‫-אבל למה אומר צדיק לפניי?

‫תגיד, זה אתה מתהלך ‫איתי, ושאלוהים מדבר איתו,

‫למה ה' מדבר איתו? -במקרה שלנו,

‫אבל איזה רעי שאני כותב את ‫זה, אז אני צריך להגיד ממש?

‫אבל מקבל מה שיש זה ‫נקרא אלוהים, זה לא נקרא ה'

‫אבל לפי הרמה של הדור שלנו.

‫לפי הרמה של הדור זה ברירה, ‫אז נקרא לזה ה' קוסמטיקה, כאילו.

‫לא נראה לי. בואו נראה עוד פעם.

‫תסתכלו בבקשה בפרק זין, פסוק א',

‫צריך פשוט כמו כל דבר לקרוא לאט.

‫אתם יודעים אגב שביקורת ‫הנקרא אמרה זה פשוט מאוד.

‫יש שני סיפורים, אחד של ‫האלוהיסטים והשני של ההווייסטים,

‫ושהם פשוט היו בעלי השקפה ‫שונה לגבי דמותו של נוח,

‫והעורך הראשי של התורה ‫הוא הדביק עם סלוטייפולוסנדב,

‫שהוא מדביק דברים שלא ‫דומים לסלוטייפולוסנדב.

‫מי שזה משכנע אותו, הוא סמול.

‫טוב, פרק זין, פסוק א'.

‫והיום מרשם לנוח, בוא ‫אתה וכל ביתך אל הטבע,

‫כי אותך ראיתי צדיק לפניי.

‫המילים פה מסובכות מדי.

‫הנתיק כותב, כי אתה צדיק לפניי.

‫מה זה כי אותך ראיתי?

‫יש פה תוספת שצריכה פה בירור.

‫פירוש הדבר, שהשם ראה משהו, ‫ורק השם ראה, אף אחד אחר לא ראה.

‫כי אותך ראיתי, אני, אני רואה, ‫אבל אף אחד אחר לא יכול לראות.

‫בגלל שמה שרואים, זה רק ‫שאתה מתהלך את האלוהים.

‫עוד לא רואים שאתה הולך לפניי. ‫מה אתה רוצה?

‫יש לי שכביר. -אה?

‫יש לי שכביר. -איפה יש שכביר?

‫אתה ראית? -כן, יכול להיות, כן.

‫זה שיש פה שכביר, זה משמעותי, ‫זה בעלי הגיב, צריך לשים לב.

‫כי אותך ראיתי.

‫זאת אומרת, אני ראיתי משהו... וואו.

‫שלום, תודה רב.

‫מה ההבדל בין שם אלוהים לבין אל שדה?

‫בפרק יודזיין.

‫זה לא הנושא כעת, אנחנו לא בפרק יודזיין.

‫בפרק יודזיין, שם אנחנו מלמד, ‫בעזרת ה' מתברך בין אלה.

‫שלום לרב היקר.

‫כיצד ניצל להסביר את העובדה ‫שישנם מאות אלפים, אם לא מיליונים,

‫מינים של בעלי חיים,

‫וכיצד ייכנסו כולם על מנת ‫לאפשר התפתחות עתידית שלהם?

‫תודה וערב טוב.

‫לא יודע.

‫זאת אומרת, אנחנו לא יודעים ‫מה הגודל האמיתי של הטבע,

‫אבל מה הגודל של העמה שמדובר עליה.

‫אז זה יכול להיות עמה, ‫שהעמה הזאת היא גדולה

‫כמו עשר עמות שלנו.

‫כמו שכתוב, עשר עמות בעמת ‫איש, תשע עמות בעמת איש,

‫רשת כותב, בעמתו של הרוג.

‫אז זה שהעמה שמדובר עליה ‫זה לא העמה שלנו, זה עמה ככה.

‫ומעשר עד היום, אנחנו לא ‫יודעים שתו מן ההכלאות.

‫כן, יכול להיות גם התהכלאות, ‫כל מיני דברים כאלה.

‫נגיד שיש מיליוני סוגי ג'וקים. ‫כמה מקום אתה צריך בשביל מיליון ג'וקים?

‫קופסה אחת, מספיק.

‫זה לא מסובך כל כך.

‫לאחרונה, ראינו, דהיינו שיש כל מיני זמן,

‫כל מיני ניסיונות, במיוחד של נוצרים,

‫להוכיח שטבעת נוח נמצאה.

‫אז לאחרונה מישהו שלח לי ‫סרטון על משהו שדומה לטבעת נוח

‫שמצאו בערי הררת, בתוך ‫השלג, בתוך מעמקי האדמה,

‫עצים עתיקים, כל מיני דברים כאלה,

‫וזה באמת... ‫אולמות, אולמות, זה משהו ענק המקום הזה,

‫אם זה באמת תלת נוח. איך תדע?

‫מה יש לך כאן על הנוצרים והתנחים?

‫כי הנוצרים מאמינים בתנח, ‫וזה מאוד חשוב להם להאמין,

‫ולהביא ראיות ארכיאולוגיות ‫להניצות הסיפורים של אותם.

‫כן. -האם לנו אין חשוב?

‫האם לנו אין חשוב? גם לנו זה חשוב,

‫אבל תקציבים יש אצל הנוצרים, לא כל כך יצא.

‫עכשיו, איפה האם?

‫טוב, הגיע מישהו כל מיני אופנים ‫איך לפרש בדיוק את המעשה

‫מבחינה נגיד מדויקת, מדעית, ‫אבל אני עוד לא רוצה להגיע לזה.

‫אני רוצה בינתיים לעשות פה במהות הפסוקים,

‫אחרי זה נראה מה, אולי, אם מה ‫שיש מבחינה מדעית אומר את זה.

‫עכשיו, אז בואו נמשיך באותך ‫ראיתי, בפרק זין, פסוק א'.

‫יש בתוך נוח, נמצא אברהם, הוא כבר שם.

‫אותך ראיתי צדיק לפניי. ‫אחרים לא רואים את זה.

‫אתה בינתיים רק כמו נוח.

‫אבל זה לא בגלל שאתה לא ‫אברהם, אתה אברהם מדוקע ופעם.

‫אברהם שלא יכול לבוא לידי ביטוי.

‫זה כמו אדם, נגיד, שיש לו ‫צדקה לתת, אבל הם לא עניים.

‫אז זה נקרא שהוא לא נדיב? ‫הוא נדיב, אבל הם לא עניים.

‫אין לו איפה לבטא את המידע הזאת.

‫אז נוח היה כבר אברהם, רק לא ‫היית לו אפשרו לו לבטא את זה.

‫מדוע? כי הדור לא אפשר, בדור הזה.

‫כלומר, למרות שזה בדור הזה, ‫אני ראיתי אותך צדיק לפניי.

‫אם תסתכלו, במילה... ‫מה? הוא לא יכול להיות.

‫כי הדור לא איתו.

‫למשל, בספר הזוהר, יש ‫דיון מעניין בין משה לנוח.

‫מספרים על שיחה שמתקיימת ‫בשמיים, על קוס קפה בגן עדן.

‫אז משה ונוח מדברים.

‫משה בא אליו בטענות, אומר לו, ‫אה, אתה לא התפללת על הדור שלך,

‫אני התפללתי על הדור שלי. אה? אתה לא בסדר.

‫אומר לו, נוח, תגיד תודה ‫שאני לא התפללתי על הדור שלי.

‫כי אם הייתי מציל את הדור ‫שלי, העולם היה מדרדר כל כך

‫שהדור שלך לא היה ראוי בכלל להצלה.

‫אז זה שלא התפללתי זה שלא היה מה להתפלל.

‫ככה הזוהר מסיים את השיחה.

‫עכשיו, זה בא לומר, כאילו ‫שיש לנוח איזה קייס פה.

‫כלומר, נכון, כמו שאברהם, ‫למשל, מתפלל על אנשי סדום.

‫למה? אם יש 50 צדיקים ‫בתוך העיר, אולי יש 45, אולי...

‫ונוח ידע שאין.

‫זאת אומרת שאי אפשר היה להציל. ‫אחרי זה מה שכתוב כאן בדור הזה.

‫צדיק לפניי בדור הזה.

‫עכשיו, אולי נשים למה דבר מעניין.

‫איך כתובה המילה אותך? ‫איך כותבים אותך בעברית?

‫א' ו' כ'. איך כתוב כאן?

‫מה? איתך, נכון? א' כ'. כאילו שכתוב איתך.

‫זאת אומרת, יש איתך צדיק לפניי. ‫הוא נמצא שם, רק הוא לא מתגלה.

‫אני רוצה לפי זה שבניגוד ‫למה שהנוצרים חושבים,

‫שאו שיש לך זכויות או שאין לך זכויות.

‫כלומר, או שאתה צדיק או שאתה מוצא חלק.

‫פה מתברר שיש משהו שלישי. ‫יש הזכות של המעשים.

‫לא סתם, יש הזכות של ‫המעשים ויש הזכות של הזהות.

‫בגלל הזהות הוא ניצל.

‫וצדיקים אחרים שהיו בדור ההוא לא ניצלו.

‫הם לא היו נשאה אותה הזהות.

‫למשל, למה דבר דומה?

‫תאונה דרכים, שני פצועים ‫מגיעים לבית חולים,

‫יש מכונת החייה בשביל אחד מהם בלבד.

‫השני ימות. האחד אדם, השני כוף.

‫את מי מצילים? אתה אדם. יש לי בעיה.

‫האדם הזה הוא אדם מרושע,

‫ואילו הכוף הזה יציל יהודים בשואה,

‫את מי אני מציל?

‫את האדם בכל זאת. מדוע? כי הוא אדם.

‫זה הזכות של הזהות.

‫איך תרצו לי לקרוא לזה במילה יותר ידועה?

‫סגולה.

‫מצד הסגולה הוא ניצל.

‫אז זה לא חנינה, כמו ‫במובן הנוצרי של המילה,

‫זה תכונה בנפש שעתידה ‫להתגלות בעתיד כראויה.

‫אז זה מה שאומר, כי אותך ‫ראיתי צדיק לפניי בדור הזה.

‫יש פה כמה שאלות.

‫מדוע בימי חנוך הוא מתושלך, ‫ששניהם היו באותו מהלך של נוח?

‫חנוך עלה לשמיים ומתושלך מת לפני המגבול,

‫ולא יכולו להשפיע על דורם, שישימו בתשובה.

‫ולכן נמשכו לאלוהים, והעולם נמשך על אהוב,

‫בימי נוח צריכים למגבול לעשות הבירוב?

‫התשובה היא שבימי נוח כבר העולם ‫הגיע למדרגה שצריך כבר לברר סוף סוף.

‫מדוע? אנחנו נדמה בזה עוד מעט ‫כי זה דור שהיה גדול מכל הדורות,

‫שהיה ראוי שהתורה תינתן על ידו, שתינתן לו.

‫ולכן כאן אי אפשר יותר ‫למשוך את הערך הפיים,

‫עשרה דורות מאדם בן נוח, ‫להודיע כמה הערך הפיים לפניו,

‫שכל הדורות היו מכריסים, עד ‫שבן נוח הביא עליהם את מגבול.

‫ויעמוד שלומו לפני מסבך השם ‫נגד כל קהל ישראל, מלאכים א' כפתא.

‫אם נניח שלפני מישהו, ‫פירושו שהוא מתהלך אחריך,

‫יצא שמסבך השם עומד בין שלומו ‫לבין העם והם לא רואים אותו.

‫זה נכון, אם כתוב היה ‫עמד, ואנחנו אומרים, מתהלך.

‫מה אני אעשה? טוב.

‫מה היה תמון בן נוח שתתראה את זה?

‫מה היה תמון בן נוח? שנוח היה בעצם אברהם.

‫הרי יש, וחזן אומרים על ‫נוח, על הפסוק בדורותיו,

‫יש דורשים לגנאי, יש דורשים לשווח.

‫מה זה דורשים לגנאי? ‫אומרים, אם היה בדורו של אברהם,

‫לא היה נחשב לכלום.

‫ויש לשווח, אומרים שאם היה ‫בדורו של אברהם, היה צדיק יותר.

‫עכשיו, אני שואל את השאלה, ‫האם שתי הדעות האלה חלוקות

‫לגבי אופיו של נוח? ‫התשובה היא, לא, הן לא חלוקות.

‫שניהן מסכימים שנוח היה רק נוח.

‫מה שהן אומרים זה כך, אם אתה ‫לוקח את נוח כפי שהוא עכשיו, בדורו,

‫ואתה מעתיק אותו כמו שהוא ‫לימי אברהם, אז אברהם גדול ימינו.

‫אבל אם אתה לוקח את נוח, הוא ‫מעתיק אותו לדורו של אברהם,

‫אז הוא יהיה אברהם.

‫ברור? לכן, זה שתי הדעות שלו. ‫זה נשבר ונגנא כאחד.

‫מה? -הסכים לכם שאין משמעות לזהות

‫של כל מיני האנשים שחיינו בדורו של נוח?

‫איך יכול להיות שאין משמעות ‫לזהות שלהם ושל כל האנשים

‫שמתו בדורו של נוח? ‫כי הם היו השלב הקדום של האנושות.

‫זה מה שדיברנו כשלמדנו ‫על הפסוק על הגיבורים, נכון?

‫על מה? -על הגיבורים. אתה זוכר?

‫אתה זוכר שלמדנו על הגיבורים? ‫כי לא הייתה בשיעור.

‫אז זה לא שאתה לא זוכר, אתה פשוט לא יודע.

‫אבל בשיעור ההוא הסברנו ‫מה בעצם הייתה התכונה

‫שבמשפחה של נוח, שעשתה אותם ראויים להינצל

‫ושלא הייתה בשאר האנושות ‫ועשתה אותה ראויה להשמדה.

‫דיברנו על זה.

‫זאת אומרת, נמצא לפי זה שיש פה משהו נורא

‫מבחינת האחראים של נוח.

‫דווקא בגלל שהוא היה מוצלח, ‫הוא אפשר לעולם להיות מושמד.

‫יש לרבי פנחס מקוריץ, יש בספר מדרש פנחס,

‫אז הוא כותב, מדוע הצדיקים ‫צריכים להתפלל על הדור?

‫כתוב כמה מקומות שהצדיקים ‫צריכים להתפלל על הדור.

‫אז הוא אומר, ביש שהם ‫אשימים בצרות של הדור.

‫למה הם אשימים בצרות של הדור?

‫הרי היה, הוא מבין, ‫עשרה דורות מאדם ועד נוח,

‫ולא קרה כלום.

‫הגיע צדיק אחד נוח והעולם מושמד.

‫עשרה דורות מנוח ועד ‫אברהם ולא קרה שום דבר.

‫הגיע אברהם צדום ואמורה נאפחים.

‫אם כן, זה אומר שלצדיק ‫יש אחריות בנושא הזה.

‫מהי הסיבה שהצדיק הוא אחראי לצרות?

‫ביש שכל זמן שהצדיק לא ‫הגיע, אז כולם באותה רמה.

‫אז זה הנורמה, זה מה שיש. ‫הקבל שאנחנו מסתדר עם זה.

‫והרגע שמישהו מגיע ומעלה את ערף,

‫כל מי שאיננו איתו מקוטרג.

‫יש כתרוג היום.

‫לכן דווקא הופעתו של נוח ‫זה מה שמביא את הנבול.

‫הקבל שמישהו יכול להרשות ‫לעצמו, להשמיד את כל העולם,

‫כיוון שיש לו צדיק אחד להציל.

‫כמו שאגב, הקבל שמישהו אמר לאברהם,

‫'ואתה אני חלי ואחלן ועשה אותך לגוי גדול'.

‫מה אומר הקבל שמישהו? ‫איזה מזל שיש לי אותך.

‫שאני יכול לקחת אותך, ‫לעשות אותך לגוי גדול.

‫למשה, כן.

‫ואומר למשה, אני יכול ‫להשמיד את כולם כי יש לי אותך.

‫לעשות אותך לגוי גדול. ברור?

‫זאת אומרת, זו הסכנה העצומה ‫שיש בקיומם של הצדיקים.

‫לכן אומר הרבים חס מקוריץ,

‫הצדיק צריך להיות צדיק כזה ‫שצדקותו במקום לקטרג על כולם

‫תעלה את כולם.

‫זו עבודה מיוחדת של הצדיקים, ‫הם צריכים להיות מודעים לזה.

‫שלום, רבי פרודרב, האם ייתכן שהקבל שמישהו

‫שלכן שהקבל באמת התכוון למחות את כל האדם,

‫האם יכול היה להיות מצב ‫שלא היה נוח, שהיה מוצא חן,

‫ושהאנושות כולה הייתה נכעדת ‫והעניין האלוהי מייעל עליו?

‫כן, אתה נראה צודק.

‫שבאמת אי אפשר היה לעשות את השמדת האנושות

‫כל זמן שנוח לא מוצא חן.

‫אז כאילו הקבל השלום ‫השתמש בזה שנוח מצא חן,

‫כדי שאי אפשר להשמיד את העולם.

‫עכשיו אני מתחיל, אחת ‫דברים על מה זה מצא חן.

‫נמצא בתוך נוח חן,

‫משהו שעושה אותו ראוי ‫מצד הזהות שלו להמשך הקיום.

‫בסדר? עד כאן מובן? כן.

‫יוצא שכן זה לא כל כך...

‫יוצא שכן זה לא כל כך... זה לא בחינם, זהו.

‫יש סיבה. זה מה שכתוב, וחנותי את אשר אחון.

‫אז חז'ל אמרו, אף על פי שאינו ראוי.

‫מה זה אף על פי שאינו ראוי? ‫מאיזה מילה זה בא ראוי?

‫משביעות נראות. לא רואים למה, אבל יש סיבה.

‫זה לא שאין סיבה. בסדר?

‫זה בחינם מצד המעצים, אבל זה ראוי.

‫יש סיבה לזה. ‫יש סיבה, אבל הסיבה היא מיסטרית.

‫היא תתגלה בבוא הזמן. ‫בבוא הזמן תדע למה. בסדר?

‫פסוק דלת.

‫כי לימים עוד שבעה. ‫בפרק זין, פסוק דלת, כן?

‫כי לימים עוד שבעה. ‫הנוכי ממתיר על הארץ ארבעים יום

‫וארבעים לילה. ומחיתי את כל ‫היקום השעשיתי עם על פני האדמה.

‫למה שבעה ימים? חזל אמרו, מה אתה רוצה?

‫שאלה של מטושלח, אבל המטר הוא חתוך מטר.

‫אם הקינטיום ממתיר את ‫הימים, לא ממתיר את...

‫או שסתם יגע קצר?

‫לא, הוא לא ממתיר את ‫הימים, הוא ממתיר את המטר.

‫עכשיו, שבעת ימים זה ‫שבעת ימי אבלו של מטושלח.

‫אמרו חזל, אם נתן להם... ‫בתוך השבעה של מטושלח

‫יתאימם טעם של גן עדן.

‫כל האנושות הרגישה פתאום, ‫טעיח גן עדן יש בעולם.

‫ויכלו אז לחזור בתשובה, ולא ‫חזרו בתשובה, אז נגמר בינה.

‫זה גם מעניין הדבר הזה. מה זה טעם גן עדן?

‫צדיק נסתלק, ואז פתאום ‫מרגישים מה העולם יכול היה להיות.

‫כל זמן שהצדיק נמצא ‫איתנו, הוא לא כל כך תמיד...

‫הוא הולך, פתאום כולם מרגישים.

‫זאת אומרת שיש בעולם מספיק נתונים,

‫פתאום מתברר שיש מספיק ‫נתונים כדי להביא לעולם גן עדן.

‫כפשוטו, עלי אדמות.

‫היום יש מספיק כסף, נכון? יש מספיק אמצעים.

‫כדי להפוך את כל העולם כולו לגן עדן.

‫אז למה זה לא ככה? למה לך כסף?

‫בתיל. -בתיל, נכון? של נשק.

‫זאת אומרת שיש פה בעיה מוסרית.

‫הבעיה המוסרית היא זו ‫שמעכבת את הגן עדן עלי אדמות.

‫אגב, זה בעצם היה החיסרון ‫המוסרי של דורם עמול.

‫מלאה הארץ חמאס.

‫זאת אומרת שהיה קלקול של המרכם החברתי.

‫יש בסיפורים של האקדים ‫והשומרים גם כן תיאור של המבול.

‫נקרא, לילת גלגמש, נומאליש ‫וכל הדברים האלה, מכירים?

‫לומדים את זה בכל תיכון ‫חילוני נורמלי במדינה,

‫לומדים את האגדות הבבליות על המבול.

‫מזל שיש אגדות הבבליות על המבול,

‫כי לפחות ככה יימדו גם את המבול שבתורה.

‫זה טוב.

‫אם לא, אז לא יומדים.

‫אבל אם הבבלים מוכנים לדבר ‫על זה, אז כנראה שיש על מה לדבר,

‫אז כדאי ללמוד בעצם.

‫ומעניין מאוד בתיאור של ‫המבול כפי שהוא אצל הבבלים,

‫מה הסיבה של המבול? מישהו יודע?

‫האלים רבו ביניהם, עשו הרבה מאוד ‫רעש, וקפצו, ומוטטו את התקרה של העולם.

‫ככה הגיע המבול.

‫כלומר, יש בעיה של ריב, לא אצל בני אדם,

‫זה בכלל ריב בין האלים.

‫מבחינתו של האדם, זה אסון. ‫זה אסון בלתי נמנע.

‫לפי התורה, יש ריב. בין מי? בין בני אדם.

‫זאת אומרת, הסיבה של המבול היא מוסרית.

‫יש פה חידוש עצום של תורת משה,

‫שמה שכל האנושות ידעה עליו כאיזה ‫מין אסון טבע או איזה כפריזה אלוהית,

‫זה נשלט על ידי התנהגות מוסרית.

‫יש לזה השלכות, ואנחנו ‫נראה אותן בהמשך, כן? בסדר?

‫אנשים שואלים, איך זה יכול להיות ‫שיש סיפור של המבול אצל הבבלים?

‫מה התשובה? איך לא?

‫אם זה קרה, אז צריך שמישהו יספר ‫על זה, מה, רק אנחנו יודעים על זה.

‫אם זה קרה, כוודאי שזה ‫צריך להיות מסופר בכל העולם.

‫ואכן באמת, בכל המסורות העתיקות ‫של העולם, יש תיאורים מבולים.

‫מה? -לא סיפרו על זה.

‫הם סיפרו על זה בפה.

‫לא, אבל הם סיפרו על זה כשהם עברו על זה.

‫הם צייציים של נוח.

‫לא, הצייציים של נוח.

‫למה הם לא סיפרו?

‫אם מישהו ש... ‫הם רוצה לברור מבול, מה, הוא לא יספר על זה?

‫לא נותנית הבעיה. איך אנחנו מספרים על זה?

‫כי זה גם קרה לאבא שלנו, נוח, נכון?

‫כי יש לו שאלת אחת, שאתה משחק בו.

‫ולמה אתה חשב שאלת אחת? ‫למה שאחים לא יספרו?

‫מה, אתה מקנה בהם?

‫למה זה איפה שעבוריה? אסור להם לספר.

‫כלומר, עברו... ‫כל צייצי נוח יוצאים מן הטבע, כן?

‫ואסור להם לדבר על המבול? למדתי.

‫קצת מוזר מה שאתה אומר.

‫טוב, אם אכן הוא מצד הזהות,

‫היה צריך לכתוב, ונוח מצא חן בעיני אלוהים.

‫כי בעיני אלוהים הוא באמת היה צדיק.

‫הרב שלום, אילו היה בדורו של ‫אברהם, לא היה נחשב בכלום. רשי.

‫לפי מה שידוע לי בסדר ‫הדורות, נוח חי בזמן אברהם.

‫אז היה בדורו? נכון.

‫אבל מדובר שאם הוא היה ‫פעיל בזמנו של אברהם, אז...

‫איפה אנחנו? כן, פסוק ד'

‫כי לימים עוד שבעה, הנוחים ממתיר על הארץ.

‫עכשיו, אם באמת יש הודעה על ‫המבול שבעה ימים לפני התרחשותו,

‫אז זה כבר לא מאורע רגיל.

‫זה לא סתם כי הרי, למשל, לפני ‫שקורית רעידת אדמה, אין עדרה.

‫צונמי, אין עדרה.

‫אבל למבול עוד שבעה ימים, סודר.

‫אז זה כבר פעולה בעלת אופי עליון יותר.

‫בואו נראה מה קורה איתנו.

‫הנוחים ממתיר על הארץ 40 יום ו-40 לילה.

‫או, למשל, תסתכלו בפסוק י' ב',

‫והי הגשם על הארץ 40 יום ו-40 לילה.

‫יפה, אוטומטית, זה מורצנו ‫את האסוציאציה, מתן תורה.

‫טוב, בואו נמשיך עוד בפסוק י'.

‫בשנת 600 שנה לחיי נוח, בחודש ‫השני, ב-17 יום לחודש, ביום הזה,

‫נבקעו כל מעיינות תהום ‫רבה והרובות השמיים נפתחו.

‫תגידי, מה זה הרובות השמיים? ‫מתי נפתחו הרובות השמיים?

‫יש לכם איזו אירוע שבו ‫נפתחו הרובות השמיים?

‫אליהו וגשם, זה הרובות השמיים?

‫עם השליש, נכון? שמה שאמרנו,

‫הנה, השם עושה הרובות בשמיים? כן?

‫יש לכם משהו יותר ברור? באר שיניי.

‫אז נפתחו הרובות השמיים.

‫אתם ראיתם, כי מן השמיים דיברתי עם אחרת.

‫אין מים אלא תורה. ‫אז אם כן, הם קיבלו את התורה.

‫מה זה הרובה? -הרובה זה פתח בתקרה,

‫שדרכו השן יכול לעבור.

‫עכשיו, יש גם... יש גם בפרק ו' פסוק ג'

‫אתם זוכרים מה שכתוב שם?

‫היום אומר השם,

‫לא ידון רוחי באדם לעולם ‫בשגם ובשר, והיו ימיו 120 שנה.

‫מה מוכזל על בשגם ובשר?

‫משה מן התורה מניין, שנאמר ‫בשגם, בשגם גמתי המשה.

‫והיו ימיו 120 שנה, זה ימיו של משה.

‫כלומר, חיפצו איפה היה משה ‫במבול, והתשובה הוא היה שם.

‫הוא היה שם בשגם ובשר, ומה קרה לו?

‫נבלה במים.

‫לא היה לו כוח להוציא את ישראל, ‫להוציא את האנושות מן המים.

‫אומרת בת פרעה,

‫כי מן המים, מי שתאומה זה מים.

‫הוא לא היה במים של ‫היהור, והוא היה בטבע ביהור.

‫ממאה המבול.

‫ולכן כשהוא ניצל ממאה המבול, ‫סוף סוף מופיע בתוך טבע.

‫בטבע, משה הקטן.

‫נכון?

‫עכשיו, רגע, רגע, רגע, לא גמרנו.

‫בספר שמות, פרק למד א', פסוק למד.

‫אה, אין לכם.

‫לא חופי את האומה. כן, אפל תלכם.

‫אז אני אגלה לכם מה שכתוב כאן.

‫פרק למד...

‫עכשיו, פרק למד א', סליחה.

‫לא התבלבלתי, פרק למד ב', איי, איי, איי.

‫לא, אז הוא ממש טעות.

‫פרק למד ג' פסוק י' ב'.

‫יש שם צלונה של משה.

‫משה מתלונן.

‫היום הוא מתלונן, הקב' הוא ‫אומר לו, תשמע, לך תגיד לעם שאני

‫לא נוסע איתכם לארץ ישראל, אתם עם קשעורף.

‫אני שולח במקומי מלאך.

‫אז משה מתקומם, הוא אומר, זה לא בסדר.

‫מה לא בסדר? ‫והיום אומר משה אל השם, ראה, אתה אומר אליי,

‫העל את העם הזה, ואתה לא ‫הודרתני את אשר תשלח עימי.

‫זאת אומרת, אתה שולח לי מלאך ‫ואפילו לא אומר לי את השם שלו.

‫אין מה סתם שולח פקי ‫פזוטר, ככה עושים לחברים.

‫ואתה לא הודרתני את אשר ‫תשלח עימי, ואתה אמרת,

‫ידעתיך בשם וגם מצאת חן בעיניי.

‫אז ככה מתנהגים עם מי שאתה ‫אומר עליו שאתה יודע אותו בשם

‫ומוצא חן בעיניך.

‫ואתה, אמנם מצאתי חן ‫בעיניך, עודי אין עיניי דרכיך,

‫ודעך למה נמצא חן ‫בעיניך, הורי כמחג אוי הזה.

‫כלומר, משהו לא תדבקח, ‫אם אני אחד שמוצא חן,

‫צריך להתנהג איתי יפה.

‫אפר הקב' ברוך הוא אמר למשה שהוא מצא חן.

‫מה? -ידעתיך בשם.

‫איפה הוא ידעתיך בשם? גם זה לא כתוב.

‫איפה מצאנו מישהו בתורה שנאמר עליו שהשם,

‫שהוא מצא חן בעיני השם? -נוח.

‫רק נוח. אז מה שאומר לו משה?

‫אתה זוכר, כשאני הייתי נוח, ‫אתה אמרת שאני מוצא חן בעיניך.

‫אז הגיע הזמן לפרוע את השתם.

‫נכון, אז לא הצלתי.

‫עכשיו אתה מעמיד אותי שוב בניסיון. ‫עכשיו צריך להציל אותם.

‫כן. מה?

‫אז קודם כול, למה אני קווה שאני ‫מנסה להתקבל אתך בעולם הכי גדול?

‫כן.

‫השנייה, אם אני יודע שיש ‫קבלה בין אברהם לאברהם,

‫אז אני לא יכול להמשיך, אבל אני ‫רוצה לקבלה בין אברהם למושה.

‫נכון, יש גם קבלה בין אברהם למושה.

‫עכשיו אתה שואל כך, אם ‫כן, מדוע כשנדבי קיבלה 40 יום

‫כדי לחזור בתשובה, והעולם רק 120 שנה?

‫זה מה שאתה שואל. -כן.

‫כי העולם היותר גדול, זה העולם כולו,

‫אז 120 שנה מגיע להם.

‫אחר כך ננבה, זה רק 40 יום, זה רק עיר אחת.

‫עכשיו, לגבי השאלה שלך האם ‫יש הקבלה בין אברהם למושה,

‫בדאי שיש קבלה בין אברהם למושה.

‫אברהם אמר, והנוכחי עפר ‫והעפר, ומושה אמר, ואנחנו מה?

‫שניהם נמדדים בענבה שלהם. נכון?

‫טוב. כן.

‫שבעה ימים זה הבונוס, כן. ‫-איך מושה מתביל לרחבים כלום?

‫זאת אומרת, פשוט... ‫-אה, פשוט, מושה הוא זה שמוציא,

‫הוא מושה את ישראל מן המים. ‫אז זה דונים של מצרים.

‫וגם נוח יכול להיות המושה, ‫רק שמושה שבו היה בלוע.

‫כלומר, בעצם נוח הוא אברהם, ‫הוא מושה, זאת האישיות.

‫כמובן? כן, בבקשה, מה אתה רוצה?

‫הסך הלך של נוח בדורו היה ‫מספיק עד בשביל להגיד שיהיה...

‫שיהיה... שיהיה מגון, הוא מצטער למקום.

‫אברהם היה מספיק שתבנות ‫לו ומושה היה מספיק...

‫הוא הצליח להצטער למקום. -נכון. טוב.

‫עכשיו, נראה ככה, אברהם ‫היה מספיק כדי להתפלל

‫על אנשי סדום שלא יהיו ‫מוגעים, אבל זה לא עזר.

‫כן, אז זה עזר לילות. כן, מה אתה אומר?

‫לא יודעת מה זה ערובה, כי דרך דעת הערובה

‫היה דבר שנמצא מכאן, אבל ‫אולי יש פה איזושהי כוונה

‫שהערובות השלמים נפרו שנקבל משהו?

‫לא, אבל דרך הערובות ‫גם היו מכניסים מלמעלה.

‫כן, למשל, במסכת מועד ‫קטן, שמי שרוצה ביום טוב

‫להכניס פירק משילין, ‫משילין פירות דרך הערובות.

‫יש גם זה.

‫סנטה קלאף. -סנטה קלאף.

‫כן, זה לא אותו דבר. זה לא אותו דבר.

‫לא, זה ממש לא אותו דבר.

‫אם קיצר להבין מאיפה הם לקחו את זה.

‫הרעיון הזה, זה רעיון גרמני ‫במקור, זה לא בנצרות המקורית.

‫מה הם התכוונו שם בציפייה הזה ‫לאדם עם זקן לבן שיורד מהשמיים?

‫הם התכוונו למשהו, נכון?

‫זה בא מספר דניאל.

‫ואתיק יומין, יתיב, כבר נשעתי.

‫אז זאת אומרת, הם מצפים למשהו אתיק יומין,

‫שהוא כולו חסד, לבן, שצריך ‫להביא אליו מן השמיים ולתת מתנות.

‫הם מצפים למתן תורה בקיצור. ‫וזה מה שאין להם.

‫זה לא משנה. -מה?

‫זה לא משנה. -כן, זאת אומרת,

‫הם מצפים להשלמת מה שאין להם.

‫הרי למה נקרא סיני? ‫שירדה סיני לעומות העולם,

‫שהם לא קיבלו את התורה וכל... ‫זה כל הסיפור הזה.

‫כן, אז אם כך, יש פה מתן תורה. זה בסדר.

‫יש רק כמה דברים שלא קורים,

‫זה כמה זמן זה בדיוק קרה לסיפור הזה.

‫אבל אי אפשר להיכנס עכשיו לפרטים,

‫כיוון שזה ייקח לנו יותר מדי ‫זמן והשיעור הגיע לסיומו. שלום.
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234928897″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 14
ממשיך דרכו של אדם הראשון - שת
המבול: הרב אורי שרקי
פרשת נח
אורך השיעור: 50 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234928897″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נח איש צדיק תמים היה בדורותיו

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן